Autonominen ajaminen ja itsestään ajavat autot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Terro
  • Aloitettu Aloitettu

Waymo ottaa käyttöön uuden Zeekrin valmistaman auton:
  • Sensorien määrä väheni 42%
  • Automaatiopaketin hinta alle 20t$
  • Mahdollistaa ajon myös lumessa (jotenkin)
  • Oma tehdas automaatiopaketin asennuksiin, tuotantokapasiteetti 10t+ kpl/vuosi
  • Lisänä myös ioniq5, ehkä tullien takia?
Samassa artikkelissa valaistaan hyvin Teslan ja Waymon fleettien kokoeroja. Yllättävän vähän autoja Teslalla on liikenteessä vaikka muutama uusikin alue on avattu. Ei vaikuta skaalautuvalta tai toimivalta toteutukselta, kun noin vähän on autoja samaan aikaan käytössä.

"The production ramp is happening alongside an aggressive geographic expansion. Waymo now covers over 1,400 square miles across 11 cities, delivers roughly 500,000 paid rides per week, and has plans to open in several more US markets this year plus London and Tokyo internationally.

For context, Tesla has roughly 25 unsupervised robotaxis on the road across three Texas cities. Waymo operates a fleet of more than 3,000 vehicles and is now tooling up to produce tens of thousands more per year. The scale gap remains enormous."
 

Waymo ottaa käyttöön uuden Zeekrin valmistaman auton:
  • Sensorien määrä väheni 42%
  • Automaatiopaketin hinta alle 20t$
  • Mahdollistaa ajon myös lumessa (jotenkin)
  • Oma tehdas automaatiopaketin asennuksiin, tuotantokapasiteetti 10t+ kpl/vuosi
  • Lisänä myös ioniq5, ehkä tullien takia?
Samassa artikkelissa valaistaan hyvin Teslan ja Waymon fleettien kokoeroja. Yllättävän vähän autoja Teslalla on liikenteessä vaikka muutama uusikin alue on avattu. Ei vaikuta skaalautuvalta tai toimivalta toteutukselta, kun noin vähän on autoja samaan aikaan käytössä.

"The production ramp is happening alongside an aggressive geographic expansion. Waymo now covers over 1,400 square miles across 11 cities, delivers roughly 500,000 paid rides per week, and has plans to open in several more US markets this year plus London and Tokyo internationally.

For context, Tesla has roughly 25 unsupervised robotaxis on the road across three Texas cities. Waymo operates a fleet of more than 3,000 vehicles and is now tooling up to produce tens of thousands more per year. The scale gap remains enormous."
Tässä hyvä huomata, että sensorit, tietokone, softa yms. eivät tule zeekr:lta. Waymo laittaa omat raudat+softan zeekr:lta ostetun aihion sisään.
 
Tässä hyvä huomata, että sensorit, tietokone, softa yms. eivät tule zeekr:lta. Waymo laittaa omat raudat+softan zeekr:lta ostetun aihion sisään.
Juuri näin. Tuota softaa ja sensorirautaa Waymo on hionut kaikki nämä vuodet ja se on se homman avain. Zeekr tarjoaa ns tyhmää rautaa eli auton custom aihion, johon Waymo omalla uudella Arizonan tehtaalla asentaa tuon uuden Driver v6 automaattiajon mahdollistavan hw&sw paketin.

Huomionarvoista että Waymo tarjoaa ratkaisuksi minivania, paljon paikkoja/tilaa ja sähköliukuovia kun taas Teslan toteutus on kaksipaikkainen coupe perhosovilla. Toinen vaikuttaa käyttötuotteelta ja toinen hypetuotteelta.
 
Juuri näin. Tuota softaa ja sensorirautaa Waymo on hionut kaikki nämä vuodet ja se on se homman avain. Zeekr tarjoaa ns tyhmää rautaa eli auton custom aihion, johon Waymo omalla uudella Arizonan tehtaalla asentaa tuon uuden Driver v6 automaattiajon mahdollistavan hw&sw paketin.

Huomionarvoista että Waymo haluaa minivania, paljon paikkoja ja sähköliukuovia kun taas Teslan toteutus on kaksipaikkainen coupe perhosovilla. Toinen vaikuttaa käyttötuotteelta ja toinen hypetuotteelta.
Suurin osa taksimatkoista on 1 tai 2 ihmistä. Tesla panostaa halpaan rautaan ja autoon millä voi noista 1-2 ihmisen kyydeistä ottaa rahat. Waymon rauta+auto kalliimmat ja heidän perspektiivi yrittää löytää kyytejä mistä saisi isompaa rahaa. imho. ei ole joko tai, molempia ratkaisuja tarvitaan.

Tesla käyttää model y:ta taksina millä saa laajennettua 4-5 ihmisen kyyteihin asti. Lienee aika marginaalissa ne kyydit mihin ei model y riitä. Teslan puolelta on huhua, että tulossa joku suv/minivan tyylinen ratkaisu cybertruck:in pohjalle. Varmaan kuitenkin halpa normaalikuori eikä teräslevyä pohjan päälle. Tämä laajentanee teslan paletin yli 4 ihmisen kyyteihin. 4 eri autoa model3, model y, cybercab ja huhuttu isompi kärry CT:n alustan päälle. Model y:sta ja etenkin sen pitkästä versiosta voisi nätisti tehdä ratittoman cybercab version ja kääntäisi etupenkit taaksepäin niin olisi 2 penkkiriviä missä tuijotella vastapuolella olevaa. Sais enempi jalkatilaa ja ehkä paremmat taksikäyttöön optimoidut penkit.

--

En tiedä sitten miten paljon järkeä teslasta vielä väitellä kun ei ole mitään varmuutta siitä saavatko he edes koko systeemiä oikeasti toimimaan voluumissa. Tällä hetkellä tarvivat joko turvakuskin autoon tai turvakuskin etänä striimatun sensoridatan pohjalta, ei toimi autonomisesti tasolla mitä voisi skaalata voluumiin. Jos saavat toimimaan niin maailmassa on heti useampi miljoona asiakkaiden omistamaa teslaa 3/y/s/x joita voi käyttää robotaxina teslan laivastossa.
 
Viimeksi muokattu:
Suurin osa taksimatkoista on 1 tai 2 ihmistä. Tesla panostaa halpaan rautaan ja autoon millä voi noista 1-2 ihmisen kyydeistä ottaa rahat. Waymon rauta+auto kalliimmat ja heidän perspektiivi yrittää löytää kyytejä mistä saisi isompaa rahaa. imho. ei ole joko tai, molempia ratkaisuja tarvitaan.

Tesla käyttää model y:ta taksina millä saa laajennettua 4-5 ihmisen kyyteihin asti. Lienee aika marginaalissa ne kyydit mihin ei model y riitä. Teslan puolelta on huhua, että tulossa joku suv/minivan tyylinen ratkaisu cybertruck:in pohjalle. Varmaan kuitenkin halpa normaalikuori eikä teräslevyä pohjan päälle. Tämä laajentanee teslan paletin yli 4 ihmisen kyyteihin. 4 eri autoa model3, model y, cybercab ja huhuttu isompi kärry CT:n alustan päälle.

--

En tiedä sitten miten paljon järkeä teslasta vielä väitellä kun ei ole mitään varmuutta siitä saavatko he edes koko systeemiä oikeasti toimimaan voluumissa.
Vaikka kyytiläisiä on usein vain 1 tai 2 niin hintaero siitä toisesta lisäpenkistä on koko elinkaaren aikana mielestäni niin pieni, että ei ole järkeä aloittaa noin pienestä osaoptimoinnista. Taksibisnes on vahvasti sijaintiperusteista ja nelipaikkainen hoitaa suurimman osan keikoista kun taas kaksipaikkainen pienemmän osan. Ehkä sitten jos on tuhansien autojen laivasto per kaupunki niin tuossa voisi olla jotain ideaa, mutta se on vielä utopiaa.

Niin voi mennä toiset kymmenen vuotta ennen kuin Tesla saa auton ajamaan itsenäisesti. Tai homma hoituu vuodessa tai ei koskaan. Tällä hetkellä kukaan ei ole pelkillä kameroilla saanut ajoa toimimaan niin vertailua kulujen suhteen ei voi oikein tehdä. Waymolla on toimiva toteutus, jota on hiottu jatkuvasti ja 20t$ automaatiopaketin kanssa hintakin (zeekr aihio + paketti) on luultavasti lähellä kalliita takseja (esim E tai S mersu). Ainakin näitten tietojen valossa voisi Waymolla lähteä homma kasvamaan pian merkittävästi isompaan volyymiin.
 
Teslan hinnoitteluhan on vielä avoin mitä se oikeasti tulee olemaan.
 
Vaikka kyytiläisiä on usein vain 1 tai 2 niin hintaero sen toisen penkin kanssa on koko elinkaaren aikana mielestäni niin pieni
Teslan ajatus on tehdä useita automalleja. On jo 3/y/long y jotka tuotannossa ja kelpaavat takseiksi jos saavat softan toimimaan. Ajatus myös antaa kuluttajien lisätä omat autot taksilaivastoon ja ottaa siivu välistä. Olet töissä tai kotona leffaa katsomassa niin sun tesla voi heittää keikkaa. Teslalla lienee laskeneet että halpa cybercab parempi lisä palettiin kuin minivan. Tosin huhuttu suv/paku ct:n alustan päälle voi olla myös tulossa.
 
Ajatus myös antaa kuluttajien lisätä omat autot taksilaivastoon ja ottaa siivu välistä. Olet töissä tai kotona leffaa katsomassa niin sun tesla voi heittää keikkaa.
Minkähänlaiset liikenneluvat / vakuutukset / yritysjärjestelyt tämmöinen vaatii yksityishenkilöltä suomessa?
 
Teslan ajatus on tehdä useita automalleja. On jo 3/y/long y jotka tuotannossa ja kelpaavat takseiksi jos saavat softan toimimaan. Ajatus myös antaa kuluttajien lisätä omat autot taksilaivastoon ja ottaa siivu välistä. Olet töissä tai kotona leffaa katsomassa niin sun tesla voi heittää keikkaa. Teslalla lienee laskeneet että halpa cybercab parempi lisä palettiin kuin minivan. Tosin huhuttu suv/paku ct:n alustan päälle voi olla myös tulossa.
Ongelma tuossa on, että nuo ovat kuluttajaautoja ja niiden ylläpito taksikäytössä on hankalaa kun ei ole kuskia valvomassa. Lisäksi taksikäytössä on ainakin eri vakuutukset joten tuo visio on vähän hankala toteuttaa. Ei myöskään mitään tietoa minkälainen sensori& rautapaketti Teslassa pitäisi olla, että se toimisi ajossa. Nykyiset eivät luultavasti riitä.
 
Ongelma tuossa on, että nuo ovat kuluttajaautoja ja niiden ylläpito taksikäytössä on hankalaa kun ei ole kuskia valvomassa. Lisäksi taksikäytössä on ainakin eri vakuutukset joten tuo visio on vähän hankala toteuttaa. Ei myöskään mitään tietoa minkälainen sensori& rautapaketti Teslassa pitäisi olla, että se toimisi ajossa. Nykyiset eivät luultavasti riitä.
Isoin ongelma softan toimivuus, täysin samat sensorit, tietokone ja softa cybercab ja model y. Toki tesla voi omiakin model y kärryjä laittaa takseiksi. Cybercab 1-2 ihmistä, model y 1-4 ihmistä.

Amerikassa tesla toimii vakuutusyhtiönä. Voit ottaa teslalta vakuutuksen teslaan.

Jossain kohtaa kamerat puhdistuksella, kuluttaja-autoihin jälkiasennuksena: Tesla Patents Self-Cleaning Camera Lens With Built-In Wiper - Not a Tesla App
 
Ongelma tuossa on, että nuo ovat kuluttajaautoja ja niiden ylläpito taksikäytössä on hankalaa kun ei ole kuskia valvomassa. Lisäksi taksikäytössä on ainakin eri vakuutukset joten tuo visio on vähän hankala toteuttaa. Ei myöskään mitään tietoa minkälainen sensori& rautapaketti Teslassa pitäisi olla, että se toimisi ajossa. Nykyiset eivät luultavasti riitä.
Kyl se kuluttaja-autojen käyttö taksina ois aika monimutkaista. Vakuutsupuoli on yks juttu, mut sit on vielä vaikka mitä. Ei kai kukaan halua et joku random tyyppi istuu sen auton kyytiin ja vaikka sotkee sinne. Ja kuka tarkistaa et auto on siisti seuraavaa asiakasta varten?
 
Isoin ongelma softan toimivuus, täysin samat sensorit, tietokone ja softa cybercab ja model y. Toki tesla voi omiakin model y kärryjä laittaa takseiksi. Cybercab 1-2 ihmistä, model y 1-4 ihmistä.

Amerikassa tesla toimii vakuutusyhtiönä. Voit ottaa teslalta vakuutuksen teslaan.

Jossain kohtaa kamerat puhdistuksella, kuluttaja-autoihin jälkiasennuksena: Tesla Patents Self-Cleaning Camera Lens With Built-In Wiper - Not a Tesla App
Taxissa on jo pesurit kuten taxi Yssa. Jotenka näitä ei tavanautoissa vielä ole ja koska edes tuleekaan. Teslan sensorit kehittyvät jatkuvasti kun ovat huomanneet puutteita.
 
Kyl se kuluttaja-autojen käyttö taksina ois aika monimutkaista. Vakuutsupuoli on yks juttu, mut sit on vielä vaikka mitä. Ei kai kukaan halua et joku random tyyppi istuu sen auton kyytiin ja vaikka sotkee sinne. Ja kuka tarkistaa et auto on siisti seuraavaa asiakasta varten?

Mainitsemasi kuviossa ns helppoja, ensin pitää olla kuluttajamarkkinoille myytävä auto joka on itsenäisen ajamisen tasolla viisi, tai ainain neljä. Nyt mennään tasolla 2 .

Sitten kun se asia kunnossa, niin vakuutukset, ja jos nyt taksi kyytin businekseen tarjoaa autoaan, niin totta ihmeessä haluaa että sietä myös käytetään. Sotkemisen riskitasot on sitten säätöjuttuja. Siinä vaiheessa kun auto menee tasolal, viisi, niin sillä halutussa kyky arvioida auton sopivuus seuraavalle keikalle, jos ei ole, niin käy siivoittamassa itsensä.

Kansalliset lainsäädännöt on sen vitos tason jälkeen suurempi kynnys, mutta ilman poliittisia esteitä niin vakutuus, mittaus, verotus, huolenpito, jne on aika peruskauraa. Se onko kaupallisesti toimiva malli että yksityiset auton omistajat antaisivat autonta taksikäyttöön, riippuu ihan hinnoittelusta, ja siitä riippuu onko se kannattavaa, ja missä.
 
Mainitsemasi kuviossa ns helppoja, ensin pitää olla kuluttajamarkkinoille myytävä auto joka on itsenäisen ajamisen tasolla viisi, tai ainain neljä. Nyt mennään tasolla 2 .

Sitten kun se asia kunnossa, niin vakuutukset, ja jos nyt taksi kyytin businekseen tarjoaa autoaan, niin totta ihmeessä haluaa että sietä myös käytetään. Sotkemisen riskitasot on sitten säätöjuttuja. Siinä vaiheessa kun auto menee tasolal, viisi, niin sillä halutussa kyky arvioida auton sopivuus seuraavalle keikalle, jos ei ole, niin käy siivoittamassa itsensä.

Kansalliset lainsäädännöt on sen vitos tason jälkeen suurempi kynnys, mutta ilman poliittisia esteitä niin vakutuus, mittaus, verotus, huolenpito, jne on aika peruskauraa. Se onko kaupallisesti toimiva malli että yksityiset auton omistajat antaisivat autonta taksikäyttöön, riippuu ihan hinnoittelusta, ja siitä riippuu onko se kannattavaa, ja missä.
Mutta jos ne joskus tulee, niin se et ykstiyisautoja käytettäs taksina tuntuu aika kaukaa haetulta en mä usko et moni haluaa luopua omasta autostaan edes osa-aikasesti. Tai sit se pitäis olla tosi helppoo ja kannattavaa.
 
Mutta jos ne joskus tulee, niin se et ykstiyisautoja käytettäs taksina tuntuu aika kaukaa haetulta en mä usko et moni haluaa luopua omasta autostaan edes osa-aikasesti. Tai sit se pitäis olla tosi helppoo ja kannattavaa.

Yksi, pari, muutama, monta, jos kannustimet on kunnossa niin uskon että moni. Eli ihan riippuu siitä millaisia sopimuksia ehtoja tarjotaan. Asettuu sen mukaan millaiset kustannukset on yhtiön omilla vain takiajoon käytetyillä autoilla ja se miten paljon on yksityisiä jotka valmiita.

Lisäksi asiaa voi lähestyö kahdesta suunnasta, se rahoitusmalli missä yksityinen hankkii auton ja tarjoaa sitä robottitaksi ajoon, ja se että joku yhtiö rahoittaa ja hankkii autot ja tarjoaa niin yksityiskäyttöön (muulloin valmiina robotaksi ajoon) Tässä vaiheessa eletään aikaa missä sen auton omistajan/haltijan ei tarvi omiakaan ajoja ajaa itse. Joten markkina autoille jotka on nimetty yhdelle ja on ensisijaisesti hänelle käytettävissä, josta siten maksaa jotain kk maksu + aika/matka.


Jos malli se että yksityinen hankkii auton itse, niin isomerkitys sillä miten taattuja sopimuksia kyytipalvelu tarjoaa, jos on 500€/kk auto budjetti, kyytiyhtiö tarjoaa kulut+300€/kk 36kk takuuta sopparia, niin jotain voi kiinnostaa se itseajava-auto, ihan sen takia.

Se malli missä kyytifirma tarjoaa autoa, jos saa itseajanauton edullisesti omaan käyttöön sitoutuu pitämään sen siistinä, ja riittävästi ajossa, niin en epäile yhtään etteikö olisi halukkaita.


Elon Musk todennäköisesti näkee mallin missä artistimaksaa, eli asiakkaat rahoittaa hänen kyytipalvelun roboauto kaluston. Eli vetää ihan ns hanuriin. siinä sivussa vedättää vielä jotain rahoitsufirmaa, jolle myy ne autot (joka toimii orjan rahotusyhtönä)
 
Ihanan halpaa kehitellä softaa autonomisiin autoihin. xpeng omien sanojensa mukaan saa teslan fsd:een kiinni kesänloppuun mennessä.
Xpeng’s head of autonomous driving told Electrek that the company is spending roughly 300 million RMB (~$41 million) per month on AI training alone and believes it has already reached parity with Tesla’s FSD v13 — with v14 within reach before the end of summer.
The conversation covered Xpeng’s VLA 2.0 architecture, the company’s sensor strategy, its Volkswagen licensing deal, and why Dr. Liu believes the entire autonomous driving industry needs to stop treating language models as the answer to self-driving.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=XBiPbiEeGAs
 
Ihanan halpaa kehitellä softaa autonomisiin autoihin. xpeng omien sanojensa mukaan saa teslan fsd:een kiinni kesänloppuun mennessä.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=XBiPbiEeGAs

VAG siinä rahoittaa kun pelko perseessä että jäävät fsd jälkijunaan. Se että noita näkyy ensi vuonna pari vuotta wanhahtaneella softalla versus teslassa niin on varmasti kohtalainen hätäratkaisu "halvalla".
Joka tapauksessa ainakin Teslan kohdalla odottaisin sujuvampaa unsupervisedia ai5 ja fsd 16/17 kun muistin kaistanleveys paranee moninkertaiseksi. Tämä nykyinen ai4 rauta on semmoinen perusjuttu 2030 luvulla autoissa.
 
Ai5 jos saavat noin 10x turvallisemmaksi kuin ihminen niin on super sulavaa meininkiä. Tokihan se muistin nopeus ja laskenta tehon suureneminen ei itsessään riitä vaan vaatii myös softan parannusta. Vielä menee vuosi pari.
 
Ai5 jos saavat noin 10x turvallisemmaksi kuin ihminen niin on super sulavaa meininkiä. Tokihan se muistin nopeus ja laskenta tehon suureneminen ei itsessään riitä vaan vaatii myös softan parannusta. Vielä menee vuosi pari.
Teslalla on tulossa nykyraudalle vielä 10x parametrit sisältävä v15:en 2027 alkupuolella. ai5 rauta autoihin ajatuksen kanssa ei kannata pidätellä hengitystä.
 
Ai5 jos saavat noin 10x turvallisemmaksi kuin ihminen niin on super sulavaa meininkiä. Tokihan se muistin nopeus ja laskenta tehon suureneminen ei itsessään riitä vaan vaatii myös softan parannusta. Vielä menee vuosi pari.
Ja antavat tämän datan kelle vain?
 
Ai5 jos saavat noin 10x turvallisemmaksi kuin ihminen niin on super sulavaa meininkiä. Tokihan se muistin nopeus ja laskenta tehon suureneminen ei itsessään riitä vaan vaatii myös softan parannusta. Vielä menee vuosi pari.

Ei se muisti, cpu tai softa auta mitään jos sensoreista ei tule tarvittavaa tietoa. Se suurin ongelma on vision-only sensorit joka ei vaan voi toimia kaikissa olosuhteissa, jos kamera häikäistyy, on loskassa, rankkasateessa tms niin mikään softa ei sitä puutetta paikkaa.
 
Ei se muisti, cpu tai softa auta mitään jos sensoreista ei tule tarvittavaa tietoa. Se suurin ongelma on vision-only sensorit joka ei vaan voi toimia kaikissa olosuhteissa, jos kamera häikäistyy, on loskassa, rankkasateessa tms niin mikään softa ei sitä puutetta paikkaa.

Teslalla enemmänkin kyse asenteesta, jos Tesla lähestyisi itseajavia autoja turvallisuusedellä. Mitä voi tehdä turvallisesti, eikä keskiverto (90%) kuskityyliin missä otetaan tietoisia riskejä.

En tässä nyt vähättele sensorihalpuutusta , päinvastoin lisää vain tietoista riskinottoa.
 
Ei se muisti, cpu tai softa auta mitään jos sensoreista ei tule tarvittavaa tietoa. Se suurin ongelma on vision-only sensorit joka ei vaan voi toimia kaikissa olosuhteissa, jos kamera häikäistyy, on loskassa, rankkasateessa tms niin mikään softa ei sitä puutetta paikkaa.
Kyllä se tekoälyllä toimimisen periaate lähtee isosta ja nopeasta muistista. Kameroihin tullut kokoajan kehitystä häikäisevyyteen ja uusimmissa cybercabeissä esim kameroiden pesijät. Ei varmasti vielä riittäviä talviajoon, mutta toimii Suomessa puolet vuodesta. Ja jo nykyisellä raudalla oli aiemmin ihmissilmän häikäistyessä mahdollista kameran nähdä tilanne oikein. Kehitys kehittyy ja ei tuo ai5 rauta näillä näkymin ole kuluttajille tulossa ennen 2028. Siihen mennessä softaa saa upgradetettua huomattavasti super sulavaksi.
 
Ai5 jos saavat noin 10x turvallisemmaksi kuin ihminen niin on super sulavaa meininkiä. Tokihan se muistin nopeus ja laskenta tehon suureneminen ei itsessään riitä vaan vaatii myös softan parannusta. Vielä menee vuosi pari.
Ei noihin Teslan lukuihin voi luottaa, kun ne eivät ole mitenkäään yhteismitallisia koko autokannan kanssa. Niitä pitäisi verrata muihin yhtä uusiin autoihin ja niissä olosuhteissa, joissa käytetään FSD:tä.

Jos FSD on päällä esimerkiksi vain moottoritiellä, niin eip ole mikään ihme että ne vaikuttavat tilastoissa turvallisilta, koska moottoritiet ovat ajettua kilometriä kohden turvallisia teitä. Sen sijaan parkkipaikoilla, joissa suurin osa onnettomuuksista tapahtuu, ei varmaan kovin moni pidä FSD:tä päällä. Lisäksi koko autokannassa on mukana kaikki romutkin, huumeidenkäyttjät ja kokemattomat kuskit, kun taas FSD-varusteiset autot ovat ihan uusia ja niitä käyttävät keskimäärin kokeneet kuljettajat.
 
Viimeksi muokattu:
Ei noihin Teslan lukuihin voi luottaa, kun ne eivät ole mitenkäään yhteismitallisia koko autokannan kanssa. Niitä pitäisi verrata muihin yhtä uusiin autoihin ja niissä olosuhteissa, joissa käytetään FSD:tä.

Jos FSD on päällä esimerkiksi vain moottoritiellä, niin eip ole mikään ihme että ne vaikuttavat tilastoissa turvallisilta, koska moottoritiet ovat ajettua kilometriä kohden turvallisia teitä. Sen sijaan parkkipaikoilla, joissa suurin osa onnettomuuksista tapahtuu, ei varmaan kovin moni pidä FSD:tä päällä. Lisäksi koko autokannassa on mukana kaikki romutkin, huumeidenkäyttjät ja kokemattomat kuskit, kun taas FSD-varusteiset autot ovat ihan uusia ja niitä käyttävät keskimäärin kokeneet kuljettajat.
Ja miten mitään tilastoja voi edes laskea, kun kyseessä on vain l2 automaatio eli ihmisen ainakin pitäisi paikata teköälyn virheet?
 
Ja miten mitään tilastoja voi edes laskea, kun kyseessä on vain l2 automaatio eli ihmisen ainakin pitäisi paikata teköälyn virheet?
Teslan tilastoissa kilometrit missä ajoavustin päällä ja kilometrit missä ajoavustin ei päällä. Saa myös tietyypeittäin. Linkin päästä voi käydä katsomassa
1781196821172.png


Voi olla verrokkidatasta jotain mieltä, mutta ei mitään tesla fsd tappaa kaikki jutut ole näkynyt edes euroopan lööpeissä maissa missä fsd on hyväksytty.
 
Tesla antaa tuon datan myös kolmannelle osapuolelle?
Kun graafista vaihdetaan koko maailma niin autot joissa turvaominaisuuset niin pienee FSD Supervisedin kanssa ero. Mikä kertoo että uudemmat autot joissa nykyaikaiset turvaominaisuudet myös ehkäisevät tilanteita/tapaturmia/kolareita. Graafissa dataa peilataan 12v vanhoihin autojen ajoihin.
 
Teslan tilastoissa kilometrit missä ajoavustin päällä ja kilometrit missä ajoavustin ei päällä. Saa myös tietyypeittäin. Linkin päästä voi käydä katsomassa
1781196821172.png


Voi olla verrokkidatasta jotain mieltä, mutta ei mitään tesla fsd tappaa kaikki jutut ole näkynyt edes euroopan lööpeissä maissa missä fsd on hyväksytty.

Näihinkin kannattaisi suhtautua terveellä kriittisyydellä ja miettiä mitä johtopäätöksiä mitkäkin tilastot tukevat. Tämä tilasto kertoilee ehkä ennemminkin siitä, että Tesla valinnut raportointitavat sellaisiksi, että ne saavat omat ratkaisut näyttämään hyvältä.


"
The examination included a Reuters analysis of how Tesla compares its own crash data to federal crash data; a review of the comparatively rigorous methodology employed by robotaxi competitor Waymo; and interviews with 11 traffic-safety researchers who reviewed Tesla’s methodology for Reuters. The review found several invalid data comparisons underlying the statistics in Tesla’s FSD safety report, which 10 researchers said amounted to misleading marketing rather than a serious investigation into a critical safety issue.


Tesla, for instance, exaggerates the technology’s safety by comparing a rate of crashes in FSD-piloted Teslas that triggered airbag deployments to a federal crash rate for all vehicles that includes far less-severe accidents. The company also compares its cars to the average U.S. vehicle – which is much older than the average Tesla. That distorts the results because all automakers have recently launched new safety features that reduce crashes, the researchers said."

Graafissa dataa peilataan 12v vanhoihin autojen ajoihin.
ym linkistä;

“Any new car is dramatically safer than a 12-year-old car,” said Phil Koopman, a Carnegie Mellon University engineering professor and autonomous-vehicle safety expert. “It’s like saying: ‘My jet airplane is faster than your World War II bomber.’ Yeah, so, what’s your point
 
Mielestäni on täysin selvää, ettei FSD toimi ihan niin kuin pitäisi. Muussa tapauksssa Teslalla olisi vaikka kuinka paljon Robotaxeja. Tavoitteet ovat olleet ihan taivaissa, mitään muuta syytä näiden tavoitteiden pienentymiseen ei ole, kuin että tekniikka ei toimi riittävän hyvin.

Musk sanoi yli vuosi sitten, että Robotaxit ovat vuoden 2025 loppuun mennessä saatavilla jo hyvin laajalti.

"Tesla Robotaxi will cover half of US population by end of the year [2025]"​




 
Mielestäni on täysin selvää, ettei FSD toimi ihan niin kuin pitäisi. Muussa tapauksssa Teslalla olisi vaikka kuinka paljon Robotaxeja. Tavoitteet ovat olleet ihan taivaissa, mitään muuta syytä näiden tavoitteiden pienentymiseen ei ole, kuin että tekniikka ei toimi riittävän hyvin.

Musk sanoi yli vuosi sitten, että Robotaxit ovat vuoden 2025 loppuun mennessä saatavilla jo hyvin laajalti.

"Tesla Robotaxi will cover half of US population by end of the year [2025]"​




Jep, ja nyt näitä on Austinissa jopa 27 kpl 😬

 
FSD Supervisedin kanssa pitää valvoa ajovirheiden ja muiden häröjen lisäksi myös liikennesääntöjen noudattamista. Riittää kyllä tekemistä, mutta aina siinä yhdet espressot ehtii keittää...


"FSD drove in a bus-only lane, made an illegal right turn past a “right turn prohibited” sign, ignored a “no entry” sign, drove onto Vesterbrogade — a street closed to car traffic — and drove on a bicycle path."

Ja nuo Teslan itse siloittelemalla ja julkaisemalla videolla.
 
Testailua miten teslan uusin softa reagoi yllättävään esteeseen tiellä. Päätyvät laskemaan, että 0.13s reagointiaika. Vuosi sitten kun tällaisia yrittivät niin tesla ei paljoa hidastellut tai reagoinut.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=9KRr9Of46MM
 
Odotan mielenkiinnolla, mitä tapahtuu, kun ensimmäinen hyttynen liiskaantuu tuulilasiin kameran kohdalle. Ainakin intron pohjaltahan näyttää siltä, että auto reagoi nyt kaikkeen eikä ainoastaan tunnistettuun, varottavaan kohteeseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 091
Viestejä
5 239 999
Jäsenet
83 440
Uusin jäsen
ttumppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom