Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Viikkoa myöhemmin ITS-Finlandin järjestämä seminaari "työllisyyttä ja kilpailukykyä älykkäästä liikenteestä", joka on järjestetty liikenneministeriön tiloissa Eteläesplanadilla. Traffic Management Finland on pitänyt puheenvuoron aiheesta:"askel kohti liikenteenhallinnan voittajaekosysteemiä".

Mikäköhän se on?:D Tauolla on nautittu smoothiet ja lopuksi drinkkitilaisuus.:rofl:

 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Tässä tuoreessa videossa liikenneministeriön lainsäädäntöneuvos esittelee kohdasta 42 minuuttia kuinka ajoneuvon sijaintitiedon kerääminen tullaan mahdollistamaan ja heti perään kuinka 4G-verkkoja tullaan käyttäämään tiedon siirtämiseen. 5G-verkkoja ei kuulemma tarvita ja keskustelu "tiedon omistajasta" on jossain vaiheessa lopetettava, jotta pääsevät hankkeissaan vauhdilla eteenpäin:

 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
"Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd.) korostaa, että liikenteen verouudistus on kokonaisuus. Kymäläinen tyrmää kansliapäällikkö Harri Pursiaisen ajatukset autoilijoiden rankaisemisesta. Hän kuitenkin myöntää, että liikennepolttoaineiden verotus saattaa kiristyä.

Kymäläinen pitää realistisempana vaihtoehtona sitä, että niin joukkoliikenteessä kuin yksityisautoilussa siirrytään kaasuautoihin. Niihin voi tankata biokaasua.

Kymäläisen mukaan henkilöautolla ajettujen kilometrien määrää pyritään pienentämään. Ihmiset yritetään saada kävelemään ja pyöräilemään nykyistä enemmän.

Valtion verotulot tieliikenteestä ovat kasvaneet 2010-luvulla 6,1 miljardista 8,1 miljardiin euroon. Suurin osa kertyy auto- ja ajoneuvoveroista sekä liikennepolttoaineista.

Liikenteen verotus on pitkälti päästöpohjaista. Monet ovat arvioineet verotulojen laskevan, kun siirrytään vähäpäästöisiin ajoneuvoihin. Kovin nopeasti se ei tapahdu.

Liikenteen verotusta selvittävä ryhmä pohtii, miten verotulot turvataan jatkossakin. Fossiilisten polttoaineiden hinnankorotusten ohella pöydälle ovat tulossa ainakin tietullit ja kilometrivero."

Työsuhdeautoista ja -matkalipuista hallituksen linjaukset huhtikuussa – "Suomessa on paikkoja, joissa ei ole edes taksitarjontaa, siksi tulemme tarvitsemaan yksityisautoja"
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Nyt ei kannata ostaa sitä uutta autoa, rajuja toimia tulossa:

"Viidentoista sanoma- ja kaupunkilehden uutistoimituksista koostuvalle Uutissuomalaiselle haastattelun antanut eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd) vahvistaa, että hallitus pyrkii kääntämään Suomen henkilöliikennesuoritteen laskuun eli käytännössä pienentämään henkilöautoilla ajettujen kilometrien määrää.

Käytännössä tavoitteeseen pääseminen tulee vaatimaan kovia toimia, joita Kymäläinen ei kuitenkaan halua jutussa juuri yksityiskohtaisesti kommentoida. Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja perää sen sijaan vaikeiden päätösten tekemistä pakettina.

Niistä liikenteen veroryhmän pöydälle ovat tulossa Uutissuomalaisen mukaan ”fossiilisten polttoaineiden hinnankorotusten ohella” ”ainakin tietullit ja kilometrivero”.

Ja jos kyseiset verot ovat aikanaan myös lopullisella pöydällä, ovat kuviossa takuuvarmasti myös kaikki muutkin liikenteen verot, aina tutuista auto- ja ajoneuvoveroista alkaen.

Auki olevien yksityiskohtien ohella yksi päätöksistä on jo kuitenkin varma ja myös budjettikirjan tulopuolelle kirjattu:

Nimittäin se, että ensimmäinen Sanna Marinin (sd) hallituksen polttoaineita koskeva veronkorotus astuu voimaan ensi elokuussa. Silloin bensiinin hinta nousee noin 6,3 ja dieselin noin 6,9 senttiä litralta."

Uutissuomalainen: Kilometrivero, tietullit ja polttoaineiden hinnankorotukset ”tulossa pöydälle” – näin uusia veropäätöksiä aiotaan nuijia
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 860
Nyt ei kannata ostaa sitä uutta autoa, rajuja toimia tulossa:

"Viidentoista sanoma- ja kaupunkilehden uutistoimituksista koostuvalle Uutissuomalaiselle haastattelun antanut eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd) vahvistaa, että hallitus pyrkii kääntämään Suomen henkilöliikennesuoritteen laskuun eli käytännössä pienentämään henkilöautoilla ajettujen kilometrien määrää.

Käytännössä tavoitteeseen pääseminen tulee vaatimaan kovia toimia, joita Kymäläinen ei kuitenkaan halua jutussa juuri yksityiskohtaisesti kommentoida. Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja perää sen sijaan vaikeiden päätösten tekemistä pakettina.

Niistä liikenteen veroryhmän pöydälle ovat tulossa Uutissuomalaisen mukaan ”fossiilisten polttoaineiden hinnankorotusten ohella” ”ainakin tietullit ja kilometrivero”.

Ja jos kyseiset verot ovat aikanaan myös lopullisella pöydällä, ovat kuviossa takuuvarmasti myös kaikki muutkin liikenteen verot, aina tutuista auto- ja ajoneuvoveroista alkaen.

Auki olevien yksityiskohtien ohella yksi päätöksistä on jo kuitenkin varma ja myös budjettikirjan tulopuolelle kirjattu:

Nimittäin se, että ensimmäinen Sanna Marinin (sd) hallituksen polttoaineita koskeva veronkorotus astuu voimaan ensi elokuussa. Silloin bensiinin hinta nousee noin 6,3 ja dieselin noin 6,9 senttiä litralta."

Uutissuomalainen: Kilometrivero, tietullit ja polttoaineiden hinnankorotukset ”tulossa pöydälle” – näin uusia veropäätöksiä aiotaan nuijia
Jos tarve on ja uutta ostaa niin varmaa kannattaa se plugin/sähköauto ostaa, koska lähes varmasti niillä vähemmän nousee nuo maksut jos ei jopa ole vapautus niillä alkuun.
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Toki, tosin noihin voi joku veroporkkana vielä tulla. Viimeistään keväällä 2021 tuo selviää. Niitäkin aletaan sitten kilometriverottamaan heti kun alkaa verotulot laskemaan, kuten haastattelusta selviää.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Tässä tuoreessa videossa liikenneministeriön lainsäädäntöneuvos esittelee kohdasta 42 minuuttia kuinka ajoneuvon sijaintitiedon kerääminen tullaan mahdollistamaan ja heti perään kuinka 4G-verkkoja tullaan käyttäämään tiedon siirtämiseen. 5G-verkkoja ei kuulemma tarvita ja keskustelu "tiedon omistajasta" on jossain vaiheessa lopetettava, jotta pääsevät hankkeissaan vauhdilla eteenpäin:

Comments are turned off
;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Joo, ei pääse sähköautoilijakaan sen jälkeen halvalla. :lol:
Eipä ei, ja siinähän tämän koko jutun "käänteinen" porkkana onkin; jos nyt tuhlaat sen 20-30 tonnia johonkin pieneen sähkökippoon jolla pääsee max 400km kesäkeleillä, niin et pelkästään ole jälleenmyyntiarvon kanssa kusessa kun tekniikkaan panostetaan koko ajan ja tulevat autot eivät pelkästään ole halvempia, vaan kaikilla osa-alueilla parempia, mutta saat ihan varmasti raippaa myös hallitukselta joka odottaa metrin mittainen halko tanassa koska voi alkaa "kilometriverottaa" sitä pahaa ja luontoa raiskaavaa "Sähköautoilijaa".

Jos tarkoitus on "puolittaa suomessa ajetut kilometrit", niin kyllähän sitä tyhmempikin osaa laskea ettei täällä maanteillä pian liiku kuin raskas kalusto ja hevoset...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
714
Mites verotulojen kävisi, jos tämä liikenteen sähköistys menisi läpi kuin hallitus ja muut osapuolet ovat sitä suunnitelleet?

Ymmärtääkseni kulut todennäköisesti vain kasvavat kun uusia järjestelmiä ja muita vimpaimia halutaan keksiä ja ottaa käyttöön jatkuvasti. Ja kansahan ne viulut maksaa tietenkin..
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Ymmärtääkseni kulut todennäköisesti vain kasvavat kun uusia järjestelmiä ja muita vimpaimia halutaan keksiä ja ottaa käyttöön jatkuvasti. Ja kansahan ne viulut maksaa tietenkin..
Nimenomaan, tietullijärjestelmien ja sähköiseen seurantaan perustuvat järjestelmät maksaa maltaita, useita satoja miljoonia euroja. Lisäksi niiden ylläpito on todella kallista, tästä on näyttöä esim. Tukholmassa. Valtaosa tuloista menee järjestelmän ylläpitoon ja liikennekin väheni suunniteltua vähemmän.

Kaikki puolueettomat vaikutusarviot Suomessa on tekemättä ja veikkaan että kulisseissa liikenneministeriö yrittää keinoja kaihtamatta pakottaa tie-/ruuhkamaksuja seurantalaitteineen kansalaisten maksettavaksi. Poliitikoille ja hallitukselle hanke yritetään myydään "ilmastotoimena" tai "liikenneturvallisuustekona".

Viime päivät on uutisoitu taksiuudistuksesta ja sekin oli kyseisen ministeriön pakottama hanke. Nyt sitten yrittävät korjata jotain kovalla kiireellä, tuskin tulee onnistumaan, luottamus takseihin on mennyttä.

" Uudistus oli kuin mantra, jota liikenne- ja viestintäministeriöstä toistettiin. Ei vain ministerin vaan myös virkamiesten suulla. Vihdoin löytyi ministeri, joka oli valmis viemään tämän läpi."

Taksiyrittäjä ja entinen keskustan kansanedustaja tyrmää taksiuudistuksen ja yritykset korjata sitä – "Ennen asiakas saattoi ryöstää taksin, nyt taksi saattaa ryöstää asiakkaan"
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Onko muuten kellään lisätietoa tuosta CGI:stä joka tulee joka paikassa vastaan? Kova hinku näyttää kanadalaisella IT-konsultointifirmalla olevan noihin seurantajärjestelmiin. Nopealla haulla on ainakin myynyt ja toteuttanut potilastietojärjestelmiä useiden kaupunkien käyttöön. Toimipaikkoja on toistakymmentä pitkin maata ja yli 3000 työntekijää.

Referenssinä myös Opetushallituksen hakujärjestelmä ja HSL:n joukkoliikenne- ja toiminnanohjausjärjestelmä. Lisäksi Trafille on myyty useita järjestelmiä. Väestörekisteri ja Valtiokonttorikin asiakkaina.

Tällainen löytyi pintaraapaisulla:

Liikennevirasto jäi loukkuun - CGI sai 0,8 miljoonan sopimuksen kilpailuttamatta
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
789
Onko muuten kellään lisätietoa tuosta CGI:stä joka tulee joka paikassa vastaan? Kova hinku näyttää kanadalaisella IT-konsultointifirmalla olevan noihin seurantajärjestelmiin. Nopealla haulla on ainakin myynyt ja toteuttanut potilastietojärjestelmiä useiden kaupunkien käyttöön. Toimipaikkoja on toistakymmentä pitkin maata ja yli 3000 työntekijää.
Ensin oli suomalainen KT-tietokeskus Oy (KT=KunnallisTieto), joka oli suuri suomalainen kuntien omistama IT-putiikki. Se vaihtoi nimensä Novo Groupiksi. Sen osti ruotsalainen WM-Data. Sen osti brittiläinen fuusio LogicaCMG. Lopulta kanadalainen CGI osti koko paskan. Toki nuo putkat osti matkan aikana sisäänsä muita enemmän ja vähemmän pienempiä.

Onhan se pitkään ollut suuri IT-alan työllistäjä ja osallistuu suunnilleen kaikkiin julkisen kilpailutuksiin. Onhan se luonnollista, kun se Suomen osa on alun perin siihen tarkoitukseen luotukin. Olisi toki vähän halvempaa varmaan toteuttaa niitä projekteja kuntien omistamalla putiikilla, kuin kanadalaisella konsulttitalolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Onko muuten kellään lisätietoa tuosta CGI:stä joka tulee joka paikassa vastaan? Kova hinku näyttää kanadalaisella IT-konsultointifirmalla olevan noihin seurantajärjestelmiin. Nopealla haulla on ainakin myynyt ja toteuttanut potilastietojärjestelmiä useiden kaupunkien käyttöön. Toimipaikkoja on toistakymmentä pitkin maata ja yli 3000 työntekijää.

Referenssinä myös Opetushallituksen hakujärjestelmä ja HSL:n joukkoliikenne- ja toiminnanohjausjärjestelmä. Lisäksi Trafille on myyty useita järjestelmiä. Väestörekisteri ja Valtiokonttorikin asiakkaina.

Tällainen löytyi pintaraapaisulla:

Liikennevirasto jäi loukkuun - CGI sai 0,8 miljoonan sopimuksen kilpailuttamatta
En nyt jaksa tutkia tuon paremmin, mutta jos jotain outoa löytyy, niin varmaan olisi hyvä laittaa tutkimuspyyntöä johonkin suuntaan. Kyllähän tässä maassa korruptio on voimissaan. Joten eipä haittaisi jos joku isompi media nostaisi asiaa esille.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Jos tarkoitus on "puolittaa suomessa ajetut kilometrit", niin kyllähän sitä tyhmempikin osaa laskea ettei täällä maanteillä pian liiku kuin raskas kalusto ja hevoset...
Onneksi tällaiset ikävät rajoitukset eivät koske eestin poikia,venäläisiä tai muita ulkomaalaisia, niin onpahan heillä tyhjemmät tiet ajella.
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Sama tyyppi näitä liikenneministeriön hankkeita on pari vuosikymmentä ajanut:

"Suomen liikennepolitiikan mahtimieheksi ja tulossa olevan liikenteen massiivisen verouudistusten ykkösmoottoriksikin usein nimetyn LVM:n kansliapäällikkö Harri Pursiaisen viisivuotiskausi umpeutuu vuoden 2021 toukokuun lopussa.

Pitkään liikenne- ja viestintäministeriön johtopaikoilla pysynyt Pursiainen sai viimeksi runsaasti julkisuutta Ylen Ykkösaamussa, jossa hän vahvisti liikenteen päästövähennysten pääasialliseksi maksajaksi autoilevan kuluttajan.

Siitä, kuka seuraava LVM:n seuraava kansliapäällikkö on, ei ole vielä varmuutta. Selvää kuitenkin lienee, että Pursiainen lienee pelissä vahvoilla.

Hallituspuolueet ovat joka tapauksessa jo hyväksyneet sen, että liikenne- ja viestintäministeriöön nousee ensi vuonna sosialidemokraattinen ykkösvirkamies, kertoo Iltalehti."

Iltalehti: Sdp saa päättää, kuka on valtavaa liikennemullistusta valmistelevan ministeriön mahtimies
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Tuleeko tää siis vanhoihinkin 20v+ ikäisiin autoihin? Vai laitetaanko niille joku 1000-2000€/v veroa ettei kukaan enää niillä aja?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Tuleeko tää siis vanhoihinkin 20v+ ikäisiin autoihin? Vai laitetaanko niille joku 1000-2000€/v veroa ettei kukaan enää niillä aja?
Niin, eikös tuo "tonni vuodessa" ole kaavailussa ihan uusiinkin autoi, pl. ehkä rikkaiden täyssähkö-Teslat. Tarkoituksena lie lopettaa ajaminen suomessa yksityishenkilöiltä - tai ainakin köyhiltä koska nehän tuolla likaa ilmaa niillä 15v vanhoilla Golfeilla ja Astroilla, hyihyi.

"Jollei sulla ole varaa päivittää alati pienenevään CO2 luokkaan, niin sulla ei ole varaa autoilla - nih!" - terveisin kusipää virastossa. :rolleyes:

Luonnollisesti ilman kilometripohjaa, eli seisottaminen pihalla maksaa saman kuin naapurille joka ajaa 200tkm vuodessa -> päästöt samat... Eiku...
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Eikös tuohon nimenomaan kilometriveroja kaavailtu? Toivottavasti menevät sitten päästöjen mukaan.

Muutenkin tuntuu vähän hölmöltä, että tavoitteena puolittaa Suomessa henkilöautoilla ajetut kilometrit. Miksi ne kilometrit otetaan tavoitteeksi, eikä niistä syntyvät päästöt?

Ilmeisesti tavoitteena suunnitella suljettujen ovien takana ja sitten rysäyttää joku pommi kerralla? Tästä varmaan kansa kiittää, kun suurin osa tänä vuonna autokauppoja tekevistä tuskin osaa ottaa huomioon tuommoista. Sitten ei enää olekaan varaa autoon, ja myymällä sen juuri ostetun kaaran häviää monta tonnia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Toivottavasti on puhtaasti kilometriperusteinen - itsellä on pakko olla auto vaikkei kilometrejä tule kuin max 15000 vuodessa. Jos tuo muuttuu km-perusteiseksi niin ostan heti tuohon pihalle jonkun lantikan tai land roverin seisomaan metsäkäyttöön... :p

Mutta veikkaan että mitä tahansa suunnittelevatkaan, lopputulos on ryssitty huolella täysin epäreiluksi paskeeksi jossa voittaa vain pari isoa firmaa jotka kerää kermat päältä pakollisista systeemeistä, veloituksista, jne...
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
En osaa sanoa miten vahvat öljy-yhtiölasit Anttosella tässä on päässä, mutta mielenkiintoisia pointteja mikäli paikkaansa pitävät. En toisaalta yhtään ihmettelisi, vaikka nämä tarinat päätösten taustoista ja niiden utopistisuudesta pitäisi paikkaansa.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
Haluavat että ajosuoritteet vähenevät. Jonkun pitäisi nyt masinoida koko maan kattava ajelulakko, jonka ideana olisi vähentää ajelu aivan minimiin, kunnes voimme alkaa kiristää valtiota vähentyneiden verotulojen kanssa :)
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Järjestelmiä testataan jo. :geek:


Telia kerää asiakkailtaan sijaintitietoja, vaikka gps olisi pois päältä – tiedot myydään kaupungeille, jotka näkevät kartalla väkijoukkojen liikkeet


Telia on ryhtynyt hyödyntämään liittymäasiakkailta kerättäviä sijaintitietoja ja myymään niistä koostettuja tilastoja esimerkiksi kaupallisille toimijoille ja kaupungeille.

Kartan tiedoista näkyy muuan muassa, mistä päin maata ihmiset saapuvat kaupungissa järjestettäviin tapahtumiin tai missä päin kaupunkia ihmiset viettävät eniten aikaa.

Tietojen avulla voidaan suunnitella esimerkiksi liiketilojen sijaintia, joukkoliikennettä tai tapahtuma-alueita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
740
Haluavat että ajosuoritteet vähenevät. Jonkun pitäisi nyt masinoida koko maan kattava ajelulakko, jonka ideana olisi vähentää ajelu aivan minimiin, kunnes voimme alkaa kiristää valtiota vähentyneiden verotulojen kanssa :)
Tätä minäkin olen miettinyt/"toivonut". Olisi mielenkiintoista nähdä, että mitä päättäjät tekisivät/reagoisivat jos yllättäen yksityisautoilu yms. loppuisi minimiin. Menisiköhän siinä vaiheessa ilmastotavoitteet "yllättäen" uusiksi :p
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Tätä minäkin olen miettinyt/"toivonut". Olisi mielenkiintoista nähdä, että mitä päättäjät tekisivät/reagoisivat jos yllättäen yksityisautoilu yms. loppuisi minimiin. Menisiköhän siinä vaiheessa ilmastotavoitteet "yllättäen" uusiksi :p
Siitä vain organisoimaan "Rakastan autoani -viikkoa" jonka ainaka kaikki menee julkisilla ja näyttää miten helvetin hidasta se on, ja miten se kapasiteetti loppuu käytännössä heti. Samalla sitten voidaan jättää kaikenlainen automarketeissa shoppailu ja matkustaminen minimiin. Esim. kesällä olisi hyvä jos kaikkien kaupunkien hotellit, kauppakeskukset, kylpylät, ym. seisoisivat tyhjillään...
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 350
Jossain Italiassa tai Espanjassa tuollainen yksityinen "lakko" voisi onnistuakin mutta ei täällä Suomessa. Ei muuta kuin vyötä kireämmälle ja kuudelta töihin pelkästä työssäkäymisen ilosta! :(
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 361
Tässä näyttää olevan virkamiehille päästöt olevan se pienempi ongelma.
Selkeesti päättävät tahot haluavat että ihmiset eivät kuluttaisi Suomen teitä niin paljon, kuin ennen ollaan totuttu.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Työssäkäyviä kuritetaan. Kaikkien työpaikat eivät ole siellä kaupungin keskustassa ratikkalinjan vierellä, vaan pitää ajaa tehtaille kauempana keskuksista. Tehtaan pomoilla on varmasti varaa S65AMG mersuun tai Teslaan koska mikään käyttömaksu ei tunnu kun palkka +300 000 vuoteen, mutta siellä tehtaalla raataa myös tavallisia duunareita sorvin ja tietokoneiden ääressä pienellä palkalla joiden täytyy ajaa sinne sellaisella kipolla johon varaa. Oma auto on monelle välttämättömyys eikä vain huviajelua, mutta vassarihallituksen mielessä kukaan ei asu Kehä I:n ulkopuolella.

Minkähän auton sitä ostaisi...:confused: Itsellä ei tule paljoa kilometrejä, vain harvakseltaan mökille, joten bensankulutuksella ei merkitystä ja aattelin että se vähän minkä ajaa ajaisin mukavasti, eli ostaisin jonkin vähänkäytetyn premiumin tai puoli-premiumin (Volvo etc.)

Mutta jos hallitus tekee jonkin todella rajun korotuksen CO2-pohjaiseen veroon, niin ei huvittaisi maksaa omaisuuksia siitä että bensakrematorio makaa parkkipaikalla. Tietty voisi varautua tulevaan ja ostaa jonkin hybridin, mutta ne ovat vielä käytettyinäkin hinnoissaan ja meneekö siinäkin sitten rahat hukkaan, koska pian täytyy olla täyssähkö. Varmasti sähkö on se millä pian ajetaan ajot, jos meinaa ajaa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Omalla kohdalla tulee ainakin käymään niin, että kaikki mitä autoilu maksaa lisää on vain pois muusta kulutuksesta. Auton omistaminen ja autolla ajaminen on jo nykyään muutenkin niin vitun kallista, että multa on ainakin kaikki hupiajelut kadonneet jo ajat sitten.

Autolla ajetaan puhtaasti päivittäisajoja, sukulointireissuja ja lomamatkoja, eikä mitkään näistä tule häviämään vaikka bensa maksais vitosen litralta, koska realistista vaihtoehtoa ei ole. Okei, muutamia irtokilometrejä vois jäädä tekemättä jos se oikeasti maksais vitosen litralta, mutta kokonaisuudessa se on pisara meressä. Keskustaan jos tulee ruuhkamaksut niin sitten vaan loppuu ne viimeisetkin asiointikäynnit keskustassa ja asiointi siirtyy kokonaisuudessaan kauppakeskuksiin, jotka sijaitsevat keskustan ulkopuolella.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
714
Omalla kohdalla tulee ainakin käymään niin, että kaikki mitä autoilu maksaa lisää on vain pois muusta kulutuksesta.
Tämä.

Ei tule autoiltua kuin se pakollinen, eli juurikin arjen askareet ja aika paljon työajoja. Rahaa tuohon lystiin menee prosentuaalisesti vakiotuloihon nähden suhteellisen paljon ja jos se vielä siitä kasvaa, niin ostovoima pienenee entisestään.

Hauska nähdä kuinka se otetaan huomioon esim. kaupallisella puolella kun menekki pienenee tällaisten ”uudistusten” myötä.

Vaikuttaisi että syöksykierteen materiaalit on jo hallituksella esillä, enää tarvi ku päästä leipomaan!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
On Suomessa paljon työssä käyviä, joilla on esim nettotulot jossain 1000-1500e paikkeilla ja kuitenkin pitkä työmatka, mutta ilmeisesti sitten jatkossa tuollaiset ihmiset eivät käy töissä ollenkaan, jos verot nostetaan maksimiin siis. Täysin epärealistista miettiä jotain sähköautoja yms jos tulot on todella pienehköt eikä latausmahdollisuutta kerrostalon parkkipaikalla edes ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Uusi auto on tilauksessa, mutta tässä mietin että kannattaisiko se vain myydäkin pois. Voisin vielä ajaa 15v vanhalla ja 153tkm ajetulla autolla. Ihan koska nuo hallituksen km verot ja muut ei oikein kiinnosta. Ei olisi sitten niin paljon rahaa kiinni autossa. Vanhassa Fiat Puntossa on onneksi aika pienet maksut ja melko pieni kulutus. Toinen auto olisi pakettiautoksi rekisteröity Peugeot 406, mutta se on 195€ vuodessa kalliimpi pitää ajossa, 400€ vs 205€.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
714
Uusi auto on tilauksessa, mutta tässä mietin että kannattaisiko se vain myydäkin pois. Voisin vielä ajaa 15v vanhalla ja 153tkm ajetulla autolla. Ihan koska nuo hallituksen km verot ja muut ei oikein kiinnosta. Ei olisi sitten niin paljon rahaa kiinni autossa. Vanhassa Fiat Puntossa on onneksi aika pienet maksut ja melko pieni kulutus. Toinen auto olisi pakettiautoksi rekisteröity Peugeot 406, mutta se on 195€ vuodessa kalliimpi pitää ajossa, 400€ vs 205€.
Itsellä vähän sama homma, toki askelta taaempana. Eli auton vaihto edessä, mutta kun näitä lueskelee niin meni jäihin koko homma kunnes sävelet selkeytyy. Hyvinhän tuolla vanhalla surmanloukulla vielä pärjää liikenteessä. :tup:
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Sanoisin että jos vain mahdollista, niin siirtäkää auton ostamista vuoden verran, ensi keväänä pitäisi olla selvillä mitä veromuutoksia tämä hallitus tekee. Toinen hyvä vaihtoehto on hakea vähän ajettu tuontiauto Ruotsista tai Saksasta. Säästää helposti tuhansia euroja, erityisesti ns. premium-luokassa ja vaihtoehtoja on.

Uusia autoja Suomessa ostaa lähinnä työsuhdeautoilijat, heille kun veroasiat ja kustannukset eivät vaikuta päätöksiin.

Omiin tottumuksiin vaikuttaa vain mahdolliset tietullit, lopetan stadin keskustassa ajamisen samantien. Mahdollinen muutto harkinnassa, jos siis virkamiesten/poliitikkojen haaveilemat tietullit toteutuu.
 

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 160
Varmasti sähkö on se millä pian ajetaan ajot, jos meinaa ajaa.
Varmasti mutta tuo pian on aika suhteellista, veikkaisin n. 15 vuotta. En usko että tämä hallitus paljoa kustannuksia nostaa ehkä joku ajoneuvoveron tuplaus ja bensaan veroa alta 10snt lisää. Kyllä ne virkamiehet ministereille kertoo mitä tapahtuu jos kustannukset esim. tuplattaisiin. Veroja tulisi lisää, mutta kulutus pienenee ja työpaikkoja häviää joten kokonaisuus menisi pahasti miinuksen puolelle.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Varmasti mutta tuo pian on aika suhteellista, veikkaisin n. 15 vuotta. En usko että tämä hallitus paljoa kustannuksia nostaa ehkä joku ajoneuvoveron tuplaus ja bensaan veroa alta 10snt lisää. Kyllä ne virkamiehet ministereille kertoo mitä tapahtuu jos kustannukset esim. tuplattaisiin. Veroja tulisi lisää, mutta kulutus pienenee ja työpaikkoja häviää joten kokonaisuus menisi pahasti miinuksen puolelle.
Tähän haluaisin itsekin uskoa, ettei mitään puolet liikenteestä seisauttavaa muutosta voida tehdä yhdessä yössä, mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä tuolla arkadianmäellä touhutaan.

Akkuteknologiakin kehittyy siihen malliin, että tuolloin 15v päästä on sähköautojen ranget ihan eri luokkaa, kuin tänä päivänä.
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Ikävä kyllä virkamiehet johdattelevat ja vievät poliitikkoja miten haluavat. Kyllä sieltä täysin idioottimaisia ideoita vain tulee läpi, kuten taksiuudistus. Toinen Bernerin (siis liikenneministeriön virkamiesten) ajama seurantahanke saatiin sentään estettyä lähinnä vilkkaan julkisen keskustelun ansiosta. Seuraava pakottamisyritys tulee liikenneministeriöstä vuoden sisään, se on varma.

Poliitikkojen osaaminen liikenneasioissa on todella heikkoa, osa kansanedustajista ei erota edes ajoneuvoveroa autoverosta, saati miten ne lasketaan. Näitä eri liikenteen veroja alkaa olla niin paljon, ettei toisaalta ole ihmekään.

Polttoaineverojen korotus tulee voimaan tämän vuoden elokuussa, se on jo päätetty. Uusia korotuksia voi hyvinkin tulla, hallituksen budjetista kun on jo pohja mennyt. Rahantarve on loputon ja liikenteestä sitä otetaan aina lisää ja lisää.

Sähköautoja on Suomeen rekisteröity noin 4000, läpilyöntiin menee ainakin vuosikymmen. Sen verran kalliita ovat ja merkittävää hintojen laskua ei ole näköpiirissä.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 350
Uusi auto on tilauksessa, mutta tässä mietin että kannattaisiko se vain myydäkin pois. Voisin vielä ajaa 15v vanhalla ja 153tkm ajetulla autolla. Ihan koska nuo hallituksen km verot ja muut ei oikein kiinnosta.
Aina voi tehdä kuten Toni Nieminen: ajaa muijan autolla joka on katsastamaton ja verot/vakuutukset maksamatta :cool:

Verot ja vakuutukset maksamatta! Olympiavoittaja Toni Nieminen huristelee uuden rakkaansa autolla – paparazzikuva!

"Poliisia Niemisen huristelut tosin saattaisivat haitata, sillä autosta on katsastus laiminlyöty, ja autoverot sekä vakuutukset ovat maksamatta."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Aina voi tehdä kuten Toni Nieminen: ajaa muijan autolla joka on katsastamaton ja verot/vakuutukset maksamatta :cool:

Verot ja vakuutukset maksamatta! Olympiavoittaja Toni Nieminen huristelee uuden rakkaansa autolla – paparazzikuva!

"Poliisia Niemisen huristelut tosin saattaisivat haitata, sillä autosta on katsastus laiminlyöty, ja autoverot sekä vakuutukset ovat maksamatta."
Tuollaisen katsastamattoman auton varmaan saisi 100-200€ halvimmillaan. Ja toivoa sitten että niitä poliiseja ei näkyisi :)

Vakuutus varmaan kannattaa maksaa, niin ei mene laskut ulosottoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Tuollaisen katsastamattoman auton varmaan saisi 100-200€ halvimmillaan. Ja toivoa sitten että niitä poliiseja ei näkyisi :)

Vakuutus varmaan kannattaa maksaa, niin ei mene laskut ulosottoon.
Laittaa auton jonkun kaverin nimiin jolla on jo kaikki ulosotossa, liikennevakuutushan on pakollinen antaa ymmärtääkseni.

Huonolla tuurilla voivat kyllä vaatia maksun etukäteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Laittaa auton jonkun kaverin nimiin jolla on jo kaikki ulosotossa, liikennevakuutushan on pakollinen antaa ymmärtääkseni.

Huonolla tuurilla voivat kyllä vaatia maksun etukäteen.
Muijan autolla ajelee, sitten kun rahat loppuu niin vaihtaa uuteen muijaan :D
Nieminen voi tosiaan laittaa auton muijan nimiin :) Mutta jos maksaa halvan vakuutuksen. Katsastuksen ja ajoneuvoveron jos jättää maksamatta, niin kilvet kyllä lähtee, mutta sitten uutta autoa tilalle.

Tosiaan auton täytyy laittaa nimiin 7 päivän kuluessa ja ensin täytyy tehdä autolle vakuutus, muuten ei saa omiin tai jonkun muun nimiin. En kyllä kovin tarkaan tiedä mitä voisi jättää maksamatta, kun olen maksanut normaalisti. Käytetyssä autossahan ne mahdolliset verorästit seuraa auton mukana. Ja jos on jotain maksamatta, niin ei voi katsastaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Nieminen voi tosiaan laittaa auton muijan nimiin :) Mutta jos maksaa halvan vakuutuksen. Katsastuksen ja ajoneuvoveron jos jättää maksamatta, niin kilvet kyllä lähtee, mutta sitten uutta autoa tilalle.

Tosiaan auton täytyy laittaa nimiin 7 päivän kuluessa ja ensin täytyy tehdä autolle vakuutus, muuten ei saa omiin tai jonkun muun nimiin. En kyllä kovin tarkaan tiedä mitä voisi jättää maksamatta, kun olen maksanut normaalisti. Käytetyssä autossahan ne mahdolliset verorästit seuraa auton mukana. Ja jos on jotain maksamatta, niin ei voi katsastaa.
Helpointa ostaa joku muutaman satkun roju vuoden leimalla, ja sellainen missä vakuutukset ja omistusvero on mahdollisimman pieni, kuten Punto.

Eilen katoin sattumalta jotain vanhaa Top Gear jaksoa missä haettiin edullista autoa nuorelle. Briteissä iso BMW olisi maksanu 1995£ ja vakuutus siihen 7000£...

Mutta tämä OT eikä liity aiheeseen varsinaisesti mitenkään. Autoilua mahdollisimman edullisesti ketjukin on.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 403
Viestejä
4 159 911
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom