Aurinkopaneelit ja niiden käyttö

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 509
Puhutko nyt hybridi-inverttereistä joissa on akkutuki? Mitä minä nyt olen noita speksejä katsellut, niin noissa on yleensä (huawei / fronius / growatt jne) akkukytkennät ovat jotain 150V - 1000V välillä.

En ole nähnyt yhtään johon voi kytkeä 48V akustoa satojen volttien MPPT-sisääntulon rinnalle.

Tyyliin tässä on 3-vaihe hybridi-invertteri jossa on 150-530V jännitealue akulle.
No puhuin enemmänkin offgrid tyyppisistä järjestelmistä, joissa tuo 48v on se normaali akkujännite. Tosin kyllä niitä offgrid laitteita on mahdollista käyttää myös "ongrid" sovelluksissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 993
No puhuin enemmänkin offgrid tyyppisistä järjestelmistä, joissa tuo 48v on se normaali akkujännite. Tosin kyllä niitä offgrid laitteita on mahdollista käyttää myös "ongrid" sovelluksissa.
Ja onko offgrid 3-vaihe systeemiä 48V akkujännitteellä tullut vastaan, jonka kuitenkin saisi synkronoitua verkkojännitteeseen?

Toki noista erillisistä osista sellaisen saa rakennettua, mutta kalliiksi tulee jos haluan 3-vaiheisen noista victroneista rakentaa.

Kiinnostaa ihan merkki ja malli koska saattaisin moisen vaikka ostaa espanjan aurinkoon jossa aika pienelläkin akulla saa lähes koko vuoden sähköt katettua.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 509
Myös victronin laitteilla tuo pitäisi onnistua, mutta selvähän se on että tuollainen on kallis paukku.

Toisaalta, missä tilanteessa tuolle sitten on tarvetta? Kun se oma akku on ladattu täyteen, ja aurinkokennot tuottaa aina vaan energiaa, niin sen myyminen takaisin verkkoon? Pelkkä oman akun käyttöhän ei tarvitse synkronoitua
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 234
Meillä ainakin on pieni ongelma sen suhteen, että 1-vaihe akkupaketti ei ole oikein toimiva. Talossa 35A päänallit joten kuormat on jaettu vaiheille tasan, jotta voi sähköautoa ladata, 12kw maalämpöpumppua pyörittää, 3kw LVV:tä lämmittää ja myös 3-vaiheista ulkoporeallasta lämmittää ilman että nallit paukkuu. Tämän lisäksi tallissa on vielä 15kw edestä 3-vaihekuormaa mikä osuu rasitukseksi silloin kun siellä touhuilen.
Eli en voi siirtää kaikkea ilta/yö aikaan tarvittavaa 1vaihe kuormaa samaan vaiheeseen tai joskus vahingossa sitten sen vaiheen päänalli kajahtaa.

Viime kuussa myyntiin valui 150kwh. Okei osa meni sen takia kun pörssissä hinta oli 10+c/kwh, mutta suurin osa meni iltapäivästä kun lvv:hen ei enää mahtunut enempää.
Hyllyssä odottaa jo porealtaan etäohjain kalikka. Sen ongelma vaan on että se on on/off. Eli joko sieltä tulee 3-4kw kuormaa tai ei mitään. Eli ei oikein auta siihen että esim 400wh/tunti valuu verkkoon kun ei LVV:hen mahdu.
Eli teoriassa noin 5-6kwh käytettävää akkukapasiteettiä riittäisi hyvin lähelle 0 myyntiä. Tälläinen paketti vaan pitäisi pystyä rakentamaan niin että hintaa jäisi 5-10c/kwh kun sitä käytetään. Ei onnistu ihan hetkeen jos ei tule vastaan jotain ihmettä.
Verkosta ostettiin 1039kwh viime kuussa. Eli tuon 150kwh olisi hyvin saanut omiin juttuihin käytettyä.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
611
Onko ideoita mancaven juomakaapille ? Eli akkukäyttöinen jääkaappi jota voisi latailla kotiautomaation avulla esim. paneelien tuotolla tai vaikka muuten pörssisähköllä?
Eli lähinnä siis kaipaisin akkukäyttöistä jääkaappia. Ohjajuksen voi toteuttaa vaikka älypistorasialla. En oikein tiennyt mihin threadiin tämä olisi kuulunut.
Mökkijääkaappejahan on kai pilvinpimein, mutta ne ilmeisesti vaativat jo olemassa olevan akuston ? Toki voi ehdottaa myös jääkaappia + akkuyhdistelmää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 635
Onko ideoita mancaven juomakaapille ? Eli akkukäyttöinen jääkaappi jota voisi latailla kotiautomaation avulla esim. paneelien tuotolla tai vaikka muuten pörssisähköllä?
Eli lähinnä siis kaipaisin akkukäyttöistä jääkaappia. Ohjajuksen voi toteuttaa vaikka älypistorasialla. En oikein tiennyt mihin threadiin tämä olisi kuulunut.
Mökkijääkaappejahan on kai pilvinpimein, mutta ne ilmeisesti vaativat jo olemassa olevan akuston ?
12v kompressori jääkaappi ja siihen auton akku viereen. Latailet sitten sitä akkua vaikka paneeleilla+mppt.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
611
12v kompressori jääkaappi ja siihen auton akku viereen. Latailet sitten sitä akkua vaikka paneeleilla+mppt.
Niin siis minulla on aurinkopaneelit katolla ja invertteri. Eli siis lähinnä aurinkopaneeleilla tarkoitin sitä, että pystyn kyllä älypistorasialla ohjailemaan laitteiden on off tilaa. Eli en erillistä paneeliä jääkaapin käyttöön olisi hankkimassa.

Eli siis 12v kopressorijääkaappi (jotain perus mökkikaappeja ilmeisesti), auton akku ja sitten varmaan akkulaturi jota ohjaisin sitten älyrasialla ?
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 522
Niin siis minulla on aurinkopaneelit katolla ja invertteri. Eli siis lähinnä aurinkopaneeleilla tarkoitin sitä, että pystyn kyllä älypistorasialla ohjailemaan laitteiden on off tilaa. Eli en erillistä paneeliä jääkaapin käyttöön olisi hankkimassa.

Eli siis 12v kopressorijääkaappi (jotain perus mökkikaappeja ilmeisesti), auton akku ja sitten varmaan akkulaturi jota ohjaisin sitten älyrasialla ?
En saa nyt kiinni ajatuksestasi että miksi pakko olla akkukäyttöinen jos tulee mancaveen vai onko tarkoittamasi mancave kirjaimellisesti luola jossain ja kannat sinne akulla sähköä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 635
Niin siis minulla on aurinkopaneelit katolla ja invertteri. Eli siis lähinnä aurinkopaneeleilla tarkoitin sitä, että pystyn kyllä älypistorasialla ohjailemaan laitteiden on off tilaa. Eli en erillistä paneeliä jääkaapin käyttöön olisi hankkimassa.

Eli siis 12v kopressorijääkaappi (jotain perus mökkikaappeja ilmeisesti), auton akku ja sitten varmaan akkulaturi jota ohjaisin sitten älyrasialla ?
Esim https://www.amazon.de/-/en/gp/aw/d/B07ZZC6816 antaa ajaa verkkovirralla kun on saatavilla ja fall-back on 12 V Jos se on edelleen tarjolla. Voit siis ajaa suoraan pistokkeesta ja ladata akkua samalla, ja sitten kun se ei ole kannattavaa niin pudottaa sen 12 V varaan. Kaapissa myös alijännite toiminto joko pysäyttää kaapin ennen kuin akku pimenee.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
611
En saa nyt kiinni ajatuksestasi että miksi pakko olla akkukäyttöinen jos tulee mancaveen vai onko tarkoittamasi mancave kirjaimellisesti luola jossain ja kannat sinne akulla sähköä?
Talo on ihan normaali asunto, johon tulee sähköt. Idea akkukäyttöön tuli vain siitä, että voisi jääkaappia viilentää halvoilla tunneilla tai jopa "ilmaisella" paneelisähköllä jota tuotan kesäisin muutenkin yli oman käytön.
Ja koska kyse on kaljakaapista, niin ei olisi niin nökönuukaa, vaikka se jokus pääsisi lämpenemään jos akkuvirta loppuu.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 522
Talo on ihan normaali asunto, johon tulee sähköt. Idea akkukäyttöön tuli vain siitä, että voisi jääkaappia viilentää halvoilla tunneilla tai jopa "ilmaisella" paneelisähköllä jota tuotan kesäisin muutenkin yli oman käytön.
Ja koska kyse on kaljakaapista, niin ei olisi niin nökönuukaa, vaikka se jokus pääsisi lämpenemään jos akkuvirta loppuu.
Osta akkurahoilla normaali jääkaappi täyteen kaljaa ja väännä termostaatti kylmimmälle, jäähdyttelet sitten halvoilla pörssisähkötunneilla tai ylituotannon aikaan. Ihan turhaa tuohon on mitään akkuja sotkea kun massa on keksitty.

e. Ja pikku kaljoissa voi sitten pyöritellä vähän exceliä ja laskea että koska se propelihattuilu alkaisi maksamaan itseään takaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 172
Voi olla, että tämä on täysin totta ja paras ratkaisu. :)
Ainoa mikä kannattaa varmistaa on että jääkaappi on riittävän "tyhmä" ettei "sähkökatkon" jälkeen tarvitse erikseen painaa jostain napista päälle kuten nykyään joissakin malleissa idioottimaisesti on. Tuollainen "en lähde päälle ennenkuin painat nappia" on ehkä älyttömin toiminto mitä olen ikinä noissa nähnyt mutta sellaisiakin alka olemaan näissä uusissa jääkaapeissa ja pakastimissa.
 
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
71
Jos et halua harrastaa erikseen järjestelmän rakennusta ja se itse rakennus ei ole sinulle se lempihomma vaan haluat vaan käyttää järjestelmää, niin maksaisin vähän extraa ja ostaisin jotain tälläistä:

Nkon on luotettava jälleenmyyjä EU-alueella ja jos he ovat ottaneet jonkun valmistajan vehkeet myyntiin, niin se on hyvä merkki.

Jos taas tykkäät rakentaa itse, niin voit ihan hyvin ostaa nkon:lta 4x LFP-kennoja halutulla Ah lukemalla (B-grade riittää hyvin paikallaan olevalle akulle) ja rakentaa niistä itse. 4S-BMS aliexpresistä vaan kehiin - ostaisin Smart-BMS:n jossa on tuki Bluetoothille + parille lämpösensorille. LFP prismatic kennojen hyvä puoli on se, että terminaalit ovat helppoja ruuviliittimiä, niin ei tarvitse mitään erikoisvälineitä.

Aliexpressistä voi tietty tilata kennoja tai kokonaisia akkuja, mutta se on vähän tuuripeliä. Melkein kaikilla kauppiailla on myös huonoja arvosteluja...
Jos tuolta tilaisi 4xLFP kennot, kun invertterit yms. on 12V, niin onko käypä bms tuohon vaikka tämä?

Riittänee ilmeisesti joku 120A versio, kun tehoja inverterissä ei ole kuin 1000w. Balansoiko tuo bms aurinkopaneelin säätimeltä tulevan jännitteen, vai lakkaako vaan lataamasta, jos ylittää 4*3.65V? Säätimenä mullla on joku huono PWM.

Saako tuota ohjelmoitua, niin että lataus loppuu vaikka +1 asteessa? Tuossa datalehdessä temp protect -40-65.
Ja onko totta että tuollainen 280Ah akku vastaa käytännössä 560Ah AGM akkua, koska tuon Lifepo4 akun voi purkaa lähes tyhjäksi?
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
338
Millainen sähköauton latausasema tälläiseen kannattaisi virittää?
Pääsulakkeet 3x25A, autotallin sulakkeet pääkeskuksessa tällä hetkellä 3x20A, voisi nostaa 3x25A kokoiseksi.

Paneelijärjestelmä+invertteri ~10kW autotallin katolla ja autotallin ryhmäkeskukseen kytketty.
Talossa sähkö lvv 3kW, kiuas 6kW yms. tavallista.

Yksivaiheisen latausaseman saisi halvalla, mutta paljonko siitä saa tässä kokonaisuudessa ulos ennenkuin sulakkeet paukkuu?

Invertterin logien mukaan eilen kaikissa vaiheissa virta näyttäisi olleen enimmillään 12A luokkaa, kun järjestelmä tuotti n. 9kWh. Laukeaako yksi noista 20A tallin sulakkeista jos laittaa yksivaiheisen 10A laturin samaan aikaan lataamaan autoa? Tuolloin auto lautautuisi vain 2,3kW teholla.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 014
Jos tuolta tilaisi 4xLFP kennot, kun invertterit yms. on 12V, niin onko käypä bms tuohon vaikka tämä?

Riittänee ilmeisesti joku 120A versio, kun tehoja inverterissä ei ole kuin 1000w. Balansoiko tuo bms aurinkopaneelin säätimeltä tulevan jännitteen, vai lakkaako vaan lataamasta, jos ylittää 4*3.65V? Säätimenä mullla on joku huono PWM.

Saako tuota ohjelmoitua, niin että lataus loppuu vaikka +1 asteessa? Tuossa datalehdessä temp protect -40-65.
Ja onko totta että tuollainen 280Ah akku vastaa käytännössä 560Ah AGM akkua, koska tuon Lifepo4 akun voi purkaa lähes tyhjäksi?
En ole tuohon perehtynyt mutta yleensä BMS:n tehtävä on vain tasata kennojen jännitteet ja suojella niitä haitallisilta olosuhteilta. Haittatilanteissa akku yleensä vain suljetaan kunnes tilanne korjaantuu. Sopivat lataukset ja purut pitäisi hoitaa muilla laitteilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 993
Jos tuolta tilaisi 4xLFP kennot, kun invertterit yms. on 12V, niin onko käypä bms tuohon vaikka tämä?

Riittänee ilmeisesti joku 120A versio, kun tehoja inverterissä ei ole kuin 1000w. Balansoiko tuo bms aurinkopaneelin säätimeltä tulevan jännitteen, vai lakkaako vaan lataamasta, jos ylittää 4*3.65V? Säätimenä mullla on joku huono PWM.

Saako tuota ohjelmoitua, niin että lataus loppuu vaikka +1 asteessa? Tuossa datalehdessä temp protect -40-65.
Ja onko totta että tuollainen 280Ah akku vastaa käytännössä 560Ah AGM akkua, koska tuon Lifepo4 akun voi purkaa lähes tyhjäksi?
En ole dalyjä käyttänyt, mutta olen kuullut hyvää. Käsittääkseni noihin on aika helppo ohjelmoida itse halutut rajat. En tiedä kuinka karmeita nuo ohjelmistot ovat. Ei kannata odottaa ihan liikaa kiinalaisilta, niin ei pety. Myös asennusohjeet voivat olla vähän hankalia. BMS hoitaa balansoinnit ja lämpösuojaukset + ylivirtasuojaukset. Mikä vaan PWM / MPPT lataussäädin toiminee kyllä lataukseen jos sun akusto on rajusti ylimitoitettu virran keston osalta vs. Paneelisto.

LFP:n pitäisi kyllä kestää syklejä ja se kait ihan tykkää täyteen lataamisesta ja ei haittaa menoa vaikka käyttäisi about tyhjäksikin.

Jotain 12v -> step-up USB-C kilkkeitä suosittelen. Turha ajaa kännykkälatureita invertterin läpi.
 
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
71
En ole dalyjä käyttänyt, mutta olen kuullut hyvää. Käsittääkseni noihin on aika helppo ohjelmoida itse halutut rajat. En tiedä kuinka karmeita nuo ohjelmistot ovat. Ei kannata odottaa ihan liikaa kiinalaisilta, niin ei pety. Myös asennusohjeet voivat olla vähän hankalia. BMS hoitaa balansoinnit ja lämpösuojaukset + ylivirtasuojaukset. Mikä vaan PWM / MPPT lataussäädin toiminee kyllä lataukseen jos sun akusto on rajusti ylimitoitettu virran keston osalta vs. Paneelisto.

LFP:n pitäisi kyllä kestää syklejä ja se kait ihan tykkää täyteen lataamisesta ja ei haittaa menoa vaikka käyttäisi about tyhjäksikin.

Jotain 12v -> step-up USB-C kilkkeitä suosittelen. Turha ajaa kännykkälatureita invertterin läpi.
Olen koittanut noita pitkän ajan säilytyslämpötiloja metsästää lifepo4 akulle, eli voinko jättää talveksi ne saarimökille? Jotkut sanoo että minimi latauslämpötila on 0 asteta celciusta, purku - 20 ja säilytys - 5. Motonetissä on kuitenkin myynnissä tämä:RELiON RB52 4SC LiFepo4 Lithium akku 52Ah 12.8V | Motonet Oy
Ja sen datalehti sanoo että voisi ladata myös - 20 asteessa.
https://ceb8596f236225acd007-8e9532...n.com/docs/product/RELiON-Data-Sheet_RB52.pdf

Onko noita lifepo4 akkuja erilaisia, eli eri lämpötiloihin suunniteltuja?
Pärjääkö talven yli pakkasessa vai pitääkö raahata lämpimään talveksi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 993
Olen koittanut noita pitkän ajan säilytyslämpötiloja metsästää lifepo4 akulle, eli voinko jättää talveksi ne saarimökille? Jotkut sanoo että minimi latauslämpötila on 0 asteta celciusta, purku - 20 ja säilytys - 5. Motonetissä on kuitenkin myynnissä tämä:RELiON RB52 4SC LiFepo4 Lithium akku 52Ah 12.8V | Motonet Oy
Ja sen datalehti sanoo että voisi ladata myös - 20 asteessa.
https://ceb8596f236225acd007-8e9532...n.com/docs/product/RELiON-Data-Sheet_RB52.pdf

Onko noita lifepo4 akkuja erilaisia, eli eri lämpötiloihin suunniteltuja?
Pärjääkö talven yli pakkasessa vai pitääkö raahata lämpimään talveksi?
Itse en lataisi lainkaan pakkasessa.

Huomasithan myös virtarajat pakkaslataukselle? Todella rajalliset.
 
Liittynyt
19.09.2017
Viestejä
363
Olen koittanut noita pitkän ajan säilytyslämpötiloja metsästää lifepo4 akulle, eli voinko jättää talveksi ne saarimökille? Jotkut sanoo että minimi latauslämpötila on 0 asteta celciusta, purku - 20 ja säilytys - 5. Motonetissä on kuitenkin myynnissä tämä:RELiON RB52 4SC LiFepo4 Lithium akku 52Ah 12.8V | Motonet Oy
Ja sen datalehti sanoo että voisi ladata myös - 20 asteessa.
https://ceb8596f236225acd007-8e9532...n.com/docs/product/RELiON-Data-Sheet_RB52.pdf

Onko noita lifepo4 akkuja erilaisia, eli eri lämpötiloihin suunniteltuja?
Pärjääkö talven yli pakkasessa vai pitääkö raahata lämpimään talveksi?
Tälläinen latausohje kylmään löytyi ko. valmistajan sivuilta:

Charging Temperature LiFePO4 batteries can be safely charged between -20°C to 55°C (-4°F to 131°F). However, at temperatures below 0°C (32°F) the charge current must be reduced, until the temperature is >0ºC (32ºF), as follows: 1. 0°C to -10°C (32°F to 14°F) charge at 0.1C (10% of the battery capacity) 2. -10°C to -20°C (14°F to -4°F) charge at 0.05C (5% of the battery capacity) LiFePO4 batteries do not require temperature compensation for voltage when charging at hot or cold temperatures. All RELiON LiFePO4 come with a BMS that protects the battery from over-temperature. If the BMS disconnects due to high temperature, wait until the temperature reduces before using or charging the battery. Please refer to your specific battery’s Data Sheet for the BMS high temperature cut-off and reconnect values.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 014
Tälläinen latausohje kylmään löytyi ko. valmistajan sivuilta:

Charging Temperature LiFePO4 batteries can be safely charged between -20°C to 55°C (-4°F to 131°F). However, at temperatures below 0°C (32°F) the charge current must be reduced, until the temperature is >0ºC (32ºF), as follows: 1. 0°C to -10°C (32°F to 14°F) charge at 0.1C (10% of the battery capacity) 2. -10°C to -20°C (14°F to -4°F) charge at 0.05C (5% of the battery capacity) LiFePO4 batteries do not require temperature compensation for voltage when charging at hot or cold temperatures. All RELiON LiFePO4 come with a BMS that protects the battery from over-temperature. If the BMS disconnects due to high temperature, wait until the temperature reduces before using or charging the battery. Please refer to your specific battery’s Data Sheet for the BMS high temperature cut-off and reconnect values.
Joka paikassa tosiaan toistetaan että pakkasessa ei saa ladata, mutta tuo olisikin mielenkiintoista, jos pitää paikkansa, että saisi ladata pikkuvirroilla. Voi olla tietty että kyseinen valmistaja on tehnyt jotain temppuja jotta mahdollista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 509
Käsittääkseni tuo on ihan sen peruskemian ominaisuus, käytännössä sitä pienellä virralla lataamista ei hirveästi mainosteta, koska se tekee siitä lataamisesta monimutkaista ja akun pilaaminen on helppoa. Käytännössä paljon fiksumpi tapa on lämmittää akku ensin ja ladata se sitten normaalisti.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 014
Käsittääkseni tuo on ihan sen peruskemian ominaisuus, käytännössä sitä pienellä virralla lataamista ei hirveästi mainosteta, koska se tekee siitä lataamisesta monimutkaista ja akun pilaaminen on helppoa. Käytännössä paljon fiksumpi tapa on lämmittää akku ensin ja ladata se sitten normaalisti.
Riippuu laitteistosta. Victronin Gerboon voinee koodata ohjeet minkä jälkeen asiaan ei tarvitse kiinnittää huomiota.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 509
Riippuu laitteistosta. Victronin Gerboon voinee koodata ohjeet minkä jälkeen asiaan ei tarvitse kiinnittää huomiota.
Joo, tietysti voi, mutta akkuvalmistajan on helpompi olla mainostamatta tuota, koska keskivertokäyttäjällä ei ole laitteita tai taitoa tuon toteutukseen.
 
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
71
Riippuu laitteistosta. Victronin Gerboon voinee koodata ohjeet minkä jälkeen asiaan ei tarvitse kiinnittää huomiota.
Voisihan sen niinkin tehdä että, jos on esim. 280Ah akku ja jättää talveksi vain 100W paneelin, niin latausvirraksi jää piikkitilanteissakin alle 10A, jolloin ollaan turvallisilla vesillä
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 014
Voisihan sen niinkin tehdä että, jos on esim. 280Ah akku ja jättää talveksi vain 100W paneelin, niin latausvirraksi jää piikkitilanteissakin alle 10A, jolloin ollaan turvallisilla vesillä
Jep ja 10% latausteho on näkynyt olevan suositus eli 280Ah:lla 28A. Sillä esim. pitää yllä ajastinta jolla käynnistää ja käyttää diesellämmitintä vaikka viikon tai kuukauden poissaolon jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.05.2023
Viestejä
6
Eksyin tänne sattumalta,niin kysäistään nyt täältä. Eli meillä on mökillä 2kpl 410w astronergy paneeleita sarjassa,mökki etelätontilla ja paneelit suunnattuna etelään.100/50 victron mppt säädin,victron 12/1200w multiplus invertteri. Vanhat lyijyakut tiensä päässä. Kulutusta on vkl käytössä safire 3200 lämmitin esilämmityksessä ja öisin keväällä ja syksyllä. 130w tv noin 4h vrk,valaistus 12 voltilla,kahvinkeitin noin 1000w,aamuisin ja päivällä,makitan ja stihlin akkujen latausta,kännykät ym. Pientä. Vrk kulutus varmaankin noin 1200w,ehkä max 2000w. Uudet akut hankintalistalla ja yli 1000€ en ajatellut niihin käyttää. Kannattaisiko ottaa dual agm vai agm deep cycle akut? Suunnitelmissa olisi 2 kpl noin 240ah akkuja. Joko https://www.suomenakut.fi/akut-ja-p...517x272x218-238-1000cca/p/900006/#description tai sitten https://www.suomenakut.fi/akut-ja-p...terminalf12-m8-kierrena/p/213214/#description
Riittääkö kapsitteetti? Mahdollisuus myös ladata agrella multiplussan kautta 50ah/h. Mites talvisäilytys? Safiren vuoksi olisi hyvä voida jättää kytketyiksi. Paneelit talvella lumen peitossa. Lähinnä nyt olisi saada tuo akkuvalinta päätettyä...
 
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
71
Eksyin tänne sattumalta,niin kysäistään nyt täältä. Eli meillä on mökillä 2kpl 410w astronergy paneeleita sarjassa,mökki etelätontilla ja paneelit suunnattuna etelään.100/50 victron mppt säädin,victron 12/1200w multiplus invertteri. Vanhat lyijyakut tiensä päässä. Kulutusta on vkl käytössä safire 3200 lämmitin esilämmityksessä ja öisin keväällä ja syksyllä. 130w tv noin 4h vrk,valaistus 12 voltilla,kahvinkeitin noin 1000w,aamuisin ja päivällä,makitan ja stihlin akkujen latausta,kännykät ym. Pientä. Vrk kulutus varmaankin noin 1200w,ehkä max 2000w. Uudet akut hankintalistalla ja yli 1000€ en ajatellut niihin käyttää. Kannattaisiko ottaa dual agm vai agm deep cycle akut? Suunnitelmissa olisi 2 kpl noin 240ah akkuja. Joko https://www.suomenakut.fi/akut-ja-p...517x272x218-238-1000cca/p/900006/#description tai sitten https://www.suomenakut.fi/akut-ja-p...terminalf12-m8-kierrena/p/213214/#description
Riittääkö kapsitteetti? Mahdollisuus myös ladata agrella multiplussan kautta 50ah/h. Mites talvisäilytys? Safiren vuoksi olisi hyvä voida jättää kytketyiksi. Paneelit talvella lumen peitossa. Lähinnä nyt olisi saada tuo akkuvalinta päätettyä...
Mulla on sama homma. Akuiksi oon ajatellut 4x280Ah(3.2V) Lfp+bms Eve LF280K Prismatic 280Ah - LiFePO4 - 3.2V B-grade - Prismatic - LiFePO4 - Rechargeable batteries | NKON tai 2x 250Ah Agm Akku Aokly AGM 12V 250Ah

Järkevä purkukapasiteetti 500Ah 12V agm akulle on 3000w eli n. 50%. Lfp akulla kai jopa 90%. Kuulostaa kovin pieneltä akkukapasiteelta, jos revitään myös pilvisinä päivinä syksyllä 2kw akuista, kun lataus on olematonta.


AGM on lyijyakku, joka tykkää pakkasesta kunhan on varattu täyteen
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.05.2023
Viestejä
6
Mulla on sama homma. Akuiksi oon ajatellut 4x280Ah(3.2V) Lfp+bms Eve LF280K Prismatic 280Ah - LiFePO4 - 3.2V B-grade - Prismatic - LiFePO4 - Rechargeable batteries | NKON tai 2x 250Ah Agm Akku Aokly AGM 12V 250Ah

Järkevä purkukapasiteetti 500Ah 12V agm akulle on 3000w eli n. 50%. Lfp akulla kai jopa 90%. Kuulostaa kovin pieneltä akkukapasiteelta, jos revitään myös pilvisinä päivinä syksyllä 2kw akuista, kun lataus on olematonta.


AGM on lyijyakku, joka tykkää pakkasesta kunhan on varattu täyteen
Kiitoksia. Linkkaamasi akut vaikuttavat kyllä mielenkiintoisilta vaihtoehdoilta. Juu,kahvinkeiton voisi pilvisinä päivinä hoitaa muutenkin. Ja vaikka kokonaan. Akkuihin en enempää haluisi satsata. Onkos noista ensimmäiseksi linkkaamistasi mitään kokemuksia? En ole tutustunut lifepo4 akkuihin vielä. Milläs hintaa noita saa suomeen ja mites talvikäyttö?
 
Liittynyt
25.05.2023
Viestejä
6
Kiitoksia. Linkkaamasi akut vaikuttavat kyllä mielenkiintoisilta vaihtoehdoilta. Juu,kahvinkeiton voisi pilvisinä päivinä hoitaa muutenkin. Ja vaikka kokonaan. Akkuihin en enempää haluisi satsata. Onkos noista ensimmäiseksi linkkaamistasi mitään kokemuksia? En ole tutustunut lifepo4 akkuihin vielä. Milläs hintaa noita saa suomeen ja mites talvikäyttö?
Tuleehan noista paneeleista huononmallakin säällä varmaankin edes se 600w päivässä? En osaa sanoa,kun vasta laitoin noi isommat katolle
 
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
71
Tuleehan noista paneeleista huononmallakin säällä varmaankin edes se 600w päivässä? En osaa sanoa,kun vasta laitoin noi isommat katolle
Kai niistä jotain tulee, mutta aika vähän. Mitä, jos on viikko pilvistä? Toki sulla on 50A laturi, niin sillä sitten. Kelaa hieman viestiketjua taaksepäin niin on juttua lifepo4 lämpötiloista ja bms elektroniikasta. Lfp etu on kuitenkin 10kertainen syklimäärä ja n. 90% purkutaso vs. Agm.

Tässä on mielenkiintoista juttua, kun joku Suomessa asuva kundi on tehnyt järjestelmän LiFePO4 akuilla:

 
Liittynyt
25.05.2023
Viestejä
6
Kai niistä jotain tulee, mutta aika vähän. Mitä, jos on viikko pilvistä? Toki sulla on 50A laturi, niin sillä sitten. Kelaa hieman viestiketjua taaksepäin niin on juttua lifepo4 lämpötiloista ja bms elektroniikasta. Lfp etu on kuitenkin 10kertainen syklimäärä ja n. 90% purkutaso vs. Agm.

Tässä on mielenkiintoista juttua, kun joku Suomessa asuva kundi on tehnyt järjestelmän LiFePO4 akuilla:

Juu täytyy tutkia. Tosin toi pakkasella latauskielto tulee vähän ongelmaksi. Ainahan voisi pelata vanhojen akkujen kanssa talvikäynnit,mutta ei oikein viitsisi alkaa enää säätämään noiden kanssa. Ei meillä tarpeen vaatiessa tule kulutusta läheskään noin paljoa. Aurinkoisina päivinä voi hoitaa työkalujen latailut. Tv,kännykät,valaistus,lämmitin ja 110l 12v kompressorijääkaappi tosin vie minkä vie,paitsi kylminä vuodenaikoina. Kahvit voi keitellä kaasulla.
 
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
71
Juu täytyy tutkia. Tosin toi pakkasella latauskielto tulee vähän ongelmaksi. Ainahan voisi pelata vanhojen akkujen kanssa talvikäynnit,mutta ei oikein viitsisi alkaa enää säätämään noiden kanssa. Ei meillä tarpeen vaatiessa tule kulutusta läheskään noin paljoa. Aurinkoisina päivinä voi hoitaa työkalujen latailut. Tv,kännykät,valaistus,lämmitin ja 110l 12v kompressorijääkaappi tosin vie minkä vie,paitsi kylminä vuodenaikoina. Kahvit voi keitellä kaasulla.
Tuolla aiemmin ketjussa on, että saa ladata vielä -20asteessa 0.05*akkukapasiteetti virtamäärällä. Eli vielä 280Ah akkuun 14A virta. Kannattaa varmistaa akkuvalmistan spekseistä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 509
Ja tosiaan jos sähköä on enemmän tarjolla kuin mitä akkuun voi syöttää, se sähkö kannattaa käyttää akuston lämmittämiseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
206 145
Viestejä
3 685 187
Jäsenet
64 445
Uusin jäsen
Xeli

Hinta.fi

Ylös Bottom