Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Perjantaina tihkuu jotain tietoa ja lopulliset päätökset paljastuvat (ehkä) syksyllä 2021

Ihan sairas ajatus, että paskan palvelun parantamisen sijaan pitää alkaa rajoittamaan kilpailevia vaihtoehtoja, että saadaan ihmiset käyttämään sitä paskaa palvelua. Ruuhkauttaminen ihan ensialkuun kuulostaa siltä, että sen jäljelle jäävän liikenteen päästöt tulevat nousemaan. Ja hyvinvointi yhteiskunnassa nousee, kun kansalaiset käyttävät paikasta toiseen siirtymiseen 10 tuntia viikossa enemmän.

Nyt ollaan menossa niin perse edellä puuhun, kuin vain voi. Itse istun edelleen mieluummin tunnin yksin autossa, kuin täpötäydessä julkisen liikenteen kulkuneuvossa. Ihan vaikka periaatteesta. Kun vielä ajan sähköllä, niin ei kauheasti pistä sydämessä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Jotain uutta tietoa tihkuu, vaikkei noista nyt vielä irtoa mitään käytännön toimenpiteitä eli tukisummia tms:

Mutta miten se aikataulu tälle nollapäästö suunnitelmalle. Jos oikeasti meinaavat pakottaa bensa-autot kokonaan pois liikenteestä ennenkuin meillä on edullisia jokaisen kukkarolle sopivia sähköautoja niin ei hyvä heru. Köyhiä bensa-autoilijoita ei voi alkaa rankaisemaan ennenkuin on saatavilla perheauto kokoisia Dacian hintaisia (noin 10tEUR) uusia sähköautoja joissa range riittää meidän pitkien etäisyyksien maassa ajamaan yli 400km myös -35 asteen pakkasessa. Ja tämän akkutekniikan tulisi olla myös kestävää, eli kun auto on 100tkm ajettu ja 10-vuotias, niin sillä voi edelleen lähteä turvallisesti ajamaan lapissa korpitaipaleita.

Kaupunkipyöritykseen nykyinen sähkötekniikka on ihan ok, mutta välillä mietin tuleeko uusia akkuteknisiä läpimurtoja ikinä. Ja sitten niitä akkuihin tarvittavien malmien saatavuus ja eetiset ongelmat

 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Mutta miten se aikataulu tälle nollapäästö suunnitelmalle. Jos oikeasti meinaavat pakottaa bensa-autot kokonaan pois liikenteestä ennenkuin meillä on edullisia jokaisen kukkarolle sopivia sähköautoja niin ei hyvä heru. Köyhiä bensa-autoilijoita ei voi alkaa rankaisemaan ennenkuin on saatavilla perheauto kokoisia Dacian hintaisia (noin 10tEUR) uusia sähköautoja joissa range riittää meidän pitkien etäisyyksien maassa ajamaan yli 400km myös -35 asteen pakkasessa. Ja tämän akkutekniikan tulisi olla myös kestävää, eli kun auto on 100tkm ajettu ja 10-vuotias, niin sillä voi edelleen lähteä turvallisesti ajamaan lapissa korpitaipaleita.

Kaupunkipyöritykseen nykyinen sähkötekniikka on ihan ok, mutta välillä mietin tuleeko uusia akkuteknisiä läpimurtoja ikinä. Ja sitten niitä akkuihin tarvittavien malmien saatavuus ja eetiset ongelmat

Tämähän se juuri on. Kun katsoo millä kouluihin tai päiväkotiin vievät perheet kulkee, niin yleensä se on 5-15 vuotta vanha tila-auto, farmari tai katumaasturi, joissa on riittävästi tilaa lapsiperheen tarpeisiin. Autojen arvo on siis useimmiten 5-20k€ välillä. Tällä hetkellä ei ole edes käytettynä tarjolla mitään näillä spekseillä. Uutena ei saa kuin katumaasturia eli farkkua tai tila-autoja ei ole edes sähköisenä vielä markkinoilla ja sen mitä haistellut, niin VW farmarista on tulossa premium-malli todella kovalla hinnalla (~60k€ oma mutuarvio). Miten näitä sitten jalkautetaan näille perheille? Ei mitenkään ainakaan tällä hetkellä, eli meillä on edessä vähintään 10 vuotta ennen kuin käytetyt sähköautot alkavat edes yleistyä tuossa hintaluokassa.

Edit. Ainoa keino nopeuttaa siirtymää on subventoida sähköautoja rajusti lyhyellä aikavälillä ja nostaa verotusta myöhemmin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Edit. Ainoa keino nopeuttaa siirtymää on subventoida sähköautoja rajusti lyhyellä aikavälillä ja nostaa verotusta myöhemmin.
Aivan. On täydellinen hyvinvointivaltion itsemurha nostaa verot nyt! Tarkoittaisi että sadat tuhannet perheet miettisivät että kantsiiko enää mennä töihin lainkaan kun palkka menee vain siihen kun pääsee ajaa sinne töihin. Kyllä sillä tehtaan johtajalla on varaa Teslaan tai sähkö-Audiin jolla ajaa lappiin. Minunkin pomoilla on Teslat, mutta heidän vuosipalkka onkin reilu miljoona.

