Ladattavien autojen yleistyessä olisi mielenkiintoista jakaa käytännön sähkönkulutuslukemia sähköautoista ja lataushybrideistä. Miten kulutus vaihtelee eri muuttujien mukaan, kuten ajonopeuden, lämpötilan, kuorman tai kelin mukaan? Miten kauas jäädään valmistajan ilmoittamista lukemista? Millaisiin ajokustannuksiin on päästy erityisesti julkista latausverkostoa hyödyntäen?
Tässä oma korteni kekoon autoni tammikuun ajoista.
Auton ilmoittama kulutus: 22,1 kWh/100km (sisältää siis ajonaikaisen kulutuksen)
Lataamalla mitattu kulutus: 29,7 kWh/100km (sisältää siis esilämmitykset ja lataushäviöt)
Automalli: Tesla Model 3 LR 2020
Renkaat: 19" kitkarenkaat
Kuorma: Kuski + 0-1 matkustajaa
Ajankohta: Tammikuu 2022
Lämpötila: Kuukauden keskilämpötila n. -4 °C
Ajomatka(t): Kaikkea 2 km kauppareissun ja 40 km maantie- ja moottoritieajon välillä. Keskinopeus lienee noin 50 km/h
Esilämmitys: Esilämmitetty kunnolla aina ennen ajoa
Sisälämpötila: Pyyntilämpötila pääsääntöisesti 22 astetta, eli lämmityksessä ei säästelty
Tässä oma korteni kekoon autoni tammikuun ajoista.
Auton ilmoittama kulutus: 22,1 kWh/100km (sisältää siis ajonaikaisen kulutuksen)
Lataamalla mitattu kulutus: 29,7 kWh/100km (sisältää siis esilämmitykset ja lataushäviöt)
Automalli: Tesla Model 3 LR 2020
Renkaat: 19" kitkarenkaat
Kuorma: Kuski + 0-1 matkustajaa
Ajankohta: Tammikuu 2022
Lämpötila: Kuukauden keskilämpötila n. -4 °C
Ajomatka(t): Kaikkea 2 km kauppareissun ja 40 km maantie- ja moottoritieajon välillä. Keskinopeus lienee noin 50 km/h
Esilämmitys: Esilämmitetty kunnolla aina ennen ajoa
Sisälämpötila: Pyyntilämpötila pääsääntöisesti 22 astetta, eli lämmityksessä ei säästelty