Auton akun kapasiteettimittari

Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
579
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
702
No eikö joku muutaman euron valmis kiinakatiska kelpaa? Jos ei kiire ole, niin kyllä tuolla kolmella ampeerillakin ison akun purkaa.
Löytyy varmaan järeämpiäkin versioita, mutta en jaksa etsiä.
Itsehän en alle 11 voltin purkaisi, mutta kukin tyylillään.
18650 Li-ion Lithium Lead-acid Battery Capacity Meter Discharge Tester Analyzer 957881129149 | eBay

Kolmen ampeerin riittävyydestä voisi tosin pitää muutaman kymmenen lauseen sekavan monologin, mutta riippuu vähän siitä, että mihin tarkoitukseen tuota tarkempaa kapasiteettimittausta tarvitsee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
702
Kiinasta löytyy myös järeämpää versiota, mutta ongelma onkin siinä, että nuo kiinalaiset purkaa akun 0V saakka, joten kysymys on:
Mitäköhän tuo kolmen ampeerin version "Termination voltage range: 0.5-11.0V" sitten tarkoittaa?
Järeämmän version speksejä en jaksa nyt lukea, mutta aika käsittämätöntä, että miljoona asetusta ja suojausta sisältävä akkutesteri pilaa akut, jos ei kyttää koko ajan vieressä jännittettä. Ohjelmoinnista en mitään tajua, mutta ei voi vaatia montaa riviä koodia kyseinen feature.
Lukeeko tuolla jossain, että katkaisujännitettä ei pysty asettamaan vai mistä olet päätellyt, että kaikki kiinalaiset testerit purkavat suojapiirittömät akut ja akkupaketit nollaan volttiin?

edit: Tuon järeämmän version tiedoissakin kehotetaan säätämään "low voltage discharge limit", jottei pasko akkujaan.
Lukitsetko vastauksen, että tuo purkaa nollaan volttiin?

Jos on pakko väsätä itse ja on pakkomielle tuosta releestä ja polttimosta, niin tuossa esim. karu ghettopatentti. Äkkiseltään mulkaistuna saattaisi toimia hieman sinne päin, jos lisää herätekytkimen. Tai sitten olen liian koomassa. Katkaisujännitettä voi hienosäätää esim. testaamalla kourallisen zenereitä.

Tuon voi toteuttaa sadalla eri tavalla, mutta oppari, jännitereferenssi ym. kytkennät kannattaa kysyä tuolta elektroniikkaosiolta tai etsiä Googlella kytkikset.
Halpamarketeista saa myös tupakansytytinliitäntään liitettäviä jännitevahteja, mitkä katkaisee x-jännitteellä. Niitä on helppo modata, jos jännite ei ole sopiva. Hintaa toki aivan överisti verrattuna Ebayn muutaman euron valmiisiin testereihin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
579
edit: Tuon järeämmän version tiedoissakin kehotetaan säätämään "low voltage discharge limit", jottei pasko akkujaan.
Lukitsetko vastauksen, että tuo purkaa nollaan volttiin?
Tämä tieto on peräisin eBayn tuotearvosteluista.
Jos on pakko väsätä itse ja on pakkomielle tuosta releestä ja polttimosta, niin tuossa esim. karu ghettopatentti. Äkkiseltään mulkaistuna saattaisi toimia hieman sinne päin, jos lisää herätekytkimen. Tai sitten olen liian koomassa. Katkaisujännitettä voi hienosäätää esim. testaamalla kourallisen zenereitä.
Zenerillähän se tosiaan on toteutettava. Pitänee alkaa kasailla tilausta Bebekille, kun sieltä on aina paljon muutakin tilattavaa.
Tuollaisen mittarin tilasin siksi, että meinasin laitta sen sähköpyörään ja mittaria vilkaisemalla näen paljonko moottori vie virtaa eri ajossa ja paljonko ajon aikana on kulunut sähköä. Missä vaiheessa on syytä kääntyä takaisin kotiin päin. Samoin sillä voi seurata esim. autojääkaapin kulutusta yms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Joskus on tullut käytettyä sellaista testeriä joka noin kymmennessä sekunnissa arvioi kapasiteetin. Useita akkua tuli tarkastettua sillä ja aina toimi kun oppi ymmärtämään. Esimerkiksi 12 Ah akku jos antoi tulokseksi alle 10 Ah niin roskiskamaa se oli ainakin talvella käynnistysakku käytössä. En nyt muista merkkiä tai mallia mutta lähinnä kysymyksenä riittäsikö tuon tyyppinen arvioiva vehje?
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
579
Joskus on tullut käytettyä sellaista testeriä joka noin kymmennessä sekunnissa arvioi kapasiteetin. Useita akkua tuli tarkastettua sillä ja aina toimi kun oppi ymmärtämään. Esimerkiksi 12 Ah akku jos antoi tulokseksi alle 10 Ah niin roskiskamaa se oli ainakin talvella käynnistysakku käytössä. En nyt muista merkkiä tai mallia mutta lähinnä kysymyksenä riittäsikö tuon tyyppinen arvioiva vehje?
Kyseessä on juurikin purkuvirtamittari, joka kertoo onko akusta starttiakuksi.
Jos akun käyttötarkoitus on jotain ihan muuta, niin se kylmäkäynnistys ei kiinnosta, vaan nimenomaan todellinen kapasiteetti. Halvoille akuille purkuvirtamittari näyttää punaista valoa uutenakin, vaikka riittävän hyvin toimii ja kunnolliselle AGM akulle purkuvirtamittari näyttää vihreätä, vaikka se olisi roskiskamaa, kun kapasiteetista ei ole enää yhtä starttia enempää jäljellä.

E: Tuo kapasiteettimittari tekee juuri sen minkä lupaa. Loistava kapistus akkujen kapasiteetin mittaamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 380
Viestejä
4 159 105
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom