- Liittynyt
- 28.11.2017
- Viestejä
- 6 461
Nollakorkotarjouksia alkoi ainakin heti tulla.Jokohan pian alkaa olla autokaupoissa ostajan markkinat?
Nollakorkotarjouksia alkoi ainakin heti tulla.Jokohan pian alkaa olla autokaupoissa ostajan markkinat?
Ostajan markkinat ehkä, mutta milloin ostoksen saa? Myyjä ilmoitteli eilen, että kannattaa varautua ainakin 4 viikon viivästykseen. Toimituspäivä oli alunperin toukokuun puolivälissä.Jokohan pian alkaa olla autokaupoissa ostajan markkinat?
Jep itse peruin tilaukseni sillä en usko että viivästys jää neljään viikkoon. Todennäköisesti ainakin 3kk.Ostajan markkinat ehkä, mutta milloin ostoksen saa? Myyjä ilmoitteli eilen, että kannattaa varautua ainakin 4 viikon viivästykseen. Toimituspäivä oli alunperin toukokuun puolivälissä.
Tuosta oli IS uutisissa (autot) eilen tai tänään, eli 100 000 autoa mennyt käytöstäpoistoon. Olikohan nyt kuukauden sisään tai jotain. En nyt jaksa linkkiä kaivaa kun vituttaa muut uutiset mitä samalla näkisKohta jengi tajuaa ettei sitä autoa niin tarvinnukkaa ja jatkaa etätöissä yms. Vanha auto pihassa seisonnassa ja joskus ottaa käyttöön
Siellähän oltiin jo kommenteissa laskettu kuinka paljon trafi oli tienannut liikenteestäpoisto ilmoituksilla.Tuosta oli IS uutisissa (autot) eilen tai tänään, eli 100 000 autoa mennyt käytöstäpoistoon. Olikohan nyt kuukauden sisään tai jotain. En nyt jaksa linkkiä kaivaa kun vituttaa muut uutiset mitä samalla näkis
TrafiTienaaAina 8.4. 12:23 179
105000 x 5 eur = 525 000eur..
Traficom tienaa aika hyvin näillä poistoilla. Ei ole ihan lakien mukaista, mutta rahaa virtaa hallinnolle..
Poisto maksaa 5 eur, vaikka sen tekee itse. Kulut nolla, 5 eur puhdasta tuotta/poisto
Kyllä itse jo tonnin alennuksen liikkeestä sain 8 tonnin autoonJokohan pian alkaa olla autokaupoissa ostajan markkinat?
Nythän bensa on vähän edullisempaakin niin mikä jottei.Itehän taistelen vastaan ja otin yhden turhan lisää liikennekäyttöön kun tuli kevätkelejä. Koska veekasi, lotkon lotkon.
En usko, että tämä etätyökuvio on mitenkään merkittävässä roolissa auton käyttöasteessa. Ei ne liikkumisen tarpeet sieltä taustalta mihinkään lähde. Vaikka ne työt tehtäisiinkin kotoa, niin illat ja viikonloput ajellaan harrastuksia, kyläilyjä, kauppareissuja, hupiajeluita ja milloin mitäkin.Ja mitähän sitten kun tilanne jatkuu johonkin asti, ja huomataan että työt voi tehdä etänä, ja tilanne jää ikäänkuin päälle näiden osalta. Siinä ihmeteltävää julkiselle liikenteelle ja autokaupalle jos sen auton tarve väheneekin.
Toisaalta joo, 100k autoa lkp vs. reilu 2 miljoonaa autoa yhteensä. Oletan että pari miljoonaa normaalisti käytössä - antaa tilaa tilastokikkailulle mediassa koska klikkiotsikot. Mutta tuon näyttää tulevaisuus sitten jonkun ajan päästä, enkä jaksa uskoa että asiasta sen enempää uutisoidaan...En usko, että tämä etätyökuvio on mitenkään merkittävässä roolissa auton käyttöasteessa. Ei ne liikkumisen tarpeet sieltä taustalta mihinkään lähde. Vaikka ne työt tehtäisiinkin kotoa, niin illat ja viikonloput ajellaan harrastuksia, kyläilyjä, kauppareissuja, hupiajeluita ja milloin mitäkin.
Autokauppa sen sijaan varmastikin elelee hiljaiseloa ja pitkään. Ihan vaan kuinka tahmeata se uuden auton kauppa oli jo ennen koronaa ja puhumattakaan millainen herätysravistelu tämä oli koko kansalle Suomessa. Kerrankin kun media ja eri tahot maalailevat uhkakuvia kuinka talous sakkaa ja ihmiset joutuvat kerrankin miettimään talouttaan järjen kanssa, eikä ainoastaan sen mukaan että antoiko pankki aikoinaan lainan asunnonostoa varten. Ostovoima oli ennen kehnoa ja nythän sitä vasta varpaillaan ollaankin.
Toisaalta jonkun dieselivessan päivämaksu on helposti 4e, joten kyllähän se trafinkin tulopuoli laskee tuossa.Siellähän oltiin jo kommenteissa laskettu kuinka paljon trafi oli tienannut liikenteestäpoisto ilmoituksilla.
Kannattaako? Lähes 105000 suomalaisautoilijaa teki radikaalin ratkaisun maaliskuussa
Suomessa tehtiin maaliskuussa autojen liikennekäytöstä poistoja huima määrä, lähes 105 000 kappaletta.www.is.fi
Helposti 4€?Toisaalta jonkun dieselivessan päivämaksu on helposti 4e, joten kyllähän se trafinkin tulopuoli laskee tuossa.
Tuohon liikenteestäpoistoon on nyt ehkä vähän tavallista laajemmin herätty, varsinkin kun monissa kahden auton talouksissa ei ole mitään tarvetta nyt kahdelle autolle.
– Autoilun kustannuksia on laskettava nykyisestä, ei nostettava!, kokoomuksen kansanedustaja Markku Eestilä (kok.) sanoo.
Kansanedustaja viittaa Facebookissa autoiluun ehdotettuihin veronkiristyksiin. Valtionvarainministeriön ja työ- ja elinkeinoministeriön tilaamassa raportissa esitetään muun muassa
polttoaineverotuksen kiristämistä ja henkilöliikenteen alennetun arvonlisäverokannan korottamista.
Kansanedustajan mukaan ”liikkumisen vapaus on ihmisten perusoikeus. Se ei yhdenvertaisesti toteudu maan eri osissa, jos autoilun kustannukset ovat liian korkeat”.
– Voisiko talousnobelisti (Bengt) Holmström työryhmän jäsenenä laskea, kuinka paljon omalla tai leasing-autolla ajaminen maksaa verrattuna esimerkiksi HSL:n vuosilippuun (53 e/kk).
Noin äkkiä arvioisin sen olevan asiallisella farkulla ajaen 10-20 kertaa kalliimpaa. Toki, jos haluaa isolla maasturilla päästellä kuoppaisia teitä, saa pulittaa 30 kertaisen hinnan!, Eestilä sanoo.
Kilometrivero etenee kohti maalia – viranomaiset käynnistelevät nyt tiemaksujärjestelmän ”iteroivaa suunnittelua”
Keväällä Uudellamaalla nähtiin tiesulkuja. Seuraavat ”sulut” Uudenmaan keskeisimmillä väylillä saattavat olla joko virtuaalisia tai perinteisemmin rakennettuja maksuportteja.
Kuva: Outi Pyhäranta / HS
Julkaistu: 7:05
Niin sanotun tiemaksun nimellä kulkevaa autoilun sijaintipohjaista verottamista eli ns. ruuhkamaksuksikin kutsuttua hanketta ei suinkaan ole haudattu – päinvastoin.
Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen ns. MAL-suunnitelmassa tiemaksut ovat edelleen mukana, ”yhtenä merkittävänä ja tehokkaana keinona vähentää ajoneuvoliikenteen päästöjä”.
IS:n läpi käymien tuoreimpien viranomaisdokumenttien mukaan työ on nyt siinä vaiheessa, että kilometriverohankkeen alaprojekti nimeltä tiemaksujärjestelmän iteroiva suunnittelu ja vaikutusten arviointi on käynnistymässä.
Iterointi tarkoittaa ongelmanratkaisumenetelmää, jossa ongelman ratkaisu tarkentuu vähitellen, kerta kerran jälkeen toistamalla.
Aiheeseen liittyvä viranomaispohjainen työnjako on sovittu sellaiseksi, että valtio valmistelee tiemaksujen käyttöön ottamisen mahdollistavaa lainsäädäntöä ja pääkaupunkiseudun kunnallishallinto sekä valtio asetetaan suunnittelemaan ja arvioimaan toteuttamiskelpoista hinnoittelujärjestelmää yhdessä.
Varsinaisen hinnoittelun osalta selvitys ”optimaalisiksi” kuvatuista maksu- ja perintämalleista sekä vaadittava lainsäädäntö laaditaan ensin. Sen jälkeen vuorossa ovat maksujen käyttöönottoon liittyvät lopulliset päätökset.
Järjestelmän reunaehdoksi on tällä hetkellä määritelty kuvaus riittävän tehokas/vaikuttava päästövähennysten kannalta.
IS:n näkemien asiakirjojen mukaan tiemaksuja ajetaan erityisesti päästövähennysten avulla siten, että julkisen liikenteen, kävelyn ja pyöräilyn osuuden lasketaan nousevan tiemaksujen käyttöönoton jälkeen kaikkiaan neljä prosenttiyksikköä.
Lisäksi liikenteestä aiheutuvat päästöt pienenisivät samaisen laskelman perusteella tiemaksujen ansiosta noin viisi prosenttia.
Maksumiehen ja -naisen rooliin joutuvalle autoilijalle tiemaksuja (tai -veroja) markkinoidaan ruuhkien vähenemisellä.
Sekin on jo dokumenteissa selvää, että tiemaksujen nimellä kulkeva kilometrivero myös tiivistäisi yhdyskuntarakennetta eli tuottaisi tiheämmin rakennettua, niin sanotusti joukkoliikennemyönteistä kaupunkia.
Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitusohjelman mukaan tiemaksuasia on tulossa päätöksentekoon vielä tämän hallituskauden aikana.
Käytännössä uusia avauksia aiheesta saatetaan hyvinkin nähdä esimerkiksi syksyllä odottavien poliittisten budjettikeskustelujen yhteydessä. Painetta uusiin maksuihin löytynee niin velanottoa lisäävän koronakriisin kuin liikenteeseen kohdistuvien massiivisten päästövähennyslupaustenkin tiimoilta.
Hallitus ajaa tiemaksuja lakikirjaan
Pitkään puhutut tiemaksut hypähtivät eteenpäin pääministeri Antti Rinteen (sd) hallituksen myötä, kun ”Osallistava ja osaava Suomi -sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä yhteiskunta” -nimiseen hallitusohjelmaan kirjattiin, että hallituskaudella valmistellaan ja säädetään laki, joka mahdollistaa kaupunkiseutujen liikenteen hallintaan tähtäävien ruuhkamaksujen käyttöönoton. Pääministerin vaihtuminen Sanna Mariniin ei vaikuttanut kirjaukseen.
Ja seuraavan epidemian/pandemian tullessa tiivis asuminen ja joukkoliikenne kaatavat enemmän väkeä mullanalus unille...Kilometrivero etenee kohti maalia vauhdilla – viranomaiset käynnistelevät nyt ”tiemaksujärjestelmän iteroivaa suunnittelua”
Niin sanotun tiemaksun nimellä kulkevaa autoilun sijaintipohjaista verottamista eli ns. ruuhkamaksuksikin kutsuttua hanketta ei suinkaan ole haudattu – päinvastoin.www.is.fi
Pari poimintaa...
"tiemaksuja ajetaan erityisesti päästövähennysten avulla siten" = ei vähennetä muuta autoiluun kohdistuvaa verotusta.
"tiivistäisi yhdyskuntarakennetta eli tuottaisi tiheämmin rakennettua, niin sanotusti joukkoliikennemyönteistä kaupunkia." = muualla kuin ydinkeskustoissa asuntojen hinta, ja täten suomalaisten varallisuus ja valinnanvaraus kutistuu.
Jep, ajattelin ihan samaa. Ei-pandemia-aikanakin siellä leviää ihan tarpeeksi influenssaa, jne...Ja seuraavan epidemian/pandemian tullessa tiivis asuminen ja joukkoliikenne kaatavat enemmän väkeä mullanalus unille...
Toisessa uutisessa mainittiin myös ajoneuvoveron nosto, mikä on täysin käsittämätön ohjauskeino, sillä tuohan rankaisee vain omistamisesta. On yhdentekevää, ajaako 1tkm vai 100 tkm, saman verran maksaa vuodessa...
Kun en muista oliko joku paikallislehden juttu missä kuvia vuodelta 2000, vai hesasta tms. Yhdessä kuvassa näkyi reilummin autoja. Joku kommentoi että että autot ainakin on samoja mitä nykyään. Ja toden totta niin olikin.Jep, ajattelin ihan samaa. Ei-pandemia-aikanakin siellä leviää ihan tarpeeksi influenssaa, jne...
Koskas muuten autoveron nostaminen on vähtentänyt päästöjä tuomalla uudempia, vähäpäästöisiä autoja teille? Ai niin, ei koskaan...
Kun en muista oliko joku paikallislehden juttu missä kuvia vuodelta 2000, vai hesasta tms. Yhdessä kuvassa näkyi reilummin autoja. Joku kommentoi että että autot ainakin on samoja mitä nykyään. Ja toden totta niin olikin.
Tuohan se oli. Muistelin että keski-ikä autoille suomessa olisi 15v, mutta olikin 12v. Espanja ja portugal marginaalisella johdolla kuitenkin. LiettuanTästäkin on jo 20 vuotta! Katso, miltä Suomi näytti vuonna 2000
20 vuotta sitten oli vuosi 2000. Niin se vaan aika kuluu. Katso, miltä näytti millennium-Suomessa.www.is.fi
Tuolla ainakin kommenteissa on, että samat ruoskat edelleen liikenteessä.
Eihän tuo sitten niiin vanhaa olekaan.Suomessa autokanta on keskimäärin 11,8 vuotta vanhaa, kun EU:n keski-ikä on 10,5 vuotta.
Eli mielestäsi vanhalla ja saastuttavalla autolla ajamisesta pitäisi palkita? Eiköhän tuossa pitäisi laittaa vaikka tuplavero vanhoille rouskuille. Ja ennenkuin joku kitisee että niillä ajetaan vähemmän niin tuossa ns. kilometripohjaisuudessahan se otetaan jo huomioon.Kilometriverotuksessa on ongelmana vanhojen autojen veroitus. Jos uudet ja vanhat autot maksavat sama määrän ajetusta kilometristä niin vanhojen autojen verotaakka kasvaa huomattavasti nykyisestä. Tästä aiheutuisi ongelmia monelle pienituloiselle jotka ovat voineet vähentää auton verotaakkaa ajamalla vanhalla autolla.
Ammatinvalintakysymys, ja auton.Kilometriverotuksessa on ongelmana vanhojen autojen veroitus. Jos uudet ja vanhat autot maksavat sama määrän ajetusta kilometristä niin vanhojen autojen verotaakka kasvaa huomattavasti nykyisestä. Tästä aiheutuisi ongelmia monelle pienituloiselle jotka ovat voineet vähentää auton verotaakkaa ajamalla vanhalla autolla.
Toin vain esille miten suuri muutos siirtyminen kilometri pohjaiseen autojen verotukseen oikeasti olisi. Eihän se tietysti ministerin mersun takapenkille näy.Eli mielestäsi vanhalla ja saastuttavalla autolla ajamisesta pitäisi palkita? Eiköhän tuossa pitäisi laittaa vaikka tuplavero vanhoille rouskuille. Ja ennenkuin joku kitisee että niillä ajetaan vähemmän niin tuossa ns. kilometripohjaisuudessahan se otetaan jo huomioon.
Mitenkä vanha auto on sinusta paljon saastuttava? EURO 3 autoissa on päästöjen valvontalaitteisto (bensa).Eli mielestäsi vanhalla ja saastuttavalla autolla ajamisesta pitäisi palkita? Eiköhän tuossa pitäisi laittaa vaikka tuplavero vanhoille rouskuille. Ja ennenkuin joku kitisee että niillä ajetaan vähemmän niin tuossa ns. kilometripohjaisuudessahan se otetaan jo huomioon.
+ Ja Bosch teki jonkun testin pariisin (muistaakseni) alueella diesel autolla ja päästöt oli puhtaampia mitä normaali ulkoilma. Euro6 tai vanhempi.Mitenkä vanha auto on sinusta paljon saastuttava? EURO 3 autoissa on päästöjen valvontalaitteisto (bensa).
EURO 3 tuli käyttöön vuonna 1997...
Pelastuuko luonto sillä, että 3v välein ostetaan uudet autot ja "vanhat" jatkavat elämäänsä 25v ajan maissa, joissa ei vastaavaa vanhan auton rankaisemisjärjestelmää ole?Eli mielestäsi vanhalla ja saastuttavalla autolla ajamisesta pitäisi palkita? Eiköhän tuossa pitäisi laittaa vaikka tuplavero vanhoille rouskuille. Ja ennenkuin joku kitisee että niillä ajetaan vähemmän niin tuossa ns. kilometripohjaisuudessahan se otetaan jo huomioon.
Olisikin jännä yhteiskunta jos kaikki olisivat lääkäreitä ja asianajajia.Ammatinvalintakysymys, ja auton.
Vaikka juuri pyörän selästä 12 kilsan pyörähdykseltä (kaupunkiin ja takaisin) tulinkin, niin ihan helvetin järjetöntä upottaa rahaa liikkumismuotoon joka on validi ehkä 40-50% vuodesta tässä maassa...Kävelyyn ja pyöräilyyn kipataan taas lisää miljoonia euroja, maksajasta ei ole epäselvyyttä:
Tässä ovat pikaista elvytysrahaa saavat liikennehankkeet – onko vakioreittisi mukana?
Liikennealan suuresta elvytyspaketista löytyy yhteensä kymmeniä tiehankkeita sekä reilusti lisärahoitusta niin joukkoliikenteelle kuin kävelylle ja pyöräilyllekin.www.is.fi
Senhän voisi toteuttaa siten, että uusista autoista lähtisi kertaluonteinen autovero pois, mutta sen sijaan vuosittainen maksu olisi isompi. Vanhat autot menisivät samalla systeemillä kuin aiemminkin (koska näistä on maksettu korkeampi autovero). Eikös samansuuntainen systeemi ollut joskus 90-luvun alussa kun oli näitä tuulilasitarroja xxx markoilla.Anyways, jos oston yhtedessä vero otettaisiin uusista pois ja sitä maksettaisiin kilometreissä - niin se olisi epätasa-arvoista koska vanhoista on verot aikoinaan maksettu.
Jepjep, mutta on käynyt akuutisti selväksi ettei sellainen käy koska sitten ei voi antaa kaverin (tai tulevan työnantajan, kun poliittinen ura on ohi) firmalle sitä sopparia jolla myydään seuranta / maksujärjestelmät...Senhän voisi toteuttaa siten, että uusista autoista lähtisi kertaluonteinen autovero pois, mutta sen sijaan vuosittainen maksu olisi isompi. Vanhat autot menisivät samalla systeemillä kuin aiemminkin (koska näistä on maksettu korkeampi autovero). Eikös samansuuntainen systeemi ollut joskus 90-luvun alussa kun oli näitä tuulilasitarroja xxx markoilla.
En nyt ole ihan vakuuttunut siitä, että autojen hintojen laskeminen olisi Suomessa ihan fiksuimpia juttuja, jos on tarkoitus elvyttää maan taloutta, kun kyse on täysin tuontituotteista. Saksassa se voi olla ihan perusteltua, kun maassa on niin paljon autoteollisuutta. Sinänsä hallituksen elvytystavoista voi esittää kritiikkiä, mutta se on eri ketjun asiaa.Tämä on kyllä hyvä esimerkki...
"Hmm... Taloudella menee huonosti, mitäs tehtäisiin?"
- Saksa: "Pudotetaan ALVia roimasti ja tuetaan enemmän uusien sähköautojen hankkimista!"
- Suomi: "Nostetaan polttoaineiden verotusta, kasvatetaan sakkotuloja ja pidetään autovero ennallaan!"
Toki, täällä tehdään vähän autoja (hieman yli satatuhatta vuodessa) - mutta samalla on puhuttu kuinka liikenteen päästöjä on pakko vähentää koska vihreys (unohtaen että se liikenne tuottaa aika pienen prosentin suomen päästöistä, mutta taitaa olla jo raskaimmin "ympäristöverotettu").En nyt ole ihan vakuuttunut siitä, että autojen hintojen laskeminen olisi Suomessa ihan fiksuimpia juttuja, jos on tarkoitus elvyttää maan taloutta, kun kyse on täysin tuontituotteista. Saksassa se voi olla ihan perusteltua, kun maassa on niin paljon autoteollisuutta. Sinänsä hallituksen elvytystavoista voi esittää kritiikkiä, mutta se on eri ketjun asiaa.
Nyt siirtyi maalitolpat, äsken puhuit talouden elvyttämisestä ja nyt meni päästöjutuiksi. Ukin tehdas on kyllä joutunut potkimaan pellolle ja lomauttamaan porukkaa autojen myynnin sakkaamisen takia, mutta autoveron lasku on aika heikko tapa elvyttää sitä, koska Suomessa myydään niin vähän Mersuja.Toki, täällä tehdään vähän autoja (hieman yli satatuhatta vuodessa) - mutta samalla on puhuttu kuinka liikenteen päästöjä on pakko vähentää koska vihreys (unohtaen että se liikenne tuottaa aika pienen prosentin suomen päästöistä, mutta taitaa olla jo raskaimmin "ympäristöverotettu").
Uusien autojen myynnin vähentäminen ei ole mielestäni koskaan ollut paras keino pienentää kulutusta...
Enemmänkin viittasin siihen miten täällä vasen käsi tekee toista ja oikea toista; eli sama hallitus joka haluaa autojen päästöt alas ei ole valmis pudottamaan verotusta ja näinollen uudistamaan autokantaa. Jos autot ja autoilun verotus on ainoa tapa saada talous kuntoon, samalla kun "verosuunnittelu", ym. sallittaan vapaasti yrityksille, niin ei tässä hölmölässä kovin pitkään enää hyvinvointiyhteiskunnassa asustella...Nyt siirtyi maalitolpat, äsken puhuit talouden elvyttämisestä ja nyt meni päästöjutuiksi. Ukin tehdas on kyllä joutunut potkimaan pellolle ja lomauttamaan porukkaa autojen myynnin sakkaamisen takia, mutta autoveron lasku on aika heikko tapa elvyttää sitä, koska Suomessa myydään niin vähän Mersuja.
On se kyllä hienoa, jos nyt kerrankin autoilija on saanut vähän halvempaa polttoainetta koronan takia, niin nyt sitten jo kehitellään miten se jatkossa voitaisiin estää..Liikenteen verotyöryhmässä tutkitaan ajoneuvoveron porrastamista postinumeron perusteella
Postinumerotieto mahdollistaisi kevyemmän ajoneuvoverotuksen maalaisille. Kireimmin verotettaisiin riittävän hyviksi katsottavien joukkoliikennepalveluiden äärellä asuvia.www.is.fi
Sitra väläyttää Suomeen yleistä tienkäyttömaksua ja ”lattiahintaa” – tarkoituksena pitää koronan halventama bensa ja diesel jatkossa tarpeeksi kalliina
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra esittää valtion uutta liikenneverotusta suunnittelevalle työryhmälle lukuisia vaihtoehtoisia keinoja valmisteilla olevaan päästöpohjaiseen veromuutokseen. Eräs niistä on fossiilisten polttoaineiden ns. lattiahinta.www.is.fi