Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Metrotaiteet vievät jo satamaan, sitä kautta ne metrovaunut tuodaan maahan.
Näinhän se on, pienellä lisärakentamisella tuota reittiä voisi käyttää matkustajaliikenteeseen.
Ei olisi kohtuuton investointi rakentaa tuplaraiteita, paria tien alitusta tai siltaa, sähköistystä sekä uutta asemaa satamaan.
 
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
337
Muutama tovi aikaa ku viimeks tänne kurkannu (pari vuotta) ja edelleen odotellaan veron poistumista :rofl2:
Verothan on käytännössä poistettu jo. Hankin keväällä auton ja sen autoveroprosentti oli noin 2, eli ihan yhdentekevä summa. Näitä autoja tulee koko ajan halvempiin hintaluokkiin eikä se vaadi mitään hallituksen verotoimia.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
975
Verothan on käytännössä poistettu jo. Hankin keväällä auton ja sen autoveroprosentti oli noin 2, eli ihan yhdentekevä summa. Näitä autoja tulee koko ajan halvempiin hintaluokkiin eikä se vaadi mitään hallituksen verotoimia.
Tuntuu että kohta kaikki uudet autot ovat joko sähköjä tai jotain plug-in hybrideitä "0.1l/100km" kulutuksella ja olemattomalla verolla.
Odotan että hallitus määrittää näiden verot uudeksi, eli johonkin samaan luokkaan mitä aikanaan maksettiin tavallisista bensa-autoista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Verothan on käytännössä poistettu jo. Hankin keväällä auton ja sen autoveroprosentti oli noin 2, eli ihan yhdentekevä summa. Näitä autoja tulee koko ajan halvempiin hintaluokkiin eikä se vaadi mitään hallituksen verotoimia.
Halvimmissa hintaluokissa vero on normaalitekniikallakin varsin olematon. Voisi siis niinkin päin sanoa, että lähes verottomien(kohtuullisesti hankintaverotettujen) autojen osuus keskihintaisista ja kalliimmista kasvaa koko ajan.

Tämä tosin on jo nyt kompensoitu verottamalla muissa vaiheissa ja eri tavoin rankimman kautta. Toki sekin osuu sähköautoihin vain hyvin vähän, mutta niiden osuus pysyy vielä tovin olemattomana joten vielä ei valdella ole hätää. Ehtii hyvin lisätä olemassaolevien päälle pari latausasemaveroa, sähkön hinnankorotusta ja jonkun orwellilaisen valvontaverosysteemin, jonka sivutuotteena saa paitsi kyylättyä, myös hyvin verotettua liikkumista eli kannustettua rahapiiskalla asumaan jo valmiiksi keskitysleireissä.

Autoveron ja polttoaineveron tuotot saavat rauhassa kuihtua pois, kun aina voi kiristää näitä uusia veroja tarpeen ja kiiman mukaan. Toki silti pitää vallannäyttönä nostaa nestepolttoaineiden hinta kymppiin per litra. Kiusa se on pienikin kyrpä perseessä.
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Huomenna sitten tämä tapahtuma ja ohjeita/keskustelua tuolla:



MTV:n aamutelevisiossa myös aiheesta juttua huomenna.
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Raskasta kalustoa tulossa myös paikan päälle (25 metriin asti):

"Torvet soivat Eduskuntatalon edustalla keskiviikkona alkuiltapäivästä. Protestin järjestäjät vaativat polttoaineveron korotusten peruuttamista. Lisäksi he vastustavat ruuhkamaksujen, tietullien ja kilometriverojen käyttöönottoa yksityisautoilun osalta. Vaatimuksiin kuuluu myös kuljetusalan toimintaedellytysten puolustaminen."

 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 150
Voi jeesus sentään noita :facepalm:
Joskus vanhoian hyvinä aikoina parkkipaikkoja oli työpaikalla siksi että ihmiset pääsee töihin, vihervassareiden mielissä sekin on sitten verotettavaa ansiotuloa. Mitähän niille kannustinloukoille taas tapahtuu tällaisella muutoksella kun töissäkäymisen kannattavuus taas laskee..
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Mitenköhän toi tulee menemään, mikäli työntekijällä ei ole nimettyä pysäköintipaikkaa, vaan firmalla on esim puolelle työntekijöistä laskennallisesti paikka, mutta ne viedään first come first serve periaatteella?
 

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 165
Mitenköhän toi tulee menemään, mikäli työntekijällä ei ole nimettyä pysäköintipaikkaa, vaan firmalla on esim puolelle työntekijöistä laskennallisesti paikka, mutta ne viedään first come first serve periaatteella?
Varmaan kaikki joutuu maksaa kun on mahdollisuus ehtiä vapaalle paikalle :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Varmaan kaikki joutuu maksaa kun on mahdollisuus ehtiä vapaalle paikalle :)
Ymmärrän tavallaan sen, että nimetty parkkiruutu olisikin veronalainen etu, mutta mikäli paikat ovat kaikkien työntekijöiden vapaassa käytössä sillä ehdolla, että tilaa on niin silloin tuollaiselle veroedulle ei varmaankaan olisi perustetta?
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Tämä voi olla edessä jossain vaiheessa, mutta tuskin kovin pian. Keski-Euroopassahan on harrastettu sitä, että tiettyä päästönormia vanhemmat autot eivät pääse keskustaan. Jos polttomoottoriautot kielletään Helsingin keskustasta, niin veikkaisin että se on 2030-luvun asia.
Saksassa on EURO1 bensa-autot eli kaikki jossa on katalysaattori 1.1.1993 alkaen luokkaa vihreä eli niillä pääsee ajelemaan missä päin lystää. Vain työkoneiden( dieseleiden) ja museobensa-autojen (ei kattia) pääsyä on rajoitettu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Voi jeesus sentään noita :facepalm:
Joskus vanhoian hyvinä aikoina parkkipaikkoja oli työpaikalla siksi että ihmiset pääsee töihin, vihervassareiden mielissä sekin on sitten verotettavaa ansiotuloa. Mitähän niille kannustinloukoille taas tapahtuu tällaisella muutoksella kun töissäkäymisen kannattavuus taas laskee..
Koskahan ne alkaa tajuta verottamaan työhuonetta ja esim. työkoneita - onhan nuo ihan selvää verotonta etua että saat huoneen missä työskennellä ja työnantajan perkele maksaa vielä työkalutkin!?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 870
EU:lta purkki uusiin autoihin 1.1.2021 eteenpäin millä seurataan co2 päästöjä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 317
EU:lta purkki uusiin autoihin 1.1.2021 eteenpäin millä seurataan co2 päästöjä.
Mahtavaa :thumbsup:
Isovelivalvoo... kun ihan varmaan purkki seuraa VAIN päästöjä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 900
Seuraava mikä tulee on km pohjainen verotus.
Tuostahan kätevästi voidaan verottaa lähetetyiden tietojen mukaan. Suoraan vaan lasku auton omistajalle päästöjen mukaan. Sitten katsastuksessa tarkastus, että onko fuskattu ja posketon verosakko jos estetty tietojen lähetys. :D
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
785
Kun maksulle on löydetty noinkin monta nimeä, niin eiköhän ne kaikki oteta erikseen käyttöön...
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Ihan asiaa tässä:

Ihan tuubaa. Kokoomusedustaja on tietysti sitä mieltä, että töihin voi mennä vain ja ainoastaan autolla kaupunkialueella. Varsinkin pienituloisiin vetoaminen on aika halpa temppu, kun pienituloiset juurikin keskimäärin useammin ovat autottomia pääkaupunkiseudulla.

Tämä nyt ei tarkoita etteikö olisi ihmisiä, joilla on pienet tulot, asuvat pääkaupunkiseudulla ja on vielä työmatka, joka on julkisilla hankala ja siksi käyttävät autoa. Ruuhkamaksujen tarkoitus nimenomaan on muuttaa ihmisten käytöstä. Yksi vaikutus voi olla juuri se, että muutetaan herkemmin työmatkan kannalta järkevämpään paikkaan ja sitä kautta ruuhkat vähenevät. Tai harkitaan työpaikkoja sijainneissa, jonne pääsee jotenkin järkevästi, vaikka jokin hankalan matkan päässä oleva työpaikka olisi marginaalisesti kiinnostavampi joltain toiselta kantilta katsoen.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
385
Yksi vaikutus voi olla juuri se, että muutetaan herkemmin työmatkan kannalta järkevämpään paikkaan ja sitä kautta ruuhkat vähenevät. Tai harkitaan työpaikkoja sijainneissa, jonne pääsee jotenkin järkevästi, vaikka jokin hankalan matkan päässä oleva työpaikka olisi marginaalisesti kiinnostavampi joltain toiselta kantilta katsoen.
Aika utopiaa tämä ajattelumalli. Työmarkkinat ovat pirstaleiset eikä kukaan muuta työpaikan viereen, joka kohta jo vaihtuu toiseen. Kivalta kuulostaa myös työnantajien kannalta viimeinen kohta, ettei väkeä saada töihin kun autoilu on poistettu vaihtoehdoista. Ei jatkoon.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Aika utopiaa tämä ajattelumalli. Työmarkkinat ovat pirstaleiset eikä kukaan muuta työpaikan viereen, joka kohta jo vaihtuu toiseen. Kivalta kuulostaa myös työnantajien kannalta viimeinen kohta, ettei väkeä saada töihin kun autoilu on poistettu vaihtoehdoista. Ei jatkoon.
Monissa maissa on toteutettu onnistuneesti ruuhkamaksuja isoissa kaupungeissa, ja enemmistö asukkaista on tyytyväisiä tilanteeseen, vaikka ennen ruuhamaksujen tuloa vastustus on ollut suurta. Lähin tällainen kaupunki on Tukholma.

Sinänsä tämäkin on taas asia, johon korona vaikuttaa. Saa nähdä, että milloin pääkaupunkiseudulla ajoneuvomäärät ruuhka-aikoina palaavat koronaa edeltäviin lukuihin. Etätyö lienee lisääntynyt pysyvästi. Ei ole kovin mielekästä lisätä ruuhkamaksuja, jos liikenne ei sitä kaipaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
EU:lta purkki uusiin autoihin 1.1.2021 eteenpäin millä seurataan co2 päästöjä.
Ajatus tuon takana lienee hyvä, mutta avaako tuo mahdollisuudet reaaliaikaiseen seurantaan ja erilaisiin tiemaksuihin riippuen auton sijainnista ja nopeudesta? Entä kaikki muu kerättävä data?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Ajatus tuon takana lienee hyvä, mutta avaako tuo mahdollisuudet reaaliaikaiseen seurantaan ja erilaisiin tiemaksuihin riippuen auton sijainnista ja nopeudesta? Entä kaikki muu kerättävä data?
Toivottavasti EU:ssa on herätty tähän yksityisyysasiaan, kuten tuntuu, että on herätty ja tuollainen ylimääräinen datankeräys jätetään pois. Voisihan sitä toki spekuloida, että purkki rekisteröisi ylinopeuden ja sakkoa tulisi heti, mutta ainakin suomessa rikoksen tai rikkeen tekijä tulee tunnistaa, joten tuo ei ainakaan suomessa toimisi. Varmaan järkevin tapa tuoda tällaiset seurantajärjestelmät autoihin olisi nimenomaan vaan tuoda ne nyt ASAP uusiin autoihin ja alentaa autoveroa suomessakin, jotta autokanta saadaan uudistumaan. Vanhat autot poistuvat markkinoilta sitten ajan kuluessa luonnollisesti ja ne mitä jää, ovat luonteeltaan harrastepelejä, joilla isoa merkitystä kokonaiskuvassa ei ole.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 900
Voisihan sitä toki spekuloida, että purkki rekisteröisi ylinopeuden ja sakkoa tulisi heti, mutta ainakin suomessa rikoksen tai rikkeen tekijä tulee tunnistaa, joten tuo ei ainakaan suomessa toimisi.
Eikö tämä muuttunut juuri Suomessa kun haluttiin sakottaa auton omistajia kameravalvonnalla mikäli kuljettajaa ei voida tunnistaa eli käännettiin todistusvelvollisuus kuljettajalle? Vai muistanko väärin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Eikö tämä muuttunut juuri Suomessa kun haluttiin sakottaa auton omistajia kameravalvonnalla mikäli kuljettajaa ei voida tunnistaa eli käännettiin todistusvelvollisuus kuljettajalle? Vai muistanko väärin.
Ei muuttunut, vaan noin se haluttiin tehdä, kunnes perustuslakivaliokunta torppasi tuon ja nykyään jos liikennevirhemaksu menee ajoneuvon haltijalle, voi ajoneuvon haltija silti vaatia tuohon oikaisua, mikäli ei kuljettanut autoa ja sitten tuo maksu hylätään, mikäli näin on ja mikäli kuljettajaa ei voida kuvasta tunnistaa, ei koko maksua voida määrätä eli jos vaikka aurinkolippa on naaman tiellä, niin ennen rikesakko tuli kotiin, nyt ei tule enää mitään ellei päiväsakoille mennä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Ei muuttunut, vaan noin se haluttiin tehdä, kunnes perustuslakivaliokunta torppasi tuon ja nykyään jos liikennevirhemaksu menee ajoneuvon haltijalle, voi ajoneuvon haltija silti vaatia tuohon oikaisua, mikäli ei kuljettanut autoa ja sitten tuo maksu hylätään, mikäli näin on ja mikäli kuljettajaa ei voida kuvasta tunnistaa, ei koko maksua voida määrätä eli jos vaikka aurinkolippa on naaman tiellä, niin ennen rikesakko tuli kotiin, nyt ei tule enää mitään ellei päiväsakoille mennä.
Näinhän se on - jos naamaa ei tarvittaisi sakon kohdentamiseen oikeussyistä, niin tolpat kuvaisivat taaksepäin ja motoristejakin voitaisiin sakottaa. "Kypärä = ikuinen aurinkolippa" -probleema... :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ihan tuubaa. Kokoomusedustaja on tietysti sitä mieltä, että töihin voi mennä vain ja ainoastaan autolla kaupunkialueella. Varsinkin pienituloisiin vetoaminen on aika halpa temppu, kun pienituloiset juurikin keskimäärin useammin ovat autottomia pääkaupunkiseudulla.

Tämä nyt ei tarkoita etteikö olisi ihmisiä, joilla on pienet tulot, asuvat pääkaupunkiseudulla ja on vielä työmatka, joka on julkisilla hankala ja siksi käyttävät autoa. Ruuhkamaksujen tarkoitus nimenomaan on muuttaa ihmisten käytöstä. Yksi vaikutus voi olla juuri se, että muutetaan herkemmin työmatkan kannalta järkevämpään paikkaan ja sitä kautta ruuhkat vähenevät. Tai harkitaan työpaikkoja sijainneissa, jonne pääsee jotenkin järkevästi, vaikka jokin hankalan matkan päässä oleva työpaikka olisi marginaalisesti kiinnostavampi joltain toiselta kantilta katsoen.
Tässäkin on monta kanttia, eikä tuo kirjoitus ole täysin väärässä.

Osa pienipalkkaisista työtekijöistä joutuu vaihtamaan päivän aikana työkohdetta, tekemään töitä useammassa eri osoitteessa tai tekemään töitä kahdelle tai useammalle työnantajalle, kun yhdellä ei ole tarjota täysiä tunteja.
Tällaisessa tilanteessa auto voi olla ainut mahdollisuus liikkumiseen ja harva pienituloisempi viitsii, haluaa tai pystyy muuttamaan johonkin hyvien tai edes itselle sopivien liikenneyhteyksien varteen.
On myös mahdollista, että töitä ( pienipalkkaisia ) ei saa kuin yhdestä paikasta ja sitten sinne on pakko mennä ja rahat eivät välttämättä riitä paremmalla paikalla asumiseen, josta olisi mahdollista ja edullisempaa kulkea töihin julkisilla.

Kuitenkin asunnot hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrella ovat kalliimpia ja sitten kun vielä tämä ympäristö paasaus ajaa näille alueille vihreästi ajattelevia ekologisesta elämäntavasta kiinnostuneita korkeammin koulutettuja ihmisiä, jotka käyvät keskustassa säännöllisessä toimistotyössä 8-16, nostaa tämä entisestään alueen hintatasoa ja ajaa taas pienituloisempia asumaan syrjemmässä.

Onneksi Helsinki ratkaisee ongelmaa vähän kuin itsestään ja ajaa toimijoita ympäryskuntiin, jolloin liikennevirta muuttaa suuntaansa.

Monissa maissa on toteutettu onnistuneesti ruuhkamaksuja isoissa kaupungeissa, ja enemmistö asukkaista on tyytyväisiä tilanteeseen, vaikka ennen ruuhamaksujen tuloa vastustus on ollut suurta. Lähin tällainen kaupunki on Tukholma.

Sinänsä tämäkin on taas asia, johon korona vaikuttaa. Saa nähdä, että milloin pääkaupunkiseudulla ajoneuvomäärät ruuhka-aikoina palaavat koronaa edeltäviin lukuihin. Etätyö lienee lisääntynyt pysyvästi. Ei ole kovin mielekästä lisätä ruuhkamaksuja, jos liikenne ei sitä kaipaa.
Jos käytännössä ruuhkattomaan Helsinkiin väkisin halutaan vääntää joku tarpeeton ruuhkamaksu HSL:n sakkaavan talouden korjaamiseksi, voitaisiin se säätää koskemaan vaikka 7.00-9.30 ja 15.00-18.00 välillä tapahtuvaa liikennettä kehä ykkösen sisäpuolella.
Joku tällainen 0,4-2 € / päivä ruuhkamaksu varmaan siirtäisi ne nuukimmat juutalaiset bussin kyytiin, mutta ei vaikuttaisi varsinaisesti näiden muutenkin autoilevien elämään, muuten kuin että tuo max. 60 € / kk menisi HSL:n tukemiseen, eikä mahdollisesti paikalliselle pienyrittäjälle palveluihin.

Liikenteellisesti ruuhkamaksuille ei ole perusteita.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Tollaset ruuhkamaksut on kyllä omiaan lisäämään eriarvoisuutta, kun pikkuhiljaa autoilusta tulee parempiosaisten huvia. En näkisi tuotakaan kovin tarkoituksenmukaisena ratkaisuna, sillä lähtökohtaisesti voi olla olemassa ilmastotavoitteita ja niistä johtuvaa autoilun vähentämistarvetta tai korvaamista sähköautoilla, mutta miksi liikennettä liikenteen takia pitäisi vähentää, kun pk-seudulla ei mitään oikeita kunnon ruuhkia edes ole. Tilannetta pitäisi ohjata sellaiseen suuntaan, että toimiva julkinen kulkuyhteys työpaikalle otettaisiin autoilun tilalle, mutta valitettavasti näin ei todennäköisesti käy, koska ne joilla auto on herkästi sitä käyttävät tarkasta kustannustasosta riippumatta siihen asti kunnes perse ei kestä, mutta tuo tapahtuu todennäköisemmin tuloluokittain, kuin siten, että 10k€ kuukausituloilla oleva henkilö päättää, että 2€/työmatka lisää hintaa on liikaa ja nyt vaihdan julkiseen...

Ja todettakoon, että itse kuulun tulotasoltani ylempään keskiluokkaan, autoilen töihin esim kehä1 pitkin ja kahden hengen taloudessa on 2 autoa. Olen kyllä täysin valmis maksamaan ruuhkamaksuja, jos liikenne sitten niiden seurauksena vähenee, joten toisaalta mitäs mä itken, hommat pyörimään vaan :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Näin pääkaupunkiseudun ulkopuolelta katsoen, en oikein ymmärrä millaista utopiaa siellä rakennetaan koska kämppiinhän lähellä keskustaa ja sen työpaikkoja ei ole varaa kuin rikkailla. Pian ei ole varaa köyhällä ajaa sinne sieltä halpojen kämppien ja tunnin ajomatkan päästä. Kuka taas haluaa oikeasti istua esim. 3 tuntia julkisissa koronajoneuvoissa joka päivä?

Ilmeisesti tarkoitus on saada kaikki halpatyöläiset pois helsingin kaupoista ja kahviloista? Toimaritko ne kahvit baristoi siellä Pauligin kahvilassa ja sisäfilepihvit paistaa ravintoloissa?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Näin pääkaupunkiseudun ulkopuolelta katsoen, en oikein ymmärrä millaista utopiaa siellä rakennetaan koska kämppiinhän lähellä keskustaa ja sen työpaikkoja ei ole varaa kuin rikkailla. Pian ei ole varaa köyhällä ajaa sinne sieltä halpojen kämppien ja tunnin ajomatkan päästä. Kuka taas haluaa oikeasti istua esim. 3 tuntia julkisissa koronajoneuvoissa joka päivä?

Ilmeisesti tarkoitus on saada kaikki halpatyöläiset pois helsingin kaupoista ja kahviloista? Toimaritko ne kahvit baristoi siellä Pauligin kahvilassa ja sisäfilepihvit paistaa ravintoloissa?
Keskustan suunnalle julkisilla kulkeminen on itseasiassa monessa keississä kyllä kätevämpää, kuin autolla, joten sikälis toi 3h julkisissa ei pidä paikkaansa suuressa osassa tapauksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Keskustan suunnalle julkisilla kulkeminen on itseasiassa monessa keississä kyllä kätevämpää, kuin autolla, joten sikälis toi 3h julkisissa ei pidä paikkaansa suuressa osassa tapauksia.
Mutta jos ruuhkamaksu alkavat jo "motarin porteilla", kehä 3:lla, tms niin vaikuttanee lienee aika moneen ulkopaikkakunnilta tulevaan?

Viikonloppuisin tuntuu keskustassakin liikkuminen olevan melko toimivaa, mitä viimeksi kävin lauantai - sunnuntai... ;)
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 150
Useimmissa paikoissahan vielä paikasta X keskustaan pääsee hyvin, mutta jos pitäiskin päästä johonkin muualle niin sitten menee vaikeaksi ja/tai hitaaksi. Monessakaan paikassa ei ole kovinkaan kummoista "poikittaisliikennettä", jolloin vaikkapa yhdestä lähiöistä toiseen lähiöön saattaa olla tietä pitkin 10 kilometriä, eli muutama minuutti omalla autolla ovelta ovelle, mutta julkisilla se onkin ensin puoli tuntia bussissa X-keskusta, 20 min odottelua jatkoyhteyttä ja toinen puoli tuntia bussissa keskusta-Y.

Tällaisessa tilanteessa ei liene monellekaan realistinen vaihtoehto mennä bussilla jos omalla autolla säästää yli tunnin suuntaansa matka-ajassa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Mutta jos ruuhkamaksu alkavat jo "motarin porteilla", kehä 3:lla, tms niin vaikuttanee lienee aika moneen ulkopaikkakunnilta tulevaan?

Viikonloppuisin tuntuu keskustassakin liikkuminen olevan melko toimivaa, mitä viimeksi kävin lauantai - sunnuntai... ;)
Joo toki silloin, mutta ennen kaikkea tossa on kai kaavailtu kehä 1 sisäpuoleisesta liikenteestä ja todennäköisesti jopa kehä1 jätetään ruuhkamaksuista pois, koska sitä käyttää moni duunimatkaliikenteeseen, kun ei mennä ollenkaan kehän sisäpuolelle. Omakin työmatkaliikenne on poikittaista, jolloin matkustus tarkoittaisi käytännössä keskustakäyntiä, joka sitten taas tarkoittaa hidasta matkaa, vaikka liikkuminen on kätevää ja vaihdot nopeita.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Näin pääkaupunkiseudun ulkopuolelta katsoen, en oikein ymmärrä millaista utopiaa siellä rakennetaan koska kämppiinhän lähellä keskustaa ja sen työpaikkoja ei ole varaa kuin rikkailla. Pian ei ole varaa köyhällä ajaa sinne sieltä halpojen kämppien ja tunnin ajomatkan päästä. Kuka taas haluaa oikeasti istua esim. 3 tuntia julkisissa koronajoneuvoissa joka päivä?

Ilmeisesti tarkoitus on saada kaikki halpatyöläiset pois helsingin kaupoista ja kahviloista? Toimaritko ne kahvit baristoi siellä Pauligin kahvilassa ja sisäfilepihvit paistaa ravintoloissa?
Kukaan tervejärkinen ei keskustaan ole autolla mennyt vuosikymmeniin, kun julkisilla tai jopa polkupyörällä pääsee vaivattomammin. Julmaa sosiaalista tilannetta kuten bussissa istumista pelkääville voidaan antaa vapautus lääkärintodistuksilla ja väärinkäytöksistä lääkärille sekä potilaalle 100x maksu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Jep, ei tuo keskustaan liikkuminen julkisilla ole kovinkaan iso ongelma, kun lähtökohtaisesti kaikki julkinen liikenne on keskustaan päin vetävää ja poikittaisliikenne puolestaan heikkoa. Käytännössä siis esimerkiksi kehäteiden ei pitäisi olla tuon ruuhkamaksun piirissä, vaikka motarit jopa kehä3 sisäpuolella olisivat. Tuo julkisen liikenteen loppupeleissä ihan asiallinen sujuvuus ei välttämättä aukea niille henkilöille, jotka sitä eivät aktiivisesti joudu käyttämään tai sitten esille kaivetaan sellainen esimerkki, missä julkisesta liikenteestä saadaan tahmea kuva. On totta, että puhtaasti matkaan käytettävässä ajassa julkinen ei todennäköisesti henkilöautoa voita, koska jo lähtökohtaisesti julkisen liikenteen piiriin päästäkseen tarvitaan siirtymistä pysäkille tai asemalle, mutta jos ero on vaikkapa 10 minuuttia autoilun hyväksi ja matkaan menee julkisilla 35 minuuttia, niin noin lyhyt segmentti säästettyä aikaa alkaa olla aika heikosti arjessa hyödynnettävissä ja hyötysuhdetta laskee tietysti kustannusero.

Ottaisin ihan mielelläni tiheillä vuoroväleillä kulkevat kehä-bussit pk-seudun liikenteeseen, jonka jälkeen poikittaisliikennekin voisi olla julkisilla sen verran monelle sen verran kätevämpää, että ruuhkat vähenisivät luonnollisesti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 516
Viestejä
4 193 673
Jäsenet
70 746
Uusin jäsen
vateezz

Hinta.fi

Ylös Bottom