Ajattelin varoittaa muitakin.
Olin lisäämässä Asus ROG Strix GA35DX-koneeseeni uutta M.2 levyä kun koneen mukana tullut oli jo täynnä. Emolla on kaksi M.2-paikkaa ja ne on myös myyntispekseissä mainittu. En ole aiemmin purkanut tällaista valmiskonetta, enkä ole ollut tekemisissä riserissa olevien näyttisten kanssa, joten päätin kysyä asuksen supportista apua, ettei tule vahingossa särjettyä mitään, kun koneessa on kuitenkin takuu päällä.
Yllätys oli melkoinen kun sieltä tuli vastaus etteivät saa neuvoa levyn asennuksessa, koska levyn lisäys ei ole sallittua mahdollisten lämpöongelmien takia. Kysyin vielä toiseenkin kertaan että tarkoittavatko he ihan oikeasti, että vaikka koneessa on kaksi levypaikkaa niin toista ei saa käyttää? Ja tämä siitäkin huolimatta että konetta markkinoidaan kahdella M.2-paikalla? Vastaus oli että näin on.
Kerroin että tällaisesta koneen ominaisuuksien "puolittamisesta" ja harhaanjohtavasta markkinoinnista pitäisi saada hyvitystä tai kaupan purku. Jos olisin tiennyt ettei koneessa ole laajennusvaraa, en ole ostanut sitä alunperinkään, koska tiesin jo heti että tulen tarvitsemaan ssd-tilaa mm. videoeditoinnin takia, eli pyörivä levy ei riitä kuin datavarastoksi. Asuksen support kehotti kääntymään myyjäliikkeen puoleen mahdollisten hyvitysten ja palautusten osalta. No kuinkahan todennäköisesti Power alkaa purkamaan kauppaa puolitoista vuotta vanhasta koneesta. Villejä veikkauksia...? Mutta täytyy koittaa vaikka sitten saada tingittyä isompi levy tuon nykyisen tilalle (edellyttäen että vanhan sisällön kopiointi onnistuu jotenkin, kun m.2-levyille ei taida olla kopiointitelakoitakaan saatavana. Perinteiselle SSD:lle tuossa on laajennuspaikat valmiina, mutta se on kai aika olennaisesti hitaampi kuin oikea m.2.
Katsotaan miten asia kehittyy. Mutta varoitukseksi Asuksen koneiden hankkijoille, että todelliset speksit ei välttämättä ole sitä miltä näyttää, koska Asus voi muuttaa niitä mielinmäärin jälkeenpäin yksipuolisella päätöksellä. Viimeisin kommentti suomen supportilta oli " Valitettavasti tämä oli meidän korkeamman tuen kanta emmekä pysty asialle muuta tekemään." Tavallaan ymmärrän heitä, hehän tekevät vain sitä mitä käsketään. Mutta isoa Asusta en ymmärrä.
Mitä sanoo IO-techin väki tällaisesta toiminnasta? Onko muilla merkeillä vastaavia typeryyksiä? Olenko ainoa Asuksen toimintaan tyytymätön asiakas?
Olin lisäämässä Asus ROG Strix GA35DX-koneeseeni uutta M.2 levyä kun koneen mukana tullut oli jo täynnä. Emolla on kaksi M.2-paikkaa ja ne on myös myyntispekseissä mainittu. En ole aiemmin purkanut tällaista valmiskonetta, enkä ole ollut tekemisissä riserissa olevien näyttisten kanssa, joten päätin kysyä asuksen supportista apua, ettei tule vahingossa särjettyä mitään, kun koneessa on kuitenkin takuu päällä.
Yllätys oli melkoinen kun sieltä tuli vastaus etteivät saa neuvoa levyn asennuksessa, koska levyn lisäys ei ole sallittua mahdollisten lämpöongelmien takia. Kysyin vielä toiseenkin kertaan että tarkoittavatko he ihan oikeasti, että vaikka koneessa on kaksi levypaikkaa niin toista ei saa käyttää? Ja tämä siitäkin huolimatta että konetta markkinoidaan kahdella M.2-paikalla? Vastaus oli että näin on.
Kerroin että tällaisesta koneen ominaisuuksien "puolittamisesta" ja harhaanjohtavasta markkinoinnista pitäisi saada hyvitystä tai kaupan purku. Jos olisin tiennyt ettei koneessa ole laajennusvaraa, en ole ostanut sitä alunperinkään, koska tiesin jo heti että tulen tarvitsemaan ssd-tilaa mm. videoeditoinnin takia, eli pyörivä levy ei riitä kuin datavarastoksi. Asuksen support kehotti kääntymään myyjäliikkeen puoleen mahdollisten hyvitysten ja palautusten osalta. No kuinkahan todennäköisesti Power alkaa purkamaan kauppaa puolitoista vuotta vanhasta koneesta. Villejä veikkauksia...? Mutta täytyy koittaa vaikka sitten saada tingittyä isompi levy tuon nykyisen tilalle (edellyttäen että vanhan sisällön kopiointi onnistuu jotenkin, kun m.2-levyille ei taida olla kopiointitelakoitakaan saatavana. Perinteiselle SSD:lle tuossa on laajennuspaikat valmiina, mutta se on kai aika olennaisesti hitaampi kuin oikea m.2.
Katsotaan miten asia kehittyy. Mutta varoitukseksi Asuksen koneiden hankkijoille, että todelliset speksit ei välttämättä ole sitä miltä näyttää, koska Asus voi muuttaa niitä mielinmäärin jälkeenpäin yksipuolisella päätöksellä. Viimeisin kommentti suomen supportilta oli " Valitettavasti tämä oli meidän korkeamman tuen kanta emmekä pysty asialle muuta tekemään." Tavallaan ymmärrän heitä, hehän tekevät vain sitä mitä käsketään. Mutta isoa Asusta en ymmärrä.
Mitä sanoo IO-techin väki tällaisesta toiminnasta? Onko muilla merkeillä vastaavia typeryyksiä? Olenko ainoa Asuksen toimintaan tyytymätön asiakas?