Aurinkopaneelit, hukkaan heitettyä rahaa vai hyvä sijoitus?

ykii

Lizard of Oz
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
676
ARA jakaa ilmeisesti aurinkopaneeleista max 25% energiatukea. Eli omasta 12000€ setistä saisi 3000€ takaisin. Kotitalousvähennystä saisin 2060€, joten kyllä tuo kannattaa, vaikka energiatodistuksen joutuukin päivittämään todisteeksi.

Minulla on nyt e-luku 163. Se on laskettu edellisen ARA tuen jälkeen kun vaihdoin öljystä VILPiin. Paljonkohan tuon pitäisi parantua että vaatimus täyttyy? :hmm:
" Esimerkiksi pientalon energiatehokkuuden tulee korjauksen jälkeen parantua vähintään 44 prosenttia verrattuna rakentamisajankohtaan. " Lähde: Ara: Aurinkopaneeleiden hankintaan voi saada ARAn energia-avustusta
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 991

ykii

Lizard of Oz
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
676
Itse tulkitsen niin että parannus alkuperäisestä rakentamisajankohdasta, eli sinulla voisi hyvin täyttyäkin (öljy -> VILP + aurinkopaneelit). Mutta kannattaa kysäistä ARA:sta.

Mulla on alkuperäinen maalämpötalo ja aurinkopaneelien asennus ei ehtoa luonnollisesti täyttänyt. Kotitalousvähennyksellä mentiin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 991
Itse tulkitsen niin että parannus alkuperäisestä rakentamisajankohdasta, eli sinulla voisi hyvin täyttyäkin (öljy -> VILP + aurinkopaneelit). Mutta kannattaa kysäistä ARA:sta.

Mulla on alkuperäinen maalämpötalo ja aurinkopaneelien asennus ei ehtoa luonnollisesti täyttänyt. Kotitalousvähennyksellä mentiin.
Sain siis jo aran tuen tuohon öljy-vilp vaihtoon kun e-luku parani. Tuntuisi hassulta että taas verrattaisi siihen mitä oli alunperin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Voiko noita Aran tukia hakea jälkikäteen? Kuvitellut että noi pitää hakea etukäteen ja siksi jäänyt hakematta...
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 991
Voiko noita Aran tukia hakea jälkikäteen? Kuvitellut että noi pitää hakea etukäteen ja siksi jäänyt hakematta...
Pitää hakea etukäteen. Jos tulee hylsy, niin sitten kotitalousvähennykseen. Minulla meni muistaakseni liki puoli vuotta remontista ennen kuin sain edellisella kerralla tuen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Äh, no se ei sitten auta... Ongelma näissä itse tehtävissä energiaremonteissa että edes kotitalousvähennyksiä ei saa...
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 050
Jonot käsittelyssä on tällä hetkellä maaliskuu 2022 :D

Ja jostan luin että molempia tukia ei saisi.Siis joko ara tai kotitalous. Tämä siis hämärämuisti kuva jos jollain parempi fakta niin tiskiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Voinee kuitenkin tilata firmalta ennen? Sopii sitten, että aloittavat vasta kun päätös tullut? Meinaan jos tilaat vasta maaliskuussa 2023 niin ne asennetaan syksyllä... Jos taas tilaa itse paneelit niin voi olla reipas hinta jos venyyttää tilauksen odottamaan päätöstä. Tosin varmaan löytyy yrityksiä jotka suosutuvat ottamaan nyt tilauksen vastaan ja lukitaan myyntipäivä sen jälkeen kun on saanut ara päätöksen. Kikkailua vaatii kyllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Tekevät tällä hetkellä päätöksiä jotka tulleet maalikuussa 2022..
Aivan niin eli pistät hakemuksen sisään niin ei mitään tietoa koska se on käsitelty... Eli 2023 syksy voisi olla realistinen, koska kesällä noita on tehty aivan pirusti. Todella hanakala kyllä tilata kun harva myyjä lukitsee hintaa nyt ja toimittaa vuoden päästä ellei ole isoa ilmaista varastoa missä voi kamaa säilöä. Toki varmaan moni voi sanoa, että joo onnistuu, mutta kun asennus tulee eikä ole mustaa valkoisella (koska sitä ei voi tilata ennen päätöstä) niin hinta on ihan jotain muuta jos/kun hinnat taas nousseet...

Vai toimiiko tuo prosessi jotenkin fiksummin?
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 050
Voit tehdä hakemuksen valmiiksi jos lasket kaikki muutokset. Sit kun tulee sieltä se aralta viesti että vastaanotettu voit tilata kamppeet ja saat takautuvasti ne. Mut se on eriasia onko tuota rahoitus enää silloin jäljellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Voit tehdä hakemuksen valmiiksi jos lasket kaikki muutokset. Sit kun tulee sieltä se aralta viesti että vastaanotettu voit tilata kamppeet ja saat takautuvasti ne. Mut se on eriasia onko tuota rahoitus enää silloin jäljellä.
Ok. Eli voi tilata heti kun hakemus sisällä, mutta jos hylsy päätös / tuki rahat loppu tulee ensi vuonna ja kulut tänä vuonna niin voiko kotitalousvähennystä esim hakea jälkikäteen pyytämällä korjausta verotukseen?
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 050
Ok. Eli voi tilata heti kun hakemus sisällä, mutta jos hylsy päätös / tuki rahat loppu tulee ensi vuonna ja kulut tänä vuonna niin voiko kotitalousvähennystä esim hakea jälkikäteen pyytämällä korjausta verotukseen?
Just noin.
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
281
Tänään lähti tulille reilu 6kw aurinkovoimala. Tuotot on näin sateisella ja pilvisellä säällä melko pieniä, mutta aivan täydessä pilvessäkin tulee parhaillaan 0,8-1kW sähköä katolta. Tuollakin määrällä kattaa kaikki taustalla pyörivät sähkölaitteet helposti. Aurinkoa odotellessa, jotta nähdään mitä sieltä sitten tulee ja onko sitten niin hyvä sijoitus. Hintaa laitokselle tuli aika tarkalleen 1e/w.
 
Liittynyt
14.04.2022
Viestejä
248
3,75 kW paneelisto tuli hankittua ja asennutettua taannoin. Järjestelmä on nyt ollut kytkettynä verkkoon viime viikon keskiviikosta lähtien ja jonkin verran on syyskuun lyhenevät päivät antaneet energiaa. \o/ Paneelit maksoivat asennuksineen 5010,70 €, josta työn osuudesta saa vielä 273,8 euroa takaisin kotitalousvähennyksen muodossa. Laitteiston takaisinmaksuhinta on siis 4736,9 €.

Olen kiinnostunut laitteiston takaisinmaksuajan laskemisesta ja seuraamisesta, johon liittyen minulla kysymys.

(tldr: Mitkä ostosähkön hintatekijät voin laskea säästöhyödyksi, kun käytän itse aurinkopaneelien tuottaman energian?)

Energiayhtiölle myydyn ylijäämäsähkön arvon (€) saan selville sähköyhtiön laskusta. Tämä on selkeä juttu, mutta mitkä kaikki ostosähkön hintatekijät voin vähentää saatuna säästöhyötynä itse käytetylle aurinkoenergialle?

Kun käytän paneelisähköä, minun ei tarvitse ostaa energiaa, maksaa siirtoa eikä sähköveroa näistä kilowattitunneista. Kuinka on siirtoyhtiön (Caruna) ja sähköyhtiön (Helen) perusmaksujen laita? Ne juoksevat joka tapauksessa, käytän osto- tai paneelisähköä. Toisaalta ne ovat selkeä (ja merkittävä) osa ostosähkön kokonaishinnasta. Alla on todellinen esimerkki koko viime vuodesta meidän taloudessamme:

Kokonaisostoenergiamäärä: 9856 kWh (ei paneelituottoa)
hinta yht. €hinta / kWh (%-osuus kokonaishinnasta)
Siirron perusmaksut397,8 €4,04 snt/kWh (26 %)
Energian siirtomaksut369,79 €3,75 snt/kwh (24 %)
Energian perusmaksut0 €0 snt/kWh
Energiamaksut513,62 €5,21 snt/kwh (33 %)
Sähkövero275,35 €2,79 snt/kwh (18 %)
Yhteensä1556,56 €15,79 snt/kwh

Oman ajatukseni mukaan en voi katsoa paneelien säästöhyödyksi siirron ja energian perusmaksuja, sillä ne juoksevat kaikesta huolimatta. Yllä olevan taulukon mukaan säästöhyöty itse käytetylle aurinkopaneelien tuottamalle kilowattitunnille olisi 11,75 snt/kWh. Vielä rautakangesta vääntäen: ostan energiaa suuremmalla yksikköhinnalla (15,79 snt/kWh), kuin paneelien energian käytöllä saan yksikköhinnassa hyötyä (11,75 snt/kwh). Olenko oikeassa, vai onko ajatuksessani jokin virhe?

Tässähän on vielä se nurinkurisuus, että aurinkopaneelin tuotto nostaa ostetun kilowattitunnin hintaa, sillä perusmaksujen suhteellinen osuus kokonaislaskusta kasvaa vaikka laskun loppusumma pienenisikin, kun ostosähkön määrä pienenee. Tästä johtuva ostosähkön yksikköhinnan nousu ei kasvata oman käytön kautta saatavaa säästöhyötyä takaisinmaksuajassa.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
45
Tänään lähti tulille reilu 6kw aurinkovoimala. Tuotot on näin sateisella ja pilvisellä säällä melko pieniä, mutta aivan täydessä pilvessäkin tulee parhaillaan 0,8-1kW sähköä katolta. Tuollakin määrällä kattaa kaikki taustalla pyörivät sähkölaitteet helposti. Aurinkoa odotellessa, jotta nähdään mitä sieltä sitten tulee ja onko sitten niin hyvä sijoitus. Hintaa laitokselle tuli aika tarkalleen 1e/w.
Hieno juttu siellä.
€/W on itsellänikin tavoitehinta -- miten tuohon pääsit?
Omalla kohdalla vaikea päästä _mihinkään_ hintaan, kun yhä syksyn tullessa tarjouspyyntöihin ei saa mistään vastauksia. Paikallinen sähkölaitoskin (josta olisi olettanut saavan vastauksen), ilmoitti sivuillaan lopettavansa laitteistojen toimitukset. Ihme meininki.
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
281
Hieno juttu siellä.
€/W on itsellänikin tavoitehinta -- miten tuohon pääsit?
Omalla kohdalla vaikea päästä _mihinkään_ hintaan, kun yhä syksyn tullessa tarjouspyyntöihin ei saa mistään vastauksia. Paikallinen sähkölaitoskin (josta olisi olettanut saavan vastauksen), ilmoitti sivuillaan lopettavansa laitteistojen toimitukset. Ihme meininki.
Tavarat ostin suoraan tukusta ilman välikäsiä ja asennus itse sähkötöihin asti. Vielä olisi noin 200e säästänyt jos olisi ottanut halvempaa kiinnikettä ym. ja tinkinyt laadussa. Pyrin tekemään kerralla hyvin niin nyt pitäisi vähintään sen 20vuotta kestää.
 
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
718
4.8kwp ja 472kWh. Paneelit ovat epäoptimaalisesti lähes vaakasuorassa keski/iltapäivä aurinkoa kohti. Nyt paistaa aurinko niin alhaalla että paras terä on poissa, varsinkin kun puut alkavat varjostaa. Tarkoituksena nyt testin vuoksi lisätä huawein optimoijia joka paneeliin, niin näkee saako vielä boostattua jotenkin.

Ajatuksena vielä laittaa toinen piiri paneeleita vaikka ylös talon seinustalle pystysuoraan, että saisi aamun auringon napattua talteen. Oli kyllä tukussakin paneelien hinnat nouseet yli 10% alkukevään kaupoista ....
5.7kwh verran paneeleita
444kwh elokuussa
Tuotta tosin 12 päivä alkaen kun paneelit asennettiin. Eli lähemäs 700kwh olisi tuottanut samalla keskiarvolla elokuussa.
 

ykii

Lizard of Oz
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
676
Yksinkertaistettuna "ostosähkön hinta sis. alv + sähkövero + siirtohinta sis alv."

Itsellä jokainen käytetty kWh on nyt noin 11,5 c "omaan pussiin".
Sulla on huikea ostosoppari tai alhainen siirtohinta? Täälläpäin Elenia ryöstää 8c/kWh (sis. verot) hinnalla.

Mulla Elokuussa myyntiin valui 528kWh. Kokonaistuottoa en tuolta kuukaudelta saa kun tuli hommattua Froniukseen datamanager vasta elokuun lopulla. 6kWp voimala kyseessä. Pyrin optimoimaan omaa käyttöä niin että käytetään sähkö itse kun spotin veroton hinta alitti 15c/kWh ja myydään kun enemmän. Säätötyökaluina sähköauto ja poreallas.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Sulla on huikea ostosoppari tai alhainen siirtohinta? Täälläpäin Elenia ryöstää 8c/kWh (sis. verot) hinnalla.

Mulla Elokuussa myyntiin valui 528kWh. Kokonaistuottoa en tuolta kuukaudelta saa kun tuli hommattua Froniukseen datamanager vasta elokuun lopulla. 6kWp voimala kyseessä. Pyrin optimoimaan omaa käyttöä niin että käytetään sähkö itse kun spotin veroton hinta alitti 15c/kWh ja myydään kun enemmän. Säätötyökaluina sähköauto ja poreallas.
Sähkö on mulle halpaa (5,89 c/kWh) vielä kevääseen 2024 asti. Siirtokin on edullista tässä Lahti Energian alueella, 2,73 c/kWh ja kk-hinta jossain seitsemän euron päällä. Johtunee siitä, että täällä on kuitenkin suurin osa taajama-aluetta eikä mitään käymättömiä korpimaita.

Keskimääräiset myyntihinnat ylituotolle on olleet ihan poskettomat. Elokuussa 31,56 c/kWh.. sain enemmän hyvitystä kuin muilta kesäkuukausilta vaikka myyntimäärä oli jo vähäisempi.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
989
Sulla on huikea ostosoppari tai alhainen siirtohinta? Täälläpäin Elenia ryöstää 8c/kWh (sis. verot) hinnalla.

Mulla Elokuussa myyntiin valui 528kWh. Kokonaistuottoa en tuolta kuukaudelta saa kun tuli hommattua Froniukseen datamanager vasta elokuun lopulla. 6kWp voimala kyseessä. Pyrin optimoimaan omaa käyttöä niin että käytetään sähkö itse kun spotin veroton hinta alitti 15c/kWh ja myydään kun enemmän. Säätötyökaluina sähköauto ja poreallas.
Melkein kuin omaa tekstiä olis lukenu, sillä erolla, että mulla ei ole aurinkovoimalaa vielä, mutta tulossa on :)
 
Liittynyt
04.09.2020
Viestejä
22
Olen kiinnostunut laitteiston takaisinmaksuajan laskemisesta ja seuraamisesta, johon liittyen minulla kysymys.
Kuten sanoitkin, kiinteitä perusmaksuja ei tarvitse ottaa huomioon koska ne maksetaan oli paneeleita tai ei.

Tämä ei suoraan vastaa takaisinmaksuajan laskentaan tai kysymykseesi, mutta eräs tapa hahmotella olisi jakaa paneelien investoinnin (vaikka 5000€) sähkön ostohinnalla (veroineen, siirtoineen, vaikka 15 snt/kWh). Tästä tulee 33 333 kWh, eli tämän verran energiaa aurinkopaneeleista pitäisi saada niiden elinkaaren aikana omaan käytöön että jäisi voiton puolelle verrattuna tapaukseen että ostaa kaiken verkosta. Jos oma järjestelmä tuottaisi vaikka 2400 kWh/vuosi, takaisinmaksuaika olisi 13,75 vuotta. Käytännössä kuitenkin osa tuottamastasi sähköstä menee (todennäköisesti) myyntiin eri hinnalla kuin ostosähkö, joten laskenta monimutkaistuu. Hatusta heitettynä jos vaikka myyntiä olisi 400 kWh vuodessa hinnalla 10 snt/kWh ja omakäyttöä 2000 kWh vuodessa, paneelien tuotto vuodessa (verrattuna tapaukseen jossa ei paneeleita) 400kWh x 10 snt/kWh + 2000 kWh x 15 snt/kWh = 340 €/vuosi, josta taas 5000/340 = 14,7 vuotta. Tämä ei taas vielä ota inflaatiota tai lainan korkoa huomioon. Korostan vielä kerran että luvut on päästä keksittyjä.
 
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
413
Voiko yhdessä sähköliittymässä olla kaksi invertteriä (3 kW ja 6 kW)? Sulakkeet 3x25.
 
Liittynyt
14.04.2022
Viestejä
248
Kuten sanoitkin, kiinteitä perusmaksuja ei tarvitse ottaa huomioon koska ne maksetaan oli paneeleita tai ei.

Tämä ei suoraan vastaa takaisinmaksuajan laskentaan tai kysymykseesi, mutta eräs tapa hahmotella olisi jakaa paneelien investoinnin (vaikka 5000€) sähkön ostohinnalla (veroineen, siirtoineen, vaikka 15 snt/kWh). Tästä tulee 33 333 kWh, eli tämän verran energiaa aurinkopaneeleista pitäisi saada niiden elinkaaren aikana omaan käytöön että jäisi voiton puolelle verrattuna tapaukseen että ostaa kaiken verkosta. Jos oma järjestelmä tuottaisi vaikka 2400 kWh/vuosi, takaisinmaksuaika olisi 13,75 vuotta. Käytännössä kuitenkin osa tuottamastasi sähköstä menee (todennäköisesti) myyntiin eri hinnalla kuin ostosähkö, joten laskenta monimutkaistuu. Hatusta heitettynä jos vaikka myyntiä olisi 400 kWh vuodessa hinnalla 10 snt/kWh ja omakäyttöä 2000 kWh vuodessa, paneelien tuotto vuodessa (verrattuna tapaukseen jossa ei paneeleita) 400kWh x 10 snt/kWh + 2000 kWh x 15 snt/kWh = 340 €/vuosi, josta taas 5000/340 = 14,7 vuotta. Tämä ei taas vielä ota inflaatiota tai lainan korkoa huomioon. Korostan vielä kerran että luvut on päästä keksittyjä.
Tykkään laskutapa-ajatuksestasi muuttaa investointi kilowattitunneksi takaisinmaksuajan hahmottelussa. :thumbsup: Esitykseksesi, kuinka paljon aurinkoenergiaa paneeleista tarvitaan omaan käyttöön, jotta laitteiston hinta saadaan kuoletettua, on hyvin havainnollinen ja tällä päästään helposti suurusluokkiin, joista takaisinmaksuajoissa puhutaan. Toki tällainen sisältää yksinkertaistuksia, mutta suuruusluokat tulevat hienosti esille. Vielä yksi käytännön laskuharjoitus: jaetaan esimerkissäsi olleen takaisinmaksuun tarvittava energiamäärä 33 333 kWh kiinteistön vuosikulutuksella 10 000 kwh/v = 3,33 v. Näin ollen kiinteistön kaikki sähkö pitäisi tuottaa 3 v. ja 4 kk ajan pelkästään aurinkoenergialla, jotta investointi maksaisi itsensä takaisin. Tämä ei ole mikään takaksinmaksuaikaesimerkki, vaan havainto suuruusluokista.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Näin ollen kiinteistön kaikki sähkö pitäisi tuottaa 3 v. ja 4 kk ajan pelkästään aurinkoenergialla, jotta investointi maksaisi itsensä takaisin. Tämä ei ole mikään takaksinmaksuaikaesimerkki, vaan havainto suuruusluokista.
Tuossa tietysti on se virhe, että eihän sitä investointia ole mikään pakko 3v ja 4kk:ssa takaisin saada vaan käytännössä investointi on maksanut itsensä takaisin siinä vaiheessa kun paneeleilla tuotettu oma kulutus (eli siitä saadut säästöt ostosähköön verrattuna) + ylituotannon myynti tekee euroissa X aikajanalla yhtä paljon kuin paneelien investointi miinus kotitalousvähennys on ollut. Jos tämä tapahtuu ennenkuin mikään osa laitteistosta hajoaa, niin sen jälkeen kaikki on vain voittoa.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 363
Tyhmä kysymys: jos MPPT-säätimen tehoraja on esim. 500w, tarkoittaako tuo Suomessa yhtä 400w paneelia? Vai tuottaako 400w paneeli vähemmän kuin nimellistehon, esim 250w (parhaimmillaan keskikesällä) jolloin niitä voisi liittää kaksi?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Ongelmahan on mitä lukuja käyttää laskuissa. Toki helppo laskea takaisinmaksuaika niin että saan aurinkopaneeleista X kWh vuodessa ja nyt maksan Y snt/kWh, mutta mitä sähkönhinta on tulevaisuudessa? Sehän pitkälti määrittää takaisinmaksuajan ja kun vielä mennään yksityiskohtiin niin paljonko oikeasti saa käytettyä siitä tiettynä hetkenä tuotetusta sähköstä järkevästi jne.
Hyvin lähitulevaisuus on helpompi, mutta kun aika alkaa mennä vuosiin niin laskuista saa ihan sellaiset kuin haluaa. Tuskin monikaan pari vuotta sitten ajatteli että kohta minä ostan kiinteällä 3snt/kWh -sopparilla ja myyn pävisin ylijäämän 30snt/kWh -hinnalla verkkoon :cigar2:
 
Liittynyt
14.04.2022
Viestejä
248
Tuossa tietysti on se virhe, että eihän sitä investointia ole mikään pakko 3v ja 4kk:ssa takaisin saada vaan käytännössä investointi on maksanut itsensä takaisin siinä vaiheessa kun paneeleilla tuotettu oma kulutus (eli siitä saadut säästöt ostosähköön verrattuna) + ylituotannon myynti tekee euroissa X aikajanalla yhtä paljon kuin paneelien investointi miinus kotitalousvähennys on ollut. Jos tämä tapahtuu ennenkuin mikään osa laitteistosta hajoaa, niin sen jälkeen kaikki on vain voittoa.
Ilmaisin itseäni huonosti. En tokikaan tarkoittanut, että investointi olisi maksettava tuossa ajassa. Oma havaintoni @poikkipuu 'n esimerkistä oli ensisijaisesti laskennan suuruusluokat ja se, kuinka hänen esimerkkilaskelmassaan käyttämä 33 333 kWh:n aurinkosähköntuotto vastaa meidän kiinteistössämme 3,33 vuoden = 3 v 4 kk kokonaissähkönkulutusta (10 000 kWh/v). Ihastuin hänen yksinkertaiseen tapaansa kääntää investointi (eurot) kilowattitunneiksi, jonka kautta on helppo pyöritellä suuruusluokkia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Ilmaisin itseäni huonosti. En tokikaan tarkoittanut, että investointi olisi maksettava tuossa ajassa. Oma havaintoni @poikkipuu 'n esimerkistä oli ensisijaisesti laskennan suuruusluokat ja se, kuinka hänen esimerkkilaskelmassaan käyttämä 33 333 kWh:n aurinkosähköntuotto vastaa meidän kiinteistössämme 3,33 vuoden = 3 v 4 kk kokonaissähkönkulutusta (10 000 kWh/v). Ihastuin hänen yksinkertaiseen tapaansa kääntää investointi (eurot) kilowattitunneiksi, jonka kautta on helppo pyöritellä suuruusluokkia.
Mutta (todennäköisesti) vain murto-osa kulutuksesta ja tuotosta osuu samaan ajankohtaan. Ja kun kWh:n ostohinta ja myyntihinta ovat erilaiset niin 10000 kWh paneeleista ja 10000kWh:n kulutus ei tarkoita plusmiinusnolla-tulosta.
 
Liittynyt
14.04.2022
Viestejä
248
Ongelmahan on mitä lukuja käyttää laskuissa. Toki helppo laskea takaisinmaksuaika niin että saan aurinkopaneeleista X kWh vuodessa ja nyt maksan Y snt/kWh, mutta mitä sähkönhinta on tulevaisuudessa? Sehän pitkälti määrittää takaisinmaksuajan ja kun vielä mennään yksityiskohtiin niin paljonko oikeasti saa käytettyä siitä tiettynä hetkenä tuotetusta sähköstä järkevästi jne.
Hyvin lähitulevaisuus on helpompi, mutta kun aika alkaa mennä vuosiin niin laskuista saa ihan sellaiset kuin haluaa. Tuskin monikaan pari vuotta sitten ajatteli että kohta minä ostan kiinteällä 3snt/kWh -sopparilla ja myyn pävisin ylijäämän 30snt/kWh -hinnalla verkkoon :cigar2:
Tämäpä juuri! Toki ennen hankintapäätöstä pyörittelin erilaisilla luvuilla potentiaalista takaisinmaksuaikaa. Jonkinlaisilla järkeviltä tuntuvilla luvuilla takaisinmaksuajat vaihtelivat 9,5 - 12 vuoden välillä.

Koska luvut ja Excelin pyöritys kiinnostavat, ajattelin pitää ainakin jonkinlaista seurantaa paneelien tuotoista, myydystä sähköstä ja omaan käyttöön jäävästä energiasta. Parin kolmen vuoden jälkeen näkee jo paremmin, minkälaisille käyrille järjestelmän tuotto ja takaisinmaksuaika asettuvat. Energian hinta on, kuten sanoitkin, suurin mysteeri pitkällä välillä.
 
Liittynyt
14.04.2022
Viestejä
248
Mutta (todennäköisesti) vain murto-osa kulutuksesta ja tuotosta osuu samaan ajankohtaan. Ja kun kWh:n ostohinta ja myyntihinta ovat erilaiset niin 10000 kWh paneeleista ja 10000kWh:n kulutus ei tarkoita plusmiinusnolla-tulosta.
Näinhän se on. @poikkipuu 'n alkuperäisessä vastauksessa kysymykseeni oli myös avattu juuri näitä samoja delemmoja. Hänhän käytti nimenomaan määritystä, kuinka paljon pitää saada omaan käyttöön. Aurinkoenergiajärjestelmän pitää tietysti tuottaa paljon enemmän, sillä myyntiin menevää osuutta ei tuossa ollut huomioitu. Ehkäpä taas yksinkertaistin ilmaisuani aikaisemmissa viesteissä tarpeettoman paljon, mutta toki olen tietoinen yllä mainituista tuotannon ja kulutuksen kohtaamisongelmista sekä sähkön osto- ja myyntihintojen eroista ja näiden vaikutusksesta järjestelmän takaisinmaksuaikaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Näinhän se on. @poikkipuu 'n alkuperäisessä vastauksessa kysymykseeni oli myös avattu juuri näitä samoja delemmoja. Hänhän käytti nimenomaan määritystä, kuinka paljon pitää saada omaan käyttöön. Aurinkoenergiajärjestelmän pitää tietysti tuottaa paljon enemmän, sillä myyntiin menevää osuutta ei tuossa ollut huomioitu. Ehkäpä taas yksinkertaistin ilmaisuani aikaisemmissa viesteissä tarpeettoman paljon, mutta toki olen tietoinen yllä mainituista tuotannon ja kulutuksen kohtaamisongelmista sekä sähkön osto- ja myyntihintojen eroista ja näiden vaikutusksesta järjestelmän takaisinmaksuaikaan.
Puhuit siitä miten tuotto vastaa reilun kolmen vuoden kulutusta, mutta niillä lukemilla ei ole keskenään paljoa tekemistä. En siis epäile ettetkö ymmärtäisi asiaa, ajatusleikkinähän tehdään kaikenlaisia tehdään kaikenlaisia kuten "jos kävelisit 10 vuotta putkeen niin pääsisit kuuhun asti" :whistling:
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
419
Melko mahdotonta on kannattavuutta arvioida usean vuoden päähän. Jos nämä suuret puistot yleistyvät tuulimyllyjen tapaan, niin pörssisähkön hinta ja samalla omista paneeleista saatu myyntihinta tipahtaa nollaan aina kun aurinko paistaa.
 
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
718
Kun ei ole vaihteiden netotusta käytössä verkkoyhtiössä, niin eikö kannattaisi hullun sähköhinnan aikaan syöttää aurigolla tuotettua sähköä ainoastaan yhteen vaiheeseen ja ottaa kaikki kuluttavat vehkeet pois siitä vaiheesta? Näin saisi maksimimäärän myyntiin. Onko kukaan kikkaillut?
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
419
Kun ei ole vaihteiden netotusta käytössä verkkoyhtiössä, niin eikö kannattaisi hullun sähköhinnan aikaan syöttää aurigolla tuotettua sähköä ainoastaan yhteen vaiheeseen ja ottaa kaikki kuluttavat vehkeet pois siitä vaiheesta? Näin saisi maksimimäärän myyntiin. Onko kukaan kikkaillut?
Ei kannata enää alkaa kikkailemaan, kun viimeistään vuoden vaihteessa pitäisi olla netotus kaikilla.

Ennen pyrittiin siihen, että kaikki kulutus olisi samassa vaiheessa tuoton kanssa. Äkkiä tuo tilanne kääntyi päälaelleen.
 
Liittynyt
27.07.2022
Viestejä
54
3,75 kW paneelisto tuli hankittua ja asennutettua taannoin. Järjestelmä on nyt ollut kytkettynä verkkoon viime viikon keskiviikosta lähtien ja jonkin verran on syyskuun lyhenevät päivät antaneet energiaa. \o/ Paneelit maksoivat asennuksineen 5010,70 €, josta työn osuudesta saa vielä 273,8 euroa takaisin kotitalousvähennyksen muodossa. Laitteiston takaisinmaksuhinta on siis 4736,9 €.

Olen kiinnostunut laitteiston takaisinmaksuajan laskemisesta ja seuraamisesta, johon liittyen minulla kysymys.

(tldr: Mitkä ostosähkön hintatekijät voin laskea säästöhyödyksi, kun käytän itse aurinkopaneelien tuottaman energian?)

Energiayhtiölle myydyn ylijäämäsähkön arvon (€) saan selville sähköyhtiön laskusta. Tämä on selkeä juttu, mutta mitkä kaikki ostosähkön hintatekijät voin vähentää saatuna säästöhyötynä itse käytetylle aurinkoenergialle?

Kun käytän paneelisähköä, minun ei tarvitse ostaa energiaa, maksaa siirtoa eikä sähköveroa näistä kilowattitunneista. Kuinka on siirtoyhtiön (Caruna) ja sähköyhtiön (Helen) perusmaksujen laita? Ne juoksevat joka tapauksessa, käytän osto- tai paneelisähköä. Toisaalta ne ovat selkeä (ja merkittävä) osa ostosähkön kokonaishinnasta. Alla on todellinen esimerkki koko viime vuodesta meidän taloudessamme:

Kokonaisostoenergiamäärä: 9856 kWh (ei paneelituottoa)
hinta yht. €hinta / kWh (%-osuus kokonaishinnasta)
Siirron perusmaksut397,8 €4,04 snt/kWh (26 %)
Energian siirtomaksut369,79 €3,75 snt/kwh (24 %)
Energian perusmaksut0 €0 snt/kWh
Energiamaksut513,62 €5,21 snt/kwh (33 %)
Sähkövero275,35 €2,79 snt/kwh (18 %)
Yhteensä1556,56 €15,79 snt/kwh

Oman ajatukseni mukaan en voi katsoa paneelien säästöhyödyksi siirron ja energian perusmaksuja, sillä ne juoksevat kaikesta huolimatta. Yllä olevan taulukon mukaan säästöhyöty itse käytetylle aurinkopaneelien tuottamalle kilowattitunnille olisi 11,75 snt/kWh. Vielä rautakangesta vääntäen: ostan energiaa suuremmalla yksikköhinnalla (15,79 snt/kWh), kuin paneelien energian käytöllä saan yksikköhinnassa hyötyä (11,75 snt/kwh). Olenko oikeassa, vai onko ajatuksessani jokin virhe?

Tässähän on vielä se nurinkurisuus, että aurinkopaneelin tuotto nostaa ostetun kilowattitunnin hintaa, sillä perusmaksujen suhteellinen osuus kokonaislaskusta kasvaa vaikka laskun loppusumma pienenisikin, kun ostosähkön määrä pienenee. Tästä johtuva ostosähkön yksikköhinnan nousu ei kasvata oman käytön kautta saatavaa säästöhyötyä takaisinmaksuajassa.
Tyhmä kysymys: jos MPPT-säätimen tehoraja on esim. 500w, tarkoittaako tuo Suomessa yhtä 400w paneelia? Vai tuottaako 400w paneeli vähemmän kuin nimellistehon, esim 250w (parhaimmillaan keskikesällä) jolloin niitä voisi liittää kaksi?

Sulla todennäköisesti Voltit ja Watit vaan sekaisin?
 
Liittynyt
27.07.2022
Viestejä
54
Tuttavilla Hämeenlinnassa oli kaupungin arkkitehti vaatinutkin luvat aurinkopaneelien asennuksille sis. naapurien kuulemiset.

Aika paljon näitä on tuttavapiirissäkin asennettu ja ensimmäinen kerta, kun lupavaatimus tullut esille, kun tehdään okt katolle sekä Lappeen suuntaisesti. Tämä toki taajamassa ja kadun puolella.

Mites muualla päin Suomea?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Ei vaadi edes toimenpidelupaa, koska musta kattopelti ja mustat paneelit. Kunhan vaan asensi.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Tuttavilla Hämeenlinnassa oli kaupungin arkkitehti vaatinutkin luvat aurinkopaneelien asennuksille sis. naapurien kuulemiset.

Aika paljon näitä on tuttavapiirissäkin asennettu ja ensimmäinen kerta, kun lupavaatimus tullut esille, kun tehdään okt katolle sekä Lappeen suuntaisesti. Tämä toki taajamassa ja kadun puolella.

Mites muualla päin Suomea?
Meillä ei tarvinnut mitään kun asennus ei ollut julkisivun suunnassa. Julkisivun suunnassa olisi riittänyt toimenpideilmoitus.
 
Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
171
Kotisol myy ylihintaisia järjestelmiä vanhuksille :mad:


Melko moraalitonta toimintaa

#kotisol
Lähinnä kusetusta ja alimpaa sakkia. Saunassa ei ole tilaa, mutta siinä ihan lähettyvillä on yksi paikka, johon voisi sopia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Kotisol myy ylihintaisia järjestelmiä vanhuksille :mad:


Melko moraalitonta toimintaa

#kotisol
Melkoinen koijarifirma. 2kW järjestelmä myyty 25 000€ hintaan 86-vuotiaalle vanhukselle, joka ei ole ymmärtänyt mitä hänelle on myyty ja järjestelmä asennettu romahtamiskunnossa olevan navetan katolle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Melkoinen koijarifirma. 2kW järjestelmä myyty 25 000€ hintaan 86-vanhukselle ja järjestelmä asennettu romahtamiskunnossa olevan navetan katolle.
Todellakin. Ja kyseisestä firmasta on tehty jutun mukaan viimeisen kahden vuoden aikana yli sata valitusta kilpailu- ja kuluttajavirastoon. Eikä firman toimari kommentoi mitään. Miten on mahdollistä että tässä maassa saa tuollainen huijarifirma jatkaa toimintaansa?
 
Liittynyt
26.04.2022
Viestejä
75
Tuttavilla Hämeenlinnassa oli kaupungin arkkitehti vaatinutkin luvat aurinkopaneelien asennuksille sis. naapurien kuulemiset.

Aika paljon näitä on tuttavapiirissäkin asennettu ja ensimmäinen kerta, kun lupavaatimus tullut esille, kun tehdään okt katolle sekä Lappeen suuntaisesti. Tämä toki taajamassa ja kadun puolella.

Mites muualla päin Suomea?
Oulussa samaa byrokraattista paskaa. Lupia, katselmuksia jne. Kaikki naapurit piti kiertää läpi ja kysyä ok asennukseen. Semmoisetkin joille paneelit ei edes näy. No katolla ovat nyt 3 viikkoa olleet ja 4.05kW systeemistä irronnut parhaimmillaan 3.58kW vaikka aurinkoa ei ole viime viikkoina juuri näkynyt. Tyytyväinen kuitenkin olen.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 339
Viestejä
4 157 817
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom