Itseäni ärsyttää se että auton OBD-väylään ei ole yhtä avointa standardia. Pitäisi ostaa satasien mokkuloita sovelluksineen joista löytyy kaikki tarvittavat kommunikaatioprotokollat ja että osaavat keskustella kaikkien auton järjestelmien kanssa.
Esimerkkinä elävästä elämästä, autoon oli syttynyt Airbag-valo koska yksi anturin johto oli mennyt poikki. Millään halvalla piraattikaapelilla tai lukijalla koodeja ei saa luettua koska nämä osaavat keskustella vain moottorin ja vaihteiston yksiköiden kanssa. Annetaan ymmärtää paljon enemmän mutta kommenttipalstalta selviää että niillä sillä saakkaan tehtyä juuri mitään... Vasta 150 eurolla löytyi lukija jossa oli erikseen mainittu että tällä saa SRS(Airbag)/ABS yksikköjä diagnosoitua ja nollattua koodit, sekä löytyi siihen vahvistus käyttäjien palautteesta. Silti tämänkään hintainen laite ei pääse tekemään säätöjä "adaptation" ajotietokoneen asetuksiin, esimerkiksi mukavuusvilkun vilkutusten lukumäärän säätöä. Kalliiksi tulee yhden korjaamoreissun säästäminen että voi itse nollata vikavalon
Onko siis vaan viitseliäisyyden puutetta vai onko väylät oikeasti niin vaikeat reverse engineerata ettei piraattikaapeleihin/softiin ole saatu enempää toimintoja? Sen verran on ainakin suojausta, etteivät kiinan koneinsinöörit saa pakerreltua parempia lukijoita.