Auto kesäksi – mikä taktiikka on voittajan valinta?

Liittynyt
23.06.2019
Viestejä
60
Ollaan elelty vuosi ilman autoa sen jälkeen, kun rakkaasta Corollastamme lähti lopullisesti ilmat pihalle. Arki on sujunut ihan hyvin julkisilla, mutta kesäksi olisi kiva saada auto alle, jotta lapset näkisivät muutakin kuin HSL-aluetta. Mutta mutta, jokaisessa ratkaisussa on omat ongelmansa. Jos olisin rahamiehiä, kävelisin lähimpään vuokraamoon ja iskisin kultakortin pöytään, mutta nyt pitäisi löytää joku sopuratkaisu luotettavuuden, helppouden ja hinnan välillä. Valitettavasti en osaa itse kunnostaa romuista timantteja. Mitä tekisitte housuissani? Kesä- ja heinäkuu olisi tarkoitus ajella.

Vaihtoehtoja ainakin:

- Halpa käyttöauto Nettiautosta. Leimaa kesän yli, budjettina joku 1000-2000 euroa + vakuutukset jne. Hyvällä tuurilla auto ajaa asiansa ja pelittää, ja sen voisi syksyllä taas myydä. Huonolla tuurilla jättää meidät johonkin Tampereen taakse ja pitäisi laskea, että laittaako lisää tonneja projektiin.

- Vuokra-auto. Mistään ei meinaa löytyä alle 900 euron kuussa olevia ratkaisuja, ja se on jo niin suolaista, että sitä alkaa katsella tuota ensimmäistä vaihtoehtoa... Riittäisi ihan joku perus-Yaris.

- Mini leasing -sopimus. En ole ihan varma, miten nämä eroavat vuokrasoppareista, mutta yhteistä näyttäisi olevan se, että ne diilit mitä löydän, ovat lähellä tuota tonnia kuussa.

- Leasing-sopimus. En haluaisi sitoutua pitkäksi aikaa, mutta mm. Beelyltä löytyisi suht edullisia puolen vuoden diilejä käytetyistä autoista. Näissä vakuutuksineen ja liikkumisturvineen hinta on jopa tyyliin alle 450 kuukaudessa, mutta olen toisaalta lukenut vähän kauhujuttuja siitä, että jos auto päätyykin pajalle jonkun mysteerivian takia, niin siten saa maksaa pitkään tyhjästä kun sijaisautoa ei saakaan kuin viikoksi tms. Lisäksi syksylle ei olisi enää autolle niin tarvetta.

Mitä tekisit? Tilanne olisi vähän eri, jos autolle olisi pidempää tarvetta.
 
Pitkällä leimalla oleva halpa bensiiniauto. Mielellään juuri katsastettu ja ei missään tapauksessa sellainen missä leimasta on jo yli 6kk.
Pieni bensakone = halvat vakuutukset ja muutenkin halvat käyttökulut.
Googlailee tyyppiviat kun on muutaman sopivan yksilön katsonut. Hyviä autoja saa jo alle 1500€
 
Huutokaupasta joku mahdollisimman halpa katsastettu romu alle. Siellä liikkuu jatkuvasti autoja 500-1000€ hintaluokassa. Jos linjoilla ei ole ketään muuta erityisen kiinnostunutta voi tehdä hyviä löytyjä. Palautusoikeuskin löytyy, jos olikin täysi pommi.
Kunhan renkaat on kunnossa ja nesteet sisällä, kovaa ajoa. Pelkkä liikennevakuutus päälle ja pääsee halvalla. Eroon voi sitten hankkiutua samalla tavalla, jos ei halua nettiautomyyjäksi.

 
Huutokaupasta voi saada auton tuohon tarpeeseen, mutta joutuu vähän väijymään eikä usein koeajomahdollisuutta.

Itse ottaisin nettiautosta jonkun juuri katsastetun ilmastoinnilla. Siihen kasko keskeytysturvalla. Jos auto piiputtaa, niin matka jatkuu muilla keinoin vakuutuksen piikkiin ja auto hinataan korjaamolle, eikä jää tienvarteen. Ei liene iso maksu kesän ajalta.
 
Huutokaupasta voi saada auton tuohon tarpeeseen, mutta joutuu vähän väijymään eikä usein koeajomahdollisuutta.

Itse ottaisin nettiautosta jonkun juuri katsastetun ilmastoinnilla. Siihen kasko keskeytysturvalla. Jos auto piiputtaa, niin matka jatkuu muilla keinoin vakuutuksen piikkiin ja auto hinataan korjaamolle, eikä jää tienvarteen. Ei liene iso maksu kesän ajalta.
Ei mihinkään tonnin pommiin oteta kaskoa:facepalm:
 
Ei mihinkään tonnin pommiin oteta kaskoa:facepalm:
Osakasko hinausturvalla voi maksaa alle satasen vuodessa lisää pelkän liikennevakuutuksen päälle. Jos ei ole erikseen mitään autoliiton jäsenyyttä tms. mikä kattaa hinauksen niin ei se ihan tyhmää ole ottaa halpaan autoon vähän parempi vakuutus.
 
Jos tonnin onni laukeaa kesken matkan lasten kanssa valtatielle, niin aika on mukava on soittaa vakuutusyhtiöön, että hommatkaa hinaus, taksi paikalle, nostaa kamat taksiin ja matka jatkukoon.

Ai mistäkö....
Varsinkin lapsien ja aloituspostauksen perusteella matkatavaroiden kanssa. :btooth:

Tässä on varmaan sama logiikka kuin että halpaan autoon kannattaa ostaa halvalla käytetyt renkaat ja bensassakin voi olla vähän vettä seassa jos se on halvempaa.
 
Jos haluaisi ajaa vaan "pitkiä viikonloppuja" yhden reissun kerrallaan ja välillä käydä kotona vuokra-auto lienee erittäin hyvä ja kustannustehokas vaihtoehto. Itse ottaisin vielä joka reissulle erilaisen auton alle, saisi samalla vähän "näkemystä" erilaisista autoista, jos haluaisi joskus perheelle sellaisen hankkia. Suomen vuokraus hinnoittelu on naurettava, joten samalla hintaa lentänee keski-eurooppaan ja vuokraa sieltä auton ja ajaa ympäri lyhyiden etäisyyksien eurooppaa.

Toisena harkitsisin vakavasti "julkisten" käyttöä pidemmillekin reissuille. Junailu on parhaimmillaan erittäin rentouttavaa puuhaa ja tutustuminen paikan päällä kävellen tai vuokrapyörillä. Kesäinen ja rento vaihtoehto, jos ei juuri erityisesti halua nauttia autolla ajamisesta (varsinaiset autoharrastajat yleensä nauttivat).

Tonnin pommikin on jännittävä vaihtoehto, mutta pitää olla sitten vaihtoehtoiseen paluumatkaan varattuna rahat valmiiksi. Jos ostat tonnin yllärin niin parhaiten sitä pystyy hyödyntämään, jos osaa korjata sen tienpäällä nippareilla ja Jeesus-teipillä. Rentoa matkailua tuo ei ole, jos sellaista tavoittelee. Varsinkin perheen kanssa, jos jokainen siirtymä sisältää vaikka 5% keskeytystodennäköisyyden ja on matkasuunnitelma valmiiksi laadittuna. Jos improvisoi jokaisen pysähdyksen ja peräkontista löytyy teltta ja makuupussit niin kesäisessä suomessa varmaan hengissä selviää vähän epävarmemmallakin autolla.

Vähän toimintavarmempi (ja kalliimpi) auto ei sovellu kovin hyvin lyhyeen omistukseen. Jos auto on tarkoitus realisoida syksyllä tarpeettomana, voi tässä tuurista riippuen saada koko kesän ajot edullisesti tai sitten vastaavasti kalliisti.

Viimeinen vaihtoehto on kysyä puolison mielipidettä ja mennä sillä. Ainakin voi ulkoistaa riskin väärästä valinnasta siis.
 
Oletko seurannut yhtään nykyistä polttoaineiden hintakehitystä? Esimerkiksi tuhannen kilometrin reissu ei ole ihan ilmainen omalla autolla ajaen. Toki kun ottaa koko perheen kyytiin niin siinä hinta "jakaantuu" suhteellisen pieneksi.

(Tein aikoinani road tripin (6800km) hintatasolla 2,6-3,0€/L ja samalla hintaa olisi silloin saanut lentäen kuukauden reissun. Automatkan hinnassa ei ollut päätä eikä häntää, mutta silloin olikin tarkoitus vain AJAA ja kiertää automuseoita ja moottoriurheilu kohteita euroopassa.)
 
Oletko seurannut yhtään nykyistä polttoaineiden hintakehitystä? Esimerkiksi tuhannen kilometrin reissu ei ole ihan ilmainen omalla autolla ajaen. Toki kun ottaa koko perheen kyytiin niin siinä hinta "jakaantuu" suhteellisen pieneksi.

(Tein aikoinani road tripin (6800km) hintatasolla 2,6-3,0€/L ja samalla hintaa olisi silloin saanut lentäen kuukauden reissun. Automatkan hinnassa ei ollut päätä eikä häntää, mutta silloin olikin tarkoitus vain AJAA ja kiertää automuseoita ja moottoriurheilu kohteita euroopassa.)
Paljon olisi maksanut lentokoneella kiertää samat museot ja kohteet?
 
Ollaan elelty vuosi ilman autoa sen jälkeen, kun rakkaasta Corollastamme lähti lopullisesti ilmat pihalle. Arki on sujunut ihan hyvin julkisilla, mutta kesäksi olisi kiva saada auto alle, jotta lapset näkisivät muutakin kuin HSL-aluetta. Mutta mutta, jokaisessa ratkaisussa on omat ongelmansa. Jos olisin rahamiehiä, kävelisin lähimpään vuokraamoon ja iskisin kultakortin pöytään, mutta nyt pitäisi löytää joku sopuratkaisu luotettavuuden, helppouden ja hinnan välillä. Valitettavasti en osaa itse kunnostaa romuista timantteja. Mitä tekisitte housuissani? Kesä- ja heinäkuu olisi tarkoitus ajella.

Vaihtoehtoja ainakin:

- Halpa käyttöauto Nettiautosta. Leimaa kesän yli, budjettina joku 1000-2000 euroa + vakuutukset jne. Hyvällä tuurilla auto ajaa asiansa ja pelittää, ja sen voisi syksyllä taas myydä. Huonolla tuurilla jättää meidät johonkin Tampereen taakse ja pitäisi laskea, että laittaako lisää tonneja projektiin.

- Vuokra-auto. Mistään ei meinaa löytyä alle 900 euron kuussa olevia ratkaisuja, ja se on jo niin suolaista, että sitä alkaa katsella tuota ensimmäistä vaihtoehtoa... Riittäisi ihan joku perus-Yaris.

- Mini leasing -sopimus. En ole ihan varma, miten nämä eroavat vuokrasoppareista, mutta yhteistä näyttäisi olevan se, että ne diilit mitä löydän, ovat lähellä tuota tonnia kuussa.

- Leasing-sopimus. En haluaisi sitoutua pitkäksi aikaa, mutta mm. Beelyltä löytyisi suht edullisia puolen vuoden diilejä käytetyistä autoista. Näissä vakuutuksineen ja liikkumisturvineen hinta on jopa tyyliin alle 450 kuukaudessa, mutta olen toisaalta lukenut vähän kauhujuttuja siitä, että jos auto päätyykin pajalle jonkun mysteerivian takia, niin siten saa maksaa pitkään tyhjästä kun sijaisautoa ei saakaan kuin viikoksi tms. Lisäksi syksylle ei olisi enää autolle niin tarvetta.

Mitä tekisit? Tilanne olisi vähän eri, jos autolle olisi pidempää tarvetta.
Itsellä oli aiemmin kesäisin Yaris Kinto Flexin kautta, mutta ei ole nyt näköjään Kokkolaa lähempänä vapaita autoja.
 
Tollanen joka ollu edellisellä pitkään on aina parempi kuin kiertopalkinto joka vaihtanu omistajaa nopealla tahdilla. Niissä on aina jotain ongelmaa.
 
Paljon olisi maksanut lentokoneella kiertää samat museot ja kohteet?
Hyvä kysymys. En osaa vastata siihen. Lentämällä ei olisi päässyt ihan kaikkiin paikkoihin, joten reitti olisi toki ollut eri. Junalla ja linja-autolla (sekä lentäen) olis voinut maksaa kyllä ihan samankin verran.

Suorempi vertailukohta oli yhteen vajaan kuukauden välimeren reissuun jossa lennettiin ja junailtiin paikasta toiseen. Siinä budjetti oli aika sama kuin autoreissussa pari viikkoa ja 6800km (kalliilla bensalla).
 
Itsellä oli aiemmin kesäisin Yaris Kinto Flexin kautta, mutta ei ole nyt näköjään Kokkolaa lähempänä vapaita autoja.
Tuo näytti olevan 609 €/kk - joten ei olla tonnissa. Montako kuukautta, 1-3kk? Tuon hinnasta voi miettiä mitä maksaa. Haku Kokkolasta onnistuu päivässä: meno junalla paluu autolla.
 
Hyvä kysymys. En osaa vastata siihen. Lentämällä ei olisi päässyt ihan kaikkiin paikkoihin, joten reitti olisi toki ollut eri. Junalla ja linja-autolla (sekä lentäen) olis voinut maksaa kyllä ihan samankin verran.

Suorempi vertailukohta oli yhteen vajaan kuukauden välimeren reissuun jossa lennettiin ja junailtiin paikasta toiseen. Siinä budjetti oli aika sama kuin autoreissussa pari viikkoa ja 6800km (kalliilla bensalla).
Toi vertailu on vaikee, kun eri kulkuneuvoilla on niin eri reitit ja kokemukset. Mut toi sun 6800km reissu kuluostaa akia hurjalta, vaikka bensa ois halpaa. Itte oon miettiny et jos haluu vaan rentoo kesälomaa niin ehkä se vookra-auto tai julkinen on fiksumpi, ellei oo ihan pakko päästä just johonki tiettyyn paikkaan autolla.
 
Tuo näytti olevan 609 €/kk - joten ei olla tonnissa. Montako kuukautta, 1-3kk? Tuon hinnasta voi miettiä mitä maksaa. Haku Kokkolasta onnistuu päivässä: meno junalla paluu autolla.
Itse hain joskus Tampereelta Kinto Flexin auton. Tosin se oli vähän turhaa, sillä kun olin tehnyt varauksen kuukauden päähän, niin sen kuukauden aikana olisi tullut tarjolle auto lähimpään Toyotan myymälään... Pitäisi kytätä joka päivä tilannetta.
 
Mä panostaisin hiukan ja etsisin siistin jonkun 3000-4000e perusluotettavan auton, jollaiselle on markkinat sitten myydessä.

Jopa joku W124 Mersu fiksukuntoisena voisi olla oikeasti aika järkevä valinta.
Tai sitten se 1000x sanottu V70, S60, S80. Bensakoneinen siistikuntoinen.
Jos tarkoitus ajella pidempää siivua, niin se polttoaineenkulutuskaan ei ole mikään tolkuton.
 
Ilta-Sanomat hankki kesä auton
Mielestäni tämä hauska kesäauto testi on keskusteltuun aiheeseen oiva esimerkki. Juurikin joku tarinan mukainen "ikiliikkuja" Toyota lienee hyvin lähellä optimaalista kesäautoa, alimmassa järjellisessä hintaluokassa.

Tarinan mukaan nyt oli ensimmäisen kerran jättänyt starttaamatta ja olivat hommanneet starttibuusterin(?) 50€, vaikka uskoakseni oikeampi ratkaisu olisi ollut ostaa uusi akku (noin 100€) vanhan selkeästi Motonetistä hankitun tilalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 078
Viestejä
5 239 716
Jäsenet
83 440
Uusin jäsen
ttumppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom