Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 965
Samaa jankkausta jatketaan, varmaan maailman tappiin asti:nb:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001932000.html

Monta muutakin linkkiä varmaan löytyisi.

Valmisteleeko hallitus salassa autoverosta luopumista? – Alatalo: ”Se pitää tehdä yhdessä yössä”

Raflaava otsikko iltikseltä. Ministeri Berner ei suostu vastaamaan puheluihin. Omalta osalta pakko sanoa että auton etsintä on nyt jäissä ainakin toistaiseksi, ajetaan sillä muutaman satkun kulkuneuvolla, vaikkei se mukavaa olekaan:shifty:

 
Täähän on poistunut essonbaarijutuissa viimeset 10v.

Luultavasti veroeurot otetaan vielä isommin takaisin, polttoaineveroon "mukava" pomppu. -> ostan Teslan. Vaan en sitäkään Suomesta, koska täällä niiden hintoihin on pumpattu ilmaa riittämiin.
 
Viimeksi muokattu:
Täähän on poistunut essonbaarijutuissa viimeset 10v.

Ei kyllä kymmenen vuotta riitä edes. Taitaa olla +50v tässä kohtaa:drool:

No onneks tuli myytyä toissa viikolla kaksi autoa pois ja nykyinen on sitten mitä on, mutta vie paikasta toiseen ei kovin tyylikkäästi tai mukavasti, mut perus luotettava - ja halpa.
 
Ei kyllä kymmenen vuotta riitä edes. Taitaa olla +50v tässä kohtaa:drool:

No onneks tuli myytyä toissa viikolla kaksi autoa pois ja nykyinen on sitten mitä on, mutta vie paikasta toiseen ei kovin tyylikkäästi tai mukavasti, mut perus luotettava - ja halpa.

Se vaan että nykyiseen, toki -05 vuotiseen 3.0tdiq kopperoon 190tkm kera oli joskus vuosi sitten autovero 2000e. Joten eipä liiemmin liikuta. :vihellys:

Siinä vaiheessa kun ostellaan 50k autoja käteisellä, ei verot varmaankaan kauheasti kiinnosta.


Toki tietty sitten esimerkiksi Aston Martin DB7 jota vuosi sitten suunnittelin, maksoi ostohinnaltaan n. 25-35k. Veroja tuli vaan toiset 25k lisää. :D Joten se siitä ajatuksesta.

Toinen ihan mielenkiintoinen joka tulee halpaan rahaan on -14-15 vuotiset Mustangit sillä 3.6?-litraisella koneella, se joku 310hp. Nehän kustantelee 30tkm ajettuina 20kiloeuron molemmin puolin Saksassa.
 
Ostin ulkomailla töissä ollessa tammikuussa 2015 auton ja en tiennyt että se muuttoauto systeemi oli lopetettu. Ei ollut kyllä silloin tarkoitus tuoda autoa Suomeenkaan. Päätin sitten enemmän tai vähemmän yllättäen ottaa loparit ja toin auton Suomeen kesällä ja maksoin vielä 5ke veroja. Nyt jos tuo verotus muuttuu ensi vuoden alusta niin varmasti käytän toiset 5ke kirjekuoriin joihin ulostan joka päivä ja lähetän kansanedustajille ja puolueille.
 
Siinä vaiheessa kun ostellaan 50k autoja käteisellä, ei verot varmaankaan kauheasti kiinnosta.

Kukin tyylillään. Ainakaan itselle ei ole yhdentekevää maksaako auto 30k vai 50k jos puhutaan esim. Audi A7 '12-13 quattrosta. Itse auto maksaa n. 30-50k Saksassa ja veroja ainakin se 10k lisää. Noissa summissa joku 30% lisää hintaa tuntuu varmasti. Ärsyntävintä siinä on se että summan on maksettava könttänä. Been there done that. :)
 
Tilannehan on se, että jatkossa (1.1.2017 alkaen) ulkomailta voidaan tuoda Suomeen auto leasing- tai vuokrauskäyttöön ja autovero maksetaan vain siltä ajalta kun se auto on Suomessa käytössä. Olisikohan virkamiehille kasvanut järkipäähän ja ymmärretty, että tuosta tulee melkoinen härdelli ja päätetty poistaa koko autovero.. Toivottavasti.

Kävin parikin kappaletta autoja koeajamassa viikonloppuna ja kyllä silleen kiinnostaa, että maksaako se nyt 40k vai 30k jos vero poistuu. Luulen, että 50k autoja ostavia kiinnostaa yhtälailla, että jos sen saman auton sais 40k:lla parin kuukauden päästä. Ei ole kiirettä vaihtaa vielä.
 
Sitten on vielä ne ökyautot, joissa tuo autovero on prosentuaalisesti aivan järjettömän iso. Tutkailin tuossa joku aika sitten Audi A8 hinnastoa. W12 Lang -mallin autoveroton hinta 148k€, johon päälle autoveroa 105k€. Alkaa olla ihan merkityksellinen, vaikka raha polttaisikin taskussa.
 
Sitten on vielä ne ökyautot, joissa tuo autovero on prosentuaalisesti aivan järjettömän iso. Tutkailin tuossa joku aika sitten Audi A8 hinnastoa. W12 Lang -mallin autoveroton hinta 148k€, johon päälle autoveroa 105k€. Alkaa olla ihan merkityksellinen, vaikka raha polttaisikin taskussa.

Sepäse. Ja nyt kuitenkin puhutaan "vain" A8:sta. Tuossakin tapauksessa sillä verotushinnalla saisi aika pirunmoisen kakkosauton.
 
Suomessa voitaisiin seurata tässä ruotsin reseptiä, mutta eihän sieltä mitään hyvää tuoda. Tässäkin asiassa ollaan sen 20v. jäljessä...
Asiat pitäisi muullakin talouden osalla olla siten, että kansalaiset olisivat se, jolla menee hyvin. Eliitti ja raha kyllä keksii keinot vaurastua oli tilanne mikä tahansa. Voitaisiin esim. oppia Islannista kuinka ne kävi kyykyssä jne...
 
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001937624.html

Ei nyt veroihin, vaan vakuutuksiin. No rahan menoa sekin. Ensi vuonna taas jotain uutta luvassa.

Selvää on kuitenkin jo se, että jatkossa kaikkiin talouden autoihin voisi saada yhtä isot bonukset. Näin vakuutusyhtiö voisi halutessaan palkita hyvän asiakkaan. Toisaalta yhtiölle rahanmenoa aiheuttava autoilija maksaisi toheloinnistaan kaikkien autojensa vakuutusmaksuissa.

Lisäksi luvassa GPS valvontaa vähän oudosti kuvailtuna, joku härveli tarkkailee kiihdytyksiä, jarrutuksia, kaarreajon tyylit ja kilsat.. No voishan sitä pitää pihan täynnä autoja ja täysillä bonuksilla, mennä sillä millä huvittaa ja muut käytöstä poistettuina tms... ei tuosta uutisesta oikein selvää saanut.
 
Jatkossa ei sitten voisi kiihdytellä motarin rampeilla nilkka suorana. Olettaen, että rivakat kiihdytykset nostaisivat vakuutusmaksua.
 
Huh, hyvin on kolmassa vuodessa vero noussu :eek: "uuden" auton kun hommasin niin pienet kulut oli yks syy miksi hommasin, 133g päästöt tossa pikku kipossa ja verot seuraavana vuonna yli 200€! Kun hommasin niin vero oli 113€, hyvin on kyllä noussu :think:
 
1.6 bensa primerassa on kymmenessä vuodessa noussut 117€-230€. Ensi vuonna sitten 36€ lisää, joten aika lähellä ollaan jo 270€/vuosi. Grammoja päästelee jotain 178.
 
Samaa jankkausta jatketaan, varmaan maailman tappiin asti:nb:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001932000.html

Monta muutakin linkkiä varmaan löytyisi.



Raflaava otsikko iltikseltä. Ministeri Berner ei suostu vastaamaan puheluihin. Omalta osalta pakko sanoa että auton etsintä on nyt jäissä ainakin toistaiseksi, ajetaan sillä muutaman satkun kulkuneuvolla, vaikkei se mukavaa olekaan:shifty:

Tässä voisi olla jotain perää. Vuosittainen ajoneuvovero nousee melko paljon vuoden vaihteessa ja autojen verotus siirtyy 1.1.2017 alkaen Tullilta Verovirastolle ja toisaalla Tullissa karsitaan henkilöstä ilmeisesti aika isollakin kädellä. Tai sitten tämä kaikki on vain sattumaa..
 
Viimeksi muokattu:
Tässä voisi olla jotain perää. Vuosittainen autovero nousee melko paljon vuoden vaihteessa ja autojen verotus siirtyy 1.1.2017 alkaen Tullilta Verovirastolle ja toisaalla Tullissa karsitaan henkilöstä ilmeisesti aika isollakin kädellä. Tai sitten tämä kaikki on vain sattumaa..

Tosiaan, tuo käyttömaksun nostaminen voisi olla hyvä vihje. Tuo on mennyt kokonaan ohi että tulli siirtää verotuksen verottajalle, on toinen hyvä vihje.

Muuten tulli ei pistä porukkaa pihalle, muuta kuin jotain eläkejärjestelyjä vanhemmalle väelle, muut pitää viikon kaksi lomautettuina, ei sen isompaa tullin päässä.

Viimeaikoina ollutkin hiljaisempaa uutisoinnin kanssa, mutta jos ei ole mitään vielä kerrottavaa sen ymmärtää, ellei nyt joku poliitikko satu möläyttämään jotain taas vaihteeksi;)
 
Itse sitä mieltä, että autoveroa ei voida poistaa yhdessä yössä. Siitähän syntyisi helvetinmoinen paskamyrsky (henkilöt jotka ostaneet uuden auton tässä lähiaikoina ja maksaneet esim +10k autoveroa / ostaneet suht uuden käytetyn auton minkä hinnalla saisi nyt uuden ensivuonna ). Jos autovero poistetaan niin se tullaan poistamaan todennäköisesti portaittain. Eli esim. 10v prosessi > joka vuosi vähennetään verotusta tietty määrä.
Tämä tietenkin vain oma näkemys, ja toivoisin henk.koht että asia menisi näin, sillä esim. oman nykyisen auton arvo romahtaisi aikas tuntuvasti vaikka ei todellakaan mikään juuri pakasta revitty olekkaan....
 
Tuossa mallissa on vaan se ongelma että autokauppa hyytyisi kokonaan.

Edelleen itse kannatan mallia että 1.1.2017 rekisteröidyt ajoneuvot vapautetaan autoverosta mutta niiden kohdalla käyttömaksut nousee ja aiemmin rekisteröidyillä ei mitään muutoksia.

Ei luulisi olevan vaikea toteuttaa ja kukaan ei kärsisi.
 
Tuossa mallissa on vaan se ongelma että autokauppa hyytyisi kokonaan.

Edelleen itse kannatan mallia että 1.1.2017 rekisteröidyt ajoneuvot vapautetaan autoverosta mutta niiden kohdalla käyttömaksut nousee ja aiemmin rekisteröidyillä ei mitään muutoksia.

Ei luulisi olevan vaikea toteuttaa ja kukaan ei kärsisi.


Töml. En itekään usko että yhdessä yössä skenaario muuttuu ja nettiauto- yms autot kokevat melkoisen hinta-alen aamuun mennessä. :D
 
Edelleen itse kannatan mallia että 1.1.2017 rekisteröidyt ajoneuvot vapautetaan autoverosta mutta niiden kohdalla käyttömaksut nousee ja aiemmin rekisteröidyillä ei mitään muutoksia.

Ei luulisi olevan vaikea toteuttaa ja kukaan ei kärsisi.
Ei tule tapahtumaan. Se on ensivuodelta suoraan luokkaa 900 miljoonaa pois tuloja valtiolta.
 
Tuossa mallissa on vaan se ongelma että autokauppa hyytyisi kokonaan.

Edelleen itse kannatan mallia että 1.1.2017 rekisteröidyt ajoneuvot vapautetaan autoverosta mutta niiden kohdalla käyttömaksut nousee ja aiemmin rekisteröidyillä ei mitään muutoksia.

Ei luulisi olevan vaikea toteuttaa ja kukaan ei kärsisi.

Tämäpä se. Mites tämä nykyinen nyt menikään 0,5% vuodessa lasketaan. Siinä saa aika monta vuotta nauttia tuosta "alennuksesta", hienoa...

Mutta ei nyt perinteiseen tapaan aleta keksimään uusia veroja tilalle, kuten näissä jutuissa aina käy, tarkoitan nyt käyttömaksua. Ja muut haluaa polttoaineiden hinnan korotuksia ja vielä mitä valvontaa päälle.

Se nyt on yksi ja sama, mitä auton arvolle tapahtuu yhdessä yössä. Paska juttu jos on paljon rahaa kiinni autossa, niin sinne meni, tosin silloin on varmaan oma talous kunnossa ja kestää tuon. Vielä ikävämpi juttu jos se osarilla hankittu, niin kohta sen arvo on negatiivinen. Autoliikkeiden varastot? Takkiin tulee ja reilusti, jotkut selviää, jotkut tippuu, ei mahda mitään. Siinä ne huonot puolet jotakuinkin olikin.

Yhdessä yössä temppu tekisi selvän kaikesta kertaheitolla, eikä jäisi kaivelemaan vuosikausiksi. Lähtisi kauppa käyntiin, ensin yskittäisiin vähän aikaa ja sitten markkinat alkaisi sopeutumaan. Onhan se kumma kun muu maailma pärjää ilman autoveroa, ja täällä se on mukamas koko talouden perusta. Mitä se ei ole.
 
Tämän takia juuri pitkäkestoinen portaittainen veronlasku, ettei autokauppa kärsisi kauhesti.

Jos esim sovittaisiin 10v porrastus niin sehän tarkottaisi että kesän jälkeen ei enää kauppa käy kun säästää muutaman satasen/tonnin ku odottaa hetken, tämä jää varmasti tavaksi jos yhtää suomalaisia ämpärin odottajia osaa ennustaa :think:
 
Voitais poistaa vaikka tilapäisen autoveron 60-vuotisjuhlavuonna. Eikös se ole 2018?
Ei kyllä haittaa vaikka vero poistuis, olis muutenkin tarkoitus uittaa harrastepeli jaappanista lähitulevaisuudessa. Suomalaiset tuntien jos autovero poistuu, niin hirveä ralli saksaan rippikouluikäisten audien ja mersujen perässä alkaa :think:
 
Voitais poistaa vaikka tilapäisen autoveron 60-vuotisjuhlavuonna. Eikös se ole 2018?
Ei kyllä haittaa vaikka vero poistuis, olis muutenkin tarkoitus uittaa harrastepeli jaappanista lähitulevaisuudessa. Suomalaiset tuntien jos autovero poistuu, niin hirveä ralli saksaan rippikouluikäisten audien ja mersujen perässä alkaa :think:

Tuo varmasti taas tukittais järkyttävillä käyttömaksuilla, tehokkaille ja painaville pistettäisiiin kunnon pers rais maksu :think:
 
Voitais poistaa vaikka tilapäisen autoveron 60-vuotisjuhlavuonna. Eikös se ole 2018?
Ei kyllä haittaa vaikka vero poistuis, olis muutenkin tarkoitus uittaa harrastepeli jaappanista lähitulevaisuudessa. Suomalaiset tuntien jos autovero poistuu, niin hirveä ralli saksaan rippikouluikäisten audien ja mersujen perässä alkaa :think:
Vaikka en omaa autoa omista, niin tulevaisuutta ajatellen olisi kyllä hyvä jos poistuisi tuo vero. Monelle tulisi oikein kissanpäivät kun tuolla ei enää tarvitisi päätään vaivata.
 
Se nyt on yksi ja sama, mitä auton arvolle tapahtuu yhdessä yössä. Paska juttu jos on paljon rahaa kiinni autossa, niin sinne meni, tosin silloin on varmaan oma talous kunnossa ja kestää tuon. Vielä ikävämpi juttu jos se osarilla hankittu, niin kohta sen arvo on negatiivinen. Autoliikkeiden varastot? Takkiin tulee ja reilusti, jotkut selviää, jotkut tippuu, ei mahda mitään. Siinä ne huonot puolet jotakuinkin olikin.

Tuokin on vähän suhteellista. Jos autokauppa on sellainen että varastossa olevien autojen hinnat liikkuvat 30 - 50 ke luokassa niin tuleekin kunnolla takkiin. Tuosta edullisemmat autot alkavat olemaan siinä ja siinä että Saksasta/Ruotsista/Virosta saisi kulujen kanssa tuotua huomattavasti edullisemmalla.

Esimerkiksi olen tässä katsellut noin 10-13 vuotiasta isompaa Bemaria. Tarjonta "verottomissa" maissa on melko lailla samoissa mitä Suomessa vastaava käytetty on. Se oli yllättävää huomata, mutta luultavasti tuontia on ollut sen verran paljon että hinnatkin ovat painuneet alaspäin.
 
Jos esim sovittaisiin 10v porrastus niin sehän tarkottaisi että kesän jälkeen ei enää kauppa käy kun säästää muutaman satasen/tonnin ku odottaa hetken, tämä jää varmasti tavaksi jos yhtää suomalaisia ämpärin odottajia osaa ennustaa :think:

No tämä. Ja hieman vaikea ennustaa minkälaisia autoja myydään, tai siis millä käyttövoimalla silloin mennään. Siitä onkin jo aikaa kun Petteri Snell http://www.hs.fi/autot/a1460084531309 20 vuotta sitten aloitti rumban, ja kovin paljoa ei ole tapahtunut, jotain, mutta ei mitään mullistavaa.

Vieläkö pitää odottaa toiset 20 vuotta tms, että vero poistuu.
Ja vaikka poistuisikin samantien, niin tuskin mitään sen ihmeempää rallia eurooppaan alkaa. Miksi mennä merta edemmäs kalaan, kun hinnat alkaa asettumaan samalle tasolle muun maailman kanssa.

Nythän autokauppa on jossain limbossa, ja kukaan ei oikein tiedä mitä tehdä. Liisarit ja muut sellaiset tapavaihtajat toki jatkuu kävi miten kävi, tosin liisareihinkin niitä muutoksia on luvassa.

Jos vaikka ööö, keskiviikkona tulisi uutinen että vero poistuisi, niin porukka olisi jo ostamassa uutta kärryä, ja automyyjäparka joutuisi miettimään mitä se vaihdokki euroopassa maksaa, joten hyvitys sen mukaan. Lisää myyntiä uusilla hinnoilla. Käsiin jäisi tosin vanha varasto, mutta jos ei tili ole kreditillä, niin nekin tappiot sulaa sitten aikaan pois. Jobbareilla menee sitten miten menee.

Nyt tähän ketjuun on tullut tätä naputellessa aika monta uutta vastausta. Jotenkin näin. Ja ihan merkkiliikkeiden tutuilta myyjiltä kuultua, ei oikein kauppa käy, ja nyt puhun tuulipuku™ merkeistä.

Muoks; sen vähän mitä olen mainostusta seurannut, niin kukaan ei kai ole mainostanut sitä -0,5% alennussa heti tammikuussa. Sen sijaan kaikenlaisia 3000-5000ke tarjouksia ja varustepaketteja on kyllä leijunut.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo varmasti taas tukittais järkyttävillä käyttömaksuilla, tehokkaille ja painaville pistettäisiiin kunnon pers rais maksu :think:

Vanhoille jenkkilotjille vois laittaa vaikkapa alkuvero 1000e+päästökohtainen progressiivinen. :> Siis vuosittainen käyttövoimavero. Ihan sama mikä "fuckthefueleconomy"-buick onkaan. Koska päästöt on syypää ilmaston lämpiämiseen ja ennen kaikkea Suomen autokanta ja ja ja, ylipäätään Suomen teollisuuden päästöt on pilanneet koko maailman.

:cigar:
 
Tuo varmasti taas tukittais järkyttävillä käyttömaksuilla, tehokkaille ja painaville pistettäisiiin kunnon pers rais maksu :think:
Niin olisihan se harmi, että suomalaiset voisivat hakea Saksasta autonsa samoista putiikeista kuin esim. ruotsalaiset ja saksalaiset itse. Sen sijaan nyt haetaan häkkimyymälöistä niitä vanhoja saksalaisten hylkäämiä Audeja, Bemareita ja Mersuja, jotka kelpaa ryssille ja suomalaisille.
 
Miks tuo pitäisi opetella uudestaan kun vaan katsotaan miten ruotsissa tehtiin ja sama malli? Vaikka tietenkin ajat oli silloin toiset, mutta aina joku kärsii. Nyt on "kärsinyt" kuluttaja, välillä voi kärsiä kapitalisti (kyllä niillä rahamiehillä on tähänkin selviytymissuunnitelma). Sehän on vain hyvä kun romut menee paaliin ja huonot yritykset kaatuu. Siitä on sitten helpompi lähteä tekemään uutta bisnestä. Ja olen itsekin sitä mieltä, että ei tämä autoilu/auton omistaminen voi olla mikään yksi osa hyvinvointivaltion persupilareista. Siitähän ollaan kuitenkin yrittämässä päästä eroon koko ajan, kun sitä hankaloitetaan. Jos omistaa nyt 10t€ auton, joka on huomenna 4t€ arvoinen, niin kyllähän ne taas muutkin autot (jos aikoo vaihtaa tulevaisuudessa) kokee saman aleneman, jos sitä miettii.

Yleensäkään en ymmärrä miksi meillä, eli hyvinvointivaltiossa ei panosteta ihmisten hyvinvointiin, vaan verotetaan perusasiat maksimaalisesti (liikkuminen, asuminen, energia). Nyt sitten kaikki pienkulutus siirretään verkon kautta ulkomaille, kun ei jää massia kotimaiseen kulutukseen siitä mitä nuo kolme edellä mainittua ryövää kuukausipalkasta.

nimim. suomalainen voitti nobelin palkinnon taloudessa...
 

Vanhoille jenkkilotjille vois laittaa vaikkapa alkuvero 1000e+päästökohtainen progressiivinen. :> Siis vuosittainen käyttövoimavero. Ihan sama mikä "fuckthefueleconomy"-buick onkaan. Koska päästöt on syypää ilmaston lämpiämiseen ja ennen kaikkea Suomen autokanta ja ja ja, ylipäätään Suomen teollisuuden päästöt on pilanneet koko maailman.

:cigar:
Eikös ne maksa jo enemmän polttoainekuluissa veroakin.

Ostat vanhan jenkkiauton.. ropaat sen kuntoon ja laitat autotalliisi näytille.. et aja ollenkaan niin tuleeko siitä paljonkin päästöjä?

Jos ostat sen vanhan jenkkiauton ja ajat paljon niin maksat polttoaineverossa päästöistä.
 
Eikös ne maksa jo enemmän polttoainekuluissa veroakin.

Ostat vanhan jenkkiauton.. ropaat sen kuntoon ja laitat autotalliisi näytille.. et aja ollenkaan niin tuleeko siitä paljonkin päästöjä?

Jos ostat sen vanhan jenkkiauton ja ajat paljon niin maksat polttoaineverossa päästöistä.

Heh, ongelmahan oikeasti on taloudellisessa mielessä siinä, että öljypohjaisten polttoaineiden kulutus ja siten niistä kerättävien verojen määrä tässäkin maassa pienee vuosi vuodelta kuitenkin. Jos ja kun osittain tai kokonaan sähköä käyttävien ajoneuvojen osuus kasvaa, et kai kuvittele voivasi ladata sitä kotona halvalla yösähköllä ilman veroluonteisia lisäkuluja.
 
Ostin ulkomailla töissä ollessa tammikuussa 2015 auton ja en tiennyt että se muuttoauto systeemi oli lopetettu. Ei ollut kyllä silloin tarkoitus tuoda autoa Suomeenkaan. Päätin sitten enemmän tai vähemmän yllättäen ottaa loparit ja toin auton Suomeen kesällä ja maksoin vielä 5ke veroja. Nyt jos tuo verotus muuttuu ensi vuoden alusta niin varmasti käytän toiset 5ke kirjekuoriin joihin ulostan joka päivä ja lähetän kansanedustajille ja puolueille.

Niin, eikö ajatus ole se että ulkomailla tienattu auto on voitava tuoda Suomeen? Ei sitä autoa sulta varmaan viedä vaikka vero muuttuisi.
 
Niin, eikö ajatus ole se että ulkomailla tienattu auto on voitava tuoda Suomeen?

Näinhän sen kuuluisi mennä. Päätös tosin olisi pitänyt tehdä silloin -95 EU:iin liittymisen yhteydessä. Tosin eihän tässä maassa mitään järkeviä päätöksiä tehdä oikea-aikaisesti.
 
Heh, ongelmahan oikeasti on taloudellisessa mielessä siinä, että öljypohjaisten polttoaineiden kulutus ja siten niistä kerättävien verojen määrä tässäkin maassa pienee vuosi vuodelta kuitenkin. Jos ja kun osittain tai kokonaan sähköä käyttävien ajoneuvojen osuus kasvaa, et kai kuvittele voivasi ladata sitä kotona halvalla yösähköllä ilman veroluonteisia lisäkuluja.
Se onkin hauska nähdä mitä tekosyitä keksivät että voivat verottaa sähköauton päästöistä extraa tms :) "Tässä on tämmöinen yleinen haittavero jos joku sattuu lataamaan kivihiilellä tuotetulla sähköllä."
 
Se onkin hauska nähdä mitä tekosyitä keksivät että voivat verottaa sähköauton päästöistä extraa tms :) "Tässä on tämmöinen yleinen haittavero jos joku sattuu lataamaan kivihiilellä tuotetulla sähköllä."

Tämän takiahan ne ovat poistamassa päästöihin perustuvan verotuksen ja tuovat tilalle vuosittaisen käyttömaksun, jossa sitten maksetaan teiden ylläpito ja muut yhteiskunta kulut :think:

Jos se saadaa km perusteiseksi että mitä enemmän ajat niin sitä enemmän maksat niin rupee porukka karsimaan autoilua ehkäpä oikeasti, joka taas johtaa siihen että porukka yrittää käyttää julkisia koska ne olis halvempia ja niinhän eu/valtio haluais mutta sitten tullaan taas siihen että ei tuu veroja ja pistetään alv ylös lipuissa...
 
Suuri hätähän tässä on se, että uudet auto kuluttavat vähemmän ja tuottavat vähemmän päästöjä. Eli tosiaan verotulot pienenee kun polttoainetta kuluu vähemmän ja ceeookakkosta tulee vähemmän. Täällä autoilun kehitysmaassa vielä sähköautoja muistetaan käyttövoimaverolla, eli tuttavallisemmin dieselverolla. :hammer:

Just äskettäin tänne Ouluun ruuvvailivat risteyksiin kameratolppia, jotka käyräyttävät ylinopeutta ja päin punaisia ajavat. On kytketty jo toimimaankin. Iloisesti räpsyy ja paikkaa valtion kassavajetta. Ois tämä maa ollut nurin jo pitkään ilman yksityisautoilijoita :psmoke:
 
Vähän asiaa sivuten. Ford muisti tänään mainospostilla.
Focus, autoveroton hinta 20ke
Kanta-asiakasetu 3900€
Arvioitu autovero 4800€
Laajennettua takuuta ja toikkareita noin 1000€

Kanta-asiakasetu 3700€
Hinta noineen 21290€

Pyöristelin jotain euroja ja centtejä. Johan tuossa pistettiin alea melkein veron verran. Mitään lisävarusteita tuossa ei ollut, no pidempi takuu jos sitä nyt voi edes varusteeksi sanoa, eli ei.
Tottakai tähän aikaan vuodesta kampanjat pyörii kaikenlaisilla varustepaketeilla, tai myydään vanhaa mallistoa pois, jos uutta pukkaa. Tuli nyt vaan postin mukana, niin kerrankin jaksoin lukea, varmaan muillakin merkeillä jotain kamppista päällä, ainakin volkkarilla tv-mainontaa jossa 3-5ke hinnoista pois.

Mutta en pidätä hengitystä. Ja toisekseen varastossa olevista autoista ei muistaakseni mitään veroja ole maksettu, vaan dealeri maksaa maahantuojalle sen neton ja sitä rataa eteenpäin.
Mainoksessa ei mainittu sitä 0,5% vuotuista veroalea.
 
Just äskettäin tänne Ouluun ruuvvailivat risteyksiin kameratolppia, jotka käyräyttävät ylinopeutta ja päin punaisia ajavat. On kytketty jo toimimaankin. Iloisesti räpsyy ja paikkaa valtion kassavajetta. Ois tämä maa ollut nurin jo pitkään ilman yksityisautoilijoita :psmoke:
Oulussa nyt ollaan niin sokeita liikennevaloissa, että ihan hyvä vain nuo kameratolpat. Päivittäin näkee 5km työmatkalla vähintään kolmessa eri valoristeyksessä punaisia päin ylinopeutta huristelevat.
 
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001946219.html

Pamahtaako maanantaina autoveropommi? IS:n lähteet vinkkaavat pitkään suunnitelluista muutoksista, toteutuessaan suoraa vaikutusta siihen millä kannattaa ajaa

Otsikko on, varsinaista uutissisältöä ei - kun ei ole tietoa. No laitetaan kuitenkin:

IS:n tietolähteiden mukaan hallituksen maanantaina julkistettava energia- ja ilmastostrategia saattaa pitää mukanaan ns. nollapäästöisiä autoja suosivan merkittävän veroedun.
Maanantaina paljastettavan paperin ajoitus ei ole sattumaa, sillä uusi energia- ja ilmastostrategia tulee pohjaamaan pitkälti tänään perjantaina voimaan astuneeseen Pariisin ilmastosopimukseen.

Mainittu sopimus muun muassa pakottaa Suomen puolittamaan öljyn kulutuksen eli tavalla tai toisella rajoittamaan myös ”väärällä tavalla saastuttavaa” eli bensiini- ja dieselautoihin perustuvaa liikennettä.

Virallisia faktoja siitä miten rajut päästövähennykset aiotaan tarkemmin toteuttaa, ei vielä ole annettu. Se on kuitenkin selvää, että isot paineet kohdistuvat erityisesti liikenteeseen ja kansalaisten liikkumiseen ylipäätään.

”Nollapäästöisille” eli sähköautoille luvassa tukea?
Ilta-Sanomien saamien tietojen mukaan hallituksen energia- ja ilmastostrategiassa olisikin mukana useita konkreettisia toimia kuten ns. nollapäästöisille autoille esitettävä subventio eli verotukseen perustuva tuki.

Strategian myöhempi toteuttaminen saattaa johtaa myös auto- ja ajoneuvoverojärjestelmän rajuun muuttamiseen.

IS:n lähteiden mukaan aiheeseen liittyvissä taustakeskusteluissa on ollut esillä ainakin autoveron mahdollinen korvaaminen ns. rekisteröintimaksulla. Sillä rokotettaisiin ensivaiheessa erityisesti isopäästöisiä ajoneuvoja.
 
Mielenkiinnolla odotellaan paljonko tulee lisää kustannuksia itselle kun omistan "väärällä tavalla saastuttavan" auton.

Nollapäästöinen auto: Sähkö pistorasiasta? Pistorasiathan eivät saastuta :rofl::rofl:
 
Mielenkiinnolla odotellaan paljonko tulee lisää kustannuksia itselle kun omistan "väärällä tavalla saastuttavan" auton.

Nollapäästöinen auto: Sähkö pistorasiasta? Pistorasiathan eivät saastuta :rofl::rofl:

Eiköhän ne kustannutkset kohoa joka tapauksessa saastutti se auto kuinka paljon tai vähän tahansa. Eikös tuosta ajoneuvoverosta ole jo tullut vuosittainen korotusautomaatti, välillä korotetaan hieman maltillisemmin ja muutoin sitten "annetaan isän kädestä" autoilijalle.

Todennäköisesti noiden sähköautojen maksut on muutama vuosi "kohtuullisella" tasolla ennenkuin valtiontalous tarvitsee oman osuutensa ja niidenkin maksuja korotetaan. Näinhän kävi muutama vuosi sitten, kun tuli ajoneuvoveroon tuli minimimaksu riippumatta siitä kuinka vähän sitä tappavaa co² ajoneuvo tuottaa. Eiköhän sitä vuosittaista veroa makseta hallituksen loppukaudella jo tuplat nykyiseen verrattuna, tulipa näitä odotettuja uudistuksia tai ei.
 
Todennäköisesti noiden sähköautojen maksut on muutama vuosi "kohtuullisella" tasolla ennenkuin valtiontalous tarvitsee oman osuutensa ja niidenkin maksuja korotetaan. Näinhän kävi muutama vuosi sitten, kun tuli ajoneuvoveroon tuli minimimaksu riippumatta siitä kuinka vähän sitä tappavaa co² ajoneuvo tuottaa. Eiköhän sitä vuosittaista veroa makseta hallituksen loppukaudella jo tuplat nykyiseen verrattuna, tulipa näitä odotettuja uudistuksia tai ei.

Juurikin näin. Liikenteen verotus on täysin fiskaalinen. Vaikka huomenna keksittäisiin ajatuksen voimalla liikkuva ajoneuvo joka puristaa samalla hiilidioksidista timantteja, ei verokuorma pienenisi senttiäkään.
 
Sehän nyt on selvää että kustannuksia tullaan lisäämään rajusti jo sen takia kun EU päätti että nimenomaan Suomen täytyy olla päästövähennysten kanssa koko maailman kärkeä. Eli jos aiotaan päästä edes lähelle niin autoveroa on pakko muuttaa ja painottaa verotus enemmän käyttöön. Se onkin sitten mielenkiintoinen kysymys miten tämä kaikki aiotaan tehdä ilman että siitä aiheutuu kohtuutonta rasitusta esim. työmatkalaisille.
 
Sehän nyt on selvää että kustannuksia tullaan lisäämään rajusti jo sen takia kun EU päätti että nimenomaan Suomen täytyy olla päästövähennysten kanssa koko maailman kärkeä.

Eihän tuo sinällään ongelma ole. Ongelma on että suomi tekee kaikkensa, kustannuksista välittämättä, saavuttaakseen tuo tavoitteet.

En kuullut radion uutisissa koko juttua, mutta ilmeisesti suunnitelmissa on nostaa etanolin osuutta bensiinissä jopa 30%. Oltiin vain huolissaan, että voidaanko suomessa tuottaa riittävästi etanolia ilman valtion tukea ettei sitä tuoda ulkomailta, eikä siitä voiko suomen autokanta käytää tuollaista etanolipitoista polttoainetta.

EDIT:
Ei uutinen ollutkaan autoverotuksesta vaan hallituksen ilmasto- ja energiastrategiaan liittyvä polttoanineen bio-osuuden lisääminen.

http://yle.fi/uutiset/3-9269895
 
Viimeksi muokattu:
Sehän nyt on selvää että kustannuksia tullaan lisäämään rajusti jo sen takia kun EU päätti että nimenomaan Suomen täytyy olla päästövähennysten kanssa koko maailman kärkeä. Eli jos aiotaan päästä edes lähelle niin autoveroa on pakko muuttaa ja painottaa verotus enemmän käyttöön. Se onkin sitten mielenkiintoinen kysymys miten tämä kaikki aiotaan tehdä ilman että siitä aiheutuu kohtuutonta rasitusta esim. työmatkalaisille.

Tai jos polttoaineista puhutaan, niin siinä on moni kuljetusyritys ihmeissään. Ja muutenkin, kun se julkinen ei toimi kehien ulkopuolella, niin ei pöndellä pärjää ilman autoa.
Muutenkin vähän outo ajatus, että yksityisautoilua alettaisiin kurittamaan täysin kohtuuttomasti. Luin siis vanhoja uutisia parin vuoden takaa, ja oli kyllä ihme ideoita. No ei suomessa mikään liian outoa ole.

Kai se ensi viikolla selviää. Tähän mennessä IS ollut ainoa media missä koko himmeliä on edes uutisoitu, nyt maikkarin uutisissa oli joku maininta asiasta. En nyt kovin intensiivisesti etsinyt muista kanavista, onko miten uutisoitu.
Tai nyt vilkaisin amppareista, niin ei missään muualla mainintaa, ainakaan auto-osastolla. Tokko tästä enempää tietoa ennen maanantaita, scenaarioita ja otsikoita varmaan koska klikkihuoraus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 492 924
Jäsenet
74 120
Uusin jäsen
Lähiverkkopaita

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom