Asuntoautot ja vaunut

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja elmo, 20.05.2018.

  1. elmo

    elmo

    Viestejä:
    257
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Löytyykö kokemuksia? Onko todellisuudessa paljon helpompaa tai halvempaa kuin autolla reissaaminen? Ensisijaisesti kotimaanmatkailu mielessä, mutta ulkomaille olisi tarkoitus suunnistaa myös.

    Kannattanee aloittaa vuokravehkeellä varmaan ensin ja miettiä sen jälkeen pistääkkö porkkanoita kiinni?
     
    Viimeksi muokattu: 20.05.2018
  2. gonzo

    gonzo

    Viestejä:
    12
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kolmas kesä alkamassa 2001 vuosimallisen Defleffsin kanssa, mukavata puuhaa, kesälomat ajeltu ympäri Suomea ja lähikuntien leirintäalueilla viikonloppuisin.
    Kokeile sekä vaunua, että autoa ja mieti tarkkaan kuinka pitkän kauden tarvitset, meille ei sitten talviretkeily sopinut lainkaan, turhaan maksettiin talvivarusteista.
    Auto on parempi jos vaihtaa leiriä ja ajaa paljon, vaunu kivampi jos useamman päivän viettää samassa paikassa, vaunun voi jättää parkkiin ja käydä autolla päiväretkillä ja kaupassa.
     
  3. blastermaster

    blastermaster

    Viestejä:
    890
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Justiin tuossa viinkoloppuna tuli kuolattu Kaben Travel Masteria. Tosin lähes kaikki tutut on lopulta vaihtaneet auton vaunuun. Ehkä osittain sen takia että haluavat olla enemmän paikallaan nykyään ja siirtävät vaunua vain harvoin.

    Kuluista myös pelotellaan ja jotkut sanoo jopa että halvempi kiertää Suomea taksilla ja yöpyä hotelleissa. Ei omaa kokemusta mistä kulut on muodostunut.
     
  4. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    596
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Asuntovaunu ei sinänsä kovin kallis ole, mutta jos asuntovaunun takia pitää hankkia 50t€ auto, niin tuleehan sillekin hintaa.

    Asuntoautot ovat kyllä melko kalliita laitoksia, myös dieselverot ovat aika kovia, varsinkin kun suomessa ei hyväksytä co2 päästöjä perusteeksi kuin ihan muutamalle mallille*, mutta onneksi ne on helppo laittaa seisontaan. Siitäkin huolimatta, jos asuntoautoa käyttää 3 viikkoa vuodessa, niin tuo taksilla hotellista seuraavalle tulee kyllä halvemmaksi kuin se asuntoauto, mutta harvoin asuntoautoa hankitaan siksi että se olisi edullisin tapa lomailla. Itse matkustaminen on varsinkin lapsiperheessä huomattavasti kivuttomampaa, ja kaikki kaman edestakaisin roudaaminen jää pois.

    Se hyvä puoli matkailuajoneuvoissa on, että ne pitävät kuitenkin hintansa suhteellisen hyvin. Osittain siihen vaikuttaa myös se että niillä ajetaan suhteellisen vähän, mutta siitä huolimatta, niiden hinta ei sula ihan yhtä hullua tahtia kuin moottoriajoneuvojen yleensä. Tietysti jos sen lasikuituhökötyksen onnistuu homehduttamaan se ei ole enää minkään arvoinen.

    E: * Co2 päästö ei tietysti vaikuta dieselveroon, vaan vain siihen ajoneuvovero-osuuteen.
     
    Viimeksi muokattu: 27.05.2018
  5. elmo

    elmo

    Viestejä:
    257
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jotenkin vaunu ei napostele yhtään. Muutamia reissuja porukoiden vaunulla aikanaan tehnyt. Onhan siinä omat puolensa varsinkin hinnan suhteen. Toki alkajaisiksi pitäisi heti asennuttaa koukku enkä taida siitä alta tonnilla selvitä. Toki touhutonni on pientä, mutta kun on jo selvinnyt 3v ilman sitä koukkua kun ei alunperin ollut niin vituttaisi asentaa se nyt :D. Sen sijaan arvoa laskeva auto pihaan kuulostaa paljon järkevämmältä.

    Mitä tässä nyt googlannut niin 30k€ paikkeilla pyörii sellaset autot joita voisi harkita. Kriteerit ilmastointi, vakkari, 2+2 tai 2+1+1 sängyt ilman pöydän taittelemista sängyksi (ettei ole aina pakko purkaa petiä), kääntyvä kuljettajan penkki (joku fiksaatio saada se kääntymään :) ). B-kortilla, koska todennäköisesti menisi yliajat vuokralle (C-kortti karsisi liikaa vuokraajia).

    Halvemmalla saa, mutta jos sillä on tarkoitus mukavasti reissata niin noista on paha tinkiä paitsi nyt ehkä siitä kääntyvästä penkistä.

    Aivan helvetin kallista tuo tuntuu olevan (vakuutukset, verot ja huollot + renkaat yms). Karkeasti 2000€/v + arvonalenema. Toki jos ostetaan yllämainituilla kriteereillä en keksi koska siitä pitäisi luopua varmaan sitten kun hajoaa totaalisesti. Ihan hyvin voisin nähdä reissaamisen jatkuvan samalla pelillä eläkepäiviin asti kunhan auto kestää, joten arvonalenema ei välttämättä näyttele suurinta roolia. Toki jos jos touhu ei nappaa niin takkiin tulee paljon tuon arvonaleneman myötä

    Jos sitä yrittää vuokrata kattaakseen edes osa kuluista mietittyttää pitäisikö sitä varten perustaa toiminimi, jotta saisi vähennyksiin jotain. Mutta sitten mennään taas alueelle mistä ei ole mitään hajua ja pitänee opiskella lisää... " Jos vuokratuloon kohdistuvat vähennyskelpoiset menot ovat suuremmat kuin vuokratulot, menot vähennetään muista pääomatuloista ja alijäämähyvityksen kautta mahdollisesti myös ansiotuloista maksettavasta verosta."

    Miten tuo boldattu realisoituu? Oletettavaa aluksi ainakin on, että ei saa vuokrattua, mutta jos niitä kuluja saa ansiotuloistakin vähennettyä niin aina parempi. Nettikaravaani, tori ja airbnb alustoiksi ja jotku helvetin hyvät vuokraehdot. Silti miten sen etukäteen tietää, että auto on lähdössä ryyppyreissulle jollekkin festarille paskottavaksi kirjaimellisesti. Aika riskaabelia hommaa. Airbnb olisi tuossa mielessä hyvä kun palautteet puhuu puolesta eikä ole ihan sika säkissä hommaa. Ei taida vaan olla kovin suosittu autonvuokraamisessa. Jotain 200-500€ takuumaksuja näytetään harrastavan mikä nyt ei välttämättä kata edes omavastuuta. Riskihommaa kyllä, mutta on se tyhmää seisottaa tollasta pihassakin.

    Sitten olen itse taas niin omistushenkinen, että vuokraaminen vuosittain ei oikein ole vaihtoehto vaikka voisi olla rahallisesti järkevin.
     
  6. puolinudisti

    puolinudisti

    Viestejä:
    74
    Rekisteröitynyt:
    11.06.2017
    Jotkuthan harrastaa tuota autonsa vuokraamista " mökki" käyttöön,eli ajavat autonsa itse johonkin uskovaisten kesäjuhlille tms. Ja asiakas vain asuu siinä.

    Mutta jos hyväksyy että siinä sun " kämpässä" pesii vuodessa useammin joku muu kuin itse ja joka tapauksessa joutuu kaikki omat tavarat sieltä tyhjäämään niin eikö järkevämpi olisi itsekkin vain vuokrata?
    Tulee varmasti halvemmaksi,saa aina reissata uuden puoleisella autolla eikä tarvitse reissujen ulkopuolella ressata moisesta vehkeestä.
     
  7. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    1 805
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Nyt kun omat lapset alkaa olla sen ikäisiä että voisi palata taas tähän hienoon lajiin, niin olenkin pohtinut että ostaisin faijalta matkailuautoksi rakennetun Chevy Vanin pois ja restauroin takaisin siihen kuntoon mitä se oli silloin kun itse olin muksu ja kierrettiin Eurooppaa porukoiden kanssa. :)
    Itsellä onkin tuon takia matkailuautoilusta erittäin lämpimät muistot, vaunua en perään ottaisi vaikka pihassa onkin vetoautoksi erittäin hyvin soveltuva Mondeo koukun kera.

    Pitäisi vaan löytää edukas talli jossa tuota laitella kuntoon ja "edullinen" ei Treen seudun hallivuokrasanastoon kuulu..
    Mitään sen kummempaa teknistä vikaa tuossa ei ole, ollut vaan seisonnassa aika kauan ja kaikenlaista pientä on kertyny vuosien varrella laitettavaksi.
    Auto on ostettu uutena -87 pakettiautona ja heti rakennettiin matkailuautoksi. Ulkoapäin näyttää muinaiselta Baron Cruiserilta mutta sisältä täysiverinen matkailuauto 4+2 nukkumapaikalla, keittiöllä ja vessalla. Tuo on myöskin rekisteröity erikoisautoksi joten dieselverokaan ei päätä huimaa.
    Mittarissakin on vain 240tkm joka tuolle 6.2 dieselille on vielä sisäänajoa. :cigar2:
    Viimeiseen 10 vuoteen mittariin on kertynyt varmaan 1000km/vuosi jos sitäkään.

    Mukavia muistoja reissuilta:

    - Barcelonassa autosta pöllittiin radio.
    - Puolassa pakettiauto ajoi perään
    - Turkissa tuli automaattilaatikon turbiinin öljyt pihalle
    - Englannin kapeilla maaseututeillä lähti kuskin peili vastaantulevan rekan matkaan
    - Romaniassa kerjäläiset pölli auton ulkopuolelta antennin ja kaiken muunkin minkä käsin irti saivat, jopa eri maiden tarrat mitä oltiin kerätty siihen mennessä

    + kaikki navigaatio-ongelmat, kun elettiin aikaa ennen mitään GPS:iä ja oltiin paperikarttojen varassa eikä ne ollu aina välttämättä se uusin painos.. :D

    Matkailu avartaa. :geek:
     
    Fozyzy tykkää tästä.
  8. yamppi

    yamppi

    Viestejä:
    8
    Rekisteröitynyt:
    05.12.2016
    Oliko ohjaus oikealla teiän autossa vai miten Englannissa lähtee kuskin peili kohdatessa...?
     
  9. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    1 805
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Voi olla että muistan maan väärin, mutta kuskin peili osui rekkaan.
    Eli tuskin siis tapahtui Englannissa, hyvä huomio. :D
     
  10. elmo

    elmo

    Viestejä:
    257
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016

    Joo eipä tuota vuokrahommelia tosiaan tiedä. Tutuille lainaa jos lainaa. Maksaa ne harrastukset muutenkin.

    Nettiä on tullut kolhuttua useampana päivänä aika monta tuntia ja ykkösenä on tällä hetkellä tämä: Adria Vision i707SG, Renault MASTER 3.0CDI, vaihdossa MP jne.. 2006 - Matkailuauto - Integroitu - Nettikaravaani

    Plussat: Näyttää ulkoa vähän erillaiselta vs. tavalliset puoli-integroidut joita enimmäkseen myynnissä (myönnetään että ei mikään parhaimman näköinen integroitu), sisältä myös premium ulkonäkö (hintaluokassa) vs. kukka/raita penkit ja pyökinväriset mööpelit mitä lähinnä tullut vastaan, 3.0 dci netistä ainakin löytyy hyviä kokemuksia, vakkari, ilmastointi myös asuintiloissa, sisätilajärjestely juuri sellainen mitä hakenut ja isoon boxiin taakse mahtuu enempi kuin tarpeeksi tavaraa pitemmällekkin reissulle.

    Nyt pitäisi keksiä mitä muita miinuksia tuossa on kuin C1-kortti. Sama auto löytyy toisaalta, mutta 3 hlö rekisteröitynä ja B-kortilla. Toki on tossa ikää 12v jo heittämällä, mutta samoissa hinnoissa nuo muutkin. Muuten tuota Vision mallista ei oikein löydy kokemuksia. Iso ja kankea varmaan on. Silmään myös pistää 3 omistajaa ja vain 62tkm. Kakkosena on tämä: Hymer Hymer Hymermobil B 514, Fiat Suuri tavaratila! Suuri kuormauskyky! Supersiisti! 1. omistaja myy 2004 - Matkailuauto - Integroitu - Nettikaravaani ja siinä vain 1 omistjaa ja 128tkm. Toki käyttötarkoitukset muuttuu, mutta oisko Adriassa jotain epämukavuus tekijöitä mitkä johtaneet vähiin kilometreihin ja omistaja vaihdoksiin.

    Melkeen on jo ostohousut jalassa :). OP:lle ja S-pankille laitoin luottohakemuksetkin sisään. Vakuudetonta saisi alkaen 5% korolla, mutta jos noista saisi vakuudellista 2% tai alle niin olis parempi.

    Tämä vuosi kotomaata kiertäessä ja emäntä syksyllä koulunpenkille hakemaan C1 ja ens vuonna eurooppaan tai ruotsiin ja norjaan.

    Yksi mikä tuossa mietittyttää on yli 7m auton(reilun peräylityksen kera) kanssa sorvaaminen pikkuteillä. Itseäni ei ainakaan yhtään houkuta leirintä-alueet ja puskaparkkia tulisi varmaan harrastettua ja mielellään muuallakin kuin jossain asfaltin päällä.

    Hemmetin paljon näitä on kyllä käytettynä myynnissä ja todella paha selata vaikka nettikarvaanilla onkin loistava ilmoituspohja vs. vaikka tori. Silti ihmiset jättää laittamatta kaikkia tietoja ruksitus kohtiin ja sieltä voi mennä autoja ohi mitkä kuitenkin täyttäisi hakukriteerit.

    e: Täältä löytyy suosituksia puskaparkeista: https://www.google.com/maps/d/u/0/v...M&ll=62.61277583351614,16.621405881393684&z=5
     
  11. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    1 539
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä isolla autolla pieneenkin paikkaan pääsee jos maa on kuiva ja kova, tarkkuutta se vaatii ja kaveri hyvä olla apuna niin ei se peränylitys aiheuta vahinkoja.

    Vahemmilla oli tuollainen Carthago M-liner ja sillä pari reissua tuli heitettyä, iso auto jolla piti oikeasti olla tarkkana, mutta uskomattomiin paikkoihin sekin taipui, toki märällä kaivoi sitten itsensä tasaiselle nurmikolle jumiin vaikka lukot löi päälle.

    Carthago.JPG
     
  12. elmo

    elmo

    Viestejä:
    257
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eiköhän noita tosiaan opi sorvaamaan aika hyvin kokemuksen myötä. Pääsee sitä kuorma-autollakin aika eksoottisiin paikkoihin niissä tosin on useampia vetäviä pyöriä yleensä jos sellaiseen ajoon tarkoitettu. Nuo muovi osat ei varmaan kyllä kestä yhtään osumia niin sen suhteen saa olla tarkkana. Hyvä pilotointi kohde olisi yrittää tolla mökille näkis vähän mihin taipuu kun on kapeeta mutkasta tiettä ja jyrkkiä mäkiä. Kuvista voisi äkkiä ajatella, että on jo pahimmissa kohdissa perä maassa kiinni. Jos jää jumiin niin tietää heti mistä saa hinaus ja nosto apuja ja osaa tulevaisuudessa kiertää vastaavat nurkat kaukaa eikä tartte jäädä jumittamaan jossain keskellä ei mitään.

    Pankista soittivat, että vähän jää vakuudet vajaaksi. Soittelin välittäjän samantien visiitille ja mukavasti arvioi talon arvon 30% ylemmäs mitä 8v sitten oli. Muuttotappio paikkakunta kun tämä on niin vähän epäilytti mitä mahtaa sanoa. Nys saa sitten taas rahhoo pankista vähän halvemmalla. 2,8% ja negatiivinen marginaali laskee eli 12kk euriborilla 2,5%. Ihan ok kulutusluotoksi kaipa sitä vielä pitää yrittää tingata jos vaikka spankista tulisi kilpaileva vastaehdotus tai sitten sieltä ei kuulu yhtään mitään...
     
  13. emviiex

    emviiex

    Viestejä:
    48
    Rekisteröitynyt:
    07.11.2016
    Käytiin Rinta-Joupilla katselemassa tuollaista Roadcaria R540/R600 kun niin kovasti radiossa mainostelevat. Onko tuollaisista pakuun tehdyistä kellään kokemuksia?

    Ummikkona siis ensimmäistä mahdollista matkailuautoa ihmettelemässä. Hakusassa olisi pieni auto kahdelle aikuiselle josta kuitenkin saisi löytyä mahdollisimman paljon herkkuja. Ja nuo valkoiset tiiliskivet ovat ehdottomasti no no.

    Esim tuollainen 5.4metrinen tai max 6metrinen R600
    Roadcar VAN R 540, Fiat 2,3 130 hv Automaatti - Tähän ajoneuvoon nyt rahoituskorko 0%+kulut 2018 - Matkailuauto - Retkeilyauto - Nettikaravaani
    Roadcar R540 -E79779, Fiat 2.3 Mjet 130hv. Automaatti! 2018 - Matkailuauto - Retkeilyauto - Nettikaravaani

    Onkohan tuon 'halpiksen' tekniikka jo vanhaa valmiiksi ja mitenhän tuollaisen Fiatin kestävyys noin yleensäkkään? Kilometrejä olisi varmasti mittariin tulossa reilusti.
     
  14. Kaiser Soze

    Kaiser Soze Johtaja

    Viestejä:
    4 426
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Toki on totakin tullut kokeiltua. Ei oo sen halvempaa kun hotellissa yöpyminen. Jos oot veneilly nii asuntoautoilua voi osittain verrata siihen.
     
  15. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    596
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Se huonopuoli noissa B kortillisissa on että niihin tulee todella helposti ylikuormaa. Juuri noista yksilöistä en tiedä, mutta matkailuauto voi olla lähtenyt tehtaalta esim 4t kokonaispainolla, ja siitä vain kylmästi raapaistaan 500kg pois kantavuutta. Suomessa nuo kuitenkin on melko halvoin puntarilla, sen sijaan keskieuroopassa niitä ratsataan useammin, varsinkin kun tietävät että suomalaisissa asuntoautoissa on yleensä ylikuormaa. Samoin saattavat kirjoitella ylinopeussakkoja kun persuksissa on se 100 kyltti.

    Jos reissaaminen keskittyy ulkomaille tuo yli 3,5t kokonaispaino ei ole merkittävä haitta, koska se 80 nopeusrajoitus on voimassa vain Suomessa - ja käytännössä senkin valvonta on aika vähäistä, käytännössä kiinni jää tietkohtaisesta ylityksestä, jolloin voi bonuksena tulla tuo ajoneuvokohtaisen ylitys lisäksi, mutta en tiedä saako siitä enää mitään ylimääräisiä sanktioita.

    Mä en tiedä miksi ajattelet että tuon toisen auton ~10tkm vuoteen olisi vähän matkailuautolle. Jos autoa ei ole käytetty arkiajoissa, tuo on melko hyvin pelkkiä lomakilometrejä. Tutulla on 40tkm ajettu 7 (tai 8) kesää vanha asuntoauto.

    Pikkutiet ei ole sinänsä ongelmia isommillekaan asuntoautoille - ellei nyt sitten laske jotain alppien kinttupolkuja joissa on joskus ongelmia jo isoilla henkilöautoillakin. Yleensä mitat haittaavat kun tulee mieliteko tunkea se härveli johonkin "hienoon" mestaan leiriytyessä.

    Fiat lienee kaikkein yleisin matkailuautoalusta, ja tekniikassa heikon paikka on perinteisesti ollut vaihteisto, joka rikotaan käyttämällä liian isoja vaihteita. Tuo Fiiun 2,3l dieselin on perusvarma kone, mutta jakohihnan vaihto on kallis. Teknisesti se on ihan moderni vehje, tosin noi Fiatin automaatit on mun tietääkseni robotteja, jotkut niiden kanssa pärjää, joidenkin mielestä ne on ihan perseestä. Kokeilemalla selviää.

    Ainakin edellisen korimallin ducaton suurin ongelma oli se että ne ruostuvat kilpaa mersujen kanssa - sillä erolla että sprinteri ruostuu nopeammin päältä ja ducato alta. Jos retkeilyauto on ollut kesäkäytössä eikä ole suolakylpyjä saanut, koppa lienee kuitenkin kunnossa, mutta mistäpä sen tietää onko sillä ajettu talvisin.
     
  16. elmo

    elmo

    Viestejä:
    257
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eipä se merkillisen vähän ollut kun asiaa pohti vähän tarkemmin. Tosiaan jos on lomakäytössä niin aikapaljon saa normi työssäkäyvä ihminen reisasta, että sillä se 10tkm saadaan mittariin vuodessa. Tuossa hintaluokassa kaikissa vaan oli aika paljon eksoottisempia lukemia. Ks. prissistä jätin näkemättä 35k€ ehdollisen tarjouksen eikä tullut suoraa torppausta, mutta seuraavana päivänä viesti, että joku toinen maksanut varausrahan. Tampereelle jäi toinen vastaava missä pyynti 34k€, mutta en sitten mennyt edes katsomaan vaikka lähempänä tai heittänyt kepillä jäätä tarjousta. Alkoi taas hommaa pyöritellä kerrossänky tuntui parhaalta ratkaisulta. Saa nuo sisarukset (9v tyttö ja 12v poika) oman soppensa, lasten ehdoilla tässä muutenkin reissataan. Poika alotti jo vääntämisen, että hän nukkuu ennemmin lattialla kuin parisängyssä siskon kanssa. Toki sen sinne saisi ja molemmilla olisi varmaan enempi tilaa kuin tarpeeksi.

    Käytiin sitten katsomassa tätä: Rimor transit, Ford Blu camp 2011 - Matkailuauto - Alkovi - Nettikaravaani ja varausraha tuli maksettua juuri :O. 30k€ tarjosin ja se oli vanhemmalle pariskunnalle ok. Ehtona oli vielä, että mittailen pintakosteusmittarilla kaupantekopäivänä, että kaikki ok. Josta päästään siihen, että en ole tollasia häkkyröitä ennen mitannut, mutta eiköhän sieltä ainakin joku kuiva kohta löydy niin saa vertailuarvoa.

    Nyt joutu tinkimään siitä integroidusta korista, kapteeninpenkistä, sisustuskin on mallia perinteinen ja asuintiloissakaan ei ole vielä ilmastointia. Aika näyttää pitääkö investoida siihen. Vastapainona tuli vähemmän kilometrejä, uudempi vuosimalli, alta 3500kg jotta vaimokin saa ajaa sekä 6hlö niin voi napata muksujen kavereita tarpeen tullen mukaan. Uskoisin myös, että tästä pääsee eroon kohtuu helposti jos nyt jostain syystä ei homma nappaa yhtään. Ja jos nappaa niin kalustoa voi päivittää fiinimmäksi siinä vaiheessa kun muksuja ei saa enää reissuun mukaan.

    Töistä löytyy samanmoinen paku transit ja samallla moottorilla vielä. Aika pakettiautomainen on kyllä ajaa, mitat vaan vähän eksoottisemmat, varsinkin korkeus.

    Saas nähä mitä touhusta tulee. Vähän hirvittää jo valmiiksi kun ihan nollilta lähdetään liikkeelle ja nyt sitten 30k€ auton kautta kokeilemaan harrastusta. Jos ei taloa lasketa niin koskaan ostanut mitään noin kallista saati näin lyhyellä mietintäajalla. Jääkö pihalle seisomaan vai tuleeko oikeasti käyttöä...
     
    Viimeksi muokattu: 27.05.2018
    blastermaster tykkää tästä.
  17. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    596
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016

    AIka kova veto kieltämättä. Vellihousu olisi vuokrannut aluksi :)
     
  18. humongous

    humongous

    Viestejä:
    23
    Rekisteröitynyt:
    19.06.2017
    Kattelin tänään vaunuja, lähdin halvimmasta liikenteeseen, kelasin monta sivua eteenpäin kunnes alkoi olla semmosia jotka ei haise pahalle ja löytyy varustusta jonkin verran.

    Alle 3000 €:lla alkaa saamaan jo ihan siedettävää vaunua. On vessaa, liettä, jääkaappia, lämmitystä ja hanaa.

    Mitä kannattaa ostaessa katsoa?

    Onko noita vaikeata myydä eteenpäin jos ei pidäkkään?
     
  19. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    1 539
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Katso sinne pohjaan ja tutki rakenteita, puu mätänee helposti mutta kyllä se alustakin ruostuu nopeasti puhki.
     
  20. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    1 805
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ja tosiaan se sisätuoksu.. Itse en ostaisi vaunua tai autoa jossa on tunkkainen/kosteahko sisähaju.
    Vaikka monilla vaunut/autot ruukaa seisomaan talvella talonpäädyssä hangessa, niin kyllä niitäkin pitäs vaan muistaa tuulettaa ja tsekata mahdolliset vuodot silloin tällöin. Harva sitä vaan taitaa tehdä..
     
  21. jargon

    jargon

    Viestejä:
    7
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Itse ostin juuri ~2500€ -89 vaunun. Ei hajuja, yksi ostajaehdokas oli kosteusmittarilla mittaillut eikä huomannut mitään poikkeavaa, tosin kertooko tuo nyt mitään..

    Samalla perheellä ollut uudesta, ihan hyvin ja siistinä pidetty vaunu, ja nestekaasulämmitintä lukuunottamatta kaikki toimi, tosin itse korjaamalla sai senkin kuntoon. Ainakin Primuksen pannuun varaosat ovat mielestäni kalliita(esim vesipumppu ~200, liekkivahti ~150) , kannattaa tarkastaa toimiiko se, ja mielellään vähän pidempään pitää käynnissä. Omassa oli vesipumppu jumissa-> herkistelemällä toimii, huonoja juotoksia/johtoliitoksia -> helppo korjata, liekkivahti/pyrostaatti oli ainoa jonka joutui ostamaan.
    Muutenkin kannattaa tsekata kaasu/sähkölaitteiden toiminta.

    Huomenna ensimmäistä kertaa reissuun tuolla perheen kanssa :)
    Kesällä tehtiin eka reissu vuokratulla autolla, hieman ahtaalta tuntui ja vähän se auton koko rajoittaa mihin pystyy menemään.
     
    blastermaster tykkää tästä.
  22. FinMaky

    FinMaky Tekee sitä ATK:ta Make ATK Great Again

    Viestejä:
    120
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Asunto-auton omistin pari vuotta ja muutama huomio aloittajalle ja muille.

    + Renkaat: On halvat. Omaan vaihdoin kaikki neljä kesätassua ja alle 800 muistaakseni, ettei ollut joku 650 satsi allelaitettuna. Esim avensiksen matalaprofiilit on 2000€ setti samassa liikkeessä. Mutta toiset osat on kalliita. Vaihdekepin nuppi 90€. Fiat tiskiltä, koska sellainen pakkikaulus, niin tarviketta olisi pitänyt liikaa virittää.
    + Matkaamisen mukavuus ihan ylivoimaista, varsinkin koiran kanssa ihan loistavaa, kun nukkui omassa pedissää kuskin ja apukuskin välissä. Turvavöissä. (no totuuden nimessä ei niitä aina jaksa virittää)
    + Aina voi johonkin tunkea. Varauksella tietysti maan mukaan. mm. Saksassa kun oltiin euroopan suurimman? vesipuiston leirintäalueen portilla, niin täynnä oli, mutta alueen parkkipaikalla sai yöpyä, joten eipä haitannut. (elokuu kts seuraava kohta)
    + Euroopassa ennen Elokuuta pääset paikkaan kuin paikkaan varaamatta jos olet perillä iltapäivästä. Elokuussa et mihinkään, mutta silloin on liian kuuma elää :D
    + Toi "ei tarvii purkaa petiä" periaate kokoa valittaessa on loistava. Parkkeraamisen ulkopaikkojen levitys on ihan tarpeeksi hommaa ja pikataukoja helppo pitää.
    + Pyörät kulkee mukana! Kiva mennä kaupungille syömään tai lähikaupasta hakemaan jotain ilman että purkaa leirin.
    - Pyörätelineen voi joutua laittamaan "kiinni" ja pyörät sisään jos ajoneuvon pituus ylittyy lautalla ja olet rajoilla. En käytännössä jotunut, mutta kuulin.
    - Saaaaaaaakelin arvokasta mennä lautalla saksaan ja takaisin. Aikataulullisesti voi olla "pakko" vaikka via baltika on hyvä vaihtoehto.
    - Yllättävän paljon maksaa kuitenkin hyvät leirintäpaikat sähköineen jne.

    Yksi suositus käyntipaikasta: Leirintäalue Zaton Holiday Resort paikassa Zaton | Kroatia - ACSI On nähtävästi vaan kasvanut tuosta kun käytiin vuosia sitten. Silloinkin oli leirintäalueella yli 1000 paikkaa ja 4 ravintolaa, kauppa, viinimyymälä josta omiin kannuihin bulkkiakin sai :D ja vaikka mitä.
     
    Viimeksi muokattu: 16.08.2018 klo 14:55
  23. muppelo

    muppelo

    Viestejä:
    552
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2016
    Emännälle puolivitsinä ehotellu Poksi:a mut ei oikee lämmenny ;)
     
  24. elmo

    elmo

    Viestejä:
    257
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Muutin otsakkeen vähän paremmaksi. Toki vielä ristiriita siitä kun näitä pitäisi varmaan kutsua matkailuautoiksi jne...

    No nyt on joku 4-5k km tullut reissattua ympärisuomea. Ainoallakaan maksullisella leirintä-alueella ei olla vielä oltu. Ellei lasketa nesterallireissun 20€ yöparkkia. Kokemus siitä oli senkaltainen, että ei kyllä kiinnosta jatkossakaan majoittua isoon porukkaan (basson raiskaamista 03 asti ja jatkui 05 jälkeen...).

    Meidän kannalta auto oli aivan ehdoton valinta. Koska ei tähän mennessä ainakaan ole ollut mentaliteettiä, että ajetaan päiväksi parkkiin johonkin vaan todella paljon liikenteessä. Ja sijoitukset sellaisia, että vaunulla ei mitään asiaa.

    Parhaimmillaan yöpaikat on tälläisiä: Dropbox - 2018-06-25 17.06.02.jpg (tyhjä hiekkaranta keskisuomessa)

    Välillä pitää tyytyä tälläiseen: Dropbox - 2018-07-11 02.46.49.jpg (Kolin näköalatorin juurelta tonnekkin saavuttiin aamuyöstä 0300)

    park4night - sharing cool places, camping car areas, van ja Puskaparkit – Google My Maps löytyy puskaparkkeja ympäri eurooppaa

    Asensin auton katolle 3x 130W aurinkopaneelit: Dropbox - 2018-07-04 21.50.17.jpg ja 100Ah hupiakun kaveriksi 185Ah hupiakun niin sähkön kanssa ei ole ongelmia. Eli töpselin nokkaan autoa ei tarvitse saada. Vesi on ainut ongelma reissuissa. Sitä saa onneksi abc huolto-asemilta aika usein.

    Tuossa heinäkuun lopussa kelit oli aika sietämättömät. Autossa oli ihan jees kun ilmastointi päällä, mutta ulkona lähinnä varjossa istuskelu oli ok, kaikki muu tekeminen aivan liian hikistä hommaa. 40W tuuletin pistää ilman kiertämään siihen malliin, että yöt ei olleet ongelmia vaikka kuumaa olikin. Asuntopuolen ilmastointi on harkinnassa ja oli tosiaan kriteereissäkin aluksi, mutta se kuitenkin vaatisi töpselisähköä minkä perässä ei koskaan olla niin tiedäppä tuota. Jos löytyy käytettynä joku ja laittaisi vielä toisen 185Ah akun niin voisi invertterin kautta käytellä.

    Parastahan tollasessa määränpäättömässä reissaamisessa on ettei koskaan tiedä mitä tulee vastaan. Ja sitten kun tulee tämän kaltaisia paikkoja: Dropbox - 2018-07-08 15.44.04.jpg ( jäätävän iso ja matala hiekkaranta ja ihmisiä kourallinen) ylemmäs matkatessa tuli kalajoen turistirysä vastaan joka kalpenee 10/0) niin kokee saaneensa rahoilleen vastinetta.

    Mukana kulkee läskipyörät, kumiveneet, suppilaudat yms. harrastevälineet mukavasti. Kaasugrillikin tuli ostettua kun kyljessä on kaasun ulostulo liitäntä.

    Tollanen 7m auto menee vielä todella kevyesti melkein ihan mistä vaan. Mahtuu tavalliseen parkkiruutuunkin kunhan takana on nurmikkoa kanttareen jälkeen tai joku puska mihin perän voi tunkea.

    Jos jotain miinusta pitää hakea niin eihän tolla ajaminen vastaa mitään henkilöautoa. 110 kun ajelee motarilla ja sisä-äänet on aika kovat + kaikki tuulenpuuskat ottaa ihan mukavasti niin ei se mikään ajoelämys ole. 90 jollain syrjäsellä tiellä on paljonmukavampaa, mutta ei ole silti lähellekkään henkilöauton mukavuuksia. Yhden 2200km reissun jälkeen kun kotona hyppäsi -12 Superbiin meinasi leuka tipahtaa alas kun auto kulki niin tasaisesti ja hiljaisesti.

    Maksaahan tälläinen auto aivan helvetisti vaunuun verraten, mutta ihan tyytyväisiä kyllä tähän mennessä ollaan oltu.
     
    kjns tykkää tästä.
  25. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    1 539
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Agrekaatilla saa 220v vaikka metsässä ja ilmastoinnin päälle, ei halvin rakaisu toki kun ne hiljaset ja tehokkaat mallit tuppaa maksamaan.
     
  26. elmo

    elmo

    Viestejä:
    257
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Agrekaatin laittaminen hörisemään menee vähän jo leiriytymisen puolelle. Kun ollaan puskasssa yötä niin yritetty pelata ihan puskaparkkihengen mukaisesti eli auto parkissa ilman ulkoisia härpättimiä (markiiseja tai penkkejä yms.). Sapuskaa toki nyt grillin myötä tullu pari kertaa ulkona tehtyä, mutta ei yleensä jossain muualla kuin yöpaikassa. Tosiaan tähän asti homma mennyt melkein niin, että vasta joskus yöllä ollaan nukkumapaikalla ja aamusta lähtee liikkeelle (tosin siinä vähän venyy kun olen aika aamu-uninen :) ). Päivällä sitten milloin missäkin normiparkissa luonnonpuistoissa, uimarannalla tai jotain nähtävyyksiä metsästämässä.
     
  27. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    596
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Jos jäähdytyksen aikoo akulla toteuttaa, sitä kapasiteettia on parempi olla vähän enemmän kuin "toinen 185Ah akku". Tietysti hetkellisen viilennyksen voi toteuttaa akustollakin, mutta esim normaalin asuntoauton katossa ei oikein riitä pinta-ala niin suurelle määrälle aurinkopaneeleita että ne tuottaisivat yhtä paljon virtaa mitä kylmäkone ottaa. Tietysti se ei sitä maksimitehoa jatkuvasti ota, mutta toisaalta se auton on pysäköitävä suoraan aurinkoon jos aikoo niistä paneeleista sada tehoa, joka taas edellyttää lisää jäähdytystä.

    Ei muuten ole jokin jyskälärallin yöparkki ihan sama asia kuin leirintäalue. Leirintäalueet ovat kuitenkin yleensä enemmän tai vähemmän lapsiystävällisiä paikkoja, eikä niissä tuollainen meuhkaaminen vetele.
     
  28. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    1 539
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vanhemilla oli 500Ah hupiakkuja ja kyllä niistäkin loppui nopeasti mehut kesken jos ilmastointia helteellä huudatti, toki autossa oli integroitu aggregaatti, senkus paino napista sisältä niin 220v saatavissa 2pvä mitä tankki kesti vaikka 24/7 käytteli.
     
  29. elmo

    elmo

    Viestejä:
    257
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Löytyy siis hupiakkuja 100Ah+185Ah ja varastossa on vielä toinen 185Ah.

    Selvä se on tietenkin ettei mikään virtaa vievä vehje pysy kennojen (tai pelkkien akkujen) varassa pitkään ellei ole tyyliin omakotitalon lappeellinen täynnä paneeleja. Kysymys onkin, että toimiiko homma akkujen+kennojen avulla riittävän aikaa. Kennojen lisäksi akut latautuu kun auto liikkeellä ja silloin ei ole jäähdytin käytössä kun auton ilmastointi jäähdyttää.

    Helteet on joka tapauksessa tältä kesältä nähty kuten myös pitemmät lomat. Jos olis kristallipallo niin 2-3k€ sijoittaminen moiseen kannattaisi jo ensi vuotta silmällä pitäen, mutta mutta. Normi 20-25C keleillä ei ole mitään tarvetta. Jos talven välillä torista löytäisi jonkun touhutonnilla niin voisi asentaa.

    Luukosen porukoilla on kyllä ollut hyvin varusteltu auto. Oliko ihan tehdasasenteinen? Tollanenhan olisi aika ihanteellinen jos saisi johonkin auton rakenteisiin integroitua hiljaisen aggregaatin. Tässä on ainakin säilytystila niin kortilla ettei onnistu ellei sitä tunkisi jonnekin pohjarakenteisiin.
     
  30. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    1 539
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016

    Oli ihan tehdasasenteinen, mutta "auto" oli luokkaa bussi joten vähän epärealistinen pienemmissä autoissa.

    Malli oli Carthago M-Liner 67
     
  31. Kaiser Soze

    Kaiser Soze Johtaja

    Viestejä:
    4 426
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei millää pahalla mut en näe mitää järkeä tollasessa ryysimisessä. Eurooppa on erittäin pieni alue joten mitään tarvetta ei pitäis "oikomiselle" olla. Tallinnasta ajaa kevyesti Saksaan pysähtymättä kahdella kuskilla.
    Näissä on jo ideaa. Noi lasten ajokortilla ajettavat kiimaliiterit on aivan leluja. Sen kyllä huomaa että asioista joudutaan säästämään kun 3,5 tonniin yritetään rakentaa asunto monelle ihmiselle :D