Autojen tuunaus (moottori, ulkonäkö, audio)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maxxi
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
539
Onko foorumilaisilla tuunattuja autoja?

Itse nuorempana harrastin hifirakentamista omiin autoihin ja periaate yleensä oli että kaiuttimet maksaa 3x enemmän kuin auto.

Nyt vuosien jälkeen tilasin ensimmäisen "hauskan" auton eli Ford Fiesta ST:n ja sitä olisi tarkoitus vähän tuunata.

Audiolaitteet kyseisessä yksilössä on tehtaalta tullessa B&O joten niihin en tule koskemaan mutta moottoripuolta tulee tuunattua.

Listalla on softa + filtteri + isompi välijäähdytin ja cat back putkisto. Lisäksi jotain ulkonäköpäivityksiä jossain kohtaa.

Vakiona autossa on 200bhp ja näillä muutoksilla jos saisi sen noin 235bhp. Jos enemmän haluaa niin pitäisi turboa päivittää.
 
Kyllähä tuota on riisikippoa onjo tullut 9 vuotta kohta tuunattua + siihen sit erinäiset talviautot ja käyttisautot. Tuunaamista on 2 erillaista koulukuntaa, toiset tekee itse kaiken ja toiset antaa tukun rahaa ammattilaiselle joka sitten tuunaa auton sun puolesta valmiiks.

Sen oon oppinu, et mitä ikinä lähtee tekemään nii on erittäin hyvä jos tutustuu ja perehtyy asiaan kunnolla ennenkun alkaa mitään osaa hankkimaan autoon. Muuten nopeasti käy et talliin tulee vaa kasa erillaisia viritystarvikkeita, mut mitään ei pysty asentamaan koska ei ole ottanut huomioon niitä osia joita ei usein noide viriosien mukana tule.

Ja se tuunaamisen ja virittämisen paras puoli: Rahaa saat menemään niinpaljon ku haluat ja nälkä kasvaa syödessä. Alkuun saattaa tuo 35bhp lisäys tuntua hyvältä, mut parinkuukauden ajelun jälkeen alkaaki jo haluta ainakin sen +100hp lisää alle et auto tuntuu "pirteämmältä" :D Itellä oli tossa omassa harraste S13 nissanissa tehotavoite 300hp ja se tul saavutettua, mutta jo parin kuukauden jälkeen tuntu et ei tää auto jaksa oikee liikkua ja eikun katsomaan et mitä tarvitaan tuohon 400hp tehorajaan.
 
Tuo on kyllä harmittavaista miten nopeasti tottuu, vaikka autoa vaihtaessa tehokkaampaan, tuohon tehoon... :darra: Hyppäys IV golfin 200hvsta audin 256hv tuntui hetken.. Nykyään ei auri liikahda mukamas mihinkään :dead: Noh, onneks kohta pitää mutsille vaihtaa autoon talvirenkaat niin saa palattua taas maanpinnalle kun käy huolto-asemalla tarkistamassa ilmanpaineet -98 merssu A140 1.8 vaparilla :tup:

Ja ettei nyt ihan offtopiciks mene, niin ite en ole ikinä mankkaa kummempaa vaihtanut mihinkään autooni.. Viritykset jätetty tekemättä ja vaihdettu vaan tehokkaampaan sitten :D
 
Itsellä käyttisten muokkaukset ovat olleet rentoja, eli kortin ohjelmointia noin tehojen puolelta ja putkistojen tms päivittämistä kestävämpiin.
Mitä sisutaan tulee, niin koitan etsiä itselle mieluisimmat autoon sopivat OEM osat ja vaihtelen niitä vanhojen tilalle. Esimerkiksi jotain trimmiä mitä on ollut erikoisversiossa, jne. Yllättävän hyvin saa sisustan mieluisaksi ja osien laatu on mainio.


Mitä harrasteeseen taas tulee, niin se nyt on sitten pakostakin sellainen että osia joutuu tekemään itse ja moottoriakin joutuu muokkaamaan henkilökohtaisesti ellei halua lähteä britteihin pajalle. Porttaukset tuohon tulee ainakin tehtyä, tosin en ole vielä päättänyt miten suureksi kehtaan ottaa.
Eli siis wankkelilla oleva 1976 mazda kyseessä.

(Edit: Tiedä meneekö minun hommat laajuudeltaan/tyyliltään edes tuon tuunaus nimikkeen alle. Henk. koht. olen enemmän virittämisen ja "sleeper" tyylisten autojen kannalla)
 
Viimeksi muokattu:
Mitä harrasteeseen taas tulee, niin se nyt on sitten pakostakin sellainen että osia joutuu tekemään itse ja moottoriakin joutuu muokkaamaan henkilökohtaisesti ellei halua lähteä britteihin pajalle. Porttaukset tuohon tulee ainakin tehtyä, tosin en ole vielä päättänyt miten suureksi kehtaan ottaa.
Eli siis wankkelilla oleva 1976 mazda kyseessä.

(Edit: Tiedä meneekö minun hommat laajuudeltaan/tyyliltään edes tuon tuunaus nimikkeen alle. Henk. koht. olen enemmän virittämisen ja "sleeper" tyylisten autojen kannalla)

Oho, nyt on harvinaista kalustoa :) Peukkua Mazdasta, noita ei kovin usein pääse näkemään ja mitä wankkeli koneeseen tulee, niin äänimaailma on kyl uskomattoman hieno noissa moottoreissa
 
Tuo on kyllä harmittavaista miten nopeasti tottuu, vaikka autoa vaihtaessa tehokkaampaan, tuohon tehoon... :darra: Hyppäys IV golfin 200hvsta audin 256hv tuntui hetken.. Nykyään ei auri liikahda mukamas mihinkään :dead: Noh, onneks kohta pitää mutsille vaihtaa autoon talvirenkaat niin saa palattua taas maanpinnalle kun käy huolto-asemalla tarkistamassa ilmanpaineet -98 merssu A140 1.8 vaparilla :tup:

Ja ettei nyt ihan offtopiciks mene, niin ite en ole ikinä mankkaa kummempaa vaihtanut mihinkään autooni.. Viritykset jätetty tekemättä ja vaihdettu vaan tehokkaampaan sitten :D

OT:
Ei kai tuon päivityksen paljon pitäisi tuntua, kun kutosen +300 kg painolisä syö teho-painosuhdetta ikävästi?

Näköjään neloskoppaisen golffin (oletettavasti 2.8 VR6?) kiihtyvyys on identtinen 3.2L automaatti-kutosen kanssa (7.1 s sataseen), eikä manuaalikaan ole montaa kymmenystä nopeampi (6.8 s). Toki kyyti paranee golffiin verrattuna merkittävästi :p.

Itselläni on virittelyn kanssa vähän sama linja, taidan ennemmin kallistua sinne "orkkis-sivulistamiesten" kategoriaan :vihellys:.
 
OT:
Ei kai tuon päivityksen paljon pitäisi tuntua, kun kutosen +300 kg painolisä syö teho-painosuhdetta ikävästi?

Näköjään neloskoppaisen golffin (oletettavasti 2.8 VR6?) kiihtyvyys on identtinen 3.2L automaatti-kutosen kanssa (7.1 s sataseen), eikä manuaalikaan ole montaa kymmenystä nopeampi (6.8 s). Toki kyyti paranee golffiin verrattuna merkittävästi :p.

Itselläni on virittelyn kanssa vähän sama linja, taidan ennemmin kallistua sinne "orkkis-sivulistamiesten" kategoriaan :vihellys:.

2.8 V(r)6 joo :) Mut kyl tuo auri paremmat tilat ja kyydin antaa :D Tosin oli opeteltavaa viime talvena tuon torsenin nelivedon kans. Ei voi oikein pitää liukkailla päällä sekä luistonestoa että ajonvakutusta. Jos on luistonesto päällä niin puskee ku koittaa painaa kaasua... :(
 
Joskus aikoinaan oli fiilis että pitää saada joku +400hv auto ennen kuin on hauskaa mutta tuo Fiestan koeajo muutti kyllä sen käsityksen. Tuo auto on vaan niin pirun hauska peli ajaa ja se teho on enemmän käytettävissä. Useita moottoripyöriä omistaneena voin todeta että olihan se 1000cc kyykkypyörän teho kivaa mutta ei sitä saanut oikeasti käytettyä lähellekään täyttä potentiaalia.

Tehokkaita autoja millä on tullut ajettua mm. Evo 9, Camaro SS ja Lexus LC500 (V8 koneella) ja voin hyvin todeta että Fiestan ratissa nautin enemmän kuin näiden tehokkaampien. Se pieni koko ja paino suhteessa hyvään ajettavuuteen ja sopivaan tehoon.
 
Tuunailu nykyään on vähän sellasta että sitä harraste japsikippoa viime vuosituhannen puolelta on jaksanut laitella kun katsastuksessa ei kuitenkaan tuu sanomista mutta uudelle autollle en putkiviritystä ja säätöä kummempaa viitsisi kyllä tehdä kun on vaivalloista perua jos tulee sanomista konttorilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 637
Viestejä
4 537 518
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom