Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
Sähköautoveron määrän voi suoraan määrittää akuston painon perusteella. 200kg akustolla eli todella pieni voisi olla halpa jotta voidaan väittää että auton valinnalla voi vaikuttaa veron määrään. Esim 50€/vuosi.
400kg normiakku = 250€/v
600kg ökyakku = 450€/v
800 ja yli = 1000€ tai enemmän
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Sähköautoveron määrän voi suoraan määrittää akuston painon perusteella. 200kg akustolla eli todella pieni voisi olla halpa jotta voidaan väittää että auton valinnalla voi vaikuttaa veron määrään. Esim 50€/vuosi.
400kg normiakku = 250€/v
600kg ökyakku = 450€/v
800 ja yli = 1000€ tai enemmän

Tai auton kokonaispainon, mutta eikös sellainen vero jo olekin. :D
Toki sitä olisi varaa kiristää.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Ennenvanhaanhan se meni vaan painon mukaan, kunnes keksittiin alkaa kattomaan päästöjä enemmän ja niitä verottaa. Seuraavaks varmaan otetaan juurikin se kilometrivero.
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
"Pahimmillaan yksityisautoilun käytännöllinen rajoittaminen kustannusnousuin voi dokumentin mukaan aiheuttaa merkittävää alueellista talousahdinkoa ja eurooppalaisen mallin mukaisesti mahdollisia voisivat olla jopa mellakat."

 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Tarkoitat ajoneuvoveroa? Autoveroahan tuon ikäisessä ei laskennallisesti juuri enää ole.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Pihassa on 21 ja 19v vanhat autot. Eli pian saa ekan museorekkariin, niin josko satunnaiset ajot menis sit museoautolla. Kyllähän sekin sitten käy.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 310
Heh, tottakai. Yksi kohta puoliin rempattu museokuntoiseksi, muutama perus käyttiksenä. Tuorein 27v ikäinen.
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Museoautoilla voi tosiaan noita maksuja kiertää, jos ei ole ongelma ajaa 30 vuotta vanhalla autolla. Vakuutuksetkin on edullisia. Veikkaan tosin että jos yleistyy niin poliitikot kyllä jossain vaiheessa alkaa muuttamaan lainsäädäntöä:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Onhan laissa mukavia porsaanreikiä ellei niitä erikseen tukita, jos käyttömaksut karkaa älyttömyyksiin.

Tänä vuonna voisi museokatsastaa esim. -90 mallisen diesel w124 mersun ja ajaa vain ~150e vakuutuksen hinnalla ympäri vuoden kiinteiden kulujen puolesta. Museoinnin kun lykkäisi tuonne loppukevääseen niin seuraavaa katsastustakin pitäisi miettiä vasta 2024.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 310
Onhan laissa mukavia porsaanreikiä ellei niitä erikseen tukita, jos käyttömaksut karkaa älyttömyyksiin.

Tänä vuonna voisi museokatsastaa esim. -90 mallisen diesel w124 mersun ja ajaa vain ~150e vakuutuksen hinnalla ympäri vuoden kiinteiden kulujen puolesta. Museoinnin kun lykkäisi tuonne loppukevääseen niin seuraavaa katsastustakin pitäisi miettiä vasta 2024.
Ei, jos otat museokatsastettuun autoon museovakuutuksen, saat sitä käyttää vain kolmenakymmenenä päivänä vuodessa. Toki siihen saa myös ottaa tavallisen vakuutuksen, mutta sehän on jo hurjat about 300€ vuodessa.

Itselläni on juuri W124 Mersuja piha väärällään, parempaa autoa ei ole.

Tällä hetkellä en omista muita autoja, eli oma ja emännän käyttis on 124, sekä itselläni vielä pari harraste 124:sta niiden lisäksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Ei, jos otat museokatsastettuun autoon museovakuutuksen, saat sitä käyttää vain kolmenakymmenenä päivänä vuodessa. Toki siihen saa myös ottaa tavallisen vakuutuksen, mutta sehän on jo hurjat about 300€ vuodessa.

Itselläni on juuri W124 Mersuja piha väärällään, parempaa autoa ei ole.
Normaalia vakuutusta juuri tarkoitin, museovakuutushan on vain jotain kymppejä. Toki hintahan riippuu paikasta ja vakuutuksen ottajasta. Tuo reilu 150e oli vaan suora nettilaskurin hinta itselle satunnaisesti nettiautosta valitulle 300D W124: lle.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 310
Normaalia vakuutusta juuri tarkoitin, museovakuutushan on vain jotain kymppejä. Toki hintahan riippuu paikasta ja vakuutuksen ottajasta. Tuo reilu 150e oli vaan suora nettilaskurin hinta itselle satunnaisesti nettiautosta valitulle 300D W124: lle.
Ah okei, joo itse harrastan vain bensavehkeitä, en arvannut että diisselissä oli noin alhainen vakuutus.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 310
Aika samoissa hinnoissa bensat ja dieselit. 160-190€/v näyttää itsellä satunnaisille bensa ja diesel W124:lle.
Pitää vissiin kilpailuttaa.. omissa on about 300€ jokaisessa, ja pelkkä liikennevakuutus, bonuksia 67%

E: Tsekkasin about kaikilta vakuutuksilta, ja saan samaa hintaa kaikista, jopa korkeampaa. Noh, asuinpaikka ja ikä vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Julkistettu dokumentti: Hallituksen päästötavoitteet edellyttävät yksityisautoiluun kajoamista – ”syventää alueiden taloudellista ahdinkoa”

Suomen pyrkiminen hiilineutraaliksi yhteiskunnaksi vuoteen 2035 mennessä nostaa uuden tutkimuspaperin mukaan perinteisen yksityisautoilun kustannuksia niin paljon,
että polttomoottorien varassa toimivat alueet voivat joutua jopa suoranaiseen talousahdinkoon.

Sanna Marinin (sd) hallituksen kunnianhimoinen hiilineutraaliustavoite ”edellyttää nykyistä tiukempia ohjauskeinoja, joilla vauhditetaan siirtymistä pois fossiilisista polttoaineista.
Tämä tarkoittaa esimerkiksi bensan ja dieselin korkeampaa verotusta tai myyntikiintiöitä, öljylämmityksen kieltämistä ja muiden energiaverojen nostamista.

Kuluttajien ratkaisuna on joko investoida päästöttömään autoon, lämmitysjärjestelmään tai kodin energiatehokkuuteen, siirtyä käyttämään joukkoliikennettä tai muuttaa
paremmalle sijainnille energiatehokkaampaan rakennukseen.

Kustannusten nousu ja suurin tarve investoida uusiin ratkaisuihin osuu eniten niihin, joilla on pitkät työ- ja asiointimatkat ja suuret, vanhat asunnot. Tämä voi vähentää
yksityisautoiluun perustuvaa pendelöintiä ja siten pienentää työssäkäyntialueita, käytännössä ohjata ihmisiä muuttamaan maaseutukunnista kaupunkeihin.

Kuten esimerkiksi Ranskan polttoaineveron korotusten käynnistämä liikehdintä osoitti, liikkumiskustannusten nousu on hankala yhteiskunnallinen kysymys.
Jos polttomoottorien varassa toimivien alueiden talouskehitys on muutenkin heikkoa, voi liikkumisen kallistuminen syventää näiden alueiden taloudellista ahdinkoa.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Liikenne- ja viestintäministeriö ja Traficom edistävät kävelyä ja pyöräilyä 3,5 miljoonalla

Tuilla tavoitellaan 30 prosentin kasvua kävelyn ja pyöräilyn matkamääriin vuoteen 2030 mennessä. Rahoitus on osa liikenne- ja viestintäministeriön
vuonna 2018 julkaistun Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman toteutusta.

– Liikenteen päästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä. Kävelyllä ja pyöräilyllä on tärkeä rooli ilmastotavoitteiden saavuttamisessa.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Näin eri puolueet suhtautuvat autoiluun

Vihreät listaa 20 kärkitavoitetta eduskuntavaaleihin. Tavoitteena on, että bensiini, diesel, polttoöljy ja maakaasu korvataan uusiutuvilla ja päästöttömillä vaihtoehdoilla.
Vihreiden tavoite hiilineutraaliudesta vuodelle 2030 on äärimmäisen kunnianhimoinen, sillä se merkitsisi käytännössä päästöjen vähentämistä kaikilla sektoreilla 60 prosentilla.
Vihreät tukee varauksettomasti pääkaupunkiseudun ruuhkamaksuja. Uusien polttomoottoriautojen kieltäminen vuonna 2030 nostaisi selvästi liikkumisen kustannuksia, sillä vielä
tuolloin sähköautojen hinta ei ole polttomoottoriautojen tasalla. Vihreiden ehdottamalla raideliikenteen kehittämisellä voidaan kaupunkiseutujen ydinalueilla vähentää päästöjä,
mutta valtakunnallisesti raideliikenteen potentiaali päästöjen vähentämisessä on melko pieni ja se edellyttäisi mittavia raideinvestointeja.
Liikenne nousee SDP:n vaaliohjelmassa ja ilmasto-ohjelmassa näkyvästi esille. SDP:n tavoitteena on, että Suomi olisi hiilineutraali jo vuonna 2035.
Puolue ehdottaa aikataulun laatimista uusien polttomoottorikäyttöisten autojen kieltämiselle henkilöliikenteessä ja biopolttoaineisiin siirtymistä raskaassa liikenteessä.

SDP tukee erittäin kunnianhimoista 750 000 sähköauton tavoitetta vuoteen 2030 mennessä ja ehdottaa autoveron kiristämistä hiilidioksidipäästöjen mukaan.
Näin nopea sähköautojen yleistyminen edellyttäisi erittäin mittavia sähköautojen hankintatukia. Autovero on jo nykyisin jyrkästi porrastettu hiilidioksidipäästöihin.
Jos uusien isokokoisten autojen verotusta entisestään kiristettäisiin, lisäisi se käytettyjen suuripäästöisten autojen maahantuontia. EU-oikeudellisista syistä käytettynä maahantuodut
autot on aina verotettava sillä veroprosentilla, mikä auton ensirekisteröintihetkellä Suomessa on ollut voimassa. Autoveron korotus vaikeuttaisi merkittävästi ilmastotavoitteiden saavuttamista.
Vasemmistoliiton vaaliohjelmassa tavoitteena on päästötön liikenne vuoteen 2045 mennessä. Keinoina esitetään joukkoliikenteeseen panostamista,
ruuhkamaksuja pääkaupunkiseudulla, sähköautojen latausverkon kehittämistä sekä bensiini- ja dieselautojen muuntamista biokaasu- tai etanolikäyttöisiksi.
Tieverkon kunnossapito ja kehittäminen on puolueen mukaan tärkeää ja investointien rahoitus tulisi nostaa parlamentaarisen työryhmän esittämälle tasolle.
Sähköautojen yleistymisen tueksi Vasemmistoliiton esittämät työsuhdeautojen sähköistymisen ja latausverkon kehittämisen tukeminen ovat tärkeitä avauksia.
Kokoomuksen vaaliohjelma nostaa esille tieliikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden parantamisen jatkamalla korjausvelkaohjelmaa. Kokoomuksen ympäristöohjelman mukaan
liikenteessä tulisi siirtyä sähkön tai biokaasun käyttöön ja siirtymästä tulisi tehdä mahdollisimman helppoa ihmisille. Keinoiksi Kokoomus esittää verotuksen siirtämistä auton
hankinnasta päästöjen verotukseen ja käyttövoimaveron poistoa sähkö- ja kaasuautoilta. Lisäksi puolue ajaa työsuhdeautojen verotusarvon porrastamista päästöjen mukaan.

Siirtämällä verotuksen painopiste hankinnan verotuksesta käytön verotukseen voitaisiin uudistaa autokantaa ja vähentää tehokkaasti päästöjä. Myös ehdotettu työsuhdeautojen
verotusarvon porrastaminen päästöjen mukaan loisi luontevan verokannusteen sähköautojen yleistymiselle.
Keskusta korostaa liikenneväylien rakentamisen ja kunnossapidon tärkeyttä, verotuksen muutostarpeita ja päästöjen vähentämistä. Väylien kunnossapitoon ehdotetaan lisäystä.
Autoveron alentamista ehdotetaan jatkettavaksi kohdistaen kevennykset erityisesti vähäpäästöisiin autoihin. Autoveron alentaminen uudistaisi autokantaa ja ohjelmassa todetaan myös
käytettyjen autojen ostajien hyötyvän autoveron alenemisesta välirahan pienentyessä. Myös romutuspalkkiokampanjat on mainittu osana autokannan uudistamista.

Keskustan tavoitteena on, että fossiilisista polttoaineista siirrytään uusiutuvaan energiaan, mutta polttoaineveroa ei ehdoteta korotettavan. Keinoina ovat biopolttoaineiden
jakeluvelvoitteet, liikenteen sähköistyminen ja palvelullistaminen sekä tehokkaampi julkinen liikenne. Linjauksissa todetaan, että päästöjä ei voida vähentää yksiulotteisesti ainoastaan
kiristämällä autoilun verotusta. Keskustan toimenpidevalikoima on laaja ja se uudistaisi autokantaa. Autoveron alentamisessa tulisi olla rohkeutta siirtää painopistettä selvemmin
käytön verotukseen. Vain vähäpäästöisten autojen veron alentaminen lisäisi suuripäästöisten autojen tuontia käytettynä ulkomailta.

Perussuomalaisten ympäristö- ja energiapoliittisessa ohjelmassa esitetään, että liikennepolttoaineiden ja polttomoottoriautojen verotusta on kevennettävä.
Puolue ajaa verotuksen keventämistä ja autoveron poistoa. Lisäksi Perussuomalaiset esittää teiden käyttömaksuja ulkomaiselle raskaalle liikenteelle, sähköautojen infran
kehittämistä ja arvonlisäveron poistamista täyssähköautoilta. Muista puolueista poiketen Perussuomalaiset ajavat polttoaineveron alentamista. Perussuomalaiset
suhtautuvat kielteisesti paikannusperusteisiin kilometriveroihin ja tienkäyttömaksuihin vaihtoehtona polttoaineverolle. Perussuomalaisten ohjelma uudistaisi autokantaa,
mutta etenkin polttoaineveron alennus tulee kalliiksi.


"Vapaus valita – auto on monivuotinen ohjelma, jonka tavoitteena on tarjota tietoa autoilusta ja
liikkumisen tulevaisuudesta sekä tuoda niiden ympärillä käytävään keskusteluun uusia näkökulmia.
Me haluamme, että jokaisella on nyt ja tulevaisuudessa vapaus liikkua haluamallaan tavalla.
Vapaus valita auto -ohjelman taustalla ovat autoalan toimijat: Autoalan Keskusliitto ry, Autotuojat ja -teollisuus ry sekä Autoalan Tiedotuskeskus."
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
138
Onkohan kukaan eduskunnassa miettinyt miten laajasti tämä heidän ajama järjettömyys vaikuttaa talouteen, kun yksityisautoilu halutaan tappaa pois. Pohjoisen matkailu lyö lapun luukulle, samoin leirintäalueet, kesämökkikuntien talous sakkaa yms.. Pistää vaan vihaksi aivan uskomattoman paljo tämä pelleily.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Onkohan kukaan eduskunnassa miettinyt miten laajasti tämä heidän ajama järjettömyys vaikuttaa talouteen, kun yksityisautoilu halutaan tappaa pois. Pohjoisen matkailu lyö lapun luukulle, samoin leirintäalueet, kesämökkikuntien talous sakkaa yms.. Pistää vaan vihaksi aivan uskomattoman paljo tämä pelleily.
Samaa miettinyt, että miten tämän ilmastohomman ja tavoitteiden käy kun talous on jatkossa samaa luokkaa kehitysmaiden kanssa kun kukaan ei voi liikkua mihinkään eikä mitään tavaroita voida kuljettaa enää. Kaikki valmistus ja sitä myöden työpaikat katoavat jne. Siinä vaiheessa sitten kun menee niin huonosti niin ihmiset lähinnä keskittyvät selviämään hengissä ja ilmastoasioita ei muista enää kukaan ja homma menee valtavasti takapakkia.

Jotenkin tuntuu että olisi järkevämpiäkin tapoja asiaa lähestyä.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
759
Koska niin monelle uhataan lisäkustannuksia autoiluun, niin johonkin ne rahat menevät ja sillä tullaan tekemään kunnon tili. Päättäjille on luultavasti luvassa osuus tästä potista tai sitten he ovat nk. hyödyllisiä idiootteja.
Erityisesti pienten valtioiden tulisi antaa markkinoiden hoitaa asia. Kun uusia vähemmän päästäviä autoja alkaa tulla markkinoille edullisempaan hintaan ja vanhat poistuvat markkinoilta, niin ongelma poistuu itsestään eikä siitä tule kansalle lisäkuluja. Päästöjen osalta kiirehtimen on lähes sama kuin kuuluisa hyttysen erite itämeressä. Taloudessa taasen kiirehtimällä voidaan sössiä pahemman kerran.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 645
Kyllähän nuo kansan valitsemat, ja muut virkamiehet olisi syytä laittaa psyykkiseen arviointiin heti kun alkaa älyttömyyksiä tulemaan. Arvioinnin suorittaisi ulkopuolinen taho. Sitten kansalaisaloitetta tai vastaavaa pystyyn mikä ei menisi mihinkään käsittelyyn vaan suoraan potkuihin ilman sopeutumisrahoja tai eläkkeitä. Karenssi päälle ja työkkäriiin ilmoittautumaan.
Vähän kuten antiikin Roomassa, peukkua alas jos toiminta ei miellytä:thumbsdown: kansalaista. Oppisivat seuraajat olemaan ja voisi löytyä vähän motivaatiota hoitaa hommat asiallisesti eikä tunteella tai oman edun tavoittelulla.

Melkoinen hölmölähän tämä on ja hullummaksi menee eikä kukaan kanna vastuuta mistään.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Hallituksen selvitys: Dieselin verotuesta luovuttava – samalla loppuisi dieselveron perintä

Tuore tutkimus näkee dieselin verotuen poiston konstina vähentää päästöjä. Tuen poisto lakkauttaisi tutkimuksen mukaan myös nyt perittävän dieselveron.
Dieselpolttoaineen verotuen poistaminen olisi tehokas taloudellinen ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi, kertoo valtioneuvoston tilaama Pellervon taloustutkimus PTT:n tutkimus.
Jos dieselin verotuesta luovuttaisiin, niin se johtaisi PPT:n tutkimuksen mukaan myös käyttövoimanveron poistamiseen.
”Dieselin verokohtelu yhtenäistetään muiden nestemäisten polttoaineiden kanssa, jolloin dieselpolttoaineen vero nousee 25,95 senttiä litralta.
Samanaikaisesti luovutaan dieselkäyttöisten henkilöautojen ja pakettiautojen käyttövoimaverosta”.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 645
Dieselautojen yksityiskäyttäjiltä peritään käyttövoimaveroa, jotta he eivät hyötyisi alennuksesta.

Kilpailevan läpyskän näkemys samasta asiasta. Tietty taas jonkun Pellerpervon "tutkimuksesta" millä arvoa, no ei paljoakaan. Tai varmaan ne saivat jotain rahaa tuostakin ja maksajaa ei tarvi arvailla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Eiköhän tässä käy taas klassisesti, eli dieselin veroetu toki poistetaan, mutta käyttövoimavero jää silti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 645
Eiköhän tässä käy taas klassisesti, eli dieselin veroetu toki poistetaan, mutta käyttövoimavero jää silti.
Luultavasti jos tuo läpi menee jollain tavalla. Harmillista kun ostaisin mielellään jonkun vanhan dieselpaskan, jos siitä ei tarvisi maksaa käyttövoimasta, kilsoja kun tulee vähän, niin varmaan kulutuksen määrässä säästäisin kuitenkin verrattuna nykyiseen krematorioon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Kuka enää ajaisi dieselillä jos nostetaan vain polttoaineen hintaa ja jätetään käyttövoimavero ennalleen? Päästöt vaan päin vastoin nousisi kun paljon ajavat vaihtavat bensaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Kuka enää ajaisi dieselillä jos nostetaan vain polttoaineen hintaa ja jätetään käyttövoimavero ennalleen? Päästöt vaan päin vastoin nousisi kun paljon ajavat vaihtavat bensaan.
Samassa suhteessa kun nostaa bensan hintaa niin diesel onkin taas halvempi paljon ajaville, eli ei mitään ongelmaa.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 009
Kuka enää ajaisi dieselillä jos nostetaan vain polttoaineen hintaa ja jätetään käyttövoimavero ennalleen? Päästöt vaan päin vastoin nousisi kun paljon ajavat vaihtavat bensaan.
No sitähän tässä halutaan kun diesel on nyt se "paha" hiukkaspäästöineen. Se on unohtunu että uudet bensakoneet päästää enemmän CO2 kuin vastaavat dieselkoneet. Ja jos dieselin verot nousee, nousee myös kuljetusten hinnat, vaikka tuossa tutkimuksessa väitettiin ettei ole isoa vaikutusta, saa autottomatkin maksaa jatkossa kalliimmat polttoaineet kaupan kassalla viimeistään.

Muutenkin absurdi koko homma kun on asetettu ne päästötavoitteet, niin niiden saavuttamiseksi on ryhdytty antamaan keppiä, porkkanan sijasta. Tehdään polttomoottoriautoilla ajamisesta sika kallista ja pakotetaan vaihtamaan täyssähköautoihin, joiden hankintaa ei ole tuettu verohelpotuksin tai reilujen hankintatukien avulla.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Kuka enää ajaisi dieselillä jos nostetaan vain polttoaineen hintaa ja jätetään käyttövoimavero ennalleen? Päästöt vaan päin vastoin nousisi kun paljon ajavat vaihtavat bensaan.
Jolloin myös kustannukset nousisivat, joka tarkoitus onkin.
Kohta ei tule vastaan kuin tuttuja.. :cigar2:
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Täällä vaan vaahdotaan, mutta teinpä huvikseni laskutoimituksia. Sikäli kun laskin oikein, niin jos dieselauton käyttövoimaverosta ja dieselpolttoaineen veronalennuksesta luovutaan, niin dieselautolla ajelu tulee nykyistä kalliimmaksi, jos ajokilometrejä tulee yli 20 000 vuodessa. Nykyään tilanne on se, että ei välttämättä kannata hankkia dieseliä, jos kilometrejä tulee tuota vähemmän. Jatkossa melko vähänkin ajavalle diesel voisi olla ihan mielekäs valinta, kun ei tulisi käyttövoimaveroa. Diesel olisi hiukan bensaa kalliimpaa, mutta toisaalta dieselauto kuluttaisi edelleen selvästi vähemmän polttoainetta kuin tavallinen bensa-auto.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 092
Kyllähän tuo nykynen bensamaasturi vaihtuis aika äkkiä landcruiseriin tai hiluxin doublecappiin, jos käyttövoimavero poistuis, nykyään verot noilla luokkaa 900e/v. Kilsoja ei kuitenkaan tule kuin 5000km vuodessa.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Tässä taidetaan kurittaa paljon ajavia.. ajat paljon, saastutat paljon ja joudut myös maksamaan siitä paljon.

Tavoite on pienentää polttomoottoristen ajoneuvojen kokonaissuoritetta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 645
Täällä vaan vaahdotaan, mutta teinpä huvikseni laskutoimituksia. Sikäli kun laskin oikein, niin jos dieselauton käyttövoimaverosta ja dieselpolttoaineen veronalennuksesta luovutaan, niin dieselautolla ajelu tulee nykyistä kalliimmaksi, jos ajokilometrejä tulee yli 20 000 vuodessa. Nykyään tilanne on se, että ei välttämättä kannata hankkia dieseliä, jos kilometrejä tulee tuota vähemmän. Jatkossa melko vähänkin ajavalle diesel voisi olla ihan mielekäs valinta, kun ei tulisi käyttövoimaveroa. Diesel olisi hiukan bensaa kalliimpaa, mutta toisaalta dieselauto kuluttaisi edelleen selvästi vähemmän polttoainetta kuin tavallinen bensa-auto.
Itse en jaksanut edes laskea, mutta samalla ajatuksella olen. Sen verran vähän tulee kilsoja mittariin että dieselillä kannattaisi ajaa. Halvimmat kilsat koskaan kulutuksen puolesta on menty vanhalla takaveto hiluxilla ja berlingolla joka muutettu pakuksi. No tässä uudessa scenaariossa berlingon kohdalla ei enää olisi mitään väliä olisiko paku vai ei.

E: olisi melkein sama vaikka ajaisin tuplat nykyiseen verrattuna jos oma bensarosvo vaihtuisi dieseliin, ja silti pääsisin halvemmalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Täällä vaan vaahdotaan, mutta teinpä huvikseni laskutoimituksia. Sikäli kun laskin oikein, niin jos dieselauton käyttövoimaverosta ja dieselpolttoaineen veronalennuksesta luovutaan, niin dieselautolla ajelu tulee nykyistä kalliimmaksi, jos ajokilometrejä tulee yli 20 000 vuodessa. Nykyään tilanne on se, että ei välttämättä kannata hankkia dieseliä, jos kilometrejä tulee tuota vähemmän. Jatkossa melko vähänkin ajavalle diesel voisi olla ihan mielekäs valinta, kun ei tulisi käyttövoimaveroa. Diesel olisi hiukan bensaa kalliimpaa, mutta toisaalta dieselauto kuluttaisi edelleen selvästi vähemmän polttoainetta kuin tavallinen bensa-auto.
Täysin autokohtaistahan se olisi, että missä kohtaa raja menee. Omalla autolla raja olisi 27tkm kohdalla, jonka jälkeen kulut alkaisi kasvaa verrattuna nykyiseen. Vastaavasti nykyisellä dieselverolla kannattuvuusraja vastaavan auton bensaversioon menee jossain ~13tkm ajomäärän kohdalla.

Jos dieselvero poistuisi niin käytännössä se tarkoittaa sitä, että isommissa autoissa kannattaa aina ottaa diesel ajomäärästä riippumatta. Hiukan epäilen, että tuollaista uskalletaan tehdä koska jo nykyisellään käytettyjen dieseleiden tuonti on ennätyslukemissa ja tuollainen päätös lisäisi sitä määrää entisestään. Ei oikein sovi nykyisen sähköautopakotuksen rinnalle tuollainen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 350
Täysin autokohtaistahan se olisi, että missä kohtaa raja menee. Omalla autolla raja olisi 27tkm kohdalla, jonka jälkeen kulut alkaisi kasvaa verrattuna nykyiseen. Vastaavasti nykyisellä dieselverolla kannattuvuusraja vastaavan auton bensaversioon menee jossain ~13tkm ajomäärän kohdalla.

Jos dieselvero poistuisi niin käytännössä se tarkoittaa sitä, että isommissa autoissa kannattaa aina ottaa diesel ajomäärästä riippumatta. Hiukan epäilen, että tuollaista uskalletaan tehdä koska jo nykyisellään käytettyjen dieseleiden tuonti on ennätyslukemissa ja tuollainen päätös lisäisi sitä määrää entisestään. Ei oikein sovi nykyisen sähköautopakotuksen rinnalle tuollainen.
Korotetaan ajoneuvoveroa riittävästi niin iso dieselikään ei kiinnosta niin paljoa, vaikka 1000e/v yli 125g/km päästäville autoille?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 645
Eiköhän siellä ole vähän kaikkea pöydällä, ja lauteilla. Nyt pitää muistaa että jotain valmista pitäisi olla ad 2021, sen mukaan mitä lvm lupaili tammikuussa. Sillävälin voi lakkoilla ja odotella ties mitä näkemyksiä ja ideoita samalla kun talous sakkaa, ja kukaan ei huomaa mitään. Ainakaan kuvituskuvan henkilöistä.



:sick::poop::darra:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Pikaisesti laskettuna oman 3.0 tAudin polttoainekustannukset nousisivat karvan alle 500 eur vuodessa, 15tkm ajolla - kun taas diesel-vero on siellä 500 eur korvilla. Eli omilla ajoilla plusmiinus nolla tai jopa 50 eur säästöä.

Tosin saattaisin lopettaa MyDieselin käytön tuossa vaiheessa, jolla on menty viimeiset ~2 vuotta 95%:sti. Eli ilmasto kiittää...
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
759
Rahalle on ottajia ympäristöverukkeella. Epäselväksi jää, että miten ympäristö hyötyy kun rahat kasataan muutamalle valitulle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
Pikaisesti laskettuna oman 3.0 tAudin polttoainekustannukset nousisivat karvan alle 500 eur vuodessa, 15tkm ajolla - kun taas diesel-vero on siellä 500 eur korvilla. Eli omilla ajoilla plusmiinus nolla tai jopa 50 eur säästöä.

Tosin saattaisin lopettaa MyDieselin käytön tuossa vaiheessa, jolla on menty viimeiset ~2 vuotta 95%:sti. Eli ilmasto kiittää...
Eikös mydieselin vero ole pienempi, joten tämän muutoksen jälkeen ajelun hinta ei juuri muuttuisi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
838
Käyttövoimaveron poistossa suurin häviäjä on yli 3500kg painavat diesel-autot. Varsinkin noiden jenkkien hinnat saattavat jonkunverran notkahtaa, kun kuorma-auton tuomaa veroetua ei enää olekaan.
 

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 160
Mistä olette tulleet siihen lopputulokseen että käyttövoimavero poistuu jos tuki loppuu? Mikä estää säilyttämästä sitä ja rahastaa enemmän?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 444
Viestejä
4 161 999
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom