Aurinkopaneelit, hukkaan heitettyä rahaa vai hyvä sijoitus?

Sulla todennäköiesti on jo molemmat MPPT:t käytössä joten ei onnistu ja jos ne on lisänä olemassa olevassa stringissä niin tappaa koko ketjun tuoton silloin kun nuo varjossa. Ellet pistä niihin tigo optimazereja väliin tjsp. En ehkä jaksaisi nähdä vaivaa. Torissa välillä näkynyt käytettyjä HMT-2250 microja edukkaasti. Sellanen vois olla paras vaihtoehto. Tosin vaatii sitten taas sähkäriä ja semmosta...

Olen melko varma että tuo toinen MPPT on vielä käyttämättä, Froniuksen Solarwebissäkin näkyy että DC2 [Wp] ei ole käytössä. Pitänee vielä tarkistaa asia.
 
Tosin vaatii sitten taas sähkäriä ja semmosta...
Eikö sähkäriä vaadita on toteutus mikä tahansa, kun jännite on kuitenkin yli pienjännitteen ("enintään 50 voltin vaihtojännitteisiin tai 120 voltin tasajännitteisiin sähköasennuksiin") ?
 
Olen melko varma että tuo toinen MPPT on vielä käyttämättä, Froniuksen Solarwebissäkin näkyy että DC2 [Wp] ei ole käytössä. Pitänee vielä tarkistaa asia.

Aika paljon yhden MPPT:n takana. En muista tarkakan, mutta mulla oli toi 7kWp Fronius ja vähän vajaa 8kW paneeleja niin piti ottaa molemmat stringit käyttöön. Mutta jos vapaana niin sitten helppo homma.


Eikö sähkäriä vaadita on toteutus mikä tahansa, kun jännite on kuitenkin yli pienjännitteen ("enintään 50 voltin vaihtojännitteisiin tai 120 voltin tasajännitteisiin sähköasennuksiin") ?

Jep.
 
Ok no mitkä merkit invertterin suhteen on ne joita kannattaa katsoa? Fronius lienee itsestään selvä, vaatimuksena että tukee mahdollisimman paljon eri akkuvaihtoehtoja, on suoraan Home Assistant yhteensopiva ilman mitään pilviviritiyksiä tai muita vendor-lock tyyppisiä ansoja.
On hyvä ymmärtää, että sitoudut vääjäämättä johonkin tekniikkaan ostaessasi hybridi-invertterin. Akkuja on tällä hetkellä esimerkiksi korkea- ja matalajännitemallia ja invertteri tukee näistä ainoastaan toista. Joudut siis joka tapauksessa tekemään päätöksen akkutekniikastasi invertterin ostohetkellä. Jos ostat hv-invertterin ja parin vuoden päästä lv-akkujen hinnat romahtavat, et saa ostamaasi korkeajänniteinvertteriin matalajänniteakkua kiinni vaikka mitä tekisit. On hyvin mahdollista, että joudut vaihtamaan akkuvalmiin invertterin joka tapauksessa kun hankit akut ja tällöin olet heittänyt tonnin verran rahaa hukkaan. Toinen vaihtoehto on maksaa akuista reilua ylihintaa, jos haluat pitää kiinni vanhasta invertteristä.

Tätä mieltä on moni myyjäkin. Esimerkiksi Aurinkovilja kirjoittaa heti pääsivullaan näin:

Jos aurinkopaneelien yhteydessä ei ota akkua, niin akkuvalmiutta ei kannata ottaa, vaikka akkujen hankinta kiinnostaisi. Vaan järkevämpää on laittaa edullinen perusinvertteri noin 350 eurolla ja voin hyvittää invertteristä sitten 250 euroa, jos sen vaihtaa hybridi-invertteriin. Akkua ei siis heti tarvitse ostaa, mutta akku kolminkertaistaa aurinkovoimalasta saadun hyödyn, joten se kannattaa ottaa.

Itse ostin syksyllä paneelien kanssa halvan invertterin ja odottelen rauhassa, mitä akkumarkkinoilla tapahtuu.
 
On hyvä ymmärtää, että sitoudut vääjäämättä johonkin tekniikkaan ostaessasi hybridi-invertterin. Akkuja on tällä hetkellä esimerkiksi korkea- ja matalajännitemallia ja invertteri tukee näistä ainoastaan toista. Joudut siis joka tapauksessa tekemään päätöksen akkutekniikastasi invertterin ostohetkellä. Jos ostat hv-invertterin ja parin vuoden päästä lv-akkujen hinnat romahtavat, et saa ostamaasi korkeajänniteinvertteriin matalajänniteakkua kiinni vaikka mitä tekisit. On hyvin mahdollista, että joudut vaihtamaan akkuvalmiin invertterin joka tapauksessa kun hankit akut ja tällöin olet heittänyt tonnin verran rahaa hukkaan. Toinen vaihtoehto on maksaa akuista reilua ylihintaa, jos haluat pitää kiinni vanhasta invertteristä.

Tätä mieltä on moni myyjäkin. Esimerkiksi Aurinkovilja kirjoittaa heti pääsivullaan näin:



Itse ostin syksyllä paneelien kanssa halvan invertterin ja odottelen rauhassa, mitä akkumarkkinoilla tapahtuu.

Juurikin näin. Sellanen nyanssi vaan tuolta välistä, että lv-akkujen hinnat on jo romahtaneet. Ero hv akkuihin on yli kaksinkertainen. LV 70-150€/kWh, HV akut ~200€ -> (ja kiertelevältä kaupustelijalta lähemmäs 500€/kWh ja enempi). Tosta 70€/kWh tasosta ei paljon enää voi romahtaa ilman, että menee jo ilmaiseksi. Varastointi kysyntää akuille kuitenkin riittää melkein loputtomasti, joten hyvin vaikea nähdä kovin isoa tiputusta enää vaikka tulisi jotain uutta halvempaa tekniikkaa rinnalle.
 
Juurikin näin. Sellanen nyanssi vaan tuolta välistä, että lv-akkujen hinnat on jo romahtaneet. Ero hv akkuihin on yli kaksinkertainen. LV 70-150€/kWh, HV akut ~200€ -> (ja kiertelevältä kaupustelijalta lähemmäs 500€/kWh ja enempi). Tosta 70€/kWh tasosta ei paljon enää voi romahtaa ilman, että menee jo ilmaiseksi. Varastointi kysyntää akuille kuitenkin riittää melkein loputtomasti, joten hyvin vaikea nähdä kovin isoa tiputusta enää vaikka tulisi jotain uutta halvempaa tekniikkaa rinnalle.
Ainoa ero on tuossa se, ettei niitä lv-akkuja saa Suomesta tuohon hintaan mistään. Ne pitää tilata tuohon hintaan itse ja takuuasioiden kanssa on kiinakauppojen kanssa aina vähän niin ja näin (lue: ei ole).

NKON maksaa noin 135€/kWh.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä mieltä on moni myyjäkin. Esimerkiksi Aurinkovilja kirjoittaa heti pääsivullaan näin:
"Jos aurinkopaneelien yhteydessä ei ota akkua, niin akkuvalmiutta ei kannata ottaa, vaikka akkujen hankinta kiinnostaisi. Vaan järkevämpää on laittaa edullinen perusinvertteri noin 350 eurolla ja voin hyvittää invertteristä sitten 250 euroa, jos sen vaihtaa hybridi-invertteriin. Akkua ei siis heti tarvitse ostaa, mutta akku kolminkertaistaa aurinkovoimalasta saadun hyödyn, joten se kannattaa ottaa."

Aika hurja lupaus tuo hyödyn kolminkertaistaminen. Itse mallinsin tuota ensin itselleni tarkasti, ja perustin tästä sitten yrityksenkin juuri tuon asian selvittämistä varten asiakaskohtaisesti. Hyötyä kyllä tulee ja paneelit + akku on kokonaisuutena parempi kuin nämä erikseen. Mutta kolminkertaista tuottoa en kyllä missään vaiheessa nähnyt. Taas myyntimiehen puheita, mihin on nyt onneksi olemassa kuluttajaystävällinenkin palvelu.
 
"Jos aurinkopaneelien yhteydessä ei ota akkua, niin akkuvalmiutta ei kannata ottaa, vaikka akkujen hankinta kiinnostaisi. Vaan järkevämpää on laittaa edullinen perusinvertteri noin 350 eurolla ja voin hyvittää invertteristä sitten 250 euroa, jos sen vaihtaa hybridi-invertteriin. Akkua ei siis heti tarvitse ostaa, mutta akku kolminkertaistaa aurinkovoimalasta saadun hyödyn, joten se kannattaa ottaa."

Aika hurja lupaus tuo hyödyn kolminkertaistaminen. Itse mallinsin tuota ensin itselleni tarkasti, ja perustin tästä sitten yrityksenkin juuri tuon asian selvittämistä varten asiakaskohtaisesti. Hyötyä kyllä tulee ja paneelit + akku on kokonaisuutena parempi kuin nämä erikseen. Mutta kolminkertaista tuottoa en kyllä missään vaiheessa nähnyt. Taas myyntimiehen puheita, mihin on nyt onneksi olemassa kuluttajaystävällinenkin palvelu.
No, jos on kovasti ylimitoitettu järjestelmä tai tuotantoaikaan kulutus pientä, niin onhan toi ihan mahdollista. Esim myyt päivällä pörssin keskimäärin 0 hinnalla kaiken pois ja illalla/yöllä ostat saman energian pörssistä, niin eihän tuo 3x ole ylilyöntiarviokaan. Akkuja myös yleensä suunnitellaan ostamaan halvalla pörssistä ja myymään kalliilla, joka tekee myös tuloa. Samoten mahdollinen reserviin kuuluminen.

Sitten taas toinen puoli -Itsellä menee about kaikki sähkö mitä talon paneelit tuottaa, omaan käyttöön, joten akuista olisi oikeasti suunnilleen 0e hyötyä vuodessa. Toki itsellä on aina myös määräaikainen soppari sähköauton ja sähkölämmityksen vuoksi -lähinnä lämmityksen takia. Mutta tässä melkeinpä nuo ääripäät, toisella akku on ehdoton, toiselle ei edes kannattava
 
  • Tykkää
Reactions: jv8
No, jos on kovasti ylimitoitettu järjestelmä tai tuotantoaikaan kulutus pientä, niin onhan toi ihan mahdollista. Esim myyt päivällä pörssin keskimäärin 0 hinnalla kaiken pois ja illalla/yöllä ostat saman energian pörssistä, niin eihän tuo 3x ole ylilyöntiarviokaan. Akkuja myös yleensä suunnitellaan ostamaan halvalla pörssistä ja myymään kalliilla, joka tekee myös tuloa. Samoten mahdollinen reserviin kuuluminen.

Sitten taas toinen puoli -Itsellä menee about kaikki sähkö mitä talon paneelit tuottaa, omaan käyttöön, joten akuista olisi oikeasti suunnilleen 0e hyötyä vuodessa. Toki itsellä on aina myös määräaikainen soppari sähköauton ja sähkölämmityksen vuoksi -lähinnä lämmityksen takia. Mutta tässä melkeinpä nuo ääripäät, toisella akku on ehdoton, toiselle ei edes kannattava
Juu. Rakensin ohjelman, joka mallintaa aurinkopaneelit ja älykkään akun fingridistä ladattavan kulutuksen päälle. Käytän jokaiselle 15-minuutille lähimmän sääaseman havaintoja pilvisyydestä aurinkopaneelimallin syötteinä, myös sijainti maapallolla ja asennuskulmat on mukana mallissa. Älykäs akkumalli taas optimoi itseään kuluvan ja seuraavan päivän spot-hinnat saatuaan. Uskon, että tuon tarkempaa laskelmaa ei ole kuluttajille saatavilla tällä hetkellä, voi olla että yritykset ovat itse käyttäneet vastaavanlaista menetelmää omassa tuotekehityksessään, ihmettelen jos näin ei olisi.

Toki jokin äärimmäinen rajatapaus voi olla, missä on järjettömän ylimitoitettu paneelimäärä tuottamassa kesällä halpaa sähköä, johon yhdistämällä taas järjetön akku saadaan se myynti siirrettyä kokonaisuudessaan paremmille tunneille. Mutta en kyllä tuollaista ilmiötä saanut vuositasolla näkymään. Suuruusluokka oli enemmänkin paneelit 1000e, akku 500e, paneelit+akku 2000e vuodessa. Järjettömästi ylimitoitetussa paneelikentässä vuositasolla tuotanto on järkevää myös aikaisin keväällä ja pitkälle syksyyn, jolloin hinnatkin ovat monesti suotuisammat.

Mielestäni suomessa ei tällä hetkellä täysin päde sekään, että kun paistaa niin sähkön hinta on nollissa. Useammin kun tuulee JA sähkön hinta on nollissa, on myös hieman pilvisempää. Taas täysin pilvettömänä päivänä harvemmin tuulee erityisesti, jolloin hinta ei ole nollissa ja paneelitkin tuottavat.
 
Ok no mitkä merkit invertterin suhteen on ne joita kannattaa katsoa? Fronius lienee itsestään selvä, vaatimuksena että tukee mahdollisimman paljon eri akkuvaihtoehtoja, on suoraan Home Assistant yhteensopiva ilman mitään pilviviritiyksiä tai muita vendor-lock tyyppisiä ansoja.
Minulla oli sama vaatimus "Home Assistant" ja päädyin hankkimaan Deye:n invertterin. Siihen oli kaksi syytä A) Home Assistant ja B) laaja tuki erilaisille akuille. Nyt kun laitteet on olleet runsaan kuukauden käytössä niin voin jo vähän tiivistää.
Home Assistant ja siihen Solarman, toimii erittäin hyvin. Minulla tuli invertterin mukana Wifi-palikka, mutta tilasin siihen erikseen Ethernet mokkulan (en luota noihin langattomiin) ja oikeastaan "plug and play"
Täydensin tuota kompoa SolarAssistant:lla, sekin onnistui suoraan invertterin IP-osoitteella. SolarAssistant on erinomainen seurantaan, mutta älä vain sääsä sillä invertteriä!! (EI TOIMI ts. ainakin mulla sekotti invertterin)
Akuista opin sen verran että kun ja jos sulla on akuissa CAN-väylä, niin akku on "plug and play", tai ainakin minun tapauksessa oli.
Deye invertteri ja Felicity akku tulivat samasta paikasta hollannista -> nkon.nl:stä
Tällä hetkellä on menossa optimointi projekti EMHASS lisäosalla (ei tekoäly, mutta koneoppiva), sillä optimoin paneelien/akun ja myynnin välillä. Idea on hyvä, hiukan haastava saada kaikki parametrit haluamakseen, no onneksi nykyään on AI:t auttamassa :)
Deye:lle ei taida olla virallista maahantuojaa suomessa? ... elämä on, riskiä täynnä :)
 
Minulla oli sama vaatimus "Home Assistant" ja päädyin hankkimaan Deye:n invertterin. Siihen oli kaksi syytä A) Home Assistant ja B) laaja tuki erilaisille akuille. Nyt kun laitteet on olleet runsaan kuukauden käytössä niin voin jo vähän tiivistää.
Home Assistant ja siihen Solarman, toimii erittäin hyvin. Minulla tuli invertterin mukana Wifi-palikka, mutta tilasin siihen erikseen Ethernet mokkulan (en luota noihin langattomiin) ja oikeastaan "plug and play"
Täydensin tuota kompoa SolarAssistant:lla, sekin onnistui suoraan invertterin IP-osoitteella. SolarAssistant on erinomainen seurantaan, mutta älä vain sääsä sillä invertteriä!! (EI TOIMI ts. ainakin mulla sekotti invertterin)

Deye:lle ei taida olla virallista maahantuojaa suomessa? ... elämä on, riskiä täynnä :)
Mistä hommasin ethernet palikan? Ite varmaan tilaan vielä tuon sun-smart-ct01:sen kun invetteri on ihan eri paikassa keskus.

Eikö noissa tule sit ethernettiä mukana? Oma laite on Deye SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2
 
Mistä hommasin ethernet palikan? Ite varmaan tilaan vielä tuon sun-smart-ct01:sen kun invetteri on ihan eri paikassa keskus.

Eikö noissa tule sit ethernettiä mukana? Oma laite on Deye SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2
Mukana tuli WiFI versio logger:sta. Mulla on periaatteena, että haluan luotettavan verkon ja siksi kytken kaiken mahdollisen ethernetillä eli LAN:lla, piuha suoraan kytkimeen.
Palikka on tullut näköjään ropere.com:sta ja maksanut 60€.
Mulla sattuu olemaan juurikin sama invertteri Deye SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2. Ainakin mun Deyen paketissa oli mukana "LSW-5 Stick Logger", sehän on juurikin WiFi palikka
Onko se niin että kun et saa CT-clamppeja kiinni keskukseen ja niistä piuhoja invertterille, niin käytetään esim tuota CT01:stä hoitamaan se homma?
 
Mukana tuli WiFI versio logger:sta. Mulla on periaatteena, että haluan luotettavan verkon ja siksi kytken kaiken mahdollisen ethernetillä eli LAN:lla, piuha suoraan kytkimeen.
Palikka on tullut näköjään ropere.com:sta ja maksanut 60€.
Mulla sattuu olemaan juurikin sama invertteri Deye SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2. Ainakin mun Deyen paketissa oli mukana "LSW-5 Stick Logger", sehän on juurikin WiFi palikka
Onko se niin että kun et saa CT-clamppeja kiinni keskukseen ja niistä piuhoja invertterille, niin käytetään esim tuota CT01:stä hoitamaan se homma?
Ite kanssa nykyinen huawei on kiinni ethernetillä ja sen takia haluan tuon deyen invertterin kytkeä samalla tavalla.
Varmaan sais piuhat jos vetäisi. Ehkä joku 10-15m tulee matkaa niillä piuhoilla. En tiedä miten paljon ne sietää pituutta sitten?
Mut juuri tuon pituuden takia CT01 hoitaamaan se homma.
 
  • Tykkää
Reactions: jvr
Ite kanssa nykyinen huawei on kiinni ethernetillä ja sen takia haluan tuon deyen invertterin kytkeä samalla tavalla.
Varmaan sais piuhat jos vetäisi. Ehkä joku 10-15m tulee matkaa niillä piuhoilla. En tiedä miten paljon ne sietää pituutta sitten?
Mut juuri tuon pituuden takia CT01 hoitaamaan se homma.
Itsellä Deyen mukana tulleet virtamuuntajat käytössä, CAT6-kaapelia käytin tähän. Deye sanoo, että max. 15 metriä voi olla etäisyyttä. Ilmeisesti hyvällä suojatulla kaapelilla toimii virtamuuntajat pidemmälläkin matkalla, Deye-aiheisestsa Whatsapp-ryhmästä muistan, että 30 metriinkin voidaan päästä. Tietty Smartmeterillä+Modbusilla 100 metriäkään ei ole mikään ongelma.
 
Noh, vähän yli kolmen viikon päästä nähdään mitä mieltä osakkaat ovat.
Saadaan tehdä aurinkovoimala taloyhtiöön. 47 kWp voimala ja voittanut tarjous siis 33 800 EUR veroineen Solarvoimalta. Eipä yhtiökokouksessa taaskaan mitään yleisöryntäystä ollut. Osakkaita taloyhtiössä on 67 ja paikalla oli 15 osakasta. Yksi ainoa osakas vastusti voimalaa ja hänkin vain syystä, että olisi halunnut ensin raportin vesikaton kunnosta ennen päätöksentekoa. Loiva pulpettikatto, jossa bitumikate. Talo on kahdeksan vuotta vanha enkä itse paikan päällä havaitusti huomannut mitään epäkohtia, mutta totesimme että pyydetään joku asiansa osaava kattourakoitsija tarkastamaan, että katto varmasti on priimakunnossa, jotta siihen voi voimalan kasata ja katto toivottavasti kestää voimalan käyttöiän ajan.
 
Nyt on katolla aurinkopaneelit, ja verkkoyhtiön paperisotaa vielä odotellaan.

Mites tuo sähkön myyntisopimus? Mitä siinä hyvä huomioida? Ilmeisesti sen ei tarvitse olla samassa yhtiössä josta ostaa sähkön.
 
Nyt on katolla aurinkopaneelit, ja verkkoyhtiön paperisotaa vielä odotellaan.

Mites tuo sähkön myyntisopimus? Mitä siinä hyvä huomioida? Ilmeisesti sen ei tarvitse olla samassa yhtiössä josta ostaa sähkön.
Tarvee tai maksavat vähemmän.. ainoastaan ko myyt samalle ko keltä ostat saat edukkaimman myyntisopparin.. mutta toki ei pakko oo.. si vaan menee hyöty kaislikkoon
Eli aina jos vaihdat sähkön myyjää, tee kans pien tuotantosoppari sinne si samalta hetkeltä
 
Nyt on katolla aurinkopaneelit, ja verkkoyhtiön paperisotaa vielä odotellaan.

Mites tuo sähkön myyntisopimus? Mitä siinä hyvä huomioida? Ilmeisesti sen ei tarvitse olla samassa yhtiössä josta ostaa sähkön.
Yleensähän se tuotanto otetaan pois sun sähkölaskusta, joten mitään turhaa kikkailua myydä muualle en näe järkeväksi. Helenillä ja Fortumilla näkyy kuun myyty tuotanto ja sen arvo miinustettuna loppulaskusta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 362
Viestejä
5 248 801
Jäsenet
83 488
Uusin jäsen
Cwat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom