Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Eiköhän ne ostajan markkinat ole olleet näiden isojen ketjujen hintojen polkemisen takia jo pitkän aikaa.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Ostajan markkinat ehkä, mutta milloin ostoksen saa? Myyjä ilmoitteli eilen, että kannattaa varautua ainakin 4 viikon viivästykseen. Toimituspäivä oli alunperin toukokuun puolivälissä.
Jep itse peruin tilaukseni sillä en usko että viivästys jää neljään viikkoon. Todennäköisesti ainakin 3kk.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
Kohta jengi tajuaa ettei sitä autoa niin tarvinnukkaa ja jatkaa etätöissä yms. Vanha auto pihassa seisonnassa ja joskus ottaa käyttöön :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Kohta jengi tajuaa ettei sitä autoa niin tarvinnukkaa ja jatkaa etätöissä yms. Vanha auto pihassa seisonnassa ja joskus ottaa käyttöön :)
Tuosta oli IS uutisissa (autot) eilen tai tänään, eli 100 000 autoa mennyt käytöstäpoistoon. Olikohan nyt kuukauden sisään tai jotain. En nyt jaksa linkkiä kaivaa kun vituttaa muut uutiset mitä samalla näkis :lol:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Tuosta oli IS uutisissa (autot) eilen tai tänään, eli 100 000 autoa mennyt käytöstäpoistoon. Olikohan nyt kuukauden sisään tai jotain. En nyt jaksa linkkiä kaivaa kun vituttaa muut uutiset mitä samalla näkis :lol:
Siellähän oltiin jo kommenteissa laskettu kuinka paljon trafi oli tienannut liikenteestäpoisto ilmoituksilla.
TrafiTienaaAina 8.4. 12:23 179
105000 x 5 eur = 525 000eur..

Traficom tienaa aika hyvin näillä poistoilla. Ei ole ihan lakien mukaista, mutta rahaa virtaa hallinnolle..

Poisto maksaa 5 eur, vaikka sen tekee itse. Kulut nolla, 5 eur puhdasta tuotta/poisto

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Itehän taistelen vastaan ja otin yhden turhan lisää liikennekäyttöön kun tuli kevätkelejä. Koska veekasi, lotkon lotkon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Itehän taistelen vastaan ja otin yhden turhan lisää liikennekäyttöön kun tuli kevätkelejä. Koska veekasi, lotkon lotkon.
Nythän bensa on vähän edullisempaakin niin mikä jottei.
Moottoripyörien myyntikin on noussut yllättäen. Yllättäen en jaksa kaivaa linkkiä. Hmm, ja VR taisi lopettaa yövuorot.

Ja mitähän sitten kun tilanne jatkuu johonkin asti, ja huomataan että työt voi tehdä etänä, ja tilanne jää ikäänkuin päälle näiden osalta. Siinä ihmeteltävää julkiselle liikenteelle ja autokaupalle jos sen auton tarve väheneekin. Ei korkotarjoukset enää napostele.
Kun luterilainen oletus on että jos ei ole fyysisesti paikalla niin lintsataan ja tai kännätään kotona, mitä jos ei sittenkään.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
714
Ja mitähän sitten kun tilanne jatkuu johonkin asti, ja huomataan että työt voi tehdä etänä, ja tilanne jää ikäänkuin päälle näiden osalta. Siinä ihmeteltävää julkiselle liikenteelle ja autokaupalle jos sen auton tarve väheneekin.
En usko, että tämä etätyökuvio on mitenkään merkittävässä roolissa auton käyttöasteessa. Ei ne liikkumisen tarpeet sieltä taustalta mihinkään lähde. Vaikka ne työt tehtäisiinkin kotoa, niin illat ja viikonloput ajellaan harrastuksia, kyläilyjä, kauppareissuja, hupiajeluita ja milloin mitäkin.

Autokauppa sen sijaan varmastikin elelee hiljaiseloa ja pitkään. Ihan vaan kuinka tahmeata se uuden auton kauppa oli jo ennen koronaa ja puhumattakaan millainen herätysravistelu tämä oli koko kansalle Suomessa. Kerrankin kun media ja eri tahot maalailevat uhkakuvia kuinka talous sakkaa ja ihmiset joutuvat kerrankin miettimään talouttaan järjen kanssa, eikä ainoastaan sen mukaan että antoiko pankki aikoinaan lainan asunnonostoa varten. Ostovoima oli ennen kehnoa ja nythän sitä vasta varpaillaan ollaankin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
En usko, että tämä etätyökuvio on mitenkään merkittävässä roolissa auton käyttöasteessa. Ei ne liikkumisen tarpeet sieltä taustalta mihinkään lähde. Vaikka ne työt tehtäisiinkin kotoa, niin illat ja viikonloput ajellaan harrastuksia, kyläilyjä, kauppareissuja, hupiajeluita ja milloin mitäkin.

Autokauppa sen sijaan varmastikin elelee hiljaiseloa ja pitkään. Ihan vaan kuinka tahmeata se uuden auton kauppa oli jo ennen koronaa ja puhumattakaan millainen herätysravistelu tämä oli koko kansalle Suomessa. Kerrankin kun media ja eri tahot maalailevat uhkakuvia kuinka talous sakkaa ja ihmiset joutuvat kerrankin miettimään talouttaan järjen kanssa, eikä ainoastaan sen mukaan että antoiko pankki aikoinaan lainan asunnonostoa varten. Ostovoima oli ennen kehnoa ja nythän sitä vasta varpaillaan ollaankin.
Toisaalta joo, 100k autoa lkp vs. reilu 2 miljoonaa autoa yhteensä. Oletan että pari miljoonaa normaalisti käytössä - antaa tilaa tilastokikkailulle mediassa koska klikkiotsikot. Mutta tuon näyttää tulevaisuus sitten jonkun ajan päästä, enkä jaksa uskoa että asiasta sen enempää uutisoidaan...

Autokaupan lukuja taas varmasti tulee uutisiin, jos tähän mennessä on mennyt huonosti niin seuraavien kuukausien lukemat tulee olemaan vielä karumpaa luettavaa. Kun monelta menee mahdollisuus ostaa auto osarilla kun YT ja konkurssit vie työpaikat. Ennenaikaista kyllä tälläistä maalailla, jää nähtäväksi mitä tulevaisuus tuo.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Siellähän oltiin jo kommenteissa laskettu kuinka paljon trafi oli tienannut liikenteestäpoisto ilmoituksilla.



Toisaalta jonkun dieselivessan päivämaksu on helposti 4e, joten kyllähän se trafinkin tulopuoli laskee tuossa.

Tuohon liikenteestäpoistoon on nyt ehkä vähän tavallista laajemmin herätty, varsinkin kun monissa kahden auton talouksissa ei ole mitään tarvetta nyt kahdelle autolle.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Toisaalta jonkun dieselivessan päivämaksu on helposti 4e, joten kyllähän se trafinkin tulopuoli laskee tuossa.

Tuohon liikenteestäpoistoon on nyt ehkä vähän tavallista laajemmin herätty, varsinkin kun monissa kahden auton talouksissa ei ole mitään tarvetta nyt kahdelle autolle.
Helposti 4€?

Ei ole helposti eikä vaikeasti millään autolla noin kovia veroja. Trafin laskurilla 3500 kg painava (henkilöauton maksimipaino) diesel-henkilöauto jonka päästöt on yli 400 g (taulukon maksimiarvo) on 3,718 €

Tyypillisesti pyöritään välillä vajaa euro päivässä (esim. diesel Smart) - vajaa 3€ päivässä (esim. vanhempi diesel Cayenne).

Vakuutusten kanssa voi toki olla 4€, mutta se vakuutuksen osa ei ole Trafilta pois (ja veikkaan, että vakuutusyhtiöilläkin myös ne korvaukset on laskenut aika selvästi, veikkaisin että enemmän kuin tulot, kun virallisesti seisonnassa olevien lisäksi moni seisoo vakuutuksineen ja veroineen). Mutta toki siis se on silti selvää, ettei valtio tässä pitkässä juoksussa tienaa, harva niitä euron-parin säästön takia alkaa liikennekäytöstä poistamaan, eli väitän että ylivoimaisesti suurimmassa osassa Traficin menettää veroina enemmän kuin sen 5€ seisontamaksun. Sitä diesel-smartiakaan ei kuitenkaan tarvi seisottaa kuin n. viikko, että tämä tulee täyteen. Omassa taloudessa on toinen diesel-auto ollut nyt 3 viikkoa seisonnassa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Joo, en ajatellut tota loppuun, tuo reilu 4€/vrk laskettiin joskus meidän autolle, mutta siinä oli tietysti mukana myös liikennevakuutus. Ei se kuitenkaan muuta sitä että tuolla euronkin maksulla se on jo viikossa maksanut itsensä pelkkinä veroina.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279

– Autoilun kustannuksia on laskettava nykyisestä, ei nostettava!, kokoomuksen kansanedustaja Markku Eestilä (kok.) sanoo.
Kansanedustaja viittaa Facebookissa autoiluun ehdotettuihin veronkiristyksiin. Valtionvarainministeriön ja työ- ja elinkeinoministeriön tilaamassa raportissa esitetään muun muassa
polttoaineverotuksen kiristämistä ja henkilöliikenteen alennetun arvonlisäverokannan korottamista.
Kansanedustajan mukaan ”liikkumisen vapaus on ihmisten perusoikeus. Se ei yhdenvertaisesti toteudu maan eri osissa, jos autoilun kustannukset ovat liian korkeat”.
– Voisiko talousnobelisti (Bengt) Holmström työryhmän jäsenenä laskea, kuinka paljon omalla tai leasing-autolla ajaminen maksaa verrattuna esimerkiksi HSL:n vuosilippuun (53 e/kk).
Noin äkkiä arvioisin sen olevan asiallisella farkulla ajaen 10-20 kertaa kalliimpaa. Toki, jos haluaa isolla maasturilla päästellä kuoppaisia teitä, saa pulittaa 30 kertaisen hinnan!, Eestilä sanoo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691

Pari poimintaa...
"tiemaksuja ajetaan erityisesti päästövähennysten avulla siten" = ei vähennetä muuta autoiluun kohdistuvaa verotusta.

"tiivistäisi yhdyskuntarakennetta eli tuottaisi tiheämmin rakennettua, niin sanotusti joukkoliikennemyönteistä kaupunkia." = muualla kuin ydinkeskustoissa asuntojen hinta, ja täten suomalaisten varallisuus ja valinnanvaraus kutistuu.


Kilometrivero etenee kohti maalia – viranomaiset käynnistelevät nyt tiemaksujärjestelmän ”iteroivaa suunnittelua”

Keväällä Uudellamaalla nähtiin tiesulkuja. Seuraavat ”sulut” Uudenmaan keskeisimmillä väylillä saattavat olla joko virtuaalisia tai perinteisemmin rakennettuja maksuportteja.
Kuva: Outi Pyhäranta / HS


Julkaistu: 7:05
Niin sanotun tiemaksun nimellä kulkevaa autoilun sijaintipohjaista verottamista eli ns. ruuhkamaksuksikin kutsuttua hanketta ei suinkaan ole haudattu – päinvastoin.

Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen ns. MAL-suunnitelmassa tiemaksut ovat edelleen mukana, ”yhtenä merkittävänä ja tehokkaana keinona vähentää ajoneuvoliikenteen päästöjä”.

IS:n läpi käymien tuoreimpien viranomaisdokumenttien mukaan työ on nyt siinä vaiheessa, että kilometriverohankkeen alaprojekti nimeltä tiemaksujärjestelmän iteroiva suunnittelu ja vaikutusten arviointi on käynnistymässä.

Iterointi tarkoittaa ongelmanratkaisumenetelmää, jossa ongelman ratkaisu tarkentuu vähitellen, kerta kerran jälkeen toistamalla.

Aiheeseen liittyvä viranomaispohjainen työnjako on sovittu sellaiseksi, että valtio valmistelee tiemaksujen käyttöön ottamisen mahdollistavaa lainsäädäntöä ja pääkaupunkiseudun kunnallishallinto sekä valtio asetetaan suunnittelemaan ja arvioimaan toteuttamiskelpoista hinnoittelujärjestelmää yhdessä.

Varsinaisen hinnoittelun osalta selvitys ”optimaalisiksi” kuvatuista maksu- ja perintämalleista sekä vaadittava lainsäädäntö laaditaan ensin. Sen jälkeen vuorossa ovat maksujen käyttöönottoon liittyvät lopulliset päätökset.

Järjestelmän reunaehdoksi on tällä hetkellä määritelty kuvaus riittävän tehokas/vaikuttava päästövähennysten kannalta.

IS:n näkemien asiakirjojen mukaan tiemaksuja ajetaan erityisesti päästövähennysten avulla siten, että julkisen liikenteen, kävelyn ja pyöräilyn osuuden lasketaan nousevan tiemaksujen käyttöönoton jälkeen kaikkiaan neljä prosenttiyksikköä.

Lisäksi liikenteestä aiheutuvat päästöt pienenisivät samaisen laskelman perusteella tiemaksujen ansiosta noin viisi prosenttia.

Maksumiehen ja -naisen rooliin joutuvalle autoilijalle tiemaksuja (tai -veroja) markkinoidaan ruuhkien vähenemisellä.

Sekin on jo dokumenteissa selvää, että tiemaksujen nimellä kulkeva kilometrivero myös tiivistäisi yhdyskuntarakennetta eli tuottaisi tiheämmin rakennettua, niin sanotusti joukkoliikennemyönteistä kaupunkia.

Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitusohjelman mukaan tiemaksuasia on tulossa päätöksentekoon vielä tämän hallituskauden aikana.

Käytännössä uusia avauksia aiheesta saatetaan hyvinkin nähdä esimerkiksi syksyllä odottavien poliittisten budjettikeskustelujen yhteydessä. Painetta uusiin maksuihin löytynee niin velanottoa lisäävän koronakriisin kuin liikenteeseen kohdistuvien massiivisten päästövähennyslupaustenkin tiimoilta.

Hallitus ajaa tiemaksuja lakikirjaan
Pitkään puhutut tiemaksut hypähtivät eteenpäin pääministeri Antti Rinteen (sd) hallituksen myötä, kun ”Osallistava ja osaava Suomi -sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä yhteiskunta” -nimiseen hallitusohjelmaan kirjattiin, että hallituskaudella valmistellaan ja säädetään laki, joka mahdollistaa kaupunkiseutujen liikenteen hallintaan tähtäävien ruuhkamaksujen käyttöönoton. Pääministerin vaihtuminen Sanna Mariniin ei vaikuttanut kirjaukseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800

Pari poimintaa...
"tiemaksuja ajetaan erityisesti päästövähennysten avulla siten" = ei vähennetä muuta autoiluun kohdistuvaa verotusta.

"tiivistäisi yhdyskuntarakennetta eli tuottaisi tiheämmin rakennettua, niin sanotusti joukkoliikennemyönteistä kaupunkia." = muualla kuin ydinkeskustoissa asuntojen hinta, ja täten suomalaisten varallisuus ja valinnanvaraus kutistuu.
Ja seuraavan epidemian/pandemian tullessa tiivis asuminen ja joukkoliikenne kaatavat enemmän väkeä mullanalus unille...

Toisessa uutisessa mainittiin myös ajoneuvoveron nosto, mikä on täysin käsittämätön ohjauskeino, sillä tuohan rankaisee vain omistamisesta. On yhdentekevää, ajaako 1tkm vai 100 tkm, saman verran maksaa vuodessa...
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Ja seuraavan epidemian/pandemian tullessa tiivis asuminen ja joukkoliikenne kaatavat enemmän väkeä mullanalus unille...

Toisessa uutisessa mainittiin myös ajoneuvoveron nosto, mikä on täysin käsittämätön ohjauskeino, sillä tuohan rankaisee vain omistamisesta. On yhdentekevää, ajaako 1tkm vai 100 tkm, saman verran maksaa vuodessa...
Jep, ajattelin ihan samaa. Ei-pandemia-aikanakin siellä leviää ihan tarpeeksi influenssaa, jne...

Koskas muuten autoveron nostaminen on vähtentänyt päästöjä tuomalla uudempia, vähäpäästöisiä autoja teille? Ai niin, ei koskaan... :facepalm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Jep, ajattelin ihan samaa. Ei-pandemia-aikanakin siellä leviää ihan tarpeeksi influenssaa, jne...

Koskas muuten autoveron nostaminen on vähtentänyt päästöjä tuomalla uudempia, vähäpäästöisiä autoja teille? Ai niin, ei koskaan... :facepalm:
Kun en muista oliko joku paikallislehden juttu missä kuvia vuodelta 2000, vai hesasta tms. Yhdessä kuvassa näkyi reilummin autoja. Joku kommentoi että että autot ainakin on samoja mitä nykyään. Ja toden totta niin olikin.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Kun en muista oliko joku paikallislehden juttu missä kuvia vuodelta 2000, vai hesasta tms. Yhdessä kuvassa näkyi reilummin autoja. Joku kommentoi että että autot ainakin on samoja mitä nykyään. Ja toden totta niin olikin.

Tuolla ainakin kommenteissa on, että samat ruoskat edelleen liikenteessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647

Tuolla ainakin kommenteissa on, että samat ruoskat edelleen liikenteessä.
Tuohan se oli. Muistelin että keski-ikä autoille suomessa olisi 15v, mutta olikin 12v. Espanja ja portugal marginaalisella johdolla kuitenkin. Liettuan pojat ja tytöt henkilöt ajelee vieläkin vanhemmilla:psmoke:

 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
1 579
Kilometriverotuksessa on ongelmana vanhojen autojen veroitus. Jos uudet ja vanhat autot maksavat sama määrän ajetusta kilometristä niin vanhojen autojen verotaakka kasvaa huomattavasti nykyisestä. Tästä aiheutuisi ongelmia monelle pienituloiselle jotka ovat voineet vähentää auton verotaakkaa ajamalla vanhalla autolla.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
391
Kilometriverotuksessa on ongelmana vanhojen autojen veroitus. Jos uudet ja vanhat autot maksavat sama määrän ajetusta kilometristä niin vanhojen autojen verotaakka kasvaa huomattavasti nykyisestä. Tästä aiheutuisi ongelmia monelle pienituloiselle jotka ovat voineet vähentää auton verotaakkaa ajamalla vanhalla autolla.
Eli mielestäsi vanhalla ja saastuttavalla autolla ajamisesta pitäisi palkita? Eiköhän tuossa pitäisi laittaa vaikka tuplavero vanhoille rouskuille. Ja ennenkuin joku kitisee että niillä ajetaan vähemmän niin tuossa ns. kilometripohjaisuudessahan se otetaan jo huomioon.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Kilometriverotuksessa on ongelmana vanhojen autojen veroitus. Jos uudet ja vanhat autot maksavat sama määrän ajetusta kilometristä niin vanhojen autojen verotaakka kasvaa huomattavasti nykyisestä. Tästä aiheutuisi ongelmia monelle pienituloiselle jotka ovat voineet vähentää auton verotaakkaa ajamalla vanhalla autolla.
Ammatinvalintakysymys, ja auton.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
1 579
Eli mielestäsi vanhalla ja saastuttavalla autolla ajamisesta pitäisi palkita? Eiköhän tuossa pitäisi laittaa vaikka tuplavero vanhoille rouskuille. Ja ennenkuin joku kitisee että niillä ajetaan vähemmän niin tuossa ns. kilometripohjaisuudessahan se otetaan jo huomioon.
Toin vain esille miten suuri muutos siirtyminen kilometri pohjaiseen autojen verotukseen oikeasti olisi. Eihän se tietysti ministerin mersun takapenkille näy.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Eli mielestäsi vanhalla ja saastuttavalla autolla ajamisesta pitäisi palkita? Eiköhän tuossa pitäisi laittaa vaikka tuplavero vanhoille rouskuille. Ja ennenkuin joku kitisee että niillä ajetaan vähemmän niin tuossa ns. kilometripohjaisuudessahan se otetaan jo huomioon.
Mitenkä vanha auto on sinusta paljon saastuttava? EURO 3 autoissa on päästöjen valvontalaitteisto (bensa).
EURO 3 tuli käyttöön vuonna 1997...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Mitenkä vanha auto on sinusta paljon saastuttava? EURO 3 autoissa on päästöjen valvontalaitteisto (bensa).
EURO 3 tuli käyttöön vuonna 1997...
+ Ja Bosch teki jonkun testin pariisin (muistaakseni) alueella diesel autolla ja päästöt oli puhtaampia mitä normaali ulkoilma. Euro6 tai vanhempi.

Viherpesua koko rahastus ja sähköautoon pakotus, mikä ei tule toimimaan missään koska infra ja sen mahdottomuus. Unohtamatta, tai oikeastaan unohtaen litiumin ja koboltin loppujalostuksen vaatiman luonnonraiskaamisen hinnan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Eli mielestäsi vanhalla ja saastuttavalla autolla ajamisesta pitäisi palkita? Eiköhän tuossa pitäisi laittaa vaikka tuplavero vanhoille rouskuille. Ja ennenkuin joku kitisee että niillä ajetaan vähemmän niin tuossa ns. kilometripohjaisuudessahan se otetaan jo huomioon.
Pelastuuko luonto sillä, että 3v välein ostetaan uudet autot ja "vanhat" jatkavat elämäänsä 25v ajan maissa, joissa ei vastaavaa vanhan auton rankaisemisjärjestelmää ole?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Ammatinvalintakysymys, ja auton.
Olisikin jännä yhteiskunta jos kaikki olisivat lääkäreitä ja asianajajia.
Tai jos kampaaja ja raksamies saisivat 15 tonnia kuussa palkkaa...

Anyways, jos oston yhtedessä vero otettaisiin uusista pois ja sitä maksettaisiin kilometreissä - niin se olisi epätasa-arvoista koska vanhoista on verot aikoinaan maksettu. Toki vero "kuoleentuu", mutta esim. vuosi sitten kalliin auton ostaneella olisi huomattavasti enemmän rahaa kiinni autossa kuin veron poistamisen jälkeen samanlaisen ostaneella. Sellaista rahaa mitä ei koskaan enää tulisi saamaan pois - ja tämä kun tiedetään niin taas saadaan autokauppa jumiin ja ihmisiä kilometritehtaalle...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Kävelyyn ja pyöräilyyn kipataan taas lisää miljoonia euroja, maksajasta ei ole epäselvyyttä:

Vaikka juuri pyörän selästä 12 kilsan pyörähdykseltä (kaupunkiin ja takaisin) tulinkin, niin ihan helvetin järjetöntä upottaa rahaa liikkumismuotoon joka on validi ehkä 40-50% vuodesta tässä maassa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
299
Anyways, jos oston yhtedessä vero otettaisiin uusista pois ja sitä maksettaisiin kilometreissä - niin se olisi epätasa-arvoista koska vanhoista on verot aikoinaan maksettu.
Senhän voisi toteuttaa siten, että uusista autoista lähtisi kertaluonteinen autovero pois, mutta sen sijaan vuosittainen maksu olisi isompi. Vanhat autot menisivät samalla systeemillä kuin aiemminkin (koska näistä on maksettu korkeampi autovero). Eikös samansuuntainen systeemi ollut joskus 90-luvun alussa kun oli näitä tuulilasitarroja xxx markoilla. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Senhän voisi toteuttaa siten, että uusista autoista lähtisi kertaluonteinen autovero pois, mutta sen sijaan vuosittainen maksu olisi isompi. Vanhat autot menisivät samalla systeemillä kuin aiemminkin (koska näistä on maksettu korkeampi autovero). Eikös samansuuntainen systeemi ollut joskus 90-luvun alussa kun oli näitä tuulilasitarroja xxx markoilla. :)
Jepjep, mutta on käynyt akuutisti selväksi ettei sellainen käy koska sitten ei voi antaa kaverin (tai tulevan työnantajan, kun poliittinen ura on ohi) firmalle sitä sopparia jolla myydään seuranta / maksujärjestelmät... :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647

Saavutus se on tuokin. Myynti tippunut yli 50% verrattuna viimevuoden toukokuuhun, ja kokonaismyynti henkilöautojen osalta jää arviolta 85000 kpl koko vuonna.

Toki nyt tilanne on erilainen ja siitä johtuvat syyt. Tietenkin unohtamatta mihin autoverosäätäminen on johtanut.
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Ei se uusien autojen kauppa ole ikinä oikein normaalisti Suomessa käynyt, kun täällä parhaimpana vuotena myydään 130 000 kpl ja esim. Ruotsissa melkein 500 000 kpl vuodessa.

Ikuinen autovero pitää autokannan vanhana ja uusien autojen kauppa on harvojen jälleenmyyjien käsissä. Muualla Euroopassa autokauppa on vapaasti kilpailtu ala, siinä missä muutkin.

Ihmeellisen kauan liikenteen verouudistus näyttää kestävän, Berner yritti ja nyt on Harakan vuoro. Odotukset ei kyllä ole korkealla.
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Tämä on kyllä hyvä esimerkki...

"Hmm... Taloudella menee huonosti, mitäs tehtäisiin?"

- Saksa: "Pudotetaan ALVia roimasti ja tuetaan enemmän uusien sähköautojen hankkimista!"

- Suomi: "Nostetaan polttoaineiden verotusta, kasvatetaan sakkotuloja ja pidetään autovero ennallaan!"

:facepalm:
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Tämä on kyllä hyvä esimerkki...

"Hmm... Taloudella menee huonosti, mitäs tehtäisiin?"

- Saksa: "Pudotetaan ALVia roimasti ja tuetaan enemmän uusien sähköautojen hankkimista!"

- Suomi: "Nostetaan polttoaineiden verotusta, kasvatetaan sakkotuloja ja pidetään autovero ennallaan!"

:facepalm:
En nyt ole ihan vakuuttunut siitä, että autojen hintojen laskeminen olisi Suomessa ihan fiksuimpia juttuja, jos on tarkoitus elvyttää maan taloutta, kun kyse on täysin tuontituotteista. Saksassa se voi olla ihan perusteltua, kun maassa on niin paljon autoteollisuutta. Sinänsä hallituksen elvytystavoista voi esittää kritiikkiä, mutta se on eri ketjun asiaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
En nyt ole ihan vakuuttunut siitä, että autojen hintojen laskeminen olisi Suomessa ihan fiksuimpia juttuja, jos on tarkoitus elvyttää maan taloutta, kun kyse on täysin tuontituotteista. Saksassa se voi olla ihan perusteltua, kun maassa on niin paljon autoteollisuutta. Sinänsä hallituksen elvytystavoista voi esittää kritiikkiä, mutta se on eri ketjun asiaa.
Toki, täällä tehdään vähän autoja (hieman yli satatuhatta vuodessa) - mutta samalla on puhuttu kuinka liikenteen päästöjä on pakko vähentää koska vihreys (unohtaen että se liikenne tuottaa aika pienen prosentin suomen päästöistä, mutta taitaa olla jo raskaimmin "ympäristöverotettu").

Uusien autojen myynnin vähentäminen ei ole mielestäni koskaan ollut paras keino pienentää kulutusta...
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Toki, täällä tehdään vähän autoja (hieman yli satatuhatta vuodessa) - mutta samalla on puhuttu kuinka liikenteen päästöjä on pakko vähentää koska vihreys (unohtaen että se liikenne tuottaa aika pienen prosentin suomen päästöistä, mutta taitaa olla jo raskaimmin "ympäristöverotettu").

Uusien autojen myynnin vähentäminen ei ole mielestäni koskaan ollut paras keino pienentää kulutusta...
Nyt siirtyi maalitolpat, äsken puhuit talouden elvyttämisestä ja nyt meni päästöjutuiksi. Ukin tehdas on kyllä joutunut potkimaan pellolle ja lomauttamaan porukkaa autojen myynnin sakkaamisen takia, mutta autoveron lasku on aika heikko tapa elvyttää sitä, koska Suomessa myydään niin vähän Mersuja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Nyt siirtyi maalitolpat, äsken puhuit talouden elvyttämisestä ja nyt meni päästöjutuiksi. Ukin tehdas on kyllä joutunut potkimaan pellolle ja lomauttamaan porukkaa autojen myynnin sakkaamisen takia, mutta autoveron lasku on aika heikko tapa elvyttää sitä, koska Suomessa myydään niin vähän Mersuja.
Enemmänkin viittasin siihen miten täällä vasen käsi tekee toista ja oikea toista; eli sama hallitus joka haluaa autojen päästöt alas ei ole valmis pudottamaan verotusta ja näinollen uudistamaan autokantaa. Jos autot ja autoilun verotus on ainoa tapa saada talous kuntoon, samalla kun "verosuunnittelu", ym. sallittaan vapaasti yrityksille, niin ei tässä hölmölässä kovin pitkään enää hyvinvointiyhteiskunnassa asustella...

Mutta toki onhan tuo selvää että taloudellisesti suurempi maa jossa autoilu ja kaikki autoiluun liittyvä (jopa ne joita ei siellä valmisteta) on halvempaa, voi pudottaa helpommin veroa. Tosin veikkaan että iso osa saksassa myytävistä sähköautoista on jotain muuta kuin VAG/BMW/MB -akselia.
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312

On se kyllä hienoa, jos nyt kerrankin autoilija on saanut vähän halvempaa polttoainetta koronan takia, niin nyt sitten jo kehitellään miten se jatkossa voitaisiin estää..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 482
Viestejä
4 163 799
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom