Auton järjestelmien haxorointi / tweakkaus

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
171
Kun ei tätä poistettu, niin muokataan:comp:

Atk-foorumilla, oletteko murtautuneet tai muuten menneet syvällekin auton järjestelmiin?
 
Viimeksi muokattu:
OBdeleven-mokkulasta klippi, jos ei ole tuttu, niin kyseessä on vcds alternative, erittäin paljon edullisempi vain.

 
Viimeksi muokattu:
Klippi DARPAn näkemyksestä (olisiko vuodelta 2013) siitä, mitä kaikkea voi tehdä autolle etänä.

 
Viimeksi muokattu:
Ohhoh aika eksyksissä olet.

Atk-foorumin auto-osiolla varmasti osataan nämä hommat:comp:

Esimerkiksi peruutuskamera, olisi kiva ominaisuus saada se vaikkapa nauhoittamaan ja näkymään ajon aikana, vaikka peruutusvaihde ei olisi kytkettynä. Sitten mirroring olis kanssa kiva. Toyota ja Xiaomi pitäisi saada zenmäiseen harmoniaan.
 
Kyllähän tuo uudemmissa autoissa alkaa aika pelottavaa olla kun väylään pääsemisen jälkeen siellä voi tehdä käytännössä mitä haluaa. Uudemmissa autoissa väylä löytyy jopa valoista, joten ei tarvitse edes välttämättä mennä sisällä autoon, että väylään saa jotain liitettyä. Kyllähän sitä kaikenlaisia retrofittejä/varusteiden poistoja on tullut tehtyä. Autoissa ns. kaikki ovet on auki, kun pääset väylään kiinni. Mitä enemmän nämä autot kytkeyvät internettiin, niin sen suuremmaksi vaarat tulee, kun ei tarvitse edes saada mitään laitetta kytkettyä väylään, vaan kaiken voi tehdä netin yli. Auton valmistajat ei ole miettineet tietoturvaa ollenkaan suunnitellessaan auton järjestelmiä.
 
EGR olis kiva ohjelmoida pois käytöstä mutta ei raaski montaa satasta siitä ilosta maksaa.
 
Kyllähän tuo uudemmissa autoissa alkaa aika pelottavaa olla kun väylään pääsemisen jälkeen siellä voi tehdä käytännössä mitä haluaa. Uudemmissa autoissa väylä löytyy jopa valoista, joten ei tarvitse edes välttämättä mennä sisällä autoon, että väylään saa jotain liitettyä. Kyllähän sitä kaikenlaisia retrofittejä/varusteiden poistoja on tullut tehtyä. Autoissa ns. kaikki ovet on auki, kun pääset väylään kiinni. Mitä enemmän nämä autot kytkeyvät internettiin, niin sen suuremmaksi vaarat tulee, kun ei tarvitse edes saada mitään laitetta kytkettyä väylään, vaan kaiken voi tehdä netin yli. Auton valmistajat ei ole miettineet tietoturvaa ollenkaan suunnitellessaan auton järjestelmiä.
Eiköhän ne verkkoon / älypuhelimeen päin näkyvät rajapinnat ole vähän paremmin suojattu. Auton väylä on kuitenkin itsenäinen yksikkö mitä ei sörkitä kuin huollossa ja sen suojaaminen maksaa. Ethän sinäkään kryptaa kovalevyjäsi kun oletat olevasi ainoa jolla niihin on pääsy.

Itseäni ärsyttää se että auton OBD-väylään ei ole yhtä avointa standardia. Pitäisi ostaa satasien mokkuloita sovelluksineen joista löytyy kaikki tarvittavat kommunikaatioprotokollat ja että osaavat keskustella kaikkien auton järjestelmien kanssa.
Esimerkkinä elävästä elämästä, autoon oli syttynyt Airbag-valo koska yksi anturin johto oli mennyt poikki. Millään halvalla piraattikaapelilla tai lukijalla koodeja ei saa luettua koska nämä osaavat keskustella vain moottorin ja vaihteiston yksiköiden kanssa. Annetaan ymmärtää paljon enemmän mutta kommenttipalstalta selviää että niillä sillä saakkaan tehtyä juuri mitään... Vasta 150 eurolla löytyi lukija jossa oli erikseen mainittu että tällä saa SRS(Airbag)/ABS yksikköjä diagnosoitua ja nollattua koodit, sekä löytyi siihen vahvistus käyttäjien palautteesta. Silti tämänkään hintainen laite ei pääse tekemään säätöjä "adaptation" ajotietokoneen asetuksiin, esimerkiksi mukavuusvilkun vilkutusten lukumäärän säätöä. Kalliiksi tulee yhden korjaamoreissun säästäminen että voi itse nollata vikavalon :rage: :(

Onko siis vaan viitseliäisyyden puutetta vai onko väylät oikeasti niin vaikeat reverse engineerata ettei piraattikaapeleihin/softiin ole saatu enempää toimintoja? Sen verran on ainakin suojausta, etteivät kiinan koneinsinöörit saa pakerreltua parempia lukijoita.
 
Onko siis vaan viitseliäisyyden puutetta vai onko väylät oikeasti niin vaikeat reverse engineerata ettei piraattikaapeleihin/softiin ole saatu enempää toimintoja? Sen verran on ainakin suojausta, etteivät kiinan koneinsinöörit saa pakerreltua parempia lukijoita.

Ainakin VAGiin piraatti VCDS nimenomaan toimi uudemmissa autoissa missä can-väylä, vanhemmissa se ei toiminut. Ja Volvoon saa piraatti purkin ja siihen softan mikä toimii (Dice/Vida). Noista monimerkki piraattivehkeistä ei ole kokemusta.
 
Eiköhän ne verkkoon / älypuhelimeen päin näkyvät rajapinnat ole vähän paremmin suojattu. Auton väylä on kuitenkin itsenäinen yksikkö mitä ei sörkitä kuin huollossa ja sen suojaaminen maksaa. Ethän sinäkään kryptaa kovalevyjäsi kun oletat olevasi ainoa jolla niihin on pääsy.

Niihän sitä voisi kuvitella, että ne verkkoon näkvytä rajapinnat olisi olisivat hyvin suojattu, mutta kun eivät tunne olevan: Black Hat USA 2015: The full story of how that Jeep was hacked Enkä usko, että olisi ainut. Nythän moniin autoihin saa netin yli esim. karttapäivitykset. Navi-yksiköt on suoraan väylässä, joten siinä on suora reitti auton väyliin kiinni. Sen suojauksen jos saa murrettua, niin sitten saa tehdä mitä huvittaa autolle.

Itseäni ärsyttää se että auton OBD-väylään ei ole yhtä avointa standardia. Pitäisi ostaa satasien mokkuloita sovelluksineen joista löytyy kaikki tarvittavat kommunikaatioprotokollat ja että osaavat keskustella kaikkien auton järjestelmien kanssa.
Esimerkkinä elävästä elämästä, autoon oli syttynyt Airbag-valo koska yksi anturin johto oli mennyt poikki. Millään halvalla piraattikaapelilla tai lukijalla koodeja ei saa luettua koska nämä osaavat keskustella vain moottorin ja vaihteiston yksiköiden kanssa. Annetaan ymmärtää paljon enemmän mutta kommenttipalstalta selviää että niillä sillä saakkaan tehtyä juuri mitään... Vasta 150 eurolla löytyi lukija jossa oli erikseen mainittu että tällä saa SRS(Airbag)/ABS yksikköjä diagnosoitua ja nollattua koodit, sekä löytyi siihen vahvistus käyttäjien palautteesta. Silti tämänkään hintainen laite ei pääse tekemään säätöjä "adaptation" ajotietokoneen asetuksiin, esimerkiksi mukavuusvilkun vilkutusten lukumäärän säätöä. Kalliiksi tulee yhden korjaamoreissun säästäminen että voi itse nollata vikavalon :rage: :(

Onko siis vaan viitseliäisyyden puutetta vai onko väylät oikeasti niin vaikeat reverse engineerata ettei piraattikaapeleihin/softiin ole saatu enempää toimintoja? Sen verran on ainakin suojausta, etteivät kiinan koneinsinöörit saa pakerreltua parempia lukijoita.

Mihin merkkiin ei saa nollattua koodeja? Aftermarket työkaluja löytyy niille merkeille, joiden harrastajat itse näitä paljon roplaavat (eli työkalulle on kysyntää). BMW, MB, VAG, OPEL.. Näistä yleensä löytyy sitten aika hyvin toimivat piraatit.
 
Taitaa olla pian ajankohtainen homma kun ainakin bemarilla(varmasti myös muilla) ilmeisesti tulossa lisää näitä "maksa 600e vuodessa että saat tämän toiminnon avattua". :cigar2:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 639
Viestejä
4 537 636
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom