Auton ostamisen vaikeus

Noissa on muuttunut vaihtoautokaupat sellaisiksi, että vaihdokilta edellytetään nyt tuhansien kilometrien ajalta asiakkaan kuittausta siitä, ettei vikavaloja ole syttynyt. Jommalla kummalla kyseltiin vain päällä olevat viat, mutta toisella viimeisen 3000km ajalta muodossa "vakuutan, ettei 3000km aikana ole palanut vikavaloja". Myyjä ei puhu tästä mitään ja sopparissa on tuollainen kohta, jota täppäämättä ei voi edetä sähköiseen allekirjoitukseen. En tiedä miten olisi kaupat edenneet, jos myyjälle olisi sanonut etten tätä voi teille allekirjoittaa. Arvatenkin luvatusta hyvityksestä olisi lähtenyt siivu pois, kun toinen näistä liikkeistä teki juuri vaihtohyvitystarjouksen autostani ja tiputti siitä tonnin pois kun kerroin että olen itse vaihtanut öljyt ja suodattimet siihen niin ei ole kuitteja vaihdoista.
Juu ja toisin päin taas ilmoitetaan ostajalle että se on täysin normaalia että nykyautoissa tulee ja menee vikakoodeja tai valoja ja että reklamaatioaika on 2kk ostosta.

Tuohan se liike tietysti vähän turvaa sitä vasten että auto leviää ihan totaalisesti parin kuukauden sisällä, mutta muuten veikkaan että jonkun Kamuxin kanssa se on vähintään kuluttajariitalautakuntakeikka jos virhevastuuta haluaa.

Juu ja toisin päin taas ilmoitetaan ostajalle että se on täysin normaalia että nykyautoissa tulee ja menee vikakoodeja tai valoja ja että reklamaatioaika on 2kk ostosta.

Tuohan se liike tietysti vähän turvaa sitä vasten että auto leviää ihan totaalisesti parin kuukauden sisällä, mutta muuten veikkaan että jonkun Kamuxin kanssa se on vähintään kuluttajariitalautakuntakeikka jos virhevastuuta haluaa.
Näin olen kuullut. Toiset sanoo, etteivät uskalla yksityiseltä ostaa perävalotakuulla ja itse alan kokea niin, ettei autokaupasta ostaessa enää juuri ole tätä etua vaan sitä syödään pois paraikaa. Pian on homma niin päin, että omasta vaihdokista pitää ottaa hävyttömän suuri vastuu hyvityshintaan nähden, kun autoliikkeelle kumminkin pitää autosta maksaa enemmän kuin yksityiselle saadakseen sen turvan mitä ei pian enää tunnu saavan.

Itellä on autokaupasta jäänyt käteen ihan murheenkryyni yksilö piilevine vikoineen ja lähipiirissä on tapeltu mm. renkaista kun on ollut yksiselitteisesti väärän auton renkaita, väärää pulttijakoa jne.

Noissa on muuttunut vaihtoautokaupat sellaisiksi, että vaihdokilta edellytetään nyt tuhansien kilometrien ajalta asiakkaan kuittausta siitä, ettei vikavaloja ole syttynyt. Jommalla kummalla kyseltiin vain päällä olevat viat, mutta toisella viimeisen 3000km ajalta muodossa "vakuutan, ettei 3000km aikana ole palanut vikavaloja". Myyjä ei puhu tästä mitään ja sopparissa on tuollainen kohta, jota täppäämättä ei voi edetä sähköiseen allekirjoitukseen.

Tyhjentää vikamuistihistorian etukäteen niin voi sanoa, ettei mitään valoja ole palanut omassa ajossa. Todistustaakka jää kuitenkin autokaupalle, niin tuntuu vähän turhalta pykälältä

Sama kuin itse ostaa autoliikkeestä auton ja kysyy viekö se öljyä? Tottakai myyjä sanoo "ei vie" tai "en tiedä, kun autolla ei ole meillä ajettu". Sitten kun se vie vaikka litran per 2000km niin se on normaalia ja valmistajan ohjearvojen rajoissa, joten ei tule korvauksia tai korjausta liikkeen piikkiin.

Tyhjentää vikamuistihistorian etukäteen niin voi sanoa, ettei mitään valoja ole palanut omassa ajossa. Todistustaakka jää kuitenkin autokaupalle, niin tuntuu vähän turhalta pykälältä

Sama kuin itse ostaa autoliikkeestä auton ja kysyy viekö se öljyä? Tottakai myyjä sanoo "ei vie" tai "en tiedä, kun autolla ei ole meillä ajettu". Sitten kun se vie vaikka litran per 2000km niin se on normaalia ja valmistajan ohjearvojen rajoissa, joten ei tule korvauksia tai korjausta liikkeen piikkiin.
Joo tota öljynkulutusta tuntuvat kysyvän myös jokaisen vaihdokin kohdalla. Voihan ne ihan helposti diagnostiikasta todeta, että sulla on ollut vikakoodit päällä sen viimeisen 3000km aikana ja vakuutit ettei ole ollut:confused:

Aika monesta autosta viimeistään merkkitesterillä kyllä nähdään jos siellä on jollain bilteman yleistesterillä käyty nollailemassa vikakoodit.
Ei ne autoalan ihmiset kaikki ihan pölvästejä ole, vaikka myyntitiskillä istuukin sitä junioriosastoa. Siellä on töissä muitakin kuin vain ne myyjät :D

Aika monesta autosta viimeistään merkkitesterillä kyllä nähdään jos siellä on jollain bilteman yleistesterillä käyty nollailemassa vikakoodit.

En tarkoittanut mitään yleistesteriä. Monella maksullisella versiolla saa pyyhittyä koko historian eikä näy sen jälkeen Boschillakaan. Bemarissa esim. ISTA:lla tai Bimmerlinkillä onnistuu

Enkä tarkoita että kenenkään pitäisi tehdä näin mutta se on täysin mahdollista.

Mää vähän kyseenalaistaisi ylipäätään sen välittömän lähetymisen palvelun laadun mittarina. Okei, yleisiin käytötapoihin kuuluu tervehtiä, mutta noin muuten pitäisin itse parempana myyjänä sellaista joka antaa rauhassa tutkia mutta palvelee sitten asiantuntevasti ja motivoituneesti kun palvelua kaipaat, kuin sellaista joka on heti ovella kimpussa, tyrkyttää joka autoa ja pistää jatkuvasti viestiä perään että jokojokojoko tehdään kaupat.
Kaipa suurimmalla osalla ihmisistä, jotka vaivautuvat liikkeeseen, on jokin tietty auto jo mielessä. Ainakin itselläni on. Aika usein haluan sen vielä koeajolle, joten toivon että myyjä käy mahdollisimman nopeasti paikalla edes tiedustelemassa, että mitähän se asiakas haluaa. Lisäksi myyjä toivon mukaan löytää sen auton paljon nopeammin sadan auton joukosta, kuin minä. Joskus on saanut haahuilla pitkäänkin hallissa.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
312 579
Jäsenet
84 298
Uusin jäsen
Finnair9191

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom