Autot jossa luotettavuus ja ajamisen/auton halpuus etusijalla.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rxd
  • Aloitettu Aloitettu

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Vuonna 2000-2004 vuoden Toyota Corolloissa on ollut tyyppivikoja ja sen jälkeen tullut niihin uudet koneet ja vaihdelaatikot sekä 2002 myös uusi alusta
Esimerkiksi Toytota Corollat 2005 mennessä ne ongelmat oli jo viimeistään korjattu.
Jolloin vuoden 2005-2007 vuoden corollat on mahdollista saada 5000 euron budjetilla jolla on ajettu ~200 000km.
90-luvun corollat vaikka on luotettavalla koneella, niin ne alkavat olemaan jo ruostunut puhki, vaikka olisikin selkeästi edullisempi vaihtoehto.

Onko teillä muista automerkeistä jonkinlaista lyhyttä tietopläjäystä ja perustelua miksi pitäisi siihen käyttää 5000 euroa?
 
Hyvin pidetty ysärin lopun Mazda 626. Ei yhtä ruosteherkkä kuin seuraajansa 6 ja "perusjapsi" kaikessa positiivisessa merkityksessä.

Suzukin Vitaroita millenniumin ensimmäiseltä vuosikymmeneltä ei vielä ihan saa tuohon hintaan, mut... 2,4 tai 2,7, toimii.
 
Mazdojen ongelma taitaa olla varaosien saatavuus ja hinta. Ei taida löytyä motonetistä hyllystä kaikkea kulutustavaraa, ja hintakin jotain muuta kuin yleisillä euromerkeillä / Toyotalla.
 
Luotettavan auton maine tuo lisää hintaa, monesti esim. Toyotojen tapauksessa ovat merkittävästi kalliimpia kuin muut saman ikäiset ja ajetut.

Itsellä myös ollut "ikiliikkuja" Tojoja, mutta kyllä sinnekkin on remonttia tehty ihan tarpeeksi alta 200tkm ajettuna, joten en ihan varauksetta maksaisi ylihintaa yli 200tkm ajetusta Tojosta. Kaikkiin autoihin tulee vikoja. Mitä enemmän ajettu, sitä enemmän vikoja.

Sanoisin ettei oleellisesti muutu kokonais kustannukset, jos ostaa halvemman merkin, mutta vain murto-osan ajettuna Corollaan verrattuna. Kunhan VAG-pommit kiertää kaukaa, niin kyllä nuo perus korealaisetkin ovat aika varmoja laitteita ja niitä saa 100tkm ajettuna puoli-ilmaiseksi.
 
Sanoisin, että mk4 mondeot on varsin järkeviä vaihtoehtoja. Varsinkin bensa 2.0, samaa konetta tehty vuosituhannen taitteesta alkaen ja on tehty vielä käsittääkseni tähän päivään astikin. Ketjukone, perus simppeli, luotettava, varaosat on edullisia. Myös iso hyppy tapahtunut alustassa sekä varusteissa ja muutenkin yleisessä habituksessa jos vertaa mk3 mondeoihin vaikkakin kone on täysin sama. Ison auton vakaus ja jämäkkä ajettavuus toki tuo omat haasteensa tuennan osien kulumisessa (fordeissa tyypillisesti taka kallistuksenvakaajan koiranluut ihan vuosittain vaihdettavaa tavaraa) mutta kuten mainittua, osat on edullisia niin konehuoneen puolella kuin alustan puolellakin. Tuo kyseinen koiranluu taitaa olla alle 10€/kpl.

Ainakin omaan silmään tuo mk4 omaa ajattoman muotoilun, 2007 alettu tekemään ja siistiltä näyttää. Edellinen korimalli eittämättä näyttää vanhalta!
200tkm ajettuja löytänee tuohon 5-6k budjettiin, eikä ole kyllä paha kilsamäärä tuolle koneelle kun jengi ajellut 350tkm samaisella tekniikalla, toki voimansiirto voi alkaa nuilla ~300tkm kilsoilla temppuilemaan varsinkin jos on vähän nojailtu kytkintä vasten. Samaten venttiilit olisi hyvä säätää n. 200tkm jälkeen mutta tämäkin vain jos auto oireilee.

Summa summarum.

Ford Mondeo MK4, 2.0 bensa
Ketjukone
Hyvä ajettavuus
Edulliset varaosat
Hyvä varustelutaso
Siisti kori, harvoin mätäongelmaa.
Kestää kilometrejä.
 
Vähän menee ohi aiheen jo, mutta kuinka ensimmäisessä autossa menee katsastus ja siihen liittyvät asiat?
Usein näissä lukee mihin saakka on ajoaikaa voimassa tai se että milloin on viimeksi katsastettu.
Tuleeko katsastuksen jälkeen aina vakiomäärä lisää ajoaikaa ajoneuvolle. Kuinka paljon ensimmäinen katsastus maksaa ja onko niitä erillaisia vaihtoehtoja ja mitä siinä pitää ottaa huomioon? Jos katsastuksessa ilmenee onglmia tai korjattavaa miten sen jälkeen pitää toimia, suositteleeko se itse katsatsuspaikka sitä korjaamista, että jätettäisiin auto sinne? Onko katsastusmaksuissa maksu samantien vai osamaksulla, entä kuinka huoltotyössä? (Hinnoista ei ole mitää edes suuntaa, niin jos joku jaksaa tyhmälle kertoa perusasiat.) Voitko kertoa vaikka oman esimerkin miten sulla on menny vaikka parina edeltävänä vuonna ja mitä siinä on ollut ja miten ne on mennyt, ja kuinka hintavista asioista on kyse.
 
Vähän menee ohi aiheen jo, mutta kuinka ensimmäisessä autossa menee katsastus ja siihen liittyvät asiat?
Usein näissä lukee mihin saakka on ajoaikaa voimassa tai se että milloin on viimeksi katsastettu.
Tuleeko katsastuksen jälkeen aina vakiomäärä lisää ajoaikaa ajoneuvolle. Kuinka paljon ensimmäinen katsastus maksaa ja onko niitä erillaisia vaihtoehtoja ja mitä siinä pitää ottaa huomioon? Jos katsastuksessa ilmenee onglmia tai korjattavaa miten sen jälkeen pitää toimia, suositteleeko se itse katsatsuspaikka sitä korjaamista, että jätettäisiin auto sinne? Onko katsastusmaksuissa maksu samantien vai osamaksulla, entä kuinka huoltotyössä? (Hinnoista ei ole mitää edes suuntaa, niin jos joku jaksaa tyhmälle kertoa perusasiat.) Voitko kertoa vaikka oman esimerkin miten sulla on menny vaikka parina edeltävänä vuonna ja mitä siinä on ollut ja miten ne on mennyt, ja kuinka hintavista asioista on kyse.
Mitä tarkoittaa "ensimmäisessä autossa"? Olet ostamassa ensimmäistä autoasi? Sillä ei ole mitään merkitystä asiaan.

Katsastusajankohta määräytyy auton iän ja sen mukaan milloin se on viimeksi katsastettu. Jos ekaa postia luetaan, niin noissa pommeissa on katsastus joka vuosi. Uudessa parhaimmillaan neljän vuoden jälkeen.
Ja kun nyt puhutaan noista pommeista, niin katsastuspäivästä tulee noin vuosi lisää aikaa seuraavaan.
Katsastuspaikan saat itse valita. Eri paikoissa eri hinnat ja paketit. Katsastus on kuitenkin aina sama autosta riippuen, katsastus ja päästöt esimerkiksi.
Perinteiset katsastusasemat ei korjaa autoja eikä liene sen suuremmin suosittelevan mitään pajaa. Nämä uudet katsastavat korjaamot tekee varmaan sitten mitä huvittaa. Ensin korjaa ja sitten lyö leiman paperiin tms. Jos katsastuksessa joku pomppaa, niin saat lapun käteen mitkä viat pitää korjata ja mihin mennessä. Jos on liian vaarallinen vika, niin auto menee ajokieltoon.
Katsastuksen hinta vaikkapa noin 80€. Osamaksulla? Olisiko syytä lykätä auton hankintaa jos 80€ tekee tiukkaa? Kannattaa perehtyä huolellisesti auton omistuksen ja käytön kokonaiskustannuksiin.

Oma auto pitää katsastaa tällä hetkellä kahden vuoden välein. Marssin konttorille, maksoin 62€ ja setä tarkasti auton. Ei vikoja, lähdin pois. Tapaamme jälleen 2v päästä.
 
Mitä tarkoitat ensimmäisellä autolla tai ensimmäisellä katsastuksella? Ensimmäinen määräaikaiskatsastushan tehdään nykysäännöillä siihen mennessä, kun auton ensimmäisestä käyttöönotosta on kulunut neljä vuotta. Ketjun aiheena taas taitaa olla vanhemmat autot.

Nykyään ei ole kiinteää katsastuskautta vaan määräaikaiskatsastuksesta saa aina(tietyin tarkennuksin) vuoden leiman. Paitsi alle 10-vuotialle 2 vuoden.


Helpointa on, että valitset hyvän paikallisen yleiskorjaamon, johon viet auton ja he katsastavat. Jos sinulla on jokin käsitys jostain oireesta autossa, niin kerrot tietysti arvelusi. Voivat muutenkin nopeasti vilkaista jo etukäteen, ettei ihan turhan takia tule jälkitarkastusmaksua. Sovit vaan, paljonko saa kysymättä laskuttaa.

Korjaamo haluaa normaalisti kertamaksun autoa noudettaessa. Samoin katsastuskonttori. Toki suoraan katsastuskonttorille et maksa mitään, jos korjaamo asioi siellä puolestasi.

Edit: Olin hidas ja sama asia tulikin jo kerrotuksi edellä. Sen tosiaan unohdin, että nykyään on jopa firmoja, joissa on katsastusasema ja korjaamo samassa. Melkein sama palvelu on silti ennenkin onnistunut perinteiseen tyyliin, eli antamalla katsastus korjaamon huoleksi. Voisin jopa otaksua, että tämä on eturistiriitojen välttämiseksi parempi vaihtoehto, jos korjaamo muuten on ammattitaitoinen ja rehellinen - jos ei ole, ei siellä asioiminen muunkaan huollon yhteydessä olisi hyväksi.
 
Sanoisin, että mk4 mondeot on varsin järkeviä vaihtoehtoja. Varsinkin bensa 2.0, samaa konetta tehty vuosituhannen taitteesta alkaen ja on tehty vielä käsittääkseni tähän päivään astikin.

Nii. Jokainenhan sen nyt tietty käsittää miten itse haluaa tuon ajamisen halpuuden mitä otsikossa kyseltiin, omalla '09 vuoden farkulla vähän siinä ja siinä viitsiikö tuota 8l/100 pääasiassa kehäteillä ajelua halvaksi mainostaa.
Saisi varmasti joo vähän pienemmäksi hivelemällä kaasua varovasti ja kesäkeleillä putoaa kulutus vielä vähän mutta ääh.
Mukava ajella koska iso auto mutta myös ihan helvetin laiska koska iso auto ja tuhnu moottori.
Meni toki tohon 5-6k haarukkaan 185tkm ajettuna.
 
Jos ei mätävikoja oteta lukuun nii 90 luvun puolivälin astra f malli 2 litran moottorilla on aikamoinen ikiliikkuja. Laatikko on todella hyvä ja moottori käytännössä tuntuu olevan ikuinen. Sähköjäkään ei liiemmin ole ja kulutus sekaajossa alle 8 litraa. Itsellähän ei moista ole kun ajelen saabilla ja vaikka saabi onkin luotettava niin kulutus tekee siitä kalliin ajettavan.
 
Nii. Jokainenhan sen nyt tietty käsittää miten itse haluaa tuon ajamisen halpuuden mitä otsikossa kyseltiin, omalla '09 vuoden farkulla vähän siinä ja siinä viitsiikö tuota 8l/100 pääasiassa kehäteillä ajelua halvaksi mainostaa.
Saisi varmasti joo vähän pienemmäksi hivelemällä kaasua varovasti ja kesäkeleillä putoaa kulutus vielä vähän mutta ääh.
Mukava ajella koska iso auto mutta myös ihan helvetin laiska koska iso auto ja tuhnu moottori.
Meni toki tohon 5-6k haarukkaan 185tkm ajettuna.
Joo, hyvä pointti. 2.0 Mondeo kuluttaa ainetta, 8-9l/100 keskikulutus on aika normi ja pienempää konetta ei voi tuon kokoiseen autoon edes suositellakaan (plus että pienemmät koneet on hihnakoneita).
Mutta kaiken kaikkiaan, autona luotettava ja huolto on edullisimmasta päästä, menovesihän sille maistuu mutta auton valinnassa harvemmin saa värisuoraa. :D
 
Joo, hyvä pointti. 2.0 Mondeo kuluttaa ainetta, 8-9l/100 keskikulutus on aika normi ja pienempää konetta ei voi tuon kokoiseen autoon edes suositellakaan (plus että pienemmät koneet on hihnakoneita).
Mutta kaiken kaikkiaan, autona luotettava ja huolto on edullisimmasta päästä, menovesihän sille maistuu mutta auton valinnassa harvemmin saa värisuoraa. :D

Joo, totta tuokin. Harvemmin ne kaikki hyvät, halvat ja taloudelliset osuu samaan pakettiin.
Plus näillä keleillä mitä täälläkin on pitkin talvea ollut välillä niin lämmitettävä tuulilasi on sellainen varuste mistä ei halua luopua
 
Joo, hyvä pointti. 2.0 Mondeo kuluttaa ainetta, 8-9l/100 keskikulutus on aika normi ja pienempää konetta ei voi tuon kokoiseen autoon edes suositellakaan (plus että pienemmät koneet on hihnakoneita).
Mutta kaiken kaikkiaan, autona luotettava ja huolto on edullisimmasta päästä, menovesihän sille maistuu mutta auton valinnassa harvemmin saa värisuoraa. :D

Tuohan on vaan etu, ainakin tossa tapauksessa.

Aika moni 2.0 mondeo pitää ihanan ketjun rohahduksen käynnistäessä... jaa muukin auto, itellä Fiesta :D Saa nähä milloin on viimeinen käynnistyskerta.

porukka kun tuntuu kuvittelevan että ketjujakopää on nykyautoissa huoltovapaa.
 
Tuohan on vaan etu, ainakin tossa tapauksessa.

Aika moni 2.0 mondeo pitää ihanan ketjun rohahduksen käynnistäessä... jaa muukin auto, itellä Fiesta :D Saa nähä milloin on viimeinen käynnistyskerta.

porukka kun tuntuu kuvittelevan että ketjujakopää on nykyautoissa huoltovapaa.
En kyllä allekirjoita oikeen mitenkään päin. Nykyautoissa missä osassa autoissa käytetään 1-rivistä ketjua niin joo, se ketju saattaa 250-300tkm kohdalla olla väljistynyt ja vaatii huoltoa.
Mutta muuten, jakopää huolto (hihna koneet) on omasta mielestäni ihan täysin ylimääräinen huollon kohde, ja yleensä helvetin kallis sellainen. Mondeon 2.0 konetta en oikeen luonnehdi "nykyauton moottoriksi" vaikka sitä edelleen käytetäänkin koska käytännössä se on sama kone kuin 20 vuotta sitten kun se ensimmäisen kerran suunniteltiin.
Ja mitä tällä ajan takaa, niin ei tuossa koneessa yksinkertaisesti ikinä tarvitse ketjua huoltaa ellei olla öljynvaihtovälejä laiminlyöty urakalla.
 
Tuohan on vaan etu, ainakin tossa tapauksessa.

Aika moni 2.0 mondeo pitää ihanan ketjun rohahduksen käynnistäessä... jaa muukin auto, itellä Fiesta :D Saa nähä milloin on viimeinen käynnistyskerta.

porukka kun tuntuu kuvittelevan että ketjujakopää on nykyautoissa huoltovapaa.
Mulla oli duratec mondeo millä ajettu 300tkm, alkuperäinen ketju ja matka jatkuu eikä ketju pitänyt mitään ääntä. Tuo on pommin varma kone ellei sitä pilaa väärillä öljyillä ja liian harvalla öljynvaihdolla.
 
oho. siis tarkoitin
Mitä tarkoittaa "ensimmäisessä autossa"? Olet ostamassa ensimmäistä autoasi? Sillä ei ole mitään merkitystä asiaan.

Katsastusajankohta määräytyy auton iän ja sen mukaan milloin se on viimeksi katsastettu. Jos ekaa postia luetaan, niin noissa pommeissa on katsastus joka vuosi. Uudessa parhaimmillaan neljän vuoden jälkeen.
Ja kun nyt puhutaan noista pommeista, niin katsastuspäivästä tulee noin vuosi lisää aikaa seuraavaan.
Katsastuspaikan saat itse valita. Eri paikoissa eri hinnat ja paketit. Katsastus on kuitenkin aina sama autosta riippuen, katsastus ja päästöt esimerkiksi.
Perinteiset katsastusasemat ei korjaa autoja eikä liene sen suuremmin suosittelevan mitään pajaa. Nämä uudet katsastavat korjaamot tekee varmaan sitten mitä huvittaa. Ensin korjaa ja sitten lyö leiman paperiin tms. Jos katsastuksessa joku pomppaa, niin saat lapun käteen mitkä viat pitää korjata ja mihin mennessä. Jos on liian vaarallinen vika, niin auto menee ajokieltoon.
Katsastuksen hinta vaikkapa noin 80€. Osamaksulla? Olisiko syytä lykätä auton hankintaa jos 80€ tekee tiukkaa? Kannattaa perehtyä huolellisesti auton omistuksen ja käytön kokonaiskustannuksiin.

Oma auto pitää katsastaa tällä hetkellä kahden vuoden välein. Marssin konttorille, maksoin 62€ ja setä tarkasti auton. Ei vikoja, lähdin pois. Tapaamme jälleen 2v päästä.
Mitä tarkoitat ensimmäisellä autolla tai ensimmäisellä katsastuksella? Ensimmäinen määräaikaiskatsastushan tehdään nykysäännöillä siihen mennessä, kun auton ensimmäisestä käyttöönotosta on kulunut neljä vuotta. Ketjun aiheena taas taitaa olla vanhemmat autot.

Nykyään ei ole kiinteää katsastuskautta vaan määräaikaiskatsastuksesta saa aina(tietyin tarkennuksin) vuoden leiman. Paitsi alle 10-vuotialle 2 vuoden.


Helpointa on, että valitset hyvän paikallisen yleiskorjaamon, johon viet auton ja he katsastavat. Jos sinulla on jokin käsitys jostain oireesta autossa, niin kerrot tietysti arvelusi. Voivat muutenkin nopeasti vilkaista jo etukäteen, ettei ihan turhan takia tule jälkitarkastusmaksua. Sovit vaan, paljonko saa kysymättä laskuttaa.

Korjaamo haluaa normaalisti kertamaksun autoa noudettaessa. Samoin katsastuskonttori. Toki suoraan katsastuskonttorille et maksa mitään, jos korjaamo asioi siellä puolestasi.

Edit: Olin hidas ja sama asia tulikin jo kerrotuksi edellä. Sen tosiaan unohdin, että nykyään on jopa firmoja, joissa on katsastusasema ja korjaamo samassa. Melkein sama palvelu on silti ennenkin onnistunut perinteiseen tyyliin, eli antamalla katsastus korjaamon huoleksi. Voisin jopa otaksua, että tämä on eturistiriitojen välttämiseksi parempi vaihtoehto, jos korjaamo muuten on ammattitaitoinen ja rehellinen - jos ei ole, ei siellä asioiminen muunkaan huollon yhteydessä olisi hyväksi.


Yleisimmät hinnat | A-Katsastus (a-katsastus.fi)

googlesta siis löysin tälläisen ja tuossa lukee: "Rekisteröintikatsastus"siis oli ensimmäinen hakutulos ennenkuin tein tämän kysymyksen tänne ja menin hämilleni että miten se katsastus maksaa melkein 300 euroa. Mutta katselin lisää nettiä, nii tuommoinen taisi vain olla silloin jos auton ostaa ulkomailta, eikä normaalista suomalaisesta autoliikkeestä vaihtoautona. Eli tuo vähän sekoitti mun ymmärrystä alussa siinä.
Eli katsastustarkistus tulee tehtyä kerran vuodenssa ja maksan kerralla alle 100 euroa siltä kerralta ja jos saan sieltä vikalistan niin ajan sen auton johonkin korjaamoon ja näytän sille sen lapun ja kysyn paljonko maksaa korjata ja jätän sinne.

Sitten laskin että jos ajaisin joka päivä vaikka 10-20km sillä, niin vakuutuksiin ja kuluihin voisin väittää että 230e/kk jos on vara laittaa ylimääräiseen menoon tällähetkellä niin on vara ylläpitää autoa? Toki korjauskulut on sitten asia erikseen ja ei ole mitään hajua kuinka suuria summia vikojen korjaamiseen voisi mennä. Mutta kristallipalloa kun ei voi omistaa.
 
Sitten laskin että jos ajaisin joka päivä vaikka 10-20km sillä, niin vakuutuksiin ja kuluihin voisin väittää että 230e/kk jos on vara laittaa ylimääräiseen menoon tällähetkellä niin on vara ylläpitää autoa? Toki korjauskulut on sitten asia erikseen ja ei ole mitään hajua kuinka suuria summia vikojen korjaamiseen voisi mennä. Mutta kristallipalloa kun ei voi omistaa.
Niin pointti oli lähinnä se, että jos katsastus pitäisi saada maksettua osamaksulla, niin eletään kyllä yli varojen mun mielestä. Se nyt on vielä vähän paremmin ymmärrettävissä jos ajattelit sen maksavan 300€.
Jos haluat niin pilkopa vielä toi 230€ osiin, niin käydään läpi? Sitä kulua kertyy yllättävän paljon, kun avaimesta kääntää. Verot, vakuutus, polttoaine (tankillinen maksaa sen 80€), auton arvon alenema, kahdet renkaat, määräaikaishuolto, muut huollot jne.
Kyllä sitä rahaa alkaa äkkiä palaa. Tuo 230€/kk voi siis hyvinkin pitää kutinsa, mutta vanhat autot ja yllättävät menot... Varsinkin jos ei itse huolla ja korjaa.
 
vanhat autot ja yllättävät menot... Varsinkin jos ei itse huolla ja korjaa.

Ainiin, eli käytännössä kun siihen tulee iso vika, niin sitä ei korjata kun rahat ei riitä, ellei ole säästössä. Niin miten se joku seisontavakuutus toimii. Olen kuullu että jokku sanonu että pitää laittaa auto seisomaan nyt vähäksiaikaa että saapi korjata myöhemmin

Netissä luki tälleen:
"Esimerkiksi henkilöauton kohdalla auton seisontavakuutus tarkoittaa, että saat liikennekäytöstäpoiston ajalta hyvityksen liikennevakuutuksesi vakuutusmaksuista. Mahdolliseen kaskoosi sisältyvät pysäköinti-, lasi-, ilkivalta- ja paloturva ovat kuitenkin voimassa."

Mutta en tiedä nyt onko tälläisessä mitään hyötyä tai järkeä tehdä tuommoista muutaman parin kolmen kuukauden takia vuodessa?
 
Viimeksi muokattu:
Ainiin, eli käytännössä kun siihen tulee iso vika, niin sitä ei korjata kun rahat ei riitä, ellei ole säästössä. Niin miten se joku seisontavakuutus toimii. Olen kuullu että jokku sanonu että pitää laittaa auto seisomaan nyt vähäksiaikaa että saapi korjata myöhemmin
Kannattaa katsoa tehtaan sankarit. Siinä on päähenkilöllä kädet vähän liiankin usein syvällä taskussa, kun tulee yllättävää huoltoa. Autokin on kyllä aika vanha.

Auton voi laittaa seisontaan ja silloin sillä ei saa tiellä ajaa. Seisonta kannattaa vain jos se on esim. yli 20 päivää, koska se seisontaan laitto maksaa jonkun 5€ maksun ja sen lisäksi on minimiverotus jne. Riippuu tilanteesta. Parin päivän tai edes viikon takia ei yleensä kannata.
 
Kannattaa katsoa tehtaan sankarit. Siinä on päähenkilöllä kädet vähän liiankin usein syvällä taskussa, kun tulee yllättävää huoltoa. Autokin on kyllä aika vanha.

Auton voi laittaa seisontaan ja silloin sillä ei saa tiellä ajaa. Seisonta kannattaa vain jos se on esim. yli 20 päivää, koska se seisontaan laitto maksaa jonkun 5€ maksun ja sen lisäksi on minimiverotus jne. Riippuu tilanteesta. Parin päivän tai edes viikon takia ei yleensä kannata.
Mie tuota laskinta käytin niin voikohan tuo nyt paikkaansa miten pitää että se säästö voisi olla 300e/kk, jos juuri tuommoisen seisontajutun vain laittaisi pariksi tai kolmeksi kuukaudessa vuoteen.

Kiitos kun autoit ja kerroit vinkkejä. Olen sitten ensivuonna viisaampi, en pidä nyt kiirettä tämän hankinnan kanssa kun oma tietämys on täysin nolla, koitan oppia uutta.
 
Ainiin, eli käytännössä kun siihen tulee iso vika, niin sitä ei korjata kun rahat ei riitä, ellei ole säästössä. Niin miten se joku seisontavakuutus toimii. Olen kuullu että jokku sanonu että pitää laittaa auto seisomaan nyt vähäksiaikaa että saapi korjata myöhemmin
Järkevään budjettiautoiluun tosiaan kuuluu se, että on valmis hylkäämään auton jos tulee eteen liian kallis remontti. Tätä varten olisi hyvä olla sen verran vararahastoa, että voi siinä vaiheessa ostaa uuden pommin tilalle. Näinhän siinä on tehtävä jos auto on tarpeellinen. Jos taas ei ole, säästäisin mieluummin nekin rahat.
Netissä luki tälleen:
"Esimerkiksi henkilöauton kohdalla auton seisontavakuutus tarkoittaa, että saat liikennekäytöstäpoiston ajalta hyvityksen liikennevakuutuksesi vakuutusmaksuista. Mahdolliseen kaskoosi sisältyvät pysäköinti-, lasi-, ilkivalta- ja paloturva ovat kuitenkin voimassa."

Mutta en tiedä nyt onko tälläisessä mitään hyötyä tai järkeä tehdä tuommoista muutaman parin kolmen kuukauden takia vuodessa?
Totta kai esimerkiksi kahden tai kolmen kuukauden takia on järkeä. Jos esimerkiksi vanhan tojotan ajoneuvovero on vuodessa 200 ja liikennevakuutus 500 euroa, ajat sillä yhdeksän kuukautta ja pidät kuusen alla kolme kuukautta, niin kannattaa mieluummin maksaa 530 euroa(siis 700/12*9 + 5) kuin 700 euroa. Tämä ei taida ihan päivä päivältä mennä kaikissa vakuutusyhtiöissä noin, mutta sinne päin.

Tästä päästäänkin siihen, mihin vaikuttaa jos auto on ensimmäinen. Vakuutuksen hintaan vaikuttaa auton lisäksi ainakin vahinkohistoria(joka nykyään on henkilö- eikä vakuutussopimuskohtainen), auton omistajan/haltijan/käyttäjän ikä ja asuinpaikka. Liikennevakuutus voi junnulle ilman vahinkohistoriaa vähänkin tehokkaampaan autoon maksaa hatusta vetäen pari tonnia, virheettömällä vakuutushistorialla johonkin vähäriskiseksi katsottuun autoon setämiehelle satasen.

Liikennekäytöstä poistetulla autolla ei pidä ajella missään.

Mie tuota laskinta käytin niin voikohan tuo nyt paikkaansa miten pitää että se säästö voisi olla 300e/kk, jos juuri tuommoisen seisontajutun vain laittaisi pariksi tai kolmeksi kuukaudessa vuoteen.
Tuo laskin on parillakin tapaa tyhmä.

Ensinnäkin eihän vaikkapa ajomäärällä tai polttoaineella ole mitään merkitystä, jos pohditaan sitä, kannattaako auto poistaa liikennekäytöstä lyhyeksi aikaa silloin, kun sitä ei kuitenkaan käytetä.

Toiseksi siihen saa helposti syötettyä vahingossa väärät luvut jolloin tulos on järjetön. Esimerkiksi päiväkohtaisen ajoneuvovero/perusveron kohdalle koko vuoden summan. Näyttää äkkiä, että perusautolla säästäisi 3000-7000 euroa kuukaudessa. :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on yli 300tkm palvellut Peugeot 407 1.8 116hv. Konehan on jo 406:n peruja. Ei vielä ainakaan mitään väsymisen merkkejä havaittavissa. Moottoritilan sulakerasia (lukee Siemens) ja abs blokki (TRW / Siemens) tuohon on pitänyt vaihtaa, mutta muuten lähinnä halpaa kulutusosaa eli alapalloja jne. Mielestäni paljon mainettaan parempia autoja. Ajomukavuus on vielä nykyäänkin tyydyttävä eikä koritkaan ruostu kuten saman ikäluokan saksalaisissa. Näitähän saa 200tkm ajettuina n. 2000 euron hintaan, joskus paljon halvemmallakin.
 
Vaihtoehtoa tähän mennessä:
2005- jälkeen toyota corolla.
Ford Mondeo MK4, 2.0 bensa
Peugeot 407

Toyota Yaris XP10 (1998–2005)
Toyota Yaris XP90 (2005–2011)
Toyota Yaris XP130 (2010–2019)
Toyota Yaris XP210 (2019–)

2005-2009 Mitsubish colt moottoritilavuus: 1.1-1.5,
kauppakassin moottori olis kyllä halpa vakuutuksessa ja ajossa (10-15 km/vuorokaudessa)

Onkos kellään tietämystä sukupolvien välisistä eroista näissä yariksista tai colteista?
tai minkä vuosimallin on hyvä katsoa jos tyyppivikoa ollut aiemmin, ja mihin pitää kiinnittää huomiota kun huoltohistoriaa käy läpi tai auton kuntoa.

Onko näissä mitään tyyppivikoja ja täytyykö moottori nostaa pois paikoiltaan kokonaan jos vaikka jakokoneenhuoltoa pitää tehdä, kuinka varaosien saatavuus ja hinnat?
Mikä on pumppu autossa, katselin jotain ohjelmaa ja siinä se puhui jostain pumppuremontista ja sille hintaa tuli 5000 euroa, onko jossain jotain listaa mistä voisin lukea autojen varaosista tietoa ja yleisestä hintatasosta, kun varaosien hinta/saatavuuskin varmaan pitäisi ottaa huomioon ja huollon helppous. Tietääkseni joissakin autoissa saman vian korjaus verrattuna toiseen autoon niin ero voi olla todella iso.
 
Vaihtoehtoa tähän mennessä:
2005- jälkeen toyota corolla.
Ford Mondeo MK4, 2.0 bensa
Peugeot 407

Toyota Yaris XP10 (1998–2005)
Toyota Yaris XP90 (2005–2011)
Toyota Yaris XP130 (2010–2019)
Toyota Yaris XP210 (2019–)

2005-2009 Mitsubish colt moottoritilavuus: 1.1-1.5,
kauppakassin moottori olis kyllä halpa vakuutuksessa ja ajossa (10-15 km/vuorokaudessa)

Onkos kellään tietämystä sukupolvien välisistä eroista näissä yariksista tai colteista?
tai minkä vuosimallin on hyvä katsoa jos tyyppivikoa ollut aiemmin, ja mihin pitää kiinnittää huomiota kun huoltohistoriaa käy läpi tai auton kuntoa.

Onko näissä mitään tyyppivikoja ja täytyykö moottori nostaa pois paikoiltaan kokonaan jos vaikka jakokoneenhuoltoa pitää tehdä, kuinka varaosien saatavuus ja hinnat?
Mikä on pumppu autossa, katselin jotain ohjelmaa ja siinä se puhui jostain pumppuremontista ja sille hintaa tuli 5000 euroa, onko jossain jotain listaa mistä voisin lukea autojen varaosista tietoa ja yleisestä hintatasosta, kun varaosien hinta/saatavuuskin varmaan pitäisi ottaa huomioon ja huollon helppous. Tietääkseni joissakin autoissa saman vian korjaus verrattuna toiseen autoon niin ero voi olla todella iso.

Jos ajat tuon reilut 5000 km vuodessa ja hinnalla on merkitystä, niin osta joku vanhempi yksinkertainen pikkuauto, kuten tuo Yaris XP10, varaosat ovat tällöin halpoja ja remontit helppoja.
Toisena vaihtoehtona on joku autoverkkokaupan #uusivuodeksi tai #melkeinuusi pikkuauto tai muu vastaava, joka maksaa sen 150-250 € kuussa ja takuullisessa uudessa autossa ei tarvitse huolehtia korjauksista.

5000 € pumppuremontti kuulostaa joltain dieselin jakajapumpun peruskorjaukselta tai uusinnalta.

Autoissa on hyvinkin paljon eroja, miten vaikeita tai helppoja eri remontit ovat, esimerkiksi jakohihnan vaihto Volvon B230FT koneeseen ottaa sen reilun tunnin rauhassa tehtynä, kun taas jonkun Roverin K-sarjalaisen koneen kanssa saa ährätä koko päivän.
Samoin lämmityslaitteen puhaltimen vaihto onnistuu joissain autoissa alle 15 minuutissa, kun sen pääsee purkamaan kojelaudan alta ja taas jossain ( ranksalaisissa ) autoissa pitää purkaa koko kojelauta, että moottorin saa pois.

Itselläni on yhtenä "harraste" autona vuoden 1994 Peugeot 106 XR ( tallista löytyy myös 1996 mallinen 106 Rallye ) , josta maksoin 80 € ja verot + vakuutukset tuohon taitavat maksaa alle 400 € vuodessa ( täyskasko+liikenne ), tuon käyttöentisöintiin on mennyt nyt jotain 1500 € rahaa, mutta sillä on saanut uuden taka-akselin, kaikki uudet jarrut, kaikki uudet ohjaushilppeet, uuden akun ja laturin, uuden tuulilasin sekä uudet talvirenkaat ja vanteet + jotain muuta pienempää hilpettä, jota en muista.
 
Niin pointti oli lähinnä se, että jos katsastus pitäisi saada maksettua osamaksulla, niin eletään kyllä yli varojen mun mielestä. Se nyt on vielä vähän paremmin ymmärrettävissä jos ajattelit sen maksavan 300€.
Jos haluat niin pilkopa vielä toi 230€ osiin, niin käydään läpi? Sitä kulua kertyy yllättävän paljon, kun avaimesta kääntää. Verot, vakuutus, polttoaine (tankillinen maksaa sen 80€), auton arvon alenema, kahdet renkaat, määräaikaishuolto, muut huollot jne.
Kyllä sitä rahaa alkaa äkkiä palaa. Tuo 230€/kk voi siis hyvinkin pitää kutinsa, mutta vanhat autot ja yllättävät menot... Varsinkin jos ei itse huolla ja korjaa.


Esimerkin vuoksi oma Fiat punto 2004:
Kulut (huolto/korjaus) about 5v aikana 2016 -> nykyhetki kilsat 116kkm -> 184kkm
Jarrulevyt ja palat eteen + työt 170€
Jousi eteen + työt 120€
Jousi eteen + työt 120€
Öljyt 30000km välein + työt 55€ x2
Pari polttimoa ~10€
Pyyhkimet ~20€
Renkaat nokia hakka green + asennus 308€
Renkaat goodyear nastat + asennus 290€
Pakoputki 55€
Arvonalenema 0€, kun ei ole arvoa

= ~1200€ eli noin 240€/v = 20€/kk

Muita huoltoja en ole tehnyt, en edes ilmansuodatinta :D

Vero 160€ + vakuutus 250€ (jotain sinnepäin) + katsastus 60€ = 470€ = 40€/kk

Kulutus 4,5 - 6L /100km.

Eli noin 60€/kk keskimäärin huolto+muut kulut ja bensat päälle.

Pyöreästi 100€/kk.

Eli Fiat punto on super halpa ja ainakin oma yksilö luotettava, vaikka vuosihuoltoja yms ei tee.

Tarkoitus on vaan ajella kunnes leviää jotain liian kallista ja hommata uudempi. Ihmeen kaupalla katsastuksessa ei ole mitään järkyttävää ilmennyt toistaiseksi
 
Esimerkin vuoksi oma Fiat punto 2004:
Kulut (huolto/korjaus) about 5v aikana 2016 -> nykyhetki kilsat 116kkm -> 184kkm
Jarrulevyt ja palat eteen + työt 170€
Jousi eteen + työt 120€
Jousi eteen + työt 120€
Öljyt 30000km välein + työt 55€ x2
Pari polttimoa ~10€
Pyyhkimet ~20€
Renkaat nokia hakka green + asennus 308€
Renkaat goodyear nastat + asennus 290€
Pakoputki 55€
Arvonalenema 0€, kun ei ole arvoa

= ~1200€ eli noin 240€/v = 20€/kk

Muita huoltoja en ole tehnyt, en edes ilmansuodatinta :D

Vero 160€ + vakuutus 250€ (jotain sinnepäin) + katsastus 60€ = 470€ = 40€/kk

Kulutus 4,5 - 6L /100km.

Eli noin 60€/kk keskimäärin huolto+muut kulut ja bensat päälle.

Pyöreästi 100€/kk.

Eli Fiat punto on super halpa ja ainakin oma yksilö luotettava, vaikka vuosihuoltoja yms ei tee.

Tarkoitus on vaan ajella kunnes leviää jotain liian kallista ja hommata uudempi. Ihmeen kaupalla katsastuksessa ei ole mitään järkyttävää ilmennyt toistaiseksi
Kannattaako täyskaskoa ottaa jos ostaa jos auton hinta on kuitenkin nuin pieni. Mitäs muuten tuo sun punto makso, kuinka siinä on se jakohihna? ja mitä tämä ilmansuodatinhomma tulisi kustantaa tai miten sen hajoaminen näkyisi? Näköjään renkaat on hyvä katsoa tai lukea jos tulee mukana 2x renkaat kaupassa niin tajuaa paremmin mitä hintapyyntiä
 
Kannattaako täyskaskoa ottaa jos ostaa jos auton hinta on kuitenkin nuin pieni. Mitäs muuten tuo sun punto makso, kuinka siinä on se jakohihna? ja mitä tämä ilmansuodatinhomma tulisi kustantaa tai miten sen hajoaminen näkyisi? Näköjään renkaat on hyvä katsoa tai lukea jos tulee mukana 2x renkaat kaupassa niin tajuaa paremmin mitä hintapyyntiä

Minä en ainakaan ikinä ole pitänyt minkäänlaista kaskoa parin tonnin kakkosautossa. Rahan hukkaa. Halpaa kotteroa ostaessa kannattaa tosiaan katsoa renkaiden kulutuspinnat ja viimeisin jakopään vaihto ettei tule autoilukustannusten nousua heti kättelyssä. Muutoin sitten tietysti kaikkien laitteiden toiminta ja se, ettei moottoritilassa ole vuotoja. Vasta läpäisty katsastus on myös hyvästä.

Moottorin ilmansuodattimet on yleensä aika helposti vaihdettavissa eikä maksakaan kuin muutaman kympin. Kannattaa vaihtaa, jos ei ole tietoa milloin viimeksi vaihdettu. Vaikuttaa ihan konkreettisesti negatiivisella tavalla moottorin toimintaan tukkeutuessaan. Raitisilmasuodatin puolestaan on enemmän mukavuusasia; voihan sen antaa olla jos ei ole väliä minkälaista tiepölyllä kyllästetyn suodattimen läpi kulkenutta ilmaa kiskoo keuhkoihinsa. Minulla on ollut tapana vaihtaa molemmat käytetyn auton oston jälkeen.
 
Vaihtoehtoa tähän mennessä:
2005- jälkeen toyota corolla.
Ford Mondeo MK4, 2.0 bensa
Peugeot 407

Toyota Yaris XP10 (1998–2005)
Toyota Yaris XP90 (2005–2011)
Toyota Yaris XP130 (2010–2019)
Toyota Yaris XP210 (2019–)

2005-2009 Mitsubish colt moottoritilavuus: 1.1-1.5,
kauppakassin moottori olis kyllä halpa vakuutuksessa ja ajossa (10-15 km/vuorokaudessa)

Onkos kellään tietämystä sukupolvien välisistä eroista näissä yariksista tai colteista?
tai minkä vuosimallin on hyvä katsoa jos tyyppivikoa ollut aiemmin, ja mihin pitää kiinnittää huomiota kun huoltohistoriaa käy läpi tai auton kuntoa.

Onko näissä mitään tyyppivikoja ja täytyykö moottori nostaa pois paikoiltaan kokonaan jos vaikka jakokoneenhuoltoa pitää tehdä, kuinka varaosien saatavuus ja hinnat?
Mikä on pumppu autossa, katselin jotain ohjelmaa ja siinä se puhui jostain pumppuremontista ja sille hintaa tuli 5000 euroa, onko jossain jotain listaa mistä voisin lukea autojen varaosista tietoa ja yleisestä hintatasosta, kun varaosien hinta/saatavuuskin varmaan pitäisi ottaa huomioon ja huollon helppous. Tietääkseni joissakin autoissa saman vian korjaus verrattuna toiseen autoon niin ero voi olla todella iso.

Itsellä oli juuri tuollainen Colt 12 vuotta, mutta se meni 220tkm kohdalla romutukseen, kun vaihdelaatikko hajosi. Muutenkin lopussa hajosi lähes kaikki, ilmastointi, keskinäyttö, muoviosat, alustan osat, varoitusvalot syttyivät jne. Sitä ennen oli erinomainen auto, kiihtyy hyvin, halpa pitää ja luotettava. Edelleen hyvä vaihtoehto vähän ajettuna.

Elinkaarikustannukset 12 vuodelta ja 160tkm vain vähän yli 40 000€, noin 300€/kk, eli todella halpaa ajoa oli.
 
Oma Passat 2003 1.9Tidii, *AVB koneella
-ostohinta 1700€ vuonna 2014
-arvo nyt romutuspalkkion verran (1000€)
-rempattu kuuden vuoden aikana n.1000€ (NIVELET, jarrut, 1 jousi, rulla jeesusteippiä, jakopää, yms pientä sälää)
-vakuutus 130€ vuosi = 780
-verot n.600€ vuosi = 3600
-kulutus 5,7l/100km = 7500€ 100tkm
-Ajelin 450tkm - 550tkm
-Katsastukset 354€, heittämällä läpi kaikista, etuajoilla A-katsastuksessa
194€/kk / 0,14€/km

Kone edelleen toimii moitteetta, kaikki muu vaan ympäriltä repsottaa ettei vaan enää viitti rapata, runko kuitenkin ruosteeton. Tuskin tuota halvemmalla pääsee. Usko loppu iteltä ennemmin mitä autolta kunto.

Edit: katsastukset
 
Viimeksi muokattu:
Honda Civic Viii (2006-2012) 1.8(r18a2 140hv) Sedan, manuaali -08
Ostohinta v.2019 =6750e, Arvo nykyään kutakuinki samanverran.
-Ajokilometrit ostaessa 132tkm(154tkm nykyään), varustelutaso Executive.
-Vero 240e/vuos.
-Liikennevakuutus 180e/vuos, Täyskasko+ 292e/vuos.
-Keskikulutus ollut seka-ajossa(kaupunki painotteinen) siinä n.6.8l/100km , matka-ajossa päässy parhaimmillaa 5.0l/100km kunhan vauhti pysyy alle 100km/h
-3 kertaa nyt ite katsastanu, joka kerta laittamatta läpi.
-Ei mitään vikoja, normaalit huollot vain ajallaan.(renkaat,öljyt,suodattimet, tulpat,ilmastoinin täyttö)

Näissä ei pitäs mitää NS. tyyppivikoja olla, katsastusmies sanonu joka katsastuksessa autoa todella hyvä kuntoseksi ja painottan et nää on hyviä autoja, eikä näissä o ikinä oikeestaa mitää vikaa vaik oliski paljo ajettu / huonolla pidolla ollu.

Risut ja ruusut.
+Luotettava,
+Pienet kulut
+Halvahkot osat
+TODELLA tilava sisältä, en muista millon olisin ollu autossa missä mulla mahtuu polvet ratin alle yhtee(2m pitkä) / 170cm lapsi mahtuu taakse eikä valita jalkatilasta(isompi auto kuin Honda Accord vii 2002-2008)
+Jakopää ketjulla(Ei ketju vikoja).
+6 vaihdetta

-Rengasmelu
-pien paksi
-huonot alkuperäset poppikoneet mikäli sillä on väliä.
-Hondan pellit on ohkaset, joten prisman parkkipaikalla tulee noita ovikolhuja helposti(jonka takia täyskasko+)
-Isot a-pilarit ja huononäkyvyys, joten tarkkana saa olla.
- Kutos vaihteessa vois olla pidemmät välitykset.
 
2009 2.0tdci mondeo ollu nyt vajaan vuoden....olisko 15 tuhatta tullu melkein jo ajettua tuona aikana...mittarissa nyt 480 tuhatta.
Mitään ei ole tarvinnu tehdä, mikään vikavalo ei ole syttyny....nyt äsken katsastukseen laitoin ulomman raidetangon pään, ilmansuodattimen ja rekisterikilven valon polttimon ja leima tuli ekalla yrittämällä.
Katsastukseen meni noin 45e edestä osia/tarvikkeita + itse katsastus 52e. Öljyt tullu nyt hiljattain kanssa vaihdettua niin se oli vajaan satasen.

Eli tossa vuoden aikana kulut ollu noin 200e (osat, öljyt,katsastus) + talvirenkaat 70e (käytettynä) + liikennevakuutus 160e + kokonaisverot 260e (pakettiauton verolla)
Keskikulutus näyttää 5 litraa tasan ja kaupunkiajoa suurin osa.

Ostohinta oli viime syksynä 1200e ja eiköhän tolla saa sen saman vieläkin. Yleeensä ei ole tullu ostettua näin paljon ajettuja pommeja mutta otin pienen riskin kun piti äkkiä saada jotain kulkinetta alle....lähinnä tossa ratkas että oli paljon tilaa, halvat kulut ja hyvin huollettu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 670
Viestejä
4 538 408
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom