Kyseinen kone myös hommattu. Edellisen koneen hankkimisesta yli 10v. Siellä se mainaa n. 62 MH/s enkä ole vielä kokeillut pelikäytössä. Kiitos tälle foorumille, että olen nyt tähän pisteeseen päässyt. Konetta hankittaessa tiesin sen puutteet jäähdytyksen osalta. Kone tulee olemaan 95% louhimassa ja 5% pelikäytössä.
Jäähdytysasiaa puitu muutamassakin viestiketjussa ja osa varmaan vaihtanut koppaa sen puutteiden vuoksi. Olen koittanut poimia muiden toteutuksia ja vinkkejä asian hoitamiseen. Täysin noviisina liikkeellä. Saisiko näillä budjettiratkaisulla ja säädöillä toimivaksi ja onko helppo toteuttaa?
- Takatuulettimen vaihtaminen. Esim Noctua NF-A9 92x92x25 17,9€ Noctua 92 x 92 x 25 NF-A9 PWM laitetuuletin - 17,90€
- Etutuuletin: ARCTIC P12 PWM PST 120mm 6,9€, ilmeisesti tolla kopalla vakiona mahdollista vain 1 kpl asentaa ARCTIC P12 PWM PST, 120mm PWM-laitetuuletin, musta - 6,90€
- Miten tämä käytännössä toteutetaan? Tätä varten pitää irroittaa bt/wifi kortti ja tilalle esim. ARCTIC Case Fan hub ARCTIC Case Fan Hub, 10-porttinen tuuletinhubi, musta/harmaa - 6,90€
Nämä yhteensä reilu 30€
Säädöt BIOS tai GitHub Fancontrollilla.
Tiihokatin ohjeistuksella prossun alivoltitukset
Selviääkö näillä toimenpiteillä kun kone pääasiassa louhii ja joskus max 2h pelaamista? Pääasiallinen tarkoitus saada konetta hiljaisemmaksi.
Louhinnasta olisikin kysyttävää vaikka kuinka paljon ja kaikki siihen sekä koneen osiin liittyen on uutta minulle. Touhun vasta aloitin (myöhässä ja pahasti)… Tuon koneen n. 1300 € sijoituksella saan sen 62 MH/s. n. 300€ GPU lisäsijoituksella saisi n. 50% lisää louhintatehoa, mikä olisi ainakin tällä hetkellä kannattavaa. Toteutus epäselvä. Ymmärsinkö oikein, ettei ole vapaita paikkoja? Asuksen specseissä maininta:
Laajennuspaikat (sisältäen käytössä olevat)
- 2 x M.2
- 4 x DDR4 U-DIMM
- 1 x PCIe 4.0 x16
- 1 x PCIe 3.0 x1
Onko tuo 1xPCIe 3.0 x1 siis vapaana ja saako riserilla siihen kytkettyä GPU:n? Jos näin on, niin voisiko joku linkata sopivan?