Asus juhlistaa ROG:n 20-vuotista taivalta ROG Crosshair 2006 -emolevyllä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
25 255
Ensimmäisen Republic of Gamers -tuotteen eli AM2-kantaisen ROG Crosshairin uusi AM5-kantainen 2006-versio lainaa rohkeasti esikuvansa ulkonäköä unohtamatta moderneja ominaisuuksia.
asus-rog-crosshair-original-2006-splash-20260519.jpg

Asus juhlistaa kuluvan vuoden heinäkuussa ROG- eli Republic of Gamers -pelibrändinsä 20-vuotista taivalta. Juhlan kunniaksi yhtiö aikoo tuoda markkinoille erikoisversion ensimmäisestä ROG-tuotteesta, Crosshair-emolevystä.

Alkuperäinen Asus ROG Crosshair -emolevy julkaistiin heinäkuussa 2006 AMD:n AM2-kantaisille Athlon 64 -prosessoreille. Uuteen ROG Crosshair 2006 -emolevyyn sopivat puolestaan AMD:n AM5-kantaiset Ryzen-prosessorit. Emolevy perustuu vahvasti ROG Crosshair X870E Dark Hero -emolevyyn, mutta se on tyylitelty muistuttamaan alkuperäistä Crosshairia käyttämällä mm. sinivalkoisia liittimiä. Myös kupari on vahvasti läsnä, mutta valitettavasti vain värinä; itse jäähdytyssiilet ovat alkuperäisestä Crosshairista poiketen alumiinia.



Retrotyylistään huolimatta emolevy on moderni ja mukaan on saatu myös 2-tuumainen LiveDash OLED -näyttö asennettuna M.2-jäähdytinelementin päälle. Näytöllä pyörii oletuksena ROG:n Fearless Eye -logon ja Project G:hen viittaava kuutiomaisen G-logon välillä vaihteleva animaatio. Project G oli Repuclic of Gamersin projektinimi.

Asus ROG Crosshair 2006 on varustettu kahdella PCIe Gen 5 x16 -liittimellä ja yhteensä viidellä M.2-liittimellä, joista kaksi tukee PCIe Gen 5 -nopeuksia. Verkkoyhteydet onnistuvat 10 ja 5 gigabitin verkkoliitäntöjen sekä Wi-Fi 7 -yhteyksien kautta. USB-rintamalta on nostettu esiin kaksi USB4-liitäntää sekä etupaneelin 60 watin Quick Charge 4+ -latausta tukeva USB-C-liitin.

Asus ei vielä tarkentanut ROG Crosshair 2006:n tulevaa hintaa tai milloin se saapuu myyntiin, mutta lienee turvallista odottaa hinnan olevaan vähintään ROG Crosshair X870E Dark Heron tasoa ja aikataulun osuvan heinäkuulle.

Lähde: Asus
 
Viimeksi muokattu:
Tää olisi kyllä upea tuote esiteltäväksi ja kokeiltavaksi io-techin Youtube-videolla :)
 
Ai että saisipa koko koneen kaikkineen tuollaisena vanhan tyylisenä. Sinapin väriset virtajohdot ja kaikki.
 
LED-näyttö ja varmaan n.1000€ hintaa löytyy, muttei taida olla oikeata kuparia jäähyissä. On komea, siitä ei pääse mihinkään!
 
LED-näyttö ja varmaan n.1000€ hintaa löytyy, muttei taida olla oikeata kuparia jäähyissä. On komea, siitä ei pääse mihinkään!
Miksi ei olisi? :D Johan sitä saa kuluttajakin Kiinasta tilattua kuparijäähdytysosaa, niin miksei suuryritys saisi osana hankintaketjuaan.
 
Miksi ei olisi? :D Johan sitä saa kuluttajakin Kiinasta tilattua kuparijäähdytysosaa, niin miksei suuryritys saisi osana hankintaketjuaan.
Asus on ollut keihäänkärkenä halpuuttamassa emojaan alumiinisekoitusjäähyillä. Muinoin revikat ylistivät ratkaisua sillä ettei jäähyillä saa sormia verille ja näyttävät niin hienoilta. Sama Sabertoothien "thermal shieldillä". Suorituskyvyn, ja tämän vuoksi keston, kärsiminen oli "pieni" hinta. AM2 emolevyn näkeminen toi muistot mieleen. (Olen siis vain katkera)
 
Olisivat nyt ihan v****llakseen laittaneet virtaliittimen wanhaan paikkaan , että on tilaa DVD-asemalle.
 
Alkuperäinen emolevy testattiin @Ville Suvanto toimesta Muropaketissa vuonna 2006:


(Artikkelista puuttuu näppärästi kuvat ja kaaviot, mitäpä niillä tekisi)
 
Ihan tyylikäs emolevy ja hieman nyky muotoilusta poikkeava.
Itsellä ei ollut ikinä crosshair mallia ainostan asus striker extreme oli mikä oli suht samanäköinen.
 
se on tyylitelty muistuttamaan alkuperäistä Crosshairia käyttämällä mm. sinivalkoisia liittimiä ja paljaita kuparijäähdytyselementtejä.
Ei ole kuparia nuo jäähyt, vaan eloksoitua alumiinia joka muistuttaa etäisesti kuparin väriä. Alkuperäisessä oli kuparia. Linkkaamallasi ASUSksen sivullakin kerrotaan:

"We’ll start with the coppery sheen that abounds across its surfaces. For weight considerations, we’ve updated the heatsink material to the lightweight aluminum that we use for cooling today’s high-performance motherboards. But to ramp up the retro style, we’ve given this material an eye-catching copper hue — and use that color extensively for the heatsinks and visual accents. As with the original board, an L-shaped heatpipe joins the copper VRM heatsinks together for improved cooling."

Tämä on muuten myös mielenkiintoista, että ASUS kertoo totuuden rehellisesti VRM:stään. Normaalisti mainostetaan vain suurivirtaisia pääteasteita, mutta käytännössä ei koskaan kerrota että kelat saturoituvat jo luokkaa ~puolella siitä virrasta. Tämän vuoksi vaihdoin itse mm. omaan 7900XTX;ääni 75A Isat omaavat, fyysisesti tuplasti isommat kelat pienten orkkisten tilalle..

1779208235686.png
 
Kyllä himottaa isosti hommata tämä, kun ekassa omassa koneessani oli Crosshair 1.
 
Ei ole kuparia nuo jäähyt, vaan eloksoitua alumiinia joka muistuttaa etäisesti kuparin väriä. Alkuperäisessä oli kuparia. Linkkaamallasi ASUSksen sivullakin kerrotaan:

"We’ll start with the coppery sheen that abounds across its surfaces. For weight considerations, we’ve updated the heatsink material to the lightweight aluminum that we use for cooling today’s high-performance motherboards. But to ramp up the retro style, we’ve given this material an eye-catching copper hue — and use that color extensively for the heatsinks and visual accents. As with the original board, an L-shaped heatpipe joins the copper VRM heatsinks together for improved cooling."

Tämä on muuten myös mielenkiintoista, että ASUS kertoo totuuden rehellisesti VRM:stään. Normaalisti mainostetaan vain suurivirtaisia pääteasteita, mutta käytännössä ei koskaan kerrota että kelat saturoituvat jo luokkaa ~puolella siitä virrasta. Tämän vuoksi vaihdoin itse mm. omaan 7900XTX;ääni 75A Isat omaavat, fyysisesti tuplasti isommat kelat pienten orkkisten tilalle..

1779208235686.png
Korjattu. meni ihan ohi silmien tuo maininta. Tosin tuossakin itseasiassa mainitaan myös "copper VRM heatsinks"
 
Hieno on ja täältäkin löytyi aikoinaan joku Asuksen AMD Athlon64 lankku.

Nyt ei vaan ole mitään tarvetta päivittää uudempiin piirisarjoihin, kun B650E:llä pärjää.
Jos muistit ja PCIe 5.0 SSD:t olisi halpoja, niin sitten mahdollisesti 😭
 
Korjattu. meni ihan ohi silmien tuo maininta. Tosin tuossakin itseasiassa mainitaan myös "copper VRM heatsinks"
Kiitos. Juu, siksi boldasin juuri sen kohdan, koska siinä viitataan nimenomaan siihen alkuperäiseen emoon jossa oli kupariset.
 
Kiitos. Juu, siksi boldasin juuri sen kohdan, koska siinä viitataan nimenomaan siihen alkuperäiseen emoon jossa oli kupariset.
"As with the original board" alussa tarkoittaa "kuten alkuperäisen emossa" mikä muuttaa lauseen merkityksen tarkoittamaan uutta emoa
 
Saiko sitä esim. LGA775-aikaan paremmin rahoille vastinetta high-end emolla joka maksoi muutaman satasen kun jäähytkin oli kuparia ja jäähdytykseen oli panostettu kunnolla. Nykyisissä emoissa on enemmän keskitetty ulkonäköön ja hintalappu sen mukainen.
 
Itellä lässähti nostalgiakiima siihen kun tajusin että tuossa jäähdytyssiilissä ei ole kuparia muussa kun lämpöputkessa ja muu kokonaisuus on käytännössä alumiinia. Ilmeisesti kuparisten jäähdytyssiilien pyytäminen $799 dollarin hintaan on liikaa. Ei jatkoon vaikka nostalginen olisikin monelta osin.
 
Itellä lässähti nostalgiakiima siihen kun tajusin että tuossa jäähdytyssiilissä ei ole kuparia muussa kun lämpöputkessa ja muu kokonaisuus on käytännössä alumiinia. Ilmeisesti kuparisten jäähdytyssiilien pyytäminen $799 dollarin hintaan on liikaa. Ei jatkoon vaikka nostalginen olisikin monelta osin.
Samaa tulin kirjoittamaan, jos olisi kuparia ja 500€ hinta niin en voisi vastustaa tilausnapin painamista.
 
Onkohan tässäkin mukana luonnollisesti PS/2-liittimet hiirelle ja näppäimistölle, äänen digitaalista ulostuloa varten koaksiaali- ja optinen liitin, FireWire-, Serial ATA External-, kaksi RJ45- ja neljä USB 2.0 -liitintä.
 
Ai että saisipa koko koneen kaikkineen tuollaisena vanhan tyylisenä. Sinapin väriset virtajohdot ja kaikki.
Jotenkin itse en vieläkään hahmota, että tuon näköinen on "vanha", kun 2010-luvulla oli vielä tämänkin näköisiä (perusvihreä) emoja budjettiluokassa ja jos niitä käytti pitkään, niin käyttö jatkui 2020-luvulle.
 
Jotenkin itse en vieläkään hahmota, että tuon näköinen on "vanha",
Aivan samaa olen ajatellut tätä ketjua lukiessa. Mutta kai tässä on vaan itse vanha, kun ensireaktio kuvan nähtyä oli "mikäs tuossa on erikoista, tuoltahan ne näyttää", ennenkuin muisti että ei ne nyt itse asiassa ihan tuolta ole enää hetkeen näyttäneet. Intuitiivisesti tuo näytti omaan silmään tavalliselta, ja vasta ajattelemalla tajusi että onhan ne tuosta sitten kehittyneet eri suuntaan.

Tosin, mulla on palvelinlaatikossa emolevy vuodelta 2013 ja käyttökoneessakin 2018 julkaistu AM4-emo*, että sekin voi selittää jos silmä ei ole kauheasti uusimpiin trendeihin tekeentynyt.

*) Ja edelleen tulee bios-päivityksiä
 
Itellä lässähti nostalgiakiima siihen kun tajusin että tuossa jäähdytyssiilissä ei ole kuparia muussa kun lämpöputkessa ja muu kokonaisuus on käytännössä alumiinia. Ilmeisesti kuparisten jäähdytyssiilien pyytäminen $799 dollarin hintaan on liikaa. Ei jatkoon vaikka nostalginen olisikin monelta osin.
Myöskin tuon näytön ois voinu jättää pois tuosta kokonaisuudesta.
Samaa tulin kirjoittamaan, jos olisi kuparia ja 500€ hinta niin en voisi vastustaa tilausnapin painamista.
Tätä juuri itsekkin riensin kirjottelemaan kun aikoinaan itsellä tuo vanhempi emo oli, et ois kyllä lähteny välittömästi ostoon. Kuparin kanssa olisi varmaan yli tonnin tuon hinta ja oletin kyllä et olisi ilmankin sitä luokkaa, kun on kuitenkin ASUS kyseessä.
 
Kuparin kanssa olisi varmaan yli tonnin tuon hinta ja oletin kyllä et olisi ilmankin sitä luokkaa, kun on kuitenkin ASUS kyseessä.
Kuparin kilohinta maailman markkinoilla on tällä hetkellä aika kova, huitelee n. kuudessa dollarissa. Eli jos emossa olisi 100g kuparijäähyä, kuparia olisi 60snt edestä. Alumiinin hinta on puolet tuosta ja saman kokoisiin jäähyihin menee massaltaan ~1/3 alumiinia. Valmistuskustannus lienee kuitenkin suurempi noissa, kuin materiaalikustannus.
Niin tai näin, BOM-hinnassa (Bill of Materials, eli mitä tuotteen valmistukseen tarvittavat komponentit valmistajalle maksaa) eroa kupari- ja alumiinijäähyillä olisi, niin puhutaan varmaan luokkaa 1-2 USD.

Eli ihan hyvin voisi ASUS pistää +100€$ MSRP-hintaan, koska "kupari on TOSI kallista!" :rofl::rofl:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 792
Viestejä
5 233 224
Jäsenet
83 389
Uusin jäsen
lime3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom