Asus rampage VI extreme encore ei käynnisty

Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
76
Kasaan itselleni uutta työasemaa, koitin eilen ensimmäistä kertaa käynnistellä ja valitettavasti huomasin ettei kyseinen kokoonpano käynnisty.

Osaluettelo:
- Asus rampage VI extreme encore
- Intel i9-10980xe
- Nvidia gtx titan X maxwell
- PSU SilverStone st-1300ti
- Corsair 32GB (4x8GB) Vengeance 3000MHz cl15
- Lisäksi muutama m.2, ssd sekä hdd
Osa osista vielä vanhasta kokoonpanosta, uudet tilauksessa!

Elikkäs ongelmana on ettei kone suostu käynnistymään, edes q code ei näytä mitään. Valot kuitenkin tulevat emolevyyn sekä onnistuin päivittämään biosin flashback ominaisuuden avulla. Kun yrittää käynnistää, niin ainoa mitä tapahtuu on että virtalähteestä kuuluu pieni naksahdus, aivan kuin joku rele aktivoituisi.

Tähän mennessä olen koittanut käynnistää konetta ilman sata laitteita, vaihdellut muisteja sekä koittanut käynnistää eri kampa määrillä. Ottanut kaiken muun irti paitsi tarvittavat virtajohdot ( 2x8pin ja 24pin), valitettavasti kuitenkin aina sama tulos. Virtalähteestä kuuluu vain pieni naksahdus.

Virtalähde kuitenkin pyörittää pumppua kun lyö 24 pinniseen jumpperin kiinni, eli kokonaan kuollut se ei ole. Tuuletin tosin ei lähde pyörimään, mutta en tiedä pitäisikö sen nollakuormalla pyöriäkkään.

Epäilen että virtalähde on suoraan paketista rikki eikä jostain syystä kestä kuormaa, sillä kyseinen emolevy ja prosessori vaativat paljon käynnistysvirtaa. Sillä emolevyyn tulee kuitenkin valot sekä biosin päivittäminen onnistui. Löysin kuitenkin googlailemalla muilta samanlaisia ongelmia ja kaikki viittasivat virtalähteen suojareleeseen. On toki mahdollista että emolevy aiheuttaa kyseisen ongelman jonka takia virtalähteessä jokin suojarele aktivoituu.

"Also to OP, if your PSU is making a clicking sound I believe that is the relays inside of the power supply turning on and off. This usually happens when there is a short internally or externally with the power supply and the relay switching is over-current protection kicking in."



Kaikki ehdotukset ja neuvot otetaan vastaa! Itseltä alkaa ideat loppua kesken, seuraavaksi lähetän todennäköisesti virtalähteen jimmsille takaisin ja kokeilen jollain toisella.

Pystyisikö joku lainata pk-seudulta virtalähdettä? Panttia ja pientä korvausta vastaan. Ainoa vaatimus on että löytyisi 2x8-pin eps liitintä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
144
Ootko käyttänyt pelkästään virtalähteen mukana tulevia kaapeleita? Itse joskus laiskuuttani käytin vanhan virtalähteen kaapeleita niin kopan tuuletinhubista nousi sauhut ja joku virtalähteen suojaus esti koneen käynnistymisen.
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
76
Ootko käyttänyt pelkästään virtalähteen mukana tulevia kaapeleita? Itse joskus laiskuuttani käytin vanhan virtalähteen kaapeleita niin kopan tuuletinhubista nousi sauhut ja joku virtalähteen suojaus esti koneen käynnistymisen.
Olen käyttänyt ainoastaan niitä, minulla on myös custom 8-pin eps kaapelit, mutta en ole vielä ehtinyt kytkeä niitä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 374
Viestejä
4 199 926
Jäsenet
70 893
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom