Asus Strix B650E-F & 7700X ei postaa (valkoinen Q-LED 5s->boot)

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
219
Pitihän se sitten joskus elämässä saada vastaan kokoonpano, joka ei postaa.

Komponentit:
- 7700X
- Asus Strix B650E-F
- Kingston Fury DDR5 6000 CL36
- Asus DUAL 4070 OC
- Kingston Fury Renegade M.2

Strix näyttää ensiksi hetken oranssia Q-LEDIä, se vaihtuu punaiseksi ja sitten valkoinen valo jää palamaan. Muutaman sekunnin päästä kone buuttaa uudestaan.

Mitä olen koittanut:
- Virtapiuhat katsonut mobolle (ymmärtääkseni 8pin -liitin riittää, eikä tarvitse 8+4)
- DDR5:t irti ja takaisin, eri slotteihin (ovat muuten aika jäykät?)
- Avasin CPU:n, ei vääntyneitä pinnejä
- Koitin ilman RAMia, jolloin oranssi ledi jää päälle
- CMOS clearattu

Koitin sekä ilman näyttistä, vanhalla toimivalla ja tuolla. Kaikilla sama ongelma. Valkoinen Q-LED vaikuttaisi olevan GPU, mutta noihin ei varmaan voi täysin luottaa?

Nyt on meikäpoika hukassa...
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 311
Kokeile 1 kammalla ellet jo ole, uusin bios tikulle ja koettaa josko päivitys menisi läpi flash bios usb portista takapaneelista.

Mulla on sama lankku ja kone ränkännyt uskomattomasti muistien /expo profiilin päältä boottauksessa.
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
788
Pitihän se sitten joskus elämässä saada vastaan kokoonpano, joka ei postaa.

Komponentit:
- 7700X
- Asus Strix B650E-F
- Kingston Fury DDR5 6000 CL36
- Asus DUAL 4070 OC
- Kingston Fury Renegade M.2

Strix näyttää ensiksi hetken oranssia Q-LEDIä, se vaihtuu punaiseksi ja sitten valkoinen valo jää palamaan. Muutaman sekunnin päästä kone buuttaa uudestaan.

Mitä olen koittanut:
- Virtapiuhat katsonut mobolle (ymmärtääkseni 8pin -liitin riittää, eikä tarvitse 8+4)
- DDR5:t irti ja takaisin, eri slotteihin (ovat muuten aika jäykät?)
- Avasin CPU:n, ei vääntyneitä pinnejä
- Koitin ilman RAMia, jolloin oranssi ledi jää päälle
- CMOS clearattu

Koitin sekä ilman näyttistä, vanhalla toimivalla ja tuolla. Kaikilla sama ongelma. Valkoinen Q-LED vaikuttaisi olevan GPU, mutta noihin ei varmaan voi täysin luottaa?

Nyt on meikäpoika hukassa...
Tarkistappa että gpu on kunnolla paikoillaan ja onhan virtatähteeseen kytketty tuo virtajohto adapteri oikein.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
219
Kokeile 1 kammalla ellet jo ole, uusin bios tikulle ja koettaa josko päivitys menisi läpi flash bios usb portista takapaneelista.

Mulla on sama lankku ja kone ränkännyt uskomattomasti muistien /expo profiilin päältä boottauksessa.
Koitin tosiaan molemmilla kammoilla erikseen ja useammassa slotissa. Ei apua. Voiskohan tuo originaali-BIOS aiheuttaa tämän? No testaan uusinta BIOSia tuon kautta.

Tarkistappa että gpu on kunnolla paikoillaan ja onhan virtatähteeseen kytketty tuo virtajohto adapteri oikein.
GPU:a olen testannut nyt useampaan otteeseen kahdella eri GPU:lla, edellisellä toimivalla ja tuolla 4070:llä. Ymmärtääkseni 7700X:ssä on myös integroitu GPU, joten ilmankaan GPU:a järjestelmä ei buuttaa. En siis usko, että on liittimissä tai kiinnityksessä.
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
788
Kaverilla tarvi muistaakseni emolevylle myös se 4 pinninen virtajohto kytkeä.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 132
Pitihän se sitten joskus elämässä saada vastaan kokoonpano, joka ei postaa.

Komponentit:
- 7700X
- Asus Strix B650E-F
- Kingston Fury DDR5 6000 CL36
- Asus DUAL 4070 OC
- Kingston Fury Renegade M.2

Strix näyttää ensiksi hetken oranssia Q-LEDIä, se vaihtuu punaiseksi ja sitten valkoinen valo jää palamaan. Muutaman sekunnin päästä kone buuttaa uudestaan.

Mitä olen koittanut:
- Virtapiuhat katsonut mobolle (ymmärtääkseni 8pin -liitin riittää, eikä tarvitse 8+4)
- DDR5:t irti ja takaisin, eri slotteihin (ovat muuten aika jäykät?)
- Avasin CPU:n, ei vääntyneitä pinnejä
- Koitin ilman RAMia, jolloin oranssi ledi jää päälle
- CMOS clearattu

Koitin sekä ilman näyttistä, vanhalla toimivalla ja tuolla. Kaikilla sama ongelma. Valkoinen Q-LED vaikuttaisi olevan GPU, mutta noihin ei varmaan voi täysin luottaa?

Nyt on meikäpoika hukassa...
Miten pitkään olet antanut koneen käynnistyä? Ensimmäinen bootti voi kestää minuutteja ja uudelleenkäynnistyminen on muistien treenausta yms ja normaalia toimintaa.
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
788
Screenshot_20230706_223723_Drive.jpg
Manuaalissa sanotaan että 8 pinnien pitäisi riittää ja 4 pinninen olisi valinnainen. Hmm, onhan oikeasta paikasta otettu powerista?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
219
Miten pitkään olet antanut koneen käynnistyä? Ensimmäinen bootti voi kestää minuutteja ja uudelleenkäynnistyminen on muistien treenausta yms ja normaalia toimintaa.
Jaha. Tämä uutena mulle...

Pitää sitten vissiin jättää pyörimään. Pari-kolme minuuttia varmaan maksimissaan. No, sauna sopivasti valmis, joten jätän koneen pyörimään itsekseen tuohon. Tuskinpa siinä mitään pahaakaan tapahtuu.

Ei ole piipperiä, niin ei voi kuunnella tulisiko siinä jotain vihjettä. Mutta jännä sykli sitten Q-Ledeissä. Myös manuaali mainitsee, että jos ei 30s näe mitään, niin varmaankin failannut buutti...


Manuaalissa sanotaan että 8 pinnien pitäisi riittää ja 4 pinninen olisi valinnainen. Hmm, onhan oikeasta paikasta otettu powerista?
Juu, katsoin tuon myös. On oikea.


Edit: ei auttanut. Päivitin BIOSin ja toiminta muuttui vähän - kone ei enää buuttaile ja esim. USB:lle tulee virtaa. Nyt palaa sekä GPU että BOOT ledit jatkuvasti.

Edit2: buuttivalo vain, koska olin ottanut M.2 irti. Nyt sekin paikallaan, niin ei muuta kuin GPU Q-Led.

Edit3: CMOS clear ja sehän hörähti tulille.

Mää ajattelin et saisin tänään vääntää pelejä, kun muija on muualla. No ei edes harmita, kun mieli oli jo synkkä RMA-prosesseja ajatellessa.

Kiitos kaikille avusta!

PS. Päivitä BIOS!
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 272
Viestejä
4 231 499
Jäsenet
71 187
Uusin jäsen
Gojitta

Hinta.fi

Ylös Bottom