Zigh
Tittelitön
- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 4 630
Viimeksi perjantaina meni Kehä I:llä 4km pätkään joku 15 minuuttia aikaa. Olisi se ihan hyvä jos joku ruuhkamaksu karsisi tuolta edes 5-10% autoista pois.
Väylän ruuhkakäyttäjät saavat nopeamman reitin, ne jotka ei käytä(tarvi) säästävät rahaaAvaa nyt hieman tuota logiikkaa,
Tässä kai puhuttiin ruuhkamaksuista yleensä, jos tuolla heitolla viittaat siihen onko Suomessa sellaisai kohteita missä olisi hyötyä, niin hyötyjen pitäisi ylittää keräämisen kustannukset.muista, että olemme Suomessa.
Tuohan ole mitään vielä. Joskus oltu tuntikin.Viimeksi perjantaina meni Kehä I:llä 4km pätkään joku 15 minuuttia aikaa. Olisi se ihan hyvä jos joku ruuhkamaksu karsisi tuolta edes 5-10% autoista pois.
No tuo olikin sellainen ihan perus perjantairuuhka lännen suunnasta nelostielle. Ei mitään kolareita missään.Tuohan ole mitään vielä. Joskus oltu tuntikin.
Suurin osa Kehällä hidastaa on joku kolarointi.
Suomessa ei ole ruuhkia missään mittakaavassa. Käy katsomassa esim. Tokiossa ja New Yorkissa, siellä on oikeita ruuhkia erilaisista maksuista huolimatta. Maksut eivät vaikuta autojen määrään millään tavalla.-- Tästä seuraa se että ruuhkat vähenee, jolloin maksanut saa hyötyä
Tämä. Aika monet ajaa omalla autolla kun ei ole muita mahdollisuuksia.Suomessa ei ole ruuhkia missään mittakaavassa. Käy katsomassa esim. Tokiossa ja New Yorkissa, siellä on oikeita ruuhkia erilaisista maksuista huolimatta. Maksut eivät vaikuta autojen määrään millään tavalla.
Hienosti etenee tämä, nyt kaikki allekirjoittamaan:
Kansalaisaloitepalvelu - Stop ruuhkamaksuille!
Vaadimme tällä kansalaisaloitteella ruuhkamaksut mahdollistavien lakien ja säännösten valmistelun keskeytettäväksi. Hallituksen tulee pidättäytyä nyt ja tulevaisuudessa lakien säätämisestä, jotka mahdollistavat ruuhka-, vyöhyke-, ohitustulli-, tietulli-, tienkäyttö-, ja kaupunkiliikennemaksujen...kansalaisaloite.fi
Eikö tuolla kainsalaisaloitteessa pitäisi tehdä lakialoitteita? Tämä "aloite" ehdottaa käynnissä olevan valmistelun lopettamista.Suomessa ei ole ruuhkia missään mittakaavassa. Käy katsomassa esim. Tokiossa ja New Yorkissa, siellä on oikeita ruuhkia erilaisista maksuista huolimatta. Maksut eivät vaikuta autojen määrään millään tavalla.
Hienosti etenee tämä, nyt kaikki allekirjoittamaan:
Kansalaisaloitepalvelu - Stop ruuhkamaksuille!
Vaadimme tällä kansalaisaloitteella ruuhkamaksut mahdollistavien lakien ja säännösten valmistelun keskeytettäväksi. Hallituksen tulee pidättäytyä nyt ja tulevaisuudessa lakien säätämisestä, jotka mahdollistavat ruuhka-, vyöhyke-, ohitustulli-, tietulli-, tienkäyttö-, ja kaupunkiliikennemaksujen...kansalaisaloite.fi
Kyllä on, jos ruuhka tarkoittaa sitä että jonoutuu, keskinopeudet laskee, jopa pysähdyksiä.Suomessa ei ole ruuhkia missään mittakaavassa.
Ei nyt lähteitä heittää sinua enempää, mutta minulle jäänyt tutkimuksista käsitys että ruuhkamaksut ovat vaikuttaneet myös määriin, eli ohjannut kulkemista vaihehtoisiin vaihtoehtoihin.Maksut eivät vaikuta autojen määrään millään tavalla.
Todella moni ajaa autolla, vaikka olisi monta muutakin mahdollisuutta. Siitä opitusta tavasta on vain kovin vaikea päästä irti. On todella paljon asioita, joihin auto on oikeasti ihan perusteltu liikkumisväline, mutta on ihan järjetöntä, että kaikki matkat 1-5km matkat Alepaan, kuntosalille, kaverille jne. tehdään autolla.Tämä. Aika monet ajaa omalla autolla kun ei ole muita mahdollisuuksia.
Mutta ruuhkamaksujen perus toimivuutta se ei muuta.Tämä. Aika monet ajaa omalla autolla kun ei ole muita mahdollisuuksia.
Vaikka lainasit viestiäni, että olemme Suomessa, niin ohitit viestin.Väylän ruuhkakäyttäjät saavat nopeamman reitin, ne jotka ei käytä(tarvi) säästävät rahaa
Lisäksi oikeudenmukaista , eikö? ja sitä lisää se että vapaamatkustajia vähemmän.
Tässä kai puhuttiin ruuhkamaksuista yleensä, jos tuolla heitolla viittaat siihen onko Suomessa sellaisai kohteita missä olisi hyötyä, niin hyötyjen pitäisi ylittää keräämisen kustannukset.
(*
Aiempaa rautalankaa, sori huono kyky ilmaista
-Ruuhkamaksu vähentää heitä joille se ei tuo sitä vastaavaa etu, he siirtyy itselleen parempiin vaihtoehtoihin.
-- Tästä seuraa se että ruuhkat vähenee, jolloin maksanut saa hyötyä
- Ruuhkamaksut voi käyttää verojen alentamiseen, uuden kaistan, eritasoliittymän rahoittamiseen jne
--> Käyttäjät sekä ne jotka ei käytä voittaa.
Niin no kuten on jo monesti sanottu, niin Suomessa ei ole semmoisia ruuhkia jotka "oikeuttaisi" ruuhkamaksut. Jos jotain ruuhkia on, niin ovat aika vähäisiä niin määrällisesti kuin kestoltaan.Mutta ruuhkamaksujen perus toimivuutta se ei muuta.
Jos puhe Suomesta, niin siellä missä ei ole vaihtoehtoja niin ne ruuhkatkin on aika vähäisiä, niin määrällisesti kuin kestoltaan.
Itse taas olen elävä esimerkki siitä ettei muuta vaihtoehtoa ole. Käydään vaimon kanssa Kehä III:n sisäpuolella töissä täältä "jumalan selän takaa" ja ainoa julkinen liikenne on bussit. Nekään vaan ei kulje niin että pääsis illalla enää kotiin. Sentään kuljetaan samalla autolla (ja nykyään dieselin sijaan sähköllä) kun on saatu sovitettua työvuorot samoiksi (tästä iso kiitos omalle työnantajalle).Todella moni ajaa autolla, vaikka olisi monta muutakin mahdollisuutta. Siitä opitusta tavasta on vain kovin vaikea päästä irti. On todella paljon asioita, joihin auto on oikeasti ihan perusteltu liikkumisväline, mutta on ihan järjetöntä, että kaikki matkat 1-5km matkat Alepaan, kuntosalille, kaverille jne. tehdään autolla.
Olen itse elävä esimerkki. Nykyään yli puolet niistä matkoista, mihin aikaisemmin käytin autoa, sujuu sähköpotkulaudalla tai pyörällä. Luonto, kroppa ja lompakko kiittää. Matka-aika on jonkin verran pidempi ja ilmastointi/lämmitys puuttuu, mutta kokonaisuudessan hyvä vaihtokauppa.
Sori kun olin epäselvä.Vaikka lainasit viestiäni, että olemme Suomessa, niin ohitit viestin.
Yritin kuvailla.Mainitsit myös vapaamatkustajat, avaapa hieman tätä.
Suomessa ei ole ruuhkia, ei edes Helsingissä. Vihreät toki epätoivoisesti yrittävät sumputtaa liikennettä huonolla liikennesuunnittelulla, mutta asukasmäärä on yksinkertaisesti liian pieni. Vaikka kuinka yritetään esittää "miljoonametropolia" niin ei onnistu.Kyllä on, jos ruuhka tarkoittaa sitä että jonoutuu, keskinopeudet laskee, jopa pysähdyksiä.
Ok, vapaamatkustajat tulivat selväksi ja ihan järkeenkäypä ajatus, mutta eihän kukaan maksa tällä hetkellä suoraan yleisten teiden käytöstä vaan perintä tapahtuu välillisesti ja kohdistamatta niitä millään tavalla.Sori kun olin epäselvä.
kommentit käsitteli yleensä, ja vastauksessa yritin vastata niin yleensä, kuin Suomen osalta.
Suomen osalta kommentoin aiemmin, että sen osalta en luota päättäjiin.
Yritin kuvailla.
Tuossa siis mietin käyttäjä ryhmää joille _ehkä_ haittaa.
Eli esimerkkinä käytin heitä jotka käyttää jonkin kaupungin ruuhka väylää läpikulkuun, Hyötyvät siitä mutta eivät maksa väylän käytöstä , mutta ruuhkamaksumallissa maksavat.
PK seudulla on välillä ruuhkia.Suomessa ei ole ruuhkia, ei edes Helsingissä.
Liikenteen verotus tarvitsee uudistuksia ja kilometrimaksu, kilometrivero, siis käyttöön perustuva maksu olisi monelta osin hyvä. Polttoaineeseen perustuva vero alkaa oleen tienpäässä, kun käyttöön tulee uusia energialähteitä ja jakelu tapoja.Sekin on sitten asia erikseen että "ruuhkamaksut" ovat oikeasti tiemaksujen tai kilometriveron toinen nimitys, eli jotkut poliitikot haaveilevat seurantayhteiskunnasta gps-laitteineen. Tämä kävi selväksi jo nykyisen sosialistihallituksen neuvotteluissa:
Kunnan tiet on kunnan, läpiajava vieraspaikkakuntalainen ei niihin osallistu. (laskin että sinne ajava osallistuu, käyttämiensä muiden palveluden hinnan kautta)Ok, vapaamatkustajat tulivat selväksi ja ihan järkeenkäypä ajatus, mutta eihän kukaan maksa tällä hetkellä suoraan yleisten teiden käytöstä vaan perintä tapahtuu välillisesti ja kohdistamatta niitä millään tavalla.
Tämä on täysin ymmärrettävää ja kuuluu juuri tohon kategoriaan mitä mainitsinkin. Ei ole realistista, että näitä matkoja taitettaisiin pyörällä tai kahdesti päivässä kulkevalla bussilla. Auto on ainut realistinen väline. Ja tämähän on täysin ok. Väljempään asumiseen kuuluu halvemmat asumiskulut, mutta isommat liikkumiskulut. Sinänsä on kyllä ymmärrettävää, jos/kun isot kaupungit alkavat näitä (ruuhkamaksuja) maksuja periä. Niiden infraahan siinä kulutetaan, kun Nurmijärveltä tullaan 2.5 tonnin etuvetoisella SUV:lla raapimaan Helsingin tieverkkoa nastarenkain. Verot jää sinne Nurmijärvelle.Itse taas olen elävä esimerkki siitä ettei muuta vaihtoehtoa ole. Käydään vaimon kanssa Kehä III:n sisäpuolella töissä täältä "jumalan selän takaa" ja ainoa julkinen liikenne on bussit. Nekään vaan ei kulje niin että pääsis illalla enää kotiin. Sentään kuljetaan samalla autolla (ja nykyään dieselin sijaan sähköllä) kun on saatu sovitettua työvuorot samoiksi (tästä iso kiitos omalle työnantajalle).
Tuosta olen kyllä samaa mieltä että nuo tuollaiset lyhyemmät matkat olisi parempi kulkea jollain muulla kuin autolla. Itse käydään kyllä autolla kaupassa, mutta se tapahtuukin aina tuossa töistä kotiin tullessa.
Olen huomannut myös jonoutumista, toistaiseksi syyllinen on löytynyt punaisista liikennevaloista, tietöistä tai onnettomuudesta. Ruuhka on jotain ihan muuta.PK seudulla on välillä ruuhkia.
Liikenne jounoutuu, nopeudet laskee.
Minkä määrittelet ruuhkaksi? Sen että liikenne on jonoutunut koko matkalla?Olen huomannut myös jonoutumista, toistaiseksi syyllinen on löytynyt punaisista liikennevaloista, tietöistä tai onnettomuudesta. Ruuhka on jotain ihan muuta.
Jos (ja kun) läpiajajaksi lasketaan vieraspaikkakuntalainen joka käy töissä "ruuka-alueella" niin hyvinkin osallistuu tuon "läpiajettavan" kunnan maksuihin.Kunnan tiet on kunnan, läpiajava vieraspaikkakuntalainen ei niihin osallistu. (laskin että sinne ajava osallistuu, käyttämiensä muiden palveluden hinnan kautta)
Sama se yksityisteissä, ei niistä maksa vieraat läpiajavat..
Mutta en nyt ihan ymmärränkö sävysi oikein, mutta toistan nyt vielä että en kannata Suomessa ruuhkamaksuja, ja mm niistä syistä mitkä useasti maininnut.
Ruuhka on sellainen, että matkanteko ei edisty tai edistyy hyvin hitaasti johtuen autojen määrästä (myös jokin normaalista poikkeva tapahtuma voi aiheuttaa ruuhkaa). Jonoutuminen ei ole ruuhkaa.Minkä määrittelet ruuhkaksi? Sen että liikenne on jonoutunut koko matkalla?
Eiks tää oo jo lähempänä ”gridlockia” mitä suomessa ei voi juuri koskaan tapahtua, koska kaupunkialueet ei ole pelkkää tasa-arvoista risteystä neljään suuntaan.Ruuhka on sellainen, että matkanteko ei edisty tai edistyy hyvin hitaasti johtuen autojen määrästä (myös jokin normaalista poikkeva tapahtuma voi aiheuttaa ruuhkaa). Jonoutuminen ei ole ruuhkaa.
Ei.Eiks tää oo jo lähempänä ”gridlockia” mitä suomessa ei voi juuri koskaan tapahtua, koska kaupunkialueet ei ole pelkkää tasa-arvoista risteystä neljään suuntaan.
PK seudulla on ruuhkia, siellä nopeudet laskee ruuhkaan takia -> läpimenoajat laskee, liikenemäärät ylittää tien läpäisykyvyn normaalinopeuksin.Olen huomannut myös jonoutumista, toistaiseksi syyllinen on löytynyt punaisista liikennevaloista, tietöistä tai onnettomuudesta. Ruuhka on jotain ihan muuta.
Siis jos ruuhkamaksut , mutta muuten ei. paitsi jos se kohdekunta rahoittaa tuon läpiajokunnan tieinfraa.Jos (ja kun) läpiajajaksi lasketaan vieraspaikkakuntalainen joka käy töissä "ruuka-alueella" niin hyvinkin osallistuu tuon "läpiajettavan" kunnan maksuihin.
Vasta mielipide. Nopeudet laskee liikennevalojen, ei automäärän vuoksi. Kyse ei ole ruuhkasta.PK seudulla on ruuhkia, siellä nopeudet laskee ruuhkaan takia -> läpimenoajat laskee, liikenemäärät ylittää tien läpäisykyvyn normaalinopeuksin.
Ei kunnat korvamerkitse tierahaa tulevaksi ainoastaan omilta veronmaksajiltaan.Siis jos ruuhkamaksut , mutta muuten ei. paitsi jos se kohdekunta rahoittaa tuon läpiajokunnan tieinfraa.
En nyt tajua mitä oikein tarkoitat.Vasta mielipide. Nopeudet laskee liikennevalojen, ei automäärän vuoksi. Kyse ei ole ruuhkasta.
Esitit mielipiteen, että PK seudulla on ruuhkaa ja se johtuu autojen määrästä. Oma mielipiteeni on, että jonoutuminen, ei ruuhka, johtuu (liikennevaloista) liikennesuunnittelusta.En nyt tajua mitä oikein tarkoitat.
En nyt erityisesti ajatellut jotain valoristeystä, mutta tottakai valoristeyksessäkin voi olla ruuhkaa, niitä ennen voi olla ruhkaa, niiden jälkeen voi olla ruuhkaa.
Sillä ei kai nyt ole väliä onko siellä jossain kaukaisuudessa liikennevalot vai ei, vaan sillä laskeeko niiden liikennemäärien takia nopeudet, ylittääkö määrät tien , risteyksen ym välityskyvyn.
Jos reitillä on huomattava ero läpimenoajassa riippuen ajaako silloin kun määrät vähäisiä, vai silloin kun liikennemäärät on suuria tien kapasiteettiin verrattuna.
Tämän takiahan usein taksikuskit (vanhan ajan, ketkä ei aja navigaattorilla) ajavat sivukaduilta usein Helsingissäkin, kun ei joudu valoihin missä jumittella.Esitit mielipiteen, että PK seudulla on ruuhkaa ja se johtuu autojen määrästä. Oma mielipiteeni on, että jonoutuminen, ei ruuhka, johtuu (liikennevaloista) liikennesuunnittelusta.
Reitillä jota ajan usein on nopeasti laskettuna 17 liikennevalot ja näistä 16 kpl on alle 5km matkalla, eli ne eivät ole kaukaisuudessa. Kaikki mahdollinen jonoutuminen tapahtuu näiden valojen yhteydessä. Liikennevalojen ajoitus ei vuorokauden aikoina saattaa vaikuttaa myös matka-aikaan. Aiemmin käyttämäni reitti oli nopeampi "ruuhka-aikaan" kuin keskellä päivää jolloin autojen määrä oli huomattavan vähäinen, mutta valot olivat punaisella aallolla. Tämä tuli todettua useita kertoja.
Ok.Esitit mielipiteen,.
En tunne reittiäsi ja en ottanut kantaa reittiisi.Reitillä jota ajan usein on nopeasti laskettuna 17 liikennevalot ja näistä 16 kpl on alle 5km matkalla, eli ne eivät ole kaukaisuudessa. Kaikki mahdollinen jonoutuminen tapahtuu näiden valojen yhteydessä.
Mites sitten suu pannaan, kun omilla työmatkoilla liikenne ruuhkautuu, vaikka siellä ei ole liikennevaloja? Muuttuuko mielipide?Esitit mielipiteen, että PK seudulla on ruuhkaa ja se johtuu autojen määrästä. Oma mielipiteeni on, että jonoutuminen, ei ruuhka, johtuu (liikennevaloista) liikennesuunnittelusta.
Pidän liikennevalojen poistoa epätodennäköisenä, mutta jos näin tapahtuisi ja tiet muuttusivat ruuhkaisiksi, niin miksi kieltäisin tapahtuneen?Mites sitten suu pannaan, kun omilla työmatkoilla liikenne ruuhkautuu, vaikka siellä ei ole liikennevaloja? Muuttuuko mielipide?
Jos nyt oikein ajatustasi ymmärrän, niin tehokkain ja halvin tapa poistaa ruuhkat on liikenevalot. (toki oikeastikkin toimii tiettyyn rajaan asti, mutta ne yleensä käytetty jos ratkaisu)Pidän liikennevalojen poistoa epätodennäköisenä, mutta jos näin tapahtuisi ja tiet muuttusivat ruuhkaisiksi, niin miksi kieltäisin tapahtuneen?
En tiedä miten liikennevalojen poisto liittyy viestiini?Pidän liikennevalojen poistoa epätodennäköisenä, mutta jos näin tapahtuisi ja tiet muuttusivat ruuhkaisiksi, niin miksi kieltäisin tapahtuneen?
Väitätkö nyt siis, että ruuhkia ei ole olemassa, koska jonoutuminen johtuu esim. omalla matkallasi liikennevaloista, vaikka lähes varmasti se sinunkin reitti olisi pahimmillaan vielä ruuhkaisempi, jos sieltä poistetaan kaikki tai osa valoista? (oletuksena ettei niitä voi paremmaksi säätää, etkä esittänyt parempaakaan vaihtoehtoa kuin valot)Esitit mielipiteen, että PK seudulla on ruuhkaa ja se johtuu autojen määrästä. Oma mielipiteeni on, että jonoutuminen, ei ruuhka, johtuu (liikennevaloista) liikennesuunnittelusta.
Reitillä jota ajan usein on nopeasti laskettuna 17 liikennevalot ja näistä 16 kpl on alle 5km matkalla, eli ne eivät ole kaukaisuudessa. Kaikki mahdollinen jonoutuminen tapahtuu näiden valojen yhteydessä. Liikennevalojen ajoitus ei vuorokauden aikoina saattaa vaikuttaa myös matka-aikaan. Aiemmin käyttämäni reitti oli nopeampi "ruuhka-aikaan" kuin keskellä päivää jolloin autojen määrä oli huomattavan vähäinen, mutta valot olivat punaisella aallolla. Tämä tuli todettua useita kertoja.
Jos "ruuhka-aika" hidastaa matkaa esim. yöllä ajettuun verrattuna muutaman minuutin, niin on mielestäni sitä ei voi lasketa ruuhkaksi. Toki jos menetät hermosi siinäkin, niin olisi parempi pysyä poissa liikenteestä.Väitätkö nyt siis, että ruuhkia ei ole olemassa, koska jonoutuminen johtuu esim. omalla matkallasi liikennevaloista, vaikka lähes varmasti se sinunkin reitti olisi pahimmillaan vielä ruuhkaisempi, jos sieltä poistetaan kaikki tai osa valoista? (oletuksena ettei niitä voi paremmaksi säätää, etkä esittänyt parempaakaan vaihtoehtoa kuin valot)
En ole syyttänyt liikennevaloja ruuhkista, mutta jonoutuminen tapahtuu niiden ansiosta. Tämähän on aivan loogista kun autot pysähtyvät.Eihän tuossa ole mitään oikeaa logiikkaa ja järkeä syyttää liikennevaloja ruuhkista/jonoista, vaikka ilman niitä valoja tilanne ei lähes varmasti ainakaan parempi olisi kyseisen reitin käyttäjille keskimäärin.
En ajatellut.Vai ajattelitko itsekkäästi, että se sun ajama väylä tehdään etuajo-oikeutetuksi -> sulla ei ole jonoja -> ruuhkia ei ole olemassa?
Mistä päättelet, että vänkään kaikkia vastaan? Jos ajat silmät auki kaupungissa ja katsot hieman edemmäs kuin edellisen auton rekisterikilpeä, niin huomaat, että jonoutuminen tapahtuu liikennevaloihin. Kun valot vaihtuvat niin "ruuhka" purkaantuu. Myös valoton suojatie tai risteys voi silloin tällöin tehdä pientä jonoutumista, muttei lähellekkään samaan tapaan kuin punainen valo jonka kohdalle pitää pysähtyä pidemmäksi ajaksi.Olet vaan väärässä, tai vänkäär jostain ihmeen syystä kaikkia vastaan, ettei ruuhkia/jonoutumista tapahtuisi muutenkin kuin valojen tms takia. Varsinkin kun ei ole parempaakaan vaihtoehtoa?
Jos sinulla on lihavia ja sokeita vastaan jotain, niin voit tehdä siitä oman ketjun.Se, että läskit jenkit istuu 50 tuntia ruuhkassa viikossa ei taas liittyy juurikaan aiheeseen, se että kaverilla on molemmat silmät puhki ei tee sitä omasta yhdestä puhjenneesta silmästä sen kivempaa juttua.
Eli yhden tapahtumarikkaan päivän perusteella olet valmis määräämään ruuhkamaksut kaikille?Täälläkin on ihan oikeita 30-60 min kestäviä ruuhkia alueella jossa ei ole yhtään valoja, esim uutena vuotena kun suuret massat ajaa keskustaan katsomaan näytöksiä
Ymmärsin sanan omilla tarkoittavan minua, pahoittelen.En tiedä miten liikennevalojen poisto liittyy viestiini?
Väität, että ruuhkat johtuvat liikennevaloista. Omalla työmatkalla ruuhkaa on vain osuuksilla, joissa ei ole liikennevaloja. Kysyin muuttuuko mielipiteesi ruuhkan syystä?
Miksi pitäisi poistaa ruuhkia mitä ei ole olemassa?Jos nyt oikein ajatustasi ymmärrän, niin tehokkain ja halvin tapa poistaa ruuhkat on liikenevalot. (toki oikeastikkin toimii tiettyyn rajaan asti, mutta ne yleensä käytetty jos ratkaisu)
Kansalaisaloitteet ei mene ikinä läpi Suomessa.Eli tarvittavat 50 000 allekirjoitusta on kasassa ja aloite etenee eduskuntaan:
"Aloitteen puuhahenkilöt uskovat ruuhkamaksujen nimellä kulkevan hankkeen olevan lähtölaukaus koko valtakunnan kattavalle tiemaksujärjestelmälle.
Ruuhkamaksujen käyttöönottoa on suunniteltu mm. Helsingin, Tampereen ja Turun seuduille, minkä ohella ruuhkamaksut voitaisiin mahdollisesti ottaa pidemmällä aikavälillä käyttöön myös muilla MAL-seuduilla eli Kuopiossa, Jyväskylässä, Lahdessa ja Oulussa.
Huomioitavaa on, että maksuhanke olisi seudullinen, eli koskettaisi esimerkiksi Tampereen seudun sopimuskuntaluettelon perusteella myös Lempäälää, Kangasalaa, Nokiaa, Orivettä, Pirkkalaa, Vesilahtea ja Ylöjärveä."
Yli 50 000 nimeä on nyt kasassa: ruuhka- ja tietullimaksuja vastustava kansalaisaloite etenee eduskuntaan
Aloitteen puuhahenkilöt uskovat ruuhkamaksujen nimellä kulkevan hankkeen olevan lähtölaukaus koko valtakunnan kattavalle tiemaksujärjestelmälle.www.is.fi
Eihän tuo edes ollut mikään vaatimukset täyttävä aloite vaan joku hassu pyyntö lopettaa meneillään oleva lain valmistelu. Missähän nämä puuhapetet meinasi että tällainen pyyntö käsitelläänKansalaisaloitteet ei mene ikinä läpi Suomessa.
Sveitsissä vähän erilainen systeemi.
Kyllä se tarkoituksenmukaisissa valiokunnissa käsitellään. Sitten nähdään kuka siellä äänestää ja millä tavalla. Kansalaiset voivat sitten seuraavissa eduskuntavaaleissa tehdä johtopäätökset.Missähän nämä puuhapetet meinasi että tällainen pyyntö käsitellään
En usko ruuhkamaksuihin. Uskon enemmän että jokainen autoilija saa km-veron.En jaksa lukea. Tarjottiinko tuossa aloitteessa mitään ehdotusta sitten millä korvataan sähköautojen takia vähenevät polttoaineveroista tulevat tulot ?
Helpompaa olisi valtiolle ottaa se raha kansalaisten tileiltä suoraan. Veikkaan jotain yleisradioveron kaltaista maksua, nimellä ei niin väliä.En usko ruuhkamaksuihin. Uskon enemmän että jokainen autoilija saa km-veron.