AU Optronics ja LG Display valmistelevat 480 hertsin virkistystaajuuteen yltäviä näyttöpaneeleita

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 495
480hz-panel-mockup-20210726.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Näyttöjen hertsit ovat kasvaneet tasaisen tappavaan tahtiin jo 360 hertsiin asti. Se ei kuitenkaan riitä, sillä paneelivalmistajilla on työn alla jo seuraava hyppy korkeampiin virkistystaajuuksiin.

Seuraava hyppy hertsikisassa tulee olemaan 480 hertsiä. Sekä AU Optronics että LG Display valmistelevat omilla tahoillaan 1080p-resoluution 480 hertsin paneeleita. LG aikoo saada omat paneelinsa massatuotantoon ensi vuoden loppupuolella ja AUO tarkemmin määrittelemättömänä ajankohtana ensi vuonna.

Virkistystaajuuksilla on tilaa kasvaa myös korkeammilla resoluutioilla, ainakin jos AUO:lta kysytään. Yhtiö aikoo saada vielä tämän vuoden puolella tuotantoon 360 hertsin 2560x1440-resoluution paneelin ja ensi vuonna 480 Hz:n 1080p-paneelin lisäksi tuotantoon on tulossa 240 hertsin 3840x2160- eli 4K-paneeli.

Paneelityyppien puolella mielenkiintoinen tuleva uutuus on LG Displayn kehittämä IPS Black, jonka luvataan olevan terävämpi, tarjoavan mustemmat mustat, laajemmat katselukulmat ja tarkemmat värit, kuin perinteiset IPS-paneelit. Yhtiö tulee tuottamaan tämän hetkisten tietojen perusteella 27- ja 31,5-tuumaisia IPS Black -paneeleita, joista kumpikin tarjoaa 4K-resoluution ja DCI-P3-väriavaruuden sekä uusia valon sinisiä aallonpituuksia rajoittavia Low Blue Light -teknologioita. Paneeleiden tuotannon odotetaan käynnistyvän tammikuussa 2022. TFT Centralin alkuperäisartikkeleista löydät myös päivitettyjä aikatauluja lukuisille muille uusille paneeleille.

Lähteet: TFT Central (1), (2), Tom's Hardware

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Tuommoinenhan pitää laittaa seuraavaan kombinaation (DDR5, PCIe5 ja mitä näitä nyt tuleekaan).

Tärkeintä ei ole että huomaako sen heti, vaan se että on enemmän kuin kilpailukaverilla että voi pelata psykolgista peliä jos ennen varsinaista peliä...
 
Kehittäisivät nyt edes sen yhden Odyssey G7 paneelia vastaavan VA-paneelin ilman järkyttävää kaarta. Tai TFT Centralin artikkelin mukaan näköjään on VA:ta tulossa, mutta aivan yhtä tyhjän kanssa kun hyppäävät vaan mukaan tuohon 1000R meemiin jälkijunassa.
 
Mietin tässä vaan että onko 480hz liikaa kun 144hz ja 240hz välilläkin on niin pieni ero
Ei se liikaa ole. Mielelläni ottaisin jos vain resoluutio olisi parempi. Eri asia tarvitsisinko tai olisiko siitä hyötyä.
Kiva että kehitystä tapahtuu.
 
Ei se liikaa ole. Mielelläni ottaisin jos vain resoluutio olisi parempi. Eri asia tarvitsisinko tai olisiko siitä hyötyä.
Kiva että kehitystä tapahtuu.
Toivottavasti sitä kehitystä tapahtuisi myös pikselien nopeudessa. Ainakin noissa ensimmäisen generaation 360 Hz näytöissä pikselien nopeus ei ollut vielä ihan sillä tasolla, että ehtisi vaihtumaan hertsien tahdissa. Voi olla, että tässä kohtaa olisi tarjolla subjektiivista hyötyä enemmän liiketerävyyden parantamisesta kuin korkeammasta päivitystahdista.
 
Varmasti tosi kova ostojono jo tuolle 480hz -näytölle. Onhan se kiva että kehitys kehittyy, mikään muu noissa IPS-paneeleissa ei olekkaan kehittynyt sataan vuoteen..

Paneelityyppien puolella mielenkiintoinen tuleva uutuus on LG Displayn kehittämä IPS Black, jonka luvataan olevan terävämpi, tarjoavan mustemmat mustat, laajemmat katselukulmat ja tarkemmat värit, kuin perinteiset IPS-paneelit.

No tämä vaikuttaa potentiaalisesti hyvältä kehitykseltä. Varsinkin kontrastissa olisi paljon petrattavaa.
 
Mikähän idea noissa paneeleissa oikein on? Eikö noilla taajuuksilla ala loppua jo kaista kesken näytön ja näytönohjaimen väliltä?
 
Kovimmille esporttaajille noita halutaan kai tehtailla, mutta kun se liikeresoluutio on kumminkin IPS-paneelissa sen pienen aavistuksen pehmeää niin meneehän se millisekuntien kymmenysten lisätieto hieman harakoille. Jos nyt todellinen kilpailuetu muutenkin erittäin kyseenalaistettavissa. Edelleen kovimmat tykittelijät ostaa Zowien 240Hz TN-paneelin jonka liiketarkkuus on lyömätön vaikka monet 360Hz IPS:ssää koittivat.

Kaikki kehityst toki hyvästä. Oled puolella voitaisiin saavuttaa paras kaikista, toivoisi sinne pelimonitorikehityspaukkuja. Tietysti paras kaikista niin kauan kunnes kuva palaa ruutuun.
 
Muistelenko ihan väärin vai olenko unta nähnyt mutta mielestäni ainakin mainostettiin aikanaan että plasmatelkkareissa oli tyyliin 600hz virkistystaajuus? Tokihan plasmat olivat muuten ihan perseestä mutta tuommoinen on jäänyt mieleen jostain +10v takaa
 
Saisi nvidia/AMD kehitellä jonkin GPU:n sisällä tapahtuvan interpolaatio tekniikan (DLFI = Deep Learning Framerate Interpolator) jolla saisi pelin automaattisesti pyörimään monitorin natiivilla virkistyksellä halutessaan ja kaiken lisäksi matalalla latenssilla. Näin saataisiin 480Hz monitorilla 480fps framerate vakaasti jolloin olisi helppo tuohon yhdistää strobe liiketerävyyden maksimoimiseksi. Pohjalla peli pyörisi vaikka 90 - 150 fps toimien keyframeina GPU:n sisäiselle interpolaattorille joka nostaisi näennäisen sulavuuden vaikka tuonne 480Hz tasolle. Tuo auttaisi saamaan CRT tyylisen liiketerävyyden kun yhdistettäisi tuommoiseen 480Hz virkistykseen 0,5ms strobe duty cycle.

Tuo olisi sitten vain täppä GFX settingseissä peleissä ottaako sen käyttöön vai ei.
 
Saisi nvidia/AMD kehitellä jonkin GPU:n sisällä tapahtuvan interpolaatio tekniikan (DLFI = Deep Learning Framerate Interpolator) jolla saisi pelin automaattisesti pyörimään monitorin natiivilla virkistyksellä halutessaan ja kaiken lisäksi matalalla latenssilla. Näin saataisiin 480Hz monitorilla 480fps framerate vakaasti jolloin olisi helppo tuohon yhdistää strobe liiketerävyyden maksimoimiseksi. Pohjalla peli pyörisi vaikka 90 - 150 fps toimien keyframeina GPU:n sisäiselle interpolaattorille joka nostaisi näennäisen sulavuuden vaikka tuonne 480Hz tasolle. Tuo auttaisi saamaan CRT tyylisen liiketerävyyden kun yhdistettäisi tuommoiseen 480Hz virkistykseen 0,5ms strobe duty cycle.

Tuo olisi sitten vain täppä GFX settingseissä peleissä ottaako sen käyttöön vai ei.
Tuo onnistuu vain vähintään yhden framen viiveellä, plus interpoloinnin laskenta-aika. Mielummin mä ottaisin ton 150 fps gsyncillä kuin interpoloidun 480 fps:n 1/150s lisäviiveellä. Samsung tuota jo telkkareissaan tarjoaa 30/60fps -> 120fps muunnoksella.
 
Tuo onnistuu vain vähintään yhden framen viiveellä, plus interpoloinnin laskenta-aika. Mielummin mä ottaisin ton 150 fps gsyncillä kuin interpoloidun 480 fps:n 1/150s lisäviiveellä. Samsung tuota jo telkkareissaan tarjoaa 30/60fps -> 120fps muunnoksella.
Olisi hauska kuitenkin miettiä millainen se interpolaatiotekniikka olisi jos se tehtäisiin GPU:lla/pelienginen sisällä. Interpolaattorilla olisi kuitenkin tiedossa kaikki data skenestä ja keyframe josta lähdetään liikkeelle. Vähän sekaan nVidian tensor magiikkaa AI-modelilla joka alkaisi takomaan keyframesta ja lopusta skene motion datasta millisekunnin välein uutta framea kunnes tulee seuraava frame.

E: Input olisi siis oikea laskettu frame sekä motion vektorit ja outputtina olisi laskennallinen frame. Ei siis odotettaisi sitä target framea ollenkaan vaan alettaisiin ennustamaan niitä väli frameja jo siitä liikedatasta. Ei tulisi siis yhden framen lagia.

Pakko kai niiden on nvidian kellareissa tätä jo miettiä.
 
En kyllä näe mitään hyötyä noista virkistystaajuuksista kun monessa peleissä on vaikea päästä edes puolet tuosta ja kun SLI on kuopattu niin ei edes rahalla saa suorituskykyä.
 
600Hz olisi hyvä. Pyörisi sekä 24, 25, 50 ja 60Hz content-mukavasti. Tai no, 23.976 fps:ää pitäisi katsella aavistuksen verran nopeutettuna, mutta se on ihan ok kompromissi.

600Hz:lla myös sekä 50Hz, että 60Hz loisteputket / ledit / yms. toistuisivat kivasti ja koko maailma pärjäisi yhdellä ainoalla virkistystaajuudella.
 
En kyllä näe mitään hyötyä noista virkistystaajuuksista kun monessa peleissä on vaikea päästä edes puolet tuosta ja kun SLI on kuopattu niin ei edes rahalla saa suorituskykyä.
Tyypillisesti niissä peleissä, joissa tuosta on suurin hyöty, onnistuu hyvin korkeat fps:t kelvollisella raudalla. CSGO, LoL, Apex, Overwatch jne. Eivät vaadi ihmeitä, etenkään low-asetuksilla.
 
Olisi hauska kuitenkin miettiä millainen se interpolaatiotekniikka olisi jos se tehtäisiin GPU:lla/pelienginen sisällä. Interpolaattorilla olisi kuitenkin tiedossa kaikki data skenestä ja keyframe josta lähdetään liikkeelle. Vähän sekaan nVidian tensor magiikkaa AI-modelilla joka alkaisi takomaan keyframesta ja lopusta skene motion datasta millisekunnin välein uutta framea kunnes tulee seuraava frame.

E: Input olisi siis oikea laskettu frame sekä motion vektorit ja outputtina olisi laskennallinen frame. Ei siis odotettaisi sitä target framea ollenkaan vaan alettaisiin ennustamaan niitä väli frameja jo siitä liikedatasta. Ei tulisi siis yhden framen lagia.

Pakko kai niiden on nvidian kellareissa tätä jo miettiä.
Jos tuollainen interpolaatio toimisi, voisi yhtä helposti piirtää välittömästi "key framen" jälkeen sen viimeisen interpoloidun ruudun ja saada aikaan negatiivinen viive.
 
Ei kai tuollaisilla fps:lla kannata tehdä interpolaatiota? Temporaaliset algoritmit toimivat sitä paremmin, mitä pienempi ero framejen välillä on. Vaikkapa ue5:en TSR tai nvidian DLSS monitorin sisään ja loppu on pelkkää voittoa. Renderöintiresoluutiota alaspäin ja resoluutio saadaan takaisin yhdistämällä tietoa useammista kuvista kera liikevektoreiden. Toki ongelmaksi tulee, että sen temporaalisen algoritmin pitäisi olla ihan törkeän nopea ettei tule kuvaan merkittävästi lisää viivettä. Jos implementaatio olisi monitorin sisällä laskentaa voisi tehdä "just in time" juuri ennen kuin monitori päivittää tiettyä pikseliriviä/ryhmää. Eli ei tarvisi laskea koko kuvaa ja sen jälkeen päivittää näyttöä. Laskennan voisi tehdä pienemmissä palasissa. Tämä vähentäisi viivettä.
 
Jos tuollainen interpolaatio toimisi, voisi yhtä helposti piirtää välittömästi "key framen" jälkeen sen viimeisen interpoloidun ruudun ja saada aikaan negatiivinen viive.
Just näin. Sellainen toimii VR peleissä että rendataan vähän isompi alue ja sitä sit siirrellään pienemmällä viiveellä pään asennon mukaan. Samaa vois yrittää hiiriohjatuissakin peleissä, mut tommonen pelitilanteen eteenpäin extrapolointi, jota @PÌÎUW®[ªøËrhl¾ÇÌ°1¿¼ jostain syystä kutsui interpoloinniksi, ei vaan yksinkertaisesti toimisi fiksusti.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 628
Viestejä
4 494 037
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom