DIY ATK-kulmapöytä

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
Alunperin olisin suunnitellut rakentavani kokonaan uusista puista samankaltaisen kulmapöydän eri asetelmilla. Se suunnitelma muuttui, kun äitini antoi tullessaan synttärilahjakseni täysin samanlaisen atk-kulmapöydän kuin minulla onkin. Minun on kulunut mutta tuo uusi pöytä on kuin uusi.

Joten ajattelin, että kokeillaan, jos pystyisin tekemään kahdesta samanlaisesta pöydästä yhden ja uuden, nykyaikaisemman mallin. Sillä tämä vanha malli on suunniteltu kuvaputkimonitorille, mutta ei osattu ottaa huomioon, että littunäytöt tekevät tietään pöydille ja niiden koot kasvavat.

Minulla aikoinaan sopi ihan hyvin siihen pöytään 20,4" mutta nykyään on 24" ja on jo vähän olla liikahtamatta vasempaan tai oikeaan kylkeen nojaten, etteikö jompikumpi monitorin reuna jää pöydän puuseinän taakse piiloon.

Päätin, että täytyy rakentaa sellainen pöytä, jossa olisi mahdollista sijoittaaa 3 monitoria samaan pöytään minkään estämättä.

Googlen Sketchupia yritin koittaa mutta se on jo muuttunut aikojen jälkeen erilaiseksi, että se ei enää minulle käynyt. Etsiessäni kaikkialta sopivaa. En löytänyt muuta vaihtoehtoa kuin Blenderin, joka mahdollistaa kaiken mutta ei maksa mitään.

Siinä täytyi opiskella perusasiat, että miten tehdään, miten leikellään, mittaillaan, asetellaan, yms.

Minulla on kuva valmiina, jossa vasemmassa on alkuperäinen kulmapöytä ja oikealla on muutoksen kohteena oleva kulmapöytä, johon lisäillään ylimääräisestä samanlaisesta kulmapöydästä palaset. Ruuveja sun muuta olen hommannut valmiiksi sekä työkalut.

Tänään sain vasta uudet työkalut kotiin, niin pystyn sitten järkkäilemään sahaukset, mittaukset, yms. Onhan tämä vanhan pöydän rakenteleminen nykyaikaiseksi mielenkiintoista katsottavaa kuin katselisi nykyaikaista retroiluna mutta nyt mennäänkin niin, että vanhakantaisesta nykyaikaiseksi.

Otan kyllä kuvat alkuperäisestä pöydästä ennen kuin rikon sen palasiksi ja kokoan uudestaan uusilla paloilla ja tiettyjä kuvia työni vaiheita kokoamisessa. Olen kokeillut erilaisia mallintoja ja palojen asetteluja, että ei ole mitään muita vaihtoehtoja kuin se, minkä laitan kuvana esille. Muut vaihtoehdot olisivat olleet heikompia rakenteiltaan.

Tuossa kuvamallinnus, missä toleranssit ovat 1-2 mm. Kaikkia en viitsinyt mallintaa, kun ne pikkuosaset ovat olleet turhia siihen kuvaan täydentää, kun eivät olleet merkityksellisiä. Ennenkuin käyn pöytäni kimppuun, niin katson Blenderistä vielä ne pöydän kohdat ja merkkaan niihin numerot samoihin kohtiin, mitkä kotiini on tuotu palasina olevat osat ja tarkistan vielä toisen, kolmannen kerran, että etten vahingossa tee peruuttamatonta vahinkoa, jolloin ei synny enää toivomaani pöytää. Ilman Blender-ohjelmistoa en olisi havainnut lainkaan puutteita tai virheellisiä paikkoja johtuen palojen pituuksista, asetelmista, yms.

Katsotaan, että miten tämä homma sitten loppujen lopuksi muotoutuu?

ATK_Kulmapöytä_Vasen_alkup_Oikea_muutos2.jpg


Viikonlopun aikana olisi tarkoitus pistää hommeliksi.

EDIT: Nykypäivän tuollaisia nurkkapöytäkulmia ei löydy juuri mistään vaan lähes kaikki ovat joko L-kulmaisia tai muuta. Kenellekään suunnittelijoille ei tullut mieleen, että juuri tämä kulmapöytä sopii siihen, keillä on huoneistossa rajattu määrä neliöitä eikä sitä noin vain ostella mitä tahansa pöytiä kotiinsa. Minulla se alkuperäisessä sattuu olemaan vasemmalla puolellani vaatekaappi, jonka välillä on tyhjää tilaa vain 14 cm. Oikeallani puolella tilaa vain 9 cm ja siinä on pakastinkaappi eikä pakastinkaapille löydy nykyisessä huoneistossa juuri missään sille omaa paikkaansa ja vaikka se revittäisiin siitä irti, on edelleen oikealla puolella tilaa 81 cm.

Mitkään nykyiset pöydät eivät vaan sovi. Siksi ajattelin rakentaa tuollaisen vanhanmallisen pöydän rakentamista nykyaikaiseen malliin, niin katsotaan innostuvatko valmistajat sitä sitten rakentelemaan?...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 774
Ensimmäisenä tulee mieleen, miksi tuonne pöydän yläpuolelle pitää ylipäätänsä värkätä tuollaiset hyllyt? Jos pöydän yläpuolen tyhjentää puuosista niin tulee pöytätilaa huomattavasti enemmän. Jos tila loppuu niin ripustaa suoraan seinälle muutaman irrallisen hyllykön sopivalle korkeudelle.
 

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
662
Ensimmäisenä tulee mieleen, miksi tuonne pöydän yläpuolelle pitää ylipäätänsä värkätä tuollaiset hyllyt? Jos pöydän yläpuolen tyhjentää puuosista niin tulee pöytätilaa huomattavasti enemmän. Jos tila loppuu niin ripustaa suoraan seinälle muutaman irrallisen hyllykön sopivalle korkeudelle.
Aivan samaa ihmettelin. Ja eikös vastaavan kokoisella ei-kulmapöydällä saisi selkeästi enemmän pöytätilaa?

Ymmärrettävistä syistä nämä himmelit ovat jääneet historiaan. :asif:
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
118
Näin offtopiccina, tuli aika nostalginen fiilis kun tähän ketjuun törmäsin.
Olen omistanut aikanaan tuon saman pöydän kun nuorempana asuin yksiössä, muistaakseni tuossa ylävasemmalla olevassa isommassa lokerossa on lukollinen kaappi....oi niitä aikoja.

jos tuon näytön alueen haluaa tuolla tavalla aukaista, niin eikös se olisi paljon nätimpi ratkaisu hankkia joku pienempi hyllykkö tämän vierelle johon voi tarvittaessa sijoittaa kansioita, kirjoja yms. tässä hyllykössäkin voisi sitten olla ovet tai vetolaatikot niin olisi paljon siistimpi kokonaisuus eikä keräisi niin saatanasti pölyä kaikkiin pikku väleihin ja rakoihin.

Vaihtoehtoisesti nuo kolme pöytälevyä/tasoa jättää pois välistä ja kiinnittää nuo kylkipalat yhteen, jolloin saisi muistaakseni 40cm leveän frankensteinin hyllykön.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
Huoneistoni on niin pieni, että jokainen neliö yläpuolineen on hyvin ajateltu tilojen hukkahyöty. Minä en anna minkään olevan hukkaneliöitä. Siksi rakennan sellaisen hyödyllisen pöydän. Ihan turhaan ajattelette.

EDIT: Sitä paitsi jos minä haluan vaihdattaa huonekalustoja paikasta toiseen, niin tuo seiniin kiinnittäminen ei kyllä toimi sellaisenaan. Minulla on ohjelma: http://www.sweethome3d.com/

Siinä olen kaikki huonekalut mittaillut ja aion sen mukaan muutella. Mitään ei kiinnitetä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
Näin offtopiccina, tuli aika nostalginen fiilis kun tähän ketjuun törmäsin.
Olen omistanut aikanaan tuon saman pöydän kun nuorempana asuin yksiössä, muistaakseni tuossa ylävasemmalla olevassa isommassa lokerossa on lukollinen kaappi....oi niitä aikoja.

jos tuon näytön alueen haluaa tuolla tavalla aukaista, niin eikös se olisi paljon nätimpi ratkaisu hankkia joku pienempi hyllykkö tämän vierelle johon voi tarvittaessa sijoittaa kansioita, kirjoja yms. tässä hyllykössäkin voisi sitten olla ovet tai vetolaatikot niin olisi paljon siistimpi kokonaisuus eikä keräisi niin saatanasti pölyä kaikkiin pikku väleihin ja rakoihin.

Vaihtoehtoisesti nuo kolme pöytälevyä/tasoa jättää pois välistä ja kiinnittää nuo kylkipalat yhteen, jolloin saisi muistaakseni 40cm leveän frankensteinin hyllykön.
Osoita ajatuksesi siinä esillä olevalla kuvalla, että mitä tarkoitat?

Olen koittanut monia malleja, mutta mikään ei onnistu kuin ainoastaan tuo malli.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
Näin offtopiccina, tuli aika nostalginen fiilis kun tähän ketjuun törmäsin.
Olen omistanut aikanaan tuon saman pöydän kun nuorempana asuin yksiössä, muistaakseni tuossa ylävasemmalla olevassa isommassa lokerossa on lukollinen kaappi....oi niitä aikoja.

jos tuon näytön alueen haluaa tuolla tavalla aukaista, niin eikös se olisi paljon nätimpi ratkaisu hankkia joku pienempi hyllykkö tämän vierelle johon voi tarvittaessa sijoittaa kansioita, kirjoja yms. tässä hyllykössäkin voisi sitten olla ovet tai vetolaatikot niin olisi paljon siistimpi kokonaisuus eikä keräisi niin saatanasti pölyä kaikkiin pikku väleihin ja rakoihin.

Vaihtoehtoisesti nuo kolme pöytälevyä/tasoa jättää pois välistä ja kiinnittää nuo kylkipalat yhteen, jolloin saisi muistaakseni 40cm leveän frankensteinin hyllykön.
Vauhtia nyt ehdotukseesi ennenkuin huomenna on tuomion päivä kulmapöytäni muutamille paloille sahattavaksi. Ymmärsin kyllä, että ehdotit hyllykön, mutta et ole viitsinyt huomata, että vasemmassa kyljessä oli tilaa 14 cm ja oikealla 9 cm. Kerro, missä siinä olisi tilaa ehdottamallesi hyllykölle?

Ihmiset yleensä unohtavat omissa huoneistoissaan ne yläpuolella olevat hukkaneliöt, joita eivät käytä. Minä taas yritän täyttää ne puuttuvat kohdat.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 774
Ainakin tuolla mallilla on huonoa tilankäyttöä kun ei mahu mitään noin pieniin lokeroihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 029
Ainakin tuolla mallilla on huonoa tilankäyttöä kun ei mahu mitään noin pieniin lokeroihin.
Näin on, hyllyjä kymmeniä mutta mihinkään ei voi laittaa mitään järkevää.

Lisäksi, miten aiot tukevasti toteuttaa tuon korotuksen tukevasti? Nuo levythän ovat varmasti halvinta lastulevyä eikä niihin voi mitä tahansa kiinnittää. Todennäköisesti sinun tulisi lisätä kantavia rakenteita yläpuolen hyllyjä tukemaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
Näin on, hyllyjä kymmeniä mutta mihinkään ei voi laittaa mitään järkevää.

Lisäksi, miten aiot tukevasti toteuttaa tuon korotuksen tukevasti? Nuo levythän ovat varmasti halvinta lastulevyä eikä niihin voi mitä tahansa kiinnittää. Todennäköisesti sinun tulisi lisätä kantavia rakenteita yläpuolen hyllyjä tukemaan.
Olen sitä miettinytkin. Katsotaan, että mikä on lopputulos. Sanoinhan, että olen hankkinut tarvikkeita eikä ne ole tavanomaisia. Kaikki hyllypaikat on aina laitettu mitä tahansa krääsää.

Normaalisti olisin tehnyt kaiken kunnon puusta ja mitannut. Se vain oli niin, että äitini toi minulle samanlaisen pöydän. Niin en halunnut hänen mieltäänsä pahoittaa vaan tehdä erikoisen muutoksen. Katsotaan miten tässä saadaan lopputulokseksi.

EDIT: Se, että äitini ei uskonut minua puhelimessa, kun kielsin häntä ostamasta mitään pöytiä. Hän osti sen Ahvenanmaalta, jossa hän asuukin ja toi kaiken autossa tänne Turkuun. En vaan mahtanut asialle mitään vaan täytyi muuttaa alkuperäinen suunnitelma tähän projektiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 029
Veikkaan, että mikäli toteutat nuo ylähyllyt noin, tulevat ne alas tavaroineen päivineen. Mikään kulmarauta ei pidä tuollaista lastulevyhirvitystä, kun sille varataan painoa.

Unohtaisin nuo ylähyllyt ja laittaisin seinään hyllyä sen mukaan, mitä sinne tarvitsee jotain laittaa. Ylimääräinen krääsä sitten roskiin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
Veikkaan, että mikäli toteutat nuo ylähyllyt noin, tulevat ne alas tavaroineen päivineen. Mikään kulmarauta ei pidä tuollaista lastulevyhirvitystä, kun sille varataan painoa.

Unohtaisin nuo ylähyllyt ja laittaisin seinään hyllyä sen mukaan, mitä sinne tarvitsee jotain laittaa. Ylimääräinen krääsä sitten roskiin.
Tottakai varmaan romahtaa, jos laittaa esimerkiksi auton moottorin siihen. Minulla on ollut alkuperäisessä kuvassa 16 kiloa painava lasertulostin ylähyllyllä ja hyvin se on kestänyt siihen saakka, kunnes se tulostin ei enää toiminut.

En ole aikonut laittaa hyllyille mitään hirvittävän painavia esineitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 029
Nyt tulee vahva "tein itse ja säästin" fiilis tässä.

Alkuperäisessä hyllyt ovat tuettuina pöytälevyä vasten, joten varmasti kestääkin painoa. Uudessa ideassasi hyllyt lähestulkoon leijuvat muutaman kiinnityspisteen turvin. Noiden punaisten X:n kohdille pitäisi vähintään tehdä kantava rakenne pöytälevyyn saakka, jotta hyllyistä voisi edes etäisesti tulla käytettävät.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
Nyt tulee vahva "tein itse ja säästin" fiilis tässä.

Alkuperäisessä hyllyt ovat tuettuina pöytälevyä vasten, joten varmasti kestääkin painoa. Uudessa ideassasi hyllyt lähestulkoon leijuvat muutaman kiinnityspisteen turvin. Noiden punaisten X:n kohdille pitäisi vähintään tehdä kantava rakenne pöytälevyyn saakka, jotta hyllyistä voisi edes etäisesti tulla käytettävät.
Olen sitäkin miettinyt. Katsotaan nyt, että mikä on lopputulos? Voin sitten esitellä äidilleni koko projektin ja sanoa, että se joko meni vituiksi tai sitten se meni hyvin. En vaan tykkää siitä, että tuodaan jotakin pöytää hukkaan, kun minulla oli erilainen suunnitelma omassa päässäni ja tämä ei ole ollut sellainen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
Lisätään tähän kuva, jossa vaaleanpunaiset ovat alkuperäisiä. Vaaleanvihreät taas ovat toisesta pöydästä otettuja. Vielä jäisi paljon muutakin paloja siihen laitettavaksi. Siihen voisi lisätä vaikka sivuseiniin lisäkiinnikkeitä. Minä en vain näe niille tarvetta.

Tässä on kuva Blenderissä vaaleanpunaiset alkuperäiset ja vihreät toisesta pöydästä sekä jäljellä olevat palaset.
ATK_Kulmapöytä_Vasen_alkup_Oikea_muutos4.png
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
Huomasin tässä, että kirjoitustyylini oli ehkä liian hyökkäävä. Yritin olla ystävällinen kirjoituksessani, mutta en onnistunut siinä. Tällä kertaa haluan kysyä, että näettekö siinä kuvassa jotakin. joka ei atk-kulmana enää toimi?
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 789
saisit kyllä ikeasta kulmapöytää eikä tarvitse rakentaa, tuo mitä olet suunnitellut näyttää kyllä helvetilliseltä projektilta kaikkine osineen..
Tuohan on lähes kopio siitä mitä olet suunnitellut: Kulmapöytä, Vantaa
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
Huomenta kaikille. Sama pöytä, eri värillä. Siksi en halunnut äitini mieltä pahoittaa vaan teen saman pöydän erilaiseksi suunnitelmalla.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
Tuohon aikaisemmin linkattuun Brusali pöytään kaveriksi vielä


tai vastaava, niin ei näyttöjen jalatkaan vie tilaa pöydältä.
Hahah, näyttää monimutkaiselta kuin minun pöydästäni.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
766
Samaa mieltä kuin edelliset, nuo ylähyllyt tulee alas ennemmin tai myöhemmin, asiaa voisi auttaa kyllä esim kulmaraudat suoraan seinään tukemaan hyllyjä.
Toinen mikä pistää silmään on tuo pöydän alaosa, miksi siitä pitää tehdä ahdas tila?, heität suosiolla puolet noista välihyllyistä roskiin niin tulee pöydästäkin kevyempi ja selkeämmän näköinen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
Noniin. Sain lopulta ATK-kulmapöytäni päätökseen. Siihen tulee vielä jossain vaiheessa sisustus-suunnitelmia. Tätä hommaa pitää tehdä kahden ihmisen avulla, kun yksin ei olisi pystynyt tekemään kauheasta palapelimerestä.

Ei ylähyllyt ole romahtaneet mihinkään.

Tämä pöytä edusti sellaista ajanjaksoa, jolloin oli kuvaputkimonitorit sekä pienet litteät monitorit, eikä kukaan ajatellut valtavista monitoreista eikä sitä, että voi tulla monta monitoria samaan pöytätasoon. Jossakin hyllyn osasta huomasin puuhun laitetun valmistuspaikan, että se on tehty Tanskassa.

Siinä purettaessa huomasin, että valmistaja on tehnyt liian lyhkäset ruuvit, reiän ympärillä oli tilaa ollakseen tiukka ruuveille tai sellaisille kiinnityksille, muovisia kiinnityksiä löytyi ja ne on korvattu metallisilla, pitkillä ruuveilla, yms.

Onneksi toinen yksinkertaisella ajattelulla ehdotti hyviä ajatuksia, jota minä insinööriaivoinani olisin päätynyt varmasti monimutkaiseen suunnitelmaan.

90% tämä projekti noudatti hyvin sitä alkuperäistä suunnitelmaa, 10% jouduttiin keskimmäistä osaa muuttelemaan vähän eri tavalla. Siinä on outo ongelma, että mitä mahtoi valmistajan päässä ajatella, että vasemman ja oikean puolen kalusteista pitäisi olla vahva mutta keskimmäisellä ei niin väliä vaikka olisi heikko? Se pitäisi mennä niin, että keskimmäinen kalusteissa pitäisi olla vahvin tuki ja kaikki siinä sivulla ovat heikommat.

Se kyllä painaa kuin synti. Alkuperäiset pöydät olivat liian huojuvia, kevyitä ja tämä uudistettu taas ei liikahda melkein mihinkään.

Liitän kuvia tähän:
 

Liitteet

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 135
Viestejä
4 196 790
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom