Autosi sähkön kulutus

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Ladattavien autojen yleistyessä olisi mielenkiintoista jakaa käytännön sähkönkulutuslukemia sähköautoista ja lataushybrideistä. Miten kulutus vaihtelee eri muuttujien mukaan, kuten ajonopeuden, lämpötilan, kuorman tai kelin mukaan? Miten kauas jäädään valmistajan ilmoittamista lukemista? Millaisiin ajokustannuksiin on päästy erityisesti julkista latausverkostoa hyödyntäen?

Tässä oma korteni kekoon autoni tammikuun ajoista.

Auton ilmoittama kulutus: 22,1 kWh/100km (sisältää siis ajonaikaisen kulutuksen)
Lataamalla mitattu kulutus: 29,7 kWh/100km (sisältää siis esilämmitykset ja lataushäviöt)
Automalli: Tesla Model 3 LR 2020
Renkaat: 19" kitkarenkaat
Kuorma: Kuski + 0-1 matkustajaa
Ajankohta: Tammikuu 2022
Lämpötila: Kuukauden keskilämpötila n. -4 °C
Ajomatka(t): Kaikkea 2 km kauppareissun ja 40 km maantie- ja moottoritieajon välillä. Keskinopeus lienee noin 50 km/h
Esilämmitys: Esilämmitetty kunnolla aina ennen ajoa
Sisälämpötila: Pyyntilämpötila pääsääntöisesti 22 astetta, eli lämmityksessä ei säästelty
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
RAV4 plugari 9/20

Tammikuu n.1500 km
Auton ilmoittama kulutus: 20,5 kWh/100km (kumulatiivinen 16 kk)
Lataamalla mitattu kulutus: Talvi <30 kWh/100 km, kesä <20 kWh/100 km
Polttoaineen kulutus 98 E: 0,3 L/100 km
Sähköajon osuus matkasta 96 %.
Automalli: Toyota RAV4 plug in 20
Renkaat: 19" kitkarenkaat
Kuorma: Kuski + 0-1 matkustajaa
Ajankohta: Tammikuu 2022
Lämpötila: Kuukauden keskilämpötila Espoon taso
Ajomatka(t): Kaikkea 10 km kauppareissun ja 120 km maantie- ja välillä. Keskinopeus lienee noin 50 km/h
Esilämmitys: Lämmin talli
Sisälämpötila: Pyyntilämpötila pääsääntöisesti 19 astetta, eli lämmityksessä ei säästelty
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Tesla Model 3 Performance MY2021

Viime syksystä tähän päivään
Auton ilmoittama kulutus: 207wh/1km about koko omistuksen ajalta mitattuna raskaalla kaasujalalla, kiltisti ajaen menee 150wh/1km
Lataamalla mitattu kulutus: No idea....
Polttoaineen kulutus 98 E: None
Sähköajon osuus matkasta: 100%
Automalli:T Telsa Model 3 Performance
Renkaat: 21" performance Pirellit kesävanteilla ja 19" kitkarenkaat talvella
Kuorma: Kuski + 0-1 matkustajaa
Ajankohta: Tammikuu 2022
Lämpötila: Omistuksen ajan PK-seudun lämmöt+pari reissua muualle
Ajomatka(t): Työmatkaa 45km työmatka menopaluu+arkiajot kaupoille, lataamaan, sinne tänne suhailut, hupiajot
Esilämmitys: Tolppa 2h kellokytkimellä välillä esilämmittäen akut, välillä vain sisätilat
Sisälämpötila: 20.5c pääasiassa. Matka-ajossa 19c. Penkinlämmittimet kuskilla selän takia about aina täysillä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
828
Tesla Model 3 Performance MY2021

Viime syksystä tähän päivään
Auton ilmoittama kulutus: 207kWh/100km about koko omistuksen ajalta mitattuna raskaalla kaasujalalla, kiltisti ajaen menee 150kwh/100km
Lataamalla mitattu kulutus: No idea....
Polttoaineen kulutus 98 E: None
Sähköajon osuus matkasta: 100%
Automalli:T Telsa Model 3 Performance
Renkaat: 21" performance Pirellit kesävanteilla ja 19" kitkarenkaat talvella
Kuorma: Kuski + 0-1 matkustajaa
Ajankohta: Tammikuu 2022
Lämpötila: Omistuksen ajan PK-seudun lämmöt+pari reissua muualle
Ajomatka(t): Työmatkaa 45km työmatka menopaluu+arkiajot kaupoille, lataamaan, sinne tänne suhailut, hupiajot
Esilämmitys: Tolppa 2h kellokytkimellä välillä esilämmittäen akut, välillä vain sisätilat
Sisälämpötila: 20.5c pääasiassa. Matka-ajossa 19c. Penkinlämmittimet kuskilla selän takia about aina täysillä.
Siis 207kWh/100km? Millainen akku tossa on? o_O
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
90
Tesla Model 3 SR+ 3/2021

Nämä tilastot on viimeisen n. 32000km matkalta, eli sen aikaa minkä Teslamate on ollut mulla loggaamassa.

Auton ilmoittama kulutus: 149 Wh/km
Lataamalla mitattu kulutus: 168 Wh/km (Teslamaten ilmoittama gross consumption)
Polttoaineen kulutus 98 E: 0l
Sähköajon osuus matkasta: 100%
Automalli: Tesla Model 3 SR+ 3/21 (lämpöpumpullinen malli)
Renkaat: Michelin Pilot Sport 4 kesällä ja Nokian HKPL9 nastarenkaat talvella. Molemmat 18" orkkisvanteilla, talvivanteissa ollut aero capit (pölykapselit) kiinni
Kuorma: Kuski + 0-1 matkustajaa, kesällä myös n. 800km kuomukärryn ja veneen vetoa
Ajankohta: 4/21-1/22
Lämpötila: Mitä tässä nyt vuoden aikana on ollut...
Ajomatka(t): Arkisin päivittäinen työmatka yht. 100km (10% taajama, 30% 80km/h, 60% moottoritie). Päälle sitten vielä lomareissut yms. hupiajelut
Esilämmitys: Työpäivinä automaattinen ajastettu esilämmitys ennen ajoon lähtöä. Muulloinkin esilämmittelen ahkerasti, pakkasilla yleensä n. 15min
Sisälämpötila: Yleensä 20C
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Ladattavien autojen yleistyessä olisi mielenkiintoista jakaa käytännön sähkönkulutuslukemia sähköautoista ja lataushybrideistä. Miten kulutus vaihtelee eri muuttujien mukaan, kuten ajonopeuden, lämpötilan, kuorman tai kelin mukaan? Miten kauas jäädään valmistajan ilmoittamista lukemista? Millaisiin ajokustannuksiin on päästy erityisesti julkista latausverkostoa hyödyntäen?

Tässä oma korteni kekoon autoni tammikuun ajoista.

Auton ilmoittama kulutus: 22,1 kWh/100km (sisältää siis ajonaikaisen kulutuksen)
Lataamalla mitattu kulutus: 29,7 kWh/100km (sisältää siis esilämmitykset ja lataushäviöt)
Automalli: Tesla Model 3 LR 2020
Renkaat: 19" kitkarenkaat
Kuorma: Kuski + 0-1 matkustajaa
Ajankohta: Tammikuu 2022
Lämpötila: Kuukauden keskilämpötila n. -4 °C
Ajomatka(t): Kaikkea 2 km kauppareissun ja 40 km maantie- ja moottoritieajon välillä. Keskinopeus lienee noin 50 km/h
Esilämmitys: Esilämmitetty kunnolla aina ennen ajoa
Sisälämpötila: Pyyntilämpötila pääsääntöisesti 22 astetta, eli lämmityksessä ei säästelty
Lainattuna tammikuun 2022 lukemat. Huhtikuun lukemat onkin sitten jo tippuneet reilusti

Auton ilmoittama kulutus: 18,1 kWh/100km (sisältää siis ajonaikaisen kulutuksen)
Lataamalla mitattu kulutus: 22,9 kWh/100km (sisältää siis esilämmitykset ja lataushäviöt)
Automalli: Tesla Model 3 LR 2020
Renkaat: 18" kesärenkaat
Kuorma: Kuski + 0-1 matkustajaa
Ajankohta: Huhtikuu 2022
Lämpötila: Kuukauden keskilämpötila n. +3 °C
Ajomatka(t): Kaikkea 2 km kauppareissun ja 40 km maantie- ja moottoritieajon välillä. Keskinopeus lienee noin 50-60 km/h
Esilämmitys: Esilämmitetty kunnolla ennen ajoa, jos tarpeen
Sisälämpötila: Pyyntilämpötila pääsääntöisesti 22 astetta, eli lämmityksessä ei säästelty
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Itsellä 2021 Tesla Model 3 Performance ja reilulla kaasujalalla niin kauppa kuin 20km työmatkaa ja muuta suhailtu.

Auton ilmoittama kulutus: 20,5
kWh/100km (sisältää siis ajonaikaisen kulutuksen)
Lataamalla mitattu kulutus: EI MITATTU
Automalli:
Tesla Model 3 Performance 2021
Renkaat: 20" Uberturbinet tehdas Pirellit päällä kesärenkaina ja 19" aftermarket alut Nokian kitkoilla.
Kuorma: Kuski + 0-1 matkustajaa
Ajankohta: Trippi päällä viimeiset 14tkm loppusyksystä tähän päivään (23.6.2022)
Lämpötila:
Kaikki mitä edellä mainittu aikaväli tarjosi PK-seudulla
Ajomatka(t): Kaikkea 2 km kauppareissun ja 500 km maantie- ja moottoritieajon välillä mutta pääasiassa lyhyitä kaupassa käyntejä ja 10-30km Kehäteillä yms suhailuja.
Esilämmitys: Esilämmitys 99% kylminä päivinä, esijäähdytys tarvittaessa.
Sisälämpötila: Pyyntilämpötila pääsääntöisesti 21.5 astetta ja kuskin perslämmitin aina mukavan kuumana paitsi nyt kesällä.

EDIT: Päivitetty luvut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Ei Renault Zoe:sta (ZE50) kovin tarkkaa dataa saa ulos ainakaan applikaatiosta, jostain kosketusnäytön syövereistä näkee vähän enemmän mistä lähtien on mitattu, paljonko on mennyt lämmitykseen/ilmastointiin, paljonko tuli takaisin regeneraation kautta jne.

Mutta, juuri nyt auto näyttää keskikulutukseksi 15,1 kWh/100km.

Tuntuu aika alhaiselta ottaen huomioon että aika paljon olen ajellut myös motaria 126km/h (mittarilukema), esim. viime sunnuntaina Vantaalta Lohjalle ja takaisin (autossa kolme aikuista ja kaksi lasta, ja pari raskasta kassia takana), ja työmatkoistakin iso osa menee moottoritiellä. Muu ajo on, en sanoisi kaupunkiajoa mutta taajama-ajoa, lähinnä kehäteitä pk-seudulla 84 km/h ja jotain Vihdintien tapaista 65 km/h. En ajele juuri ollenkaan jossain hesan keskustassa 30-40 km/h tms.

Toi keskikulutus vaihtelee aika nopeasti, muistaakseni heti sunnuntain Lohja-reissun jälkeen se oli noussut ehkä johonkin 18.1 kWh/100km lukemaan, mutta nyt on laskenut kuin lehmän häntä tuonne vähän päälle 15. Eilen ajoin Vihdintietä ja Kehä I:stä Itäkeskukseen ja takaisin, ja se sai laskemaan noin alas?

En tiedä miten vertailukelpoisia ovat ja laskevatko kaikki sähköautot tuon samalla tavalla... Ihan kiva jos on oikeasti noin taloudellinen auto. Talvella muistelen keskikulutuksen olleen jotain ehkä 19 kWh/100km hujakoilla, lähinnä työajoa josta yli puolet motaria 100km/h (talvirajoitus).

Normaalisti tuo Zoe tuntuu laskevan tuota muutaman kuukauden taaksepäin, mutta mittauksen saa nollattua jolloin se alkaa laskea keskikulutusta siitä hetkestä lähtien. En muista milloin tuon viimeksi nollasin, 1-2 kk sitten ehkä... Pitänee nyt kesällä nollata just ennen työmatkaa niin näen paljonko keskikulutus on mun kaikkein yleisimmässä ajossa, joka on 80+ km/h kehä III:sta + 120+ km/h motaria, kilometreissä enemmän jälkimmäistä.

Mainittakoon vielä että tapaan ajaa D-asetuksella, jolloin "moottorijarrutus" ja regenerointi on heikompaa, eli muistuttaa enemmän normiautolla ajoa. Ilmeisesti se kuitenkin silloinkin regeneroi ainakin mittarin mukaan, jos en kaasuta alamäessä tai jarrutan. En ole testannut vähentääkö B-moodi kulutusta merkittävästi, mutta kuvittelisin että siitä on enemmän hyötyä jossain keskustan ajossa jossa nopeus vaihtelee jatkuvasti ja tulee pysähdyksiä valoihin, enkä juurikaan hyödy kehäteillä ja motareilla...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Nyt tuli ensimmäinen kokemus peräkärryn kanssa. Pieni kuomukärry, jonka kyydissä moottoripyörä. Autona Tesla Model 3 LR 2020.
Edestakainen ajo moottoritiellä 105 km/h nopeudella ja menopaluumatkan keskikulutus oli 275 wh/km. Tällä tuloksella saavutettavissa siis hieman yli 250 kilometrin range.

Vähän ajan päästä on vuorossa toinen kokeilu, jossa ajan maantietä pääasiassa 80 km/h nopeudella.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163
Nyt tuli ensimmäinen kokemus peräkärryn kanssa. Pieni kuomukärry, jonka kyydissä moottoripyörä. Autona Tesla Model 3 LR 2020.
Edestakainen ajo moottoritiellä 105 km/h nopeudella ja menopaluumatkan keskikulutus oli 275 wh/km. Tällä tuloksella saavutettavissa siis hieman yli 250 kilometrin range.

Vähän ajan päästä on vuorossa toinen kokeilu, jossa ajan maantietä pääasiassa 80 km/h nopeudella.
Kulutus tipahtaa todella paljo ku nopeus tippuu tonne 80km/h
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
723
Jos joku vetelee umpikärryä vaikka tonnin painoisena, niin kertokaas tuloksia. Nopeushan niillä pitäisi muutenkin olla 80.
Arvauksia voin itsekin heitellä, mutta jos joltain löytyy ihan omaa dataa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Kulutus tipahtaa todella paljo ku nopeus tippuu tonne 80km/h
Aivan varmasti. Olisin todella iloinen jos pääsen 300 kilometrin edestakaisen matkan lataamatta. Matkan varrelle osuu ABC-lataus, mutta noita asemia kun on harvemmin rakennettu kärry-ystävälliseksi.


Jos joku vetelee umpikärryä vaikka tonnin painoisena, niin kertokaas tuloksia. Nopeushan niillä pitäisi muutenkin olla 80.
Arvauksia voin itsekin heitellä, mutta jos joltain löytyy ihan omaa dataa.
Painolla ei ole käytännössä LÄHES mitään merkitystä, ainoastaan ilmanvastuksella. Alla videossa (alku sopivasta kohdasta) Tesla M3SR+ kulutus asettui 80 nopeudessa 235 wh/km tasolle.

 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 259
Jos joku vetelee umpikärryä vaikka tonnin painoisena, niin kertokaas tuloksia. Nopeushan niillä pitäisi muutenkin olla 80.
Arvauksia voin itsekin heitellä, mutta jos joltain löytyy ihan omaa dataa.
Tekniikan Maailma on nyt vetänyt ID.4:llä 700 kg:n painoista kulmikasta koppia ja sen vetämisellä kulutus on pompannut 17-18 kWh:sta 32 kWh:n/100 km.

Miksi nopeus pitäisi olla 80?

1654881328467.png
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 259
Yli 750 kg kärryillä max. ajonopeus on 80.
Joo, niinhan se oli. Itselläkin on jarrullinen yli 1000 kg kärry, mutta olen ajanut sillä satasta siitä lähtien kun laki muuttui eikä ole tullut sanomista. Olen laskenut sen varaan, että kärry näyttää jotakuinkin normaalilta kuomukärryltä, niin ei ne huomaa että se on 80 km/h rajoituksen piirissä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Nyt tuli ensimmäinen kokemus peräkärryn kanssa. Pieni kuomukärry, jonka kyydissä moottoripyörä. Autona Tesla Model 3 LR 2020.
Edestakainen ajo moottoritiellä 105 km/h nopeudella ja menopaluumatkan keskikulutus oli 275 wh/km. Tällä tuloksella saavutettavissa siis hieman yli 250 kilometrin range.

Vähän ajan päästä on vuorossa toinen kokeilu, jossa ajan maantietä pääasiassa 80 km/h nopeudella.
Lainauksessa edellinen testi. Noin 80 km/h keskinopeudella kulutukseksi asettui 240 wh/km. Yllättäen kulutus putosi vain 13 % vaikka nopeus laski 24 %.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 689
Mielenkiintoinen tuo kulutuksen nousu kärryn kanssa.

Verrokiksi; uusi eSprinter joka tuli meille juuri kuluttaa nätissä ajossa tyhjänä / 1-2 hlö noin 26kWh ja pienellä lastilla (300-400kg) ei tuo nouse kuin n. 1kWh.
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
75
Auton ilmoittama kulutus: 14,5 kWh/100km (sisältää siis ajonaikaisen kulutuksen) 2600km ajalta
Lataamalla mitattu kulutus: en ole laskenut
Automalli: Tesla Model 3 LR 2021
Renkaat: 18" kesärenkaat, aero-vanteet
Kuorma: Kuski + 0-1 matkustajaa
Ajankohta: touko-kesä 2022
Lämpötila: leuto
Ajomatka(t): Kaikkea 2 km kauppareissun ja 150 km maantie- ja moottoritieajon välillä. Keskinopeus lienee noin 70 km/h
Esilämmitys: Esilämmitetty jos on ollut latauksessa yön/työpäivän ajan läheskään aina ei
Sisälämpötila: Pyyntilämpötila pääsääntöisesti 21 astetta, eli lämmityksessä/jäähdytyksessä ei säästelty
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Mielenkiintoinen tuo kulutuksen nousu kärryn kanssa.

Verrokiksi; uusi eSprinter joka tuli meille juuri kuluttaa nätissä ajossa tyhjänä / 1-2 hlö noin 26kWh ja pienellä lastilla (300-400kg) ei tuo nouse kuin n. 1kWh.
Ero eSprinterin tuloksiin ei sinänsä yllätä, sillä peräkärry nostaa kulutusta nimenmaan ilmanvastuksen takia, ei kuorman takia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 689
Ero eSprinterin tuloksiin ei sinänsä yllätä, sillä peräkärry nostaa kulutusta nimenmaan ilmanvastuksen takia, ei kuorman takia.
Kyllä minä tuosta 32kWh:sta silti yllätyn - kuvittelisi ettei edes kärryllä pääsisi tuollainen "aerodynamiikan ihmeen" kulutuksen ohi noin selvästi. (eSprinterhän on 2-korkea, eli toiseksi korkein korimalli).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Kyllä minä tuosta 32kWh:sta silti yllätyn - kuvittelisi ettei edes kärryllä pääsisi tuollainen "aerodynamiikan ihmeen" kulutuksen ohi noin selvästi. (eSprinterhän on 2-korkea, eli toiseksi korkein korimalli).
No juu, tuo TM testin 32 kWh on kyllä aika julma kulutus, mutta toisaalta perässä vedettiin käytännössä suorakulmaista kuutiota joka on varmasti ilmanvastuskertoimeltaan järkyttävä.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
BMW 740Le xDrive vm.2018

Kevät - alkukesä 2022, alla oleva otanta noin 4tkm matkalta:

Auton ilmoittama kulutus: 21-21,5 kWh/100km.
Lataamalla mitattu kulutus: -
Polttoaineen kulutus 95E: 2-3L/100km per tankillinen.
Sähköajon osuus matkasta noin 90% (?).
Automalli: BMW 740Le 2018 xDrive (neliveto).
Renkaat: 19" Michelin Pilot Sport 4.
Kuorma: Kuski + 0-1 matkustajaa.
Ajankohta: Kevät - alkukesä 2022.
Lämpötila: Kuukauden keskilämpötila pk-seudulla.
Ajomatka(t): Kaikkea 3km kauppareissun ja 150km maantien väliltä. Ympäri E-Suomea. Suurin osa työmatkaa Länsiväylä - Kehä 2 - taajama -> 25km per siivu, jonka tällä vielä pääsee sähköllä.
Esilämmitys: Aina kun auto latauksessa tai akussa virtaa -> matkustamon esilämmitys / jäähdytys päällä.
Sisälämpötila: Pyyntilämpötila pääsääntöisesti 20 C.
Muuta: Autossa on 9,2 kWh akusto josta 7,4 kWh on todellista netto / käyttökapasiteettia. Pisin sähköllä päästy matka on ollut ~30km (80 / 100 -rajoitus).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
929
Auton ilmoittama kulutus: 20,0kWh/100km
Automalli: BMW i4 edrive 40
Renkaat: 19"
Kuorma: Kuski + 1 matkustajaa
Ajankohta: tänään
Lämpötila: +16-18
Ajomatka(t): 170km motaria 125km/h vakkarilla ja 10-15km ison kaupungin keskustassa

Positiivisen yllättynyt olin kulutuksesta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Lainauksessa edellinen testi. Noin 80 km/h keskinopeudella kulutukseksi asettui 240 wh/km. Yllättäen kulutus putosi vain 13 % vaikka nopeus laski 24 %.
Ja kärrytestit jatkuu. Yhteensä 300 kilometrin menopaluulenkki meni edellisellä kerralla 240 wh/km keskikulutuksella. Nyt perässä oli eri kuomukärry, mutta ilmanvastuksessa tuskin isoa eroa edelliseen. Tiputin hieman nopeutta 100 km/h alueilla, mutta keskinopeuteen tämä vaikutti vain parin km/h verran. Kulutus oli vajaat 220 wh/km ja tämän ansiosta pääsin Tesla Model 3LR:llä tämän 300 km siivun lataamatta. Lähtö täydellä akulla ja takaisin kotona jäljellä 8 %.

Hymyilytti myös laskea reissun kulut verrattuna edelliseen dieselfarkkuun. Kotilatauksen hinnalla tämä reissu vei sähköä tasan 10 euroa. Edellisellä autolla matka olisi kustantanut polttoaineina yli 50 euroa - Tesla tuli siis noin 80% halvemmaksi.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
989
300km reissu maantie ja kaupunkia auton ilmoittama kulutus 13kWh/100km. BMW i3.
Yksi pikalataus reissun aikana 16,7kWh/5€. Muuten kotisähköllä 0,13s/kWh (syyskuuhun asti tällä hinnalla).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Lainauksessa edellinen testi. Noin 80 km/h keskinopeudella kulutukseksi asettui 240 wh/km. Yllättäen kulutus putosi vain 13 % vaikka nopeus laski 24 %.
Kärryajo 2020 vuoden Tesla Model 3 LR jatkuu. Reilut 700 kilometriä kärry perässä, keskinopeus yli 90 km/h (ei tarkkaa tietoa). Kulutus aiempiin verrattuna melko kovat 277 wh/km. Matkan kokonaiskulu sähkön kulu siitä huolimatta inhimillinen, pyörien noin 5-6 eurossa 100 kilometriä kohden.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
723
Kärryajo 2020 vuoden Tesla Model 3 LR jatkuu. Reilut 700 kilometriä kärry perässä, keskinopeus yli 90 km/h (ei tarkkaa tietoa). Kulutus aiempiin verrattuna melko kovat 277 wh/km. Matkan kokonaiskulu siitä huolimatta inhimillinen, pyörien noin 5-6 eurossa 100 kilometriä kohden.
Kokonaiskulu vai sähkön osuus?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Vuoden 2022 lopputulos, autona vuoden 2020 Model 3 LR:
  • Auton ilmoittama kulutus oli 19,8 kWh/100km
  • Latauksista mitattu kokonaiskulutus oli 25,0 kWh/100km

Tällaisiin lukemiin päästiin seuraavan kaltaisella ajokäyttäytymisellä:
  • Yleisesti ottaen ei minkäänlaisia yrityksiä säästää sähköä (esim. ajonopeudet)
  • Suurin osa kilometreistä maantie- ja moottoritieajoa, mutta kyllähän tuonne myös taajama- ja pätkäajoa mahtuu niin, että keskinopeus lienee 50-60 km/h.
  • 7-10% kuomullisen peräkärryn vetoa maantienopeuspainotteisesti
  • Lähes aina 5-20 minuutin esilämmitys/-viilennys ennen ajoa
  • 70% kotilatausta, loput pääosin pikalatureilla. Pikalatauksessa optimoitu latausnopeutta, eli akun lämmitystä hyödynnetty aina kun mahdollista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 358
Viestejä
4 158 223
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom