Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio sanoo, että perussuomalaiset eivät hyväksy polttoainehintojen nousua ilmastotoimien takia.
Sen sijaan puolue vaatii polttoaineen kokonaishinnan laskemista.
– Hallitus kaavailee polttoainehintoja nostavia autoilun ilmastotoimia tehtäviksi kuntavaalien jälkeen. Hallituspuolue keskusta ei ole ilmoittanut,
ettei se hyväksyisi kuntavaalien jälkeen polttoainehintojen nostoa uusilla ilmastotoimilla, sanoo Tavio.
Hallitus on jälleen nostamassa polttoaineiden hintoja?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Pakko niiden on nostaa kun tajuvat itsekin, ettei sähköautoja saad myytyä tarpeeksi saati autokantaa uudistettua nykyveroilla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578


Hallitus on jälleen nostamassa polttoaineiden hintoja?
Sen verran mediakritiikkiä kannattaa harjoittaa, että lähteenä on Kokoomuksen pää-äänenkannattaja ja lähteenä Persujen ryhmyrin haastattelu.
Ja kuntavaalit on ovella sekä suurimman puolueen asemasta kilpailee kolme puoluetta, joka johtaa näköjään tälläisiin epätoivoisiin "lausuntoihin".
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Hallitus varmasti heti huomenna kiistää tällaiset väitteet ja lupaavat olla korottamatta lisää polttoaineiden hintoja. :giggle:
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Helpoimmalla pääsee, kun laskee sen varaan, että autoilu kallistuu jatkuvasti hamaan tappiin asti. Itse olen elämäni suunnitellut niin, että autoja on, mutta niillä ei tarvitse kulkea esim. töihin tms. Eli jos hinta muuttuu sietämättömäksi, niin sitten vaan menopelit rauta-soinille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Autovero tuskin poistuu, mutta polttoaineen hinta "voi nousta jopa 68 senttiä".


ABC- ja ST1-asemien polttoaineet toimittava jakeluyhtiö väläyttää bensan ja dieselin litrahinnan nostamista lähes 70 sentillä
Suuren pohjoismaisen polttoainejakelijan mukaan suunnitteilla oleva jakeluvelvoitteen nosto nostaisi bensiinin ja dieselin pumppuhintoja huomattavasti enemmän kuin julkisuudessa on tähän mennessä arvioitu.




Muun muassa ST1:n ABC:n ja Shellin polttoaineet Suomen huoltoasemille toimittava NEOT uumoilee laskelmissaan bensiinin ja dieselin reipasta hinnannousua.Kuva: Ville Honkonen
Tommi Lempinen

7:07
Yhteensä noin parille tuhannelle ST1-, ABC- ja Shell-ketjujen polttoaineasemalle bensiiniä ja dieseliä toimittavan North European Oil Trade Oy:n (NEOT) mukaan liikennepolttoaineiden pumppuhinnat voivat nousta pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen fossiilittoman liikenteen periaatesuunnitelmaan vuoksi jopa lähes 70 sentillä per litra vuoteen 2030 mennessä.

Arvio perustuu siihen, että biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta on suunniteltu nostettavan nykyisestä 30 prosentista 34 prosenttiin.

Jakeluvelvoitteen kasvattaminen tarkoittaa sitä, että fossiilisiin liikennepolttoaineisiin lisättäisiin jatkossa ilmastosyistä entistä enemmän kalliimpia ei-fossiilisia komponentteja, mikä nostaisi luonnollisesti myös lopputuotteen hintaa.

”Laskelmiemme mukaan jakeluvelvoite tulee maksamaan kuluttajille yhteensä jopa 18 miljardia euroa vuosien 2020–2030 aikana. Laskelmat perustuvat VTT:n ALIISA-mallin polttoaineiden kulutusennusteeseen ja NEOT:n omaan arvioon polttoaineiden markkinahinnasta. Tämä tarkoittaa polttoaineen litrahinnan nostamista 68 sentillä vuoteen 2030 mennessä”, yhtiö kirjoittaa Liikenne- ja viestintäministeriölle lähettämässä lausunnossaan.

NEOT sanoo, että heidän laskelmissaan on mukana muun muassa markkinahintojen muuttuminen sekä erilaisten jakelijaa koskettavien seuraamusmaksujen toteutuminen, mitä ei aiemmissa laskelmissa ole otettu huomioon.

– Laskelmamme perustuu siihen olettamukseen, että uusiutuvien polttonesteiden tuottajat alkavat hinnoitella tuotettaan jakelijan vaihtoehtoa vasten, mikä tarkoittaa sakkomaksuja sekä korkeampia polttoaineen valmisteveroja jakeluvelvoitteen täyttämättä jättämisestä, NEOT Oy:n toimitusjohtaja Petri Appel taustoittaa.

Appel myös korostaa, että kyseistä vajaata 70 senttiä per litra ei siis lisättäisi pumppuhintoihin kerralla, vaan summa kasvaisi täyteen mittaansa vähitellen.

Fossiilittoman liikenteen suunnitelman sisältämästä sekoitusvelvoitteen korottamisesta on aiemmin sanottu, että järjestelmä ”lisää kustannuksia”, mutta muutoksen lopullinen suuruusluokka kuluttajalle on keskustelussa jäänyt vähemmälle huomiolle.

Esimerkiksi liikenneministeri Timo Harakka (sd) kommentoi tammikuussa Ylelle, että biopolttoaineiden lisääminen fossiiliseen polttoaineeseen on ”kaikkien hyväksymä keino”.

– Biopolttoainetta lisäämällä polttoaineen hinta nousee, mutta se nousee sellaisella tavalla, joka yhtäältä auttaa meitä ilmastotavoitteissa ja toisaalta tukee meidän maailman johtavassa asemassa olevaa biopolttoaineiden tuotantoa, Harakka sanoi ottamatta kantaa tarkempiin senttilukemiin pumpulla.

NEOT:n mukaan jakeluvelvoitteen täyttöön käytettävien uusiutuvien polttoaineiden hinta on jo nyt huomattavasti fossiilisia polttoaineita korkeampi ja hinnan odotetaan myös kasvavan nopeasti biopolttoaineiden kysynnän noustessa ja kestävän raaka-ainepohjan huvetessa.

”Jakeluvelvoitteen täyttämisestä aiheutuvat kulut päätyvät lopulta polttoaineen kuluttajahintaan”, yhtiö summaa tilanteen omasta näkökulmastaan.

NEOT-osakeyhtiön omistavat yhdessä S-ryhmä sekä St1 Nordic Oy. Yhtiö toimittaa vuosittain noin seitsemän miljardia litraa liikennepolttonesteitä noin 2 000 asemalle, jälleenmyyjien kautta polttoöljyä sadoille tuhansille kodeille ja yrityksille sekä merkittäviä määriä polttoaineita myös laivoihin ja ilmailuun.

Paljonko jakeluvelvoite nostaisi hintaa?
Jos vertailupintana käyttää tällä hetkellä melko tyypillistä 95E10-bensiinin noin 1,60 euron ja dieselin noin 1,70 euron litrahintaa, tarkoittaisi 68 sentin korotus vuoteen 2030 mennessä noin 2,28 euron litrahintaa bensiinille ja 2,38 e/l -hintaa dieselille.
Vertailun vuoksi samaiset noin yhdeksän vuotta sitten eli keväällä 2012 sama 95E10-bensiini maksoi Suomessa keskimäärin noin 1,70 euroa ja diesel 1,60 euroa per litra.
Vuoden 2012 hintojen lähde: Taloussanomat 31.3.2012
Mutta hei! #suomalainenautoilijapelastaamaailmanyksin #puristetaankivestäverta
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Eli S8:n tankilla käynti olis sellanen 200€. No ei nyt vielä kovin paha. Vaikka toki kieltämättä viime keväänä tuntui aika kivalta, kun tankin sai täyteen ysikasia satkulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Autovero tuskin poistuu, mutta polttoaineen hinta "voi nousta jopa 68 senttiä".




Mutta hei! #suomalainenautoilijapelastaamaailmanyksin #puristetaankivestäverta
Sitten täytyy muistaa, että se päästökauppa toi vielä sen 40c/l tämän päälle...Kyl me maailma pelastetaan tällä, tuo rinkula siis koko Suomen päästöt, henkilöautoliikenne oli sen 9% tuosta...
 

Liitteet

Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 560
Hyvä valmistautua siihen että bensiini maksaa 3€/litra 2025. 2030 jo sitten varmaan 5€ litra.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862

Hippusia kokonaiskuvassa, mutta tuntuu silti tekopyhältä. Hallituksella kovana pyrkimyksenä hankaloittaa yksityisautoilua, mutta samalla julkisilla varoilla kustannetaan kalliita "edustusautoja" ministereille ja viranomaisille. Ensiksi vihreiden Ohisalolle hommattu 330 heppainen diesel Mersu, ja vuoden päästä hybridibemari, jotta oltaisiin vähän ympäristöystävällisempiä. Mersu meni edustusautohankintaa suunnitelleen poliisihallituksen käyttöön, eiköhän tuonnekin olisi hybridi hommattu jos ei Ohisalon mersua olisi saaneet. Eli lopputulos +/- 0.

Eikö Ohisalokin voisi edustaa vaikka Nissan Leafilla, kun sähköautot on kerran tulevaisuutta? Tai oikeastaan, mihin ministeri tarvitsee _edustus_autoa? Onko se kuitenkin vähän omalle arvolle sopivampaa saapua paikalle hienolla bemarilla kuljettajan kuskaamana?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Aika köyhien autoja nuo kyllä vielä. Itse en suostuisi istumaan kuin etupenkillä - kuskin paikalla - tuollaisissa E-sarjan kotteroissa. Jos hankitaan auto, jossa kyyditetään ihmistä VIP-paikalla eli oikealla takana, niin kyllä sen pitää olla pidennetty A8, 7-sarja tai S-mersu.

Noh ehkä pienempikokoiset miehet ja naiset yleensä mahtuvat sitten tuollaisten takapenkille. Itselläni kaksimetrisenä olisi pelkkää kiroilua ja vitutusta istua polvet suussa ja pää kumarassa takana.

Esim. tuollainen PV:n BMW 740 LE on jo täysin siedettävä auto kyyditykseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691

Hippusia kokonaiskuvassa, mutta tuntuu silti tekopyhältä. Hallituksella kovana pyrkimyksenä hankaloittaa yksityisautoilua, mutta samalla julkisilla varoilla kustannetaan kalliita "edustusautoja" ministereille ja viranomaisille. Ensiksi vihreiden Ohisalolle hommattu 330 heppainen diesel Mersu, ja vuoden päästä hybridibemari, jotta oltaisiin vähän ympäristöystävällisempiä. Mersu meni edustusautohankintaa suunnitelleen poliisihallituksen käyttöön, eiköhän tuonnekin olisi hybridi hommattu jos ei Ohisalon mersua olisi saaneet. Eli lopputulos +/- 0.

Eikö Ohisalokin voisi edustaa vaikka Nissan Leafilla, kun sähköautot on kerran tulevaisuutta? Tai oikeastaan, mihin ministeri tarvitsee _edustus_autoa? Onko se kuitenkin vähän omalle arvolle sopivampaa saapua paikalle hienolla bemarilla kuljettajan kuskaamana?
No jos katsotaan miten ministerit, varsinkin vihreät, osaavat ajaa - niin ehkä ihan hyvä että niillä on kuski? :D
(Re: Haavisto)
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 026
Tuossa IS:n uutisessa olis ollu hyvä jos olis listattu myös autojen CO-päästöt.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Pitäishän Vihreitten näyttää mallia omalle mallilleen. Että eikun luopumaan virka-autosta ja autosta ylipäätään. Sitten kulkemaan julkisilla (ei taksia), pyörällä ja kävellen. Eli silleen kuten sanovat meidän kaikkien pitäisi tehdä.
Että näyttäkää nyt sitä esimerkkiä taikka luopukaa paskastanne jollette itse voi omia juttujanne noudattaa.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 026
Pitäishän Vihreitten näyttää mallia omalle mallilleen. Että eikun luopumaan virka-autosta ja autosta ylipäätään. Sitten kulkemaan julkisilla (ei taksia), pyörällä ja kävellen. Eli silleen kuten sanovat meidän kaikkien pitäisi tehdä.
Että näyttäkää nyt sitä esimerkkiä taikka luopukaa paskastanne jollette itse voi omia juttujanne noudattaa.
No jospa ne on tasa-arvoisempia kuin muut? tai noudattavat ohjetta: älkää tehkö niinkuin minä teen vaan niinkuin minä sanon?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
62
IS:n listan perusteella jokainen virasto ja laitos pärjäis ilman autoa noilla kilometreillä ja taksi tulis halvemmaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: eba

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 058
Sähköautojen veroahan ei voi missään nimessä laskea, siispä nostetaan polttoaineveroa.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Pitäishän Vihreitten näyttää mallia omalle mallilleen. Että eikun luopumaan virka-autosta ja autosta ylipäätään. Sitten kulkemaan julkisilla (ei taksia), pyörällä ja kävellen. Eli silleen kuten sanovat meidän kaikkien pitäisi tehdä.
Että näyttäkää nyt sitä esimerkkiä taikka luopukaa paskastanne jollette itse voi omia juttujanne noudattaa.
Juuri näin. Fillarilla ja kävellen kun menevät edes sen yhden talven, niin sitten voin jopa kuunnella mitä niillä on sanottavaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Sähköautojen veroahan ei voi missään nimessä laskea, siispä nostetaan polttoaineveroa.
Koska tässä ei ole kyseessä ympäristöstä vaan sitä vaan käytetään tekosyynä.
Kun valtio ei osaa menoja karsia, joten tarvitaan lisää rahaa verojen muodossa ja autoilu on ollut aina se ensimmäinen asia mistä sitä aletaan repiä.
Koska ihmiset eivät sitä voi lopettaa joten rahan tulo on varmaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
Saapa nähdä miten menee vihreillä ensi vaaleissa. Säästän ympäristöä kaikin tavoin paitsi autoilemalla. Ei mulla oikeasti ole mitään ympäristön säästämistä vastaan, kyseessä on muutos, jota ei voi välttää. Mutta ensin pitäisi olla oikeasti kunnon vehkeet mitkä liikkuu sähköisesti, eli kun NYT odottaisi sen 10-20v niin olisi sähköä, latauspisteitä ja autoja 1000km rangella. Olisi kova houkutus vaihtaa sähköautoon (ehkä).

Tämmöinen kilpailukyvyn ja kansalaisten liikuntakyvyn raiskaaminen on kuitenkin jo vähän liikaa ja sitä vastaan pitää nousta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647

Jos face menee jollain asteella, niin tuolla kohta 250 000 jäsentä. Ollut uutisissakin, vissiin maikkarilla ja kai muuallakin. Lienee suomen suurin yhteisö tuolla alustalla. Tiedä sitten, jotain aloitetta tai adressia tekeillä. No adresseilla ei kukaan mitään tee, kansalaisaloitteetkin ammuttu Suomessa tehokkaasti alas äänestyksillä valittujen edustajien toimesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800

Jos face menee jollain asteella, niin tuolla kohta 250 000 jäsentä. Ollut uutisissakin, vissiin maikkarilla ja kai muuallakin. Lienee suomen suurin yhteisö tuolla alustalla. Tiedä sitten, jotain aloitetta tai adressia tekeillä. No adresseilla ei kukaan mitään tee, kansalaisaloitteetkin ammuttu Suomessa tehokkaasti alas äänestyksillä valittujen edustajien toimesta.
Jep, netissä vouhkaaminen on vielä helppoa, tuo määrä kun saataisiin Ranskan tyylisesti mellakoimaan niin saattaisi autoilun verotus muuttuakin, veikkaan ehkä 100 tyyppiä lähtee protestoimaan tuostakin määrästä...

Aika hiljaista on ollut niiden porkkanoiden julkistamisen kanssa? Harakka lupaili keväällä tulevan huomattavia porkkanoita vähäpäästöisten autojen hankkimiseksi. (ja luonnollisesti syksyllä vaalien jälkeen paljastaa kepitys...)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Seurataankohan tota alueellisesti myydyn polttoainemäärien perusteella vai miten? Todennäköisintä kuitenkin on, että autoilun hinta nousee, tavalla tai toisella...
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Traficom alkaa seuraamaan päästöjä nyt myös maakuntatasolla, tuleekohan tästä vielä lisää maksettavaa:

Kaikkiaan erilaisia mittareita on suunnitteilla yli 30, joiden puitteissa aiotaan seurata muun muassa sitä osuutta väestöstä joka on saavutettavissa lähimmästä kaupunkikeskuksesta alle tunnissa sekä esimerkiksi ”etäisyyttä bussipysäkkeihin, asemiin, teihin, pyöräteihin jne. eli verkon peittävyyttä ja palvelun tiheyttä”.
Mitä minä just luin?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Kyllä kohta autoilijaa löydään kuin vierasta sikaa. Varsinkin kun nyt jo yksi maailman kalleimista maista ajaa autolla, ja omistaa ja hankkia auto. Toisaalta Suomi on todella iso ja harvaan asuttu maa johonkin Singaporeen tai Hollantiin verrattuna, joten vertailu näihin huippukalliisiin maihin ei edes ole reilu kun meillä sitä autoa oikeasti tarvitsee pitkiin matkoihin.

Ja eihän se pelkästään auton omistajien kukkarossa tunnu. Kaikki kallistuu ja teollisuus lopettaa kun kilpailukyky katoaa, suurtyöttömyys. Varmastikin seuraa pahin lama ikinä Suomen historiassa.

Kuka edes on yllättynyt? Vihervasurit nyt ajavat unelmaansa täydellä teholla eteenpäin. Rauta pitää takoa kun se on kuumaa ja nyt on siihen paras hetki kun kaikki hallituspuolueet haluavat samaa ja Kepu pettää aina. Toivottavasti seuraava hallitus lopettaa nämä pelleilyt tyystin ennekuin on liian myöhäistä.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Kiina päästää viidessä tunnissa sen, mitä Suomi vähentää liikennepäästöjä vuoteen 2030 mennessä – Ranne: ”Kannattaako tämän kuittaamiseksi uhrata Suomen menestyminen?”
En tarkistanut laskelman paikkaansapitävyyttä.
 

eba

Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
181

En tarkistanut laskelman paikkaansapitävyyttä.
No ei varmaan ainakaan hirveän kaukana ole, Kiinassa jo pelkkää populaakin melkein 1,5 miljardia vs Suomi 5,5miljoonaa :D
Kiinallahan oli päästötavoite 2060 mennessä nollaan päästöt --> Eli voivat kiihdyttää vielä päästöjänsä hyvillä mielin 10-20v --> Ottaa järkevämpiä/halvempia teknologioita käyttöönsä millä saada päästöjä alas.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 026

En tarkistanut laskelman paikkaansapitävyyttä.
Jos autoilijaa voi kurmottaa niin tottakai kannattaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
No ei varmaan ainakaan hirveän kaukana ole, Kiinassa jo pelkkää populaakin melkein 1,5 miljardia vs Suomi 5,5miljoonaa :D
Kiinallahan oli päästötavoite 2060 mennessä nollaan päästöt --> Eli voivat kiihdyttää vielä päästöjänsä hyvillä mielin 10-20v --> Ottaa järkevämpiä/halvempia teknologioita käyttöönsä millä saada päästöjä alas.
Niin, sen minkä kiina tekee tulevaisuudessa korkealla teknologialla - tekee suomi nyt hevosvankkureilla ja pyöräillen.

#suominousuun #täystuho. :p
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Öljytoimitukset ovat 10 vuodessa laskeneet ~10Mt -> 8Mt. Käsitin että tuohon kuuluu kaikki lentobensat, moottoriöljyt, poltto ym. öljyt, bensa, diisseli jne. Tarviihan niitä veroja kiristää, kun kulutus laskee jatkuvasti. Öljytuotteiden kulutus on ollut laskussa jo 40v Suomessa, mutta verokuorma ei saa keventyä. Sehän jättäisi aukon valtion kassaan. Mitä enemmän kulutuksen kanssa pihistelee, sitä enemmän verotus kovenee. Tosiasiassa voi säästää vain luopumalla öljytuotteiden käytöstä.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Kun täällä vertailette Kiinan ja Suomen päästöjä niin muistakaa, että 95% ostamastanne elektroniikasta on tehty Kiinassa. Siihen kylkeen aliexpressit jne mistä porukka tilailee miljardeittain halpaa krääsää. Kaikki päästöt näkyy Kiinan laarissa, vaikka kysyntä tulee jostain ihan muualta.
 
Liittynyt
11.03.2021
Viestejä
98
Täyssähköautoilla ja hybridiautoilla on selvästi pienempi autovero kuin perinteisillä polttomoottoriautoilla, koska vero perustuu päästöihin. Pienipäästöisten hybridi- ja täysssähköautojen yleistyminen muualla Euroopassa johtaa siihen, että niiden tuominen käytettynä Suomeen muutaman vuoden päästä tulee hyvin houkuttelevaksi, koska käytettynä tuotavan autoveron määrä jää selvästi pienemmäksi kuin nykyisin tuoduissa polttomoottoriautoissa. Tämä johtaa siihen, että käytettyjen autojen hinnat alkavat Suomessa pudota nykyistä nopeammin samaan tahtiin muun Euroopan kanssa. Nykyisin autoveron takia suljetut markkinat ovat pitäneet käytettyjen autojen hinnat keinotekoisen korkeina. Tästä seuraa se, että käytetystä uuteen vaihtaessa väliraha ei välttämättä juurikaan pienene vaikka uusien autojen hinnat laskevat, koska käytettyjen hinnat laskevat ehkä vielä enemmän.

Käytettyjen tuonti varmaan halutaan minimoida, joten myös polttomoottoriautojen autoveron laskemiselle muun Euroopan tasolle tai lähelle sitä tulee muutaman vuoden sisällä kovia paineita. Mahdollinen veron lasku näkyy valtion budjetissa ja se täytyy paikata jollain. On aika vaikeaa kuvitella, että paikkaus tehtäisiin jostain muualta kuin autoilijoita tavalla tai toisella. Henkilökohtaisesti en ainakaan halua maksaa yhtään korkeampaa tuloveroa tai arvonlisäveroa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
No eihan sita tarvitse menna kuin 100km lautalla etelaan niin alkaa helpottamaan verotus.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
760
Kun täällä vertailette Kiinan ja Suomen päästöjä niin muistakaa, että 95% ostamastanne elektroniikasta on tehty Kiinassa. Siihen kylkeen aliexpressit jne mistä porukka tilailee miljardeittain halpaa krääsää. Kaikki päästöt näkyy Kiinan laarissa, vaikka kysyntä tulee jostain ihan muualta.
Muistakaa myös, että kaikki täällä tuotetun paperin ja sellun päästöt näkyvät Suomen laarissa vaikka kysyntä tulee jostain ihan muualta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 479
Viestejä
4 163 604
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom