Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Ongelma RE85 kohdalla on että sitä ei saa joka paikkakunnalla eli monelle se ei edes ole vaihtoehto sama koskee kaasulla toimivat.
Ainakin saisi verotus muuttua että monella olisi varaa ostaa se vähäpäästöisempi auto ja siitä olis suoraa hyötyä eikä tällä tavalla että pakotetaan autonomistajaa pitämään vanhan auton kun ei ole varaa ostaa se hybridi/sähköauto.
Kyllä itsekin voisin mielellään ostaa hybridin kunhan sellaista saataisiin markkinoille( en puhu henkilöautosta).
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 951
Ongelma RE85 kohdalla on että sitä ei saa joka paikkakunnalla eli monelle se ei edes ole vaihtoehto sama koskee kaasulla toimivat.
FlexFuel -autossahan voi käyttää myös tavallista bensaa, joten se ei ole maailmanloppu, jos ei aina pysty RE85:ttä tankkaamaan... Jos lähin tuollainen asema on hyvin kaukana niin sitten voi tietysti olla huonompi juttu.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Ongelma RE85 kohdalla on että sitä ei saa joka paikkakunnalla eli monelle se ei edes ole vaihtoehto sama koskee kaasulla toimivat.
Ainakin saisi verotus muuttua että monella olisi varaa ostaa se vähäpäästöisempi auto ja siitä olis suoraa hyötyä eikä tällä tavalla että pakotetaan autonomistajaa pitämään vanhan auton kun ei ole varaa ostaa se hybridi/sähköauto.
Kyllä itsekin voisin mielellään ostaa hybridin kunhan sellaista saataisiin markkinoille( en puhu henkilöautosta).

RE85 tuotantoa lisättäisiin ja jakeluverkkoa laajennettaisiin, jos polttoaine olisi hinnaltaan kilpailukykyisempi fossiilisiin polttoaineisiin nähden.

Tietenkin tuotannon kapasiteetin nostamisessa on rajoituksensa, mutta eiköhän siinä vielä hyvästi olisi nostovaraa. :)
 
Viimeksi muokattu:

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
FlexFuel -autossahan voi käyttää myös tavallista bensaa, joten se ei ole maailmanloppu, jos ei aina pysty RE85:ttä tankkaamaan... Jos lähin tuollainen asema on hyvin kaukana niin sitten voi tietysti olla huonompi juttu.
Katsoin itse juuri lähin RE85 saatava asema oli 32km päässä eli ei ole mitään hyötyä ostaa flexfuel auton kun ei sitä tule koskaan tankattu.
Itselle hyrbridi olisi se paras vaihtoehto mutta ei ole vielä tarjolla pakettiautona vasta muistakseni ensi vuonna tulee ensimmäiset mallit kuten myös keskikokoluokan sähköpakut mutta niihin en usko ennen kun toimintamatkat menee 450-500km tuntumaan jopa kuormattuna.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 951
Katsoin itse juuri lähin RE85 saatava asema oli 32km päässä eli ei ole mitään hyötyä ostaa flexfuel auton kun ei sitä tule koskaan tankattu.
Jaa, minusta taas 32km ei kuulosta hirveän pitkältä matkalta, sitä paitsi mikä estää ostamasta paria kanisteria, joihin hamstraa polttoainetta? Kanisterin kanssa itärajaltakin käydään Venäjällä bensaostoksilla, ja silloinhan kanisterissa on virallisesti 10 litran raja, mutta kotimaassa mitään rajoituksia ei tietenkään ole...
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Jaa, minusta taas 32km ei kuulosta hirveän pitkältä matkalta, sitä paitsi mikä estää ostamasta paria kanisteria, joihin hamstraa polttoainetta? Kanisterin kanssa itärajaltakin käydään Venäjällä bensaostoksilla, ja silloinhan kanisterissa on virallisesti 10 litran raja, mutta kotimaassa mitään rajoituksia ei tietenkään ole...
No jos E85 vertailuhinta on n. 15% bensaa vähemmän, niin jo 50 km tankkausmatka syö hyödyn täysin (tai oikeastaan vielä vähemmän, koska käyttövoimavero ja kalliimmat huollot).

Puhumattakaan kulutetusta ajasta. Kovin montaa kertaa kuussa ei viitsi tunnin tankkauslenkkiä tehdä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 951
No jos E85 vertailuhinta on n. 15% bensaa vähemmän, niin jo 50 km tankkausmatka syö hyödyn täysin (tai oikeastaan vielä vähemmän, koska käyttövoimavero ja kalliimmat huollot).
Joo, mutta ajatusleikkihän nyt kuuluukin, että mitäs jos bensan ja etanolin hintaero jatkossa kasvaa, kuten todennäköisesti tulee kasvamaan. Jossain vaiheessa voidaan olla tilanteessa, että ei se 35km matka välttämättä niin pitkä olekaan..

Ja ei kai FlexFuel -autoista tarvitse mitään käyttövoimaveroa maksaa... Ihan samat verot mun tietääkseni kuin bensa-autollakin?
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 985
"12-vuotinen suunnitelma"... Eli seuraava hallitus ampuu sen alas ja tekee oman 20-vuotisen suunnitelman jonka seuraava peruuttaa ja... :facepalm:
Parikymmentä hallituskautta vielä ja meillä on suunnitelma nimeltä "Tuhatvuotinen puhtauden valtakunta"...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
"12-vuotinen suunnitelma"... Eli seuraava hallitus ampuu sen alas ja tekee oman 20-vuotisen suunnitelman jonka seuraava peruuttaa ja... :facepalm:
Nythän ne voi dorkailla lisää "hyviä" ideoita ties mistä muustakin, vaikka noilla vammaisilla on lauma henkilökohtaisia avustajia, niin sutta ja sekundaa vaan tulee ilman mitään vastuuta. Ja eroonhan noista ei pääse.

Ei mitään vammaisia vastaan siis, muuta sanavalintaa ei vaan tullut mieleen kun tuota kööriä ajattelee...
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Miten liikenteen päästöt oikein pitäisi puolittaa Suomessa? Mika Anttonen: ”Suomen ei ole mitään järkeä julistautua päästöjen mallimaaksi”

Aalto-yliopiston taloustutkijoiden alkuviikosta hallitukselle jättämän raportin mukaan paras keino liikennepäästöjen puolittamiseksi olisi polttoaineiden päästökauppa.
Käytännössä se tarkoittaisi fossiilisten polttoaineiden hinnannousua, ja radikaalimpien arvioiden mukaan jopa 50 senttiä litralta.

– Päästövähennyksiin tähtääviä ehdottomia linjauksia ei kannata tehdä pelkästään täällä, koska se olisi lyhyt ja vastuuton tie.
Meidän on otettava huomioon, millaisia päätöksiä muualla maailmassa tehdään, Anttonen sanoo.

– Jos teemme erilaisia päätöksiä kuin maailmalla, lopputuloksena voi olla, että vienti heikkenee ja kansantalouden suorituskyky laskee. Sitten kysyttäisiin,
mistä saadaan rahat esimerkiksi koulujen ja vanhustenhoidon kehittämiseen saataisiin. Meidän on hillittävä päästöjä yhdessä muun maailman kanssa.

– Haluaisin nähdä, että Suomessa ei rajoitettaisi hiilidioksidipäästöjen vähentämiskeinoja biopolttoaineisiin ja sähköautoiluun.
Ilmastonmuutokseen on polttoainepuolella merkittävä ratkaisu olemassa, mutta se ei ole kumpikaan näistä.

Anttonen puhuu Power-to-x -teknologiasta (P2X), jota kehitellään parhaillaan myös Suomessa, LUT-yliopistossa Lappeenrannassa.

:)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Nythän ne voi dorkailla lisää "hyviä" ideoita ties mistä muustakin, vaikka noilla vammaisilla on lauma henkilökohtaisia avustajia, niin sutta ja sekundaa vaan tulee ilman mitään vastuuta. Ja eroonhan noista ei pääse.

Ei mitään vammaisia vastaan siis, muuta sanavalintaa ei vaan tullut mieleen kun tuota kööriä ajattelee...
Eihän tuollainen pidemmän ajan suunnitelmallinen parantaminen välttämättä huono ajatus ole.

Nythän teitä parannetaan tai jätetään korjaamatta lähinnä vaalikausittain, jolloin ensimmäinen hallitus voi lisätä varoja liikenteeseen ja seuraava sitten rahojen puutteen takia vähentää ja mitä sitten kolmas hallitus tekeekään. Kun olisi selvä pidemmän ajan suunnitelma niin voitaisiin pitkäjänteisemmin budjetoida tarvittavat varat ja saada oikeasti jotakin aikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Eihän tuollainen pidemmän ajan suunnitelmallinen parantaminen välttämättä huono ajatus ole.

Nythän teitä parannetaan tai jätetään korjaamatta lähinnä vaalikausittain, jolloin ensimmäinen hallitus voi lisätä varoja liikenteeseen ja seuraava sitten rahojen puutteen takia vähentää ja mitä sitten kolmas hallitus tekeekään. Kun olisi selvä pidemmän ajan suunnitelma niin voitaisiin pitkäjänteisemmin budjetoida tarvittavat varat ja saada oikeasti jotakin aikaan.
Mitä historia on opettanut, niin ensin mennään perse edeltä puuhun, sitten ihmetellään mikä muka meni pieleen. Ei opita naapureiden tekemisistä, tai tekemättä jättämisistä.

Kuulus varmaan politiikka osastolle, mutta jos vaikka katse Viroon, niin siellä hyvinkin nopeasti tehdään päätöksiä ilman kitkaa tai turhaa säätämistä, viittaan toki alkoholiveroon tällä mutta kuitenkin... Suomessa taas junnataan asiaa kun asiaa vaikka 15 vuotta ja todetaan että pieleen meni. Paskalaki. Väliakainen autovero kohta 60v, mutta eroon ei päästä. Tieto on mitä on, silti lähes 9 miljardia kerätään, ja sakot päälle, silti on kun perunapellolla ajaisi.

Omat päivittäiset reitit on jo itsessään surkuhupaisaa kun muistaa missä kohtaa on kuopppia, mistä kohtaa on jo reuna murtunut, joten pitää mennä melkein vastaantulijoiden kaistalle. Tämä taajamassa.
Sitten yhdellä motaripätkällä sellaiset pari monttua missä jos tietämättä niistä satasta vetäisi niihin, niin vahinko olisi valmis. Sadesäällä niitä ei edes näy, koska lätäköt, itse pitää tietää.

Mutta tälläiset OT:t tänään.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Eikö tärkein syy tuon 12v suunnitelman tekoon ollut se että EU rahaa noihin infrahankkeisiin ei saa, kun suunnitelma on vaan nelivuotinen.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Erittäin laaja työryhmä laatimaan tiekarttaa fossiilittomaan liikenteeseen

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin on asettanut työryhmän valmistelemaan Suomen tiekarttaa kohti fossiilitonta liikennettä.
Työryhmän toimikausi on 1.11.2019-30.10.2020.

Työryhmässä ovat mukana Ammattiliitto Pro, Autoliitto ry, Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ry,
Autotuojat ry, Biokierto ry, Energiateollisuus ry, Ficom ry, Finavia Oyj, Finnair Oyj, ITS Finland ry,
Kuntaliitto, Liikenne- ja viestintävirasto, Linja-autoliitto, Logistiikkayritysten liitto ry, Meriteollisuus ry,
Pyöräliitto, SKAL, Suomen luonnonsuojeluliitto, Suomen satamaliitto ry, Suomen varustamot ry, Taksiliitto,
Teknologiateollisuus ry, Väylävirasto ja VR-Yhtymä Oy, maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö,
valtiovarainministeriö ja ympäristöministeriö. Lisäksi ryhmään kuuluu asiantuntijajäseniä Ilmastopaneelista,
Sitrasta ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:stä. Työryhmän kokoonpanoa voidaan tarvittaessa täydentää toimikauden aikana.

Työryhmään pyydettiin edustajaa myös WWF:ltä ja asiantuntijajäsentä Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta.
Montakohan miljoonaa euroa menee tähän veronmaksajien rahoja... :eek:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Erittäin laaja työryhmä laatimaan tiekarttaa fossiilittomaan liikenteeseen



Montakohan miljoonaa euroa menee tähän veronmaksajien rahoja... :eek:
Jotenkin sellainen hytinä, että tuon työryhmän kulut on hyttysen ininää siihen millaisen vahingon se mahdollisesti saa aikaan autolijan kukkarossa. Onhan itsestään selvää, että autoveroa ei voida poistaa jotta autokanta suomessa uudistuisi nopeampaa kuin se nyt vanhenee. Jokunen aika sitten oli uutinen, että autojen päästöt (co2) olivat viimeisen 10 vuoden aikana pudonneet merkittävästi. Mutta sillähän ei tunnu olevan merkistystä kun nyt on "päästötön liikenne"-kiima päällä, kustannuksista autoilijoille välittämättä.
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
"Sen sijaan lausuntoon lisättiin maininta kansalaisten liikkumisesta. Niinpä kiistelty kohta lopulta kirjattiin muotoon "valmistellaan liikenteen osalta verotuksen kokonaisuudistus kansalaisten liikkumisen ja kuljetusalan toimintaedellytykset huomioon ottaen".

Valiokunta siis arvosteli sitä, että polttoaineveron korotus lisää kustannuksia ja ehdotti, että hallitus aloittaisi liikenteen verotuksen kokonaisuudistuksen."

Keskustan ja vihreiden välillä leimahti taas – Eduskunnan valiokunta keskeytti kokouksensa, kun alkoi vääntö autoilu-sanasta
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
"Hallitus valmistelee lain, joka mahdollistaa ruuhkamaksujen perimisen kaupunkiseuduilla.

– Käytännössä laki siis antaisi kunnille mahdollisuuden päättää, ottavatko he ruuhkamaksun käyttöön alueellaan, liikenneministeri Sanna Marin (sd) sanoi.

Helsinki, Espoo, Tampere, Kuopio tai vaikka Rovaniemi voivat alkaa periä ruuhkamaksuja niin halutessaan, kun laki on valmis?

– Kyllä, Marin vastasi."

Ruuhkamaksut, taksikorjaus, polttoainevero – tällaisia muutoksia hallitus suunnittelee liikenteeseen
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Rovaniemelle ruuhkamaksut:facepalm:

Mitä näissä maissa ajanut missä ruuhkamaksuja tai tietulleja niin ne on tehty fiksusti, ne on sisääntuloväylillä.

Suomessa se tehdään niin että vaikka ajat Helsingistä Vantaalle töihin joudut maksamaan ruuhkamaksua:facepalm:
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
"Hallitus valmistelee lain, joka mahdollistaa ruuhkamaksujen perimisen kaupunkiseuduilla.

– Käytännössä laki siis antaisi kunnille mahdollisuuden päättää, ottavatko he ruuhkamaksun käyttöön alueellaan, liikenneministeri Sanna Marin (sd) sanoi.

Helsinki, Espoo, Tampere, Kuopio tai vaikka Rovaniemi voivat alkaa periä ruuhkamaksuja niin halutessaan, kun laki on valmis?

– Kyllä, Marin vastasi."

Ruuhkamaksut, taksikorjaus, polttoainevero – tällaisia muutoksia hallitus suunnittelee liikenteeseen
Käytännössähän ruuhkamaksuja voitaisiin harkita vain Helsingissä, mutta tähän asti lainsäädäntö ei tosiaan ole mahdollistanut niitä. Uskon, että jossain vaiheessa ruuhkamaksut tulevat Helsinkiin, mutta nähtäväksi jää, että milloin asialle löytyy poliittisen enemmistön tuki. Ei varmaankaan lähivuosina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Kai tuo voi koskea vain muita kuin ELY-teitä. Vai voiko kaikki kunnat joissa on läpikulkuliikennettä lyödä tullipuomit eteen :rofl:
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
"Liikenteen maksuihin ja veroihin valmistellaan parhaillaan muutoksia usealla eri taholla. Niistä vaikutusvaltaisimpiin kuuluu ”Liikenteen verotuksen uudistaminen” -niminen työryhmä, jota vetää valtiovarainministeriö.

Parhaillaan työtään aloittelevan ryhmän tehtävänä on ”arvioida liikenteen nykyisen verojärjestelmän sekä muiden verokeinojen ja veronluonteisten maksujen toimivuutta ja vaikutuksia ilmastotavoitteiden ja valtiontalouden kannalta”.

Hieman konkreettisemmin Suomen liikenteen päästöjen vähentämiseksi aiotaan esittää toimia, jotka vähentävät liikennesuoritteita eli muun muassa autoilla ajettavia kilometrejä ja ”edesauttavat siirtymää kokonaisuutena kestävämpään tapaan liikkua ja vapautua fossiilisista polttoaineista”.

Suomalaisten ajamia kilometrejä aiotaan vähentää vero- ja maksumuutoksin – valmistelun taustalla nämä nimet
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Kai tuo voi koskea vain muita kuin ELY-teitä. Vai voiko kaikki kunnat joissa on läpikulkuliikennettä lyödä tullipuomit eteen :rofl:
Joka ikinen Suomen kunta ja kaupunki voi itse päättää millä tekniikalla ja mille teille tai alueille "ruuhkamaksun" asettaa. Eli satoja erilaisia järjestelmiä ja eri maksuperusteita on tiedossa.

Suomessa kunnat on niin köyhiä, että eivät varmasti jätä rahastusmahdollisuutta käyttämättä. Toki on kuntia jossa poliittinen enemmistö ei välttämättä niin helposti autoilijoiden rahastusta hyväksy.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Joka ikinen Suomen kunta ja kaupunki voi itse päättää millä tekniikalla ja mille teille tai alueille "ruuhkamaksun" asettaa. Eli satoja erilaisia järjestelmiä ja eri maksuperusteita on tiedossa.

Suomessa kunnat on niin köyhiä, että eivät varmasti jätä rahastusmahdollisuutta käyttämättä. Toki on kuntia jossa poliittinen enemmistö ei välttämättä niin helposti autoilijoiden rahastusta hyväksy.
Tämä on kyllä jo trollausta. Kansainvälisesti ruuhkamaksuja on vain suurissa kaupungeissa, ja muutenkaan tällaisissa systeemeissä ei ole pääajatuksena rahankeruu, vaan autoliikenteen vähentäminen liian suurten ruuhkien takia. Ruuhkamaksut vaativat aina tarkkaa harkintaa, koska ne tarkoittavat myös, että kunnan yritykset menettävät asiakkaita, jotka ajavat mieluummin jonnekin, minne pääsee ilmaiseksi. Samoin julkisen liikenteen pitää olla hyvällä tasolla, jotta autoilulle on järkevä vaihtoehto.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
112
Ruuhkamaksut vaativat aina tarkkaa harkintaa, koska ne tarkoittavat myös, että kunnan yritykset menettävät asiakkaita, jotka ajavat mieluummin jonnekin, minne pääsee ilmaiseksi. Samoin julkisen liikenteen pitää olla hyvällä tasolla, jotta autoilulle on järkevä vaihtoehto.
Tämä. Jokainen voi myös miettiä kuinka iso osa Helsingissä, Vantaalla ja Espoossa työskentelevistä tulee muualta. Itse vaatisin sitten reilua palkankorotusta ruuhkamaksujen kuittaamiseen tai alkaisin etsiä töitä muualta. Tässä häviäisi PK-seudun työnantajat elleit he nostaisi kytkintä ja veisi toimipisteitään muualle.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Tämä on kyllä jo trollausta. Kansainvälisesti ruuhkamaksuja on vain suurissa kaupungeissa, ja muutenkaan tällaisissa systeemeissä ei ole pääajatuksena rahankeruu, vaan autoliikenteen vähentäminen liian suurten ruuhkien takia.
... vähän niin kuin sakottamisessa on pääpaino liikenneturvallisuudessa ja autojen verottamisessa päästöjen vähentämisellä - ja muita koottuja vitsejä kun jokin asia lanseerataan suomessa.

Voi olla aika varma että nuo tullipuomit asetetaan juuri sinne mistä saadaan suurimmat tulot - ja kuten hölmölässä yleensä, jälkikäteen sitten ihmetellään kun asiakasvirrat katosivat ja "keskusta näivettyy automarkettien paineessa"... :rolleyes:
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
... vähän niin kuin sakottamisessa on pääpaino liikenneturvallisuudessa ja autojen verottamisessa päästöjen vähentämisellä - ja muita koottuja vitsejä kun jokin asia lanseerataan suomessa.

Voi olla aika varma että nuo tullipuomit asetetaan juuri sinne mistä saadaan suurimmat tulot - ja kuten hölmölässä yleensä, jälkikäteen sitten ihmetellään kun asiakasvirrat katosivat ja "keskusta näivettyy automarkettien paineessa"... :rolleyes:
Sakotus on huono vertailukohta, koska liikennesääntöjen mukaan ajamalla ei joudu maksamaan ylimääräistä. Pikemminkin tuo on päinvastainen esimerkki, eli ihmiset pyrkivät välttämään sakkoja ja ajavat siksi tarkemmin rajoitusten mukaan jos on kameroita. Edelleen tässä kunnat kilpailevat toistensa kanssa, ja ruuhkamaksut asettava kunta ottaa riskin, että sen houkuttelevuus vähenee autoilijoiden keskuudessa naapurikuntien hyväksi. Tilanne voisi olla toinen, jos kyse olisi valtiotason päätös, mutta autoilua voi verottaa helpommillakin tavoilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Sakotus on huono vertailukohta, koska liikennesääntöjen mukaan ajamalla ei joudu maksamaan ylimääräistä. Pikemminkin tuo on päinvastainen esimerkki, eli ihmiset pyrkivät välttämään sakkoja ja ajavat siksi tarkemmin rajoitusten mukaan jos on kameroita. Edelleen tässä kunnat kilpailevat toistensa kanssa, ja ruuhkamaksut asettava kunta ottaa riskin, että sen houkuttelevuus vähenee autoilijoiden keskuudessa naapurikuntien hyväksi. Tilanne voisi olla toinen, jos kyse olisi valtiotason päätös, mutta autoilua voi verottaa helpommillakin tavoilla.
Kaikki mikä on kunnille plussaa on valtiolle plussaa. Itse en vain millään usko että tässä mentäisiin mitenkään ympäristö, tai järki yleensäkään, ensin kun on uusi tulonlähteen kiilto silmissä.

Ja onhan tässä taas jollekin kepuliyrityksellekin mahdollisuus kun pitää pystyttää "järjestelmät" joita ylläpitää ja helpompaa se on kaupungillekin kun eparking hoitaa ruuhkamaksujen "hallinnoinnin", tjsp. Eli lopputulos voi olla hyvinkin että joku yksityinen tekee tilin ja ainoa mitä kaupunki lopulta saa on negatiivista PR:ää autoilijoilta ja pienemmät verotulot kauppiailta...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Sieluni silmin näen jonkun pitkäaikaistyöttömän istumassa syrjäkylillä pienessä kopissa palkkatuen voimin kyttäämässä kerran tunnissa ohi kulkevia autoja. :love:
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
En minä ruuhkamaksuja kannata/halua, mutta totesin vain kuinka tulee käymään jos lainsäädäntö toteutuu. Ei Suomessa mielestäni edes ole oikeita ruuhkia, ei edes stadissa, jotka oikeuttaisivat rahastamiseen. Toisaalta maailmalla on oikeita metropoleja, jossa edes ruuhkamaksut eivät auta, esim. New Yorkin Manhattan on täysin tukossa, erilaisista maksuista huolimatta.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
En minä ruuhkamaksuja kannata/halua, mutta totesin vain kuinka tulee käymään jos lainsäädäntö toteutuu.
Ei, vaan spekuloit, että mitä voisi tapahtua.

Ruotsissahan on ruuhkamaksut Tukholmassa, ja niihin on myös enemmistö autoilijoista tyytyväisiä, vaikka etukäteen vastustus oli suurta. Syynä tyytyväisyyteen on tietysti ruuhkien helpottaminen. Tukholmassa on kuulemma ruuhkamaksuista huolimatta silti enemmän ruuhkia kuin Helsingissä. Tämän takia en usko Helsinkiin tulevan ruuhkamaksuja lyhyellä aikavälillä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Ruuhkan perimmäinen ongelmahan on se että kulkijoita on enemmän kuin mitä tieverkko vetää, eikä normaali ihminen mene sinne ruuhkaan nauttimaan liikenteestä, vaan ihan käytännön pakosta. Näinollen, paljonko se ruuhkamaksu vaikuttaa siihen pakkoon?

Jonkun verran tietysti tulee tilanteita joissa se ruuhkamaksu taittaa kamelin selän, eli ei kannata mennä duuniin jonkin rajan yli, kun homma menee kannattamattomaksi. Toisinsanoen, ruuhkamaksulla voidaan ostaa osa ihmisistä pois sieltä ruuhkasta, käyttämällä ne maksut näiden ihmisten elättämiseen kotonaan.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Jonkun verran tietysti tulee tilanteita joissa se ruuhkamaksu taittaa kamelin selän, eli ei kannata mennä duuniin jonkin rajan yli, kun homma menee kannattamattomaksi. Toisinsanoen, ruuhkamaksulla voidaan ostaa osa ihmisistä pois sieltä ruuhkasta, käyttämällä ne maksut näiden ihmisten elättämiseen kotonaan.
Eiköhän se "selkä katkea" useimmiten siten, että hallintoalamainen suostuu käyttämään työmatkaansa sen puoli tuntia - tunnin enemmän julkisilla kulkien, jolloin ruuhkat pienenee. Mukavuudenhaluisia kun ihmiset pakkaavat olemaan ja omalla autolla mennään vaikka julkiset toimisivat hyvinkin.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Kai tuo voi koskea vain muita kuin ELY-teitä. Vai voiko kaikki kunnat joissa on läpikulkuliikennettä lyödä tullipuomit eteen :rofl:
Se tästä vielä puuttuisi:D. Hämeenlinna toki saisi kerättyä hyvät summat, tähän kun vielä lisätään ydinkeskusta-lisä niin avot! E12 tie kun menee ostoskeskuksen alitse.
Toki kirkkaana puolena tässä on myös se, että saadaan VR:lle käyttäjiä lisää kun ajomatka TRE-HKi kestäisi 6 tuntia. Tie joko ruuhkautuu 15km ennen Hämeenlinnaa tai tulee "tekninen vika".
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Ruuhkan perimmäinen ongelmahan on se että kulkijoita on enemmän kuin mitä tieverkko vetää, eikä normaali ihminen mene sinne ruuhkaan nauttimaan liikenteestä, vaan ihan käytännön pakosta. Näinollen, paljonko se ruuhkamaksu vaikuttaa siihen pakkoon?

Jonkun verran tietysti tulee tilanteita joissa se ruuhkamaksu taittaa kamelin selän, eli ei kannata mennä duuniin jonkin rajan yli, kun homma menee kannattamattomaksi. Toisinsanoen, ruuhkamaksulla voidaan ostaa osa ihmisistä pois sieltä ruuhkasta, käyttämällä ne maksut näiden ihmisten elättämiseen kotonaan.
Ruuhkamaksut vaikuttavat siihen, että missä asioidaan ja miten. Esim. jos työmatka julkisilla kestää kauemmin kuin autolla ruuhkassa, mutta on ruuhkamaksujen takia halvempaa, saattaa henkilö vaihtaa auton julkisten käyttöön. Pitemmällä tähtäimellä ruuhkamaksut vaikuttavat siihen, että missä ihmiset haluavat asua, eli jos on huonot julkisen liikenteen yhteydet ja on siksi pakko autoilla tullirajojen yli, ei asuinpaikka ehkä olekaan enää niin houkutteleva.

Itse kuuluin aiemmin mukavuusautoilijoihin, eli ajelin välillä autolla töihin, vaikka julkisen liikenteen yhteydet olivat ihan ok (mutta hitaammat). En taatusti olisi autoillut, jos olisi ollut ruuhkamaksuja. Ei liikennemäärän tarvitse vähentyä paljonkaan, jotta liikenne muuttuisi ruuhkassa sujuvammaksi.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Se tästä vielä puuttuisi:D. Hämeenlinna toki saisi kerättyä hyvät summat, tähän kun vielä lisätään ydinkeskusta-lisä niin avot! E12 tie kun menee ostoskeskuksen alitse.
Toki kirkkaana puolena tässä on myös se, että saadaan VR:lle käyttäjiä lisää kun ajomatka TRE-HKi kestäisi 6 tuntia. Tie joko ruuhkautuu 15km ennen Hämeenlinnaa tai tulee "tekninen vika".
Ei pidä sekoittaa ruuhkamaksuja ja tietulleja. Kyllä nykyäänkin voitaisiin lain puolesta kerätä tiemaksuja motarin käytöstä, mutta tähän ei ole haluttu mennä.
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Ei, vaan spekuloit, että mitä voisi tapahtua.

Ruotsissahan on ruuhkamaksut Tukholmassa, ja niihin on myös enemmistö autoilijoista tyytyväisiä, vaikka etukäteen vastustus oli suurta. Syynä tyytyväisyyteen on tietysti ruuhkien helpottaminen. Tukholmassa on kuulemma ruuhkamaksuista huolimatta silti enemmän ruuhkia kuin Helsingissä. Tämän takia en usko Helsinkiin tulevan ruuhkamaksuja lyhyellä aikavälillä.
Tukholmassa on tosiaan enemmän liikennettä ja siellä on myös pitkiä tunneleita autoille. Lisää tunneleita on kuulemma rakenteilla. Maksut on myös lähes nimellisiä ja sunnuntaisin keskustassa ajaminen on täysin ilmaista.

En minäkään nopeaan käyttöönottoon usko stadissa ihan jo teknisistä syistä ja tässä on vielä yhdet kuntavaalit välissä. Seuraavalla vaalikaudella saattaa sitten jo alkaa tapahtua, jos punavihreillä on edelleen enemmistö valtuustossa.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
En minäkään nopeaan käyttöönottoon usko stadissa ihan jo teknisistä syistä ja tässä on vielä yhdet kuntavaalit välissä. Seuraavalla vaalikaudella saattaa sitten jo alkaa tapahtua, jos punavihreillä on edelleen enemmistö valtuustossa.
En usko, edellyttää suurempia ruuhkia ennen kuin poliittista painetta on riittävästi. Vihreät kannattavat ruuhkamaksuja, mutta vasemmistoliitossa ja demareissa kannetaan huolta pienituloisista duunareista, jotka joutuvat autoilemaan töihin kaukaisista lähiöistä. Demarit ei muutenkaan ole ollut kovin autoiluvastainen Helsingin kunnallispolitiikassa, vaikka ei lähtenytkään tukemaan pöyristyttävän kallista keskustatunnelia.
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
"Hallituskauden yksi merkittävimpiä ja pitkävaikutteisimpia työryhmiä on liikennetyöryhmä, jonka pitäisi saada työnsä valmiiksi vuoden 2021 maaliskuuhun mennessä.

Työryhmän tehtävä on erittäin monimutkainen ja vaikea, koska sen pitää antaa suosituksia tarvittavista päästöjä vähentävistä verotoimista, mutta samalla ehdottaa, millä nämä verot korvataan. Suomen tavoitteena on vähintään puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta.

Rinne sanoo, että mitä tahansa muutoksia liikenteen verotukseen tehdäänkään, niille pitää saada laaja hyväksyntä."

Lauantaivieras: Pääministeri Antti Rinne: ”On suuri riski, että verotulot vähentyvät merkittävästi”
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Tämä on se dilemma mikä ollut odotettavissa jo pitkään. Sähköautoilu on kallista, eikä sähköautoja juuri myytäisi ilman paljon kevyempää verotusta.

Joten samanaikaisesti ei ole mahdollista tukea sähköautoilun nopeaa yleistymistä, kerätä samoja verotuloja ja olla nostamatta rajusti jo valmiiksi kovaa autoilun verotusta. Pick two.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 505
Viestejä
4 164 517
Jäsenet
70 417
Uusin jäsen
teboxi

Hinta.fi

Ylös Bottom