Autohifit Nissan Skylineen

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Pistetään tällanen projektihomma ja kysellään viisaammilta suosituksia oman auton hifien "parantamiseen". Autona on 1992 R32 skyline. Edessä on 4*6 tuumaiset kajarit ja hattuhyllyllä 6,5" kajarit. Ainakin edessä on joku jälkiasenteinen suht paska erkkasarja vakiokoossa ja soittimena joku perus 1din soitin. Edessä riittää tila 6,5" kajareille, jos vakiomuovikelkan vaihtaa vaikkapa mdf-levyyn ja kaiutin ei ole älyttömän paksu/syvä, ettei ongelmia seuraa tuulilasin alaslaskun kanssa.

Tarkoitus olisi vaihtaa 1din soitin, jossa löytyisi bluetooth, koska usb johto häiritsee vaihdekepin vieressä ja bluetooth nyt sattuu olemaan nykyaikaa. Myös kajarit saisi vaihtua. Mitään subbareita ei autoon rakenneta, koska ei kiinnosta olla sellanen subbarijonne, ja auto on muuten orkkis kuosissaan ja siistissä sellaisessa. Tavoite olisi saada kuunneltava äänentoisto riittävän kovallakin äänentasolla, koska motarilla rengas- ja moottorimelu on suht kova. Kuitenkaan mitään tonneja ei tässä aleta upottaa ja soittimeksi katselin vajaan satasen hintaluokassa olevia. Kaipaisin kuitenkin soitinmalliksi ja kajareiksi suosituksia. Mieluiten kaikki yhdestä mestasta, että yhdellä tilauksella pärjää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Voin kertoa että jos et tosissaan panosta äänieristykseen, kotelointiin ja osta todella hyviä midejä niin laita suosiolla se subi. Tuollaisessa tonnikalapurkissa ne alapään äänet hukkuvat sillä sekunnilla kun auto vierähtää liikenteeseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Onko kajarit kiinni soittimen lähdöissä? Jos on, ja jos liikenee jostain testimielessä lainaan, itse kokeilisin miten homma muuttuu semi-ok-tasoisen vahvarin kanssa. Jos mitään kovin laadukasta ääntä ei ole haussa, saattaa jo se vahvari tuoda mukanaan riittävän eron. Joissain tapauksissa ero on yllättävän suuri. Enkä tarkoita mitään suurta ja ylitehokasta möhköä, vaan keskikokoisen kirjan kokoista palikkaa, jonka jemmaa mihin vaan.

Jos se auttaa, mutta nälkä kasvaa, voi ämyrit vaihtaa myöhemmin.

Kuten taski toi esille, kunnollista alataajuuksien toistoa ei irtoa pikkurahalla, ainakaan maantienopeuksissa. Sitä tässä ei kai haetakaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
@taski @teppemies tosiaan aika peruslaatuista ääntä haussa tosiaan. Kaikki lähti siitä että pitäis saada bluetoothmankka ja samalla vois vähän parantaa kajareita. Jos tonne lyö erkkasarjan niin tarviiko jotain jakosuotimia hommata diskantteja varten ja miten hommat kytketään? Hattuhyllylle tulee peruselementit.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
@taski @teppemies tosiaan aika peruslaatuista ääntä haussa tosiaan. Kaikki lähti siitä että pitäis saada nfc mankka ja samalla vois vähän parantaa kajareita. Jos tonne lyö erkkasarjan niin tarviiko jotain jakosuotimia hommata diskantteja varten ja miten hommat kytketään? Hattuhyllylle tulee peruselementit.
Onko kajarit nyt suoraan soittimen lähdöissä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Olettaisin näin (en oo soitinta irrottanut) koska mitään vahvaria autossa ei ole. Edellinen omistaja sanoi vaan kajarit vaihtaneensa.
Siinä tapauksessa suosittelen edelleen, että keksit jostain kokeiltavaksi erillisen vahvarin ennen uusien kaiuttimien hankintaa. Aika usein se, puolivillainenkin, riittää muuttamaan äänen riittävästi paremmaksi. Usein vaivattomampi ja halvempi, mahdollisesti myös parempi, vaihtoehto vrt. kaiuttimien vaihto. Teholuokkaa tuskin tarvitsee ihmetellä, lienee vähintään riittävä, jos se laatikko kykenee siihen 35-45W / kanava, eipähän ainakaan tarvitse täysillä lämmittää mokomaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
766
Kyllä mä lähtisin ne 4*6 kaiuttimet vaihtamaan ihan 2 tie erillissarjaan, parantuu sillä jo ääni pelkällä mankan vahvistimellakin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
@teppemies autossa on tehtaalta jonkunlainen vahvari, joka ei ole käytössä. Kontin puolella ei kajareita ole nyt ollenkaan eikä vahvistin ole kytkettynä. Auton kojelaudan sisällä löytyy siis vahvarille menevä johtonippu, jota voisi varmaan hyödyntää kajareiden ja uuden vahvistimen johdotuksissa, mikäli uutta vahvistinta sovitetaan. Myös hattuhyllyn kajareille menee kyllä orkkis johdot. Vaikka hifihommissa johdotkin ratkaisevat niin nyt vedetään helpolla ja budjetilla. Eka vaihtoehto voisi olla olemassaoleva vahvari + takakajarit (yhdet 6,5" elementit) ja eteen erkkasarja auton omiin stereoihin. Miltäs tällainen kuulostaa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
@teppemies autossa on tehtaalta jonkunlainen vahvari, joka ei ole käytössä. Kontin puolella ei kajareita ole nyt ollenkaan eikä vahvistin ole kytkettynä. Auton kojelaudan sisällä löytyy siis vahvarille menevä johtonippu, jota voisi varmaan hyödyntää kajareiden ja uuden vahvistimen johdotuksissa, mikäli uutta vahvistinta sovitetaan. Myös hattuhyllyn kajareille menee kyllä orkkis johdot. Vaikka hifihommissa johdotkin ratkaisevat niin nyt vedetään helpolla ja budjetilla. Eka vaihtoehto voisi olla olemassaoleva vahvari + takakajarit (yhdet 6,5" elementit) ja eteen erkkasarja auton omiin stereoihin. Miltäs tällainen kuulostaa?
Itse lähtisin siitä, että joko kaikki pää-ämyrit erillisen vahvarin perään, tai sitten ei yhtään. Sekin kannattaa muistaa, että jos etu- ja takakaiuttimet ovat täysin eri planeetalta äänimaailmaltaan, lopputulos voi olla pahimmillaan vähintään erikoinen. Sellaisia budjettiratkaisuja on tavattu, että edessä on ääneltään ihan ok-tason pienet purkit, mutta takana ne "mukamas-bang-for-the-buck" -himmelit saa koko homman kummalliseksi, tasaiseksi mölinäksi. Jos tarkoitus on vain, että itse kuulee motarilla jotain, tarviiko takana kaiuttimia lainkaan? Pienellä budjetilla varmaan itse hankkisin mieluisan soittimen, pienen vahvistimen ja kokeilun jälkeen tarvittaessa siedettävän tasoiset uudet kajarit eteen. Tai sitten ensin kajarit ja tarvittaessa vahvari, miten vaan. Useassa otteessa päivittely ei varmaan ole harrastepelissä niin paha rasti, kun kai niitä ropaillaan muutenkin tämän tästä. :)

Eikös ne erillissarja nimellä kulkevat myyntiartikkelit, ainakin jotkin niistä, tule suotimien kanssa?

Kaiutin- ja soitinsuositukset jätän suosiolla muille. Viimeksi olen auton vakiosoittimesta ja vakiokaiuttimista poikkeavaa hankkinut/omistanut yli vuosikymmen sitten. Ts. olen onnellisen pihalla aiheesta, kunhan heittelin ajatuksia. Uskallan kuitenkin edelleen allekirjoittaa väitteeni, että se erillisvahvistin voi yllättävästi muuttaa hommaa.
 

rlame

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
624
Subwoofer on autoon erittäin suositeltava kuten ensimmäisessä vastauksessa jo mainittiin. Saatavilla on myös huomaamattoman asentamisen mahdollistavia malleja. esim: Rainbow Intelli Sub 8 AFE - Powerset
(bilevolumeita noilla ei välttämättä saavuteta)

Et budjetista tarkemmin maininnut, mutta ainakin vahvistin luokkaa 4x50w tai suoraan 4x100w ja subwoofer varmasti parantavat auton soundia huomattavasti. Mikäli rahaa on niin eteen kannattaa myös katsella 2-tie erillissarja niin saa diskantit paremmin suunnattua. Vahvistimia ja subwoofereita kannattaa katsella myös käytettynä.
 
Liittynyt
07.05.2017
Viestejä
44
Oma näkemys on että satsaa niihin etukaiuttimiin ja jättää hattuhyllyn tyhjäksi.
Budjettiin käypänen 6 - 6,5" erillissarja tukevasti kiinni niin ettei rämise ja vaikka sitten pikku vahvistin ja soitin voi olla ihan mikä tahansa jos sen tarvitsee tuottaa vain signaalia vahvistimille. Penkin alle pikku subbari, joko aktiivi tai em. vahvariin kiinni ja se on siinä. Powersetti jo mainittiinkin tai muu autohifimesta, marketeista ei saa kuin jätettä ja menee kaikki rahat hukkaan.
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
349
Itse tullut asennettua joitain kymmeniä sarjoja henkilöautoihin ja mopoautoihin. Suosittelen hyvää erillis sarjaa eteen. Ehkäpä 2-tie esim Rainbow SL-C6.2 - Powerset
Asennus tapojahan on monia. Suoraan kiinni auton alkuperäisten tilalle tai sitten hifistellään kotelot ja muokataan asennuspaikat esim mdf:stä oviin. Diskantit saa yleensä kiinni tuuletus paikkoihin suht helpolla ja myöskin johdot saa vedettyä niitä kanavia pitkin suht huomaamattomasti vähällä reikämäärällä.

Vahvistimeksi kaksikanavainen esim Ground Zero Titanium GZTA 2155X-II - Powerset Tosin vahvistimissa laskee hinta samassa suhteessa kun uudessa autossa ulos ajaessa, eli kannattaa etsiä käytettynä ~vuoden vanha 1/3 hinnalla.

Jos on kutina, että ehkä tarvitset subwoofferin joskus niin siinätapauksessa hanki 4 kanavainen vahvari esim Ground Zero Hydrogen GZHA 4200XII - Powerset jonka voit heti sillata 2 kanavaiseksi ja sitten myöhemmin 3 kanavaiseksi. Sama homma. Käytettynä saa huomattavasti halvemmalla.

Tarvitset myös kaapelin näiden asennukseen esim AIV 50mm² + 1 x RCA-kaapeli - Powerset Tässä hyvänä puolena se, että kaapelin arvo ei juurikaan laske. Saa myytyä hyvään hintaan eteenpäin jos kaikki osat ehjät (tai sitten väännät voittoa ja myyt 6m kaapelin kuudelle bemarikuskille, koska akku kontissa ;) ) Ohuemmallakin kaapelilla saattaa pärjätä riippuu ihan vahvistimen kokonais tehosta, mutta en itse laittaisi alle 50mm2 kaapelia.

Kondensaattoreita tuskin tarvitset perus erillissarjassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
136
Itse tullut asennettua joitain kymmeniä sarjoja henkilöautoihin ja mopoautoihin. Suosittelen hyvää erillis sarjaa eteen. Ehkäpä 2-tie esim Rainbow SL-C6.2 - Powerset
Asennus tapojahan on monia. Suoraan kiinni auton alkuperäisten tilalle tai sitten hifistellään kotelot ja muokataan asennuspaikat esim mdf:stä oviin. Diskantit saa yleensä kiinni tuuletus paikkoihin suht helpolla ja myöskin johdot saa vedettyä niitä kanavia pitkin suht huomaamattomasti vähällä reikämäärällä.

Vahvistimeksi kaksikanavainen esim Ground Zero Titanium GZTA 2155X-II - Powerset Tosin vahvistimissa laskee hinta samassa suhteessa kun uudessa autossa ulos ajaessa, eli kannattaa etsiä käytettynä ~vuoden vanha 1/3 hinnalla.

Jos on kutina, että ehkä tarvitset subwoofferin joskus niin siinätapauksessa hanki 4 kanavainen vahvari esim Ground Zero Hydrogen GZHA 4200XII - Powerset jonka voit heti sillata 2 kanavaiseksi ja sitten myöhemmin 3 kanavaiseksi. Sama homma. Käytettynä saa huomattavasti halvemmalla.

Tarvitset myös kaapelin näiden asennukseen esim AIV 50mm² + 1 x RCA-kaapeli - Powerset Tässä hyvänä puolena se, että kaapelin arvo ei juurikaan laske. Saa myytyä hyvään hintaan eteenpäin jos kaikki osat ehjät (tai sitten väännät voittoa ja myyt 6m kaapelin kuudelle bemarikuskille, koska akku kontissa ;) ) Ohuemmallakin kaapelilla saattaa pärjätä riippuu ihan vahvistimen kokonais tehosta, mutta en itse laittaisi alle 50mm2 kaapelia.

Kondensaattoreita tuskin tarvitset perus erillissarjassa.
50 mm² peruskamppeille? Juuh, okei. Tokihan se on järkevää suoraan vetää järeämmätkin touvit, mutta tuossa nyt ei ole mitään järkeä, jos ajatellaan, että ihan peruskamppeet pistetään. Voit toki ynnäillä, että mille kuormalle ko. johdotus olisi tarpeellinen. Joku 16 mm² on jo riittävä yleensä. (toki sekin ylimitoitettu)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Subbari menee kyl tässä autossa takakonttiin, jos sellanen tulee. Penkit on aivan kiinni lattiassa ja muutenkaan matkustamoon ei oikein mahdu. Auto on 4-ovinen turbolama eli takapenkitkin on jonkun verran käytössä. Kaipailen äänentoistohommia lähinnä siksi, että tasasta maantienopeutta tms painaessa ei oikeesti oo tossa kutosessa kauheesti kuunneltavaa ja motarilla rengasmelu+turbon suhinat hukuttaa koneen ääniä aika hyvin, niin mielummin kuuntelen tollasilla pätkillä musiikkia. En tiedä esim @dude86 käsityksistä autoilusta, mut ajelen autolla muutakin kun tiukkaa mutkapätkää, jolla pitää aina leipoa oikeeta vaihdetta silmään ;).

Hyviä vinkkejä täällä on tullut ja vedän varmaan niin että ekaks vaihtuu tollanen BT soitin, sit seuraavaks värkkään vahvarin ja katon miten noi nkykset etukajarit soi sillä ja sit harkinnan mukaan parempaa + subbaria. 50mm2 kaapeli riittäis kontissa olevalta akulta starttimoottorille eli katellaan se kaapelitarve järkeistettynä :)
 
Liittynyt
07.05.2017
Viestejä
44
Itsellä on hieman samankaltainen tarve saada työmatkarassiin (140 km/päivä) vähän alkuperäissoitinta parempaa ääntä.
Ongelmana on myöskin ajomelu, ohutpeltinen auto, reitti on karkeaa asfalttia ja talveksi tulossa nastapyörät.
Mietinnässä on vakavasti BT -vastamelukuulokkeet (esim Bose 35) kun en mitenkään ole inspiroitunut repimään verhoiluja auki ja liimaamaan vaimennusmattoja jne jne (projekteista ihan kylliksi kokemusta)...
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
202
Subbari menee kyl tässä autossa takakonttiin, jos sellanen tulee. Penkit on aivan kiinni lattiassa ja muutenkaan matkustamoon ei oikein mahdu. Auto on 4-ovinen turbolama eli takapenkitkin on jonkun verran käytössä. Kaipailen äänentoistohommia lähinnä siksi, että tasasta maantienopeutta tms painaessa ei oikeesti oo tossa kutosessa kauheesti kuunneltavaa ja motarilla rengasmelu+turbon suhinat hukuttaa koneen ääniä aika hyvin, niin mielummin kuuntelen tollasilla pätkillä musiikkia. En tiedä esim @dude86 käsityksistä autoilusta, mut ajelen autolla muutakin kun tiukkaa mutkapätkää, jolla pitää aina leipoa oikeeta vaihdetta silmään ;).

Hyviä vinkkejä täällä on tullut ja vedän varmaan niin että ekaks vaihtuu tollanen BT soitin, sit seuraavaks värkkään vahvarin ja katon miten noi nkykset etukajarit soi sillä ja sit harkinnan mukaan parempaa + subbaria. 50mm2 kaapeli riittäis kontissa olevalta akulta starttimoottorille eli katellaan se kaapelitarve järkeistettynä :)
Joying Newest Intel Sofia System Single 1 Din 2GB RAM 7 Inch Android 5.1.1 Lollipop Car Autoradio Stereo HD 1024*600 Full Touch Screen Universal GPS Navigation Head Unit with PIP, Bluetooth 4.0, DAB+

Minulla on tuollainen laite autossani, hyvin toimii, musiikin saa bluutuutilla kännykästä esim. Tidalin kautta ja puhelut myös ja navigointi(iGo ym). Olen ollut tyytyväinen tuohon.
Laite asennettu Alfa Giuliettaan, olen toinen omistaja Joyingissa, edellinen omistaja asensi laitteen minulle, hänellä oli samanlainen auto, joten minulla kävi aika hyvä mäihä. Tosiaan laitteeseen saa erilaisia navigaattoreita maun mukaan ja mahtuu yhden dinin paikkaan, iso 7" hyväresoluutioinen näyttö.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 151
Itse en kyllä näe kyllissä mitään tarvetta erityiseen äänentoistoon. Itse korvasin Camarosta orggis 6.5":t Alpinen koksuilla ja orggis bassokoteloon sorvasin 6.5" peerlessin pitkäiskuisen pikkusubin erillisellä vahvistimella. Mankkana Alpinen 195, jossa DSP. Noi Alpinen halpis BT (esim BT92) on ihan hyviä, mutta linjalähdöt vain 2V.
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
349
Ohuemmallakin kaapelilla saattaa pärjätä riippuu ihan vahvistimen kokonais tehosta, mutta en itse laittaisi alle 50mm2 kaapelia
Nyt on pakko kyllä sanoa, että en tiedä mitä eilen ajattelin kun tämän kirjotin. Ilmeisesti en mitään.

Mutta 16mm2 kaapeli ja 50-65a sulake about 600-800w asti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 408
Viestejä
4 198 048
Jäsenet
70 903
Uusin jäsen
peeki7i

Hinta.fi

Ylös Bottom