Autokauppojen kusetukset (liikkeet&yksityiset)

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 127
Tuli ilmeisesti ostettua elämäni ensimmäinen pommi.

Etsimäni auto tuli myyntiin naapurikunnasta yksityiseltä myyjältä. Työhommien sivussa kuulemma tuo autoja Ruotsista, ja sieltä tämäkin auto oli uitettu. Autolla hintaa vähän liikaa, mutta varusteet oli kohdallaan. Menin katsomaan autoa sateisena päivänä, ja vesipisarat peitti hienosti lommot, joita oli muutamia. Nuo lommot ei sinällään haittaa, koska auto tulee metsäteillä ajeluun, ja luultavasti teen itse lisää, mutta myyntihintaan olisi vaikuttanut. Huoltokirja oli leimattu vuosittain. Tein koeajon, ja auto vaikutti toimivan hyvin. Ajelin takaisin myyjän pihaan, ja avasin konepeiton, kone kuulosti hyvältä. Kaikki ok tähän asti, pyysin nähdä toiset renkaat, jotka löytyi varastosta ilman vanteita, ja renkaatkin oli roskiskamaa. Sitten tinkimään, sain tiputettua hintaa reilusti, ja kättä päälle. Lähdin ajelemaan kotiinpäin, ja 50km jälkeen moottorin vikavalo syttyy. Ajoin kuitenkin kotiin, ja irroitin akunkengän ja avasin kaljan. Seuraavana aamuna vikavalo sammunut, ja testeri ei löytänyt vikaa, paitsi ilmastoinnin osalta, syynä vuotava kenno, itse vaihdettuna ei kallis korjaus. Nyt kuitenkin autoa paremmin tutkineena, ja 500km ajaneena kone pitää kylmänä ylimääräistä meteliä(jakoketju?!), ja tuntuu syövän öljyä. Tuon öljynkulutuksen näkee tikusta jo muutaman sadan kilometrin ajelulla. Tänä iltana kotiin ajellessa syttyi taas vikavalo, pistetään testeriin taas huomenna jos vika vielä huomenna päällä.

Eipä tässä auta muu kuin yrittää korjata auto omin voimin, niin halvalla kuin mahdollista. En ole ottanut yhteyttä myyjään, ehkä sais korvausta, ehkä ei... Tuskin käräjöimään kannattaa ruveta 11k€ autosta. Ja en uskalla liikkeeseen viedä, ei siitäkään nykyään taida ehjin nahoin selvitä, jos sinne paskaa vie. Oppirahoja taisi tulla maksettavaksi, ja oli luultavasti viimeinen auto, jonka ostin yksityiseltä.

Näyttää ko. myyjällä olevan taas uusi auto myynnissä, ostaako paskaa halvalla, ja myyntiin sopivalla hinnalla...
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko kannattanut ottaa testeri mukaan koeajolle? Pahoin pelkään, että jää omaksi tappioksi tuo homma.
 
Kerro nyt mikä auto on kyseessä, mikä vm ja paljon kilometrejä? 11 kE ei vielä kerro paljonkaa.

Mistä sä muuten tiedät että ilmastoinnin kenno vuotaa? Jos on aineet karanneet niin voi ne karata monesta muustakin paikasta.
 
Kauppalain 4 ja 6 luvuissa säädetään varsin tarkasti tavaran virheestä sekä virheen seurauksista. Näin ollen ostajalla on mahdollisuus jopa purkaa autokauppa, jos virheellä on ostajalle olennainen merkitys ja myyjän on tämä tullut käsittää.

Ja ennen kuin joku pääsee kuittailemaan, kattaa myös yksityiset. Nimimerkillä kokemusta on, auton ostajana.

Eipä tässä auta muu kuin yrittää korjata auto omin voimin, niin halvalla kuin mahdollista. En ole ottanut yhteyttä myyjään, ehkä sais korvausta, ehkä ei...

Puhelin käteen, kauppalain 4&6 kohta esiin ja homma myyjän vastuulle. Jos sulle 11k€ on pikkuraha, niin anna olla.. :confused:

Itse en edes paskaa uskalla myydä, mielummin paaliin. Jos ei kauppalakiin vedoten, niin saattaa olla vastapuolena sellainen joka sen rahan hakee takaisin, halusit tai et.

Autoa ja myyjää esiin? Eiköhän asiat selviä.
 
Viimeksi muokattu:
Autoa ja myyjää esiin? Eiköhän asiat selviä.
No ei nyt sentään mitään lynkkaus-kampanjaa aloiteta näillä tiedoilla. Jos auto esim. sattuu olemaan 150tkm+ ajettu, on hyvin oletettavaa että siinä on iästä johtuvia vikoja. Tuossa vaiheessahan kaikkien valmistajien takuutkin raukeavat. Kysymys on sitten lähinnä siitä, onko tarkoituksella petetty ostajaa. Esimerkiksi öljynkulutus on sellainen, että uudellakin autolla sallitaan luokkaa litra/1000km (näin esimerkkinä). Ellei ostaja sitten asiaa nimenomaisesti ole myyjältä kysynyt, ja hänelle on asiasta valehdeltu. Moottorin äänet on aika vaikeita ja niiden toteaminen subjektiivista. Jos kyse on venyneestä jakoketjusta, ei tuo kyllä mitenkään mene myyjän piikkiin, tuohan on kuluva osa, eikä tässäkään tapauksessa nähtävästi estä matkatekoa kun ostajakin on autolla jo 500km ajanut.
 
Kerro nyt mikä auto on kyseessä, mikä vm ja paljon kilometrejä? 11 kE ei vielä kerro paljonkaa.

Mistä sä muuten tiedät että ilmastoinnin kenno vuotaa? Jos on aineet karanneet niin voi ne karata monesta muustakin paikasta.
Suzuki grand vitara -08 ajettu 145tkm. Aivan silmilläni näki kennon vuodon, kun ekaa kertaa yritettiin täyttää. Vaihdoin uuden kennon, ja tältä osin homma ok.

Ja kyllä ymmärrän, että uutta autoa en ollut ostamassa. Mutta oli eka kerta, kun noin vikaisen vehkeen sain pihaan. Vioista kyselin sen verran, että onko ollut murheita? Ei kuulemma ollut.

Ja senkin ymmärrän, että perävalotakuu on se yleisin käytäntö, enkä todellakaan ala käräjöimään tuollasen takia.

Tuo moottorinvikavalon palaminen sentään selvisi tänä aamuna, luultavasti vaan kulahtanut catti, tilasin holkin lambdan eteen., eiköhän tuolla selviä.
 
Viimeksi muokattu:
Suzuki grand vitara -08 ajettu 145tkm. Aivan silmilläni näki kennon vuodon, kun ekaa kertaa yritettiin täyttää. Vaihdoin uuden kennon, ja tältä osin homma ok.

Ok, en tunne tuon sielunelämää. Ikää on kuitenkin sen verran, että lähtisin tutkimaan sitä ylimääristä ääntä ensin lukemalla vikakoodit (joku yksinkertainen anturivika voi vaikuttaa auton käyntiin kylmänä) ja sen jälkeen apulaitehiha pois. Ilmastoinnin kompura, laturi, vesipumppu tai ohjaustehostin kaikki voivat kalkattaa laakerivikaisena, ja noilla kilsoilla mikä tahansa noista voi olla finaalissa.

Sitten jos edelleen pitää meteliä, on aika huolestua enemmän.

Edit: Lienee hyvin todennäköistä, että ainakin pientä vilunkia on harrastettu (vikakoodi nollattu ennen myyntiä). Jos kyseessä on trokari, voi vika kuitenkin olla joku ihan yksinkertainen homma, jota trokari ei vaan itse halua alkaa selvittämään, koska tärkeintä on pistää raha kiertämään nopeasti.
 
Vikakoodit tällä hetkellä ok. Tuo kalkatus on nyt stetoskoopilla paikannettu tuonne ketjun tietämille.. Pitää nyt vielä koittaa ilman hihnaa, kun saan uuden kaupasta aikaiseksi, samallahan tuon vaihtaa uuteen.

Jos nyt ketään kiinnostaa, niin löyty youtubesta saman vian omaava vehje. Tuon auton vika korjaantui ilmeisesti konetta vaihtamalla..

 
Yksityisten välinen kaupanteko on kyllä aika hankalaa, mutta toisaalta eipä tarvi maksaa liikkeiden katteita. Tuokin Vitara olisi liikkeessä 13-15k ja yksityisellä halvempi. Esim itse myin Pösö 307 avon ja ostin CLK avon, myynti 3600e ja osto 8800e. Tuollaisen kaupan kun teet liikkeessä niin ei riitä 2 tonniakaan noihin katteisiin mitä siinä kaupassa on (liikkeellä) ja kahdella tonnilla remppaa sitä autoa kummasti.

Itse yritän aina kysellä ja katsella mahdollisimman tarkasti ja myös tutkiskella sitä myyjää, että onko se huijari vai ei mutta eipä näissä aina onnistu, joskus menee pieleen. Ostajana en kyllä ikinä ota myyjään yhteyttä vaikka valittamista olisikin, vaan annan asian olla, toisaalta ei ole mitään kovin isoa huijausta ikinä osunut kohdalle.
 
Vikakoodit tällä hetkellä ok. Tuo kalkatus on nyt stetoskoopilla paikannettu tuonne ketjun tietämille.. Pitää nyt vielä koittaa ilman hihnaa, kun saan uuden kaupasta aikaiseksi, samallahan tuon vaihtaa uuteen.

Jos nyt ketään kiinnostaa, niin löyty youtubesta saman vian omaava vehje. Tuon auton vika korjaantui ilmeisesti konetta vaihtamalla..




Auts, tuo kyllä kieltämättä kuulostaa ketjulta. Yhdessä Saabissa hankasi tasapainoakselin ketju koteloon ja oli jo tulossa kotelosta läpi, mutta siinäkään ääni ei ollut noin paha...
 
Jeps. Tässä on nyt vielä 1000km testi kesken, että näen paljonko sitä öljyä oikeasti kuluu. Sen jälkeen luultavasti auto moottoriremonttiin ja samalla jakopää uusiksi. Pitää vaan niellä tappionsa, ja eiköhän tuosta auton vielä saa tehtyä, tosin touhutonneja kuluu.

Ja mitä tulee noihin valmistajien öljynkulutuslukemiin tulee, niin ite en pidä normaalina, että vaihtovälin aikana joutuu lisäilee öljyä. Ite olen kymmenkunta autoa omistanut, ja yhteenkään en ole öljyä lisännyt.
 
Etkö tosiaan meinaa ottaa yhteyttä myyjään? Tuosta vain 11k€ auto myyty sulle kusettamalla, nollaamalla vikakoodit ja ties mitä?

Ei ihme että näitä kusettajia riittää, kun ei uskalleta reklamoida!

EDIT: Tosin olet nyt jo mennyt autoa itse korjailemaan, joten taitaa olla menetetty tapaus. :facepalm:

Koijari 1, sinä 0.
 
Viimeksi muokattu:
Etkö tosiaan meinaa ottaa yhteyttä myyjään? Tuosta vain 11k€ auto myyty sulle kusettamalla, nollaamalla vikakoodit ja ties mitä?

Ei ihme että näitä kusettajia riittää, kun ei uskalleta reklamoida!

EDIT: Tosin olet nyt jo mennyt autoa itse korjailemaan, joten taitaa olla menetetty tapaus. :facepalm:

Koijari 1, sinä 0.
Luuletko oikeasti että autotrokari nakkaa paskaakaan jos joku valittaa jostain myydystä romusta? Todennäköisyys että ostaja lähtee käräjille on häviävän pieni ja muutenkin lähtökohtaisesti myyjä on näissä aina vahvoilla, ellei ole taapahtunut päivänselvää petosta. Näillä tiedoilla ei voi vielä sanoa onko näin tapahtunut.

E: Onko aloittaja muuten googlettanut auton ruotsin rekkarilla, eli löytyykö alkuperäinen myynti-ilmoitus? Jos trokari tekee autolla turskaa, lienee selvää että viat on selvinneet maahatuojalle oston jälkeen ja laittoi vahingon kiertämään.
 
Viimeksi muokattu:
Rallattava jakopää menee ostajan piikkiin ainakin jos se oikeasti on tyyppivika.. Käytettyä ostaessa pitää ottaa selvää etukäteen ajoneuvon tyyppivioista ja koeajolla tutkia. Ymmärrän kyllä, että hankalaa se on, jos kuuluu vain kylmänä.

Öljyn syönti on tosiaan normaalia, mutta rajan veto, että mikä on liikaa on vaikeaa. Pari desiä tonnille ei vielä haittaisi itseäni. Mutta on ihan käsittämätöntä, että litra tonnille on valmistajien mukaan ihan ok.

Mutta minunkaan mielestäni tässä ei kuulu yksityiseen myyjään olla yhteydessä. Kauppaan voisi olla. Eikä tuo myyjä ole edes mikään koijari välttämättä. Ei myyjä välttämättä edes tiedä öljynsyönnistä, jos auto ei ole hänellä ollut kauaa.

Ja aivan varmasti jokainen yhtään enempää autojen kanssa puljaava nollaa vikakoodit ennen myyntiä. Niin se vain menee. Ja mitä itse olen pari autoa lähivuosina myynyt, niin suunnilleen puolet ostajista tulee vikakoodin lukijan kanssa koeajolle. Ärsyttävää, mutta minkäs sille voi..

Huono säkä käynyt AP:lle.
 
Käsittääkseni mun pitäis pystyä todistamaan, että myyjä on ollut tietoinen vioista, ja tuo on aika hankalaa ilman kuitteja tms, näin siis jos käräjille lähdetään. Toisaalta myyjä voi tuntea piston, ja maksaa osan remonteista. Mutta nyt tosiaan pitäis ensin selvitellä, että mikä autoa vaivaa, ennenkuin alan rahoja vaatimaan.
 
Lienee tämä auto? Suzuki Grand Vitara 2,0 4WD 5D MT Hyvä! Vähän ajettu! Maastoauto 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

Käsittääkseni mun pitäis pystyä todistamaan, että myyjä on ollut tietoinen vioista

Se on helposti tehty, onhan myyjä kuitenkin sillä ajanut. Vai miten kertoi sen ruotsista suomeen tuoneensa. Renkaat ilmassa jatkuvasti, katsastukset yms?

luultavasti vaan kulahtanut catti

Onhan sulla katsastuksesta kaikki paperit tallella?
 
Viimeksi muokattu:
Ja mitä itse olen pari autoa lähivuosina myynyt, niin suunnilleen puolet ostajista tulee vikakoodin lukijan kanssa koeajolle. Ärsyttävää, mutta minkäs sille voi..

Huono säkä käynyt AP:lle.

Eli myönnät kusettavasi ja se on sinulle vieläpä OK? :confused:

Lopetan tähän ketjuun kommentoinnin nyt. Kusettakaa ja tulkaa kusetetuksi!
 
Lienee tämä auto? Suzuki Grand Vitara 2,0 4WD 5D MT Hyvä! Vähän ajettu! Maastoauto 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto



Se on helposti tehty, onhan myyjä kuitenkin sillä ajanut. Vai miten kertoi sen ruotsista suomeen tuoneensa. Renkaat ilmassa jatkuvasti, katsastukset yms?



Onhan sulla katsastuksesta kaikki paperit tallella?

On tuo auto. Jos myyjä ajaa autolla muutama sata km, niin siinä ajassa ei pysty todentamaan öljynkulutusta. Ei myös voi olettaa, että myyjä on autoalan ammattilainen, joka pystyy ylimääräisistä äänistä päättelemään mitään. Mitään huoltoa myyjä ei ole autoon tehnyt. Auto on leimattu Suomessa myyjän toimesta.

Voisit nyt samalla avata, kun aikaisemmassa viestissä sanoit, että kokemusta on kauppojen purusta. Mikä oli kokemus?
 
Sanon tässä oman kokemukseni auton öljyn kulutuksesta ja tein hieman laskelmia siitä.

Mulla oli aikoinaan Toyota Corolla -88. Se söi öljyä noin 1litra/3000km.
Muuten auto oli aivan käyttökelpoinen ja ajoin sillä itse 120000km, 8 vuotta. Lähes koko tuon ajan se söi öljyä.
Laskin että tuon Corollan kilometrihinta kaikki kulut mukana oli noin 0,25€/km. Pelkkä öljynkulutus maksoi noin 0,0025€/km.
Ajattelin että koska auto toimii hyvin vaikka syö öljyä niin en teetä moottoriremonttia.
Tuossa tosin ei tainnut olla vielä katalysaattoria niin ei haittaa samalla tavalla kuin nykyautossa?
 
Ainahan katin voi vaihtaa katsastukseen tai polkea se mansikanpunaiseksi, mutta obd-aikasissa autoissa tulee herkästi p0420 vikakoodia mikä estää katsastuksen.

Yhdessä Fiestassa 1L/1000km kulutuksella katti vissiin ihan tukossa kun päästöt aina ihan hilkulla että meneekö, ollut jo monta vuotta, ja tuntuu aika laiskalta ajossa.

Pitäs vissiin se katti, tai siis manivertteri (katti integroitu pakosarjaan) tyhjentää ja laittaa tarvike katti jatkoksi, mitä voi vaihdella helpommi.

Sen lisäks EGR:n kautta imusarja menee aivan tukkoon siitä öljykarstasta, samaan tapaan kuin vanhanliiton diesel-koneissa.
 
Ainahan katin voi vaihtaa katsastukseen tai polkea se mansikanpunaiseksi, mutta obd-aikasissa autoissa tulee herkästi p0420 vikakoodia mikä estää katsastuksen.

Kaveri teki juuri männänrengas rempan vanhaan celicaan ja uudella halpiskatilla ei saanut hiilivetyjä tarpeeksi alas. Laittoi vanhan katin takaisin ja sai aikansa poljettuaan hiilivedyt alas, muttei tarpeeksi. Lopulta vaihtoi 406:sen käytetyn alkuperäiskatalysaattorin ja sillä sai just ja just päästöt sallitulle tasolle. Vähän veikkailtiin, että jos nyt laittaa tuon alkuperäisen katin takaisin niin ens vuonna menee päästöistä läpi kun saa poltettua putkistossa muutenkin olevan öljyn pois. Tuo katin tukkeutuminen voi tosiaan pahimmassa tapauksessa estää auton käynnistymisen.
 
Sillon aiemmin vaan ei ollut samanlaista asperger-vänkäämistä ja tekstiseinää.
 
Miksi ei myyjältä kysytty yhtään mitään vikojen paljastuttua, vaan postataan suoraan "kusettajat" ketjuun? Kuvatut viat on sellaisia, että on oikeasti mahdollista, ettei myyjä tiennyt niistä jos ei ole käyttänyt autoa. Ihan hyvin myyjä olisi saattanut olla reilu jätkä ja tulla korjauskuluissa vastaan :confused:
 
Miksi ei myyjältä kysytty yhtään mitään vikojen paljastuttua, vaan postataan suoraan "kusettajat" ketjuun? Kuvatut viat on sellaisia, että on oikeasti mahdollista, ettei myyjä tiennyt niistä jos ei ole käyttänyt autoa. Ihan hyvin myyjä olisi saattanut olla reilu jätkä ja tulla korjauskuluissa vastaan :confused:
Jos "hyvät talvirenkaat" onkin ilman vanteita ja roskiskamaa, niin eiköhän se kerro kyseessä olevan selkeästi kusettaja.
 
Jos "hyvät talvirenkaat" onkin ilman vanteita ja roskiskamaa, niin eiköhän se kerro kyseessä olevan selkeästi kusettaja.
oliko jossain mainittu toiset vanteet?tuohan on suht yleistä että toiset renkaat tarkoittaa pelkkiä renkaita,itse ainakin olen jo puhelimessa kysynyt onko toisia vanteita,kun autoa ostamassa.

renkaissa se "roskiskamaa" on eri ihmisille täysin eri kuntoinen rengas,katsotaanko se iästä,pinnan määrästä,nastojen kunnosta jne ja mikä on sitten kenellekkin liikaa tai liian vähän.
 
En kyllä oikein usko, että ”hyväkuntoisuudessa” on ilman vilppiä niin paljon tulkinnanvaraa, että olisivat toiselle roskiskamaa. Kuitenkin hyvän ja jätteen välille mahtuu aika monta pykälää...
 
Muutaman kerran on jopa merkkiliikkeen ilmoituksessa ollut "kahdet renkaat" tarkoittanut pelkkiä irtokumeja.
Samoin nettiautossa tulee vähän väliä vastaan ilmoituksia, joissa lukee ilmoituksessa aivan selvästi, että kahdet renkaat mutta kuvissa onkin pelkät kumit kontissa.

En kyllä ymmärrä tuota hommaa, miksi ei osata ostaa uuteen autoon toisia vanteita, vaan pyöritellään vuodesta toiseen rengassarjoja samoille vanteille.

Kerrankin kävin katsomassa Laakkosella yhtä E91 Bemmiä, joka oli ostettu 6 vuotta aiemmin samasta liikkeestä ja myyjän mukaan edellinen omistaja oli käynyt joka syksy ja kevät vaihdattamassa kumit samoille alkuperäisvanteille kyseisessä liikkeessä.
 
Muutaman kerran on jopa merkkiliikkeen ilmoituksessa ollut "kahdet renkaat" tarkoittanut pelkkiä irtokumeja.
Samoin nettiautossa tulee vähän väliä vastaan ilmoituksia, joissa lukee ilmoituksessa aivan selvästi, että kahdet renkaat mutta kuvissa onkin pelkät kumit kontissa.

En kyllä ymmärrä tuota hommaa, miksi ei osata ostaa uuteen autoon toisia vanteita, vaan pyöritellään vuodesta toiseen rengassarjoja samoille vanteille.

Kerrankin kävin katsomassa Laakkosella yhtä E91 Bemmiä, joka oli ostettu 6 vuotta aiemmin samasta liikkeestä ja myyjän mukaan edellinen omistaja oli käynyt joka syksy ja kevät vaihdattamassa kumit samoille alkuperäisvanteille kyseisessä liikkeessä.

Jos on massia, niin hommaa joka kaudelle tuliterät renkaat?
 
En kyllä oikein usko, että ”hyväkuntoisuudessa” on ilman vilppiä niin paljon tulkinnanvaraa, että olisivat toiselle roskiskamaa. Kuitenkin hyvän ja jätteen välille mahtuu aika monta pykälää...
esimerkkinä nämä iltapäivälehtien asiantuntijat,joille 4-5 vuotta vanhat ja 5mm pinnalla olevat talvirenkaat on jo ehdottomasti vaihtokunnossa(eli roskiskamaa).minun mielestä neon vielä hyväkuntoiset,ei uuden veroiset mutta ihan hyvä kuntoiset.
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä ymmärrä tuota hommaa, miksi ei osata ostaa uuteen autoon toisia vanteita, vaan pyöritellään vuodesta toiseen rengassarjoja samoille vanteille.

Tää on ihan mitä kalliimpi auto sitä todennäköisempää. Porschen SUV vaihdokkeja selailleena vähemmistössä on noi alle 5 vuotiaat autot 2x vanteilla. Joko puuttuu talvitassut kokonaat tai 2x kumit ja yhdet vanteet.
 
voihan se asian joku laskee niinkin että jos uuden auton ostaa jossa vaan ne yhdet vanteet,ajaa vaikka kolme vuotta samalla autolla,renkaat vaihdattaa ja säilyttää liikkeessä,niin taitaa halvemmaksi tulla kun jättää toiset vanteet ostamatta.
 
Voihan siinä tietysti jokusen pennin säästää, jos vaikka pitää autoa kolme vuotta ja pyöräyttää rengassarjan samoille vanteille liikkeessä.

Äkkiä kun laskee, niin joku Vianor tai Euromaster taitaa ottaa ko. hommasta noin 100 € / laaki, eli nopeasti laskettuna vaihtotyö 2 x 200 € ja säilytykset päälle toiset 2 x 100 € eli noin 400 € / vuosi renkaanvaihto kuluja, tätä jos vertaa autoliikkeen talvirengastarjoukseen 1500-3000 € / sarja, niin voi siinä vähän säästää kolmen vuoden pitoajalla.

Sitten jos viitsii vähän kysellä tarjouksia ja mahdollisesti tyytyy tarvikevanteisiin, niin saattaa ollakkin halvempaa ostaa ne toiset vanteet.

Itsehän olen sen verran vannefriikki, että tykkään kun autoon voi hyvällä syyllä vaihtaa erilaiset vanteet alle ja aikoinaan vähintäänkin vanteiden väri vaihtui joka vaihdon yhteydessä.


Jos on massia, niin hommaa joka kaudelle tuliterät renkaat?

Tuossa bemmissä, mitä kävin katsomassa, oli veivattu samoja auton mukana tulleita / samalla ostettuja renkaita päälle ja pois se kuusi vuotta.

Muutamia taksikuskeja tunnen, jotka tilaavat autonsa yksillä vanteilla ja sitten ostavat joka syksy uudet kitkat, joilla rullataan sitten koko vuosi seuraavaan syksyyn.

Tää on ihan mitä kalliimpi auto sitä todennäköisempää. Porschen SUV vaihdokkeja selailleena vähemmistössä on noi alle 5 vuotiaat autot 2x vanteilla. Joko puuttuu talvitassut kokonaat tai 2x kumit ja yhdet vanteet.

Ovathan ne isompien ja kalliimpien autojen alkuperäiset vanteetkin kalliita, mutta jos käyttää 100-200 k€ autoon, niin kait sitä voisi käyttää vielä 5000-10 000 € toisiin vanteisiin ja renkaisiin.

Tietty useat noista kalliimmista autoista uitetaan vähän käytettyinä Saksasta, jolloin liikkeellä ei ole mitään intressiä lähteä ostamaan autoon toisia kalliita vanteita, kun ne ovat suoraan pois katteesta.
 
Tuli ilmeisesti ostettua elämäni ensimmäinen pommi.

Kaikki ok tähän asti, pyysin nähdä toiset renkaat, jotka löytyi varastosta ilman vanteita, ja renkaatkin oli roskiskamaa.
Luvassa huimat euro- ja raaka-ainesäästöt: kuluneiden renkaiden märkäpitoa aletaan mitata
renkaita on monenlaisia, onneksi sentään näit ne ennen kauppaa.
Sitten tinkimään, sain tiputettua hintaa reilusti, ja kättä päälle. Lähdin ajelemaan kotiinpäin, ja 50km jälkeen moottorin vikavalo syttyy. Ajoin kuitenkin kotiin, ja irroitin akunkengän ja avasin kaljan. Seuraavana aamuna vikavalo sammunut, ja testeri ei löytänyt vikaa, paitsi ilmastoinnin osalta, syynä vuotava kenno, itse vaihdettuna ei kallis korjaus. Nyt kuitenkin autoa paremmin tutkineena, ja 500km ajaneena kone pitää kylmänä ylimääräistä meteliä(jakoketju?!), ja tuntuu syövän öljyä. Tuon öljynkulutuksen näkee tikusta jo muutaman sadan kilometrin ajelulla. Tänä iltana kotiin ajellessa syttyi taas vikavalo, pistetään testeriin taas huomenna jos vika vielä huomenna päällä.
grand vitara 2,0 -07 100,000km ajoa - Suzuki - Suomi24 Keskustelut
16.4.17
"Varmaan tonnin luokkaa onkin merkkiliikkeessä, mut osaa tuon monimerkkikorjaamotkin tehdä. Minä tilasin saksasta ketjusarjan kaikkine tarvikkeineen, maksoi vajaan 200€ ja
12 h meni aikaa, kun itse vaihdoin. Alottelialta suht nopee suoritus. :) "
-Toivottavasti sait hintaa tuon verran jo tinkityttyä. Näytti olevan erikoisvarusteltu ja vetokoukulla. Näyttävät kestävän ainakin 300000km korjauksin/huolloin. Uusi maksaa perusvarustein n. 30000€.
Uusi Vitara on ainakin hyvän tuntuinen ajaa.

Kerro tarkemmin mitä tuolle öljynkulutukselle kuuluu. Hyvä tietää mitä mahdollisesti on odotettavissa. Uusi ei 6000km:lla juuri mitään syö.
Tosin kokemusta on vanhasta Corollasta joka söi 4litraa/30km :) Ennen vanhaan oli normaalia 1litra/1000km
 
Viimeksi muokattu:
esimerkkinä nämä iltapäivälehtien asiantuntijat,joille 4-5 vuotta vanhat ja 5mm pinnalla olevat talvirenkaat on jo ehdottomasti vaihtokunnossa(eli roskiskamaa).minun mielestä neon vielä hyväkuntoiset,ei uuden veroiset mutta ihan hyvä kuntoiset.
Ei tuollaisista kyllä hyvällä tahdollakaan ”hyväkuntoisia” saa. Käytettävissä olevat, mutta selkeästi ehtoopuolella käyttöikäänsä. Uusiminen on tulossa pian eteen. Vittuilisin myyjälle päin näköä, jos tuollaisia olisi mennyt kehumaan.
 
Tosiaan nuo renkaat oli paistettu vuonna -07, ja nastoista arviolta 40% jäljellä, pintaa 4mm.
Uuden jakoketjusetin tilasin virosta, ja vaihdon suorittaa tuttu iltatöinä. Samalla tilasin uudet venttiilivarren kumit (öljynsyönti), jos onnistuis vaihtaa ottamatta kantta pois. Merkkiliike sanoi, että kansi pitää irrottaa, ja tätä on jo muutama tuttu asentaja ihmetellyt, mutta jää nähtäväksi. Tuo todellinen öljynkulutus muutenkin vielä kysymysmerkki, kun en ole uskaltanut autolla paljon ajaa. Mutta arviolta 5000km jälkeen öljy on alamerkissä.

Myyjäänkin otin yhteyttä, kun todelliset korjauskulut alkoi selviämään, (merkkiliikkeessä jakoketju ja venttiilivarrenkumit ~3000€), mutta arvatenkin tuosta ei paljon kostunut. Ei kuulemma tiennyt vioista, voivotteli tilannetta, ja toivotti parempaa kesän jatkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Tosiaan nuo renkaat oli paistettu vuonna -07, ja nastoista arviolta 40% jäljellä, pintaa 4mm.
Noita, en enää laittaisi alle ja ovat nastojen suhteen laittomat.
Uuden jakoketjusetin tilasin virosta, ja vaihdon suorittaa tuttu iltatöinä.
Mitäs setti maksoi?
Samalla tilasin uudet venttiilivarren kumit (öljynsyönti), jos onnistuis vaihtaa ottamatta kantta pois. Merkkiliike sanoi, että kansi pitää irrottaa, ja tätä on jo muutama tuttu asentaja ihmetellyt, mutta jää nähtäväksi.
Kerro miten onnistui. Oletan, että venttiilikannen joutuu avaamaan jo tuon ketjunvaihdon takia
=> onnistuessaan ei liene iso lisähomma?
Tuo todellinen öljynkulutus muutenkin vielä kysymysmerkki, kun en ole uskaltanut autolla paljon ajaa. Mutta arviolta 5000km jälkeen öljy on alamerkissä.
En tuolla kulutuksella alkaisi kantta irottamaan. 1-2litraa/5000km
Myyjäänkin otin yhteyttä, kun todelliset korjauskulut alkoi selviämään, (merkkiliikkeessä jakoketju ja venttiilivarrenkumit ~3000€), mutta arvatenkin tuosta ei paljon kostunut. Ei kuulemma tiennyt vioista, voivotteli tilannetta, ja toivotti parempaa kesän jatkoa.
Muisteli varmaan, että tingit hinnasta :) Ainahan sitä tietenkin kannattaa kokeilla. Vanhaa ostaessa ei saa uuden veroista, mutta hyvältä kaupalta tuo vielä mun silmin vaikuttaa. Toivotaan, ettei mitään muuta ilmene. Automiehenä olet varmaa vetarien kumit yms. sellaiset tarkistanut.
 
Pistetääs vähän päivitystä. Jakopääremppa nyt tehtynä, ja osineen ja töineen hinnaksi tuli 220€ ja sixpakki kaljaa. Rahinat onneksi loppui. Venttiilien kumit jäi vielä vaihtamatta, kun sopivat työkalut oli hukassa, mutta nyt kun on saanut huoletta ajella autolla, niin öljynkulutuslukemat on tiedossa, öljyä kuluu ainakin 6dl/1000km, tiedä sitten onko toi enää venttiilinkumeilla selitettävissä. Ehkäpä noi kuitenkin vaihdetaan, ja vähän jäykempää öljyä koneeseen. Täysi koneremppa ei nyt oikein nappais.
 
Pistetääs vähän päivitystä. Jakopääremppa nyt tehtynä, ja osineen ja töineen hinnaksi tuli 220€ ja sixpakki kaljaa. Rahinat onneksi loppui. Venttiilien kumit jäi vielä vaihtamatta, kun sopivat työkalut oli hukassa, mutta nyt kun on saanut huoletta ajella autolla, niin öljynkulutuslukemat on tiedossa, öljyä kuluu ainakin 6dl/1000km, tiedä sitten onko toi enää venttiilinkumeilla selitettävissä. Ehkäpä noi kuitenkin vaihdetaan, ja vähän jäykempää öljyä koneeseen. Täysi koneremppa ei nyt oikein nappais.

Forte käsittely voi elvyttää ne jumiutuneet öljyrenkaat, suosittelen koittamaan (halvempi ja helpompi kuin se koneremontti), auttoi Mondeossa missä öljyä myös kului, mutta ei vielä noin paljoa, mutta syönti loppui kokonaan.
 
Pistetääs vähän päivitystä. Jakopääremppa nyt tehtynä, ja osineen ja töineen hinnaksi tuli 220€ ja sixpakki kaljaa. Rahinat onneksi loppui. Venttiilien kumit jäi vielä vaihtamatta, kun sopivat työkalut oli hukassa, mutta nyt kun on saanut huoletta ajella autolla, niin öljynkulutuslukemat on tiedossa, öljyä kuluu ainakin 6dl/1000km, tiedä sitten onko toi enää venttiilinkumeilla selitettävissä. Ehkäpä noi kuitenkin vaihdetaan, ja vähän jäykempää öljyä koneeseen. Täysi koneremppa ei nyt oikein nappais.
Tuskin kummenee enää venttiilinkumeilla, kannattaa sitä kemiallista käsittelyä kokeilla, eli Fortea tai LiquiMolya joista jälkimmäinen ainakin monivaiheinen käsittely.

Kokeile myös parempaan/eri öljymerkkiin vaihtamista sen paksumman lisänä. Oma samanikäinen Audin öljyvammainen imi yli 1L/1000km merkkiliikkeen Mobilia ja kulutus tippui pari desiä vastaavaan Castroliin vaihtamalla. Edelleen kulutus väheni desin tai pari kun vaihdoin Castrolista LiquiMolyyn...
Sinänsä en tekisi koneremppaa noilla öljynsyönneillä, se Audikaan koskaan noilla syönneillä mitään vakavampaa kehittänyt ja päästötkin oli aina ok.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli ilmeisesti ostettua elämäni ensimmäinen pommi.

Etsimäni auto tuli myyntiin naapurikunnasta yksityiseltä myyjältä. Työhommien sivussa kuulemma tuo autoja Ruotsista, ja sieltä tämäkin auto oli uitettu. Autolla hintaa vähän liikaa, mutta varusteet oli kohdallaan. Menin katsomaan autoa sateisena päivänä, ja vesipisarat peitti hienosti lommot, joita oli muutamia. Nuo lommot ei sinällään haittaa, koska auto tulee metsäteillä ajeluun, ja luultavasti teen itse lisää, mutta myyntihintaan olisi vaikuttanut. Huoltokirja oli leimattu vuosittain. Tein koeajon, ja auto vaikutti toimivan hyvin. Ajelin takaisin myyjän pihaan, ja avasin konepeiton, kone kuulosti hyvältä. Kaikki ok tähän asti, pyysin nähdä toiset renkaat, jotka löytyi varastosta ilman vanteita, ja renkaatkin oli roskiskamaa. Sitten tinkimään, sain tiputettua hintaa reilusti, ja kättä päälle. Lähdin ajelemaan kotiinpäin, ja 50km jälkeen moottorin vikavalo syttyy. Ajoin kuitenkin kotiin, ja irroitin akunkengän ja avasin kaljan. Seuraavana aamuna vikavalo sammunut, ja testeri ei löytänyt vikaa, paitsi ilmastoinnin osalta, syynä vuotava kenno, itse vaihdettuna ei kallis korjaus. Nyt kuitenkin autoa paremmin tutkineena, ja 500km ajaneena kone pitää kylmänä ylimääräistä meteliä(jakoketju?!), ja tuntuu syövän öljyä. Tuon öljynkulutuksen näkee tikusta jo muutaman sadan kilometrin ajelulla. Tänä iltana kotiin ajellessa syttyi taas vikavalo, pistetään testeriin taas huomenna jos vika vielä huomenna päällä.

Eipä tässä auta muu kuin yrittää korjata auto omin voimin, niin halvalla kuin mahdollista. En ole ottanut yhteyttä myyjään, ehkä sais korvausta, ehkä ei... Tuskin käräjöimään kannattaa ruveta 11k€ autosta. Ja en uskalla liikkeeseen viedä, ei siitäkään nykyään taida ehjin nahoin selvitä, jos sinne paskaa vie. Oppirahoja taisi tulla maksettavaksi, ja oli luultavasti viimeinen auto, jonka ostin yksityiseltä.

Näyttää ko. myyjällä olevan taas uusi auto myynnissä, ostaako paskaa halvalla, ja myyntiin sopivalla hinnalla...
Jos myyjä tuollaista trokausta harrastaa, niin siitähän voit laittaa verovilpistä vinkin. Aktiivinen trokaaminen katsotaan melko helposti liiketoiminnaksi.

Anna vihje verovilpistä
 
Puutuuko tuosta yksi nolla vai oliko öljynkulutus tosiaanki yli litran/100km?
Tuohan alkaa jo tosissaan haittaamaan käyttöä.
Puuttuu yksi nolla :D
Tosiaan oli reilusti yli tehtaan määrittelemän rajan, mutta takuuton auto ja kolmas omistaja niin mitään merkin vastaantulojahan siinä ei ollut. Onneksi helpotti kohtuulliselle tasolle parempaan öljyyn vaihtamalla (en tiedä miksi paikallinen merkkiliike edes käyttää noita ruohonleikkuriöljyjä...)
 
Nyt koneessa tosiaan mobilin 5w-30, ajattelin vaihtaa tilalle castrolin 5w-40.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 637
Viestejä
4 537 518
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom