Auton akun kapasiteettimittari

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja ovastu02, 12.06.2018.

  1. ovastu02

    ovastu02

    Viestejä:
    352
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
  2. Nervous

    Nervous

    Viestejä:
    308
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    No eikö joku muutaman euron valmis kiinakatiska kelpaa? Jos ei kiire ole, niin kyllä tuolla kolmella ampeerillakin ison akun purkaa.
    Löytyy varmaan järeämpiäkin versioita, mutta en jaksa etsiä.
    Itsehän en alle 11 voltin purkaisi, mutta kukin tyylillään.
    18650 Li-ion Lithium Lead-acid Battery Capacity Meter Discharge Tester Analyzer 957881129149 | eBay

    Kolmen ampeerin riittävyydestä voisi tosin pitää muutaman kymmenen lauseen sekavan monologin, mutta riippuu vähän siitä, että mihin tarkoitukseen tuota tarkempaa kapasiteettimittausta tarvitsee.
     
    Viimeksi muokattu: 11.07.2018
  3. ovastu02

    ovastu02

    Viestejä:
    352
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
    Kiinasta löytyy myös järeämpää versiota, mutta ongelma onkin siinä, että nuo kiinalaiset purkaa akun 0V saakka, joten kysymys on:
     
  4. Nervous

    Nervous

    Viestejä:
    308
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mitäköhän tuo kolmen ampeerin version "Termination voltage range: 0.5-11.0V" sitten tarkoittaa?
    Järeämmän version speksejä en jaksa nyt lukea, mutta aika käsittämätöntä, että miljoona asetusta ja suojausta sisältävä akkutesteri pilaa akut, jos ei kyttää koko ajan vieressä jännittettä. Ohjelmoinnista en mitään tajua, mutta ei voi vaatia montaa riviä koodia kyseinen feature.
    Lukeeko tuolla jossain, että katkaisujännitettä ei pysty asettamaan vai mistä olet päätellyt, että kaikki kiinalaiset testerit purkavat suojapiirittömät akut ja akkupaketit nollaan volttiin?

    edit: Tuon järeämmän version tiedoissakin kehotetaan säätämään "low voltage discharge limit", jottei pasko akkujaan.
    Lukitsetko vastauksen, että tuo purkaa nollaan volttiin?

    Jos on pakko väsätä itse ja on pakkomielle tuosta releestä ja polttimosta, niin tuossa esim. karu ghettopatentti. Äkkiseltään mulkaistuna saattaisi toimia hieman sinne päin, jos lisää herätekytkimen. Tai sitten olen liian koomassa. Katkaisujännitettä voi hienosäätää esim. testaamalla kourallisen zenereitä.
    [​IMG]
    Tuon voi toteuttaa sadalla eri tavalla, mutta oppari, jännitereferenssi ym. kytkennät kannattaa kysyä tuolta elektroniikkaosiolta tai etsiä Googlella kytkikset.
    Halpamarketeista saa myös tupakansytytinliitäntään liitettäviä jännitevahteja, mitkä katkaisee x-jännitteellä. Niitä on helppo modata, jos jännite ei ole sopiva. Hintaa toki aivan överisti verrattuna Ebayn muutaman euron valmiisiin testereihin.
     
    Viimeksi muokattu: 12.07.2018
  5. ovastu02

    ovastu02

    Viestejä:
    352
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
    Tämä tieto on peräisin eBayn tuotearvosteluista.
    Zenerillähän se tosiaan on toteutettava. Pitänee alkaa kasailla tilausta Bebekille, kun sieltä on aina paljon muutakin tilattavaa.
    Tuollaisen mittarin tilasin siksi, että meinasin laitta sen sähköpyörään ja mittaria vilkaisemalla näen paljonko moottori vie virtaa eri ajossa ja paljonko ajon aikana on kulunut sähköä. Missä vaiheessa on syytä kääntyä takaisin kotiin päin. Samoin sillä voi seurata esim. autojääkaapin kulutusta yms.
     
  6. blastermaster

    blastermaster

    Viestejä:
    916
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joskus on tullut käytettyä sellaista testeriä joka noin kymmennessä sekunnissa arvioi kapasiteetin. Useita akkua tuli tarkastettua sillä ja aina toimi kun oppi ymmärtämään. Esimerkiksi 12 Ah akku jos antoi tulokseksi alle 10 Ah niin roskiskamaa se oli ainakin talvella käynnistysakku käytössä. En nyt muista merkkiä tai mallia mutta lähinnä kysymyksenä riittäsikö tuon tyyppinen arvioiva vehje?
     
  7. ovastu02

    ovastu02

    Viestejä:
    352
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
    Kyseessä on juurikin purkuvirtamittari, joka kertoo onko akusta starttiakuksi.
    Jos akun käyttötarkoitus on jotain ihan muuta, niin se kylmäkäynnistys ei kiinnosta, vaan nimenomaan todellinen kapasiteetti. Halvoille akuille purkuvirtamittari näyttää punaista valoa uutenakin, vaikka riittävän hyvin toimii ja kunnolliselle AGM akulle purkuvirtamittari näyttää vihreätä, vaikka se olisi roskiskamaa, kun kapasiteetista ei ole enää yhtä starttia enempää jäljellä.

    E: Kerron tuosta 21,18€ kiinatesteristä lisää, kunhan se tulee...
     
    Viimeksi muokattu: 17.07.2018