Asus GeForce RTX 3070 Noctua Edition julkaistiin virallisesti

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 544


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Laadukkaista prosessorijäähdyttimistään, tuulettimistaan sekä mielipiteitä jakavasta, minkään muun valmistajan teemoihin sopimattomasta värityksestään tunnettu Noctua on päättänyt laajentaa osaamistaan näytönohjainten puolelle. Partneriksi projektiin on valittu Asus.

[gallery link="file" ids="67141,67140,67144"]

Asus GeForce RTX 3070 Noctua Edition on maailman ensimmäinen Noctuan tuulettimia käyttävä näytönohjain. Tuuletinten lisäksi yhtiön kädenjälki näkyy itse jäähdytyssiilissä, joka on Noctuan ja Asuksen yhdessä suunnittelema. Näytönohjaimen piirilevy on tuttu GeForce RTX 3070 TUF -mallista. Jäähdytyssiili on pääosin Asuksen suunnittelema, mutta Noctua on ollut mukana kehitystyössä ja se on suunniteltu nimenomaan näytönohjaimessa käytettäville NF-A12x25-tuulettimille.

[gallery link="file" ids="67147,67146,67145"]

Noctua julkaisi samalla useampia suorituskykyvertailuja ”Standard version” ja Noctua Edition -näytönohjainten väliltä, mutta ns. standardiversion tarkempaa mallia ei mainita. Tyypillisessä käytössä kummankin tuulettimet toimivat verrattain hiljaisilla nopeuksilla ja Noctuan mukaan sen jäähdyttimellä 900 RPM:n tuuletinnopeudella näytönohjain toimii 60-asteisena ja tuottaa melua vaivaiset 12,6 dB(A), kun verrokissa tuulettimet pyörivät samassa tilanteessa 1300 RPM:n nopeudella lämpöjen ollessa 64° ja melun 18,3 dB(A). Korkeammilla kierrosluvuilla erot lämpötiloissa tasoittuvat, mutta Noctuan coolerilla näytönohjain on jopa radikaalisti hiljaisempi.

GeForce RTX 3070 Noctua Edition on luonnollisesti LHR-sarjaa, eli sen Ethereum-louhintanopeutta on rajoitettu. Näytönohjaimesta tulee saataville sekä perus- (Gaming mode 1725, OC mode 1755 MHz Boost-kellotaajuus) että OC-versiot (Gaming mode 1815, OC mode 1845 MHz Boost-kellotaajuus). Perusversion suositushinta on 819 ja OC-version 869 euroa.

Lähde: Noctua

Linkki alkuperäiseen juttuun
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 283
Noctuan värimaailma kyllä miellyttää omaa silmää. Vähän semmonen retro-tyylinen nykyajan valkoinen/musta/rgb-sekoitusten keskellä.
 

Oss

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
139
2x A12, lienee jäähdytystehot kohdillaan. Olen hieman yllättynyt ettei menty chromax-linjalle, vaan pysyttiin perinteisessä väriteemassa. Kelpaisi kyllä.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 412
Ostaisin kyllä, testituloksia odotellessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 055
2x A12, lienee jäähdytystehot kohdillaan. Olen hieman yllättynyt ettei menty chromax-linjalle, vaan pysyttiin perinteisessä väriteemassa. Kelpaisi kyllä.
Onkohan 2x Noctua NF-A12x25 vai ovatko tehneet A12:sta pienemmän version? Meinaan omassa samankokoisessa MSI:n GTX 1080:ssa oli vain 92mm tuulettimet?
Tosin tuo menee aika paljon yli korkeudessa ja on paksukin..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 200
Onkohan 2x Noctua NF-A12x25 vai ovatko tehneet A12:sta pienemmän version? Meinaan omassa samankokoisessa MSI:n GTX 1080:ssa oli vain 92mm tuulettimet?
Tosin tuo menee aika paljon yli korkeudessa ja on paksukin..
Aika selkeästi 120mm, muuten tuo keskiö olisi huomattavasti suurempi verrattuna lapoihin. Ja muutenkin kun miettii noita mittasuhteita, kuinka leveä tuo on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 447
Aika selkeästi 120mm, muuten tuo keskiö olisi huomattavasti suurempi verrattuna lapoihin. Ja muutenkin kun miettii noita mittasuhteita, kuinka leveä tuo on.
Lisäksi liittimistä päin otetussa kuvassa vilahtaa vaiemennuskumi. Lienee ihan vakiot A12 jotka on helpohkosti vaihdettavissakin.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
162
Noctuan värimaailma kyllä miellyttää omaa silmää. Vähän semmonen retro-tyylinen nykyajan valkoinen/musta/rgb-sekoitusten keskellä.
Ite oon aina vihannu tuota Noctuan 70-luvun tapeteista revittyä värimaailmaa :sick::poop: Mutta tässä kortissa tuo hieman paremmin tuunattu värimaailma on ihan ok ‍♂ Hyvä idea ottaa hyrrävalmistaja korttiin mukaan, vaikkakin korttiin tulee salevarmasti +100e Noctualisä™ - ei sillä, että itellä ois varaa tämmösiin hevostelukortteihin muutenkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
128
Itselleni tulee lähinnä mieleen, että onko tälle markkinoita:
  • Ne jotka tietävät Noctuan olemassa olosta osaavat varmasti itse ostaa ja asentaa Raijintek Morpheuksen sekä kaksi kappaletta NF-A12 -tuuletinta siihen halvimpaan vastaavaan näytönohjaimeen..
  • Tuote ei kiinnostane RGB-massamarkkinoita
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 412
Itselleni tulee lähinnä mieleen, että onko tälle markkinoita:
  • Ne jotka tietävät Noctuan olemassa olosta osaavat varmasti itse ostaa ja asentaa Raijintek Morpheuksen sekä kaksi kappaletta NF-A12 -tuuletinta siihen halvimpaan vastaavaan näytönohjaimeen..
  • Tuote ei kiinnostane RGB-massamarkkinoita
Aikamoinen oletus tuo ensimmäinen, kun esim. itse en todellakaan lähde osia purkamaan, joten itselle olisi tämä hyvä.
 

Inehmo|

#73
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
674
Joo kyllähän tämä olisi normaalissakin markkinatilanteessa varmaan vähintään sen 150€ ylimääräistä mutta tänä päivänä näistä on turha haaveilla alle 1500€.
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
20
No nyt on hieno :D Saa nähdä miten tehokas ja hiljainen tuo jäähdytys sitten käytännössä on, kun testituloksia alkaa tulemaan.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 109
Aikamoinen oletus tuo ensimmäinen, kun esim. itse en todellakaan lähde osia purkamaan, joten itselle olisi tämä hyvä.
Lisäksi tuo purkumahdollisuus pätee lähinnä EVGA:n kortteihin, mikäli halutaan säilyttää harvinaisen ja monikertaisesti ylihintaisen näytönohjaimen takuun. Tämän kaiken lisäksi Morpheus on sen verran järeä siili, ettei se välttämättä mahdu ihan jokaisen kokoonpanoon.

Jos jotain saisi toivoa on näytönohjain vastaavalla siilellä mutta ilman tuulettimia tai vaihdettavilla tuulettimilla. RGB:lla tai ilman.

Tuo aloituspostauksen Asus toimisi miltei yhtä hyvin Arcticin P12 tuulettimillakin. Niitä kun saa kirjaimellisesti lähes 10kpl kahden Noctuan NF-A12x25:n hinnalla. Molemmat ovat loistavia tuulettimia. Minusta nuo Noctuan tuulettimet eivät yksinkertaisesti ole hintaerojensa nähden niin monikertaisesti parempia (jos lainkaan).
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
1 390
Onko tuo itse jäähdytin siili myös noctuan käsialaa ja parempi kuin asuksen omat, muutoin on kyllä karsea hinta uudelle shroudille ja kahdelle noctuan tuulettimelle, tuollaisen 2x120mm modin saa tehtyä 10 minuutissa esim Strix kortteihin, alkuperäinen shroudi vain irti muutamalla ruuvilla ja alkuperäiset tuulettimet irti myös, sitten tilalle vaan 2x Arctic P12, takuukaan ei lähde mihinkään.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
907
Ohan se kiva että on vaihtoehtoja, mutta itse toivoisin vaihtoehdoksi kortit "nakuina" (halvempaan hintaan tietysti) jotta siihen saisi itse kiinnittää haluamansa jäähyn.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
128
Aikamoinen oletus tuo ensimmäinen, kun esim. itse en todellakaan lähde osia purkamaan, joten itselle olisi tämä hyvä.
En väitä etteikö tuotteelle olisi ollenkaan ostajia . Olihan tuo viestini jäätävää yleistämistä, mutta kun kirjoittaa ennen aamukahveja..
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 248
On kyllä tyylikkään näköinen kortti.
Nykyinen kone on melkoinen RGB-loistekikotin O11D-kotelossa. Oon miettiny että kun seuraavan kerran päivittää isommalti niin rakentelisi jotain hillittyä Noctua-teemaista ja valaistuksena käyttäisi vain valkeaa.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 340
On kyllä tyylikkään näköinen kortti.
Nykyinen kone on melkoinen RGB-loistekikotin O11D-kotelossa. Oon miettiny että kun seuraavan kerran päivittää isommalti niin rakentelisi jotain hillittyä Noctua-teemaista ja valaistuksena käyttäisi vain valkeaa.
RGB valaistuksessa on se näppärä juttu että sen saa valkoiseksi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 248
RGB valaistuksessa on se näppärä juttu että sen saa valkoiseksi.
Juuh kyllä, mutta on se ihan eri asia että sulla on valkeana loistavia RGB-tuulettimia vs. vaikka tollasia Noctuan beige-ruskeita tuulettimia ja sitten valkea ledinauha tai vastaava, joka valaisee kotelon sisustaa.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 208
Hieno kortti on kyllä. Menee hankintaan kunhan se on joskus mahdollista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 447
Kyllähän tuollainen kortti sopii hyvin johonkin teemabuildiinkin jossa kotelo on DCFixattu puujäljitelmäksi, tai tehty puusta.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 208
Kyllähän tuollainen kortti sopii hyvin johonkin teemabuildiinkin jossa kotelo on DCFixattu puujäljitelmäksi, tai tehty puusta.
Onneksi ei ite tarttee miettiä moista tai siis ei haittaa ulkonäkö minkään vertaa. Jäähyn tehokkuus ja hiljaisuus merkkaavat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 363
Mielettömän upea. Tuollaisen sopisi olemassa oleviin noctuan muihin messevästi. Sääli että nykyään minkä tahansa näyttiksen ostaminen mahdotonta, joten uusien mallien esittely on jokseenkin turhaa.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
915
Jännä miten monelle kortin ulkoasu vaikuttaa ostopäätökseen :D Itse sulloisin tälläisen kortin ihan mielelläni sinne minne aurinko ei paista, eli tietokonekoteloon työpöydän alle.

Tein joskus aikoinani samanlaisen näyttiksen tee-se-itse meiningillä. Muistaakseni korttina oli Radeon 4xxx, jäähynä Arctic Accelero ja jäähyyn pari Noctuan 120mm tuularia nippusiteillä. Sillä pelaili monta vuotta ihan mukavasti. Siistiä, että kokeilevat samanlaista ideaa sarjatuotannossa.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 208
Se ei ole keneltäkään pois jos joku haluaa tuunailla.
En minä niin väittänytkään. Lähinnä vain tossa rivien välistä voi lukea, että noctuan jäähyltä sopisi odottaa hyvää jäähdytyskykyä - aivan kuten noissa prossujäähyissäkin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
769
Noctuansinapilla on jyrkkä vastustusrakastumis-käyrä. Ehkä se on tarkoituskin, rajoitetaan ostajien määrää näillä vaikeilla komponenttien saatavuuksilla.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Kerrankin kortti jossa on vakiona hyvät tuulettimet. Yleensä 3d korttien vakiotuulettimet ovat hirveää skeidaa, jotka joutuu vaihtamaan jos käyttää kotelossaan huippuluokan tuulettimia huipputason laakereilla eikä halua, että 3d korttiin jää ne halvimmat liukulaakeri tuulettimet.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 423
On kyllä tyylikkään näköinen kortti.
Nykyinen kone on melkoinen RGB-loistekikotin O11D-kotelossa. Oon miettiny että kun seuraavan kerran päivittää isommalti niin rakentelisi jotain hillittyä Noctua-teemaista ja valaistuksena käyttäisi vain valkeaa.
Eli jotain tähän suuntaan etsit.
On vielä hieman keskeneräinen ja kasattu vanhoista osista ja hyvin sopisi noctua näytönohjain siihen.
 

Liitteet

Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 022
Kerrankin kortti jossa on vakiona hyvät tuulettimet. Yleensä 3d korttien vakiotuulettimet ovat hirveää skeidaa, jotka joutuu vaihtamaan jos käyttää kotelossaan huippuluokan tuulettimia huipputason laakereilla eikä halua, että 3d korttiin jää ne halvimmat liukulaakeri tuulettimet.
Laakereista en tiedä mitään , mutta se näillä Noctuan tuulettimilla on aika isona etulyöntiasema että ovat kotelotuulettimen standardin mukaiset 25mm paksut eikä semmosia peruslaiheliineja mitä näyttisten tuulettimet yleensä.

Sais kyllä tosiaan useamminkin olla tuon kokoisia tuulettimia näissä, mutta kai noita näyttiksiä tyypillisesti suunnitellaan mitoiltaan järkevän kompakteiksi, että sopii useampaan koteloon.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Laakereista en tiedä mitään , mutta se näillä Noctuan tuulettimilla on aika isona etulyöntiasema että ovat kotelotuulettimen standardin mukaiset 25mm paksut eikä semmosia peruslaiheliineja mitä näyttisten tuulettimet yleensä.

Sais kyllä tosiaan useamminkin olla tuon kokoisia tuulettimia näissä, mutta kai noita näyttiksiä tyypillisesti suunnitellaan mitoiltaan järkevän kompakteiksi, että sopii useampaan koteloon.
Käsittääkseni noissa on Noctuan tuulettimissa patentoidut magneettilevitaatio laakerit, jotka ovat kaikkein kestävintä laakeriteknologiaa mitä markkinoilla on saatavilla tuuletin käyttöön tällä hetkellä. Muistaakseni noita voi pyöritellä 7 vuotta tai pitempää yhtäjaksoisesti ennenkuin alkavat päristä. Liukulaakerit saattavat alkaa päristä jo alle vuoden yhtäjaksoisen päälläolon jälkeen.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 544
Käsittääkseni noissa on Noctuan tuulettimissa patentoidut magneettilevitaatio laakerit, jotka ovat kaikkein kestävintä laakeriteknologiaa mitä markkinoilla on saatavilla tuuletin käyttöön tällä hetkellä. Muistaakseni noita voi pyöritellä 7 vuotta tai pitempää yhtäjaksoisesti ennenkuin alkavat päristä. Liukulaakerit saattavat alkaa päristä jo alle vuoden yhtäjaksoisen päälläolon jälkeen.
Ei ole magneettilevitaatio, vaikka magneetteja käytetäänkin. Noi lasketaan vissiin nestelaakereihin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 363
Seuraavaksi sitten kahdella 140/150mm:llä, vaikka NF-A15:silla.
 

DarkkiFIN

Sosiaalisesti etääntynyt
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
1 602
Ei tuo Noctuan kakkaväritys kyllä iske yhtään, mutta jotenkin tuo näyttää niin retrolta, että se on jo sittenkin hieno. :D
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 120
Kilpailusta voitetut noctuat täällä hurisee. On ne vaa niin hiljaisia
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
107
Ehkä komein näytönohjain jonka olen nähnyt. Noctuan värimaailma ei herätä minussa suuria tunteita suuntaan tai toiseen, mutta jostain syystä tähän se istuu kumman hyvin.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
239
No olisi pitänyt alusta asti käyttää 120mm tuulettimia kun kerran ovat niin ylivoimaisia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Voisivat vielä tuoda Noctua värityksisen kotelon, virtalähteen ja emolevyn markkinoille, kun taitavat valmistaa/valmistuttaa noita kaikkia. Olisi kiva kun olisi sellainen kakkakikkare työpöydällä.
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
911
Erittäin hieno. Harmi, että tuokin on niin tyyris, että ei ole varaa hankkia. Täytyy toistaiseksi pärjätä RTX2080OC:lla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 796
Viestejä
4 192 286
Jäsenet
70 789
Uusin jäsen
fortti

Hinta.fi

Ylös Bottom