Autoon lämpötila-anturi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tsumak
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
04.12.2018
Viestejä
153
Mielenkiinnosta haluaisin autoon lämpötila-anturin, jotta näkisin kuinka esilämmitys toimii.

ESP-sarjan tuotteet ovat tuttuja, sekä arduinolla olen joskus SIM800 käyttäen tehnyt vastaavaa.

Nyt kuitenkin mietin että haluaisin tuon lähettävän reaaliaikaista dataa ilman simmiä. Autolle on suora näkyvyys, mutta matkaa autolle on 8. kerrosta alaspäin.

Mitä raati suosittelee, miten tuohon tekisi jotain langatonta linkkiä tai onko jotain helppoa/pientä SIM moduulia olemassa esim wemos D1 sarjalle?

Epäilen että Wemos D1 wlan ei kanna parvekkeelle asti?
 
Mielenkiinnosta haluaisin autoon lämpötila-anturin, jotta näkisin kuinka esilämmitys toimii.

ESP-sarjan tuotteet ovat tuttuja, sekä arduinolla olen joskus SIM800 käyttäen tehnyt vastaavaa.

Nyt kuitenkin mietin että haluaisin tuon lähettävän reaaliaikaista dataa ilman simmiä. Autolle on suora näkyvyys, mutta matkaa autolle on 8. kerrosta alaspäin.

Mitä raati suosittelee, miten tuohon tekisi jotain langatonta linkkiä tai onko jotain helppoa/pientä SIM moduulia olemassa esim wemos D1 sarjalle?

Epäilen että Wemos D1 wlan ei kanna parvekkeelle asti?

Siis halutaanko tässä mitata auton sisätilan lämpötilaa? Kävisikö tuollainen: RuuviTag - Monikäyttöinen Bluetooth-anturi 39,90
 
Saattaisin pärjätäkin. Kuinkahan todellinen tuo 100m on. Välissä kuitenkin pari ikkunaa ja vähän seinää tuo näyttö pitää olla sisällä.
 
Kantaisikohan ESP32:n wifi jos ottaisi sen mallin missä on liitin ulkoiselle antennille? Pelkällä printillä olevallakin antennilla itsellä kotona tuntuu kantavan kämpän päästä päähän parin betoniseinän läpi jotenkuten.
 
Kappas eli raspia voisi käyttää vastaanottimena. Tallentaakohan ruuvi tägi itseensä mitään dataa, vai lähettääkö vaan mitä lukeekin?

Saakohan sen toimimaan niin, että kännykästä näen datan kun olen ajossa/muualla, mutta kotona data piirtyisi raspin kautta jonnekin?

Toihan olisi tosiaan ihan kokeilun arvoinen juttu, jahka vaan raaskisi hommata 40e anturin kun hyllyissä olisi jo esp variantteja.

Mikähä tommosen tägin patterin kesto on jos se on kesät talvet autossa?
 
Oikeastaan kysymys kuulu, että miksi haluat seurata auton lämpenemistä ? Pelkästä uteliaisuudesta ?
Eikö riitä, että auto on lämmin kun hyppäät autoon ? Onko sinulla mahdolisuus etänä kontrolloida lämmitystä ( start/ stop )?

Ja loppelissä auton sisätilan lämpötilan mittaus on hieman harhaanjohtava suure. Auton lämmittämiseen on yleensä kaksi tarkoitusta, lämmittää moottori ja/tai sulattaa ikkunat talvella , kolmas tarkoitus on sitten mukavuuslämmittää auto sisältä muuten vaan. Lämpötila sisällä saatta olla "korkea", mutta ikkunat silti vielä umpijäässä.
 
Saa kai sitä ihminen tehdä mitä itse haluaa, eli uteliaisuudesta :)
Auton saa lämpeemään kakella tai kännykän äpillä. Kiinnotaisi tietää kuinka nopeasti se lämpiää ja mihin asti. Kesällä kiinnostaa tietää kuinka nopeasti se jäähtyy.

Tiedostan kyllä että lämpötilan mittaukseen vaikuttaa moni asia, kuten anturin sijainti. Tämän voit jättää minun huoleksi.
 
Itse siirsin dataa 433mhz linkillä arduino perässä. Kunhan ei osta halvinta kiinan kuraa lähettimeks ja vastariks
 
Ruuvitag toimii tässä hyvin, kannattaa vaan miettiä että mistä sitä lämpötilaa mittaa ja esim. onko ruuvitag kotelossaan. Lukemat eroaa toisistaan kuin yö ja päivä jos ruuvitag on avoimena lämmityslaitteen ilmavirrassa vs. jos se on eristetyssä muovikotelossaan jossain minne ilmavirta ei ihan heti yllä.
 
Rakentelin auton akkujännite loggerin BLE modulilla ja STM8s prosessorilla 12V plugiin. Lämpötilankin ja anturin siihen voisi helposti lisätä. Tarkoituksena oli tutkia Focuksen akun latausta ja akun tilaa. Mittaa akun jännitettä 100ms ja 5 sek välein . Login saa ladattua itse tehdyn Android sovelluksen näyttöön.
Toimii sisältä autoon , joka 5m päässä ikkunasta. Tuskin toimisi edes 50 m etäisyydeltä.
 
Juu, toki sijainti vaikuttaa. Veikkaan että laittaisin sen kuskin selkänojan takataskuun tai jonnekin. Varmaan paikka selviää lopulta kun on joku millä selvittää :)

Tuo jännitteen seuranta kiinnostaisi myös kovasti. Varsinkin kun auton foorumilla on paljon höpötelty 12V akun ongelmista. Kontissa olisi 12V pistoke, jonon voisi kyhätä palikan mittailemaan. En vaan tiedä saako sen vaihdettu jatkuvalle virralle, vai pitäisikö Wemos lyödä pienelle akulle.

Mittasitko suoraan 12V plugista jännitteen analogipinnillä?

Rupesin tässä tosiaan haaveilemaan, että joskos saisin auton Wifin päähän. Saan kyllä tukiaseman auton näkyville, mutta en tiedä miten ESP32/8266 kantaisi takaisin.
 
Focus tosiaan katkaisee jännitteen 12V plugista muutaman minuutin viiveellä auton sammutuksesta.
Jännite loggeri ottaa sähkönsä plugista (alle 10mA) ja jännitteen mittaus tosiaan 12V tup. syt. liitännästä.
 
Tallentaakohan ruuvi tägi itseensä mitään dataa, vai lähettääkö vaan mitä lukeekin?
Se on vain beakon. Lähettää BT low energynä dataa sillä intervallilla mikä on softassa säädetty. Sitä voi sitten kuunnella ihan kuka vain, koska ei salauksia eikä mitään yhteyksiä. Se on vain majakka joka huutaa dataa kaikille jotka kuuntelevat. Seinän/ikkunan läpi sai napattua dataa yli 50m päästä. Varmaan paljon pidemmältäkin avoimessa tilassa. Niin ja tuotahan voi siis seurata ihan puhelimen softalla, jos ei ikuista historiaa tarvitse jne. Se ruuvin softa on ihan näpsäkkä kapistus.
 
Aivan. Pitänee harkita tuota. Tuo 40e hinta ei vielä houkuttele. Saisipa jostain lainaan moisen ;)
 
Jos sulla siellä on Wemos D1:ä valmiina hankittuna, niin kokeile nyt sillä.
YouTubessa on video jossa ESP8266 Wifi esteetön kantavuus testattu ulkona levyllä olevan antennin kanssa kantomatka 90m ja erillisellä antennilla 150m, joten kuvittelisin, että saat hyvinkin lukemia reilu 20m:n etäisyydeltä.

Tein taannoin testimielessä vastaavan Wemos D1 Mini:llä, vastaanotin oli olohuoneessa ja lähetin makuuhuoneessa anturin ollessa ikkunan kauta ulkona, D1 kortit olivat yhteydessä Wifillä vain ja ainoastaan toisiinsa.

Käytin linkin schketsejä prototyyppiin jota muokkasin inasen, vaihdoin DHT11 anturin DS18B20:een, joka on tarkempi (DHT11 ±3°C vs. DS18B20 ±0.5°C) sekä lisäsin 7-segmentti näytön josta luin lämpötilan. NodeMCU:n tilalla käytin Wemos D1 Mini kortteja.

Vinkkinä Wemos D1 Mini Pro kortista löytyy liitin ulkoista antennia varten.

 
Se on vain beakon. Lähettää BT low energynä dataa sillä intervallilla mikä on softassa säädetty. Sitä voi sitten kuunnella ihan kuka vain, koska ei salauksia eikä mitään yhteyksiä. Se on vain majakka joka huutaa dataa kaikille jotka kuuntelevat. Seinän/ikkunan läpi sai napattua dataa yli 50m päästä. Varmaan paljon pidemmältäkin avoimessa tilassa. Niin ja tuotahan voi siis seurata ihan puhelimen softalla, jos ei ikuista historiaa tarvitse jne. Se ruuvin softa on ihan näpsäkkä kapistus.

Uudemmissa RuuviTageissa on muisti mittausdatalle. Vanhempiin tuon ominaisuuden saa päivittämällä firmwaren. Muistissa taisi säilyä viimeisen 10 päivän mittaukset, jotka saa synkronoitua siihen kännykkä appiin. Itse päivitin syksyllä Tageihin firmwaren niin sain tuon muistin käyttöön.
 
Tarttee kokeilla tuota Wemos D1:stä. Löytyy sopivasti siihen myös battery shieldi niin saa kiikuttaa sitä pitkin pihaa ja kattoa toimiiko. Kontissa on jatkuva 12V tupakkipistorasia niin saisi jatkuvan jännitteenkin sille.

edit: pitihän se kokeilla. Läppäri kyllä antoi ~5Mbps ja heikkoa signaalia autolle mutta Wemos D1 ei herännyt verkkoon asti. Pitänee pohtia kehtaako hankkia/kokeilla sitä Pro mallia lisäantennilla.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 793
Viestejä
4 547 336
Jäsenet
74 849
Uusin jäsen
ookooo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom