No niin, löytyihän joku muukin kellä tämä on. Olen säätänyt tän laudan + 5950x:n kanssa tammikuusta, ja täytyy sanoa etten ole vieläkään päässyt tyydyttävään lopputulokseen. Ei minua säätö sinänsä haittaa, on tuo koko kone ollut yhtä säätöä (custom loop jne) mutta tämä rupeaa menemään jo sivutyöksi yrittää selvittää niitä täydellisiä asetuksia.
Ideaalitilanteessahan se menisi niin että PBO2 hoitaa hommat tiettyyn pisteeseen asti, ja ampeerien noustessa tietyn rajan yli homma potkaistaan dynamic oc:n puolelle. Näin teoriassa. Sen voi jopa saada toimimaan benchmarkeissa ihan kivasti, mutta yritäpä saada peleissä se toimimaan näin. Esimerkkinä BFV, ampeerit heittelevät välillä 40-120 noin suurinpiirtein. Eli jos ei halua jatkuvaa vaihtelua pbo:n ja dynamic oc:n välillä, pitäisi se raja asettaa joko todella pieneksi tai todella suureksi. Ja kyllä, tätähän varten se hystereesi juuri on. Ainoa ongelma vaan että se ei mielestäni toimi ollenkaan niinkuin pitäisi. Ensinnäkin jos laitan sen päälle, vaikka juuri tuohon käyttämääsi 4 sekuntiin, se ei vaihda välttämättä ollenkaan dynamic oc:lle. Tai siitä pois. Olen haukkana kytännyt HWInfon lukuja ja vaihtoja olisi pitänyt todellakin tapahtua, olen testannut sen monta kertaa ja aina ongelmia, joten pidän hystereesin autolla. Eli nollassa.
No, voisi ajatella että ok, pidetään PBO sitten päällä kunnes mennään todella raskaalla, mutta silloin juurikin peleissä tulee vastaan se, että se ei vaihda ikinä PBO:sta pois. Tämä ei mielestäni ole kovin, noh sanotaan vaikka optimaalista, koska yleisesti ottaen dynamic oc:lla tulee parempaa jälkeä ja tätä mielummin juuri käyttäisin vähääkään tuoreemmissa peleissä. Ne vanhemmat sitten onkin hyvä pyörittää PBO:lla kun saatetaan nousta jopa 5ghz.
Viimeisin ajatus on että ok, unohdetaan tuo kiva dynamic OC ja yritetään viilata se PBO täydelliseksi. En vain ole mitenkään päässyt yhtä hyvään all core OC:hen kuin manuaalisesti asettamalla. On vielä ihan hyvä prossu, sain sillä työkalulla (en nyt muista nimeä, tiedät varmaan mistä puhun) silver samplen aluksi, ja LLC3 päällä se nousi jopa goldeniin. Prossun pitäisi kyllä ihan laadukas olla.
Olen siis kokeillut curveja, mielestäni all core -25 / +50mhz on vielä stabiili. Jos nyt ei jotain prime95 small tft:tä lasketa. Sitä ei pidä edes default pbo:lla pystyssä. Olen PPT/TDC/EDC arvojen kanssa leikkinyt ja suurinpiirtein ymmärränkin mitä ne tekevät, paitsi EDC jonka lähinnä yolotan
Mobo defaultit on itse asiassa todella korkeat ja nostavat lämpöä mutta tuovat ihan ok lopputuloksen - silti, manuaalinen oc on ollut parempi.
tl;dr - en saa pbo:ta ja dynamic oc:ta toimimaan tyydyttävässä yhteistyössä. Mitään protippejä?