Autotallista mancave

Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
80
Vähän niin ja näin, että onko tämä oikea osasto, mutta kun mietin niin onhan tämä buildi/setuppi, ehkä vain vähän keskivertoa isompi sellainen.

Eli homman taustaa:
Ollaan hommaamassa taloa ja siinä nyt on sitten pihalla n.60m2 lämpöeristetty autotalli/varastorakennus.
Villaa on kuulemma seinissä 10cm ja yläpohjasta ei vielä tarkempaa tietoa.
Tallia ei ole pidetty aiemmin lämpimänä kuin ainoastaan tarpeen mukaan jonkunmoisilla säteilylämmittimillä.

Itse ajattelin laittaa ilmalämpöpumpun ja muutaman sähköpatterin lämmitystä varten. Pumpulle ylläpitolämpö ja pattereille sitten hiukan alempi lämpö termostaatteihin, että jos pumppu päättää hyytyä pakkasilla tms niin patterit lämmittää sitten.
Paljonko tuolle pumpulle uskaltaa laittaa ylläpitolämmöksi, että atk ja esim. soittimet ym arvokkaampi tavara säilyy?
Ideana olisi pitää ainoastaan tarvittava lämpö arkisin (kun olen töissä) ja tarpeen mukaan sitten lämmitellä enemmän iltaisin/viikonloppuisin kun on aikaa harrastaa.

Ajattelin seurailla ekan talven tilannetta ja tarvittaessa ensi kesänä lisäeristää tallia, mutta onko tuossa nyt jotain mitä pitäisi tajuta huomioida? Sähköjähän nyt pitää tarpeen mukaan värkätä, että virta riittää kaikkeen tarpeelliseen ja tämäkin tällä hetkellä vasta selvityksessä.

Aion tosiaan ottaa koko tilan haltuun joten potentiaalia olisi tehdä ihan viihtyisä man cave, mutta pitää nyt katsoa miten aika, energia ja rahat riittää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 051
Mulla on talli suurinpiirtein saman kokoinen mutta lämpimäksi on eristetty vain puolet siitä. Eristyksen paksuus samaa luokaa.

Toistaiseksi lämmitykseen on hyvin riittänyt yksi PC jauhamassa Folding@homea sekä yksi PC valvontakameroita varten. Tuolla metodilla tila pysyy reilusti plussan puolella myös kovilla pakkasilla. Jos siis ei tarvitse kesällä jäähdyttää ja tykkää ennemmin viritellä vanhaa SER jätettä etsimään parannusta syöpää, ET:n signaaleja tai vaikka jotain bitcoineja tms. Kun tarttee enemmän lämpöä niin tuollaisella perus lämpöpuhaltimella ilmanlämpö nousee nopeasti.

3 hengen lanit on tuolla myös joskus pidetty ja sillon ongelmana alkaa olemaan ilmanvaihto ja jäähdytys. Ovea raottamalla tietty talvella saa kylmää sisään mutta sopivaa ilmankiertoa on hankala saada aikaan. ILP auttaisi ilman lämpötilaan mutta vaihtoon sekään ei auta.

Jos tallissa on tarkoitus tehdä jotain pölyä, kipinöitä, roiskeita ym. tuottavaa hommaa niin jotain osastointi tai erillistä laitetilaa suosittelisin.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 081
Itse ajattelin laittaa ilmalämpöpumpun ja muutaman sähköpatterin lämmitystä varten. Pumpulle ylläpitolämpö ja pattereille sitten hiukan alempi lämpö termostaatteihin, että jos pumppu päättää hyytyä pakkasilla tms niin patterit lämmittää sitten.
Paljonko tuolle pumpulle uskaltaa laittaa ylläpitolämmöksi, että atk ja esim. soittimet ym arvokkaampi tavara säilyy?
Ideana olisi pitää ainoastaan tarvittava lämpö arkisin (kun olen töissä) ja tarpeen mukaan sitten lämmitellä enemmän iltaisin/viikonloppuisin kun on aikaa harrastaa.
Laitteiden puolesta pitäisi riittää aika vähän. Jos tilassa oleskellaan enemmän niin suosittelen panostamaan ilmanvaihtoon.

Omassa ~45m^2 tallissa on ollut alunperin 2kW patteri ja nyt ilp. Ja talvella myös auto...
Työstökoneet, niiden ohjaimet, reititin, soitin, yms ovat pysyneet hyvin kunnossa vaikka välillä on ollut vähän kosteaakin. Suurempi ongelma on nurkat joissa ilma ei kierrä ja kosteus tiivistyy, kunnollinen ilmanvaihto auttaisi.

Lämmöt on olleet patterilla alimmillaan ~12 astetta (ovien nurkissa ~8), kosteuden puolesta saisi olla vähän enemmänkin. Ilp on huomattava parannus patteriin verrattuna, muistaakseni ylläpitoasetuksena oli talvella 16 astetta.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Jos aiot lisäeristää, 3cm paksu Finnfoam on yllättävän iso lisä tohon villan päälle. Voi levyttää kipsillä päälle jos tahtoo. Vetäsin omaan lämpimään talliin puuovien pintaan tuota ja talli ei ole koskaan ollut noin helpolla lämmin.. Mutta ilmanvaihto kannattaa myös miettiä kohdalleen.

Mikäs on lattiapinnoite nykyisellään? Toivottavasti ei pelkkä betoni.
Joko boss-level pinnoite pro:lta (sellane mikä hierretään pintaan) tai sitten vetelee Epoximaalilla useamman kerroksen pintaan. Autolle ajomatot minkä päälle ajaa ettei nastat ja kivet puhko pintaa.

Sähköä tulet tarvitsemaan paljon :D Itse remppasin tallia satunnaiseen auton ropaamiseen ja lisäsin 10 pistorasiaa - silti liian vähän :btooth:

Miten toi valaistus? Mun pitäis vetää se uusiksi - vaihdan loisteputket vielä ledeihin - ja autohommien takia sijoittelen niitä enemmän autopaikkan ympärille kuin auton päälle. Lisäksi jätän talliin ainakin yhden liiketunnistin valon siihen sisälle, kulkuoven kohdalle, josta syttyy valot sen verran että löytää valokatkaisijalle.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
80
Jees kiitoksia, täällä on tullut hyviä kommentteja asiaan liittyen!
Erityisesti tuo lämpötila missä se talli tulisi pitää olisi hyvä setviä, koska se on tulossa tosiaan ihan man cave käyttöön eli autoa tms en tule siellä pitämään. Talli on itseasiassa jaettu kahteen osaan eli 35m2 on tuo kahden auton talli osa ja perällä on sitten toinen tila n.25m2 joka on ollut sitten varastona edellisillä omistajilla. Varmaankin jotain tuon typppiistä ehkä kuitenkin pitänee miettiä itsekin eli tuo 35m2 man cave käyttöön ja sit toi lopputila varastoksi / jos tulee jotain enemmän sotkua aiheuttavaa askarreltavaa niin tekisi ne hommat siellä puolen niin tuon isomman tilan saisi säilymäänkin siistinä.
Tuo ilmanvaihto asiakin mulla oli mielessä, mutta sitä en paljoa ole vielä kerinnyt miettiä, mutta tuossahan olisikin aikalailla hyvänoloinen valmis ratkaisu minkä @Carlos laittoi joten kiitokset linkistä! Tuohon pitää perehtyä ja jos hinnat on tuota 500€ luokkaa niin kuulostaa kohtuulliselta!
Joku täällä kysyi lattiasta niin se on ihan betonilla vielä. Pitänee maalata, mutta miten nuo tommoiseen tarkoitetut maalit niin ottaako ne miten hyvin kiinni jos siellä on vanhaa paskaa alla? Kun ei nyt viitsisi ruveta piikkaamaan vanhoja paskoja pois ja valamaan uutta lattiaa näillä aikatauluilla mitkä tässä nyt on tiedossa. Ja siis noilla paskoilla tarkoitan esim. öljyä ym mitä siellä muistaakseni jonkun verran on. Linkkiä saa laittaa hyviksi havaittuihin maaleihin jos joku vain viitsii! Kun sen sitten jossain vaiheessa saa maalattua niin ajattelin josko laittaisi sellaisen terassimaton siihen 35m2 tilaan. Sitä kun saa miehekkään mustana ja siinä on se nypyläjuttu pohjassa mikä mahdollistaa ilman kierron siellä allakin niin ei välttämättä hapantuisi niin helposti mikään vaikka lämpötila kovimmilla pakkasilla pääsisi tippumaan alle tuon kastepisteen.
Aikataulut menee tällä hetkellä sillä tavalla, että aloittelemaan pääsee varmaan ensi kuun alusta eli aikaa suunnitteluun on suht hyvin, mutta käyttöönkin tuo pitäisi saada sitten, kun hommiin pääsee niin mahdollisimman nopeasti.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Ittellä oli tallin lattiassa maaliroiskeita, öljyä, jne. Esipesin aika jytkyllä myrkyllä sen lattian harjalla hinkaten ja painarillla huuhtoen. Lastalla kuivasin lattian. Annoin kuivua kunnolla ja sitten vuokrasin rakennuskonevuokraamosta hommaan tarkoitetun koneen, hiontalaikkoja ja imurin. "Hioin" betonia (5m x 6m) 30m2 tallista täyden työpäivän verran - en edes osannut tehdä oikein sitä koska ajoin siirtopyörien varassa. Silti seurasin että pinta meni puhki kunnolla ennen kun olin tyytyväinen tulokseen. Nyt on SolMaster EP10 pysyny vissiin 2vuotta lattiassa kiinni. Eka pohjamaalaauskerros imi ihan raivolla lattiaan kiinni.
Ei ollu ihan 2päivän homma kylläkään mutta tyytyväinen olen lopputulokseen. Oli "wörttiä".
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Tässä yksi maali, joka varmasti sopii betonilattiaan: Betolux
Lattiassa ei taida olla lattialämmitystä, niin kannattaa muistaa että sukkasillaan se tuntuu melko viileälle. Sehän ei haittaa jos reinoissa siellä kuljetaan.

Mutta jos tuota terassimattoa meinaat sinne laittaa, niin tuntuu melko turhalta maalata sitä lattia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
84
Jos ei halua maalattua pintaa voi sen betonin myös "sitoa"
Itse kun vaihdoin lattian taloon, niin hioin betonin ja mattoliimat pois dot1q tyylillä ja laitoin Erikeepperi+vesi seoksen sen jälkeen. Hyvä tuli.
Toki mulla on sen päällä laminaatti, mutta ton pitäs kestää kulutusta ja on edullinen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
316
Täällä pitäis kans rintamamiestalon nykyinen kellarissa oleva verstas saada muutettua mancaveksi/simuluolaksi.

Lattia tosiaan betonia, eikä tuota ilmeisesti kannata tiiviiksi tehdä esim. millään laminaatilla tai vastaavalla - alkais keräämään kosteutta.

Oisko tuo Betolux hyvä ratkaisu tuohon hommaan? Käynyt myös mielessä jonku sortin koolaus lattiaan ja päälle jokin lankku-tyylinen ratkaisu tjsp. jotta ilma kiertäis...
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Täällä pitäis kans rintamamiestalon nykyinen kellarissa oleva verstas saada muutettua mancaveksi/simuluolaksi.

Lattia tosiaan betonia, eikä tuota ilmeisesti kannata tiiviiksi tehdä esim. millään laminaatilla tai vastaavalla - alkais keräämään kosteutta.

Oisko tuo Betolux hyvä ratkaisu tuohon hommaan? Käynyt myös mielessä jonku sortin koolaus lattiaan ja päälle jokin lankku-tyylinen ratkaisu tjsp. jotta ilma kiertäis...
Itse huolestuisin enemmän jos se kerää kosteutta. Pitäisi jo varmasti olla betonin kuivaa, jos kyseessä on vanha rintamamiestalo. Eihän se ilma siellä maalin allakaan kierrä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Itse huolestuisin enemmän jos se kerää kosteutta. Pitäisi jo varmasti olla betonin kuivaa, jos kyseessä on vanha rintamamiestalo. Eihän se ilma siellä maalin allakaan kierrä.
Vanhojen rintamamiestalojen kellarit on suunniteltu sisäänpäin kuivuviksi, joten kosteutta varmasti ilmenee. Tähän tietty vaikuttaa mahdolliset salaojat (harvoin), talon sijainti ja ympäröivä maa-aines.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
316
Itse huolestuisin enemmän jos se kerää kosteutta. Pitäisi jo varmasti olla betonin kuivaa, jos kyseessä on vanha rintamamiestalo. Eihän se ilma siellä maalin allakaan kierrä.
Ei ainakaan kuntotarkastuksessa havaittu kosteutta mittarilla. Talo sijaitsee mäkisellä tontilla ja maa-aines on kuivaa, ei kuulemma tarvetta edes salaojille.

Kannoin nyt simuvehkeet kellariverstaaseen ja asettelin muutamia mattoja lattialle -Saapi nyt aluksi kelvata. Talvea vasten kehittelen varmaankin jonkinmoisen lattian tuonne. Talossa maalämpö, niin vois jopa lattialämmityksen sinne asentaa :tdown:
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Kyllähän se lattialämmitys paremmin toimii maalämmön kanssa. Ei tarvitse sähköllä lämmittää niitä puuttuvia asteita. Kipsivalulla tulee heti suoraa pintaa, ja lattialämmitys reagoi nopeammin. Suosittelen :tup:.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
80
Jees ilppi ja ilmastointi asiat alkaa selvitä pikkuhiljaa. Enää vain käytännön puoli kokonaan hoitamatta eli mistä hommaa laitteet ja asennukset.

Sitten seuraavia hommia kyselemään. Eli tähän menneessä ollaan aina asusteltu paikoissa minne on saanut joko kaapelin tai kuidun kautta netin. Nythän tämä homma menee uusiksi kokonaan ja joudutaan ainakin tämän hetkisten tietojen mukaan siirtymään 4g:hen.
Lueskelin 4g modeemiketjua ja siellä oli saanu kannatusta se jotain 3-400€ maksava modeemi joka oli käytännössä modeemi ja antenni saman johdon päässä (jos nyt en omiani muistele) niin lieneisi ihan hyvä vaihtoehto jos haluaa kunnon yhteydet, mutta onkohan tuo 5g nyt tulossa kuluttajille millä aikataululla eli kannattaisiko hommata nyt joku halvempi modeemi ja odotella 5g:hen ja hankkia sitten jotain laadukkaampaa vempelettä tilalle?
Sitten kun mennään langattomiin yhteyksiin alkupäässä niin ajattelin että lienee sama tehdä loppupäällekin ja säästyä kilometriltä johtoa ja hankkia jonkunlainen wifi mesh systeemi joka kattaisi sitten koko talon ja autollin samaan syssyyn.
Kysymys kuuluukin onko joku noista tarjolla olevista systeemeistä parempi kuin muut? Netgearin orbit lupailevat aika kovia siirtonopeuksia mutta näkyykö käytännössä tuo lupailtu 3gb missään verrattuna suurimpaan osaan muista laitteista jotka lupailevat sitä 1.2gb:tä?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
80
No tuo wifi mesh systeemi tuli ratkaistua tällä: TP-LINK Deco P7 Hybrid WiFi -Mesh-järjestelmä, 3-pack, minkä joku oli linkannut tuonne tarjousketjuun.
139€ hinnalla ainakin kannattanee kokeilla. Luulisi välttävän omiin tarpeisiin.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 509
Mulla oli talosta autotalliin matkaa 10m ja wifi ei oikein sinne puskenut. Laitoin semmosen sähköverkon kautta toimivan yhteyden. Toimi mainiosti. Tilan toimenkuva oli äänitys/musapaja jossa vehkeet ja soittimet jne. Siellä oli betonilattia johon hakkasin vaan jonkun pehmusteen päälle laminaatin. Villasukkahommaa talvella, mutta muuuten ihan jes. Lämmittimenä oli puhaltava irtopatteri joka hoiti homman ok. Tilan molempiin päihin ilmanvaihtotötteröt flektillä niin ilmaa riitti ihan hyvin.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 243
Itselläni on autotallissa ilmalämpöpumppu. Ensimmäisen talven pidin sitä ylläpitolämmöllä, mutta silloin se puhaltaa kovempaa (mun koneessa ei pysty säätämään puhallusta pienemmälle ylläpitoasetuksella) eikä se +8-10 astetta ole niin mukava hillua ja touhuta. Seuraavaksi talveksi laitoin pumpun normaaliin lämmitysasetukseen pitämään tallin +17´C ja huomasin, ettei se vie sähköä yhtään sen enempää kuin se ylläpitolämpö. Toimii silloin paremmalla hyötysuhteella kun ei tarvi hakata kompuraa niin paljon päälle ja pois ja puhallusnopeus on pienempi. Nyt monta talvea ollut jo lämmöt päällä koko ajan. En usko että tarvitset niitä lämpäpattereita, ilp riittää hienosti.

Mulla on myös mun pelikone ja simupenkki tallissa, mutta valitettavan vähällä käytöllä (varsinkin simupenkki).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 666
Viestejä
4 188 184
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom