Aurinkopaneelit ja niiden käyttö

Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
227
Kateellisena vaan lueskelen kun edelleen odottelen että sähköyhtiö antaa luvan käynnistää tuotannon. Vasta 2-3 viikkoa odotellut ja ennustivat että ennen kesäkuun puoliväliä saa luvan!
Toissavuonna odottelin kytkentälupaa viikon. Soitin verkkoyhtiöön ja kyselin luvan perään, niin asiaa hoitava henkilö kyseli tietoja ja lupasi soittaa seuraavana päivänä, kun saan kytkeä verkkoon. Näin myös tapahtui. Vähän jäi mielikuva, että mitään ei olisi kuulunut, jos en olisi ottanut yhteyttä. Ja selvästi oli kiinni vain jostain asioiden kirjaamisesta. Noh, kunnan oma sähköyhtiö, niin ei se ihan niin nökönuukaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Kuten ketjuun jo itkin jokin aika sitten niin soitin yhtiölle viikko ilmoituksen jälkeen. Aspassa vastasivat välittömästi puheluun, eivät tienneet mitään joten ohjasivat tekniseen tukeen, jossa vastattiin välittömästi puhelimeen(kiire?). Hetken etsimisen jälkeen se minun ilmoitus löytyi. Kaveri siinä hetken tutki ja sanoi että tekevät saapumisjärjestyksessä ja minun ilmoitusta ennen on vielä muutama ilmoitus. Joten noin 3-4 viikkoa vähintään vielä menee. Sanoi vielä että jos kesäkuun alussa saat luvan niin kannattaa juhlia, koska tuskin siihen mennessä ehtii. Totesi myös että tekevät ilmoitus järjestyksessä ja soittaminen ja perään kysyminen ei sitten auta mitään. Loistavaa palvelua!
 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
528
Kuten ketjuun jo itkin jokin aika sitten niin soitin yhtiölle viikko ilmoituksen jälkeen. Aspassa vastasivat välittömästi puheluun, eivät tienneet mitään joten ohjasivat tekniseen tukeen, jossa vastattiin välittömästi puhelimeen(kiire?). Hetken etsimisen jälkeen se minun ilmoitus löytyi. Kaveri siinä hetken tutki ja sanoi että tekevät saapumisjärjestyksessä ja minun ilmoitusta ennen on vielä muutama ilmoitus. Joten noin 3-4 viikkoa vähintään vielä menee. Sanoi vielä että jos kesäkuun alussa saat luvan niin kannattaa juhlia, koska tuskin siihen mennessä ehtii. Totesi myös että tekevät ilmoitus järjestyksessä ja soittaminen ja perään kysyminen ei sitten auta mitään. Loistavaa palvelua!
Vissiin joku rautakauppias uuno turhapuro kirjurina, vai mikä siinä on niin hidasta ?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
652
Kuten ketjuun jo itkin jokin aika sitten niin soitin yhtiölle viikko ilmoituksen jälkeen. Aspassa vastasivat välittömästi puheluun, eivät tienneet mitään joten ohjasivat tekniseen tukeen, jossa vastattiin välittömästi puhelimeen(kiire?). Hetken etsimisen jälkeen se minun ilmoitus löytyi. Kaveri siinä hetken tutki ja sanoi että tekevät saapumisjärjestyksessä ja minun ilmoitusta ennen on vielä muutama ilmoitus. Joten noin 3-4 viikkoa vähintään vielä menee. Sanoi vielä että jos kesäkuun alussa saat luvan niin kannattaa juhlia, koska tuskin siihen mennessä ehtii. Totesi myös että tekevät ilmoitus järjestyksessä ja soittaminen ja perään kysyminen ei sitten auta mitään. Loistavaa palvelua!
On se kumma. Mittarin vaihdossa menee about 0,5h.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Kuten ketjuun jo itkin jokin aika sitten niin soitin yhtiölle viikko ilmoituksen jälkeen. Aspassa vastasivat välittömästi puheluun, eivät tienneet mitään joten ohjasivat tekniseen tukeen, jossa vastattiin välittömästi puhelimeen(kiire?). Hetken etsimisen jälkeen se minun ilmoitus löytyi. Kaveri siinä hetken tutki ja sanoi että tekevät saapumisjärjestyksessä ja minun ilmoitusta ennen on vielä muutama ilmoitus. Joten noin 3-4 viikkoa vähintään vielä menee. Sanoi vielä että jos kesäkuun alussa saat luvan niin kannattaa juhlia, koska tuskin siihen mennessä ehtii. Totesi myös että tekevät ilmoitus järjestyksessä ja soittaminen ja perään kysyminen ei sitten auta mitään. Loistavaa palvelua!
Mikäs putka se tämmönen on?

Lithium akustojen hinnat ovat tulleet reilusti alas siitä kun mitä 5 vuotta takaperin katsoin. Onko porukalla akustoja kotona 250V systeemeissä keräämässä puskuria yö/ilta kulutukseen?
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
826
Nyt tulee myynnistä noin 3 euroa tunnissa, kun aurinko porottaa päin kahtakymmentä paneelia. :psmoke:

edit: 54,56 senttiä kWh ja verkkoon syöttö 5000-6000 wattia.
Mietin tässä, että mitä jos hommais 60 paneelin järjestelmän. Sähkönhinta ei tule vuosiin alas, nuo maksaisi muutamassa vuodessa itsensä takaisin. Samalla vois näyttää Putinille persettä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Mietin tässä, että mitä jos hommais 60 paneelin järjestelmän. Sähkönhinta ei tule vuosiin alas, nuo maksaisi muutamassa vuodessa itsensä takaisin. Samalla vois näyttää Putinille persettä.
Ei ehkä ihan muutamassa vuodessa, mutta tätä parempia sijoituskohteita on tässä maailmantilanteessa vaikea löytää. Tappiota ei oikein voi tulla, ja rahanarvoista tuottoa on ainakin omalla kohdalla ehtinyt tullut ihan mukavasti investointiin nähden. Olen myös lataillut autoa pelkällä aurinkovoiman ylijäämällä nyt noin kuukauden ajan (yht. n. 80-100 kWh).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Ei ehkä ihan muutamassa vuodessa, mutta tätä parempia sijoituskohteita on tässä maailmantilanteessa vaikea löytää. Tappiota ei oikein voi tulla, ja rahanarvoista tuottoa on ainakin omalla kohdalla ehtinyt tullut ihan mukavasti investointiin nähden. Olen myös lataillut autoa pelkällä aurinkovoiman ylijäämällä nyt noin kuukauden ajan (yht. n. 80-100 kWh).
Eikö näillä sähkön hinnoilla kannata myydä kaikki verkkoon päivisin ja ostaa öisin halvat lataukset takaisin?

Omaan käyttöön kannattaa käyttää minimit kun hinta on korkeimmillaan päivisin ja halvimmillaan öisin.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Eikö näillä sähkön hinnoilla kannata myydä kaikki verkkoon päivisin ja ostaa öisin halvat lataukset takaisin?

Omaan käyttöön kannattaa käyttää minimit kun hinta on korkeimmillaan päivisin ja halvimmillaan öisin.
Minulle ostosähkö maksaa kaikkine kuluineen n. 15 snt/kWh. Pyrin lataamaan autoa silloin, kun myynnistä saa vähemmän, mutta ei se niin tarkkaa ole, kun ei tuohon lataushybridiin saa kovin paljoa sähköä ladattua. Enemmänkin kyse on periaatteesta. Mukava ajatus kuitenkin, kun voit ajella omassa voimalaitoksissa tuotetulla "puhtaalla" sähköllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 350
Jännä homma. Omalta yhtiöltä meni alle päivä ilmoituksesta luvan heltiämiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Nurmijärven sähkö tämä asiakaspalvelun ammattilainen.
Syksyllä jo varmistin heiltä että ei tarvitse heidän suunnalta muuta kuin paperityöt. Muuntamo ja talon sähkömittari ei vaadi muutoksia.
Eli kuvittelen että yhden A4 lomakkeen täyttö vie sen 1,5kk!
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 084
Carunalle tais asentajat ilmoittaa viikkoa kahta ennen ja voimala kytkettiin verkkoon asennuspäivänä.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
227
Nurmijärven sähkö tämä asiakaspalvelun ammattilainen.
Syksyllä jo varmistin heiltä että ei tarvitse heidän suunnalta muuta kuin paperityöt. Muuntamo ja talon sähkömittari ei vaadi muutoksia.
Eli kuvittelen että yhden A4 lomakkeen täyttö vie sen 1,5kk!
Ohho. Minun "tarina" tuossa ylempänä koski samaa yhtiötä. Kaivertaakohan siellä meneillään olevat YT:t vai miksi on noin tylyä palvelua.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
227
Minulle ostosähkö maksaa kaikkine kuluineen n. 15 snt/kWh. Pyrin lataamaan autoa silloin, kun myynnistä saa vähemmän, mutta ei se niin tarkkaa ole, kun ei tuohon lataushybridiin saa kovin paljoa sähköä ladattua. Enemmänkin kyse on periaatteesta. Mukava ajatus kuitenkin, kun voit ajella omassa voimalaitoksissa tuotetulla "puhtaalla" sähköllä.
Itse tuotettu sähkö voi maksaa paljon enemmän kuin tuon 15 snt/kWh. Jos huipputunteina saisit 40-50 snt/kWh myydystä sähköstä ja käytätkin sen itse, niin kallista on se sähkö. ;)
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Itse tuotettu sähkö voi maksaa paljon enemmän kuin tuon 15 snt/kWh. Jos huipputunteina saisit 40-50 snt/kWh myydystä sähköstä ja käytätkin sen itse, niin kallista on se sähkö. ;)
Tämä on tietenkin totta, mutta noita yli 40 sentin tunteja ei ole paljon ja kovimmat hinnat sijoittuvat kuitenkin talviaikaan. Tämä kuukausi näyttää kuitenkin hyvältä, kun katselee myynnistä saatua myyntituottoa (n. 80 €) verraten sitä samalta sähköyhtiöltä ostettuun sähköön (n. 40 €).
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 656
Mitenkäs teidän paneeliasennuksissa on, onko invertterille vedetty paksumpaa maakaapelointia, ja onko paneelit myöskin maadoituttu?

Mitä tässä oon kattelut "ammattilaisten" jälkiä, niin kumpaakaan ei ole tehty, JAPP putkista puuttuu pehmusteet päistä, paneelien johdot roikkuu vapaana paneelien alla, kuten myös aurinkokaapeli. Lisäksi vielä pisteenä i:n päälle asennettu turhaan uuden peltikaton läpi poraamalla, kun saumakohtaan olisi saanut kiinnikkeen..
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Mitenkäs teidän paneeliasennuksissa on, onko invertterille vedetty paksumpaa maakaapelointia, ja onko paneelit myöskin maadoituttu?

Mitä tässä oon kattelut "ammattilaisten" jälkiä, niin kumpaakaan ei ole tehty, JAPP putkista puuttuu pehmusteet päistä, paneelien johdot roikkuu vapaana paneelien alla, kuten myös aurinkokaapeli. Lisäksi vielä pisteenä i:n päälle asennettu turhaan uuden peltikaton läpi poraamalla, kun saumakohtaan olisi saanut kiinnikkeen..
Mökin 1kWp paneelit maadoittamatta ja inverteri vedetty kunnolla maihin. Toimii samalla Victron easysolarin vikavirtasuojaukset yms.

Maadoituksessa on vähän se että jos maadoitat niin sitten pitää ihan oikeasti tehdä kunnon maahdoitus. Jos siis tekee ukkosjohtimen niin sen pitää myös kestää salamat. Ilman maadoitusta paneelit eivät suoraan toimi oikoreittinä maahan. Onhan se mahdollista että suora osuma tulee ja inverteristä nousee savut, mutta meilläkin mökin ympärillä korkeampia puita jotka kyllä nappaa salamat ennen paneeleja. Tasamaalle ilman puita en ehkä laittaisi ilman maadoitusta. Se maadoitus pitää vain kestää aika moiset paukut niin ei ole ihan halvin tehdä turvalliseksi.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 008
Mitenkäs teidän paneeliasennuksissa on, onko invertterille vedetty paksumpaa maakaapelointia, ja onko paneelit myöskin maadoituttu?

Mitä tässä oon kattelut "ammattilaisten" jälkiä, niin kumpaakaan ei ole tehty, JAPP putkista puuttuu pehmusteet päistä, paneelien johdot roikkuu vapaana paneelien alla, kuten myös aurinkokaapeli. Lisäksi vielä pisteenä i:n päälle asennettu turhaan uuden peltikaton läpi poraamalla, kun saumakohtaan olisi saanut kiinnikkeen..
Paneelit, tai oikeammin telineet, maadoitin 16mm2 KEVIllä. Iskin 3m/16mm2 harjateräksen "sadevesikaivoon" (betonikaivo jossa maapohja), olettaisin että riittää.

Invertteriä en sen kummemmin maadoittanut. ~1,5m 5x2,5mm2 menee keskukselle, jossa taas on kunnon maadoitus.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Mitenkäs teidän paneeliasennuksissa on, onko invertterille vedetty paksumpaa maakaapelointia, ja onko paneelit myöskin maadoituttu?

Mitä tässä oon kattelut "ammattilaisten" jälkiä, niin kumpaakaan ei ole tehty, JAPP putkista puuttuu pehmusteet päistä, paneelien johdot roikkuu vapaana paneelien alla, kuten myös aurinkokaapeli. Lisäksi vielä pisteenä i:n päälle asennettu turhaan uuden peltikaton läpi poraamalla, kun saumakohtaan olisi saanut kiinnikkeen..
Mikä ihmeen Timon Sähköasennus t:mi tuollaista harrastaa? SAEK kun asensi omat paneelit + invertterin ja teki tarvittavat kaapelisuojaamiset sun muut, niin lopputulos oli kyllä vaikuttava. Ei vieläkään mitään sanottavaa pahalla tavalla. Tuntuu olevan vähän turhan paljon olevan asennuslafkoja jotka ei osaa tehdä mitään oikein.
 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
528
Onhan se niin helvetin vaikeaa sanoa myös että minkä firman asennukset on niin ja näin.

Mutta mitäs väliä sillä asennusjäljellä kunhan saa halvemmalla ku naapuri ... Laitetaan vahinko kiertämään
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Onhan se saumakiinnike kallis osa verrattuna tavalliseen ruuviin jonka voi vaan täräyttää katosta läpi
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 772
mites onko sellanen asennus ok, että johdot on vain jollain massalla peltikatossa, ei putkia lainkaan, sitten ne pyörii irtonaisena paneelien välillä ja nippareilla kiinni siellä täällä? Samasta firmasta tilattu 2020 asennettuun 16 kpl settiin 8 kpl lisää, pyysin samalla tarkistamaan, onko aiemmat asennukset varmasti oikein. Katsotaan mitä siitä sitten tulee, laitan kuvia ja firman nimeä tämän jälkeen näkyviin..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Onhan se saumakiinnike kallis osa verrattuna tavalliseen ruuviin jonka voi vaan täräyttää katosta läpi
Jep jos on hinnat alkaen avaimetkäteen paketti niin eiköhän sitä voi odottaa saavansa sitä mitä tilaa. Miksi pistää kalliimpaa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Hei, miten olette mitoittaneet paneelijärjestelmänne? Kiinnostaisi osallistua tuohon Aurinkovirran syksyn juttuun - meille jäi vaimon puolelta vanha maatila jonne aiomme myöhemmin muuttaa -> Pitäisi saada se pidettyä edullisesti lämmöissä ja varautua samalla myös sähköautoiluun jne. Siellä on puu-/sähkölämmitys ja on tarkoitus hankkia peruslämmön pitoon myös lämpöpumppu. Puulla se lämpeäsi edullisesti, paitsi kun ei siellä asuta koko aikaisesti.

Lumon ehdotus vaikutti hattuvakioituna pieneltä (20-35% vuosikulutuksesta).
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 772
Asennusliike kävi 2020 asentamassa 16 paneelia ja nyt 8 kpl lisää, tässä pari kuvaa asennuksesta. Olisin kuvitellut, että johdot vedetään putkiin koska talvella kun lunta pitää poistaa tasakatolta, on vaara, että rikkoo johtoja lapiolla. Mutta näin ne kuitenkin lopputuloksena tuli, ilmeisesti putkiin laitto ei ole normaali käytäntö, pelkkä liimaus peltiin jollain sikamassalla? (ei ole mun asunto, kunhan kävin katsomassa asennusjälkeä)
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Rasol Oy kävi 2020 asentamassa 16 paneelia ja nyt 8 kpl lisää, tässä pari kuvaa asennuksesta. Olisin kuvitellut, että johdot vedetään putkiin koska talvella kun lunta pitää poistaa tasakatolta, on vaara, että rikkoo johtoja lapiolla. Mutta näin ne kuitenkin lopputuloksena tuli, ilmeisesti putkiin laitto ei ole normaali käytäntö, pelkkä liimaus peltiin jollain sikamassalla? (ei ole mun asunto, kunhan kävin katsomassa asennusjälkeä)
Siis onko tuo tosiaan lopullinen asennus? Itse en tuon näköistä asennusta kelpuuttaisi vaikka en aurinkosähköjärjestelmistä hirveästi ymmärräkään. Olen kuitenkin yli 10v asennellut hitusähköasennuksia ja niissäkin on aina kiinnitetty kaapelit siistimmin ja paremmin, noissa kaapeleissa kun oikeasti kulkee tehoakin.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 772
Siis onko tuo tosiaan lopullinen asennus? Itse en tuon näköistä asennusta kelpuuttaisi vaikka en aurinkosähköjärjestelmistä hirveästi ymmärräkään. Olen kuitenkin yli 10v asennellut hitusähköasennuksia ja niissäkin on aina kiinnitetty kaapelit siistimmin ja paremmin, noissa kaapeleissa kun oikeasti kulkee tehoakin.
on, 16kpl ollut katolla pari vuotta noilla massoilla. Sitä tässä mietin, että onko tämä normaali käytäntö, jos jollain olisi vertailukuvaa asennuksesta joka toteutettu eri tavalla.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 879
on, 16kpl ollut katolla pari vuotta noilla massoilla. Sitä tässä mietin, että onko tämä normaali käytäntö, jos jollain olisi vertailukuvaa asennuksesta joka toteutettu eri tavalla.
DC-puolen kaapelit kuuluu kiinnittää ihan yhtälailla kuin vaihtojännitepuolenkin eli putkittaa tai asentaa esim. lankahylly.
Hyvän näköistä jälkeä, ihan kuin sinitarralla olisi kiinnitelty :kippis:
 
Liittynyt
07.06.2022
Viestejä
14
Onkos muita Oomilta tilanneita eli miten prosessi on edennyt? Luvattiinko milloin asennusta ja onko urakointifirmasta tullut mitään tietoa tai viestejä asennuksen suhteen? Entä saitteko jonkun toimitussopimuksen jossa on ehdot tarkemmin kuvattu tilauksen teon jälkeen?
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
831
Onkos muita Oomilta tilanneita eli miten prosessi on edennyt? Luvattiinko milloin asennusta ja onko urakointifirmasta tullut mitään tietoa tai viestejä asennuksen suhteen? Entä saitteko jonkun toimitussopimuksen jossa on ehdot tarkemmin kuvattu tilauksen teon jälkeen?
Itse tilasin 6.5., jolloin myyjä sanoi että hyvin todennäköisesti menee elokuulle. Tekstiviestin sain SAEK:lta 18.05, että ovat uudelleen yhteydessä kun asennusaika lähenee ja sen hetkinen arvio asennuksen toimitusajasta oli 6-8 viikkoa.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 772
olisko jollain kuvia laittaa omista asennuksista, tietäisin kertoa kannattaako tuosta asennuksesta vielä reklamoida ennen laskunmaksua että pitää tehdä paremmin?
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
554
olisko jollain kuvia laittaa omista asennuksista, tietäisin kertoa kannattaako tuosta asennuksesta vielä reklamoida ennen laskunmaksua että pitää tehdä paremmin?
Laita kuvat Facebookin "aurinkoenergiaa" ryhmään. Siellä pyörii paljon ammattilaisia, jotka varmasti kertovat milellään mikä kilpailijan asennuksessa on vikana ;)
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 772
joo laitoin, eihän sieltä kovin mairittelevia kommentteja tullut, tässä pitää varmaan reklamoida ennen laskun maksua..
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 008
IMG_8729.JPG


No töistä yksi projekti missä olin mukana. Tuokaan ei ollut vielä ihan valmis.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011


No töistä yksi projekti missä olin mukana. Tuokaan ei ollut vielä ihan valmis.
Mitä tämmöinen karkeasti maksaa Wpp? Omistan osakkeen matalasta ja iso-alaisesta kerrostaloyhtiöstä ja jahka kattoa joskus rempataan, niin siellä olisi alaa vaikka kuinka tuollaiseen käyttöön.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 008
Mitä tämmöinen karkeasti maksaa Wpp? Omistan osakkeen matalasta ja iso-alaisesta kerrostaloyhtiöstä ja jahka kattoa joskus rempataan, niin siellä olisi alaa vaikka kuinka tuollaiseen käyttöön.
Ei mitään tietoa. Tuo tuli rakennettua jo lähes ~10v sitten. Pikkupomona olin, ei meille hintoja kerrota :) . Tehoa oli ~42Mw.

Mutta varmasti yli 100k€. Miksi? No hinnathan on laskenut reilusti siitä. Tuo oli raksatyömaa, niin n+1 turhaa palaveria. Paneelit kahdella katolla = vähän eri telineitä + 10.kerros niin vaati vähän isompaa nosturia.
Kuvassa olevat paneelit ~100kpl ja niiden telineet on vedetty kattoon kiinni ~800kpl ankkuri+(kemiallinen)massa (rakennuttajan vaatimus). Kaikkineen meni ~900m kaapelia, ~100m JAPP putkea, ja varmaan 5000kpl nippusiteitä. +Sitten parit timanttiporaukset, verkkoonkytkeminen, käyttöönotto, loppudokumentointi ja luovutus asiakkaalle.

Nopeasti tossa parit laskurit kokeilin, niin kyllähän nykyään hinta isommilla järjestelmillä lähentelee ~10kWp/12000€. Asennettuna.

Mä omistan itsekkin osakkeen matalasta ja "iso-alaisesta" kerrostaloyhtiöstä, jossa katolle mietitään "parempaakin" käyttöä (viherkattoa).
Sinne helposti saisi varmaan 20-25kWp/20-25k€.

Nyt joku heti tietysti huutaa, ettei saa tuohon hintaan. Niin minä sanon, että "suunnittelusta", jne. maksetaan aivan hirveetä ylihintaa. Kuka tahansa voi ottaa kompassin käteen ja vähän miettiä mihin ne paneelit kannattaa suunnata. Netistä löytyy myös työkaluja (sijainnin mukaan), että mihin kulmaan ne paneelit kannattaa asentaa.

Ja kannattaa unohtaa ne mikroinvertterit (oma mielipide). TOSIN KERTOKAAHAN JOKU MITÄ NE MAKSAA KPL???

EDIT: Tuli vähän ajatusten vuotoja :) Jatketaan sitten tästä.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
554
Mikroja saa nykyään aika suuria. Paneeleille "tulee invertterilisähintaa" 67€/kpl mikroilla toteutettaessa. Tällöin on kyse Hoymilesin mikrosta johon kytketään 6kpl paneeleita ja max. teho 2250W . Jos haluaa seurata tuottoa niin silloin 150-230€ täytyy uhrata datankeruupurkkiin.

Riippuen vähän sijoittelusta niin paneeleiden johtoja täytyy jatkaa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 168
Jee, eilen tuli Oomin paneelit pihalle. Jospa asentaja sit loppukuusta. Kattoremppa vielä kesken kun sen tekijä loukkas selän, sekin pitää ehtiä alta ensin pois tekasta :p
 

Tikiti

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
213
En kyllä mikroja laittaisi katolle vaikka osa mainostaakin olevan paloturvallisin järjestelmä. Loppujen lopuksi katolla on vain enemmän palokuormaa.
 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
528
Voi jestas, kyllä on vaikeaa päättää että ottaakko paneelit vai. Just soitin edustajalle, ja asennukset menee jo syyskuun puolelle... Uuuh. Toki nyt kun ottaisi, niin ne olisi ensivuotta ajatellen valmiina katolla. Ja kysyntä nostattaa vieläpä hintoja
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
554
En kyllä mikroja laittaisi katolle vaikka osa mainostaakin olevan paloturvallisin järjestelmä. Loppujen lopuksi katolla on vain enemmän palokuormaa.
Mikrot eivät muodosta mitään palokuormaa katolle. Aurinkopaneeleista johtuvat palot aiheutuvat nimenomaan verkkoinvertterijärjestelmien suurista DC-jännitteistä. Vahingoittunut kaapeli tai paneelit saa aikaan oikosulun/valokaaren/maavuodon niin soppa on valmis.

Voi jestas, kyllä on vaikeaa päättää että ottaakko paneelit vai. Just soitin edustajalle, ja asennukset menee jo syyskuun puolelle... Uuuh. Toki nyt kun ottaisi, niin ne olisi ensivuotta ajatellen valmiina katolla. Ja kysyntä nostattaa vieläpä hintoja
Jep jep. Tässä on nyt sama tilanne kuin sähköautojen kanssa. Ihmiset ostaa pää märkänä hinnasta välittämättä. Ei paneelien hinnat ole Euroopassa mihinkään nousseet ja Onnisenkin tukusta saa ALV:illisella hinnalla 450W/210€ paneeleita varastotavarana. Invertteritkin ovat halvempia kuin koskaan. Nyt vaan nyhdetään rahaa ihmisten paniikkireaktioilla. Aivan sama mm. maalämpöpuolella. Euroopassa on paneelimarkkinat paljon kyllästetymmät kuin Suomessa. Tavara ei ole loppumassa.

Aurinkojutuissa tili tehdään aina ostovaiheessa ja kannattavuuden näkee sitten vasta kun OL-3 puksuttaa tehoa verkkoon. Sodan jälkeen Venäjältäkin vielä tuodaan öljyä ja haketta vanhaan malliin.

2023 alussa käyttöönotettava datahub tuo (tunti)netotuksen kaikille verkkoyhtiöille, jolloin pienemmälläkin 1-vaihejärjestelmällä saa katettua oman sähkönkulutuksen.
 

Tikiti

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
213
Mikrot eivät muodosta mitään palokuormaa katolle. Aurinkopaneeleista johtuvat palot aiheutuvat nimenomaan verkkoinvertterijärjestelmien suurista DC-jännitteistä. Vahingoittunut kaapeli tai paneelit saa aikaan oikosulun/valokaaren/maavuodon niin soppa on valmis.
Eikös palokuorma katolla just tarkoita sitä, että katolla on enemmän palavaa materiaalia, kuin tavallisessa yhdellä invertterillä tehtävässä asennuksessa?
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 879
No jos kyseessä on tyypillinen pelti/tiilikatto niin aika vaikea nähdä miten yksittäinen parin korttipakan kokoinen invertteri sitä paloa jatkaisi alaspäin talon rakenteisiin.
Paneeleilta lähtevässä tasajännitekaapeloinnissa ei ole minkäänlaista sähköistä suojausta ennen invertteriä, joten itse ainakin näkisin että se muodostaa suurimman paloriskin etenkin huonosti asennettuna.
Mutta toki riski on melko pieni silloin kun hommat on tehty edes välttävästi.

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Palokuormallahan tarkoitetaan palavaa materiaalia, ei sitä että materiaali aiheuttaisi riskin tulipalon syttymiseen.

Siis esimerkkinä, lastenrattaita ei saa säilyttää kerrostalon rappukäytävässä koska ne lisäävät palokuormaa.
 

Telaketju88

Tukijäsen
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
736
2kk si
Onkos muita Oomilta tilanneita eli miten prosessi on edennyt? Luvattiinko milloin asennusta ja onko urakointifirmasta tullut mitään tietoa tai viestejä asennuksen suhteen? Entä saitteko jonkun toimitussopimuksen jossa on ehdot tarkemmin kuvattu tilauksen teon jälkeen?
2kk sitten tilattu. SAEKkiin ei saa mitään yhteyttä. Jätin soittopyynnönkin vastaajaan ja soitellut kerta viikkoon. Ikinä eivät vastaa tai soita takaisin.

Kaupat tehdessä sanottiin asennusaikatauluksi 7-8viikkoa.

Heleniltä soittivat 2 viikkoa sitten ja pahoittelivat tilannetta. Infosivat että laitteiden saatavuuden vuoksi toimitusaika venyy ja menee vielä viikkoja. Saekilta ilmeisesti soittavat jossain vaiheessa.

Paskasti hoidettu tapaus kaikenkaikkiaan. 2kk sitten olisin saanut paketin katolle muualta paremmalla toimitusajalla ja nyt sitten vetoavat saatavuusongelmaan.

Miten vtussa SAEK jolla ilmeisesti duunia on, ei viitsi infota asiakkaitaan millään tavalla?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 667
Viestejä
4 188 235
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom