Asus Rx 6650xt ongelma

Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
309
Avataan nyt tännekin asiaan liittyvä keskustelu niin voidaan seurata kortin elämää.

Yritän tänään saada testattua korttia vielä kerran ja muutamaa vinkkiä mitkä testaamatta.

Kortin ongelma selviää myynti tekstistäni
: Yhteensopivuus ongelmia tai jotenkin rikki?!

Kortin tarina ja toimivuus on värikäs joten lue hyvin.

1. Omistaja ei saanut korttia toimimaan (windows valitti ajureista) ja lähetti sen takuuseen. Takuu huollon mukaan kortti toimii hyvin.
2. Omistajalla kortti toimi jatkuvassa käytössä ilman mitään ongelmaa.
3. Omistaja eli minä. Pelit kaatuilee samaan tapaan eli peli pysähtyy alussa ja amd ohjelma ilmoittaa ongelmasta. Kone toimii yleensä tämän jälkeen normaalista. Ei siis kaadu kokonaan. Pelkkä peli.

Kokoonpanot joissa ollut.

1. I7 7700k - pelit ei toimi, (1 omistaja)
2. Ryzen 2700x - pelit ei toimi, (1 omistaja)
3. Ryzen 5600x, msi b550 - toimii ilman mitään ongelmia (2 omistaja)
4. i5 11400, h510 - pelit ei köynnisty. Amd ohjelma sanoo virheeksi ohjaimen aikakatkaisu tai muu vastaava. (3 eli minä)
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
470
Amd ohjelma sanoo virheeksi ohjaimen aikakatkaisu tai muu vastaava
Tsekkaa että Windows on oikeasti asentanut, ne AMD:n ajurit. Eikä sen omia. Tota se teki välillä Vega 11:sta kanssa. Ajurit joutui etsimään itse & pakottamaan, se käyttämään niitä. Ja aina se kitisi vastaan. AMD:llä oli kyllä valillä ajureita, joissa riitti ton "aikakatkaisu" tyylisiä juttuja. Välillä esim. YouTube videot saattoi kaataa ne, parin sekunnin jälkeen. Tai herätys sleepistä = Musta ruutu & Reboot. Jne. Jne.

Eli uusimmat ajurit ei ole aina välttämätta, ne parhaat & toimivimmat.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 136
Tsekkaa että Windows on oikeasti asentanut, ne AMD:n ajurit. Eikä sen omia. Tota se teki välillä Vega 11:sta kanssa. Ajurit joutui etsimään itse & pakottamaan, se käyttämään niitä. Ja aina se kitisi vastaan. AMD:llä oli kyllä valillä ajureita, joissa riitti ton "aikakatkaisu" tyylisiä juttuja. Välillä esim. YouTube videot saattoi kaataa ne, parin sekunnin jälkeen. Tai herätys sleepistä = Musta ruutu & Reboot. Jne. Jne.

Eli uusimmat ajurit ei ole aina välttämätta, ne parhaat & toimivimmat.
Tähän lisäyksenä että kannattaa Windowsin automaattiset päivitykset laittaa pois päältä ettei käy tuota skenaariota että windows asentelee omia ajureitaan automaattisesti.
 
Liittynyt
10.10.2020
Viestejä
994
Tähän lisäyksenä että kannattaa Windowsin automaattiset päivitykset laittaa pois päältä ettei käy tuota skenaariota että windows asentelee omia ajureitaan automaattisesti.
Joo tämä, ja siis ihan alkuun asentaa Win ilman netti yhteyttä. Asentaa adrenalin ajurit offline (tikulta?), boottaa ja sitten vasta nettiin hakemaan Win päivitykset.
Muista vaikka erikseen Directx, Visual C++ ja .NET kilkkeet..

Mielestäni kortissa on jotain vikaa, ja kauppiaan pitää testaa kunnolla pelissä eikä vaan ajaa jonku 3d markki läpi ja todentaa toimivaksi.

Osoittiko kauppa millä tavalla on testannut korttia?

Kerran sain tapella RX580 kortista ja voitin sillä lailla kun itse laitoin youtubeen videon toimimattomuudesta. Peli päälle windowed-moodissa niin pääset myös työpöydälle nauhoittaa Windows ja Adrenalin versiot sekä päivämäärän, takas peliin ja nauhoitat kunnes kaatuu.


 
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
309
Tsekkaa että Windows on oikeasti asentanut, ne AMD:n ajurit. Eikä sen omia. Tota se teki välillä Vega 11:sta kanssa. Ajurit joutui etsimään itse & pakottamaan, se käyttämään niitä. Ja aina se kitisi vastaan. AMD:llä oli kyllä valillä ajureita, joissa riitti ton "aikakatkaisu" tyylisiä juttuja. Välillä esim. YouTube videot saattoi kaataa ne, parin sekunnin jälkeen. Tai herätys sleepistä = Musta ruutu & Reboot. Jne. Jne.

Eli uusimmat ajurit ei ole aina välttämätta, ne parhaat & toimivimmat.
varmistettu ja oikeat ajurit on sisässä. kokeiltu myös vanhemmilla ajureilla.
youtube yms suoratoistot toimii ilman mitään ongelmia, vain pelit kaatuu.
 
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
309
Nyt tuli tuota testailtua ja lisään videonkin jos osaan... :D
Pci gen 3 pakotus ei auttanut
jotkin pelit (super kevyetkin) toimii hetken pidempään Fullhd mutta kaatuu jo valikossa 4K resolla. oikeastaan ainut vaikutus minkä huomasin.
Mutta sekään ilo ei kauaa kestänyt.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 504
Villi veikkaus, että näyttiksen muisteissa jotain vikaa, jos kaatuu resoluutiota nostaessa. Toisen omistajan koneessa mahdollisesti Resizable BAR päällä?
 
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
309
Villi veikkaus, että näyttiksen muisteissa jotain vikaa, jos kaatuu resoluutiota nostaessa. Toisen omistajan koneessa mahdollisesti Resizable BAR päällä?
minulla on myös reziable bar käytössä. oliko se hyvä vai huono asia? :D
1 omistajan omat taitaa olla liian vanhoja siihen?
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
470
pelit (super kevyetkin) toimii hetken pidempään Fullhd
Vega 11:sta videot, jotka oli1080p & Full Screen. ==> Musta ruutu & "...tapahtui aikakatkaisu...". Videot, jotka ei olleet (tyylin 1280x720p) ei tuottaneet ongelmia, edes koko ikkunaan venytettynä. Peleissä vaihdoin aina heti, kun sai (tai .ini / vastaavasta) ne toimimaan ikkunassa & alle 1080p. (Onneksi RTX 4060:llä videot & esim. Warhammer 40000 Rogue Trader, toimii ilman ongelmia, 1080p Full Screenissä.)
 
Liittynyt
08.02.2022
Viestejä
73
Windows 10 käytössä? Kannattaisi kokeilla ainakin 11. Sekin ratkaisee monta ongelmaa jo nykyään, kun on suht uutta rautaa koneessa..
 
Liittynyt
08.02.2022
Viestejä
73
Onko virrankäyttösuunnitelma high performance?
Komentoriville lyöt (suorita järjestelmänvalvojana) winget upgrade --all
=Päivittää kaikki mahdolliset ohjelmat ja windowsin kilkkeet
 
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
309
Molemmat kokeiltu. Ei vaikutusta.
Windows siis.
High performance testattu myös
 
Liittynyt
08.02.2022
Viestejä
73
Myös hyvä kokeilla:
komentoriville: sfc/ scannow
Tarkistaa ja korjaa windowsin virheet
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
311
Yksi yksinkertainen selitys tälle kaikelle olisi, että kortti ei todellisuudessa toiminut kunnolla 2. omistajallakaan vaikka hän toista väittääkin?

Mutta joo, miltä GPU-Z:n päänäkymä näyttää silloin kun korttia kuormitetaan vaikka Furmarkilla?
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
800
Yksi yksinkertainen selitys tälle kaikelle olisi, että kortti ei todellisuudessa toiminut kunnolla 2. omistajallakaan vaikka hän toista väittääkin?

Mutta joo, miltä GPU-Z:n päänäkymä näyttää silloin kun korttia kuormitetaan vaikka Furmarkilla?
Kävihän kortti myös proshopin takuussa ja siellä toimi "Kortti on toiminut useissa peleissä ja ohjelmissa päivien ajan, eikä siinä ole ilmennyt virheitä tai kaatumisia" luulisi takuusta saavan uuden kortin kun laittaa vaikka tässä ketjussa olevat videot sinne joissa ilmenee kaatumiset.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
311
Kävihän kortti myös proshopin takuussa ja siellä toimi "Kortti on toiminut useissa peleissä ja ohjelmissa päivien ajan, eikä siinä ole ilmennyt virheitä tai kaatumisia" luulisi takuusta saavan uuden kortin kun laittaa vaikka tässä ketjussa olevat videot sinne joissa ilmenee kaatumiset.
Ah olin missannut tuon, että se kävi takuuhuollossakin :facepalm:

Käyttääkö @Junnu20 tämän kanssa jonkinlaista antisag supporttia? Näyttis ei ole suurimmasta päästä, mutta yksi mahdollinen skenaario voisi olla sekin, että näytönohjaimen yhdessä (tai useammassa) muistipiirissä tai jopa itse ytimessä on huono kontakti piirilevylle yhdessä tai useammassa tinapallossa. Ongelma saattaa kyseisissä tilanteissa näkyä niin että esimerkiksi riserilla ongelmia ei ole, kun taas normaalisti vaakatasoon asennettuna ilman tuentaa kortti alkaa oireilemaan.

Mä katsoisin joka tapauksessa tässä tilanteessa GPU-Z:n Bus Interface genin ja nopeuden + Sensors-tabista lämmöt, tehonkulutuksen, jännitteen ja kellotaajuudet. Kannattaa pitää GPU-Z:n seuranta päällä koko ajan ja katsoa, että näkyykö siellä jotakin poikkeavaa juuri ennen tai juuri sillä hetkellä kuin peli kaatuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 601
Jotenkin itseä tuossa tilanteessa kiinnostelisi kokeilla myös toisella powerilla jos mitenkään mahdollista. Toki tuon nykyisen pitäis riittää speksien mukaan hyvin mutta varma on varma.
 
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
309
Ei ole erikseen antisag tukea.

Kortti lähtee seuraavaksi testiin edellisen omistajan koneisiin. (I3 12100 ja Ryzen 5800x3d)
Hänellä ainakin virtalähteet on tehokkaammat :)

Tuon testin jälkeen luulisi tietävän lähetetäänkö uudestaan takuuseen ja kumpi sen tekee.
 
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
309
Ah olin missannut tuon, että se kävi takuuhuollossakin :facepalm:

Käyttääkö @Junnu20 tämän kanssa jonkinlaista antisag supporttia? Näyttis ei ole suurimmasta päästä, mutta yksi mahdollinen skenaario voisi olla sekin, että näytönohjaimen yhdessä (tai useammassa) muistipiirissä tai jopa itse ytimessä on huono kontakti piirilevylle yhdessä tai useammassa tinapallossa. Ongelma saattaa kyseisissä tilanteissa näkyä niin että esimerkiksi riserilla ongelmia ei ole, kun taas normaalisti vaakatasoon asennettuna ilman tuentaa kortti alkaa oireilemaan.
Tuli vielä mieleen - omistajalla 2 ja todennäköisesti proshop testipenkki on tosiaan pystysuorassa.

Omistajalla 2 on juurikin riser käytössä.
Jos oikein innostun niin puran paketin vaikka ei kyllä enää viitsisi :rofl:
 
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
309
innostuinhan minä.... Mutta ei auttanut sekään eli vaaka suoraan koneen laittaminen.
Gpu-z en oikein saanut mitään irti.
 
Liittynyt
10.10.2020
Viestejä
994
Se on näissä hankala että vatii varaosia testejä varten

Missä tämä oli? Jos pk seutu voin lainata virtalähteen pariksi päiväksi jos vielä tarve

Proshopille tiedoksi että jos 2:lla eri setillä (prossu, emolevy, muistit, kovalevy ja virtalähde) kaatuu niin sen on pakko olla rikki, ja heidän on lähetettävä sulle toinen vastaava kortti.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 030
En tiedä onko ajuriongelmat jo korjattu, mutta itellä kun oli 6650xt.. Se kaatuili uusilla ajureilla, viimeistään jos kone meni virransäästötilaan. Ko. kortti toimi ongelmitta jollain 6kk takaisilla ajureilla. Ootko kokeillut googlata "best drivers for 6650xt", jos löytyisi sitä kautta apua?
 
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
309
Se on näissä hankala että vatii varaosia testejä varten

Missä tämä oli? Jos pk seutu voin lainata virtalähteen pariksi päiväksi jos vielä tarve

Proshopille tiedoksi että jos 2:lla eri setillä (prossu, emolevy, muistit, kovalevy ja virtalähde) kaatuu niin sen on pakko olla rikki, ja heidän on lähetettävä sulle toinen vastaava kortti.
Aika kaukana. Etelä pohjanmaalla.
Mutta tiistaina on sitten jo eri koneessa niin saa lisä tietoa takuutakin silmällä pitäen
 
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
309
En tiedä onko ajuriongelmat jo korjattu, mutta itellä kun oli 6650xt.. Se kaatuili uusilla ajureilla, viimeistään jos kone meni virransäästötilaan. Ko. kortti toimi ongelmitta jollain 6kk takaisilla ajureilla. Ootko kokeillut googlata "best drivers for 6650xt", jos löytyisi sitä kautta apua?
Kokeiltu win 10 ja 11.
Parilla uusimmalla ja sitten jo muutaman kk vanhalla
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
222
Minua häiritsee tuon PCI-laitteen puuttuvat ajurit sekä tuntematon laite joka on 'samassa puussa'.
Ei olisi ensimmäinen kerta kun puuttuva tai väärä piiri- tai usbajuri on mikkisoftan jäljiltä päin prinkkalaa.

Mutta kun kortti ilmeisesti jo meni seuraavaan testauspaikkaan? tätä on hankala testata jos toisessa testikoneessa ei olekkaan mitään puuttuvaa tai väärää tai viallista ajuria.

Lähtökohtaisesti jopa windows 11, ja iso osa sitä tukevia ohjelmia/ajureita, on sen verran pöljä että harvoin se osaa erottaa virhesanomissa PCI:n PCI-e:stä tämmöisissä tilanteissa.

Mun mielestä;
1. Kaikki ylimääräinen irti RGB- ja tuuletinohjaimia myöten irti. Jos vielä silloin näkyy laitehallinnassa puuttuvia ajureita, se on melko varmasti emolevyyn liittyvä.

2. Jos se kolmio katosikin laitehallinnasta niin yksi laite kerrallaan kiinni kunnes se ilmestyy taas ja sille sitten haet ajurit valmistajan sivuilta.

3. Jäähdytysongelma. Siihen viittaa se että 1080p:llä jaksaa pitempään mutta takuun ollessa voimassa ei kannata itse availla ja tutkia itse korttia.

4. Jos nämä ei auta ja ongelma jatkuu sekä ongelmat ainoastaan kyseisellä näytönohjaimella, se on rikki. Videoiden perusteella muistin puolelta (aiemminkin langassa arvailtu) koska ei kaada konetta kokonaan. Virtalähde, kuin korttikin, olisi helppo testata jos saisi samanlaisen kortin kaveriksi testiin.

Nämä nyt hajatuksia, pikaisesti langan läpi lukiessa varmaan meni jotain ohi, pahoittelut siitä.
 
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
309
1 ja 2 - ne oli intel IO ajurit mitkä katosi asuksen ajureilla.

3 - edellisen omistajan koneessa ajettu myös 4k fortnite.
 
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
309
Nyt on ajettu edellisen omistajan toimesta

R5600x ja i3 12100 kokoonpanoissa monia eri pelejä. Fortnite testattu 4k.

Ja Kaikki toimii :hmm:

En kyllä ymmärrä mikä on ongelmana minulla.
Ainut mitä lähtee kokeilemaan edes kaukaa haettuna on virtalähde... Jos tuo 6650xt on jotenkin kriittisempi sen suhteen
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 486
Viestejä
4 234 794
Jäsenet
71 223
Uusin jäsen
Jonvali

Hinta.fi

Ylös Bottom