Sitten voi nostaa verot kun kansalla oikeasti on varaa valita, että ajaako bensalla vai sähköllä. Sitten kun autoliikkeiden vaihtoautohallit ovat täynnä vähänajettuja sähköautoja alta kymppitonnin. Ja akkutekniikan olisi tosiaan syytä olla luotettavalla tasolla, koska 6000EUR käytetty sähköauto ei köyhää paljoa innosta jos siihen on tulossa yli 20.000 EUR akkuremontti. Samalla tavalla kun nyt voit käydä ostamassa 6 tonnilla käytetyn korealaisen vähänajetun bensa-auton ja tiedät ihan tarkkaan että seuraavat 200tkm tulevat olemaan luotettavia ja vain halpoja kuluvia osia vaihdetaan.

Julkiseen liikenteeseen liittyen:
Miten tosiaan perheelliset ihmiset pakotetaan hylkäämään oma auto ja siirtymään julkiseen? Töihin pitää mennä aamulla, mutta sitä ennen jättää lapset tarhaan. Sama toisinpäin iltapäivällä kun mennään töistä kotia. Helsingissä jos asuu yhtään kauempana työpaikasta, niin julkisilla menee helposti 1-1½ tuntia suuntaansa töihin. En viitsi edes katsoa paljonko tulisi lisää aikaa jos käy matkalla päiväkodin kautta kääntymässä. Se on mahdoton yhtälö toteuttaa, jos työpäivä on kahdeksan tuntia verstaalla.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Julkiseen liikenteeseen liittyen:
Miten tosiaan perheelliset ihmiset pakotetaan hylkäämään oma auto ja siirtymään julkiseen? Töihin pitää mennä aamulla, mutta sitä ennen jättää lapset tarhaan. Sama toisinpäin iltapäivällä kun mennään töistä kotia. Helsingissä jos asuu yhtään kauempana työpaikasta, niin julkisilla menee helposti 1-1½ tuntia suuntaansa töihin. En viitsi edes katsoa paljonko tulisi lisää aikaa jos käy matkalla päiväkodin kautta kääntymässä. Se on mahdoton yhtälö toteuttaa, jos työpäivä on kahdeksan tuntia verstaalla.
Jep. Oma työmatka julkisella 1h20min-1h30min. Autolla 22min. Paljon saa olla ruuhkaa, ennen kuin julkinen houkuttelee.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Tuntuu siltä, että mennään nykyisillä tuilla mitä on. Jos ei muutosta tapahdu niin aletaan nostamaan bensan jne. veroja.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Tuntuu siltä, että mennään nykyisillä tuilla mitä on. Jos ei muutosta tapahdu niin aletaan nostamaan bensan jne. veroja.
Onkohan mahdoton ottaa Norjasta mallia? Siellä muutos on ollut ripeä ja valtion kulut tulee varmuudella takaisin kun verotuksen painopistettä siirretään myöhemmin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Huomautus - offtopic, väärä ketju ja alue maahanmuuttojutuille
Ei Norja ole ainut avokätisiä sähköauton hankintatukia maksava maa. Suomeen nähden kehitysmaa Virokin maksaa 5000 euroa hankintatukea.
Mutta niillä on varaa. Viron talous on viimeaikoina kasvanut kohisten. Työttömyys Euroopan pienimpiä. Teollisuus kukoistaa. Moni virolainen ei enää etsi parempaa tienestiä Suomesta, koska hänen kotimaassaankin palkat kohta samaa tasoa ja eläminen niin paljon halvempaa (tästä on ollut paljon uutisia viimeaikoina). Viro ei ota yhtään pakolaisia, eli elintasopakolaisuus ja hyysääminen on käytännössä nolla, mistä tuleekin miljardiluokan säästöt. Maahanmuutto kustantaa pelkästään miljardeja vuodessa Suomelle, eli täysin turha menoerä ja taakka köyhälle maalle. Lasketaan vaikka kymmenen vuoden ajalta maailmanhalaamisen kulut, jos nuokin rahat jaettaisiin kansalaisille, niin jokaiselle suomen perheelle olisi varaa antaa ilmaiseksi yli kymppitonnin auto.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
Hei, rahaa tarvitaan ja me autoilijat mielellään maksetaan! Kuten varmasti monella muullakin auto on lähinnä hupiajelua varten hankittu joten kuuluuhan sitä verottaa. Kauppakassit perheelle voi vaimo vetää mukanaan tuolla hangessa samalla työnnellen lasta vaunuissa. Sisulla prkl.

Turha esim. niitä vanhempiakaan on käydä moikkaamassa. Jos ei Teams kokous riitä niin on jossain vikaa. Harrastuksetkin on roskaa ja ne voi lopettaa. Ulos vaan lenkille ja kuntosalin voi korvata vaikka jollain kivenmurikalla pihalla.
 
Liittynyt
04.01.2021
Viestejä
213
Niitä joita kiinnostaa palautteen antaminen viime päivinä esillä olleesta "fossiilittomasta tiekartasta" suoraan ministeriöön, niin ohesta löytyy linkki. Vastausaikaa on helmikuun 19. päivään asti:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 646
Niitä joita kiinnostaa palautteen antaminen viime päivinä esillä olleesta "fossiilittomasta tiekartasta" suoraan ministeriöön, niin ohesta löytyy linkki. Vastausaikaa on helmikuun 19. päivään asti:

Saahan sitä antaa palautetta, tai tehdä kansalaisaloitteen. Hanurinsa noilla pyyhkivät jokatapauksessa kuten aina tähänkin mennessä.

Siis hyvä että voi antaa palautetta muodossa tai toisessa, vielä kun voisi jotenkin vaikuttaa asioihin, mutta eihän nyt suomessa sellainen onnistu.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Nopeiten esim. sähköautojen määrää saataisiin suomessa nostettua jos polttoaineverotuksella kerätyt miljardit korvamerkittäisiin sähköverkon ja latauspisteiden rakentamiseen ja erilaisiin tukiin jolla helpotetaan sähköautojen hankkimista. Tällöin kansa saataisiin rahoittamaan sähköautojen lisääntyminen autoilemalla bensa ja dieselautoilla. Ongelma vain on tässä se, että jos näin tehtäisiin virkamiehet, jotka ovat tottuneet varmoihin etuihinsa, joita isolta osin on vuosikymmenien ajan rahoitettu autoverotuksen miljaderilla joituisivat pärjäämään ilman näitä miljardeja, joista järjestelmä on tullut riippuvaiseksi. Julkisensektorin suurin menoerä kun on palkkakulut, jonka potin rahoittaminen vaikeutuisi huomattavasti jos kaikki autoiluverotuksen miljardit kohdistettaisiin sähköautojen määrän edistämiseen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Saahan sitä antaa palautetta, tai tehdä kansalaisaloitteen. Hanurinsa noilla pyyhkivät jokatapauksessa kuten aina tähänkin mennessä.

Siis hyvä että voi antaa palautetta muodossa tai toisessa, vielä kun voisi jotenkin vaikuttaa asioihin, mutta eihän nyt suomessa sellainen onnistu.
Äänestämällä voi vaikuttaa.
Toivottavasti seuraavaksi kansa äänestää järjellä, vaikka kuinka demarit lupaisivat eläkeläisille satasia ja vasemmisto työttömille perustuloa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 646
On siellä reilut parikymmentä palautetta jo. Ihan asiallisia tekstejä.
Kyllä, lukaisin palautteet eikä niissä moittimista.

Äänestämällä voi vaikuttaa.
Toivottavasti seuraavaksi kansa äänestää järjellä, vaikka kuinka demarit lupaisivat eläkeläisille satasia ja vasemmisto työttömille perustuloa.
Oma luottamus poliitikkoihin ja byrokraatteihin on melko tasan nolla. Äänestämässä käyn toki.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Vähän jää sellainen fiilis näistä, että ensivaiheessa käytetään jo olemassa olevia keinoja, jotka sitten syksyllä havaitaan riittämättömiksi, jotta voidaan nostaa entisiä maksuja ja ottaa jokin uusi ruuhka- tkm km-maksu käyttöön?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Kyllähän liikenteen saa loppumaan kun vaan hintoja nostaa tarpeeksi, mutta mitä sitten kun kenelläkään ei ole varaa käydä töissä eikä harrastuksissa? Melkoinen massa työttömyys tulee kyllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Kyllähän liikenteen saa loppumaan kun vaan hintoja nostaa tarpeeksi, mutta mitä sitten kun kenelläkään ei ole varaa käydä töissä eikä harrastuksissa? Melkoinen massa työttömyys tulee kyllä.
Jep, loppuu kyl työnteko jos sitä pitää harrastemielellä tehdä... Onhan se hyvä tietysti, että päästöjä vähennetään ja niin, mutta ovatkohan mahtaneet miettiä kotimaan matkailua ja autoilun ympärillä pyörivää työllisyyttä mitenkään? Autoala työllistää 50 000, kotimaan matkailusta en tiedä, mutta tuskin monetkaan paikalliset matkakohteet ovat julkisten äärellä...

Pahimmillaan autoilun kallistuminen tietää myös erilaisten paikallisten harrasteiden loppumista, ainakin lapsilta. Sillä auto on aika ylivoimainen kulkine kuskata muksuja ja välineitä eri harrasteisiin ympäri kaupunkia.

Noh, hyvä se tässä on kauhukuvia maalata, ehkä sitä on täysin väärässä ja tuolta tulee sellaiset tuet, että polttis on kalliimpi hankkia kuin sähköauto ja piakkoin huomaa itsekin ajavansa sähköautolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Jep, loppuu kyl työnteko jos sitä pitää harrastemielellä tehdä... Onhan se hyvä tietysti, että päästöjä vähennetään ja niin, mutta ovatkohan mahtaneet miettiä kotimaan matkailua ja autoilun ympärillä pyörivää työllisyyttä mitenkään? Autoala työllistää 50 000, kotimaan matkailusta en tiedä, mutta tuskin monetkaan paikalliset matkakohteet ovat julkisten äärellä...

Pahimmillaan autoilun kallistuminen tietää myös erilaisten paikallisten harrasteiden loppumista, ainakin lapsilta. Sillä auto on aika ylivoimainen kulkine kuskata muksuja ja välineitä eri harrasteisiin ympäri kaupunkia.

Noh, hyvä se tässä on kauhukuvia maalata, ehkä sitä on täysin väärässä ja tuolta tulee sellaiset tuet, että polttis on kalliimpi hankkia kuin sähköauto ja piakkoin huomaa itsekin ajavansa sähköautolla.
Ja kun tosiaan suomen liikenteen päästöillä ei ole maailman mittakaavassa mitään väliä. Ymmärrän että kaikkien pitää tehdä osansa, mutta ei kukaan suomen esimerkkiä kuitenkaan katso eikä maailma lopu vaikka suomessa ensin odotettaisiin että muualla maailmassa sähköautot on kehittyneet tarpeeksi ja niitä tehdään isoja volyymeitä niin saataisiin niitä täälläkin halvalla.

Näin saisi homman hoidettua kyllä ihan järjellisessä ajassa ja samalla pitää talouden pyörimässä. Nyt kun pitää idioottina olla kaikessa kalliissa ja hankalassa eturintamalla niin tuhotaan talous ja loputkin rippeet hyvinvointivaltiosta.

Autoilla on saastutettu täällä jo kymmeniä vuosia, jos nyt otettaisiin 10v aikalisä niin sillä ei kyllä olisi niin minkäänlaista vaikutusta mihinkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Ja kun tosiaan suomen liikenteen päästöillä ei ole maailman mittakaavassa mitään väliä. Ymmärrän että kaikkien pitää tehdä osansa, mutta ei kukaan suomen esimerkkiä kuitenkaan katso eikä maailma lopu vaikka suomessa ensin odotettaisiin että muualla maailmassa sähköautot on kehittyneet tarpeeksi ja niitä tehdään isoja volyymeitä niin saataisiin niitä täälläkin halvalla.

Näin saisi homman hoidettua kyllä ihan järjellisessä ajassa ja samalla pitää talouden pyörimässä. Nyt kun pitää idioottina olla kaikessa kalliissa ja hankalassa eturintamalla niin tuhotaan talous ja loputkin rippeet hyvinvointivaltiosta.

Autoilla on saastutettu täällä jo kymmeniä vuosia, jos nyt otettaisiin 10v aikalisä niin sillä ei kyllä olisi niin minkäänlaista vaikutusta mihinkään.
Jep, mitä tulee pelkkään liikenteen päästöihin niin Kiina suoltaa pihalle parissa minuutissa saman verran mitä Suomen liikenteeltä tulee vuodessa...

Mutta mielenkiinnolla odottaa, mitä nuo kannustimet ovat. Nythän esim etanolikonversio on 1.1.2007 vanhemmille autoille, eli 14v ikäisille, joiden käyttöikä on enää kuutisen vuotta. Tuo etanolikonversio tulisi sallia uudempiin, jotta siitä useampi kiinnostuisi ja sillä olisi jotain vaikutusta.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Autoilun järjetön kallistuminen suomessa tulee kyllä takuuvarmasti aiheuttamaan lieveilmiöitä. Esim. rakennusalalla, jossa oma auto on välttämätön, koska työkohteet ympäri suomea suomalaiset duunarit korvautuvat nopeasti virolaisilla, venäläisillä ja puolalaisilla duunareilla entistäkin enemmän. Ulkomaalaisten duunareiden autot on rekisteröity ulkomaille ja kulut maksetaan ulkomaan taksoissa. Tällöin myös työehdotkin voivat olla heikommat, jolloin he tulevat firmoille halvemmaksi kuin Suomalaiset duunarit.

Jos Suomalaiselle duunarille pitää firman maksaa joka kuukausi kaikkia korvauksia palkan päälle 2000€ kuussa, että autoilun aiheuttamat kulut tulevat katetuksi, mutta puolalaisille ja virolaisille ei niin on selvää ketä työmaalle palkataan. Sitten kun työvoima on pääasiassa ulkomaalaista ammattiliitot eivät enää kykene vaatimaan korotuksia autoilun kulujen aiheuttamiin taksoihin, jolloin ne alkavat mennä yhä enemmän duunarin omasta pussista sen sijaan, että ne maksettaisiin kulukorvauksilla. Tämän jälkeen suomalaisille duunareille syntyy kannuste lopettaa kokonaan työnteko kun kulut järjestelmän pyörittämiseen maksatetaan pääasiassa heillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
^ Samaa nyt miettynyt, että maksatetaanko sähköautojen hankintatuet vanhojen autojen omistajilla?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 036
Jotain uutta tietoa tihkuu, vaikkei noista nyt vielä irtoa mitään käytännön toimenpiteitä eli tukisummia tms:

Typeryys ja idealismi ovat jo tarpeeksi ikäviä juttuja, mutta tämähän menee ihan eri tasolle. Kyseessä on terrori ja rikollinen vehkeily yhteiskunnan tuhoamiseksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
159
Tässäkin lopussa hieman outo ehdotus
Harakka ja Mikkonen korostivat, että pikkuhiljaa vähäpäästöisemmät autot tulevat markkinoilla edullisemmiksi ja näin saataville yhä useammalle. Mikkonen ehdotti myös mahdollisuutta maksaa sähköauto erissä ja muistutti, että sähköautolla ajaminen on jo nyt edullisempaa kuin polttoaineen maksaminen.
Kyllähän nytkin varmaan suurin osa uusista autoista ostetaan jonkinlaisella osarilla? Vai valtioko veisi pankkien bisnestä ja takaisin lainan sähköautoon?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Tässäkin lopussa hieman outo ehdotus

Kyllähän nytkin varmaan suurin osa uusista autoista ostetaan jonkinlaisella osarilla? Vai valtioko veisi pankkien bisnestä ja takaisin lainan sähköautoon?
Toi Mikkonen on aivan kujalla mitä maailmassa tapahtuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Tässäkin lopussa hieman outo ehdotus

Kyllähän nytkin varmaan suurin osa uusista autoista ostetaan jonkinlaisella osarilla? Vai valtioko veisi pankkien bisnestä ja takaisin lainan sähköautoon?
”Syksyllä arvioidaan, onko hallituksen päätettävä lisätoimista. Jos siis muut toimet eivät tehoa, hallitus voisi päättää uudesta veromallista ja fossiilisten polttoaineiden kansallisesta päästökaupasta.”

Eli tässä annetaan huimat 6kk aikaa katsoa, kääntyykö päästöjen kehityssuunta koronan runteleman talouden ja työllisyyden aikana?

Tuo ei taida olla muuta kuin näennäinen kädenojennus/porkkana vain jotta syksyllä voidaan todeta, etteivät keinot riittäneet, joten km-maksu on laitettava vireille.

Mitääm puhetta ei ole ollut käyttövoimaverojen poistosta ja kun samaan aikaan puhutaan, ettei polttoaineen hinta nousisi; tarkoittanee se varmaan vuosittain maksettavan ajoneuvoveron nostoa?

Harhaisina kuvittelevat tuon jotenkin olevan päästöohjaava, mitä se ei ole:

1. Nissan CO2 178gr/km * 5 tkm/a= 890kg/a co2 päästö
2. Prius CO2 89gr/km * 20 tkm/a= 1780kg/a co2 päästö

1. ajoneuvovero 250€/a
2 —— 150€/a

Kumpi lie tuottaakaan enemmän päästöjä vuodessa...
 

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 160
”Syksyllä arvioidaan, onko hallituksen päätettävä lisätoimista. Jos siis muut toimet eivät tehoa, hallitus voisi päättää uudesta veromallista ja fossiilisten polttoaineiden kansallisesta päästökaupasta.”
Eli tässä annetaan huimat 6kk aikaa katsoa, kääntyykö päästöjen kehityssuunta koronan runteleman talouden ja työllisyyden aikana?
Tuo ei taida olla muuta kuin näennäinen kädenojennus/porkkana vain jotta syksyllä voidaan todeta, etteivät keinot riittäneet, joten km-maksu on laitettava vireille.
Päätökset siirrettiin syksyyn, koska kuntavaalit tulossa ja mikään hallituspuolueista ei uskalla koskea autoilun verotukseen ennen niitä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Mutta mielenkiinnolla odottaa, mitä nuo kannustimet ovat. Nythän esim etanolikonversio on 1.1.2007 vanhemmille autoille, eli 14v ikäisille, joiden käyttöikä on enää kuutisen vuotta. Tuo etanolikonversio tulisi sallia uudempiin, jotta siitä useampi kiinnostuisi ja sillä olisi jotain vaikutusta.
Tämä etanoli-konversion salliminen uudempiin ei ole kiinni Suomen viranomaisesta, vaan EU-direktiivistä joka vaatii uudempien autojen etanolikonversion tekemiseksi tyyppihyväksyntäpäästöjä vastaavat mittaukset. Samoin ongelmana on se, että etanoli-konversiota ei ainakaan nykyisellä teknologialla voi tehdä suoraruiskutuksella varustettuihin autoihin. Vaikkakin näitä löytyy jotain ihan tehdasvalmisteisia mallejakin (Useimmiten Brasilian markkoinoiden malleja sekä Saabin Biopowerit)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Ei taida olla helppoa ratakaisua tähän nollapäästö suunnitelmaan luvassa.

Autoveron poisto ei ole enää niin oleellista, koska nykyään ei paljoa autoveroa enää makseta, kun plug-in laitteilla CO2 certfiointi pieni ja tämän mukaan autovero minimaalinen. Jos uusia autoja halutaan liikenteeseen, niin kaikkia veroja alas jotta ihmisten ostovoima kasvaa. Vasemmistohallitus tekee nyt juuri päinvastoin.

Ajoneuvovero on todella hankala, koska autojen todelliset CO2 päästöt eivät todellakaan ole sitä mitä sinne tyypikilpeen on kaiverrettu ja ihmisten ajosuorite erillainen. On väärin laskuttaa iso vuosittainen maksu vain jos auto seisoo pihalla eikä siten saastuta lainkaan.

Iso vanha painava automaattivaihteinen auto, joka kuluttaa kaupungissa 20 litraa satkulle, meneekin maantiellä alta kympin, eli saman mitä uusi iso plugin-hybridi-SUV kuluttaa. Mutta siinä vanhassa "viralliset" CO2 päästöt ovat melkein 300grammaa kun hypirillä 30g.

CO2 pohjainen laskutus ei ole hybridiaikaudella lainkaan reilu, koska on niin monesti todettu että vaikka paperissa lukee kulutuksena ~1-2l/100km, niin akku tyhjänä maantiellä todellinen kulutus onkin 7-10.

Puhdas sähköautotekniikka sopii lähinnä kaupunkiin ja lyhyille matkoille. WLTP kulutus suosii sähköautoa koska siinä pyöritään paljon kaupungissa hidast ajoa. Sähköauto jolla WLTP +300km tyhjentää akun noin sadassa kilometrissä, kun lähdetään ajamaan moottoritienopeutta. Kiva mennä mökille kun lataat autoa neljä kertaa. Toivottavasti tulee jokin akkutekninen läpimurto että saadaan range ylös, mutta olen pessimistinen.

Tyhmää muuten puhua mistään nollapäästö liikenteestä, koska ei se sähkö synny tyhjästä. Tuulivoimalat maksaa julmetusti valmistaa ja pystyttää ja tuottavat vain minimaalisesti sähköä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
WLTP osalta jotkut ilmoittaa ne kolme eri tasoa. Esim. EV databasessa nuo näkyy autojen tiedossa niin osaa paremmin katsoa mikä on kulutus motarilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
On kyllä melkoinen korotus jos tuo 30c litralta toteutuu.

“Hankalimman eli kolmannen vaiheen toimenpiteet hallitus jättää kuitenkin syksyyn.
Jos ensimmäisen ja toisen vaiheen toimenpiteet eivät näytä riittävän kasvihuonekaasujen puolittamiseen, hallitus lähtee valmistelemaan polttoaineiden päästökauppaa sekä ajoneuvokilometreihin ja tieluokkiin perustuvaa liikenneveromallia.”

“Liikennealan Sadasta nollaan -tilaisuudessa Taloustutkimuksen tutkimusjohtajaPasi Holm arvioi, että virkamiesvalmistelun perusteella polttoaineveroja tultaisiin hallituskaudella nostamaan kokonaisuudessaan peräti 30 sentillä litralta.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/liikenteen-vaikeat-veropaatokset-vasta-syksylla/f64[…]AR3lPWFPiFkJ10YYHsLRc7LwPI0gusG29uUfFqw8uPgTmZG0tCQcem5j65Q
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Kaikkein eniten ärsyttää ja vituttaa tässä autoilijoiden kurittamisessa, että asioista ei voida puhua niiden oikeilla nimillä. Poliitikot mainostavat tätä ympäristöarvoina ja esittävät että ovat siten pelastamassa maailmaa, mutta eipä paljoa kiinnosta puuttua lentämisen päästöihin:

Yhden Phuketin lennon päästöillä perhe autoilee yli 10 vuotta



Voitaisiin rehellisyyden nimissä alkaa verottamaan lentämistä samassa suhteessa kuin autolla ajamista.

Autolla bensa maksaa noin kympin tuottaa 10kg CO2 päästöjä (en huomio käyttömaksuja ja kiinteitä veroja).

Lento Thaimaahan tupruttaa siis 15 000-20 000 kg CO2 päästöt + muita kasvihuonekaasuja, jotka ovat moninkertaisesta haitallisempia yläilmakehässä kuin täällä maanpinnalla.

Jos autolla n. 1€ per CO2 kilogramma, niin samassa suhteessa lento Phukettiin pitäisi olla 15-20 tEUR. Siinä olisikin lomamatkalla hintaa ja miten luonto kiittäisi. Mutta eihän tämä tule tapahtumaan, koska vihreiden poliitikkoja täytyy päästä lentämään ja twiittamaan kuvia etelästä!
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
760
En tiedä millä laskurilla olet saanut lennoille tuollaiset määrät hiilidioksiidipäästöjä, sillä ainakin Finnairin laskuri näyttää vain noin neljäsosaa, eli alle 4500kg. Bensiiniä polttamalla samaan tulokseen päästään noin 1900 litralla, eli keskivertoautoilija huristelee sillä alle pari vuotta.

En silti ymmärrä, että miksi päästömaksujen korotukset eivät kohdistu tasavertaisesti, vaan etupäässä ne suunnataan työmatkoille, eli työssäkäyntiveroksi.

Toinen seikka onkin ilmastomuutos. Eikö sellainen ole ollut käynnissä niin kauan kuin kyseinen pallomme on avaruudessa pyörinyt ja kuka nyt yhtäkkiä on määrittänyt normaalin lämpötilan? Jos ilmastonmuutoksella kiellettäisiin rikastumasta, niin koko asia unohtuisi muutamassa vuodessa.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
En silti ymmärrä, että miksi päästömaksujen korotukset eivät kohdistu tasavertaisesti, vaan etupäässä ne suunnataan työmatkoille, eli työssäkäyntiveroksi.
Noissa liikkumiseen liittyvissä "työssäkäyntiveroissa" on se ongelma, että ne kohdistuvat vain tiettyjen alojen työntekijöihin eikä kaikkiin tasaisesti. Eniten noi liikkumiseen kohdistetut "työssäkäyntiverot" tulevat iskemään aloille, joissa on heikot ammattiliitot, jotka eivät pysty työehtoihin neuvottelemaan korvauksia, jotka kattavat nousevat kulut. Työantajat eivät noita vapaaehtoisesti maksa vaan mielellään jättävät kulut työntekijöiden maksettavaksi jo kertaalleen verotetulla nettotuloilla sen sijaan, että maksaisivat verottomia kulukorvauksia nouseviin kuluihin.

Oma lukunsa näissä veroissa on vielä sukupolvien välinen oikeudenmukaisuus. Suuret ikäpolvet saivat tehdä lähes kokotyöuransa huomattavasti pienemmillä veroilla. Eläkemaksut olivat suurellaikäluokalla vain 1/3 siitä mitä nuoriso saa maksaa työurallaan. Nuoret saavat siihen päälle maksaa liikkumisestaan enemmän veroja. Ilman näitä verojakin tilastojen mukaan uudet sukupolvet ovat jäämässä huomattavasti köyhemmiksi kuin aikaisemmat sukupolvet vaikka tätä järjestelmää on perusteltu sillä, että tämä takaa paremman elintason. On aika mahdoton yhtälö nuorisolle kerätä varallisuutta jos he saavat kantaa globalisaation kulut pätkätöinä, maksaa suurimmat verot ja maksut pätkätöistä.

Tulos on sitten tämä:


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
En tiedä millä laskurilla olet saanut lennoille tuollaiset määrät hiilidioksiidipäästöjä, sillä ainakin Finnairin laskuri näyttää vain noin neljäsosaa, eli alle 4500kg. Bensiiniä polttamalla samaan tulokseen päästään noin 1900 litralla, eli keskivertoautoilija huristelee sillä alle pari vuotta.

En silti ymmärrä, että miksi päästömaksujen korotukset eivät kohdistu tasavertaisesti, vaan etupäässä ne suunnataan työmatkoille, eli työssäkäyntiveroksi.

Toinen seikka onkin ilmastomuutos. Eikö sellainen ole ollut käynnissä niin kauan kuin kyseinen pallomme on avaruudessa pyörinyt ja kuka nyt yhtäkkiä on määrittänyt normaalin lämpötilan? Jos ilmastonmuutoksella kiellettäisiin rikastumasta, niin koko asia unohtuisi muutamassa vuodessa.
Olisiko tuo "nelihenkinen perhe", tms? 4x4500 = 18000 joka on tuossa "haarukassa".

Harvempi henkilöautokaan kulkee koko ajan yksi henkilö kyydissä - toki suomessa varmaan ison osan ajasta.

Mitä taas ilmastonmuutokseen tulee, niin kaipa tuo teollisen vallankumouksen jälkeen alkanut lämpötilan nousu ja sen kiihtyminen vielä viime vuosikymmeninä on aiheuttanut tämän "yhtäkkisen" reaktion?
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Kaikkein eniten ärsyttää ja vituttaa tässä autoilijoiden kurittamisessa, että asioista ei voida puhua niiden oikeilla nimillä. Poliitikot mainostavat tätä ympäristöarvoina ja esittävät että ovat siten pelastamassa maailmaa, mutta eipä paljoa kiinnosta puuttua lentämisen päästöihin:

Yhden Phuketin lennon päästöillä perhe autoilee yli 10 vuotta



Voitaisiin rehellisyyden nimissä alkaa verottamaan lentämistä samassa suhteessa kuin autolla ajamista.

Autolla bensa maksaa noin kympin tuottaa 10kg CO2 päästöjä (en huomio käyttömaksuja ja kiinteitä veroja).

Lento Thaimaahan tupruttaa siis 15 000-20 000 kg CO2 päästöt + muita kasvihuonekaasuja, jotka ovat moninkertaisesta haitallisempia yläilmakehässä kuin täällä maanpinnalla.

Jos autolla n. 1€ per CO2 kilogramma, niin samassa suhteessa lento Phukettiin pitäisi olla 15-20 tEUR. Siinä olisikin lomamatkalla hintaa ja miten luonto kiittäisi. Mutta eihän tämä tule tapahtumaan, koska vihreiden poliitikkoja täytyy päästä lentämään ja twiittamaan kuvia etelästä!
Artikkelin linkkaama laskuri antaa lukemaksi 417kg. Kaiketi per henkilö? Vaikka siihen laitetaan matkustajamäärä.

Löysin ICAO:n ja Finnairin kalkulaattorit ja niistä tulee luvuiksi 2371.2kg ja 2173.36kg neljälle henkilölle. ICAO laskuri on round-trip mutta Finnairin laskurista se ei tule selväksi, voi olla yksi suunta.

Vaikka nuo luvut tuplataan niin ollaan kaukana artikkelin 15000kg:sta joten kyseenalaistan tuon artikkelin paikkaansapitävyyttä tässä kohtaa.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
760
Olisiko tuo "nelihenkinen perhe", tms? 4x4500 = 18000 joka on tuossa "haarukassa".

Harvempi henkilöautokaan kulkee koko ajan yksi henkilö kyydissä - toki suomessa varmaan ison osan ajasta.

Mitä taas ilmastonmuutokseen tulee, niin kaipa tuo teollisen vallankumouksen jälkeen alkanut lämpötilan nousu ja sen kiihtyminen vielä viime vuosikymmeninä on aiheuttanut tämän "yhtäkkisen" reaktion?
Yhden henkilön yksi suunta mitä katsoin oli = n. 550kg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
504
Ja kaikki tämä sekoilu promillen päästöjen takia koko maailmassa. Kannattaahan se palavaa taloa yrittää sammuttaa vesipyssyllä kun samaan aikaan sinne heitetään ämpärillä bensaa. Noh tyhmä kansa ja jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Ja kaikki tämä sekoilu promillen päästöjen takia koko maailmassa. Kannattaahan se palavaa taloa yrittää sammuttaa vesipyssyllä kun samaan aikaan sinne heitetään ämpärillä bensaa. Noh tyhmä kansa ja jne.
Suomen täytyy jostain käsittämättömästä syystä näyttää esimerkkiä. Tosiaan, aasiassa tulee parissa minuutissa yhtä paljon päästöjä kuin Suomen tieliikenteessä vuodessa, joten totta tosiaan ihmetyttää tämä autoilun vainoaminen. Aika vaikeaksi menee ihmisen elämä jos kaupungissa ei ole varaa asua ja julkinen ei kulje taajamassa, eikä ole varaa pitää autoa... 2-T skoottereihinko sitä olisi siirryttävä, ainakin aasian esimerkin mukaan eivät taida ilmanlaatua ainakaan parantaa...
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Helsingin kaupungin ilmanlaatu on lähes täysin kiinni niistä vekkaimista jotka ovat Helsingissä eivätkä Aasiassa. Suomalaisen henkilön CO2 päästöt ovat suuremmat kuin aasialaisen henkilön. Suomi on mukana EU kanssa laskemassa CO2 päästöjä ja olisiko EU sitten riittävän suuri osuus maailman päästöistä? Vai olisiko se niin että EU pitää laskea päästöjä mutta suomen ei tarvitse. Omat henkilökohtaisen CO2 päästöt ovat murto osa suomen CO2 päästöistä. Minun päästöni on ainakin alle miljoonas osa suomen CO2 päästöistä, siksi minun CO2 päästöillä ei ole merkitystä koska suomessa on ihan helvetisti CO2 päästöjä ja ei minun toimet siihen vaikuta millää tasoa.
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
509
Helsingin kaupungin ilmanlaatu on lähes täysin kiinni niistä vekkaimista jotka ovat Helsingissä eivätkä Aasiassa. Suomalaisen henkilön CO2 päästöt ovat suuremmat kuin aasialaisen henkilön. Suomi on mukana EU kanssa laskemassa CO2 päästöjä ja olisiko EU sitten riittävän suuri osuus maailman päästöistä? Vai olisiko se niin että EU pitää laskea päästöjä mutta suomen ei tarvitse. Omat henkilökohtaisen CO2 päästöt ovat murto osa suomen CO2 päästöistä. Minun päästöni on ainakin alle miljoonas osa suomen CO2 päästöistä, siksi minun CO2 päästöillä ei ole merkitystä koska suomessa on ihan helvetisti CO2 päästöjä ja ei minun toimet siihen vaikuta millää tasoa.
CO2 päästöt ilmanlaatua ja kissat koiria
Ja niistä CO2 päästöistäkin kannattaa miettiä sitä suhteutusta siihen kehityssuuntaan nähden
Euroopassa esimerkiksi CO2-päästöt ovat alemmalla tasolla kuin 1950-luvulla, vaikka ihmisten lukumäärä, autojen määrä ja elintaso on jotain aivan muuta kuin silloin. Mutta kun mikään ei koskaan riitä CO2-psykooseissa
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Teollisuus on siirtynyt Kiinaan. Esim televisioden ja kännyköiden tuotannon CO2 on kiinassa mutta käyttäjät euroopassa.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Suomalaisen henkilön CO2 päästöt ovat suuremmat kuin aasialaisen henkilön.
Itselläni aina särähtää korvaan tuo, kuinka suomalaisen CO2 päästöt ovat suuremmat, kuin jonkun muun maalaisen. Tai kuinka tarvittaisiin neljä maapalloa, jos kaikki eläisivät kuin suomalaiset. Jostain syystä hirveän monella on semmoinen käsitys, että ylikansoittuminen on ok, mutta harvaan asutussa maassa ei ole ok elää "leveästi".

Olisiko tilanne jotenkin parempi, jos meitä olisikin 15 miljoonaa ja päästöt henkeä kohden kolmannes nykyisestä? Jos joka maan väestöntiheys olisi sama kuin Suomessa, riittäisi yksi maapallo kattamaan suomalaiset elintavat.

Entä miksi suomalaisen päästöt ovat niin paljon isommat, kuin vaikka intialaisen? 1. Meillä pitää 3/4 vuodesta lämmittää taloja. 2. Meillä on pidempi matka palveluihin (koska vähemmän ihmisiä, vähemmän keskittymiä). 3. Joukkoliikenteestäkin tulee enemmän päästöjä per henki, kun bussissa istuu 5 eikä 50 henkilöä. 4. Suomessa samassa taloudessa asuu keskimäärin kaksi henkeä, Intiassa viisi. 5. Ilmaston takia iso osa hedelmistä ja vihanneksista tuodaan ulkomailta.

Tottakai on selvää, että meillä eletään leveämmin ja kulutetaan enemmän. Väitän kuitenkin vahvalla mutulla, että kehitysmaissa päästöt per henki ovat alhaiset "keinotekoisesti". Eli siksi, ettei resurssit riitä. Ei siksi, että siellä elettäisiin ekologisesti. Jos resurssit on vajaat, niin käyttäjien lisääntyessä resurssien käyttö ei kasva, vaan niitä riittää vaan vähemmän jokaiselle. 60% maailman meriin päätyvästä muoviroskasta tulee viidestä Kaakkois-Aasian maasta, missä ihmisten hiilijalanjälki on pieni.

Kaikki tämä saa itselleni ainakin vaan fiiliksen, että me joudutaan luopumaan omasta elämänlaadusta siksi, että muualla maailmassa kulutus kasvaa ihmisten lisääntyessä.
 
Viimeksi muokattu:

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
760
Teollisuus on siirtynyt Kiinaan. Esim televisioden ja kännyköiden tuotannon CO2 on kiinassa mutta käyttäjät euroopassa.
Vaikka tämäkään ei liity autoiluun, niin paperi- ja metalliteollisuuden päästöt ovat kotomaassa suhteellisen suuret ja käyttäjät ovat muualla.
Voidaanko nyt hyvällä omallatunnolla elää hieman leveämmin vai jätetäänkö mökit lämmittämättä?
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Ja tähän kakun päälle kun vielä muistetaan, että Suomen pinta-alasta 75% on metsää. Metsä sitoo vuodessa 3,7 tonnia CO2:sta per hehtaari. Nopealla laskutoimituksella Suomen metsät sitovat hiilidioksia siis:

330 000km^2 * 0,75 *370t CO2 = 91 600 000 tonnia vuosittain.

Suomalaisten päästöt vuosittain ovat: 5600000 * 10t = 56 000 000 tonnia.

Mehän suorastaan puhdistetaan maailmaa :)
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Niinhän se on, että muut paskantaa, ja heikommat osapuolet kuten Suomi saavat kärsiä/siivota jäljet/toimia maksavan artistin roolissa. Ei kannata olla pieni ja syrjäinen maa tällä maapallolla. Toki olisi kiva, jos poliitikot pitäisivät kuitenkin vähän paremmin maan ja kansan eduista huolta.

Esim. kiina+intia väkilukuun verrattuna suomessa asuu 0,2% väestöstä... 5,5mil vs 2800 milj.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 464
Viestejä
4 162 933
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom