Autovero poistuu vuonna 2021 ja paremmat veikkaukset

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 366
Eiks sitä verotusta just pitäny kohdistaa enemmän päästöihin ja käyttöön, ei pelkkään omistamiseen?
Mitähän helvettiä ne taas tuolla ajaa takaa, muuta kuin budjetin lihottamista...
Siis tämähän on siitä raportista vain yksi keino muiden joukossa. Veikkaisin, että varmaan se vihoviimeinen juuri siksi että tuo ei kohdennu siten kuin haluttaisiin.

Iltapäivälehden pohjanoteerausta uutisoida tästä tuolla tavalla. :facepalm:
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
763
Työryhmähän toimii hallituksen toimeksiannosta ja koska kaikki puolueet yhtä lukuun ottamatta on epärealistisiin päästörajoituksiin sitoutunut, niin saattaa hyvinkin toteutua. Siis muiden liikenteen veronkorotusten ja ruuhkamaksujen lisäksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
955
Siis tämähän on siitä raportista vain yksi keino muiden joukossa. Veikkaisin, että varmaan se vihoviimeinen juuri siksi että tuo ei kohdennu siten kuin haluttaisiin.

Iltapäivälehden pohjanoteerausta uutisoida tästä tuolla tavalla. :facepalm:
Ettei kyseinen ehdotus ole siellä vain siksi, että julkinen keskustelu keskittyisi siihen ja samalla kaikki tarmo juuri sen torppaamiseen. Tämän varjolla voitaisiin sitten yrittää saada käyttöön jokin toinen toimenpiden käyttöön "vähemmän huonona" vaihtoehtona.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
1 558
Hallituksen asettama työryhmä on haaveillut myös ajoneuvoveron kolminkertaistamisesta, tämä on jäänyt hieman vähemmälle huomiolle. Tuossakin kyseessä on vain rahastuksesta, päästöihinhän sillä ei ole mitään suoraa vaikutusta. Tämä siis lisänä tietulleihin ja kilometriverotukseen:

Hiilidioksidipäästöjen perusteella määräytyvä keskimääräinen perusvero on tällä hetkellä henkilöautoilla noin 240 euroa vuodessa, eli vuositasolla keskimääräiselle perusautoilijalle tulisi summan kolminkertaistamisen myötä lähes 500 euroa lisää maksettavaa.

Erityisen kovasti ajoneuvoveron korotukset iskisivät luonnollisesti painaviin isomoottorisiin autoihin, kuten vaikkapa matkailu- ja maastoautoihin sekä luksus- ja urheiluautoihin, joiden ajoneuvovero voisi jatkossa olla pitkälti toista- tai jopa kolmatta tuhatta euroa vuodessa.

Ajoneuvoveron raju korottaminen lisäisikin aineiston mukaan suuripäästöisiä autoja omistavien yritysten ja kotitalouksien kustannuksia

Ajoneuvoverojen kolminkertaistaminen kasvattaisi puolestaan VTT:n arvion mukaan valtion verotuloja noin 1,7–1,8 miljardilla eurolla vuodessa.
Tämä voisi toimia. :giggle:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
460
Kaikkein pelottavinta on, että nämä kaikki uhkakuvat voivat aivan aikuisten oikeasti tapahtua. Persut tulevat saamaan varmasti ääniä, mutta nykyisten kyselyiden perusteella vasemmistopuolueiden yhteenlaskettu kannatus on uskomattoman vahvaa, ja he kaikki puhaltavat yhteen hiileen. Tulee tapahtumaan samoin kuin viime vaaleissa: ei kukaan tee "natsipuolueen" kanssa yhteistyötä ja tulee vasurivetoinen hallitus ja siellä viherhipit voivat tehdä ihan mitä lystää. Suomalaiset kitisee netissä ja maksaa kiltisti kaiken mitä pyydetään.
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
763
Suomalaiset kitisee netissä ja maksaa kiltisti kaiken mitä pyydetään.
Pitkälle riippuu siitä mikä on suurin puolue eduskuntavaaleissa, sen pohjaltahan hallitus ja ohjelma tehdään. Suurin puolue pitkälle sanelee miten ja kenen kanssa hallitus muodostetaan.

Kansalaiset pitävät jotenkin normaalina että reilusti yli puolet tuloista menee erilaisiin veroihin ja pakollisiin maksuihin. Kiinteistövero, sähkövero, tulovero, arvonlisävero, ajoneuvovero, polttoainevero, lista jatkuu eikä tuota ymmärretä kyseenalaistaa. Suomi on sosialistinen maa, ikävä kyllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 270
Olishan toi upeeta että päästäisiin lähes kokonaan matkailuautoistakin eroon - kaikki siirtyisivät vetämään vaunuja heikkotehoisilla sähkiksillä ja liikenne olisi entistä sujuvampaa. /S

Eikä tarvitsisi pelätä että kellään tutulla on maasturia jolla pääsisi vaikeaan paikkaan tai vetämään mökkitien ojasta sitä etuvetoista sähkö-Yarista.

:D
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
763
Erikoista on että juuri keskustapuolue näitä seurantajärjestelmiä yrittää kansalaisille tarjoilla, ei eroa juuri lainkaan Ollilan tai Bernerin visioista. Paljon on myös epäselviä asioita, esim. polttoaineelle on EU asettanut minimihinnan ja monet yksityisyyteen liittyvät asiat.

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 110
Erikoista on että juuri keskustapuolue näitä seurantajärjestelmiä yrittää kansalaisille tarjoilla, ei eroa juuri lainkaan Ollilan tai Bernerin visioista. Paljon on myös epäselviä asioita, esim. polttoaineelle on EU asettanut minimihinnan ja monet yksityisyyteen liittyvät asiat.

Varmaan sen takia, että keskusta haluaa vedota maakunta-asujiin, joilla autoilun hinta bensaveroa nostamalla tekee isompaa lovea lompakkoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 366
Avainsana on aluepohjainen liikenneverotus. Keskusta haluaa tietysti järjestelmän, jossa maaseudulla asuvia voidaan helliä.

– Lähdemme siitä ajatuksesta, että verotus olisi enemmän kilometri- ja liikkumispohjaista ja liikenne olisi sitä kautta hinnoittelua. Siellä, missä valtio on satsannut hyviin teihin ja vaihtoehtona olisi joukkoliikenne, siellä autoilun ja liikkumisen pitää olla kalliimpaa. Ammattiautoilu ja soratiet, siihen suhtaudutaan kevyemmällä verotuksella.
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
763
Avainsana on aluepohjainen liikenneverotus. Keskusta haluaa tietysti järjestelmän, jossa maaseudulla asuvia voidaan helliä.
Tuo voitaisiin toteuttaa jo nykyisillä välineillä, porrastetaan polttoaineverotus ja ajoneuvoverot postinumeron mukaan. Ei tuohon mitään puoli miljardia euroa maksavia seurantajärjestelmiä tarvita. Ongelma on myös että valtion teitä on hyvin vähän, valtaosa eli 80% kun on yksityisiä teitä ja niistä jo tiemaksuja maksetaan.

Eiköhän sieltä keskustapuolueen taustalta löydy yhteyksiä näihin hankkeen taustatahoihin, jotka tekisivät seurantajärjestelmällä sitten satumaisia voittoja.
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
763
Vihdoinkin joku tulee järkevän ehdotuksen kanssa julkisuuteen, tämä on erittäin kannatettava idea:

"Kokoomus on laatinut kahdeksan keinoa, joilla liikenteen päästöjä voidaan vähentää.

– Autoverotuksen poisto on tärkein, joka meidän mielestä ratkaisee valtaosan ongelmia sekä liikenneturvallisuuden että päästöjen suhteen, kansanedustaja Markku Eestilä sanoi."

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
154
Vihdoinkin joku tulee järkevän ehdotuksen kanssa julkisuuteen, tämä on erittäin kannatettava idea:

"Kokoomus on laatinut kahdeksan keinoa, joilla liikenteen päästöjä voidaan vähentää.

– Autoverotuksen poisto on tärkein, joka meidän mielestä ratkaisee valtaosan ongelmia sekä liikenneturvallisuuden että päästöjen suhteen, kansanedustaja Markku Eestilä sanoi."

”Jos kymmenen sellutehdaan hiilidioksidit otettaisiin piipun päästä synteettisten polttoaineiden tuotantokäyttöön, niin sillä voitaisiin korvata Suomen koko polttoaineen tarve ja vähän jäisi vientiinkin.”

Täytyy vain toivoa teollisuuden säilyvän täällä, viime vuosikymmeninä kun se on häipynyt kaukomaille.

Muutoin kyllä ihan kohtalaisen hyviä mietteitä. En vain käsitä ajoneuvoveroa, sitä kun maksaa omistamisesta eikä käytöstä/saastuttamisesta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
550
”Jos kymmenen sellutehdaan hiilidioksidit otettaisiin piipun päästä synteettisten polttoaineiden tuotantokäyttöön, niin sillä voitaisiin korvata Suomen koko polttoaineen tarve ja vähän jäisi vientiinkin.”

Täytyy vain toivoa teollisuuden säilyvän täällä, viime vuosikymmeninä kun se on häipynyt kaukomaille.

Muutoin kyllä ihan kohtalaisen hyviä mietteitä. En vain käsitä ajoneuvoveroa, sitä kun maksaa omistamisesta eikä käytöstä/saastuttamisesta.
En yhtään ihmettele tätä jos prosessiteollisuuden operaattorit vetää 60k€/v, kilpaileppa siinä sitten halpamaiden kanssa.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
68
Viime vuonna ensirekisteröitiin keskimäärin 139g/km päästävä (WLTP) auto, jonka autovero on jotain 12% luokkaa. Suomen autojen päästöt keskimäärin viime vuonna 155g/km, jotka nyt sitten tavoitteena puolittaa 2030 mennessä..

Keittiömatikalla liikenteessä olevien autojen päästöt puolitettaisiin seuraavalla kaavalla automäärän pysyessä vakiona:
Nykyisen autokannan päästöt liikkuisivat 130-180g/km välillä. Uusia autoja ostettaisiin vuosittain 140 tuhatta, joiden päästöt olisivat 20g/km(!). Sama määrä autoja romutettaisiin vuosittain aina eniten saastuttavista lähtien. Näin 2030 2,8 miljoonan auton keskimääräinen päästö olisi 75g/km. Aika realistisen kuulosta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
124
Neljän vuoden siirtymäaika on vaan niin pitkä, että se tekee kyllä muutamaksi vuodeksi myyntiin merkittävän kuopan. Itse uskon vain Ruotsin malliin, eli raakasti kerralla yhdessä yössä autovero pois. Osuma siitäkin tulee, mutta laastari kerralla pois on parempi kuin muutaman vuoden kitkuttaminen.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
169
Vihdoinkin joku tulee järkevän ehdotuksen kanssa julkisuuteen, tämä on erittäin kannatettava idea:

"Kokoomus on laatinut kahdeksan keinoa, joilla liikenteen päästöjä voidaan vähentää.

– Autoverotuksen poisto on tärkein, joka meidän mielestä ratkaisee valtaosan ongelmia sekä liikenneturvallisuuden että päästöjen suhteen, kansanedustaja Markku Eestilä sanoi."

Periaatteessa ihan hyvä ehdotus, mutta miksei samalla julkisteta "päästöjen progressiota, joka voi olla hyvinkin tiukka". Tämän progression vuoksi moni pienituloinen saattaa joutua autottomaksi tulevaisuudessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 639
Keittiömatikalla liikenteessä olevien autojen päästöt puolitettaisiin seuraavalla kaavalla automäärän pysyessä vakiona:
Nykyisen autokannan päästöt liikkuisivat 130-180g/km välillä. Uusia autoja ostettaisiin vuosittain 140 tuhatta, joiden päästöt olisivat 20g/km(!). Sama määrä autoja romutettaisiin vuosittain aina eniten saastuttavista lähtien. Näin 2030 2,8 miljoonan auton keskimääräinen päästö olisi 75g/km. Aika realistisen kuulosta.
Boldattu ilmeisesti sarkasmia kun miettii minkälainen auto keskimäärin on tuo alleviivatun päästöinen kulkupeli?
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
169
Viime vuonna ensirekisteröitiin keskimäärin 139g/km päästävä (WLTP) auto, jonka autovero on jotain 12% luokkaa. Suomen autojen päästöt keskimäärin viime vuonna 155g/km, jotka nyt sitten tavoitteena puolittaa 2030 mennessä..

Keittiömatikalla liikenteessä olevien autojen päästöt puolitettaisiin seuraavalla kaavalla automäärän pysyessä vakiona:
Nykyisen autokannan päästöt liikkuisivat 130-180g/km välillä. Uusia autoja ostettaisiin vuosittain 140 tuhatta, joiden päästöt olisivat 20g/km(!). Sama määrä autoja romutettaisiin vuosittain aina eniten saastuttavista lähtien. Näin 2030 2,8 miljoonan auton keskimääräinen päästö olisi 75g/km. Aika realistisen kuulosta.
Ihan mielenkiinnosta. Mistä voi ostaa 20g/km päästäviä autoja, joita ei ole mahdollista ladata kotona tai työpaikalla. Tulevaisuudessa tilanne latauksen osalta saattaa muuttua, mutta toistaiseksi tämä ei ole realismia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 117
Neljän vuoden siirtymäaika on vaan niin pitkä, että se tekee kyllä muutamaksi vuodeksi myyntiin merkittävän kuopan. Itse uskon vain Ruotsin malliin, eli raakasti kerralla yhdessä yössä autovero pois. Osuma siitäkin tulee, mutta laastari kerralla pois on parempi kuin muutaman vuoden kitkuttaminen.
Tämä. Jos tuo nyt toteutuisi, niin eiköhän aika moni miettisi että ajaa sillä nykyisellä vielä vuoden tai pari, ja kohta se onkin jo neljä vuotta. Ja kauppa senkun hidastuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 366
Autovero on nykyisellään jyrkästi progressiivinen päästöjen suhteessa. En ymmärrä miten sen poistaminen pienentäisi ajoneuvokannan päästöjä merkittävästi. Todennäköisesti kun kävisi niin, että suuripäästöisten uusien autojen myynti kasvaisi selvästi.

Eikä ole mielekästä siirtää verotuksen painotusta lisää auton omistamiseen (ajoneuvovero).
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
68
Boldattu ilmeisesti sarkasmia kun miettii minkälainen auto keskimäärin on tuo alleviivatun päästöinen kulkupeli?
Jep. Plugarit voivat noihin lukuihin päästä ja sähköt tietenkin alittaa. Pointti nyt varmaan jäi ehkä pimentoon, mutta autoveron poistamisella nyt ei ehkä päästä ihan perille tässä tavoitteessa.
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
763
Neljän vuoden siirtymäaika on vaan niin pitkä, että se tekee kyllä muutamaksi vuodeksi myyntiin merkittävän kuopan. Itse uskon vain Ruotsin malliin, eli raakasti kerralla yhdessä yössä autovero pois. Osuma siitäkin tulee, mutta laastari kerralla pois on parempi kuin muutaman vuoden kitkuttaminen.
Samaa mieltä, mutta tämä nyt oli toistaiseksi järkevin ehdotus kyseisestä puolueesta. Autoveron poiston jälkeen voi sitten kukin hakea mistä tahansa ETA-alueelta uuden tai käytetyn auto joka taas laskisi hintoja kotimaassa.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 714
Jep. Plugarit voivat noihin lukuihin päästä ja sähköt tietenkin alittaa. Pointti nyt varmaan jäi ehkä pimentoon, mutta autoveron poistamisella nyt ei ehkä päästä ihan perille tässä tavoitteessa.
Eikös noita bio-velvoitteita olla nostamassa, joten se jäljelle jäävien polttiksienkin päästöt laskee... ainakin paperilla ja paperipäästöistähän tässä kokoajan puhutaan.

Pelkillä sähkiksillä tai pluggareilla voi olla juu aika hiljaista: Jos eilisestä alkaen 100% myydyistä autoista olisi täyssähköjä (ja lasketaan ne nollapäästöiseksi) niin tiukkaa tekisi silloinkin vuoteen 2030 mennessä päästöjen puolittuminen, kun huomio autokannan keski-iän. Saati sitten jos otetaan milään tasolla realistinen aikataulu ja myyntiosuudet.

En kyllä itseusko koko tavoitteen toteutumiseen edes keinoja yhdistelemällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 117
Eikös noita bio-velvoitteita olla nostamassa, joten se jäljelle jäävien polttiksienkin päästöt laskee... ainakin paperilla ja paperipäästöistähän tässä kokoajan puhutaan.

Pelkillä sähkiksillä tai pluggareilla voi olla juu aika hiljaista: Jos eilisestä alkaen 100% myydyistä autoista olisi täyssähköjä (ja lasketaan ne nollapäästöiseksi) niin tiukkaa tekisi silloinkin vuoteen 2030 mennessä päästöjen puolittuminen, kun huomio autokannan keski-iän. Saati sitten jos otetaan milään tasolla realistinen aikataulu ja myyntiosuudet.

En kyllä itseusko koko tavoitteen toteutumiseen edes keinoja yhdistelemällä.
Kysehän on vain poliittisesta jargonista mihin ei ole ollut syytä luottaa ennenkään. Kiina tuottaa 25% maailman päästöistä, heillä omat tavoitteensa noin näon vuoksi jos edes. Suomen räpellys ja testaus pelkästään huonontaa tavan tallaajan asemaa, puhumattakaan että tässä on nyt eräs rutto case päällä samaan aikaan, niin aika tekopyhää. Ja lähtökohtaisesti hallituksen ja sen jäsenien toiminta on vähintään epäuskottavaa oli tilanne mikä hyvänsä. Kunhan joku saa massit kerättyä, tai edes yrittää. Oikeasti ei onnistu.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
390
Keskusta jaksaa painaa: Keskusta: Lisää biopolttoainetta autoihin, tulevaisuudessa paikannukseen perustuva verotus

Keskusta: Lisää biopolttoainetta autoihin, tulevaisuudessa paikannukseen perustuva verotus
Esitysten valmistelua vetänyt Torniainen vakuuttaa, että uudistus voidaan tehdä ihmisten yksityisyydensuoja varmistaen.

– Suomen perustuslaki jo yksin takaa yksityisyydensuojan. Lisäksi paikannus on jo käytössä useimmissa uusissa autoissa ja laajasti esimerkiksi nykyisissä puhelimissa, Torniainen sanoo.
En oikein tiedä, mitä nämä poliitikot nauttivat. Ensinnäkin puhelin on yleensä henkilökohtainen väline. Sen paikannustiedot ovat omistajansa vapaaehtoisesti luovuttamia, ja sijantitiedot voi myös ottaa pois käytöstä ainakin jollakin tasolla. Puhelinta ei edes tarvitse kantaa liikkuessa mukana, lieneekö täysin tuntematon konsepti?

Ja MITEN se yksityisyydensuoja varmistetaan, minä vielä kysyn? Auto minun nimissäni, joku lainaa autoa, minä pyydän sijaintitiedot verottajalta. En oikein usko lain taipuvan siihen, että lainaajan vain pitää myöntää sijaintitietojensa luovutus. Entä miten minun pitää käsitellä niitä tietokantoja, joissa voi olla muidenkin sijaintitietoja? Feat. Vastaamo ihan viime ajalta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
374
Keskusta jaksaa painaa: Keskusta: Lisää biopolttoainetta autoihin, tulevaisuudessa paikannukseen perustuva verotus



En oikein tiedä, mitä nämä poliitikot nauttivat. Ensinnäkin puhelin on yleensä henkilökohtainen väline. Sen paikannustiedot ovat omistajansa vapaaehtoisesti luovuttamia, ja sijantitiedot voi myös ottaa pois käytöstä ainakin jollakin tasolla. Puhelinta ei edes tarvitse kantaa liikkuessa mukana, lieneekö täysin tuntematon konsepti?

Ja MITEN se yksityisyydensuoja varmistetaan, minä vielä kysyn? Auto minun nimissäni, joku lainaa autoa, minä pyydän sijaintitiedot verottajalta. En oikein usko lain taipuvan siihen, että lainaajan vain pitää myöntää sijaintitietojensa luovutus. Entä miten minun pitää käsitellä niitä tietokantoja, joissa voi olla muidenkin sijaintitietoja? Feat. Vastaamo ihan viime ajalta.
Eihän sijaintietoja tarvitsisi lähettää mihinkään. Laitehan voisi lähettää vain tiedon tietyllä maksualueella ajetusta matkasta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
390
Eihän sijaintietoja tarvitsisi lähettää mihinkään. Laitehan voisi lähettää vain tiedon tietyllä maksualueella ajetusta matkasta.
Ajoneuvo- ja autoverosta voi nykyäänkin valittaa kolmen vuoden ajan verotuskauden päättymisestä. Minä ainakin haluan nähdä mihin verotus pohjaa, kun lasku verohallinnolta tulee. Paikannusesimerkkinä vaikka ettei autolla ole käyty missään vaiheessa vuotta kalliimman veroluokan alueella, mutta verolapussa lukee että siellä on ajettu 1500 km. Kyllä se vain vaatii neljän vuoden tietokannan auton sijaintitietoja.
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
763
On kyllä ihan käsittämätön tämä Keskustan esitys, siis haluavatko kannatuksensa pysyvästi alle 10%, eihän tässä ole mitään tolkkua:

"– Mikäli keskustan reformi toteutuisi, meillä olisi ajoneuvovero, käyttövoimavero, autovero ja kilometrivero. Jos sanoo, että mitään ei tehdä, hyväksyy bensa- ja dieselveron korotukset. Syy on se, että autokanta muuttuu erittäin rajusti. Tulevaisuudessa Suomen teillä liikkuu entistä enemmän autoja, jotka eivät maksa euroakaan veroa."

 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
1 558

Liiton mukaan keskustan esittämä malli nostaisi kustannuksia entisestään.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen lyttää Ilta-Sanomien haastattelussa keskustan esittämän paikannukseen perustuvan ”kilometriveron”.
Niemisen mukaan mallin tavoitteena on saada kaupungeissa asuvat maksamaan enemmän liikenteen veroja.

Suomeen tällainen järjestelmä ei Autoliiton mielestä sovi.

Pasi Niemisen mukaan uusi verojärjestelmä nostaisi tiukasti verotetun liikenteen kustannuksia entisestään eikä myöskään pysäyttäisi veronkorotuksia.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 714
Naurettavaa pelleilyä tuo on riippumatta siitä kenen rahoja havitellaan. Jos halutaan kohdistaa veroja enemmän lyhyiden etäisyyksien kaupunkeihin niin sitten verotetaan omistusta, jos taas pitkien matkojen maaseudulle niin sitten käyttövoimaa (kyllä, myös sähköä voi verottaa, ja haluttaessa liikennesähköä voi verottaa eri asteella kuin muuta sähköä, aivan kuten liikennepolttoaineita verotetaan eri lailla kuin muita polttoaineita).

Toki vielä parempi olisi keventää liikenteen verotusta ja leikata julkisen sektorin läskejä pois, mutta se on sitten eri ketjun aihe. Joka tapauksessa liikenteen verotasoa voidaan kiristää, lieventää tai pitää samana, maalaisia tai kaupunkilaisia painottaen ja mikään näistä ei edellytä paikannusta.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
169
Jos halutaan kohdistaa veroja enemmän lyhyiden etäisyyksien kaupunkeihin niin sitten verotetaan omistusta, jos taas pitkien matkojen maaseudulle niin sitten käyttövoimaa
Nyt halutaankin verottaa työssäkäyntiä alueella jossa on tutkitusti pisimmät työmatkat, eli pääkaupunkiseutua.

Liikenteen verotus on valtiolle merkittävä tulonlähde ja nyt se uhkaa vesittyä sähköautojen vuoksi. On ymmärrettävää, että sama raha halutaan edelleen kerätä, mutta miksi uusista maksuista ei haluta tasapuolisia kaikille kuten aiemmin on ollut? Uudistus lähti jo alkujaan menemään metsään kun vähäpäästöisille autoille alettiin kyhäämään veroalennuksia. Nyt niiden pois-ottaminen olisi poliittinen itsemurha.
Polttoainevero oli helppo toteuttaa ja sitä pystyi kiertämään vain marginaaliryhmä rajan lähellä asuvia, mutta sähköä ei voi samalla tapaa korvamerkitä. Vai näkeekö sähköautoista kuinka paljon niihin on ladattu elinaikana sähköä (tällöin tietysti ongelmaksi muodostuisi mahdollinen ulkomailla ladattu- ja kulutettu sähkö)?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
154
Jos polttoaineverot poistuvat, antaa se ehkä ristiriitaisen signaalin ympäristötavoitteista, nimittäin autot kun eivät ole ainoita polttoainetta käyttäviä.

Jos ympäristöverukkeella halutaan rahastaa, olisi ainoa keino verottaa nimenomaan energian lähdettä. Tällöin fossiilisten veroa voisi nostaa ja biopohjaisten laskea.

Jos johonkin km-veroon päädytään ja polttoaine yms verot poistuvat, tarkoittaa se halpaa ajoa mp& mopolla. Samoiten pienkoneet; perämoottorit, veneily, ruohonleikkurit yms ovat suljettu talkoiden ulkopuolelle.

Mutta harvemminhan näiden verojen tarkoitus on olla ympäristöohjaavia, pikemminkin täyttää valtion pohjatonta kassaa...
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 714
Polttoainevero oli helppo toteuttaa ja sitä pystyi kiertämään vain marginaaliryhmä rajan lähellä asuvia, mutta sähköä ei voi samalla tapaa korvamerkitä. Vai näkeekö sähköautoista kuinka paljon niihin on ladattu elinaikana sähköä (tällöin tietysti ongelmaksi muodostuisi mahdollinen ulkomailla ladattu- ja kulutettu sähkö)?
Yhtä hyvin siihen autoon voidaan asentaa sinetöity kulutus- tai latausmittari kuin sinetöity paikannuslaite. Kumpaakin voi myös peukaloida ammattitaitoinen, mutta kumpaakaan eu suurin isa peukaloisi, aivan kuten suurin osa ei tankkaa dieselautoon löpöä, vaikka kertaakaan en ole ratsiaan joutunut.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 320
Sitten kun on se sähköauto ja lataat sen omista aurinkopaneeleista niin eihän valtio voi sitä verottaa. Eli olisi oltava joko omistus- tai kilometriperusteinen verotus.

Tuskin on tulevaisuudessa millään tapaa taloudellista omistaa tai ajaa autolla. Vaikka miten siirrytään päästöttömämpään liikenteeseen, niin ei valtiolla ole varaa menettää liikenteestä saatuja verotuloja senttiäkään vaan päinvastoin koko ajan on tarve saada enemmän rahaa kirstuun.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
522
Luulisi keskustan oppineen jotain Bernerin vastaavan ehdotuksen saamasta arvostelusta. Ehdotuksen ajoitus myös ihmetyttää. Lisäksi kepuli puolustavat sitä varsin tasokkailla argumenteilla:
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 714
Sitten kun on se sähköauto ja lataat sen omista aurinkopaneeleista niin eihän valtio voi sitä verottaa. Eli olisi oltava joko omistus- tai kilometriperusteinen verotus.
Miksi ei voi? Jos autoon voidaan asentaa lisölaite, joka seuraa auton sijaintia, voidaan siihen asentaa lisälaite, joka seuraa latausenergiaa? Jälkimmäinenhän on paljon yksinkertaisempi kapistus.

Tuskin on tulevaisuudessa millään tapaa taloudellista omistaa tai ajaa autolla. Vaikka miten siirrytään päästöttömämpään liikenteeseen, niin ei valtiolla ole varaa menettää liikenteestä saatuja verotuloja senttiäkään vaan päinvastoin koko ajan on tarve saada enemmän rahaa kirstuun.
Halu saada enemmän rahaa kirstuun on, tarpeesta en sanoisi.

Ja säästäähän voi vaikka julkisesta liikenteestä, jos yksityisautoilua ei idealogisesti tarvisi vastustaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
87
Miksi ei voi? Jos autoon voidaan asentaa lisölaite, joka seuraa auton sijaintia, voidaan siihen asentaa lisälaite, joka seuraa latausenergiaa? Jälkimmäinenhän on paljon yksinkertaisempi kapistus.
Tuota voisi laajentaa muuhunkin. Esim. sadevedestä pitäisi periä vesi- ja jätevesimaksu. Oman pihan marjojen syönnistä alv. ja sama metsän marjoista ja sienistä. Kyllä tulisi rahaa valtion kirstuun.
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
763
Erikoiset ideat ja lausunnot saa jatkoa, nyt liikenneministeri Timo Harakka ehdottaa ns. "cashback" versiota kaikille "pienituloisille" kun käy tankkaamassa. Lisäksi jos asuu maaseudulla niin tankatessa alkaa "tilille ilmestymään rahaa":


SDP:n seuraava "vappusatanen" luvattu:

 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
169
Sitten kun on se sähköauto ja lataat sen omista aurinkopaneeleista niin eihän valtio voi sitä verottaa. Eli olisi oltava joko omistus- tai kilometriperusteinen verotus.
Eikös tälläkin hetkellä ne harvat, jotka valmistavat itselleen biodieseliä, maksa siitä valmisteveron. Vai muistanko väärin, sillä en jaksa etsiä varmistusta tähän hätään?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
107 001
Viestejä
2 147 359
Jäsenet
43 827
Uusin jäsen
JZQ

Hinta.fi

Ylös Bottom