Asus Z97-A ei käynnisty

Liittynyt
25.02.2018
Viestejä
832
Löytyiskö täältä ideoita ku kone ei käynnisty. Emolla palaa device boot led punaisena ja näyttöön tulee signaali kun ei mene lepotilaan mutta mitään kuvaa ei tule ja biossiin ei edes pääse.

Onkohan emo vaan rikki?
 
Liittynyt
25.02.2018
Viestejä
832
I7-4790k prossu ja 2x8gb hyperx fury muistit. Välillä koittanu yhellä muistilla ja eri ssd levyillä.
 
Liittynyt
25.02.2018
Viestejä
832
On ja on toiminut aikaisemmin ja ilmoittanut välillä ettei löydä levyä missä on käyttis. Nyt ei sitten edes tulee mitään näyttöön. Pysyy vaan mustana ja taustavalo palaa näytössä eli jotain signaalia puskee.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 277
Tökkäseppä ruuvarilla CMOS reset jumpperia ja jossei sillä lähde toimimaan, niin tarkista soketin pinnit.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 277
Onko videojohto ehjä? Tökätty oikeaan reikään, ts. näytönohjaimeen eikä emolevyyn jossei prosessorissa ole integroitua? T. Tämäkin virhe tehty.
 
Liittynyt
25.02.2018
Viestejä
832
Prossussa on näytönohjain ja on kokeiltu myös erillisen näytönohjaimen kanssa ja piuhat ollu oikein ja toimii toisessa koneessa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
327
Veikkaan bios-piirin hajoamista tai sen tietojen häviämistä, kun on kyse Asuksen Z87 tai Z97 emosta. Ei ois uus juttu.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 277
Kovalevyt oletettavasti kiskottu pois jos jotenkin niiden kautta menee jumiin?

Jossei silläkään auta niin taitaa olla roskiskamaa. Ylemmät olen itse käynyt aikoinaan läpi, muita neuvoja ei oikein tule mieleen.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
327
Ser myyntiosastolla voi saada jotain rahaakin siitä, jos olet varma sen rikkinäisyydestä. Niin se vois saada uuden elämän. Ja eBaystä saa ostettua yleensä uusia piirejä ohjelmoituna myös. Se ei ole juotettu tossa emossa, vaan kiinni kannassa.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 937
Ser myyntiosastolla voi saada jotain rahaakin siitä, jos olet varma sen rikkinäisyydestä. Niin se vois saada uuden elämän. Ja eBaystä saa ostettua yleensä uusia piirejä ohjelmoituna myös. Se ei ole juotettu tossa emossa, vaan kiinni kannassa.
Tai jos on ohjelmointivehkeet, niin saa ajettua sitä kautta piiriin uusimman biossin. Joskushan sitä ajettiin jopa ihan tietokone päällä bios sisään eli vanhalla toimivalla biossiin, uusi piiri paikalle ja ohjelma sisään.
 

sawe

ATI Rage jo vuodesta 1996
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
261
Itsellä teki tuota jos tietyt SSD kovot oli kiinni.
 
Liittynyt
25.02.2018
Viestejä
832
Oon kokeillu ettei mitään muuta ole kiinni kuin prossu ja yksi muistikampa ja silloinkaan ei pääse edes biosiin. Ebaystä näyttäs reilulla kympillä saavan uuden bios piirin.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Oon kokeillu ettei mitään muuta ole kiinni kuin prossu ja yksi muistikampa ja silloinkaan ei pääse edes biosiin. Ebaystä näyttäs reilulla kympillä saavan uuden bios piirin.
Oma z97 ar temppuili käynnistyksessä kun patteri meni tyhjäksi jopa siinä määrin että ei päässyt enään biosiin. Kokeile laittaa uus vaikka liian helpolta kuulostaakin.

Emolta löytyy kolme kytkintä XMP, EPU ja TPU.
XMP ja TPU voisivat hyvinkin sotkea biosin jos menneet väärään asentoon vahingossa.
TPU yrittää säätää kellot automaagisesti optimaaliseksi ja XMP muistit oikeille profiileille. EPU heittää virransäästöt päälle.

TPU kytkin on ainoa 3-asentoinen. Voisit kokeilla laittaa kaikki defauldille kun powerista on katkaistu virta.
pdf manuaali löytyy https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-AR/e9472_z97-ar_ug_v2_for_web_only.pdf.
Sivut 39-42 hyvät kuvat ja selitykset.

Täällä z97 ar päivittäisessä käytössä kakkoskoneessa ja toiminut kellotettuna ilman ongelmia vuodesta 2015.
Jos pääset biosiin niin täällä mun ketju josta löytyy bios asetukset i7-5775c ja i5-5675C Unohdettuja helmiä

Asetukset on tosin i7-5775c prossulle joten en mee takuuseen että pelittäis sun prossulla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.02.2018
Viestejä
832
Tänään tuli uusi bios-piiri mutta sillä ei tee muutakuin pyöräyttää tuulettimia ja sammuu ja tätä jatkuu ja jatkuu.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Tänään tuli uusi bios-piiri mutta sillä ei tee muutakuin pyöräyttää tuulettimia ja sammuu ja tätä jatkuu ja jatkuu.
Taitaa olla socketissa vika.
En alunperinkään uskonut että bios-piirissä olisi vika. Seuraavaksi tutki socketti hyvässä valaistuksessa suurennuslasin, loopin tai valaisimen jossa suurentava iso linssi avulla. Jos peilailee epätasaisesti ja on selvästi painuneita tai läsähtäneitä pinnejä käytä sopivankokoista taivutettua injektioneulaa nosteluun ja oikaisuun.
Monikaan ei varmaan tiedä että socketeilla on luvattu vain parinkymmenen prossun vaihdon kesto, eli pinnit voivat olla laajalta alalta "lässähtäneet".

Olen korjaillut muutamia kavereiden emoja ja tullut havaittua että siellä on myös ei tarpeellisia pinnejä toimivuuden kannalta.
Tässä linkki joka lataa datasheetin suoraan inteliltä: https://cdrdv2.intel.com/v1/dl/getcontent/328897

Sivut 112 eteenpäin.
 
Liittynyt
25.02.2018
Viestejä
832
Oon tuon socketin tutkinut ja ehjältä näyttää. Tässä on ollu uudesta asti sama prossu kiinni. Vanhalla biossilla yrittää lähteä käyntiin mutta uudella ei. Tulikohan sieltä tyhjä bios piiri?

Prossun ja muistit oon testannu toisessa emossa.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Oon tuon socketin tutkinut ja ehjältä näyttää. Tässä on ollu uudesta asti sama prossu kiinni. Vanhalla biossilla yrittää lähteä käyntiin mutta uudella ei. Tulikohan sieltä tyhjä bios piiri?

Prossun ja muistit oon testannu toisessa emossa.
Partcolla joskus flashasivat piirejä kun antoi disketillä tiedoston mukaan. Jotkut muistaakseni leiskauttivat biosin laittamalla kylmästi toisen piirin päälle kun oli ensin puristeltu jalkoja vähän kasaan paremman kontaktin saamiseksi. Tiedä sitten oliko totta ja toimiva.

Kylmäspray tai pakastimeen puoleksi tunniksi ja nopeasti käyntiin niin näkis vaikuttaako lämpölaajeneminen. Tuskimpa tuossa enään pienet kondensoitumiset haittaa.

Ne on muuten saatanasta ne intelin vakiojäähyt ilman emon taakse tulevaa kunnollista tukea: emo mutkalla ja painaa liian kovasti prossua sockettiin ja piirilevy coren alla taipuu syvemmälle josta seuraa pinnien lässähtäminen. Sama muillekkin jäähyille jos kiristää liikaa niin toki se menee syvemmälle kuin tarkoitus. Kyllä ne pinnit voi olla painuneet liian alas.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.09.2018
Viestejä
880
Tuli tänään sama ongelma saman emon kanssa, boot ledi palaa eikä päästä biosiin vaikka rämppää f2 ja del. Selviskö tämä aikoinaan?

EDIT: minulla 2 näitä emoja toisessa ei mitään ongelmaa, toisessa juuri tämä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 269
Viestejä
4 231 390
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom