Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Oma ideani kuinka autoilua voisi verottaa sen mukaan missä kilometrit tulevat ilman että tarvitaan kalliita ja hankalia GPS paikannuksia tai tietulleja olisi tehdä ennakkoilmoitus trafille ajoreiteistä. Perustasolla autolla saisi ajaa kaikkialla mutta Trafille voisi ilmoittaa että autolla ei ajate kuin maaseudulla kesäkuussa jolloinka autoveroon saisi alennuksen. Ilmoitusten valvonta tapahtuisi poliisi autoihin asennetuilla kameroilla jotka tarkistaisivat että autolla on lupa ajaa ilmoitetussa paikassa. Tässä mallissi suurimmat kustannukset toisi uudet liikennemerkit kaupunkien porteille jotka ilmoittaisivat korkeammasta verovelvollisuudesta. Poliisilla voisi olla ihan mekaaninen kytkin autossa jolla valitaan veroluokka missä ajetaan.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279


Kallista ja hankalaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800


Kallista ja hankalaa.
Mutta siihen varmasti päädytään, koska sitä yritettiin 2013 ja 2017...
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279

Valtiovarainministeri raottaa Hesarissa kilometriveroon siirtymisen aikataulua – ”Pitäisi ryhtyä verottamaan myös päästöttömiä”

Uusia seurantapohjaiseen kilometriveroon siirtymiseen liittyviä päätöksiä saattaa olla luvassa jo vuoden vaihteessa.
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
509
Vähän otsikko veti taas mutkia suoraksi vihjailullaan

– Kun siirrytään fossiilittomaan energiantuotantoon, aikooko yhteiskunta hankkia samat verotulot samoista lähteistä? Se tarkoittaa, että pitäisi ryhtyä verottamaan myös päästöttömiä, Vanhanen kysyi HS:n seuraamassa AKL Summit -tapahtumassa tänään torstaina ja jatkoi:
– Tähän ei ole vastausta olemassa. Tämä pitäisi nostaa yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Mutta selväähän se on, että JOS päästöttömistä autoista halutaan yhtä paljon rahaa kuin nykyisestä autokannasta niistetään, jotain muuta kuin bensavero pitää keksiä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Tuleekohan km-veroon jokin autokohtainen päästökerroin? Nimittäin 1.0 ecojuustolla ajettu kilometri tuottaa aavistuksen vähemmän päästöjä kuin vaikkapa k-a rekisteröity pick-up isolla V8:lla...
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
391
Tuleekohan km-veroon jokin autokohtainen päästökerroin? Nimittäin 1.0 ecojuustolla ajettu kilometri tuottaa aavistuksen vähemmän päästöjä kuin vaikkapa k-a rekisteröity pick-up isolla V8:lla...
Saattaahan tuollainen kerroin hetken toimia, mutta entä kun kaikki ajaa niillä litrasilla ecoilla tai sähkö/kaasuautoilla? Tuskin riittää liikenteestä tulevaisuudessa nämä nykyiset verotulot vaan enemmän on saatava. Hetkisen varmaan noilla pienipäästöisillä voi veroissa säästää kunnes taas maksellaan...
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Jonkinlainen ohjaavuus verotuksessa varmaan säilyy tulevaisuudessakin, nyt verotetaan päästöjä, sitte ku ne on hoidettu niin voidaan verottaa vaikka painoa, kokoa, raaka-aineita (akun koko tms) tai tuotannon elinkaaren eettisyyttä. Vain mielikuvitus on rajana ja samalla ihmisille annetaan virheellinen kuva siitä että omilla toimilla voisi vaikuttaa verotuksen määrään vaikka kerättävä summa pysyy samana tai nousee koko ajan...
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
BBC kertoo, että vuosina 2015–2018 rikkaista maista vietiin noin 14 miljoonaa vanhaa ja heikkolaatuista ajoneuvoa kehittyviin maihin. Suurin osa näistä autoista oli peräisin Euroopasta, Japanista ja Yhdysvalloista.
Neljä viidestä ikääntyneestä autosta myytiin vauraista maista köyhemmille alueille, yli puolet 14 miljoonasta rahdattiin Afrikkaan.
Voi kauheeta! Autoja on myyty maihin, joiden kansalaisilla ei ole varaa uusiin "vähän saastuttaviin" sähköautoihin! :cry:
Kauhia rikos, menisivät vaikka kävellen pkle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Taitaa nuo vanhat japanilaiset kelpaavan... omakohtaista kokemust ei ole.
Jep, soitti, tuli paikalle sovitusti, ei koeajanut tai mitään. Toimitin romun heseen ja rahat cash, paperit toki. Kysyin vielä että miksi ihmeessä, - se on sen duuni keräillä noita ja roudata afrikkaan niin paljon kun pystyy.

Ihan hyvä juttu sinällään, roju jatkaa elämäänsä siellä missä ruoste ei enää raiskaa enempää. On sitten paku tai bussiksi muunnettu. Kerrankin voin sanoa että tein jotain kehitysmaan hyväksi:cigarbeye:
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Jep, soitti, tuli paikalle sovitusti, ei koeajanut tai mitään. Toimitin romun heseen ja rahat cash, paperit toki. Kysyin vielä että miksi ihmeessä, - se on sen duuni keräillä noita ja roudata afrikkaan niin paljon kun pystyy.

Ihan hyvä juttu sinällään, roju jatkaa elämäänsä siellä missä ruoste ei enää raiskaa enempää. On sitten paku tai bussiksi muunnettu. Kerrankin voin sanoa että tein jotain kehitysmaan hyväksi:cigarbeye:
Ruosteet kai ne pahiamat, mut ne voi korjataja ja siellä Afrikaksassa ei kai pahemmin teitä suolata...


– Kun siirrytään fossiilittomaan energiantuotantoon, aikooko yhteiskunta hankkia samat verotulot samoista lähteistä? Se tarkoittaa, että pitäisi ryhtyä verottamaan myös päästöttömiä.
Tähän ei ole vastausta olemassa. Tämä pitäisi nostaa yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Näin totesi muutama päivä sitten valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk), joka on jo tämänhetkisen poliittisen virkansakin puolesta hyvin ymmärrettävästi huolissaan siitä,
miten liikenteestä joka vuosi kerätyille miljardeille tulee lähivuosina käymään.

Jos mitään ei tehdä, näyttää suunta liikenteen rahankeruussa tulevaisuuden osalta reippaasti alaspäin, eikä kyse ole pikkurahoista.

Arvonlisäverojen kera liikenteestä kerätään nimittäin tänäkin vuonna yhteiseen kirstuun noin kahdeksan (8) miljardia euroa, joille poliitikoilla ei perinteisesti ole ollut vaikeuksia keksiä käyttöä.
Joten olisiko taas aivan uusien ajatusten, kuten vaikkapa maltillisen seurantaperusteisen polkupyöräveron vuoro?

Pienikokoisen ja selvitysten mukaan jopa vain muutaman kympin hintaisen seurantaelektroniikan voisi nimittäin vaivatta asentaa periaatteessa minkälaiseen ajoneuvoon tahansa.
Polkupyöräseurannan voisi hyvin nimetä laajemmin vaikkapa kaupunkiseutujen pienajoneuvoveroksi, jolloin mukaan saataisiin myös paljon polemiikkia herättäneet potkulaudatkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Taitaa nuo vanhat japanilaiset kelpaavan... omakohtaista kokemust ei ole.
Vuosituhannen vaihteessa oma ruosteen raiskaama corolla kelpasi hyvin afrikan jobbarille. Harmitteli vain ettei ollut neliovinen, siitä olisi saanut paremman korvauksen kun olisi ilmeisesti mennyt taksiksi. Tuota piti enää kasassa maalipinta ja pohjassa massauksen rippeet. Positiivisena asiana oli, että suomen autokanta osaltaan hieman nuoreni tuossa kaupassa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Artikkelissa mainitaan arvokkaimpien osien poisto. Eli todennäköisesti katalysaattorit otetaan autoista pois ennen Afrikkaan laivausta. Todennäköisesti ne katalysaattorit pöllittäisiin anyways heti Afrikassa, joten eipä siellä niistä mitään iloa olisikaan. Ja maailma pelastuu, kun täällä Suomessa kaikki siirtyvät sähköön (not).
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
– Suomen kotimaan liikenteen päästöt eivät ole merkittävästi vähentyneet vuoden 1990 tasosta. Liikenteen päästöjen väheneminen edellyttää käyttövoimavalintojen lisäksi
etenkin henkilöautoliikenteen liikennesuoritteen vähentymistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
518
Tieliikenteestä tulee nykyisin saman verran hiilidioksidia, vaikka ajoneuvokanta on kasvanut melkein miljoonalla vuodesta 1990. Typen oksidien määrä on pudonnut alle puoleen 200 -> 90 (1000 t/v) samoin kuin häkäpäästöt 500 -> 190 (1000 t/v).


Kehitys kulkisi luonnollisesti eteenpäin, kun 80-90-lukujen rotiskot lahoavat pois. Mutta kun on päätetty hyvesignaloida ja parantaa maailmaa heiluttelemalla käsiä, niin sitten se tehdään vaikka väkisin. En ole parempaa ilmanlaatua vastaan, mutta kaupunkiympäristössä olisi enemmän ajateltavaa mm. katupölyssä (hiekoitus, suolaus, nastarenkaat) kuin hiilidioksidissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
Iso-Britannia yllätti kyllä kuinka paljon se aikaisti polttomoottorilla varustettujen autojen kieltoa. Erittäin vihreä kanta heiltä tässä asiassa. Onkohan Suomeen tuo edes mahdollista vai jokin EU-direktiivi joka estää uusien polttisten kieltämisen?

"Iso-Britannia tulee kieltämään uusien polttomoottoriautojen myynnin jo vuonna 2030, vaikka alkuperäinen tavoite oli vuosi 2040. Pääministeri Boris Johnson vahvisti asian tiistaina."
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Varmaan kaikki mahdollista mutta Suomessa se verotus pitää eka saada kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Olen lukenut brittien uutissivujen kommentteja ja kyllä ne pääasiassa ovat aika negatiivisia tuollaisesta nopeasta muutoksesta. Moni kuitenkin tuntuu suosivat polttomoottoreita ja kommenteissa osa uhkaa ostavansa vuonna 2030 tallin täyteen bensa-autoja jotka riittää lopun iäksi.

Ovathan britit kuitenkin paljon suomalaisia varakkaampia ja keskimäärin heillä kotitalouksilla on rahaa ostaa sähköauto, mutta toki sielläkin on niitä joiden pitää ajaa yli 20-vuotiailla Vauxhall Astroilla kun muuhun ei rahat riitä.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Tuolla briteissä on kadun varret täynnä autoja kuten espanjassakin, miten ihmeessä noita vehkeitä ladataan vai vedetäänkö rannetta vahvaa kaapelia tien reunat täyteen ja tolppia 10m välein ja sitten ladataan jollain appsilla nimellisellä 1e/kw hinnalla:)? Eihän tuosta mitään tule että kun lähdet kotoa tai tulet niin ensin menet latausaseman kautta...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Tuolla briteissä on kadun varret täynnä autoja kuten espanjassakin, miten ihmeessä noita vehkeitä ladataan vai vedetäänkö rannetta vahvaa kaapelia tien reunat täyteen ja tolppia 10m välein ja sitten ladataan jollain appsilla nimellisellä 1e/kw hinnalla:)? Eihän tuosta mitään tule että kun lähdet kotoa tai tulet niin ensin menet latausaseman kautta...
Tulee mieleen yks Top Gearin vanhempi jakso, missä herrat testaili sen aikaisia sähköautoja. Jos silloin huomattiin että tulee vähän ongelmaa jos pitää vetää roikkaa tien yli jostain kuppilasta ja latailla shukolla ym hauskaa :)

Kyllähän tämän voi nähdä jo nytkin, Lidlin parkkipaikalla 2 latauspistettä, ei ollut yhtään sähköautoa. Joskus saattaa olla yks tai kaks.
Sittenpä unohtui jotain, eli prismaan kun on siinä matkan varrella. Autoja varmaan satoja, ei yhtään latauspaikkaa missään. Model S näkyi normaali ruudussa, saattoihan noita olla enemmänkin muttei silmiin sattunut.

Eihän siinä mitään, kunhan akkutekniikka vähän kehittyy ja auton lataa täyteen huoltiksella parissa minuutissa. Akun käyttöikä ja muut jutut sitten erikseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Villi veikkaus että briteissä myydään vuonna 2029 ihan hemmetisti polttomoottorisia autoja ja sitten alkaa "mysteerinen" autokannan vanheneminen ja ulkomailta autojen tuominen (mikä sinänsä mielenkiintoista kun ratti väärällä puolella) ellei sitä kielletä samalla.

Jos joskus tosiaan jossain suuremmassa kaupungissa siellä päin on käynyt, niin tajuaa ettei tuolla *ketään* keskustan lähimaillakaan asuva lataa yhtään mitään koska tilaa ei ole, paikat on julkisia, jne. Silti tienvarret täynnä isoa Land Roveria, Porschea, mersua, jne talojen edessä joilla ei ole talleja eikä "pihatietä". Toki tarkoitus on varmaan osittain lopettaa yksityisautoilu esim. Lontoossa jossa ruuhkat, parkkipaikat, ym. ovat ongelma.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 139
Iso-Britannia yllätti kyllä kuinka paljon se aikaisti polttomoottorilla varustettujen autojen kieltoa. Erittäin vihreä kanta heiltä tässä asiassa. Onkohan Suomeen tuo edes mahdollista vai jokin EU-direktiivi joka estää uusien polttisten kieltämisen?

"Iso-Britannia tulee kieltämään uusien polttomoottoriautojen myynnin jo vuonna 2030, vaikka alkuperäinen tavoite oli vuosi 2040. Pääministeri Boris Johnson vahvisti asian tiistaina."
Siis miten tämä on vihreä kanta?! Ehkä paikallisesti mutta eikö nuo sähkötoimiset laitteet ole ihan yhtä pahoja, ellei pahempiakin luonnon raiskaajia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 558
Sitä varmaankin. Jokainen auto saa sirun ja siru leimataan aina checkpointilla että saa jatkaa matkaa. Lasku tulee sitten parin kuukauden välein.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Tarkoittaneeko tämä nyt sitä, mitä se Berner kaavaili, että tiestö myydään sijoitusyhtiölle ja kilometrejä myymään tulevat operaattorit, aivan kuin puhelinminuutteja?

TMFG Oy on valtion omistuksessa oleva yritys aivan kuten esim. lennonjohtopalveluja tuottava ANS-Finlandkin.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
Lasketaankohan nuo uudehkot MHEV autot hybrideiksi eli saisiko niitä myydä senkin jälkeen kun polttomoottiautot kielletään? Jos näin olisi niin kiellolla ei olisi mitään merkitystä.

TMFG Oy on valtion omistuksessa oleva yritys aivan kuten esim. lennonjohtopalveluja tuottava ANS-Finlandkin.
Nuo ovat valtion omistuksessa kunnes joku talousviisas keksii että yhden vuoden budjetin saa näyttämään hyvältä myymällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 139
Tottakai ne lasketaan, tämähän on yhtä kissa ja hiirileikkiä ollut jo vuosikausia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Joo, on se melko kummallista, että toisissa asioissa mennään etunenässä ja taas autoverohommeleissa kyllä hannataan vastaan täysillä.
Normi suomalaista vatulointia, on joku hemmetin soteuuistakin hierottu 15 vuotta eikä sekään etene mihinkään. Vaikka tietenkin taustalla on aina se että joku muu taho hyötyy tavalla tai toisella, niin mikään ei mene maaliin. Muualla maailmalla isojakin linjoja vedetään päivissä tai viikoissa parhaimmillaan.

Noh, nyt joulukuussahan pitäisi jotain uutta kuulua rintamalta. Odotukset ei kyllä ole kovin korkealla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Joo, on se melko kummallista, että toisissa asioissa mennään etunenässä ja taas autoverohommeleissa kyllä hannataan vastaan täysillä.
Eihän tuo mikään salaisuus ole, valtion verotuloista kun on kyse niin eihän autoilun verotusta yksinkertaisesti voida alentaa. Autoilijoilta se raha otetaan joko pakolla tai väkisin. En nyt muista kuka oli, mutta ehdotettiinhan sitä tosissaan, että nykyisten verojen päälle olisi saatava jokin uusi rahastusmuoto, jolla voitaisiin sitten pitää tiestö kunnossa. Tai siis osa kyseisistä rahoista voitaisiin ainakin jonkin aikaa rahoittaa tiestön ylläpitoa, ennenkuin niille löytyisi parempaakin käyttöä.
 

eba

Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
181
Eihän tuo mikään salaisuus ole, valtion verotuloista kun on kyse niin eihän autoilun verotusta yksinkertaisesti voida alentaa. Autoilijoilta se raha otetaan joko pakolla tai väkisin. En nyt muista kuka oli, mutta ehdotettiinhan sitä tosissaan, että nykyisten verojen päälle olisi saatava jokin uusi rahastusmuoto, jolla voitaisiin sitten pitää tiestö kunnossa. Tai siis osa kyseisistä rahoista voitaisiin ainakin jonkin aikaa rahoittaa tiestön ylläpitoa, ennenkuin niille löytyisi parempaakin käyttöä.
Verot veks ja tietullit vaa tilalle kuten etelässäpäe:cool: Vihreet luulis lähtevän tuohon mukaan, vähentäis hyvin"turhaa" autoilua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
jahas Turus sitte tulos mielenkiintoisia maksuja:

Turun kokoisessa kaalikylässä aivan turhia toimenpiteitä, ruuhkaa ei käytännössä ole koskaan ja autolla pääsee vaivattomasti kauppatorin laidalle milloin tahansa, niin tuollaisten maksujen ja toimenpiteiden agenda on täysin poliittinen.

Nytkin syrjemmässä ajelee busseja, joissa on 2-3 ihmistä kyydissä, niin ei ole mitään tarvetta lisätä bussilinjoja tai tihentää vuorovälejä.
Joillain suosituimmilla väleillä vuorovälien ja linjojen optimointi on järkevää, mutta syrjäisempien alueiden ihmisten keräily bussilla on todella typerää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Turun kokoisessa kaalikylässä aivan turhia toimenpiteitä, ruuhkaa ei käytännössä ole koskaan ja autolla pääsee vaivattomasti kauppatorin laidalle milloin tahansa, niin tuollaisten maksujen ja toimenpiteiden agenda on täysin poliittinen.

Nytkin syrjemmässä ajelee busseja, joissa on 2-3 ihmistä kyydissä, niin ei ole mitään tarvetta lisätä bussilinjoja tai tihentää vuorovälejä.
Joillain suosituimmilla väleillä vuorovälien ja linjojen optimointi on järkevää, mutta syrjäisempien alueiden ihmisten keräily bussilla on todella typerää.
Tuo sama taitaa olla kaavailuissa pks ja tampereel myös.

Kalliiksi muuttuu autoilu jos muita veroja ei helpoteta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Tuo sama taitaa olla kaavailuissa pks ja tampereel myös.

Kalliiksi muuttuu autoilu jos muita veroja ei helpoteta.
No eihän muita veroja tietenkään voi helpottaa. Olisi epätasa-arvoista autottomia kohtaan, ja muiden kaupunkien asukkaita kohtaan, jotka ei olisi samanlaisen ryöstön kohteena. Tuo nyt on vasta suunnitelma.

Kyllähän suomessa verot maksimit pitää olla, kun päättäjät nyt on mitä on.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Kalliiksi muuttuu autoilu jos muita veroja ei helpoteta.
Tarkoitushan on siis tulevaisuudessakin kerätä sama määrä (tai mielellään enemmän) rahaa autoilijoilta kuin tänä päivänä, mutta pienemmällä ajosuoritteella, joten odottele vaan sitä kallistumista.
 

Ukko1

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
03.05.2020
Viestejä
34
Nyt tosiaan alkaa tulla jo hinnastoja esiin, samat maksut muuten on tulossa Tampereen seudulle. Ei tarvitse noissa kaupungeissa jatkossa enää käydä vierailemassa.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
99
Ilmastotalkoiden nimissä saa kyllä tehdä ihan mitä vaan, ja sitä ei saa kritisoida. Eihän näissä yhtälöissä ole ikinä mitään muuta kuin autoilun vähentäminen. Okei, selkeä tavoite, mutta pitäisikö kysyä miksi ihmiset autoilevat ja millä reiteilla? Kaikki harrastavat hupiajelua?
Miten ihmisten elämänlaadun ja ostovoiman heikentämisen vaikutukset paikalliseen talouteen?

Ei siinä mielestäni mitään, että kannustetaan välttämään turhaa autoilua. Se nyt onkin ihan eri kysymys, mikä on turhaa. Onko kaveriporukassa jonnekkin lähteminen ja ajanvietto turhaa? Tuleeko kokonnuttua ilman autoa joissain tapauksissa? Jos on asiaa näille maksuvyöhykkeille niin pitäisi valita julkinen liikenne? Selvä, mutta jos siihen menee puolikin tuntia pidempään niin se ei monesti ole vaihtoehto. Eihän tällaisilla ole mitään muuta vaikutusta suurimmalle osalle kuin autoilun kallistuminen. Jos sillä halutaan jotain kannustaa, niin hyvä on. Ylivoimaisesti suurin osa jatkaa ihan samaan malliin, mutta rahaa jää muuhun vähemmän. Aika yksinkertaisesti on vain niin paljon tärkeämpää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Näitä juttuja lukiessa niin tuntuu että Suomi on aivan pihalla ja koittaa keksiä pyörää uudelleen.

Kai tämä jo nyt jossain maassa toimii, niin otetaan kopio sieltä?
 

Ukko1

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
03.05.2020
Viestejä
34
Näitä juttuja lukiessa niin tuntuu että Suomi on aivan pihalla ja koittaa keksiä pyörää uudelleen.

Kai tämä jo nyt jossain maassa toimii, niin otetaan kopio sieltä?
Ruotsissa on "ruuhkamaksut" muutamassa kaupungissa, tosin esim. Tukholmassa autoilu on ilmaista sunnuntaisin. On hieman eri kokoinen kaupunki kuin Tampere tai Turku. Ruotsissa ei ole myöskään autoveroa ja vuosittainen ajoneuvovero on paljon pienempi.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Näitä juttuja lukiessa niin tuntuu että Suomi on aivan pihalla ja koittaa keksiä pyörää uudelleen.

Kai tämä jo nyt jossain maassa toimii, niin otetaan kopio sieltä?
Toimii mikä?

Päästöjen vähennys sähköautoilulla on toiminut hienosti esim. Norjassa.

Verojen keräys autoilusta toimii hyvin vaikka Singaporessa. Olettaisin, että siellä toimii myös joukkoliikenne, kun väestöntiheys on yli viisinkertainen Helsinkiin nähden.

Ongelma on kun pitäisi kerätä hirveästi veroja ja vähentää päästöjä samalla kun väestötiheys on 1/464 Singaporen vastaavasta. Ja se toinen ongelma, kun pitäisi olla "edelläkävijä" vaikka fiksumpaa olisi odottaa, että toimivia ratkaisuja pääsee muualla "sarjatuotantoon", jotta ei tarvitsisi maksaa aikaisen omaksujan oppirahoja tai huonoimmassa tapauksessa panostettua häviävään teknologiaan ja joutua tekemään investoinnit tuplana(vrt. HD-DVD-soittimen hankkiminen BluRayn sihaan).
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 389
Viestejä
4 159 492
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom