Auton vuosihuolto, ja hinnat

Liittynyt
05.02.2018
Viestejä
226
Kuinka monelle teistä autoon riittää pelkkä vuosihuolto? Eli käytännössä korjaamo vaihdattaisi öljyt+suodatin ja käy läpi auton kriittisimmät kohdat läpi joko silmämääräisesti tai testaamalla. Ilma-ja raitisilmasuodattimet jäisi itselleen vaihdettavaksi.
Esim.Öljypiste.fi ja Vianorin vuosihuoltojen tarkistuskohteet näyttäisivät mielestäni ihan riittävältä.
Viaonron tarkistuskohteet kopioituna

AUTO LATTIALLA
  • Seisontajarrun liike¹
  • Turvavyöt ja niiden toiminta¹
  • Mittarit/varoitusvalot¹
  • Äänimerkki¹
  • Sisävalot¹
  • Lasien pyyhkimet ja pesimet¹
  • Ajovalojen pesimet¹
  • Suuntavalot/hätävilkut¹
  • Seisonta- ja ajovalot¹
  • Valojen korkeudensäätöjärjestelmä¹
  • Ajovalojen suuntaus² ⁴
  • Kahvat ja lukot¹
  • Saranoiden rasvaus
  • Raitisilmasuodatin³
  • OBD-vikojen luku²
AUTO NOSTETTUNA
  • Moottorin, vaihteiston ja PA-järjestelmän vuodot¹
  • Alustan putket ja letkut¹
  • Moottoriöljy³
  • Moottoriöljyn suodatin ja propun tiiviste³
  • Ohjausnivelet²
  • Alustan ja vetoakselien nivelet/suojakumit/kiinnikkeet¹
  • Pakoputkisto/kiinnitykset¹
  • Etujarrupalat ja -levyt¹
  • Takajarrupalat ja -levyt¹
  • Renkaiden kunto¹
  • Rengaspaineet³
  • Vararengas³
  • Täyttöpullo & päiväys²
TOIMENPITEET MOOTTORITILASSA
  • Akun kunto/testaus³
  • Moottoritilan putket¹
  • Pesulaitteen säiliö(t)³
  • Jarrunestesäiliö¹
  • Jäähdytysnestetaso² ³
  • Jäätymispiste²
AUTON KOEAJO
  • Ohjauksen vapaaliike²
  • Kytkimen toiminta²
  • Jousituksen toiminta¹
  • Moottorin toiminta¹
  • Vaihteiston toiminta¹
  • Jarrut¹
  • Kojetaulu¹
¹ silmämääräinen tarkastus (koskee kohteita, joihin on esteetön pääsy)
² tarkastus
³ vaihto/täyttö
⁴ säätö
 
Tuli eilen juuri varattua tuollanen Vianorin vuosihuollon ja kyllä siihen kuuluu myös raitisilmasuodatin. Sittenhän se selviää, että riittääkö pelkästään tuo huolto vai ilmeneekö jotain tarkastuksissa :hmm:
  • Auton tarkastus (katso tarkastuskohteet alempaa)
  • Huoltotyöt
  • Renkaiden urasyvyyden digitaalinen mittaus. Saat mittausraportin sähköpostiisi.
  • 5 litraa autoosi sopivaa Vianorin valikoimassa olevaa moottoriöljyä
  • Öljynsuodatin
  • Propun tiiviste
  • Raitisilmasuodatin
 
Kuinka monelle teistä autoon riittää pelkkä vuosihuolto? Eli käytännössä korjaamo vaihdattaisi öljyt+suodatin ja käy läpi auton kriittisimmät kohdat läpi joko silmämääräisesti tai testaamalla. Ilma-ja raitisilmasuodattimet jäisi itselleen vaihdettavaksi.
Esim.Öljypiste.fi ja Vianorin vuosihuoltojen tarkistuskohteet näyttäisivät mielestäni ihan riittävältä.
Viaonron tarkistuskohteet kopioituna

AUTO LATTIALLA
  • Seisontajarrun liike¹
  • Turvavyöt ja niiden toiminta¹
  • Mittarit/varoitusvalot¹
  • Äänimerkki¹
  • Sisävalot¹
  • Lasien pyyhkimet ja pesimet¹
  • Ajovalojen pesimet¹
  • Suuntavalot/hätävilkut¹
  • Seisonta- ja ajovalot¹
  • Valojen korkeudensäätöjärjestelmä¹
  • Ajovalojen suuntaus² ⁴
  • Kahvat ja lukot¹
  • Saranoiden rasvaus
  • Raitisilmasuodatin³
  • OBD-vikojen luku²
AUTO NOSTETTUNA
  • Moottorin, vaihteiston ja PA-järjestelmän vuodot¹
  • Alustan putket ja letkut¹
  • Moottoriöljy³
  • Moottoriöljyn suodatin ja propun tiiviste³
  • Ohjausnivelet²
  • Alustan ja vetoakselien nivelet/suojakumit/kiinnikkeet¹
  • Pakoputkisto/kiinnitykset¹
  • Etujarrupalat ja -levyt¹
  • Takajarrupalat ja -levyt¹
  • Renkaiden kunto¹
  • Rengaspaineet³
  • Vararengas³
  • Täyttöpullo & päiväys²
TOIMENPITEET MOOTTORITILASSA
  • Akun kunto/testaus³
  • Moottoritilan putket¹
  • Pesulaitteen säiliö(t)³
  • Jarrunestesäiliö¹
  • Jäähdytysnestetaso² ³
  • Jäätymispiste²
AUTON KOEAJO
  • Ohjauksen vapaaliike²
  • Kytkimen toiminta²
  • Jousituksen toiminta¹
  • Moottorin toiminta¹
  • Vaihteiston toiminta¹
  • Jarrut¹
  • Kojetaulu¹
¹ silmämääräinen tarkastus (koskee kohteita, joihin on esteetön pääsy)
² tarkastus
³ vaihto/täyttö
⁴ säätö
Ite vaihtelen osat, myös huolto-osat, jos ei vaadi jotain erityisosaamista tai -työkaluja, eli en käytä vuosihuollossa. Vaatii kyllä sitten sen verran kiinnostusta autoa kohtaan, että pitää vähän kirjaa siitä, mitä on tehty ja milloin, ja tietty kuulostelee autoa jatkuvasti ja puuttuu kilinöihin/kolinoihin/outouksiin. Öljyt vaihdatan liikkeessä, koska en jaksa pelailla niiden jäteöljyjen kanssa, vaikka periaatteessa sekään nyt mikään iso ongelma olisi, kun ne voi dumpata ongelmajätepisteelle ilmaiseksi, henkinen ongelma lähinnä.
 
Paljonko Vianorilla tuollainen "huolto" maksaa? Mersulla vastaavantapainen B-huolto maksaa muistaakseni melkein 400e ja ainoa konkreettinen huoltotoimenpide on moottoriöljyjen vaihto ja raitisilmasuodattimen vaihto. Melkein kaikki tarkistuskohteet käydään katsastuksessakin läpi, joten en kyllä pysty perustelemaan mitenkään itselleni, että tuollaisiin valohoitoihin autoani veisin.
 
Paljonko Vianorilla tuollainen "huolto" maksaa? Mersulla vastaavantapainen B-huolto maksaa muistaakseni melkein 400e ja ainoa konkreettinen huoltotoimenpide on moottoriöljyjen vaihto ja raitisilmasuodattimen vaihto. Melkein kaikki tarkistuskohteet käydään katsastuksessakin läpi, joten en kyllä pysty perustelemaan mitenkään itselleni, että tuollaisiin valohoitoihin autoani veisin.
150€ oli hintaa tuolla huollolla.
 
Onko kokemusta uuden auton huollattamisesta riippumattomassa huollossa? Vieressä olisi hyvä automerkkiin erikoistunut paja , niin mieluummin huollattaisin siellä uudesta asti.

Meneekö tämä vääntämiseksi mahdollisten takuukeissien kanssa?
 
Onko kokemusta uuden auton huollattamisesta riippumattomassa huollossa? Vieressä olisi hyvä automerkkiin erikoistunut paja , niin mieluummin huollattaisin siellä uudesta asti.

Meneekö tämä vääntämiseksi mahdollisten takuukeissien kanssa?

Kokemukseen pohjaten ainakin kaikille maahantuojan goodwill vastaantuloille saat heittää hyvästit, jos et autoa säännöllisesti valtuutetussa merkkihuollossa käytä.

Takuukeissien pitäisi sujua ainakin kohtalaisesti, vaikka autoa olisikin huollatettu muualla, toki paljon riippuu jälkimarkkinointipäällikön ( tai kuka nyt takuuasioita liikkeessä hoitaakaan ) kannasta ja siitä miten asia esitetään maahatuojalle ja miten siellä asiaan suhtaudutaan.
Selkeät ( ja kohtuu edulliset ) takuuhommat menevät varmasti sujuvasti läpi, mutta rajatapauksissa voi sitten joutua vääntämään siitä, että onko riippumaton korjaamo tehnyt kaikki huolto-ohjelman mukaiset tarkatukset ja työt.

Itselläni on töiden puolesta kokemusta muutaman pakettiauton ja kevyt-ka:n takuukorjauksista, eikä niissä ollut mitään ongelmaa, vaikka autot olivatkin käyneet aina Raskoneella huollossa, toki sillä saattoi olla jotain vaikutusta, että autojen omistaja oli leasingyhtiö.

Autoliikehän saa laskuttaa takuukorjauksista maaahantuojaa tai joissain tapauksissa suoraan valmistajaa ( esimerkiksi Veho, joka on maahantuoja ja jälleenmyyjä ), joten liike tekee kyllä remontin kohtuu mielellään ( vaikka yleensä takuukorjausten tuntiveloitus on huonompi ja lähellä omakustannehintaa ), mutta maahantuoja ja valmistaja ovat sitten nihkeämpiä varsinkin epäselvissä tapauksissa, kun se on suoraan heidän pussistaan pois.
 
Kiitos kokemuksista.

Laitoin myös pajalle viestiä, niin sieltäkin tuli viestiä, että takuuajan kannattaa huollattaa merkkihuollossa. Pääsee kaikista helpoimmalla.
 
Pienenä(?) lisäyksenä, että kuten usein mainittu, takuu ja virhevastuu pysyy voimassa ja vapaat korjaamot voi pystyä jopa täydentämään sähköisiä huoltokirjoja, mutta samalla omistajalle siirtyy ”velvollisuus” siitä että huollot on tehty pilkulleen oikein, todistetusti… Löytyyhän niitä kauhukeissejä että kone alkaa tyyppivian vuoksi polttamaan öljyä. Tai ne kuuluisat jakoketjut, parhaimmillaan samassa autossa. Ja sitten ihmetellään miten todistat mitä litkua sinne on vuosia sinne laitettu. Parhaimmillaan edellisen omistajan toimesta. Kuitit pitää olla täydelliset tai maahantuoja voi kiemurrella vastuusta. Lisänä sitten se goodwill - jos lappuset on tallessa niin hyvä, mutta millä prosentilla tulevat vastaan takuuajan jälkeen? Käytännössä jos maahantuojaan piikkiin korjaillaan niin he pystyvät määrittelemään kokonaishinnan, josta laskevat vastaantulon…

Kaverilla (ihan oikeasti) melko pian käytetyn laatuauton hankinnan jälkeen hajosi koneen yläkerta. Valmistajalta ei tullut lupaa laittaa koko laitosta kerralla kuntoon, vaikka korjaamo oli epävirallisesti sitä mieltä että öljyäkin taitaa palaa. Joten korjataan se harvinaisempi tyyppivika ensin - kone pakettiin ja tuotapikaa sitten Viralliseen Öljynkulutusmittaukseen… ja sitten kone taas auki ja männät yms. vaihtoon. Huollot ok joten tämän tragedian kulut taisi mennä lähes täysin tehtaan ja autoliikkeen piikkiin. Jälkimmäinen oli hyvin tyytyväinen, mutta virhevastuulle eivät voineet mitään, joten stressiä ja sähläystä lukuunottamatta ok lopputulos. Ja autokin kestänyt vuosia. Mutta kuvastaa sitä millainen sotku parhaimmillaan voi syntyä - ja jos maahantuoja olisi pessyt kätensä puutteellisten huoltojen takia, mitenkähän jobbarin kanssa tappelussa olisi käynyt? Kilsojakin oli iästä huolimatta sen verran reilusti että auto olisi tullut korjauksilla ns. parempaan kuntoon. Eli on sillä huoltokirjalla tosiaan arvonsa ja vorsprung durch technik.
 
Vaikuttaako raitisilmansuodattimen vaihtamatta jättäminen jotenkin siihen, saako huollosta "virallisen leiman"? On tosiaan aivan poskettomasti hinnoiteltu työ (~80e). Viime huollossa se olisi ollut lisätyö (vaihtoväli 2v), niin silloin oli helppo jättää vaihtamatta ja vaihtaa itse, kun on 3 min homma ja aktiivihiilisuodatin maksaa alle kympin. Nyt seuraavassa huollossa tuon vaihto taas kuuluisi huolto-ohjelmaan. Oikeastaan ainoa syy, miksi edes vien huoltoon enkä vain öljynvaihtoon, on että haluan vielä säilyttää täydellisen merkkihuoltohistorian vielä vuoden.
 
Ainut vuosihuolto on öljynvaihto, teen joskus itse ja joskus vien huoltamolle.

Muut huollot tarpeen mukaan, katsastuksessa ovat hyviä huomauttamaan mitä ei itse ole huomannut. Joku renkaan kunnon tarkastus on ihan turhaa, kyllä sen renkaan vaihdossa huomaa jos pitää seuraavalle sesongille uusia.

Tietysti jos olis uusi auto niin varmaan jo takuun kannalta noudattaisi huolto-ohjelmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Laitoin myös pajalle viestiä, niin sieltäkin tuli viestiä, että takuuajan kannattaa huollattaa merkkihuollossa. Pääsee kaikista helpoimmalla.
Ääni tälle. Jos takuu on tavanomainen 2-3 vuotta ja huoltoväli 30 tkm, niin ainakin ensimmäinen huolto on syytä teettää merkkipajalla. Ensinnäkin se on todennäköisesti pelkkä öljynvaihto+suodatin+tarkistukset -huolto, joka ei merkkipajallakaan aivan mahdottomia maksa.

Toiseksi, siinä on valmistajalla aito tilaisuus tehdä autoon ohjelmistopäivitykset ja mahdollisesti avoinna olevat korjauskampanjat. Samalla voi viedä pajalle narinalistan korjaamista vaativista pikkuasioista. Kaiken tämän pitäisi mennä takuuseen enempiä kyselemättä.

Tavallinen takuu alkaakin olla loppusuoralla jos ei jo loppunut, kun toinen huolto on tulossa. Tämän teettämistä muualla voi jo harkita.

Ei ole mitenkään tavatonta, että takuun piikkiin autoon tehdään merkittäviäkin korjauksia. Sikäli takuuta ei kannata vaarantaa. Takuuajan jälkeen voi olla edessä pitkäkin huoleton jakso, ennen kuin autoon alkaa tulla varsinaista ikääntymisen ja kulumisen aiheuttamaa korjattavaa.
 
Ääni tälle. Jos takuu on tavanomainen 2-3 vuotta ja huoltoväli 30 tkm, niin ainakin ensimmäinen huolto on syytä teettää merkkipajalla.
Leasing ja jatkuvasti vaihtaminen erikseen. Jos on ostamassa autoa sellaiseen normaalihkoa elinkaarta edellyttävään käyttöön, kannattanee pysähtyä miettimään tässä kohtaa. Miten helvetin huono auton pitää olla, jos takuuta myönnetään alle viisi vuotta?
 
Ennen huolsin itse kun oli vanhempia autoja sekä töissä hyvät tilat tehdä ja jäteöljysäiliöt jne.

Nyt uudempi auto ja tilojakaan ei enää ole joten olen käyttänyt huollossa. Kallistahan se on ja autokin jo 5v ikäinen, joten siirryn kyllä johnkin halvempaan huoltoon tms. varmaan jo ensi vuonna.

Sitten jonkun vuoden tähtäimellä on tarkoitus hankkia tesla jossa ei huoltoja olekkaan, vain korjauksia.
 
Leasing ja jatkuvasti vaihtaminen erikseen. Jos on ostamassa autoa sellaiseen normaalihkoa elinkaarta edellyttävään käyttöön, kannattanee pysähtyä miettimään tässä kohtaa. Miten helvetin huono auton pitää olla, jos takuuta myönnetään alle viisi vuotta?
Voi kai tämän kääntää myös toisinpäin. Kuinka hemmetin huono sen auton pitää olla, että sitä ei saa myytyä ilman 7-vuoden takuuta?
 
Kai te sitten tiedätte että niitä ohjelmistopäivityksiä tuskin voi mikään muu korjaamo suorittaa kuin merkkihuolto?
 
Kai te sitten tiedätte että niitä ohjelmistopäivityksiä tuskin voi mikään muu korjaamo suorittaa kuin merkkihuolto?

Riippuu hieman automerkistä sekä autokorjaamosta. Meidän viisvuotiaaseen kakkosautoon on näppärästi hoituneet ohjelmistopäivitykset vakiopajalla, jolla ei ole mitään tekemistä merkkihuollon kanssa. Merkkihuoltoa tullut käytettyä vain silloin, jos on ollut joku kamppis tai takaisinkutsu/tarkastus.
 
Leasing ja jatkuvasti vaihtaminen erikseen. Jos on ostamassa autoa sellaiseen normaalihkoa elinkaarta edellyttävään käyttöön, kannattanee pysähtyä miettimään tässä kohtaa. Miten helvetin huono auton pitää olla, jos takuuta myönnetään alle viisi vuotta?
Eihän takuun olekaan tarkoitus kattaa muuta kuin tehtaan jäljiltä jääneiden vikojen korjaukset. Ei takuu kata kulumista. Tyyppivikoja voidaan hyvässä tapauksessa korjata goodwillinä takuun jälkeenkin, huonossa tapauksessa ne on "normaalia" kulumista tai ominaisuuksia, joita ei korvata edes takuuaikana.

Semmoisia kokemuksia on, että kaksikin vuotta riittää aika hyvin siihen, että heikot osat porsivat ja uusitaan, ja takuun jälkeen pääsee monta vuotta hyvin vähillä korjauksilla. Arpapeliä se tietenkin aina on teknisten laitteiden kanssa.

Kuinka herkästi pitkän takuun loppupuolella tulee vääntöä siitä, onko joku korjaus takuuvika vai kulumista?
 
Riippuu hieman automerkistä sekä autokorjaamosta. Meidän viisvuotiaaseen kakkosautoon on näppärästi hoituneet ohjelmistopäivitykset vakiopajalla, jolla ei ole mitään tekemistä merkkihuollon kanssa. Merkkihuoltoa tullut käytettyä vain silloin, jos on ollut joku kamppis tai takaisinkutsu/tarkastus.
Mihin automerkkiin saa ohjelmistopäivityksiä ohi merkkihuoltamon? Ja miten se on edes mahdollista?
 
En muista merkeistä tiedä, mutta ainakin bmw:llä on softat vuotanut nettiin kaikkien löydettäväksi, ja hommaan tarvittavan icomin saa ostettua kuka tahansa bmw varaosia myyvästä liikkeestä.
 
Onko kokemusta uuden auton huollattamisesta riippumattomassa huollossa? Vieressä olisi hyvä automerkkiin erikoistunut paja , niin mieluummin huollattaisin siellä uudesta asti.

Meneekö tämä vääntämiseksi mahdollisten takuukeissien kanssa?

Ite käytin Peugeot 5008 - 18 ulkopuolisella huollossa niin vaihteistovian iskiessä takuuaikana yrittivät vedota ettei ole merkkiorganisaatiossa huollettu. Itse puolestaan vetosin siihen ettei 6v automaattivaihteistolle ole minkään näköistä huolto-ohjelmaa olemassakaan niin vaihtoivat koko vaihteiston loppujen lopuksi maksutta.
Henkilöistä kiinni tosi paljon myös minkälaista palvelua saa ja omalle kohdalle sattu just...
 
Voi kai tämän kääntää myös toisinpäin. Kuinka hemmetin huono sen auton pitää olla, että sitä ei saa myytyä ilman 7-vuoden takuuta?
Totta kai siinä on osa myyntipuhetta ja markkinaosuuden valtausstrategiaa. Ihan turhaa se ei näytä olevan, kun alkaa olla muitakin merkkejä yli 2 vuoden takuulla kuin tämä yksi jonka nostit pöydälle. Se ei käsittääkseni ole nykyisen takuupolitiikan aikana tullut tunnetuksi erityisen heikosta laadusta.
 
Mihin automerkkiin saa ohjelmistopäivityksiä ohi merkkihuoltamon? Ja miten se on edes mahdollista?

Alfa Romeo, Fiat, Kia, Hyundai. Samat vehkeet kavereilla on korjaamossa. Lisenssin kun ostaa, niin saa softatkin ja laitteet joilla ne niitä päivittelee. Ehkä osa merkeistä ei noita myy, en tiedä tarkemmin kun harrasta esim. Bemareita.
 
Aa. Niin lisenssin ostamalla. Ei pitäisi liikaa pyöriä noilla harrastaja sivuilla. Menee jo ajatukset sekaisin. Tietenkin autokorjaamot voi välineet ja lisenssit ostaa kun tekee sitä työkseen. :tup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 635
Viestejä
4 537 466
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom