Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
Hybrideillä ja sähköautoilla nyt ajavat saavat varmasti vielä muutaman vuoden nauttia halvasta autoilusta. Ratkaisu 8 miljardin verotuloihin ei voi olla aina vaan korottaa polttoaineveroa varsinkin kun ajan kanssa näiden autojen osuus autokannasta pienenee kokoajan. Tai muutoin veron määrästä tulee aivan järjetön.

Liikennekäytössä olevien autojen kokonaismäärä oli 3,1 miljoonaa 2018. Kahdeksan miljardin veroilla se tekee ~2500€/vuosi/auto. Yksinkertaistava laskutoimitus mutta antaa vähän mielikuvaa millaisia rahoja näillä "ruuhkamaksuilla" tms. pitäisi kerätä jotta saadaan katettua tuo vaje jonka sähkövempeleet luovat.

Sittenkun X-maksut tulevat niin toivottavasti sitä ei tehdä niin että sähkö- ja hybridiautoilijat maksavat 2500€ ja dinottajat 5000€ vuodessa.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
636
Hybrideillä ja sähköautoilla nyt ajavat saavat varmasti vielä muutaman vuoden nauttia halvasta autoilusta. Ratkaisu 8 miljardin verotuloihin ei voi olla aina vaan korottaa polttoaineveroa varsinkin kun ajan kanssa näiden autojen osuus autokannasta pienenee kokoajan. Tai muutoin veron määrästä tulee aivan järjetön.

Liikennekäytössä olevien autojen kokonaismäärä oli 3,1 miljoonaa 2018. Kahdeksan miljardin veroilla se tekee ~2500€/vuosi/auto. Yksinkertaistava laskutoimitus mutta antaa vähän mielikuvaa millaisia rahoja näillä "ruuhkamaksuilla" tms. pitäisi kerätä jotta saadaan katettua tuo vaje jonka sähkövempeleet luovat.

Sittenkun X-maksut tulevat niin toivottavasti sitä ei tehdä niin että sähkö- ja hybridiautoilijat maksavat 2500€ ja dinottajat 5000€ vuodessa.
Lauantaivieras: Pääministeri Antti Rinne: ”On suuri riski, että verotulot vähentyvät merkittävästi”

Johan se huoli on, että verotulot vähenee sähköautojen myötä.

Autoilusta kun ollaan totuttu saamaan niin hyvä potti niin eiköhän tässä saada jotain kivoja veroja korvaamaan menetykset.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Täytyyhän verotulojen vähenemisestä olla huolissaan, koska vaivalla verotetun rahan holtitonta käyttöähän ei voi suitsia.
Kyllähän julkistalous on ollut yhtä säästöä jo vuosikymmenet. Kaikki ovat valmiita säästämään julkisesta taloudesta niin pitkään kun se ei osu omaan nilkkaan, tai muuten vaan ole omien ideologioiden vastaista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Reilu käyttövoimavero akun koon mukaan, näin plugaritkin ovat talkoissa mukana. Tarviiko olla sen monimutkaisempaa? Sen minkä autoverossa ja kulutuksessa säästää, maksaa käyttövoimaveroina takaisin pitkällä tähtäimellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 642
Reilu käyttövoimavero akun koon mukaan, näin plugaritkin ovat talkoissa mukana. Tarviiko olla sen monimutkaisempaa? Sen minkä autoverossa ja kulutuksessa säästää, maksaa käyttövoimaveroina takaisin pitkällä tähtäimellä.
Ensin niitä sähkövempaimia pitäisi myydä aika reippaasti, eli aikaa menisi vuosia. Sitten kun määrä olisi sopiva, voisi pudottaa kunnon veropommin niskaan varoittamatta.
Eihän niitä kukaan muuten ostaisi jos tiedossa olisi Reilu™ verotus.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Ensin niitä sähkövempaimia pitäisi myydä aika reippaasti, eli aikaa menisi vuosia. Sitten kun määrä olisi sopiva, voisi pudottaa kunnon veropommin niskaan varoittamatta.
Eihän niitä kukaan muuten ostaisi jos tiedossa olisi Reilu™ verotus.
Eihän ketään vähänkään suomalaista autoverotusta seurannut voi olla yllättynyt kun näin tulee käymään? Nythän jo varoitellaan kuinka se verokertymä hupenee uhkaavasti, eiköhän se ole jo riittävä ennakkovaroitus.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Reilu käyttövoimavero akun koon mukaan, näin plugaritkin ovat talkoissa mukana. Tarviiko olla sen monimutkaisempaa?
Sen minkä autoverossa ja kulutuksessa säästää, maksaa käyttövoimaveroina takaisin pitkällä tähtäimellä.
Käyttövoimavero samalle tasolle dieselien kanssa. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 642
Eihän ketään vähänkään suomalaista autoverotusta seurannut voi olla yllättynyt kun näin tulee käymään? Nythän jo varoitellaan kuinka se verokertymä hupenee uhkaavasti, eiköhän se ole jo riittävä ennakkovaroitus.
Näinhän se menee. Jokunen vuosi sitten hehkutettiin :)D) dieseliä, ja nyt sitä demonisoidaan. Sitten iltaläpyskät kaivaa taas jostain arkistosta salaisen asiakirjan että autoverotukseen tulossa muutoksia.
Tässä reilukerhomaassa kun ei voi mihinkään luottaa, mitä arkadianmäeltä valuu alaspäin.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279

Puhe auton välttämättömyydestä Suomen kokoisessa maassa on potaskaa


Suomalaiset ajavat liikaa autolla ja henkilöautoilua on vähennettävä,
jos Suomen liikenteen hiilidioksidipäästöjä halutaan pienentää.

Suomen kokonaispäästöistä viidennes syntyy liikenteestä, ja siitä noin puolet henkilöautoista.
Kymmenesosa koko Suomen päästöistä on valtava siivu.

Autoilun välttämättömyyttä perustellaan sillä, että Suomessa on pitkät välimatkat ja
vain suurissa kaupungeissa toimiva joukkoliikenne.

Näin on, mutta tilastotpa paljastavat, että autolla ajetaan enimmäkseen juuri lyhyitä matkoja.

Nykyinen hallitus on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.
Hallitusohjelmassa todetaan, että suurin päästöjen vähennyspotentiaali on juuri tieliikenteessä.
- IL
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 642
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279

Korkea virkamies SS:ssa: Autoilun rajoittamisesta ja liikkumisen hinnasta jouduttaneen päättämään pakettina


Liikenne- ja viestintäministeriön johdolla valmistellaan parhaillaan toimia, joilla liikenteen päästöt puolitetaan ja myöhemmin lopetetaan.
Valtiovarainministeriö puolestaan johtaa samaan aikaan valmisteilla olevaa liikenteen verouudistusta.

Mitä Pursiaisen ”joillekin ihmisille kalliiksi” tulevat ilmastotoimet sitten voisivat olla? No luonnollisesti niitä,
jotka nostavat nykymuotoisen autoilun hintaa tai muuten rajoittavat totuttua vapautta autoilla,
joko hinnoittelun tai muun hankaloitumisen kautta.

Fossiilittomaan liikenteeseen päästään kokoamalla monista eri keinoista pohja poliittiseen käsittelyyn,
Pursiainen summaa jo vuosikausia valmisteltua liikenteen vero- ja maksu-uudistuksen ajankohtaista tilannetta.

Esimerkkejä kuluttajien mahdollisuuksista sopeutua ovat:

Kulkutavan vaihtaminen (esim. yksityisautosta junaan tai polkupyörään)

Ajoneuvon vaihtaminen (vähemmän kuluttavaan malliin)

Käyttövoiman vaihtaminen (esim. bensiinistä ja dieselistä biokaasuun tai sähköön)

Autolla ajamisen vähentäminen (kilometrisuoritteen per henkilö pienentäminen)

Työn organisointi (esim. etätyöt, videoneuvottelut, ks. myös ed.)
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Eli he, jotka tarvitsevat autoa, on heidän myös pakko maksaa lisää.

Kätevä veroautomaatti! :kahvi:

Käytännössä uudet polttoaineiden litrapohjaiset päästölupamaksut tulisivat tankattaessa maksettavaksi muiden verojen ja maksujen päälle,
mukaan lukien jo sovittu ensi vuoden elokuussa voimaan astuva 250 miljoonan euron veronkorotus.
Perinteisten liikennepolttoaineiden hinnat tulisivat siis raportin kuvaaman järjestelmän toteutuessa nousemaan, mahdollisesti jopa rajustikin.

Tuore ehdotus autoilun päästöjen hillintään todennäköisesti nostaisi hintoja – iskee erityisesti pienituloisiin ja maaseudulla asuviin.
Eikö Keskustan kannatus ole tullut maaseudulta? Ilmeisesti puolue on (edelleen) ajamassa toimintaansa alas. :hammer:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 642
Eli he, jotka tarvitsevat autoa, on heidän myös pakko maksaa lisää.

Kätevä veroautomaatti! :kahvi:



Eikö Keskustan kannatus ole tullut maaseudulta? Ilmeisesti puolue on (edelleen) ajamassa toimintaansa alas. :hammer:
Tässä mietin että mitenköhän kauan tuo nykyinen hallitus pysyy kasassa, ja miten nuo utopioat menee uudestaan käsittelyyn. PM Sannallahan taitaa olla jo jonkinlainen ennätys henkilökohtaisissa avustajissa, 7kpl ja vissiin 10k€/kk/hlö. Kun ei mistään mitää tiedä, eikä saa kommentoida asioita koska vastaukset olisi ihan mitä sattuu. Sitten vielä se vihreä ulkoministeri jonka asiat on vielä käsittelemättä koska on virassaan vielä. Tai uusi kuntaministeri joka epäluottamuksesta potkujen jälkeen saikulla ehti äänestämään itseään takaisin, ja entinen pääministeri joka palkittiin jollain puhemiehen tms. paikalla.

No kaikki liittyy kaikkeen, ettei tämä nyt ihan ohi aiheen mene. Eihän täällä mitään korruptiota ole tietenkään. Jospa tuo korttitalo levähtäisi niin nopeasti kun ikinä mahdollista ja uutta yritystä. Taas.
 
Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
161
Miksi aina autoilijoita syyllistetään milloin mistäkin rahankuvat silmissä? Vaadin että nykyään niin tärkeän tasapuolisuuden nimissä myös koirat laitetaan verolle ja isosta koirasta maksetaan samankokoista summaa kuin dieselhenkilöautosta. Onhan koiran hiilijalanjälki tutkitusti isompi kuin maasturin. Mutta tämä ei taida vihreille sopia:D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 642
Sentti sinne ja toinen toisaalle. Silti tuo jatkuva polttoaineen verotus on pois muusta kulutuksesta, lisää kuljetusten hintaa joka näkyy lopputuotteen hinnassa kaupassa jne. Ei ainakaan paranna tieverkostoa kun yhdeksälle miljardille löytyy muutakin käyttöä, ja sakkoautomaatit päälle.
Vihreät ja ilmastohuijaus, kun suomi mallimaana näyttää muille miten hommat hoidetaan hiilineutraaliksi kymmenen vuoden päästä, samalla kun muut ei tee mitään, tai tekee mutta... Täällä vaan hankaloitetaan kaikkea niin paljon kun kehtaavat ja kyllähän ne kehtaa.

Turhapa tässä on taistella kirjaimellisesti tuulimyllyjä vastaan kun ainoa keino olisi olla niin omavarainen että voisi poistua koko mantereelta. Itseähän ei juuri mikään pidättele, muuta kun se rahapuoli. En tiedä sitten jos pakolaiseksi Kanadaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 642
Otsikkoa muokattu sopivammaksi, koska nyt heti vuoden alusta pistettiin pakka mietintään.

Autoverolaki menossa käytännössä kokonaan uusiksi – uudet pykälät voimaan vuoden 2021 alusta

Nykyinen autoverolaki ehdotetaan korvattavaksi kokonaan uusiksi kirjoitetulla uudella autoverolailla.

Kiteytettynä hallituksen esityksessä ehdotetaan verohallinnon kantamien valmisteverojen ja autoveron verotusmenettelyjä yhdenmukaistettavaksi muiden verohallinnon menettelyjen kanssa.

Vaikka autoveron määräytymisperusteet ja autoveron taso eivät lakimuutoksessa muutu, on nykyinen, osin sekavaksikin moitittu autoverolaki laadittu ehdotuksessa käytännössä kokonaan uudelleen eli itse autoveroprosessiin ehdotetut muutokset ovat verrattain suuria.

Tavoitteena on, että uusi autoverolaki tulisi voimaan vuoden 2021 alusta, jolloin asiaa koskeva hallituksen esitys olisi luvassa vielä tämän vuoden keväällä.
Loppu uutisesta olikin sitten diipadaapaata. Jos nyt jotain niin autokapan alamäki jatkaa laskuaan, kuten menneinä vuosia, YT:t varmaan pukkaa päälle.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279

Liikenneministeriön päällikkö: Verotuksella liikenteen päästöt nopeimmin kuriin


Liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen kohdistuu pääasiassa henkilöautoiluun,
koska siellä teknologiamuutoksia on helpointa tehdä, sanoo liikenneministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen.

– Esimerkiksi ilmailua, merenkulkua tai raskasta liikennettä on paljon vaikeampi sähköistää,
Pursiainen sanoi Yle TV1:n Ykkösaamussa lauantaina.
Maailma tuskin pelastuu, vaikka suomessa kiellettäisiin kaikki yksityisautilu.. :vihellys:

Parhaillaan ministeriössä on Pursiaisen mukaan meneillään vaikuttavuusarviointityö.
Parasta olisi koota keinot paketiksi ja päättää kaikesta kerralla, hän sanoo.

– Silloin kaikki näkevät, että muutkin joutuvat osallistumaan maksamiseen.

Myönteisiäkin keinoja on, kuten täyssähköauton hankintaan valtiolta saatava kahden tuhannen euron tuki, Pursiainen sanoo.
Kunnollisella rangella (ja kuljetuskapasiteetillä) oleva sähköauto maksaa jotain alkaen... 40 000 - 50 000 €? Siinä joku kahden tuhannen tuki on lähes yhtä tyhjän kanssa.

Myös joukkoliikenteen edistäminen parantaa monien palvelutasoa.
Aiemmin uutisoinnissa on mainittu myös pyöräily ja kävely... :vihellys:

Keinoja on paljon, ja kaikkia niitä tarvitaan, Pursiainen sanoo. Ykköskeino on kuitenkin verotus.

– Kovin keino ja loppujen lopuksi helpoin ja nopeimmin tehtävissä, kyllä se verotuksen puolelle menee.
Miten omaperäistä ja yllättävää... no toisaalta kun suomessa ollaan. :facepalm:

Tätä se on, kun vihervasemmisto päästetään valtaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 642
Viimeksi muokattu:

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
"Hän sanoo ”odottavansa kauhulla Marinin hallituksen päätöksiä liikenteen verotuksen isommasta uudistamisesta ja myös suunnitelluista ruuhka- tai tiemaksuista”.

– Näyttää siltä, että SDP:n ja keskustan johdolla tullaan tekemään sellainen liikenteen veronmuutos minkä maksajiksi joutuvat tavalliset henkilöauton käyttäjät. Tässä unohdetaan kokonaan se, että pitkien etäisyyksien maassa oman auton käyttäminen on monelle välttämätöntä. Toivottavasti keskusta olisi edes tässä koko Suomen puolella. Mahdollisuuksia on muitakin kuin keppi ja raippa, esimerkiksi suomalaisella diesel-innovaatiolla saataisiin olemassa olevan autokannan päästöt putoamaan murto-osaan. Nyt pitäisi uskaltaa käyttää verotusta kannustimena eikä aina vain rangaistuksena, toteaa Heinonen."

”Odotan kauhulla hallituksen päätöksiä liikenteen verotuksesta”
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
"Tällä hetkellä Suomessa on runsaat 4 000 täyssähköautoa. Ilmastopaneelin mukaan niitä pitäisi olla 2030 745 000 kappaletta."
Henkilöautoilijat, varautukaa! LVM:n kansliapäällikkö vahvisti Ylellä: Liikenteen päästövähennykset koskevat lähinnä teitä

Suomessa myytiin viime vuonna 114 000 uutta autoa. Tämä oli laskussa päin, eikä hallituksen verosekoilu ainakaan lisää myyntiä, vaan pikemminkin kannustaa pitämään vanhan auton mahdollisimman pitkään.

Nykyluvuista laskien Suomen automyynnistä n. 65 % pitää olla täyssähköautoja alkaen tästä päivästä, tai itseasiassa tämän vuoden alusta, olettaen että uusien autojen myynti ei laske. Onnea vaan yritykselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 642
"Tällä hetkellä Suomessa on runsaat 4 000 täyssähköautoa. Ilmastopaneelin mukaan niitä pitäisi olla 2030 745 000 kappaletta."
Henkilöautoilijat, varautukaa! LVM:n kansliapäällikkö vahvisti Ylellä: Liikenteen päästövähennykset koskevat lähinnä teitä

Suomessa myytiin viime vuonna 114 000 uutta autoa. Tämä oli laskussa päin, eikä hallituksen verosekoilu ainakaan lisää myyntiä, vaan pikemminkin kannustaa pitämään vanhan auton mahdollisimman pitkään.

Nykyluvuista laskien Suomen automyynnistä n. 65 % pitää olla täyssähköautoja alkaen tästä päivästä, tai itseasiassa tämän vuoden alusta, olettaen että uusien autojen myynti ei laske. Onnea vaan yritykselle.
Oliko se noin monta, vai onko tuossa luvussa kaikki autot mukana. Voi olla että muistan jotain muuta mutta mielestäni henkilöautomyynti oli jotain pienempää. Kuten jokaisena vuotena peräjälkeen. Ja eihän nuo uutiset tilannetta ainakaan paranna tilannetta.

Keskon johtajan ehdotelma on että porukka liisaisi autoja, niin ei tarvitse miettiä miten auton arvolle käy tms.

Millaisen auton uskaltaa nyt ostaa? Autoalan johtaja neuvoi ”parhaan lääkkeen” autokuumeeseen
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Uuden ajan varjopuoli: Sähköintoilu uhkaa syödä 410 000 autoteollisuuden työpaikkaa Saksassa

Sähköiseen autoiluun siirtyminen tulee Saksalle työpaikkamielessä kalliiksi.Liittohallituksen liikkumisen tulevaisuutta
luotaava foorumi NPM on laskenut maasta katoavan peräti 410 000 autoteollisuuden työpaikkaa vuoteen 2030 mennessä.

Työpaikkakato johtuu pääosin siitä, että autoteollisuuden toiminta muuttuu täysin,kun polttomoottoreista siirrytään sähkökäyttöisiin ajoneuvoihin.
Niin se maailma muuttuu..
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279

Mitä ihmettä? Autoja myydään tappiolla ja diesel palaa taas kehiin!


Autonvalmistajien myymien autojen keskimääräisten hiilidioksidipäästöjen (CO2) pitää jäädä tänä vuonna keskimäärin alle 95 g/km rajan,
muuten autovalmistajaa uhkaavat kymmenien miljardien sakot. Automotive Newsin mukaan puhutaan jopa 33 miljardista vuoden 2020 aikana.

Käytännössä kriittisen 95 g/km rajan alle päästään vain sillä, että automallistossa on riittävä määrä vähäpäästöisiä sähköisiä autoja 48-voltin
kevythybridistä aina täyssähköautoon asti.

Täyssähköautojen ja alle 50 g/km päästölukeman alittavien autojen, käytännössä ladattavien sähköautojen, rooli on erittäin tärkeä,
koska näillä autoilla on ns. superkrediitti eli ne lasketaan päästölaskelmissa kahtena.

Teknisessä mielessä ongelmaa ei ole: autovalmistajat kykenevät kyllä valmistamaan riittävän määrän sähköisiä autoja tavoitteen saavuttamiseksi.
Kysymys on siitä, haluavatko ihmiset ostaa näitä autoja.

Iltalehti uutisoi joulun välipäivinä siitä, kuinka vähäpäästöisiä autoja joudutaan myymään sakkouhan alla jopa tappiolla Suomessa ja muualla Euroopassa.
Näin tapahtuu, koska se on autovalmistajille joka tapauksessa halvempi vaihtoehto kuin maksella EU-sakkoja.

Täyssähköautojen hankkimisen esteenä on yhä se vanha tuttu este: hinta.

Latausverkoston heikkous on tärkeä este etenkin täyssähköautojen yleistymiselle. Sähköautokäyttäjien ohje - ladataan yön aikana kotona
- pätee vain niihin, joilla on kotona latausmahdollisuus. Suurimmalla osalla väestöstä tätä mahdollisuutta ei ole.

Koska sähköautojen myynti varmasti takkuaa vuosina 2020 ja 2021 vielä, niin bensamoottoria vähäpäästöisempi diesel voi nousta ratkaisevaan asemaan,
Automotive News kirjoittaa.

Automotive Newsin siteeraaman brittiläisen IHS-tutkimuslaitoksen mukaan dieseleiden osuus markkinoilla on tasoittunut 30 - 32 prosenttiin ja
erityisesti vuosina 2020 - 21 diesel voi auttaa valmistajia pääsemään päästötavoitteisiin.

Dieseleitä tarvitaan erityisesti isojen autojen kuten isojen SUVien ja työsuhdeautojen voimanlähteenä.
Bensamoottoreilla päästöt jäävät liian korkeiksi ja ladattavia hybridejäkään ei ole joka lähtöön - dieseleitä on.
- IL
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279

Liikenneministeriön päällikkö: Verotuksella liikenteen päästöt nopeimmin kuriin, taloyhtiöt voisi velvoittaa rakentamaan sähköautojen latauspisteitä


Liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen kohdistuu pääasiassa henkilöautoiluun, koska siellä teknologiamuutoksia on helpointa tehdä,
sanoo liikenneministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen.

– Esimerkiksi ilmailua, merenkulkua tai raskasta liikennettä on paljon vaikeampi sähköistää, Pursiainen sanoi Yle TV1:n Ykkösaamussa lauantaina.

Aikataulu keinopaketin kokoamiseksi on tiukka, Pursiainen myöntää. Ja mitä myöhemmin aloitetaan, sitä jyrkempiä temppujen on oltava.

Keinoja on paljon, ja kaikkia niitä tarvitaan, Pursiainen sanoo. Ykköskeino on kuitenkin verotus.

taloyhtiöitä voitaisiin Harri Pursiaisen mukaan velvoittaa rakentamaan latauspisteitä.
Siihen saa jo nyt Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lta tukea noin kolmannekseen kuluista, hän muistuttaa.
- YLE
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Näistä firmoista mitään havaintoja:

Arctia
Arctic Drone Lab
Arctic Machine
Atlastica Oy
Atostek
Autosofta Oy
Avarea Oy Avartek
Bittium Oyj
Bitwise Oy
Perille Mobility Services Oy
Traffic Management Finland Group
Traficon Oy
Trafix Oy

Mitään seurantaan liittyvää?

Tämä on ainakin erikoinen lausunnon antaja:

Geowise Oy

"Keskeisiä osaamisalueitamme ovat avaruus- ja ympäristöteknologiat, paikkatieto ja turvallisuus"

Geowise Oy
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 642
Näistä firmoista mitään havaintoja:

Arctia
Arctic Drone Lab
Arctic Machine
Atlastica Oy
Atostek
Autosofta Oy
Avarea Oy Avartek
Bittium Oyj
Bitwise Oy
Perille Mobility Services Oy
Traffic Management Finland Group
Traficon Oy
Trafix Oy

Mitään seurantaan liittyvää?

Tämä on ainakin erikoinen lausunnon antaja:

Geowise Oy

"Keskeisiä osaamisalueitamme ovat avaruus- ja ympäristöteknologiat, paikkatieto ja turvallisuus"

Geowise Oy
En jaksa kahlata läpi. Mutta eiköhän siellä ole hyvävelikaverit valmiina kuppaamaan vähän rahaa omaan hyvään, jotka maksaa kansa, valitsemillaan edustajilla.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279

Autoliiton Pasi Nieminen kaipaa realismia henkilöautoilun päästörajoituksiin – ”Auton arvo keskimäärin 3 600 euroa”


Autoilijoiden edunvalvontajärjestön Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kaipaa realismia henkilöautojen hiilidioksidipäästöistä käytävään keskusteluun.

– Henkilöautokannan keski-ikä Suomessa on keskimäärin 12 vuotta. Tällaisen auton arvo on keskimäärin 3 600 euroa.
Jos näitä autoja pitäisi alkaa muuttamaan merkittävässä määrin sähköautoiksi, niin se ei ole ihan niin yksinkertainen asia,
Nieminen kommentoi Iltalehdelle sunnuntaina.

Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen sanoi Ylen Ykkösaamussa lauantaina, että päästörajoitukset tulevat koskemaan
lähinnä henkilöautoilua ja että keinot ovat verotuksellisia.

Nieminen sanoo, että Suomen tavoite on liian kunnianhimoinen.

– Onko meidän järkevää asettaa kansallisesti näin tiukkoja tavoitteita tilanteessa, jossa kukaan ei oikein tiedä, miten tämä asia oikein tehtäisiin.

Niemisen mukaan henkilöautojen CO2-päästöt ovat 9 prosenttia Suomen kaikista hiilidioksidipäästöistä.

– Meillä on paljon rakennettua omaisuutta, jonka käyttö edellyttää sitä, että on mahdollista liikkua omalla autolla.
On ymmärrettävä, että ihmiset ovat huolissaan siitä, mitä rakennetun omaisuuden arvolle käy ja voidaanko sitä jatkossa täysimääräisesti hyödyntää.
Silloin puhutaan helposti paljon suuremmista arvoista kuin siitä henkilöauton hinnasta.



 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Tiedän ihmisiä tsekeistä, jotka ajavat Traffic360 vapaita pikkuteitä ihan vaan siksi että suhteellisen ökyhintaiset maksut paikallisille..
Kyllä, laajensivat reilu kuukausi sitten 900 kilometriä uusia teitä tuohon järjestelmäänsä, uutta tulee koko ajan. Tällä hetkellä järjestelmään pitää rekisteröityä toistaiseksi vain yli 3500 kiloiset ajoneuvot:

Expansion of the toll payment obligation: As of January trucks will pay tolls on these 1st category roads as well | Portal elektronicznego systemu poboru opłat w Czechach

Itse seurantalaite toimii hybridinä, eli on GPS, mutta myös GSM/GPRS-toiminnassa, lisäksi jonkinlainen mikroaaltolähetin:

Function and description | Web Portal of the Electronic Toll System in the Czech Republic

Itse uskon että jos tulee koko maan kattava tiemaksuhimmeli, niin vastaava pakotetaan järjestelmä myös tänne. Sitten jos on "vain" pk-seudun kattava "ruuhkamaksu", niin mikroaaltojärjestelmää on väläytelty myös tänne. Se on todennäköistä että CGI on tavalla tai toisella mukana tekemässä isoa tiliä veronmaksajien kustannuksella. Tämä ITS Finland ry on aina näissä liikenneministeriön hankkeissa lausumassa ja oli taustalla myös Anne Bernerin operaattoripaketteihin perustuneessa esityksessä:

ITS Finland ry

Puheenjohtajana sopivasti CGI:n tyyppi:

Älykkään liikenteen verkosto

Jäseninä on myös esim. operaattoreista Telia Finland Oy ja laitevalmistaja Semel Oy. Molemmat oli joitakin vuosia sitten yhteiskokeilussa liittyen ajoneuvojen seurantaan Suomessa. Kokeilussa oli mukana melkein 3000 ajoneuvoa.

ITS-Finlandin jäsenenä myös Traffic Management Finland, jonka tuottolaskelmat sopivasti salattu ja hallituksessa myös esim. sama CGI:n tyyppi:

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/politiikka/bernerin-uusi-liikennekonserni-huteria-saastohaaveita-paperit-salataan-poimi-intressiyritysten-pomoja-hallitukseen/

Toki ITS-Finlandin jäsenenä on HSL, joka on erittäin näyttävästi lobbannut ruuhkamaksuja pk-seudulle, josta se haluaisi osansa lippuhintojen alentamiseen. HSL:ssä on myös henkilöstön tulospalkkio joka on suoraan sidottu vuositulokseen:

"Hallitus päätti hyväksyä tulospalkkion maksamisesta HSL:n toimitusjohtajalle sekä HSL:n henkilöstölle tuloskorttijärjestelmän periaatteiden mukaisesti."

HSL:n hallituksen päätöksiä 26.3.2019

"Seudun kasvu ja kansainvälisen kilpailukyvyn parantaminen edellyttävät toimivaa liikennejärjestelmää. Liikennejärjestelmää tulee kehittää monilla tavoilla: tiemaksu on yksi tehokas ohjauskeino tässä kokonaisuudessa”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi."

Tiemaksut - mitä ne tarkoittaisivat Helsingin seudulla?

Eli mitä enemmän HSL saisi imuroitua "ruuhkamaksuja", sitä parempi vuositulos, parempi profit. Melko härski kuvio.
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Nämä kaupunkien "ruuhkamaksut" tulevat vanhojen verojen päälle, tuskin korvaavat mitään. Kiistaa on enää siitä miten tulonjako tehdään, menevätkö maksut valtiolle, vai kaupungille/kunnille. HSL on julkisesti vaatinut että maksut käytettäisiin julkisen liikenteen tukemiseen (lue omaan tulokseensa).

"Erityisen tärkeää on varmistaa, että tiemaksujen tuotot palaavat seudun liikennejärjestelmän käyttöön eivätkä tiemaksut vähennä valtion rahoitusta seudulle."

Tiemaksut varmistaisivat Helsingin seudun kestävän kasvun

Mikäli tulee taas koko maan kattava valtakunnallinen tiemaksu, niin väyliin niitä tuskin käytetään. Menee suoraan valtion budjettiin ja ison osan ottaa tietysti järjestelmän toimittaja ja operaattori. Traffic Management Finland kehittää järjestelmän ja ylläpitää sitä, mutta ostaa palvelut käytännössä CGI:ltä. Kyseessä on useiden satojen miljoonien eurojen sopimus suoraan sijoittajaporukalle. Lisäksi jos järjestelmä vaatii SIM-kortin ja datansiirtoa niin operaattorit ottaa osansa miljoonina liittyminä.

Kaikki tullaan perustelemaan parantuvalla liikenneturvallisuudella ja sitovilla päästövähennystavoitteilla. Avainsanat ovat "älykäs liikenne" ja "digitalisaatio".

Kolme eri liikenneministeriä on samaa ideaa esittänyt vuorollaan, Vehviläinen, Kyllönen, Berner ja nyt on Harakan vuoro. Marin ei ehtinyt asiaa esitellä, kun vaihtoi pääministerin salkkuun. Tämä uutinen on jo kymmenen vuoden takaa, mutta mikään ei ole muuttunut, kansliapäällikkö Harri Pursiainen markkinoi "älyliikennettä jo vuonna 2009, yhdessä CGI:n edustajan kanssa:

"Halusivatpa autoilijat ruuhkamaksuja tai eivät, ne näyttävät kuuluvan oleellisena osana Suomen uuteen älykkään liikenteen strategiaan. Älykkään liikenteen palveluilla voidaan paitsi parantaa liikenneturvallisuutta niin myös estää liikenteen ruuhkautumista paikannukseen perustuvilla tienkäyttömaksuilla."

Älyliikenne tuo myös ruuhkamaksut
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Tällainen seminaari ollut muutama kuukausi sitten, samat tahot asialla, CGI, ITS-Finland ja HSL:

"CGI:n Puhdas liikenne -seminaarin teemaa ohjaavat vastuullisuus ja ilmastokysymykset. Mistä muodostuu päästötön liikenne ja mitkä ovat vaadittavat toimenpiteet nyt, jotta päästötavoitteet saavutetaan?

Verkostoidu ja osallistu iltapäivän tiiviiseen keskusteluun siitä, kuinka yhdessä tekemällä saamme Suomen liikenteen osaamisen maailman kartalle."

Puhdas liikenne

Twitteristä poimittua:

 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 430
Viestejä
4 161 390
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom