Autotallin oveen kytkin ja valo sisälle

Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
728
Nyt on jäänyt nosto-ovella oleva autotallin ovi pari kertaa auki ja näin kovilla pakkasilla se ei ole kovin kiva asia kun vesimittari on siellä ja vedentulo taloon katkeaa. Ajattelin rakentaa yksinkertaisen tunnistimen joka kestää. Tähän projektiin ei mitään kännykkäappsia tule vaan talon eteiseen merkkivalo joka palaa kun tallin ovi auki.

Opiskeluajoista on niin paljon aikaa että miten tuommoinen kannattaisi rakentaa? Katselin jotain teollisia rajakytkimiä joilla ainakin tilatiedon saisi mutta miten siihen saa valon kytkettyä? Tuleeko signaalikarvasta mitä ulostulua virtaa jolla saisi ledin tjms syttymään?
 
Liittynyt
04.04.2017
Viestejä
169
Mä lähtisin langattomasta magneettikytkimestä ja vastaanottimesta joka tulee valaisimelle rasiapohjaan tai johonkin vastaavaan paikkaan.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
307
Tuohon systeemiin käy oikestaan ihan mikä tahansa painonappi, virtalähde ja lamppu. Sähkö kulkee virtalähteestä napin läpi lampulle ja takaisin virtalähteelle. Kumminpäin sitten haluaakin rakentaa, avaavalla vai sulkevalla koskettimella ja palaako lamppu jos ovi on vähänkin auki vai vasta siten kun ovi on kokonaan auki tai jotain siitä väliltä.

Tyylikkääimmin voisi mennä jonnekkin saranan lähelle peltipala ja siihen induktiivinen raja-anturi. Anturi tarvitsee itse plussan ja miinuksen ja sitten kolmannesta johdosta lampulle ulos ja lampun toinen pää virtalähteeseen.

Ovivalmistajilla on usein suoraan sopivia antureita oviinsa.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 001
Mekaaninen rajakytkin on ainakin varma eikä sen toimintaan vaikuta oven materiaalit.
Hälyginlaitteissa käytettävä magneetti+anturi on myös hyvä vaihtoehto.

Itse laittaisin kytkimen/anturin mahdollisimman kauas saranoista jolloin pienempikin aukeama tunnistuu.

Helpoimnalla pääsee mekaanisella kytkimellä joka sulkee kärjet silloin kun ovi on auki ja avaa kiinni- asennossa. Turvallisuussyistä sillä kytketään esim.12V powerista pätkälle ledinauhaa tai vastaavaa. Laadukas poweti saa olla seinässä kiinni koko ajan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Mulla oli nosto-ovessa samaa ongelmaa, ja kysymykseen ”koska ovi on viimeksi huolletu?” vastaukseni oli ”ei koskaan”. Huollon jälkeen pelannut moitteetta. Varmaan perushuollon voi tehdä itsekin. En tiedä mitä kaikkia tekivät, mutta vähän muutakin kun pelkkää öljyä mm. vaijerit vaihtoon. Kaksi äijää touhusi vajaa pari tuntia. 10v vanha ovi.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
728
Mulla oli nosto-ovessa samaa ongelmaa, ja kysymykseen ”koska ovi on viimeksi huolletu?” vastaukseni oli ”ei koskaan”. Huollon jälkeen pelannut moitteetta. Varmaan perushuollon voi tehdä itsekin. En tiedä mitä kaikkia tekivät, mutta vähän muutakin kun pelkkää öljyä mm. vaijerit vaihtoon. Kaksi äijää touhusi vajaa pari tuntia. 10v vanha ovi.
No tämäkin on totta. mitään en ole ovelle tehnyt 14v :D
 
Liittynyt
19.04.2018
Viestejä
30
Mulla oli siellä katon kiskossa langattoman pistorasian rajakytkin. Sisällä pistorasiassa sitten yövalo, mistä näki jos ovi auki.

Pari kertaa talvella oli meilläkin ovi koko yön auki. Sopiva lumipaakku oven alla.
Kerran naapuri soitti ja kysyi onko teillä tarkoituksella tallin ovi auki... Pakkasta -10 astetta.

Edit: muistaakseni tämmönen:

Siihen jousipalautteinen vipukytkin missä 10cm pätkä pneumatiikkaletkua vartena.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 547
Viestejä
4 165 966
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom