- Liittynyt
- 10.07.2017
- Viestejä
- 732
Jos nälkä kasvaa syödessä, pitkällä aikavälillä, ja jos pömpeli toimii mukavasti, voi tavoitteena olla automaattinen sähkökäynnistys. Korvaisi vetokäynnistyksen jollakin sopivalla starttimoottorilla. Varsinaista starttikehää ei näissä B&S:ssä ole, eikä äkkiseltään kampurallekaan semmoista pysty helposti laittamaan ja hammaspyöräthän kohtuullisen kalliita (noin 50 e). Niin ehkä vähimmällä pääsisi koneistuttamalla ammattikoululla sopivan istukan vetokäynnistimen tilalle ja siihen sopiva starttimoottori. Starttimoottori B&S 391178 396306 Ruohonleikkurin startti Briggs&Stratton - Tuontitukku.fi verkkokauppa
Käynnistys menisi jotenkin niin, että virtojen tullessa päälle, JOS akkujännite on alle halutun kynnyksen, aloitetaan käynnistysohjelma, muuten odotetaan. Käynnistysyrityksiä esim. 5 kertaa, ja jos ei käynnisty, mennään lopputilaan odottamaan, että käyttäjä tulee paikalle. Ei turhaan yritetä.
Tuossa tulisi moottorin käynnissä olo varmistaa suoraan moottorista. Esim. tulpanjohdosta (ympäriltä) saada pulsseja yli aikakynnyksen ajan, jolloin todetaan, että moottori on käynnissä ja sitten olemassa olevan koodin mukaan mennään laturin ylösajoon.
Vibraatiosensori käynnissäolon mittaukseen toki toiminee myös, joka on nykyisessä hässelissä, mutta kyllä se varmempi olisi joku tommoinen. Yksi, joka ei vielä ole vissiin tullut esille, on lämpöanturi. Eli mitataan pakoputken lämpöä, joka on idioottivarma tieto siitä, että moottori on käynnistynyt. Se vaan ei reagoi ihan niin nopeesti. Mutta varmasti riittävän nopeesti, kun lyö anturilätkän sopivaan paikkaan. Ja kynnysarvon ei tarvi edes hirveen korkee olla, esim. joku 60-70 astetta. Suoraan pakoputkeen lätkäistävää anturia ei ehkä kannata ajatella, koska se lämpenee varmaan (en vielä ole mitannut) useampaan sataan asteeseen, mutta esimerkiksi pakoputken ja moottorin kyljen väliin. Siellä lämpötila tuskin nousee turhan korkeaksi ja voihan niitä paistimittarilla ja laserilla mittailla.
Kuinka kauan startin pyöräytys saisi kestää? Olisiko yksi yritys 2 sek? Ehkä. Eihän se startti siitä hajoa, jos se hetken pyörähtää moottori mukana. Tuo moottori esim. ei ihan sekunnissa käynnisty. No joka tapauksessa, tuollainen vaikkapa 2 sek pätkä laskettaisiin yhdeksi yritykseksi. Jos käyntisignaalia saadaan vähintään esim. 8 sek ajan, todetaan, että moottori käy ja ajetaan laturi ylös. Muussa tapauksessa odotetaan esim. 5 sek ja tehdään käynnistystä edellä kerrottuun tapaan.
No tätä saa pohtia.
Käynnistys menisi jotenkin niin, että virtojen tullessa päälle, JOS akkujännite on alle halutun kynnyksen, aloitetaan käynnistysohjelma, muuten odotetaan. Käynnistysyrityksiä esim. 5 kertaa, ja jos ei käynnisty, mennään lopputilaan odottamaan, että käyttäjä tulee paikalle. Ei turhaan yritetä.
Tuossa tulisi moottorin käynnissä olo varmistaa suoraan moottorista. Esim. tulpanjohdosta (ympäriltä) saada pulsseja yli aikakynnyksen ajan, jolloin todetaan, että moottori on käynnissä ja sitten olemassa olevan koodin mukaan mennään laturin ylösajoon.
Vibraatiosensori käynnissäolon mittaukseen toki toiminee myös, joka on nykyisessä hässelissä, mutta kyllä se varmempi olisi joku tommoinen. Yksi, joka ei vielä ole vissiin tullut esille, on lämpöanturi. Eli mitataan pakoputken lämpöä, joka on idioottivarma tieto siitä, että moottori on käynnistynyt. Se vaan ei reagoi ihan niin nopeesti. Mutta varmasti riittävän nopeesti, kun lyö anturilätkän sopivaan paikkaan. Ja kynnysarvon ei tarvi edes hirveen korkee olla, esim. joku 60-70 astetta. Suoraan pakoputkeen lätkäistävää anturia ei ehkä kannata ajatella, koska se lämpenee varmaan (en vielä ole mitannut) useampaan sataan asteeseen, mutta esimerkiksi pakoputken ja moottorin kyljen väliin. Siellä lämpötila tuskin nousee turhan korkeaksi ja voihan niitä paistimittarilla ja laserilla mittailla.
Kuinka kauan startin pyöräytys saisi kestää? Olisiko yksi yritys 2 sek? Ehkä. Eihän se startti siitä hajoa, jos se hetken pyörähtää moottori mukana. Tuo moottori esim. ei ihan sekunnissa käynnisty. No joka tapauksessa, tuollainen vaikkapa 2 sek pätkä laskettaisiin yhdeksi yritykseksi. Jos käyntisignaalia saadaan vähintään esim. 8 sek ajan, todetaan, että moottori käy ja ajetaan laturi ylös. Muussa tapauksessa odotetaan esim. 5 sek ja tehdään käynnistystä edellä kerrottuun tapaan.
No tätä saa pohtia.
Viimeksi muokattu: