Aurinkopaneelit, hukkaan heitettyä rahaa vai hyvä sijoitus?

Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
46
Nyrkkisääntökin on parempi kuin ei mitään jos haluaa laskeskella tuottoa. Mutta onko tuo laskemasi tuotto se mitä paneelit koko vuodessa käytännössä tuottaa, eli osan käytät itse ja osan myyt, vai se minkä saat oikeasti käyttöön ja päälle tulee vielä myyntiin menevä sähkö ja jos niin mikäs nyrkkisääntökaava siihen käy? :) Lähinnä yritän miettiä voisiko jotain karkeaa laskutoimitusta tehdä jo tuolla perusteella: jos laskee että sähkö maksaa vaikka sen 20c/kWh niin 2700kWh tekisi 540€ vuosisäästön, jos käytät sen kaiken itse. Tai no, käytännössä enemmän kun tuosta 2700kWh:sta valtakunnanverkosta ostettuna maksat päälle vielä siirron ja veron...
Nykyään ei ole enää niin suurta eroa käyttääkö itse vai ei, kun myymällä saa lähes markkinahinnan. Erotus on tosiaan tuon siirron ja veron verran, joka on suhteellisesti pienempi mitä kalliimpi sähkö on. Jos haluaa tarkemmin laskeskella niin sitten pitäisi verrata tuotantokäyriä ja kulutuskäyriä.

Eli kun itse käytän itse tuottamani sähkön säästän 20c+ 4c + 2,8c / kw (sähkö+siirto+vero). Jos taas myyn sähkön säästän =saan rahaa sen 20snt. Kun sähkön hinta oli 5c / kWh tasoa niin tällöin oman kulutuksen merkitys oli suurempi.

edit: pitkällä aikavälillä tämä kuvio ei kyllä ole toimiva jos iso osa kansalaisista alkaa tuottaa aurinkosähköä. Ei tuolle kesällä tuotettavalle ylijäämäsähkölle riitä kysyntää ja kukaan ei siitä sitten suostu maksamaan.
 
Liittynyt
04.05.2021
Viestejä
16
Taisin täällä jo kysellä mutta ei kukaan vastaillut: Onko kellään Vaasan sähköllä aurinkosähkön myynti/osto sopimusta? Näkyykö teillä myyty sähkö missä? En nimittäin löydä webbipalvelusta, enkä laskulta. Eli vähän epäilen toimiiko myynti- (vai onko se osto-) soppari kun ei tosiaan näy kwh:ta tai senttejä missään.
ootko solminut erikseen myyntisopimuksen vaasan sähkön kanssa? Itse myyn Helenille sähköä ja ostan heleniltä sähköä, molempiin suuntiin tehty omat sopimukset.
Myytyä sähköä en juuri pysty reaaliaikaisesti seuraamaan muuten kuin että katson paljon olen päivässä sähköä tuottanut versus mitä olen itse siitä kuluttanut, niin loput mennyt myyntiin.
Kuukausilasku tulee normaalisti yhtiöltä ja viimeaikoina ollut miinusmerkkinen, eli sähköyhtiö maksanut mullepäin noin 350 euroa kuukaudessa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
828
Aiemmin olin monen vuosien ajan laskeskellut miten aurinkopaneelijärjestelmä ei vaan kannata kun takaisinmaksuajat ovat niin pitkiä. Viime viikolla tuli pieni pelko persiiseen nousevien sähkönhintojen myötä, että ensi keväänä settejä ei saa enää mistään kun kysyntä räjähtää käsiin kun ensi talvena ihmiset havahtuvat vallitsevaan tilanteeseen maksellessa hirveitä sähkölaskuja.

Hommasin kaverin firman kautta 3kW setin (8 paneelia, 3kW froniuksen invertteri + kaikki muut tarvittavat kamat) 3800€ hintaan kotipihaan roudattuna. Ajattelin itse tehdä mekaanisen asennuksen ja sähkäri hoitelee sitten kytkennät ja käyttöönoton. Ei varmaan ollut markkinoiden halvin setti, mutta kamat vaikuttivat aika laadukkaita. Pitänee tänne sitten raportoida miten homma etenee. Tällä viikolla pitäisi kuorman saapua pihaan.

Oma asennuspaikka on autotallin katto etelään, johon paistaa käytännössä koko päivän iltaan asti. Eli teorissa tuolla sen 2700kWh olisi vuodessa mahdollista saada. Joku nyrkkisääntö kuulemma on, että 0,9 * systeemin teho (W) saisi karkean arvion vuosituotosta kilowattitunteina. Eli 3000W * 0,9 = 2700kWh. Toki ziljoona eri muuttujaa tähän vaikuttaa, mutta noin suurin piirtein.

Katselin viime vuoden kulutusta ja se oli ollut jotain 18000kWh luokkaa. Talvikuukaisina palaa se 2700kW eli koko vuoden tuotto jo yhdessä kuukaudessa. Varmaankin jossain vaiheessa sitten harkittava jotain 6kW systeemiä ihan talon katolle asennettuna, sen vertaa jyrkkä ja korkea katto, ettei sinne viitsi mennä itse kiipeilemään.
Tein itse laskutoimitukset PVGIS:n avulla ja tulos on pitänyt tähän mennessä hyvin paikkansa (tässä linkki, josssa on myös hyvä ohje: PVGIS - Aurinkovirta.fi). Itse arvelin saavani ulos 9,6 kWp:n järjestelmällä 6000 - 7000 kWh. Tällä viikolla vuosituotto ylittänee jo 5000 kWh:n rajan, joskaan tuotantoa ei päässyt syntymään maaliskuussa, kun järjestelmä valmistui vasta maaliskuun lopussa ja sen sai otettua käyttöön kuun vaihteessa.

Tuottoa tulisi varmasti jonkin verran enemmän, jos paneelit olisi suunnattu etelään, mutta meillä suurin osa paneeleista on suunnattu iltapäiväauringon suuntaan, joka on siinä mielessä hyvä, että iltapäivän tunneilla sähköä tarvitaan ehkä enemmän kuin keskipäivällä.

Nyt tilasin kuitenkin lisää paneeleita, ja ne asennetaan idän puoleiselle lappeelle entisten lisäksi. Tuottoa ei pääse syntymään ehkä niin paljon, mutta tällä ratkaisulla onnistutaan on kuitenkin mahdollista hyödyntää aurinkovoimaa entistä tehokkaammin jo aamun ja aamupäivän aikana, jonne sijoittuvat yleensä myös vuorokauden kalleimmat pörssihinnat illan lisäksi.

Pienellä järjestelmällä on toki mahdollista peittää kulutusta, mutta kuten aiemmassa viestissä totesin, niin sillä ei juurikaan latailla sähköautoa tai edes hybridiä.
 
Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
171
Nykyään ei ole enää niin suurta eroa käyttääkö itse vai ei, kun myymällä saa lähes markkinahinnan. Erotus on tosiaan tuon siirron ja veron verran, joka on suhteellisesti pienempi mitä kalliimpi sähkö on. Jos haluaa tarkemmin laskeskella niin sitten pitäisi verrata tuotantokäyriä ja kulutuskäyriä.

Eli kun itse käytän itse tuottamani sähkön säästän 20c+ 4c + 2,8c / kw (sähkö+siirto+vero). Jos taas myyn sähkön säästän =saan rahaa sen 20snt. Kun sähkön hinta oli 5c / kWh tasoa niin tällöin oman kulutuksen merkitys oli suurempi.

edit: pitkällä aikavälillä tämä kuvio ei kyllä ole toimiva jos iso osa kansalaisista alkaa tuottaa aurinkosähköä. Ei tuolle kesällä tuotettavalle ylijäämäsähkölle riitä kysyntää ja kukaan ei siitä sitten suostu maksamaan.
Muistahan, että myydessä poistetaan arvonlisävero (24%). Ostaessasi toki joudut sen maksamaan. Yleensä SPOT-hinnat ovat ilmoitettu ALV:n kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Minulla päivittyy Fortumin sivuille/sovellukseen myynnit päivän viiveellä. @Anagonda näkyykö sinulla myynnit kuitenkin ok siirtoyhtiön palvelussa?
Kun en löydä mitään tietoja myynnistä. Verkon omistaa Nurmijärven sähkö ja heidän palvelustaan näen tunteja kun sähkö olen verkosta ostanut 0,00kwh. Toisaalta todella paljon on myös tunteja kun olen ostanut 0,01kwh. Eli kuulostaa joltain ongelmalta, koska noita 10wh tunteja on reilusti. Verkkoyhtiö jo vaihtoi mittarin uudempaan, koska vanhassa mallissa oli kuulemma havaittu haasteita mittaustarkkuudessa.

Nurmijärven sähkön Venla palvelussa näkyy vain Sähkönkulutus talvi ja sähkönkulutus muu aika. Ei mitään myynnistä.
Vaasan sähköllä sama juttu. Ei ole palvelussa mitää omaa solua myynnille.
Sama on myös e-laskuissa, niissä ei ole kuin kulutusta listattuna. Järjen mukaan siellä pitäisi näkyä erikseen rivi joka on - merkkinen?

Myyntisoppari siis on tehty Vaasan sähkön kanssa Toukokuussa. En millään usko että kun talon perus kulutus on noin 800w/h niin ei muka koko kesänä 4,4kw aurinkosetistä olisi mennyt wattiakaan myyntiin. Varsinkin kun lähes koko hienäkuu oltiin reissussa joten pelkkä taustakulutus on lähes joka tunnilla.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Muistahan, että myydessä poistetaan arvonlisävero (24%). Ostaessasi toki joudut sen maksamaan. Yleensä SPOT-hinnat ovat ilmoitettu ALV:n kanssa.
Toi on kyllä todella hanurista. Pitäis varmaan hankkia paneelit ja siirtää sähkösopimus ALVillisen firman nimiin, niin ei saisi valtio kusetettua tuossa.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Toi on kyllä todella hanurista. Pitäis varmaan hankkia paneelit ja siirtää sähkösopimus ALVillisen firman nimiin, niin ei saisi valtio kusetettua tuossa.
Eihän se mikään kusetus ole, koska et myöskään itse myyjänä tilitä alvia valtiolle.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Eihän se mikään kusetus ole, koska et myöskään itse myyjänä tilitä alvia valtiolle.
No ei toki, mutta maksan kuitenkin ALVit aurinkopaneeleista. Eli jos koko aurinkopaneelikuvion hoitaisi ALV-velvollinen taho, niin säästäisi noi aurinkopaneelien ALVit.

Teoriassa sähkölaitoksetkin voisi myydä tuon kuluttajilta ALVittomasti ostetun sähkön takaisin kuluttajille pienemmällä ALVilla (marginaaliverotuksella), mutta ilmeisesti ovat katsoneet että määrät on niin vähäisiä että ennemmin kannattaa nyhtää kuluttajilta vähän enemmän ALVia. Niillehän se on vain läpikulkuerä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
224
Kun en löydä mitään tietoja myynnistä. Verkon omistaa Nurmijärven sähkö ja heidän palvelustaan näen tunteja kun sähkö olen verkosta ostanut 0,00kwh. Toisaalta todella paljon on myös tunteja kun olen ostanut 0,01kwh. Eli kuulostaa joltain ongelmalta, koska noita 10wh tunteja on reilusti. Verkkoyhtiö jo vaihtoi mittarin uudempaan, koska vanhassa mallissa oli kuulemma havaittu haasteita mittaustarkkuudessa.

Nurmijärven sähkön Venla palvelussa näkyy vain Sähkönkulutus talvi ja sähkönkulutus muu aika. Ei mitään myynnistä.
Vaasan sähköllä sama juttu. Ei ole palvelussa mitää omaa solua myynnille.
Sama on myös e-laskuissa, niissä ei ole kuin kulutusta listattuna. Järjen mukaan siellä pitäisi näkyä erikseen rivi joka on - merkkinen?

Myyntisoppari siis on tehty Vaasan sähkön kanssa Toukokuussa. En millään usko että kun talon perus kulutus on noin 800w/h niin ei muka koko kesänä 4,4kw aurinkosetistä olisi mennyt wattiakaan myyntiin. Varsinkin kun lähes koko hienäkuu oltiin reissussa joten pelkkä taustakulutus on lähes joka tunnilla.
Sulla pitäisi löytyä Nurmijärven sähkön online palvelusta 2 sopimusta "TUOTANNON SIIRTOSOPIMUS" ja "VERKKOPALVELUSOPIMUS". Venla-palvelusta pitäisi löytyä erikseen "tuotanto" ja "sähkönkulutus". Nurmijärven sähkö ei tunti/vaihenetota (ja hyvä niin näillä sähkönhinnoilla ;)) joten tuollaiset 0,01kwh osto samaan aikaan myynnin kanssa on ihan ok.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
650
Kun en löydä mitään tietoja myynnistä. Verkon omistaa Nurmijärven sähkö ja heidän palvelustaan näen tunteja kun sähkö olen verkosta ostanut 0,00kwh. Toisaalta todella paljon on myös tunteja kun olen ostanut 0,01kwh. Eli kuulostaa joltain ongelmalta, koska noita 10wh tunteja on reilusti. Verkkoyhtiö jo vaihtoi mittarin uudempaan, koska vanhassa mallissa oli kuulemma havaittu haasteita mittaustarkkuudessa.

Nurmijärven sähkön Venla palvelussa näkyy vain Sähkönkulutus talvi ja sähkönkulutus muu aika. Ei mitään myynnistä.
Vaasan sähköllä sama juttu. Ei ole palvelussa mitää omaa solua myynnille.
Sama on myös e-laskuissa, niissä ei ole kuin kulutusta listattuna. Järjen mukaan siellä pitäisi näkyä erikseen rivi joka on - merkkinen?

Myyntisoppari siis on tehty Vaasan sähkön kanssa Toukokuussa. En millään usko että kun talon perus kulutus on noin 800w/h niin ei muka koko kesänä 4,4kw aurinkosetistä olisi mennyt wattiakaan myyntiin. Varsinkin kun lähes koko hienäkuu oltiin reissussa joten pelkkä taustakulutus on lähes joka tunnilla.
Näkyykö tuolla tuotantotunnus? Kirjautuminen Datahubin asiakasportaaliin
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 350
Saako mistään avaimet käteen paketteja kokoluokkaan 1.5kw? Tuntuvat olevan paljon tehokkaampia kaikki.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Saako mistään avaimet käteen paketteja kokoluokkaan 1.5kw? Tuntuvat olevan paljon tehokkaampia kaikki.
Kai sitä tilaamalla saa. Noin pieni voimala lienee mikroinvertterillä, niihinhän saa esim. 4 paneelia kiinni kerralla.

Mutta ei siinä rahallisesti välttämättä säästä niin paljon kuin kuvittelisi verrattuna vaikka 3 kW ketjuinvertteriin ja vajaan 4 kWp:n panelistoon.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Ainakin jos meinaa liittää verkkoon, eli ei pysty itse tekemään sähköasennuksia (ellei sit ole lupia) niin kovin pienessä voimalassa tulee äkkiä asennuskulujen osuus kovin korkeaksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 350
Kai sitä tilaamalla saa. Noin pieni voimala lienee mikroinvertterillä, niihinhän saa esim. 4 paneelia kiinni kerralla.

Mutta ei siinä rahallisesti välttämättä säästä niin paljon kuin kuvittelisi verrattuna vaikka 3 kW ketjuinvertteriin ja vajaan 4 kWp:n panelistoon.
Kulutus on luokkaa 300kwh/kk, 4kw järjestelmä on aika iso sellaiseen?
 

moz

Liittynyt
06.11.2019
Viestejä
22
Tätä keskustelua on ollut mielenkiintoista seurata ja olen itsekin suunnitellut auringon valjastamista hyötykäyttöön. Olen kysellyt tarjouksia 5-10kWp setistä nyt jonkin verran paikallisilta ja valtakunnallisilta toimittajilta ja puhelinkeskustelujen alustavat hinta-arviot ovat heitelleet aika isolla haitarilla.

Nyt tuli ensimmäinen omaan silmään varteenotettava tarjous. Tämä toimittaja kävi eilen paikan päällä katolla kiipeilemässä ja mittailemassa kun suurin osa muista toimittajista on varaillut vain etäpalevereita kartoitukseen. Toimitusaikakin olisi passeli 3 viikkoa. Hyvät vaikutelmat siis noin muuten, mutta näkevätkö viisaammat foorumilaiset tässä tarjouksessa mitään vikaa? Harjakatto on tosiaan itä-länsi suunnassa ja vaikka paneelien piikkituotto ylittää invertterin kapasiteetin, ei sitä pitäisi käydä kuin ehkä pienen hetken keskipäivällä ja tuo invertteri osaa kuulemma sen hanskata. 5kW invertteri olisi osaksi senkin takia, että niitä jopa saa. Isommissa lasketaan toimitusajat tällä hetkellä kuukausissa. Hintaan sisältyy tosiaan myös antennin siirto talon toiselle sivulle pois varjostamasta.

tarjous1.jpg
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Joo siis nimenomaan on usein järkevää mitoittaa absoluuttinen piikki hieman suuremmaksi kuin invertteri. Jos keskimäärin yhtenä tuntina päivässä menettää 10% tehosta, niin se kokonaismerkitys on alle 1%.

Esim. tässä aiheesta videota

Oliko siitä mitään laskelmaa paljonko todellinen huipputeho sijainnissasi tuollaisella 9,4 kWp paneelistolla olisi? Eli paljonko enemmän kuin 5kW?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
650
Tätä keskustelua on ollut mielenkiintoista seurata ja olen itsekin suunnitellut auringon valjastamista hyötykäyttöön. Olen kysellyt tarjouksia 5-10kWp setistä nyt jonkin verran paikallisilta ja valtakunnallisilta toimittajilta ja puhelinkeskustelujen alustavat hinta-arviot ovat heitelleet aika isolla haitarilla.

Nyt tuli ensimmäinen omaan silmään varteenotettava tarjous. Tämä toimittaja kävi eilen paikan päällä katolla kiipeilemässä ja mittailemassa kun suurin osa muista toimittajista on varaillut vain etäpalevereita kartoitukseen. Toimitusaikakin olisi passeli 3 viikkoa. Hyvät vaikutelmat siis noin muuten, mutta näkevätkö viisaammat foorumilaiset tässä tarjouksessa mitään vikaa? Harjakatto on tosiaan itä-länsi suunnassa ja vaikka paneelien piikkituotto ylittää invertterin kapasiteetin, ei sitä pitäisi käydä kuin ehkä pienen hetken keskipäivällä ja tuo invertteri osaa kuulemma sen hanskata. 5kW invertteri olisi osaksi senkin takia, että niitä jopa saa. Isommissa lasketaan toimitusajat tällä hetkellä kuukausissa. Hintaan sisältyy tosiaan myös antennin siirto talon toiselle sivulle pois varjostamasta.

Itsellä 6kwh invertteri ja paneelit 8+16 x 375w.
Parhaimpina päivinä leikkaantunut tuotto tuohon 6kwh rajaan tunnin ajan todella miedosti.
5kwh rajan ylittää noin 6:n tunnin ajan, joten aika paljon menis hukkaan tuottoja tuolla invertterillä.
 

moz

Liittynyt
06.11.2019
Viestejä
22
Oliko siitä mitään laskelmaa paljonko todellinen huipputeho sijainnissasi tuollaisella 9,4 kWp paneelistolla olisi? Eli paljonko enemmän kuin 5kW?
Ei ollut suoraan tästä kohteesta laskelmia, mutta sain vertailukäyriä kuulemma hyvin vastaavasta asennuksesta mutta reilu 6kWp paneeleilla ja niissä huipputuotto huiteli hyvänä päivänä vähän neljän alla. Minun matikalla tarkoittaa että tosiaan jonkin verran leikkaisi noilla meille mitoitetuilla paneeleilla ja tuolla invertterillä. Mietin vaan kuinka merkittävistä eroista tässä puhutaan rahallisesti. Ja tosiaan 5kW inverttereitä saisi nopsaan, isompia todennäköisesti ei.

Itsellä 6kwh invertteri ja paneelit 8+16 x 375w.
Parhaimpina päivinä leikkaantunut tuotto tuohon 6kwh rajaan tunnin ajan todella miedosti.
5kwh rajan ylittää noin 6:n tunnin ajan, joten aika paljon menis hukkaan tuottoja tuolla invertterillä.
Ok, kiitos tästä. Pistäähän tuo miettimään. Onko sullakin paneelit suoraan itä-länsisuuntaan? Jos katson tätä huipputuottopäivää noista saamistani vertailukäyristä ja lisään omaa tilannetta vastaavan maksimioton niin ei tuosta saannista kovin iso osa toisaalta suhteellisesti jää viivan yläpuolelle.
 

Liitteet

Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
No tää nyt ei varmasti oo samaan ilmansuuntaan, mutta omien paneeleiden tuotto täysin pilvettömänä päivänä (9.8.) skaalattuna 6,2kW max teholle.

1660238105895.png


Eli skaalasin tuoton niin että maksimi olisi 6,2kW (eli 66% * 9,4kWp) (keskimmäinen sarake) ja jos tuotto rajataan max 5kW (3. sarake) niin tällaisena huippupäivänä jäisi siis 10% tuotosta saamatta. Huippupäiviä on ehkä 1/5 päivistä ja muina kuin huippupäivinä vajaus olisi alle 10% tai ei välttämättä mitään.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: moz
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Ja keskikesällä suorassa porotuksessa alkaa paneelien tuotto laskea lämpötilan vuoksi siihen malliin, että leikkuria tarvitaan harvemmin. Itsellä oli usein tuotto 2,85-2,9 kW heinäkuussa parhailla keleillä. 3kW invertteri ja 3,85 kWp paneelisto. Isompi määrä paneeleja tuottaa sitten selvästi enemmän niillä huonommilla säillä (ja herättää invertterin aiemmin kun jännite nousee tarpeeksi).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
650
Ei ollut suoraan tästä kohteesta laskelmia, mutta sain vertailukäyriä kuulemma hyvin vastaavasta asennuksesta mutta reilu 6kWp paneeleilla ja niissä huipputuotto huiteli hyvänä päivänä vähän neljän alla. Minun matikalla tarkoittaa että tosiaan jonkin verran leikkaisi noilla meille mitoitetuilla paneeleilla ja tuolla invertterillä. Mietin vaan kuinka merkittävistä eroista tässä puhutaan rahallisesti. Ja tosiaan 5kW inverttereitä saisi nopsaan, isompia todennäköisesti ei.


Ok, kiitos tästä. Pistäähän tuo miettimään. Onko sullakin paneelit suoraan itä-länsisuuntaan? Jos katson tätä huipputuottopäivää noista saamistani vertailukäyristä ja lisään omaa tilannetta vastaavan maksimioton niin ei tuosta saannista kovin iso osa toisaalta suhteellisesti jää viivan yläpuolelle.
Itä-Länsi, jonkinverran koillinen-lounassuuntaan lappeet.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
493
Joo siis nimenomaan on usein järkevää mitoittaa absoluuttinen piikki hieman suuremmaksi kuin invertteri. Jos keskimäärin yhtenä tuntina päivässä menettää 10% tehosta, niin se kokonaismerkitys on alle 1%.

Esim. tässä aiheesta videota

Oliko siitä mitään laskelmaa paljonko todellinen huipputeho sijainnissasi tuollaisella 9,4 kWp paneelistolla olisi? Eli paljonko enemmän kuin 5kW?
Paneelit voi mainostaa 400wattia mutta todellinen tuotto on vaan 300wattia. itellä 375w panelit testeissä mutta sitte realworld on siinä 280wattia
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Paneelit voi mainostaa 400wattia mutta todellinen tuotto on vaan 300wattia. itellä 375w panelit testeissä mutta sitte realworld on siinä 280wattia
Paneelithan mainostaa tuottoa tietylle paisteen määrälle (yleensä käsittääkseni 1000 W/m² tietyssä lämpötilassa (arvaus 20°C). Jos (kun) paistetta on vähemmän tai lämpö suurempi niin tuotto on pienempi. 400W paneeli on luultavasti n. 2m² kokoinen, jolloin hyötushde olisi luokkaa 20%.

Yritin vähän etsiä mutta en tähän hätään löytänyt tietoa paljonko suomessa enimmillään aurinko säteilee, eli saadaanko koskaan tuota 1000 W/m²...
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Ja kannatta muistaa et lämpö syö myös hyvin huipputehoja. Asia josta ainakaan myyjät harvemmin muistaa mainita.
 
Liittynyt
25.08.2018
Viestejä
59
Ja kannatta muistaa et lämpö syö myös hyvin huipputehoja. Asia josta ainakaan myyjät harvemmin muistaa mainita.
Jep. Itsellä 4.92kW järjestelmä, aurinkoisena hellepäivänä tuotto pyörii 3.4kW -> 3.8kW välillä, riippuen kuinka suoraa auringonpaiste on, musta katto vaikuttaa varmasti asiaan. Pientä pilvisyyttä, niin tuotto on helposti 4.6kW tai enemmän.
 
Liittynyt
22.07.2022
Viestejä
32
Yritin vähän etsiä mutta en tähän hätään löytänyt tietoa paljonko suomessa enimmillään aurinko säteilee, eli saadaanko koskaan tuota 1000 W/m²...
Noin 800 W/m2 eteläisessä Suomessa, mutta se on maantasoon. Paneelithan ovat harjakatolla paremmassa kulmassa aurinkoon.
Yli tuhanteen kilowattiin/vuosi/neliömetri päästään myös eteläisessä Suomessa parhaimmillaan.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Jep. Itsellä 4.92kW järjestelmä, aurinkoisena hellepäivänä tuotto pyörii 3.4kW -> 3.8kW välillä, riippuen kuinka suoraa auringonpaiste on, musta katto vaikuttaa varmasti asiaan. Pientä pilvisyyttä, niin tuotto on helposti 4.6kW tai enemmän.
Tuttu juttu. Itsellä on 4.88kW ja kuumana pyörii siinä maksimissaan 3.9kW kohdalla. Nyt kun ollut viileämpää niin 4.4kW antaa koko sen ajan kun Aurinko paistaa siinä optimaalisesti 11:30 - 16:30 välillä. Ei tämä toki ylläri ollut, mutta muutamalle tutulle joutunut avaamaan hieman tätä, kun olivat sitä mieltä et heidän paneeleissa jotain vikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
60
Tällainen tarjous tuli Aurinkoteholta. 50% asennuskuluja, kotitalousvähennyksen jälkeen 7814€ setti. Mitä lankaa taaksepäin selaillut, niin samankokoista pakettia saanut 7 - 8000€ tarjouksiakin, näissä ei tuota kotitalousvähennystä oltu ilmoiteltu. Eniten vaakakupissa painaa heidän 0% rahoitus. Oomilta ja Heleniltä ei ole tullut viesteihin vastauksia.

Onko tämä tähän maailman tilanteeseen kohtuullinen tarjous? Froniuksen Symo -invertteriä tarjosivat +700€ hintaan, en oikein tiedä onko ylimääräisen arvoinen.

Mahtaako tämän hintainen setti maksaa itseään ikinä takaisin, jos sähkön hinta normalisoituu esimerkiksi vuoden takaiselle tasolle? 20snt/kWh sähkön hinnallakin lienee takaisinmaksuaika 10 vuoden hujakoilla, vähän riippuen mitä diskonttokorkoa haluaa käyttää. Vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin?
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
46
Mahtaako tämän hintainen setti maksaa itseään ikinä takaisin, jos sähkön hinta normalisoituu esimerkiksi vuoden takaiselle tasolle? 20snt/kWh sähkön hinnallakin lienee takaisinmaksuaika 10 vuoden hujakoilla, vähän riippuen mitä diskonttokorkoa haluaa käyttää. Vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin?
Minusta olet ymmärtänyt ihan oikein. Ei nämä aurinkoenergiajärjestelmät mitään kultakaivoksia ole vieläkään, mutta 20c/kWh hinnoilla takaisinmaksuajan saa jo alle 10-vuoden. Se on ihan kohtuullinen jos vertaa muihin vastaaviin investointeihin. Toki VILP / maalämpö voi olla vieläkin parempia investointeja riippuen tapauksesta.

Itse tein investoinnin siinä uskossa, ettei hinta koskaan palaa enää 5 sentin tasolle. Myös omavaraisuus on plussaa näinä ihmeellisinä maailman aikoina.
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
46
Millä siis varastoit tuota aurinkosähköä yön ja talven varalle?
En tietenkään, lähinnä jos valtakunnan sähköverkossa olisi jotain häikkää niin voisi olla mahdollista saada silti sähköä omasta tuotosta. Toki saarekekäyttö ei ole ihan sormia napsauttamalla tehtävä homma käsittääkseni.
 
Liittynyt
09.12.2019
Viestejä
176
Mahtaako tämän hintainen setti maksaa itseään ikinä takaisin, jos sähkön hinta normalisoituu esimerkiksi vuoden takaiselle tasolle? 20snt/kWh sähkön hinnallakin lienee takaisinmaksuaika 10 vuoden hujakoilla, vähän riippuen mitä diskonttokorkoa haluaa käyttää. Vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin?
Ei näissä taloudellisesti mitään järkeä ole. Tuottaahan paneelit sähköä mutta jos yrittää säästää, niin jatka vaa sähkönostamista pistorasiasta.
 
Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
171
Ei näissä taloudellisesti mitään järkeä ole. Tuottaahan paneelit sähköä mutta jos yrittää säästää, niin jatka vaa sähkönostamista pistorasiasta.
Haluatko avata tätä kaavaa, jolla todistat väitteesi?

Vaikuttaa siltä, että olet vastikään itsekin pohtinut paneelien ostoa?
 
Liittynyt
09.12.2019
Viestejä
176
Haluatko avata tätä kaavaa, jolla todistat väitteesi?

Vaikuttaa siltä, että olet vastikään itsekin pohtinut paneelien ostoa?
Kyllä minulla paneelit on katolla eikä se siitä hommasta siltikään tee sen kannattavampaa. On sähkönhinta nyt parempi kuin ennen mutta ei näissä takaisinmaksuajoissa ole siltikään oikein mitään järkeä. Jos tuottoa tavoittelee niin laita rahasi pörssiin tai miljoonaan muuhun järkevämpään kohteeseen. On ne paneelit hyvä olla katolla mutta ihan turhaa mainostaa jotain säästöä tai tuottoa.
 
Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
171
Kyllä minulla paneelit on katolla eikä se siitä hommasta siltikään tee sen kannattavampaa. On sähkönhinta nyt parempi kuin ennen mutta ei näissä takaisinmaksuajoissa ole siltikään oikein mitään järkeä. Jos tuottoa tavoittelee niin laita rahasi pörssiin tai miljoonaan muuhun järkevämpään kohteeseen. On ne paneelit hyvä olla katolla mutta ihan turhaa mainostaa jotain säästöä tai tuottoa.
Hämmentävää. Mistä kohteesta saa tällä hetkellä n. 5-10% vuosituoton, joka on 100% riskitön ja jonka tuotoista ei joudu maksamaan veroa?
 
Liittynyt
09.12.2019
Viestejä
176
Hämmentävää. Mistä kohteesta saa tällä hetkellä n. 5-10% vuosituoton, joka on 100% riskitön ja jonka tuotoista ei joudu maksamaan veroa?
Mielenkiintoinen näkemys riskittömästä sijoituksesta, jossa pörssihinta voi olla mitä vain 0-90sentin välissä. Onneksi paneeleihin ei voi tulla myös ikinä vikoja tai invertterit hajota.
Ps. Jos myy paljon pörssiin on laitteisto muutenkin mitoitettu väärin ja suurinosa menee todennäköisesti ilmaiseksi verkkoon. Sähkö on ollut ehkä noin kuukauden hyvissä hinnoissa koko sähkönmyynnin historiassa tuottoa ajatelen, mutta saahan sitä aina itselleen väittää mitä haluaa.
 
Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
171
Mielenkiintoinen näkemys riskittömästä sijoituksesta, jossa pörssihinta voi olla mitä vain 0-90sentin välissä. Onneksi paneeleihin ei voi tulla myös ikinä vikoja tai invertterit hajota.
Ps. Jos myy paljon pörssiin on laitteisto muutenkin mitoitettu väärin ja suurinosa menee todennäköisesti ilmaiseksi verkkoon. Sähkö on ollut ehkä noin kuukauden hyvissä hinnoissa koko sähkönmyynnin historiassa tuottoa ajatelen, mutta saahan sitä aina itselleen väittää mitä haluaa.
Voinen lähes varmuudella todeta, että ei se hinta tule nollaan menemään silloin, kun aurinko paistaa. Olet oikeassa toki siinä, että nyt meneillään oleva energiakriisi ja poskettomat hinnat eivät todennäköisesti tule kestämään vuotta-paria kauemmin. Uskallan kuitenkin aurinkopaneeleilta povata jatkossakin hyvää tuottoa myös taloudellisesti, johtuen energiatarpeen kasvusta, sekä vihreästä siirtymästä. Kesällä ei ihan posketttomia saada tuulivoimasta talteen, jonka varaan koko energiasektoria ollaan rakentamassa. Tulevaisuudessa uskon myös vahvasti siihen, että vihreän vedyn tuottamiseen tarvittava energia nostaa sähkönhintaa läpi vuoden.

Näkemyksiähän nämä toki vain ovat, eikä suinkaan tarkoitus ole näkemyksiäsi väheksyä. Omaan näemmä vain aivan toisen ääripään ajatukset.
 
Liittynyt
31.01.2020
Viestejä
42
Itse asennettuna ovat ainakin taloudellisestikin järkevä sijoitus. Viime keväänä asensin vähän reilu 5kw paketin, maksoi kaikkine kilkkeineen 3200€.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
224
Jos myy paljon pörssiin on laitteisto muutenkin mitoitettu väärin ja suurinosa menee todennäköisesti ilmaiseksi verkkoon. Sähkö on ollut ehkä noin kuukauden hyvissä hinnoissa koko sähkönmyynnin historiassa tuottoa ajatelen, mutta saahan sitä aina itselleen väittää mitä haluaa.
Kuulostaa melkoiselta mutulta. Minulla kahden vuoden aikana heikoin kuukauden keskihinta myynnille on ollut jotain 4,xx c kWh. Aika kaukana ollaan tuosta, että "suurinosa menee todennäköisesti ilmaiseksi verkkoon". Lisäksi "laitteisto muutenkin mitoitettu väärin", eli asensin yhden lappeen täyteen paneeleja, koska oli suhteessa edullisempaa ja mahtui varattuun budjettiin.
 
Liittynyt
12.02.2019
Viestejä
152
Nyt on huhtikuusta asti ollut nuo paneelit tuolla katolla kaakko-lounas suunnassa.

Molemmista löytyy 3kwp tehoa ja invertteri on 6kw. 6kw teho on tullut ihan muutaman kerran oikein hyvissä olosuhteissa. Tuulinen päivä ja aurinko sopivassa kulmassa.

Nyt olisi kova kiinnostus lisätä yksi 3kwp paneelirivi lisää.

Kaakkoon jättäisin tuon 3kwp paneeliston ja lounaan suuntaan 6kwp jolloin iltapäivälle saisi mukavemmin varaa käyttää sähkölaitteita ilman että verkosta tulee mitään.

Tällä hetkellä tuntuu olevan järkevä sijoitus laittaa ylimääräistä rahaa noihin kiinni.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
876
Sähkön hintakehitystä on mahdoton nyt ennustaa. Aurinkopaneelien kannattavuus on arpapeliä todellisuudessa. Itselleni riittää, että sijoituksen saa suunnilleen takaisin ja se, että tiedän keväisin, kesällä ja syksyllä tuottavani oman sähköni saasteettomasti paneelien teollista tuotantoa lukuunottamatta.
 
Liittynyt
11.01.2018
Viestejä
95
Itse asennettuna ovat ainakin taloudellisestikin järkevä sijoitus. Viime keväänä asensin vähän reilu 5kw paketin, maksoi kaikkine kilkkeineen 3200€.
Tuliko millaiset paneelit, invertteri ja kiinnikkeet? Täälläkin itse asentaminen mielessä. Oma mutu on että tuohon hintaa ei taida enää saada tuon kokoista järjestelmää.
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
419
Tuolla: String SOFARSOLAR - SOFAR 11KTL-X G2 Sofar 11kW näyttää tällä hetkellä olevan 831eur alv0. En tilannut tuota vaan vastaavan, jotka ovat ilmeisesti loppu. Toimituskulut olivat 37eur alv0. Tilaus tuli itselle alle viikossa. ALV-numeron halusivat, että sai tilattua. Pienempiä inverttereitä näyttää olevan heikosti saatavilla. Isompia paremmin. Sofarissa käyttöliittymä kyllä ihan paska. Täytti kuitenkin standardit.

Paneelit varmaankin halvimmalla 30 kpl köntässä: 30 KPL, AURINKOPANEELI LONGI HI-MO4 375 W MONO

Puolalaisella FOTON:llakin näytti paneeleita olevan. En kysynynyt toimituskuluja.

Halvin sähkökaapeli mitä löysin: https://www.elektramat.nl/solar-kabel-6mm-zwart-per-100-meter/ Tällä hetkellä ~1 eur/m
 
Liittynyt
31.01.2020
Viestejä
42
Tuliko millaiset paneelit, invertteri ja kiinnikkeet? Täälläkin itse asentaminen mielessä. Oma mutu on että tuohon hintaa ei taida enää saada tuon kokoista järjestelmää.
Paneelit olivat 290w ja niitä tuli 18kpl, invertteri on fronius symo 5.0 ja kiinnikkeet ja kiskot olivat oriman tuotteita. Juu kyllä varmasti hinnat ovat tuosta nousseet aika reilustikin, kun tavaran saanti on mitä on ja kysyntä räjähtänyt käsiin.
 
Liittynyt
11.01.2018
Viestejä
95
Paneelit olivat 290w ja niitä tuli 18kpl, invertteri on fronius symo 5.0 ja kiinnikkeet ja kiskot olivat oriman tuotteita. Juu kyllä varmasti hinnat ovat tuosta nousseet aika reilustikin, kun tavaran saanti on mitä on ja kysyntä räjähtänyt käsiin.
Joo, nousseet on.... Paikallisesta liikkeestä Kuopion suunnalla pyysin tarjouksen 4kWp setistä, hintaa melkein tonni enemmän kun sinulla. Oikein mielellään kuulemma myyvät pelkät paneelit, invertteri ja kiinnikkeet kun asentajat on niin kiireisiä.
 
Liittynyt
31.01.2020
Viestejä
42
Jep jep näiden asentaminen on melko simppeliä jos on vähänkään käsillään mitään tehnyt/rakentanut.
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
398
Jep jep näiden asentaminen on melko simppeliä jos on vähänkään käsillään mitään tehnyt/rakentanut.
On toki... suurin haaste tuleekin melkein siitä, paljonko talon harjalta tai katon reunalta on matkaa maahan ja kuinka jyrkkä katto on. Ammattilainen viihtyy korkealla paljon paremmin kuin noviisi, vaikka siellä tuleekin käytyä silloin tällöin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 435
Viestejä
4 161 652
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom