Ratkaistu ASUS TUF RTX 3070 Ongelmia tuulettimien/lämpötilan kanssa

Liittynyt
09.09.2018
Viestejä
73
Morjesta! Eli tosissaan otsikon mukaisesti on ongelmia itselle tuoreen Asus TUF 3070 Gaming OC näytönohjaimen kanssa. Tuli ostettua toi parisen viikkoa sitten täältä käytettynä. Aikaisemmalla omistajalla ollut näytönohjain louhinta käytössä ja postauksen mukaan lämpötilat pidetty siedettävissä rajoissa.

Aluksi pidin ongelmana, että pelatessa kuormituksen alla näytönohjain päättää täysin jättää huomioimatta asetetut tuuletin asetukset. Esimerkiksi, jos asetan tuulettimen nopeudeksi manuaalisesti 80%, niin pelatessa jossain kohdassa näytönohjain ohittaa tämän kokonaan ja hetkellisesti laittaa tuulettimet pyörimään maksimi nopeudella. MSI Afterburnerin kautta katsoessa tuulettimen nopeus näyttää edelleen 80%, mutta tuulettimien RPM seuratessa näkee kuitenkin nousun noin 3200rpm asti. Pelatessa tuuletin menee siis edestakaisin täyden nopeuden ja asetetun tuuletinnopeuden välillä. Tätä tapahtuu aikalailla 5-15 sekunnin välein.
Aluksi luulin ongelmana olevan pelkästään tämä tuuletinasetusten ohittaminen. Näyttiksen lämpötilat olivat aikalailla normaalit ja pyörivät siinä 74-78C alueella. Kotelona mulla tosissaan toimii Citadel Mesh mATX ja tuulettimia löytyy seuraavasti: Edessä 2x intake (120mm), katossa 2x exhaust (120 ja 140mm) ja takana vielä kolmas exhaust (120mm). Eli kotelon ilmanvaihto on kunnossa ja prosessorin (i5-11400f) lämmöt pysyvät hyvinkin maltillisina noustessaan pelatessa noin 54-57C. Netistä löysin muutaman keskustelun samasta aiheesta ja kokeilin niistä löytyviä korjauksia. Poistin MSI Afterburnerin kokonaan ja kokeilin pelaamista ilman koko ohjelmaa. Asetin tuuletin nopeuden manuaalisesti Nvidian oman overlayn kautta 80%, mutta sama ongelma jatkui. Tämän jälkeen vielä suoritin Display Driver Uninstallerin kanssa näytönohjaimen ajureiden poiston ja asensin ne puhtaasti uudestaan. Lisäksi putsasin vielä kotelosta ja näytönohjaimesta paineilmalla kaikki pölyt. Aikalailla kaikki mahdolliset tuuletinasetukset automaattisista manuaalisiin on kokeiltu ja mikään niistä ei ongelmaa ratkaise.

Tänään kuitenkin huomasin, mistä ongelma luultavasti johtuu. Asensin CPUID HWMonitorin ja jätin sen mielenkiinnolla pyörimään pelien ajaksi. HWMonitor näyttää näytönohjaimen Hot Spotin lämpötilaksi 107C. Ainakaan mitään näkyvää throttlingia tai fps tippumista en huomannut vaikka Hot Spot oli pidempäänkin yli 100 c pelatessa.
Onko mahdollista että lämpötila pitää paikkaansa ja jos on niin mitä pitäisi tehdä? Laitanko suosiolla kortin takuuseen vai lähdenkö itse vaihtamaan thermalpadeja / tahnaa? Tämmöisestä ei itsellä ole aikaisempaa kokemusta, joten en suosi tätä vaihtoehtoa. Vai voiko olla, että esimerkiksi joku anturi on viallinen ja antaa liian korkeaa lämpötilaa, joka taas johtaisi noiden tuulettimien nopeuden nousuun? ja mitä silloin pitäisi tehdä? luultavasti takuuseen?

Kiinnostaisi kanssa kokeilla tuota näytönohjaimen "Undervolting", joka ilmeisesti näissä RTX 3000- sarjan näytönohjaimissa on jonkin verran suosittua. Sen pitäisi laskea lämpötiloja ja saattaisi samalla ratkaista ongelman. Onko tästä kellään kokemusta? Lisäksi pientä lisäprobleemaa tuo se, että näytönohjaimen irrottaminen koneesta on hankalaa prossujäähyn ja näytönohjaimen valtavan kokojen vuoksi. En saa millään sormea tuonne väliin, että saisi PCIE paikan lukon/vivun avattua. Siihen liittyen otetaan kanssa vinkkejä vastaan. Ruuvarilla sörkkiessä tulee ainoastaan puukottaneekseen emolevyä. Viime tietokoneen kanssa oli sama ongelma ja ruuvarin kanssa tökkimällä rikoin vain paikkoja ja pcie lukon lopullisesti.

Koneen Specsit: i5-11400f, ASUS TUF RTX 3070, GIGABYTE Z590M GAMING x, 16 GB DDR4 ja kotelona Citadel Mesh RGB mATX. Käyttöjärjestelmänä toimii Windows 10 ja näytönohjaimen ajurit uusinta versioita 522.25. Ongelmaan ei vaikuta mitä peliä pelaa, kunhan se kuormittaa näytönohjainta tarpeeksi.

Laitoin vielä kuvakaappauksen HWMonitorista. Otettu just pelaamisen päätyttyä. Tosissaan noi sarakkeet menee "Current/Min/Max" järjestyksessä.
Näyttökuva 2022-10-12 234950.jpg
 
Koteloa auki ja aggressiivista tuuletinprofiilia on tultu jo kokeiltua ja kumpikaan ei auttanut. Kotelon ilmanvaihdosta ei ole ainakaan kiinni, maksimimäärä tuulettimia löytyy ja vaikka niitä ajais maksiminopeudella niin sama ongelma. Kokeilen vielä tänään jos ehdin noita jännitteiden laskemista ja kattelen mitä tapahtuu. Onhan tuossa kuitenkin kyse jostain ongelmasta näytönohjaimen jäähdytyksen kanssa, kun hot spot on 30+ astetta korkeampi kuin muu lämpötila. Kattelin youtubesta vastaavan näytönohjaimen tahnojen ja thermal padien vaihtoa, jota saatan kokeilla jos muu ei auta.
 
Hotspotin ja coren lämpötilaero on ihan liian iso. Mulla on 3080 ti tuffissa vähän vajaa 10 astetta kun nopeasti testasin ja loopitin 3d markin port royal ray tracing testiä 10min. 8-15 astetta pitäisi olla normaaliero.

Onko alkuperäinen omistaja vaihtanut tahnat ja muistityynyt? Mitä seurannut tuloksia niin monessa core ja hotspot sekä niiden erotus noussut reilusti vaikka muistien lämmöt tippunut operaation jälkeen. Tämä on kyllä ihan ok mainaukseen kun siinä ei coren lämmöt pahemmin nouse. Mutta peleissä sitten core tai hotspot lähtee käsistä. Tuo johtuu kai siitä että liian paksuja lämpötyynyjä laitettu muistien päälle.

Muuta ei tule mieleen. Jos ei ole räpelletty edellisen omistajan toimesta niin yrittäisin laittaa takuuseen. Jos vaihdettu tyynyt ja tahnat niin en tiedä viekö se takuuta. Tässä tapauksessa yrittäisin perua kaupat jos vielä mahdollista. Tai yrittää itse korjata tilanteen jos tuntuu että osaaminen riittää.

En usko, että alkuperäinen omistaja olisi vaihtanut tahnoja tai tyynyjä. Ainakaan ei asiasta ollut mitään maininnut ja hän on kuitenkin tällä foorumilla historian perusteella luotettavan oloinen näytönohjainten myyjä. Netistä vähän selailin ja tulin samaan tulokseen, että jonkun takia coren ja hot spotin lämpötila ero on normaalia suurempi.

Kokeilen vielä tuota jännitteen laskemista kun kerkeän ja kattelen miten vaikuttaa lämpötiloihin. Jos hot spotti edelleen pyörii paljon corea kuumempana niin varmaan laitan suosiolla takuuseen.
 
Missä asennossa se quiet-kytkin on?
Se on tällä hetkellä performance asenossa. Täytyypä kokeilla vielä vaihtaa se siihen quiet asentoon. En kuitenkaan usko, että se vaikuttaisi noihin hot spotin lämpöihin, mutta saattaisi ainakin estää tuon, ettei tuulettimet lähde täysille.
 
Siinä kortissa pitäisi olla yhden ruuvin päällä tarra, jos se on ehjä niin kortti on avaamaton/räpeltämätön. Siinä tapauksessa laittaisin kortin takuuseen, sillä kyllä sen pitää toimia ilman mitään säätämistä throtlaamatta.
card2.jpg
 
Ei se turvatoimia estä. Päinvastoin, saattaa pumpata enemmän, koska hillitympi tuuletinprofiili.
Joo pyöräytin benchmarkit nyt vaihtamalla ton quiet modeen ja ei vaikuttanut lämpöihin/tuulettimiin mitenkään. Aiheutti ainoastaan koneen kaatumisen kesken benchmarkin.

Siinä kortissa pitäisi olla yhden ruuvin päällä tarra, jos se on ehjä niin kortti on avaamaton/räpeltämätön. Siinä tapauksessa laittaisin kortin takuuseen, sillä kyllä sen pitää toimia ilman mitään säätämistä throtlaamatta.
card2.jpg
Tarkistin ja toi valkone tarra ruuvin päällä on siinä tallella eli ei ole avattu ilmeisesti
 
Olisiko tahnat pumpanneet sivuun, kun 24/7 käytössä ollut. Kotelon tuuletus ei ole optimi, kun katosta puhalletaan viileät ilmat ulos, mutta ei se tuota aiheuta.
 
Kokeilen varmaan tänään vielä jännitteiden laskemista väliaikaiseksi ratkaisuksi. Lähiaikoina sitten takuuseen, jos en muuta keksi. Kokeilin kanssa kädellä tuota näytönohjaimen takapeltiä, jos sieltä löytyisi joku tulikuuma kohta, mutta ei se mitenkään normaalia lämpimämpi ollut.
 
Olisiko tahnat pumpanneet sivuun, kun 24/7 käytössä ollut. Kotelon tuuletus ei ole optimi, kun katosta puhalletaan viileät ilmat ulos, mutta ei se tuota aiheuta.

Olen itse ymmärtänyt, että just katossa/takana kannattaa tuulettimien puhaltaa ulospäin ja edestä ottaa sisälle.
 
Olen itse ymmärtänyt, että just katossa/takana kannattaa tuulettimien puhaltaa ulospäin ja edestä ottaa sisälle.
Ideana on käyttää sitä viileää ilmaa jäähyn läpi. Katossa ne tuulettimet usein puhaltaa sen edestä tulevan ilman suoraan ulos ja kortti siellä alhaalla jää kierrättämään ilmaa.
 
Omastani otin talteen ruuvinkantaa vasten liu'uttamalla ohutta mattopuukonterää ja laitoin lopuksi takaisin. :) Ja eikös tästä Suomessa ollut isompi vääntö 2-4 vuotta takaperin, eli varsin tuoreeltaan, että mikään tarra/tarran puuttuminen ei voi evätä takuuta?
En tiedä mistä ap:n kortti on ostettu, mutta ainakin Jimm's aika nihkeästi ottaa takuuseen mitään korttia jos tuo tarra on rikki. Toki sen saa siitä kikkailemalla ehjänä irti, mutta jos sitä ei ole tai se on rikki niin aika suurella todennäköisyydellä kortti on Jimm's:in mielestä takuuton.
 
Noh p
En tiedä mistä ap:n kortti on ostettu, mutta ainakin Jimm's aika nihkeästi ottaa takuuseen mitään korttia jos tuo tarra on rikki. Toki sen saa siitä kikkailemalla ehjänä irti, mutta jos sitä ei ole tai se on rikki niin aika suurellä todennäköisyydellä kortti on Jimm's:in mielestä takuuton.
Joo Jimmsiltä tuo kortti on ostettu. Noh onneksi törmäsin ongelmaan ennen kun ehdin myydä vanhan näytönohjaimen pois. Prossusta kun ei integroitua näyttistä löydy. Pitääpä vielä jotenki keksiä, että millä saan ton koneesta irti. PCI E lukkoon en yltä millään, että sen saisi auki järkevästi. Pitää kikkailla jotain ratkasuksi
 
Kikkailin jonkin aikaa ja laskeskelin jänniteitä. Hot spotti ei nyt enää niin herkästi nouse ylitse ton 105 C, joten ei ainakaan jatkuvasti tuulettimet temppuile. 0,875 jännitteellä ja samoilla kelloilla sain pysymään vakaana. Omat taidot kuitenkin tähän liittyen on sen verran vajavaiset, että en viitsi enempää säätää. Mitenkään merkittävästi ei auttanut tuon hot spotin lämpöjen kanssa, joten takuuseen tää kortti lähtee.
 
Takuuseen toki, se "taajuuskäyrä" ja sitä myötä kellotaajuudet vaan laskee myös aika reippaasti kun tullaan tuolta 1,1V->0,875V. Siksi kannattaa laittaa vaikka +100MHz sille GPU corelle, tällä kompensoidaan sen laskua, hieman tapauskohtaista mutta liian matalin voltein saattaa +150MHz aiheuttaa jo epävakautta. Tuo satku huomattavasti maltillisempi. Kannattaa tehdä tosiaan omat profiilit, muutoin vie 45-60W idlessä jos ajaa staattisella jännitteellä. :tup:

Afterburnerissa kun otat curve editorin auki ja säätelet jännitettä, huomaat miten se tavoitekäyrä laskee.
Joo sitä afterburnerin ja curve editorin kautta just säätelinkin. Tein kanssa omat profiilit. Käytän pelatessa siihen asti kunnes toi takuu käsitellään ja lähetän sitten kortin Jimmsille
 
Tekasin sulle tollasen kuvan ihmeteltäväksi ja vastavuorosesti kun sulla on 3070, niin hieman pystyt peilaamaan tuloksia omiisi. Superposition 1080p Extreme asetuksin (preset). Omia mokia tuossa että 95% powerlimit jostain syystä. :D Superpositioni haukkaa hyvin watteja kaikesta huolimatta. Toinen moka että ekasta ajosta jäi HWInfo uupumaan taustalta, ajoin uusiksi toisen kerran. Hotspot 99,5'C kotelo kiinni, päivitän myöhemmin kotelo auki tulokset. CPU ei ole 3600MHz suinkaan vaan 4900MHz. :kahvi:

katso liitettä 971121
Huomaa ainakin, että sulla toi core lämpötilan ja hot spotin välinen ero pysyy hyvin tossa 15 asteen luokassa, kun itellä niiden ero on yli 30 astetta
 
Pitääpä vielä jotenki keksiä, että millä saan ton koneesta irti. PCI E lukkoon en yltä millään, että sen saisi auki järkevästi. Pitää kikkailla jotain ratkasuksi
Itse pähkäilin saman ongelman kanssa kun oli vielä ilmajäähy. Ruuvari tuli ensin mieleen, mutta sitten hoksasin etsiä keittiöstä sopivan puulusikan, jonka varren päällä oli näppärä painaa lukitus auki :D
 
Arvatenkin Trio/Suprim? :) Lämpötilojen perusteella voisin sanoa. Nimittäin ollut 2080-2080S-3080 kyseistä sarjaa. Mutta mukava nähdä että myös tuo core-hotspot ero liki 15'C ilmalla sielläkin. Nyt kun saisi blokillisten korttien lämpöjä tuoreeltaan, käsittääkseni hotspot on satunnainen "pistelämpötila" GPU corella, joka kertoo lähinnä kontaktista ja jäähyn toimivuudesta.

Tuohon verrokkiisi jos ko. jäähy, voin sanoa että tämä mun Vision malli on köykäinen kädessä. Väitän että yli 500g eroa painossa.
Juu, z trio, verkkiksen mukaan: Paino: 1458 g
 
RMA-hakemus hyväksyttiin ja vien kortin takuuseen. Hain googlesta vielä lisää tietoa ja törmäsin muutamaan postaukseen, jossa oli vastaavaa ongelmaa saman näytönohjaimen kanssa. Ne oli ratkaisseet ongelman avaamalla kortin ja vaihtamalla lämpötahnat. Pistän ite varmuudeksi takuun kautta enkä lähde ite noita tahnoja vaihtamaan, koska en halua menettää takuuta sen takia.

Itse pähkäilin saman ongelman kanssa kun oli vielä ilmajäähy. Ruuvari tuli ensin mieleen, mutta sitten hoksasin etsiä keittiöstä sopivan puulusikan, jonka varren päällä oli näppärä painaa lukitus auki :D
Kiitoksia vinkistä. Tän innoittamana otin keittiöstä ohuen muovisen paistinlastan ja sain ton pci-e lukituksen auki painamalla lastalla ja samalla nostaen näyttistä.
 
Ideana on käyttää sitä viileää ilmaa jäähyn läpi. Katossa ne tuulettimet usein puhaltaa sen edestä tulevan ilman suoraan ulos ja kortti siellä alhaalla jää kierrättämään ilmaa.
Ja höpö höpö. Lämmin ilma pyrkii ylös, joten kannattaa katon tuulettimet suunnata kotelosta puhaltamaan ulos.
 
Ja höpö höpö. Lämmin ilma pyrkii ylös, joten kannattaa katon tuulettimet suunnata kotelosta puhaltamaan ulos.

Jos laitat ne kaikki puhaltamaan ulos, niin myös viileä ilma kaartuu ylöspäin ja ei kulje näytönohjaimen kautta. Tämä siis normaalissa kokoonpanossa, jossa edessä puhaltaa tuulettimet viileää ilmaa sisään (eikä siis kotelon pohjassa ole tuulettimia). Sitten se viileä ilma menee prosessorille/ylös, jos katossa on tuulettimet ja GPU imee sitä ilmaa takaa, ja se tuo pölyä ja on vähemmän tehokasta, kuin sen viileän ilman tuominen siihen etutuulettimilla.

Voit koettaa itse. Pistä kesähelteillä tuuletin väärinpäin, ts. puhaltamaan sinusta poispäin. Ei se viilennä sinua enää.

Fiksussa kotelossa on ylipaine.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom