Auton ilmastointilaitteen huollattaminen / huolto omatoimisesti

Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
254
Noniin, helletti on saapunut! Pahaksi onneksi huomasin että harraste auton ilmastointi on talven aikana lopettanut toimintansa, viime syksynä toimi siis 100% täydellisesti ja puhalsi todella kylmää. Ilmastoinnin täyttöliikkeitahän on paljon mutta suurimmassa osassa ei osata tehdä muuta kuin työntää ainetta koneeseen. Ainoa ongelma on että auto on klassikko ja VM1991 sekä JDM versio tästä johtuen on ilmeisesti aikanaan käytetty R12 kylmäainetta, myöskin liittimet ovat "vanhan malliset" eli kierre ulkopuolella ja "polkupyörän venttiili" sisäpuolella.

Mitään tietoa siitä onko autoa aikaisemmin muunnettu esim R134 aineelle ei ole, pikaisella vilkaisulla konehuoneessa ei ole mitään tarroja tästä tmv. R12 kylmäainettahan ei taida saada kuin Venäjältä.

Ennenkuin joku kommentoi että soita lähimpään ilmastointihuoltoon, niin soitettu on eikä he lähde edes adapterilla imemään nykyistä ainetta pois (ja typpi ponnistamaan järjestelmää) koska ei tiedetä mitä siellä on. Eli jos ilmastointihuoltoa ehdotetaan kannattaa ehdottaa jotain paikkaa joka tosiaan tuntee ilmastoinnit, mielellään Keski-Suomesta tai Tampereelta niin olisi kohtuu lähellä. Oma arvioni on että viime talven erittäin kylmien pakkasten (-25-30c useita viikkoja) aikana jokin tiiviste (kompuran akseli tai joku liitos) on vain hitaasti vuotanut ainetta pois kutistuessaan jäätyessä.

Omatoimisesti suoritetut toimenpiteet järjestelmälle:
1) Luettu vikakoodit ilmastoinnista => ei vikakoodeja
2) Testattu kompressorin käynnistyminen hypyttämällä releestä väkisin päälle (ei lähde napista painamalla) => kompessori lähtee käyntiin ja kuullostaa ihan normaalilta, käytin noin 10 sek
3) Järjestelmässä on (ainakin vähän) ainetta jäljellä sillä painettaessa venttiiliä ainetta tulee selvästi ihan reippaahkolla paineella ulos

Kysymykset:
Onko techiläisillä kokemusta kyseisestä ilmastointi huolto puljusta? He ainakin mainostavat osaavansa huoltaa monenlaisia järjestelmiä?

Ruotsissa myytäisiin tuollaista kittiä jossa tulisi ns stop leak ja ainetta jonka pitäisi suoraan korvata/käydä yhteen R12 kanssa. Onko kokemuksia itsetäytöstä? Ruotsista saisi tilattua tuollaisen R12 sopivan kitin jonka pitäisi mennä suoraan sisään ilman eri toimenpiteitä? ES Refrigerant EU

Onko yllä olevassa jotain riskiä jos autoon onkin tehty R134 muunnos aikaisemmin?
Jos ainetta alkaa itse lisäillä niin sehän laitetaan alla olevan kuvan mukaisesti suoraan matalapaine puolen liittimestä sisään -höyrystimen jälkeinen paluuputki. Ei saarnausta kylmäluvista kiitos.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 628
Viestejä
4 221 797
Jäsenet
71 072
Uusin jäsen
Maker's Marq

Hinta.fi

Ylös Bottom