Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 149
Kilometrien tai wattien tarkastelu on vain yksiulotteisempaa verrattuna paikannusmalliin, jossa ajettujen kilometrien hinnat voisivat vaihdella riippuen ajetaanko metikössä vai tiheän joukkoliinennöin piirissä.
Pitää muistaa, että autoilun verotuksessa on kyse valtion verotuloista. Se, että ajetaanko autolla "metikössä" vai keskellä kaupunkia, kiinnostaa lähinnä kuntia itseään, ei niinkään valtiota. Pääkaupunkiseutu voi jossain vaiheessa päätyä ottamaan käyttöön tietulleja, mutta jos niin tapahtuu, syynä on ruuhkien vähentäminen ja ilmanlaadun parantaminen.

Ai niin, paikannuksen avulla kepu voisi tietysti ajaa jonkinlaista aluepolitiikkaa, jolla hinnoittelu menisi ehdotuksesi mukaan. Vihreätkin ehkä lähtisi tuohon mukaan, muista puolueista en tiedä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Ostaisin mielelläni pränikän ja vähäkulutuksisen auton, kenties jopa sähköauton (tosin en vielä sijainnistani johtuen nykyisen sukupolven sähköautoa), mutta eipä tuota oikein ilkeä maksaa Suomen hintoja. Varsinkin kun tuohon valtakunnan rajalle on joku kymmenen kilsaa minkä tuolla puolen voi käydä potkimassa renkaita ja nauramassa/itkemässä eriävälle hinnoittelupolitiikalle.

Eli ei auta kun ajaa vanhemmalla autolla, missä on 2015+ autojen mukavuuksien jättämä aukko sielussa korvattu isolla ja suurikulutuksisella moottorilla, mistä lähtee miellyttävä ääni.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Voisiko valtio vaikka keksiä jonkun muun lypsylehmän ajoneuvojen tilalle. Vaikka verotuksen kiristys kautta linjan tasapuolisesti niin, että valtion budjetti kerätään tasapuolisesti kaikilta ei pelkästään ajoneuvon haltijoilta.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 143
Voisiko valtio vaikka keksiä jonkun muun lypsylehmän ajoneuvojen tilalle. Vaikka verotuksen kiristys kautta linjan tasapuolisesti niin, että valtion budjetti kerätään tasapuolisesti kaikilta ei pelkästään ajoneuvon haltijoilta.
Mutta sitten menetettäis välillinen varallisuus- ja kateusvero ja verotus kohdistuisi tasaisemmin läpi varallisuusasteiden eikä se taas sovi...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Komissiolla on valtuudet säätää kulutustietojen keräämisestä täytäntöönpanoasetuksella.

Viikottainen ilmoitus EU kerhoon paljon bensaa kuluu
Katsastus muuttuikin hetkeksi liian halvaksi kun niitä katsastusvälejä väljennettiin... Suomen autokanta keskimäärin 12,2 vuotiasta, joten ei tuo monia kosketa vielä hetkeen...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 579
Katsastus muuttuikin hetkeksi liian halvaksi kun niitä katsastusvälejä väljennettiin... Suomen autokanta keskimäärin 12,2 vuotiasta, joten ei tuo monia kosketa vielä hetkeen...
Mitä tuollainen auton ajotietokone sitten tallentaa muistiinsa? Itselläni oli jo -98 mallisessa S40 ajotietokoneessa keskikulutusmittaus, mutta oliko se sitten tuollainen ehdotuksen täyttävä tallentava järjestelmä. Vai millaista järjestelmää tuossa ehdotuksessa sitten tarkoitetaan.


mtv3 uutiset sanoi:
Komission ehdotuksen mukaan EU:n jäsenmaiden olisi vuodesta 2021 alkaen kerättävä ja ilmoitettava henkilöautojen sekä kevyiden hyötyajoneuvojen polttoaineenkulutusta mittaavaan järjestelmään tallentuvia seurantatietoja niiden ajoneuvojen osalta, joiden seurantalaitteet tallentavat kyseisiä tietoja.
Ja sitten vain odottamaan seuraavaa "skandaalia" kun selviää, että jokin valmistaja on manipuloinut "polttoaineen kulutusseurantalaitteita". Mikä estää valmistajaa "optimoimasta" kyseistä laitetta siten, että laitteisto näyttää valmistajan kannalta riittävän alhaista kulutusta, mutta kuitekin vielä uskottavia lukemia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 688
Voisiko valtio vaikka keksiä jonkun muun lypsylehmän ajoneuvojen tilalle. Vaikka verotuksen kiristys kautta linjan tasapuolisesti niin, että valtion budjetti kerätään tasapuolisesti kaikilta ei pelkästään ajoneuvon haltijoilta.
Ensin voisi lopettaa rahan lappaaminen ulkomaille turhuuksiin ja toki kotomaassakin, mutta sille asialle lienee oma alueensa ja ketjunsa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Mitä tuollainen auton ajotietokone sitten tallentaa muistiinsa? Itselläni oli jo -98 mallisessa S40 ajotietokoneessa keskikulutusmittaus, mutta oliko se sitten tuollainen ehdotuksen täyttävä tallentava järjestelmä. Vai millaista järjestelmää tuossa ehdotuksessa sitten tarkoitetaan.




Ja sitten vain odottamaan seuraavaa "skandaalia" kun selviää, että jokin valmistaja on manipuloinut "polttoaineen kulutusseurantalaitteita". Mikä estää valmistajaa "optimoimasta" kyseistä laitetta siten, että laitteisto näyttää valmistajan kannalta riittävän alhaista kulutusta, mutta kuitekin vielä uskottavia lukemia.
Tähän viittasin ettei nykyistä autokantaa hetkeen koske:

”Ehdotus pitää sisällään myös katsastustoimipisteille lankeavan velvollisuuden kerätä määräaikaiskatsastusten yhteydessä kaikkien 1.1.2021 jälkeen ensirekisteröityjen ajoneuvojen kulutuslukemia.”
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
No nyt ollaan jännän äärellä, kilometrimaksu sen mukaan miten paljon ihmisiä tai tavaraa kuljetat autossa...

Eli laitat painoa autoon kun menet töihin ja pienempi vero mutta isompi kulutus tai ei painoa ja pienempi kulutus ja isompi vero.
Kyllä nuo vihreät keksii. Kohta ei töissä kannata edes käydä kun menee veroihin päivän tienestit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Eli laitat painoa autoon kun menet töihin ja pienempi vero mutta isompi kulutus tai ei painoa ja pienempi kulutus ja isompi vero.
Kyllä nuo vihreät keksii. Kohta ei töissä kannata edes käydä kun menee veroihin päivän tienestit.
tässä se kupletin juoni paljastunee:

”Verotusratkaisuilla tulee edistää yksityisautoilusta luopumista tai sen vähentämistä mahdollistavien liikkumispalveluiden sekä jakamistalouden vertaisvuokrauksen leviämistä”.

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Tollanen käyttöperustainen veromalli olis varmaan ihan passeli kunhan sen perustana on puhdas kilometridatan kerääminen ilman nopeusdataa ja mahdollisimman anonyymi datankeräys eli yksi auto lähettää dataa vain ja ainoastaan käyttökilometreista ilman sijaintia. Mikäli sijaintidataa tarvitaan esimerkiksi paikkariippuvaiseen hinnoitteluun, voisi järjestelmä hoitaa anonymisoinnin jollain sijaintiperusteisella korjauskertoimella autotasolla, jolloin kalliimmat sijainnit ilmenisivät vain suhteessa korkeampana kilometrimääränä tuonne dataa keräävään keskusjärjestelmään.

Toteutusmuotona suhteellisen käyttökelpoinen lienee juurikin uutisessa mainittu vain uusiin autoihin tuleva systeemi ja tietysti sitten tuo pitäisi hinnoitella siten, ettei muodostu ainakaan kalliimmaksi kuin nykysysteemi tai vaihtoehtoisesti samalla voitaisiin luopua autoverosta, jolloin selkeä motivaatio uuden auton ostamiseksi ja tuon systeemin piiriin päätymiseksi olisi. Ei tarvitsisi olla edes vapaaehtoinen järjestelmä. Mikäli korotuspainetta veroihin sitten tulee niin katsottaisiin vain, että vanhempien järjestelmään kuulumattomien autojen vuotuiset verot kasvaisivat sitä tahtia, ettei vanhan auton ostaminen olisi ainakaan tuosta syystä houkuttelevaa.

Tarpeeksi vanhat esim +30v autot, jotka ovat selkeästi harrasteautoiässä tai sitten vain ikänsä puolesta marginaalisia tilastopoikkeamia voitaisiin pitää kohtuullisen vuotuisen veron piirissä, sillä niiden vaikutus autokannan verokertymään on niin vähäinen. Tuon kohtuullistetun vuotuisen käyttömaksun piiriin voisi sitten siirtää 30v täyttäviä ajoneuvoja sitä mukaa kun ikä tulee täyteen ja sitten joskus vuonna 2040 alkaisi olla valtaosa autokannasta tuon käyttöpohjaisen maksun piirissä, kun autokannan keski-ikä huitelee nyt n. 12 vuodessa, mutta varmaan nuorenisi hieman, jos autovero poistettaisiin.

Tuossa pk-seudun henkilöliikenteen vähentämistavoitteessa yhdistettynä käyttömääräperusteiseen veromalliin voidaan kyllä äkkiä olla sellasissa ongelmissa, että se henkilöliikenne tosiaan vähenee, josta seuraa sitten äkkiä verokertymän aleneminen. Nykyisessä veromallissa, jossa käytännössä suht säännöllisesti käytetyn auton pitämisestä kerättävä vuotuinen vero yhdistettynä polttoaineveroon tarkoittaa, että paljon julkisia käyttävät kaupunkilaiset, joilta se auto sattuu löytymään pihasta maksavat silti ajoneuvoveroa vuositasolla ja lisäksi maksavat veroa käytöstä polttoaineveron muodossa, joten mikäli mitään veroa ei ajoneuvon seisottamisesta omassa parkkiruudussa kerätä, käy äkkiä niin, että auton käyttötarvetta tapauskohtaisesti mietitään entistä tarkemmin ja auto jää yhä useammin pihaan -> veroja ei yhtäkkiä saadakaan samassa määrin mitä ennen.

Koko liikenteen verotuksellinen ongelma (jos unohdetaan päästövähennystavoitteet) on siinä, että vuosikymmeniä on kerätty haittaveroluonteista veroa polttoaineesta ja ilmansaasteista autojen omistajilta, mutta nyt ollaan ensimmäistä kertaa historiassa siinä tilanteessa, jossa suurelle osalle väestöä sähköauto riittää arjen tarpeisiin ja niitä alkaa saamaan samaan hintaan, kuin autoja yleensä, joten näiden osuuden kasvu autokannasta tarkoittaa verokertymän alenemista jo itsessään. Valtion vuotuisassa verokertymässä liikenteen verotus on kuitenkin suht isossa osassa, joten jos 10v päästä nykyisillä veromalleilla kaikki ajaisivat sähköautoilla, ei veroja tulisi juuri lainkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Suomessa henkilöautoliikenne käytti vuonna 2017 reilu 22 TWh energiaa. Asuintilojen lämmitykseen samana vuonna meni noin 45TWh.

Keskimäärin suomalaisella on asuintilaa vajaa 40 neliötä (per henkilö). Omassa taloudessani on reilusti alle 20 neliötä per henkilö. Eiköhän siis voitaisi samantien alkaa verottamaan myös turhien neliöiden lämmittämistä, olisihan tuosta helppo lohkaista iso siivu pois! Jos minä pärjään noin vähällä tilalla, niin miksei muutkin?

Verotuksella voitaisiin samalla ohjata ihmisiä pois yksityisasumisesta. Se kämppähän on päivittäin tyhjänä ainakin 8 tuntia ja toiset kahdeksan tuntia siellä vain nukutaan pimeässä huoneessa. Käytännössä suurinta osaa asunnosta siis pidetään lämpimänä ihan turhaan 16 tuntia päivässä! Kannustetaan ihmisiä käyttämään julkisia nukkumatiloja, ei toki tekemällä niistä hyviä, vaan muista vaihtoehdoista kalliita. Luonnollisesti nämä julkiset nukkumatilat eivät voi palvella jokaisen yksilön tarvetta tehokkaasti, joten 8 tunniin visiitillä saat 5 tuntia unta. Tähän rinnalle tuodaan yhteiskäyttöasuntoja, joita voit varata mobiilisovelluksella. Näin asunnot eivät seiso tyhjinä, vaan eri aikaan töissä olevat voivat hyödyntää lämpimiä neliöitä tehokkaasti!

Alkaa kuulostamaan ihan hullulta, mutta mielestäni verrattavissa tähän autoiluhysteriaan. Sillä erolla toki, että se auto ei tyhjänä seistessään vie mitään energiaa :geek:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 855
Suurin säästö saataisiin energiankulutuksessa kun kaikki jotka voivat tekisivät etätöitä. Toimistot voisi lopettaa kokonaan joten säästyisi valtavat määrät lämmitysenergiaa. Ja suurin osa autoilusta on kuitenkin kodin ja työpaikan välistä jokapäiväistä liikennettä jonka voisi hyvin jättää kokonaan tekemättä kuten nyt korona keväänä on nähty.

Eli jos oikeasti haluttaisiin tehdä ilmasyolle jotain niin etätyö tehtäisiin pakolliseksi.
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
Suurin säästö saataisiin energiankulutuksessa kun kaikki jotka voivat tekisivät etätöitä. Toimistot voisi lopettaa kokonaan joten säästyisi valtavat määrät lämmitysenergiaa. Ja suurin osa autoilusta on kuitenkin kodin ja työpaikan välistä jokapäiväistä liikennettä jonka voisi hyvin jättää kokonaan tekemättä kuten nyt korona keväänä on nähty.

Eli jos oikeasti haluttaisiin tehdä ilmasyolle jotain niin etätyö tehtäisiin pakolliseksi.
Mut kun tarkoitus on kerätä veroja, ei mikään muu syy.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Suurin säästö saataisiin energiankulutuksessa kun kaikki jotka voivat tekisivät etätöitä. Toimistot voisi lopettaa kokonaan joten säästyisi valtavat määrät lämmitysenergiaa. Ja suurin osa autoilusta on kuitenkin kodin ja työpaikan välistä jokapäiväistä liikennettä jonka voisi hyvin jättää kokonaan tekemättä kuten nyt korona keväänä on nähty.

Eli jos oikeasti haluttaisiin tehdä ilmasyolle jotain niin etätyö tehtäisiin pakolliseksi.
Ihan tosi, tämähän vähentäisi samalla myös julkisen liikenteen tarvetta, eli samalla lyötäisiin kaksi kärpästä yhdellä iskulla!
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Kaveri asuu Helsingissä ja käy julkisilla duunissa vajaa 30 km päässä, aikaa menee tunti suuntaansa jopa tuossa joukkoliikenteen ihmemaassa. Itellä ei tulis kysymykseenkään, ennemmin jäisin vapaaherraksi Kelan rahoille kun sulattaisin rajallisesta vapaa-ajasta vielä 2h siirtymisiin.

Tuonkin pätkän pyöräilis puoleen aikaan jos ei haittaa haista paskalle töissä / suihku löytyy.

Jos "optimitilanne" on tämä, niin voi kuvitella kuinka upeaa kököttää bussibysäkillä jossain Rovaniemellä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Ongelmahan tässä yhtälössä on se, että on päästötavoitteita ja silti pitää kerätä veroja. Erityisesti ongelmaa aiheuttaa nuo verot. Jos kaikki ajais sähköautolla puhtaasti tuotetulla sähköllä niin sehän ratkasisi päästöongelmat, mutta aiheuttaa sen, että liikkumista pitää silti verottaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 855
Ongelmahan tässä yhtälössä on se, että on päästötavoitteita ja silti pitää kerätä veroja. Erityisesti ongelmaa aiheuttaa nuo verot. Jos kaikki ajais sähköautolla puhtaasti tuotetulla sähköllä niin sehän ratkasisi päästöongelmat, mutta aiheuttaa sen, että liikkumista pitää silti verottaa.
Voihan sitä muutakin verottaa paitsi liikkumista. Alv, kiinteistövero, sähkövero vaikkapa noita jos korottaisi alkuun?

Sinänsä ymmärrän että jostain mistä on haittaa, kuten päästöjä, otetaan paljon veroa että asia kehittyisi/sitä tehtäisiin vähemmän niin haittakin pienenisi, mutta jos liikenteestä saataisiin joskus päästötöntä niin miksi veroa ei voisi siirtää johonkin muuhun asiaan?

Esim. joku kiinteistövero on siitä "kiva" että sitä ei kukaan pääse karkuun, ellei sitten asu vaikka teltassa ja alviakin on paha vältellä kun yleensä on pakko ainakin ruokaa ostaa. Autoiluun liittyvää veroa on helppo välttää kunhan ei vaan hanki autoa.

Autoilun verotus on myös siitä huono että jossain vaiheessa autoilu on niin kallista että monet eivät enää saa riittävästi palkkaa maksaakseen edes työmatkojaan joten iso osa maaseudulla asuvista jää kelan rahoille.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 393
Kaveri asuu Helsingissä ja käy julkisilla duunissa vajaa 30 km päässä, aikaa menee tunti suuntaansa jopa tuossa joukkoliikenteen ihmemaassa. Itellä ei tulis kysymykseenkään, ennemmin jäisin vapaaherraksi Kelan rahoille kun sulattaisin rajallisesta vapaa-ajasta vielä 2h siirtymisiin.

Tuonkin pätkän pyöräilis puoleen aikaan jos ei haittaa haista paskalle töissä / suihku löytyy.

Jos "optimitilanne" on tämä, niin voi kuvitella kuinka upeaa kököttää bussibysäkillä jossain Rovaniemellä.
Tämähän se joukkoliikenteen suurin ongelma on, eli hitaus. Itselläni on lähes suora joukkoliikenneyhteys työpaikalle ja tähän tilalle rakennetaan kallis ja kaiken ratkaiseva Raide-Jokeri. Mutta...suurin ongelma, eli hitaus, ei Raide-Jokerin myötä parane yhtään, eli se on ihan suunnitellusti vähintään yhtä hidas kuin 550-bussi. Kun tällaista isoa hanketta suunnitellaan, niin kannattaisi kysyä niiltä ihmisiltä, jotka eivät käytä julkisia esim. työmatkallaan, että mikä saisi heidät siirtymään julkisiin. Ei se "palvelutason parantaminen", millä Raide-Jokeriakin markkinoidaan, paljon lohduta, jos matkaan kuluu edelleen yhtä kauan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 855
Tämähän se joukkoliikenteen suurin ongelma on, eli hitaus. Itselläni on lähes suora joukkoliikenneyhteys työpaikalle ja tähän tilalle rakennetaan kallis ja kaiken ratkaiseva Raide-Jokeri. Mutta...suurin ongelma, eli hitaus, ei Raide-Jokerin myötä parane yhtään, eli se on ihan suunnitellusti vähintään yhtä hidas kuin 550-bussi. Kun tällaista isoa hanketta suunnitellaan, niin kannattaisi kysyä niiltä ihmisiltä, jotka eivät käytä julkisia esim. työmatkallaan, että mikä saisi heidät siirtymään julkisiin. Ei se "palvelutason parantaminen", millä Raide-Jokeriakin markkinoidaan, paljon lohduta, jos matkaan kuluu edelleen yhtä kauan.
Ei tietysti kaikille sovi, mutta useissa tapauksissa pyörällä pääsee 10km matkan nopeammin kun julkisilla. Itse menen aina pyörällä kun mitenkään vaan mahdollista. Joutuisin kuitenkin ensin kävelemään useamman minuutin metroon ja sitten taas toisessa päässä myös. 7km työmatka taittuu kuitenkin n. 15-20 minuutissa pyörällä. Pelkkiin kävelyihin tuhraantuisi ainakin 10 minuuttia, metroon 8 min ja metron odotteluun ehkä 2 min.

Ja asun kuitenkin aika lähellä metroa ja työkin on aika lähellä metroa ja metro lienee nopein joukkoliikenne väline ainakin useiden kilometrien pituisilla matkoilla. Jos pitäisi matkaan käyttää busseja tai raitiovaunuja niin ero pyöräilyn hyväksi vaan kasvaisi.

Lisäksi pyöräily käy samalla ainakin jonkinlaisesta kuntoilusta ja on lähes ilmaista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 175
Suurin säästö saataisiin energiankulutuksessa kun kaikki jotka voivat tekisivät etätöitä. Toimistot voisi lopettaa kokonaan joten säästyisi valtavat määrät lämmitysenergiaa. Ja suurin osa autoilusta on kuitenkin kodin ja työpaikan välistä jokapäiväistä liikennettä jonka voisi hyvin jättää kokonaan tekemättä kuten nyt korona keväänä on nähty.

Eli jos oikeasti haluttaisiin tehdä ilmasyolle jotain niin etätyö tehtäisiin pakolliseksi.
Suora ilmastovaikutus olisi vieläpä hyödyistä vähäisimpiä. Sitä turhaan autossa vittuuntuneena vietettyjen henkilövuosisatojen määrää ei voi hahmottaakaan. Ei se ilmaista tai hiilineutraalia ole saada vitutuksesta slaagi, ja tämä koskee myös niitä muita, joiden kulkeminen on pakko ja joutuvat ruuhkaan siksi, että haluttomatkin on tarpeettomasti määrätty sinne sekaan kaikki samalla kellonlyömällä.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 000
Omassa taloudessani on reilusti alle 20 neliötä per henkilö.
Perkele, meidän pitää kantaa sängyt ja liesi olkkariin, päästään tohon 60 neliöön ehkä just olohuone+eteinen+wc
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Tuo tarkoittaisi, että pikkuteiden käyttöaste nousisi?

Sopivasti aletaan heittelemään ilmoille kaikenlaisia näkemyksiä nyt kun muutaman kk sisällä pitäisi liikenteen verotuksen linjaukset tuoda julki.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 613
Keskimäärin suomalaisella on asuintilaa vajaa 40 neliötä (per henkilö). Omassa taloudessani on reilusti alle 20 neliötä per henkilö. Eiköhän siis voitaisi samantien alkaa verottamaan myös turhien neliöiden lämmittämistä, olisihan tuosta helppo lohkaista iso siivu pois! Jos minä pärjään noin vähällä tilalla, niin miksei muutkin?
Lämmitysenergian hinnassa on jo aika julmetusti veroja mukana.

Toisekseen esim. allekirjoittaneen perhe maksaa tällä hetkellä talon omistamisesta melkein 2000 euroa kiinteistöveroa per vuosi. Auton omistaminen maksaa alle 120 euroa ajoneuvoveroa. Mielestäni ihan oikeassa suhteessa nuo.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 000
Lämmitysenergian hinnassa on jo aika julmetusti veroja mukana.

Toisekseen esim. allekirjoittaneen perhe maksaa tällä hetkellä talon omistamisesta melkein 2000 euroa kiinteistöveroa per vuosi. Auton omistaminen maksaa alle 120 euroa ajoneuvoveroa. Mielestäni ihan oikeassa suhteessa nuo.
Kyllä minä maksan autosta tonnin trafille vuosittain
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 175
Kyllä minä maksan autosta tonnin trafille vuosittain
Jep. Kolmesta autosta yli 700 euroa eikä yhdessäkään ole käyttövoimaveroa. En näe, miten tämä saastuttaa enemmän kuin jos polttaisin samat bensat yhdellä autolla. Kyllä tässä on kyseessä epäoikeudenmukainen perseeseenporaamis- ja kurjistusvero, ja muuten vaan helppo tapa pakkoverottaa. Ei se millään ympäristönäkökohdilla ole perusteltavissa. Ei minun sanakirjani mukaan edes "solidaarisuudella", "tasapuolisuudella" tai muulla sopivan taipuvalla käsitteellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Eräällä kierolla tavalla ajoneuvo-ja käyttövoimavero itseasiassa kannustavat ajamaan. Käyttövoimaa valitessa tulee usein laskettua, että kuinka paljon kilometrejä pitää ajaa, jotta käyttövoimavero kuoleentuu. Hankinnan jälkeen sitä tietää "kynnys" kilometrit, joiden alapuolella bensalla kulkeminen tulisikin edullisemmaksi, ja koska autonvaihto lie kallein vaihtoehto niin mieluummin sitä huolettomammin kerryttää kilometrejä, jotta saa ylitettyä tuon kynnysarvon kuin lähtee autokaupoille.

Eli ei tuolla ajoneuvo-&käyttövoimaverolla oikeastaan ole mitään ohjaavuutta vähempään ajamiseen, itseä korpeasi ainakin maksaa tonnia veroa vuodessa siitä, että 7tkm/a ajoilla auto seisoo parkkiruudussa valtaosan viikosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Propagandakoneisto on valmiina:

Kunpa olisi porkkanaakin tiedossa,noissa teeseissä näkyi paljon kohtia, joissa lisätä kepitystä. Jotenkin epäuskoinen sen suhteen, että vähäpäästöisten hankintaa tuettaisiin...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 579
Vihreät on sitä mieltä, että tukia kävelyyn, fillarointiin ja julkisiin...

Sen päivän kun näkisi, että vihreiden kansanedustaja jättäisi taksin väliin ja kävelisi kyseisen matkan.

Iltalehden tekemän selvityksen mukaan vihreiden kansanedustaja ja entinen puheenjohtaja Ville Niinistö on eduskunnan ahkerin taksinkäyttäjä. Niinistö on ajanut taksilla veronmaksajien piikkiin 1215 kertaa. Se on selvästi eniten.

Niinistön takana tulevat vihreiden Jani Toivola (1087) ja perussuomalaisten Tom Packalén (1078), jotka ovat olleet taksiasioissa aikaisemminkin esillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 688
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 579
Mutta kun taksi on joukkoliikennettä eikä yksityisautoilua, eli siis hyväksi ympäristölle:asif:
Hieman jalostamalla ajatusta saadaan suomen päästötavoite saavutettua lähes ilmaiseksi. Laitatetaan kaikkien suomen henkilöautojen katolle taksi-kyltti niin yksityisautoilu loppuu, kun kaikki ajavat taksilla, eli joukkoliikennevälineellä.
:joy:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 688
Hieman jalostamalla ajatusta saadaan suomen päästötavoite saavutettua lähes ilmaiseksi. Laitatetaan kaikkien suomen henkilöautojen katolle taksi-kyltti niin yksityisautoilu loppuu, kun kaikki ajavat taksilla, eli joukkoliikennevälineellä.
:joy:
Taksilupa maksaa 105e/traficomics. Tuolla vissiin saa ajaa kunhan on joku kulkineeksi luokiteltava, ja ajokortti. Random taxifirman sivuilta löytyi kuljettajan kurssin hinta, 690e. Sitten jos oikeasti kyytejä laillisesti heittää, niin ainakin tmi pitäisi perustaa ja maksella veroja. Siinä kohtaa sitten olisi jo yrittäjä, mikä vaikeuttaa kaikkia asioita jos sattuu olemaan muuten vaikka työtön ja tukien varassa, ja autona satasen fiat. Taksiautojen vakuutuksista ei mitään hajua eroaako normikäytöstä.

Ymmärsin sarkasmin kyllä:thumbsup:

Tuota iltiksen linkkiä ei kasetti kestänyt lukea. Jos vuodessa on 365 päivää ja taksilla suhataan 1000+ kertaa, olettaen että julkinen liikenne on suunnilleen joka nurkalla - siis ratikka, bussi metro, tai jopa kävely. Niin mitähän vi...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 175
Kunpa olisi porkkanaakin tiedossa,noissa teeseissä näkyi paljon kohtia, joissa lisätä kepitystä. Jotenkin epäuskoinen sen suhteen, että vähäpäästöisten hankintaa tuettaisiin...
Perimmäinen ongelma - jos liikennepäästöjä jostain syystä pidetään niin helvetin vakavana asiana - on autokannan ikä. Autokannan nuorentamista ei pidä tehdä syytämällä veronmaksajien käteistä sille väestönosalle, jolla on varaa uuteen autoon yhtään sen enempää kuin sitä ei pidä yrittää rankaisemalla vanhoja tai kuluttavia autoja yhtään nykyistä enempää. Se tapahtuu ihan spontaanisti laittamalla asioita kuntoon. Työssäkäyvien köyhyys näin kehittyneessä ja vauraassa maassa johtuu vain kurjistamistoimista.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 900
Lähtee loputkin Helsingin kivijalkakaupoista jos ruuhkamaksut toteutuu:

”Budjetin yhteydessä on päätettävä sähkölatausinfran vauhdittamisesta ja liikennebiokaasun edistämisestä niin tankkausinfraa kuin tuotantolaitoksia tukemalla. Jalostamalla eläinlantaa liikennebiokaasuksi vähennetään samalla vesistöjä pilaavia ravinnepäästöjä ja saadaan ravinteet hyötykäyttöön lannoitteeksi. Erityisesti Lounais-Suomen ja Pohjanmaan tiheiden eläintuotantoalueiden suurten lantakeskittymien jalostaminen biokaasuksi on merkittävä Itämeren suojelun kannalta.”

Kannattaisi nyt panostaa siihen sähköautojen myynnin edistämiseen paremmilla hankintatuilla. Sitä latausinfraa on nykytilanteeseen nähden ihan hyvin, ja kuitenkin paranee kokoajan kun sitä rakennetaan jatkuvasti kun kysyntää on.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 900
Tässä olisi ehkä järkeä jos niitä autoja tehtäisiin Suomessa. Mutta kun ei tehdä niin ihan kaivoon heitettyä rahaa. Ei mitään järkeä.
Ei niitä polttokäyttöisiäkään tehdä Suomessa muuta kuin yhtä mersun hybridisarjaa ja oliko joku compact suv malli. Polttoaineen osalta tuotannon rahat menee ulkomaille. Sähköstä sentään jäisi pääosin Suomeen rahat tuotannon osalta ja latausinfraa rakennettaisiin yritysten toimesta lisäten työllisyysvaikutusta. Käytettyjen sähköautojen tuonti räjähtää käsiin parin vuoden päästä kun Suomessa autot 10-20 tonnia kalliimpia kuin osassa EU-maita, esimerkiksi Ruotsi ja Saksa, joista yllättäen muutenkin tuodaan eniten autoja Suomeen. Niistä ei jää verottajalle kuin luu käteen.
Nykymenolla ei ole kuin hävittävää ja päästötavoitteisiin pääsyä varten nousee kokoajan perustarvikkeiden hinta kaupoissa.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
En oikein näe tuota subventointia missään suhteessa järkevänä asioiden hoitamisena. Jos hallituksella olisi aitoa kiinnostusta ympäristöä kohtaan, niin eiköhän käyttövoimavero olisi poistettu kaasuajoneuvoilta jo aikoja sitten ja ohjattu verotuksen avulla biodieselin hinta perinteisen tasolle.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 000
Jotenki tämä suomen autoiluverotus ja sähköautoiluun ohjaamine tuo mieleen Kobra-efektin

The British government was concerned about the number of venomous cobras in Delhi. The government therefore offered a bounty for every dead cobra. Initially this was a successful strategy as large numbers of snakes were killed for the reward. Eventually, however, enterprising people began to breed cobras for the income. When the government became aware of this, the reward program was scrapped, causing the cobra breeders to set the worthless snakes free; the wild cobra population further increased.

Lähde: Cobra effect - Wikipedia
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 296
Viestejä
4 191 088
Jäsenet
70 721
Uusin jäsen
juukaliz

Hinta.fi

Ylös Bottom