Autolla ulkomaille (varusteet) Miksei Suomessakin

Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
148
Tänään tuli kansainvälinen ajokortti (ABC) postissa kotiin. Olen valmistautunut tulevaa ulkomaan "komennusta" varten vaikka vielä ei tiedä ketkä meidän firmasta lähtee useampaan toimipisteeseen.

Herättäisin keskustelua autolla ulkomaille matkailusta ja erityisesti mitä kaikkea mukaan auton kannalta ajateltuna. Eihän se EA-laukku tai sammutin ole paha olla mukana kauppareissulla täällä Suomessakaan.

Tässä olen lueskellut mitä kaikkea autoon tarvitsee kun lähtee ulkomaille. Monissa maissa on erillaisia sääntöjä EA-laukun, huomioliivien ja navigaattorin yms suhteen.

Mietinkin, että millaiset varusteet autossa kannattaisi pitää jo täällä Suomessa mukana, että nämä kaikki ei pääse unohtumaan matkasta, jos tulee nopea lähtö. Muutenkin varusteissa joku kohtuus, että koko kontti ei ole jatkuvasti täynä.

Tässä pieni lista joka mahtuisi "pieneen" laatikkoon sinne peräkonttiin
- EA-Laukku x 1 (pakollinen monessa maassa)
- Huomioliivit x 2 (pakollinen monessa maassa)
- 2kg Jauhesammutin x 1 (pakollinen monessa maassa)
- Kenttälapio taitettava x1
- Taskulamppu x 1
- Lämpöpeitto x 2
- Rukkaset x 2
- Käynnistinkaapelit x 1
- Defa 4A Smart Charger x 1
- Varapolttimot ja sulakeet x 1
- Moottoriöljy 1l x 1
- Pakkasneste 1l x 1
- Pienityökalusarja x 1
- Pieni hallitunkki x 1
- Vararengas x1 (löytyy autostani)
- Renkaanpaikkaukseen aine x 1

Sinne kabiinin puolelle sitten voisi tehdä omaa listausta.
- Ympäristö tai moottoritie tarra
- Varavirtalähde
- koelautakamera
- .....
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa perehtyä ihan siihen kohdemaan lainsäädäntöön. Noihin löytyy matkustajille ohjeitakin.

Muistelen että joko Saksassa tai Itävallassa pitää noiden huomioliivien olla sisällä autossa niin, että niihin pääsee käsiksi. Pelkkä takakontti ei riitä.

Saksaan jos aikoo, niin autoon pitäisi myös tilata vissiin tuo pakokaasupäästöistä kertova tarra kiinnitettäväksi tuulilasiin.
 
Kotimaassa matkaillessä luonnossa/korvessa varsinkin talvella kannattaa myös pitää pieni kirves ja tulentekovehkeet mukana, jos auto sippaa niin saa tehtyä nuotion tjsp. Myrskyllä jos tulee mökille lähdettyä niin moottorisaha lähtee myös mukaan, saa kaatuneet puut tieltä pois edestä niin ei tarvitse odottaa muita raivaamaan niitä pois.
 
Hinausköysi tuommoinen venyvä ehkä voisi lisätä varusteisiin ja joku monitoimispray mitä voi voidella ja parantaa kytkentöjä ei ole myöskään huono asia pitää mukana.
Tietysi riippuu millaisella autolla menee iso ,pieni tai paku.
Ja myös tiepalvelu numero kuten jo mainittiin on hyvä olla puhelimessa valmiina.
 
Saksaan jos aikoo, niin autoon pitäisi myös tilata vissiin tuo pakokaasupäästöistä kertova tarra kiinnitettäväksi tuulilasiin.
Kyllä. Feinstaubplakette order - DEKRA Tuollainen. Saman saa tilattua myös Autoliiton kaupasta.

Työkalupakettiin kannattaa vähän panostaa ja ostaa vaikka semmoinen bahcon salkku, jossa on hylsyt ja lenkit yms. samassa. Pari jakaria nippusiteitä ja rautalankaa on aina hyvä olla.

Kanisteri varapolttoaineelle.
Totta. Bahcon sarja on autotallissa. Koko satsia ei viitsi mukana kantaa, mutta kyllä tuohon kannattaa satsata. Halvat on vähän sellaisia mitkä pettää kuitenkin silloin kun tarvitsee. Polttoainetta on hyvä olla aina mukana, mutta bensiini haiskahtaa. Ellei sitten osta tuota nesteen pakkaamaa polttoainetta. Hinta kova, mutta paketti ei haise.

....pieni kirves ja tulentekovehkeet mukana, moottorisaha lähtee myös mukaan,....
Molemmat on kyllä hyvä olla mukana. Hyviä pointteja mökkireissua ajatellen.

Paperinen rekisteriote.
Ehdottomasti. Sitähän ei varmaan nykyään edes anneta. Itselläni se vielä on, mutta 2018 katsastuksessa sitä ei varmaan maksamatta mukaansa saa..
 
Viimeksi muokattu:
Siis ihanko tosissaan raahataan mukana varapensakanisteria mukana, aina? Minen koskaan ja ajelen pääsääntöisesti Lapissa ja Kainuussa missä saattaa olla jopa 50km aseman välillä. Ainiiiiiiiiiiiin, autolla pitää ainahetivälittömästi päästä stadista nuorgamiin kaverin mökille ryyppäämään ilman kusi tms. taukoja. No, minä tarkastan lähtiessä etapille, että polttoainetta riittää perille asti. Ja jos ei riitä, käyn tankkaamassa.
 
Kannattaa perehtyä ihan siihen kohdemaan lainsäädäntöön. Noihin löytyy matkustajille ohjeitakin.

Muistelen että joko Saksassa tai Itävallassa pitää noiden huomioliivien olla sisällä autossa niin, että niihin pääsee käsiksi. Pelkkä takakontti ei riitä.

Saksaan jos aikoo, niin autoon pitäisi myös tilata vissiin tuo pakokaasupäästöistä kertova tarra kiinnitettäväksi tuulilasiin.

Saksan lainsäädännöstä ei tälläistä vaatimusta löydy, mutta esim. Ranska vaatii, että autosta ulostulessa on oltava liivi päällä. Ranskalaisetkin vaativat nykyisin päästötarran, jonka voi tilata täältä: Applying for your certificate | Air Quality Certificate Service - Ministère de la Transition écologique et solidaire (Maksaa vajaa viisi euroa posteineen). Lisäksi Belgiassa pitää täyttää tällä hetkellä Antwerpenin osalta täyttää täältä löytyvä lomake, jotta voi mennä paikallisen kehätien sisälle Lage-emissiezone Antwerpen


Ps. Tuolta muuten saa pikkasen halvemmalla tuon tarran vielä :D Online-application environmental zone sticker - Berlin.de
 
Lisään vielä listaan esimerkiksi Virossa pakollisen varusteen, eli rengaskiilat.
 
Oli puhe ulkomaan reissusta. Ei tiedä missä maailman perslävistä AP aikoo autoilla, mutta voi hyvinkin tulla tilanteita, että polttoainetta ei saakaan autoon ja se voi jossain allahin selän takana loppua, jolloin on hyvä olla edes se kanisteri, mihin sitä voi hakea. On tuota ollut tilanteita, että bensa on loppunut, eikä ole mitään astiaa mihin sitä tankata.

Ollut pari kertaa lähiaikoina lähellä itselläkin jäädä tienpäälle, kun ei mittarilta olekaan saanut ja seuraavalle on ollut matkaa.

Puhtaassa tyhjässä kanisterissa voi vaikka vettä pitää, kunnes tarve tulee se muulla korvata. Taitaa niitä olla kasaanpainuviakin olemassa, niin eivät vie tilaa nimeksikään.
Varakannu on turha, tankkaa ajoissa jos on epävarmuutta mistä saa lisää.
 
Moottoriöljy on aika kiva varuste olla mukana.
Asustelin Jenkeissä Minnesotassa ja lähdin roadtripille vanhahkolla chevyvanilla.
Matka meni ihan ok, mutta yhtäkkiä Arizonassa auto lykkäsi hirveän mustan savun.
Silmä kovana vahtailen öljynpainevaloa kun toisella silmällä katselin huoltsikkaa.
Ihmesäkällä huoltoasema löytyi parin kisan päästä.
Öljytikku ei edes kastunut. Tankattiin auto sitten täyteen öljyä ja ajelin tuolla autolla vielä 10 tkm lisäämättä kertaakaan öljyä.
Joku autojanari voisi sanoa, että mikä sai tuon auton yhtäkkiä sylkemään öljyt pihalle?

Listaan lisäisin vielä apulaitehihnan. Ei paljoa kustanna, mutta voi olla hankala löytää matkalta.
 
Varakannu on turha, tankkaa ajoissa jos on epävarmuutta mistä saa lisää.
Noh. Jos pyrkii tankkaamaan aina kun on puolet jäljellä niin seuraavien huoltoasemien polttoainepula tai muu ongelma ei pysäytä matkaa. Silti se varakanisteri on hyvä olla mukana.

Listaan lisäisin vielä apulaitehihnan. Ei paljoa kustanna, mutta voi olla hankala löytää matkalta.
Totta. Se on hyvä olla mukana. Ikinä tiedä minkä rusakon yli ajaa ja se päätyy hihnojen väliin.
 
Tässä olen lueskellut mitä kaikkea autoon tarvitsee kun lähtee ulkomaille. Monissa maissa on erillaisia sääntöjä EA-laukun, huomioliivien ja navigaattorin yms suhteen.

Mihinköhän viidakkoon tämä komennus mahtaa suuntautua? Ainakin koko Länsi-Euroopassa autoiluinfra on vähintään samalla tasolla kuin Suomessakin, joten mitään erityisvarustelua ei mukaan tarvitse. Väitänpä, että esim. Saksassa ja varsinkin Ranskassa tavallisten hypermarkettien autotarvikevalikoima on hyvä Suomeen verrattuna.

On toki syytä olla perillä varustevaatimuksista mutta varusteita voi käytännössä päivittää paikan päällä. On todella huonoa tuuria, että kukaan olisi varusteista kiinnostunut. Esim. Ranskassa kai pitää olla varapolttimot mukana ja jokaisesta isommasta marketista löytyy muutamalla eurolla merkki-/mallikohtaisia lamppurasioita.

Paperinen rekisteriote on kyllä ehdottomasti syytä ottaa mukaan ja etenkin pidemmällä komennuksella Green Card saattaa olla hyödyllinen. Jos käynnistyskaapelit tai hinausköysi vaikuttavat tarpeellisilta, niin kannattaa ennemmin uusia akku ja muutenkin huoltaa auto. Paalauskuntoisella miinalla ei kannata lähteä ollenkaan.
 
Noh. Jos pyrkii tankkaamaan aina kun on puolet jäljellä niin seuraavien huoltoasemien polttoainepula tai muu ongelma ei pysäytä matkaa. Silti se varakanisteri on hyvä olla mukana.

Sanoisin kyllä, että Länsi-Euroopassa täysin turha varuste ja turha riski. Vähintäänkin motareiden varsilta löytyy 24-h avoinna olevia asemia n. 50 km, max. 100 km välein, joista tankkaaminen onnistuu varmasti ainakin käteisellä.
 
Autoliiton jäsenyys. Tolla korvaat monta työkalua ja asiaa.

Saksan motarille kun hajoo auto niin on laitonta istua autossa. Hätävilkut päälle ja äkkiä pois sieltä.
Samoiten pitää muistaa että kun autobahnilla saavutat vaikka hitaasti etenevän (100kmh) jonon niin joudut laittamaan hätävilkut päälle ihan sen takia että takaa (180kmh) tuleva tajuaa että on jonoa edessä.

Aja liikenteen mukana, oikee kaista hitaille ja vasemmat nopeille. Ennenkuin vaihdat kaistaa katso pitkään peilistä ettei tule ketään, se 180-250 ajava suberbbi poliisi on hetkessä sun takana :)
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
257 630
Viestejä
4 479 202
Jäsenet
73 961
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom