Asuntoautot ja vaunut

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 225
Löytyykö kokemuksia? Onko todellisuudessa paljon helpompaa tai halvempaa kuin autolla reissaaminen? Ensisijaisesti kotimaanmatkailu mielessä, mutta ulkomaille olisi tarkoitus suunnistaa myös.

Kannattanee aloittaa vuokravehkeellä varmaan ensin ja miettiä sen jälkeen pistääkkö porkkanoita kiinni?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
28
Kolmas kesä alkamassa 2001 vuosimallisen Defleffsin kanssa, mukavata puuhaa, kesälomat ajeltu ympäri Suomea ja lähikuntien leirintäalueilla viikonloppuisin.
Kokeile sekä vaunua, että autoa ja mieti tarkkaan kuinka pitkän kauden tarvitset, meille ei sitten talviretkeily sopinut lainkaan, turhaan maksettiin talvivarusteista.
Auto on parempi jos vaihtaa leiriä ja ajaa paljon, vaunu kivampi jos useamman päivän viettää samassa paikassa, vaunun voi jättää parkkiin ja käydä autolla päiväretkillä ja kaupassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 247
Justiin tuossa viinkoloppuna tuli kuolattu Kaben Travel Masteria. Tosin lähes kaikki tutut on lopulta vaihtaneet auton vaunuun. Ehkä osittain sen takia että haluavat olla enemmän paikallaan nykyään ja siirtävät vaunua vain harvoin.

Kuluista myös pelotellaan ja jotkut sanoo jopa että halvempi kiertää Suomea taksilla ja yöpyä hotelleissa. Ei omaa kokemusta mistä kulut on muodostunut.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 044
Kuluista myös pelotellaan ja jotkut sanoo jopa että halvempi kiertää Suomea taksilla ja yöpyä hotelleissa. Ei omaa kokemusta mistä kulut on muodostunut.
Asuntovaunu ei sinänsä kovin kallis ole, mutta jos asuntovaunun takia pitää hankkia 50t€ auto, niin tuleehan sillekin hintaa.

Asuntoautot ovat kyllä melko kalliita laitoksia, myös dieselverot ovat aika kovia, varsinkin kun suomessa ei hyväksytä co2 päästöjä perusteeksi kuin ihan muutamalle mallille*, mutta onneksi ne on helppo laittaa seisontaan. Siitäkin huolimatta, jos asuntoautoa käyttää 3 viikkoa vuodessa, niin tuo taksilla hotellista seuraavalle tulee kyllä halvemmaksi kuin se asuntoauto, mutta harvoin asuntoautoa hankitaan siksi että se olisi edullisin tapa lomailla. Itse matkustaminen on varsinkin lapsiperheessä huomattavasti kivuttomampaa, ja kaikki kaman edestakaisin roudaaminen jää pois.

Se hyvä puoli matkailuajoneuvoissa on, että ne pitävät kuitenkin hintansa suhteellisen hyvin. Osittain siihen vaikuttaa myös se että niillä ajetaan suhteellisen vähän, mutta siitä huolimatta, niiden hinta ei sula ihan yhtä hullua tahtia kuin moottoriajoneuvojen yleensä. Tietysti jos sen lasikuituhökötyksen onnistuu homehduttamaan se ei ole enää minkään arvoinen.

E: * Co2 päästö ei tietysti vaikuta dieselveroon, vaan vain siihen ajoneuvovero-osuuteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 225
Jotenkin vaunu ei napostele yhtään. Muutamia reissuja porukoiden vaunulla aikanaan tehnyt. Onhan siinä omat puolensa varsinkin hinnan suhteen. Toki alkajaisiksi pitäisi heti asennuttaa koukku enkä taida siitä alta tonnilla selvitä. Toki touhutonni on pientä, mutta kun on jo selvinnyt 3v ilman sitä koukkua kun ei alunperin ollut niin vituttaisi asentaa se nyt :D. Sen sijaan arvoa laskeva auto pihaan kuulostaa paljon järkevämmältä.

Mitä tässä nyt googlannut niin 30k€ paikkeilla pyörii sellaset autot joita voisi harkita. Kriteerit ilmastointi, vakkari, 2+2 tai 2+1+1 sängyt ilman pöydän taittelemista sängyksi (ettei ole aina pakko purkaa petiä), kääntyvä kuljettajan penkki (joku fiksaatio saada se kääntymään :) ). B-kortilla, koska todennäköisesti menisi yliajat vuokralle (C-kortti karsisi liikaa vuokraajia).

Halvemmalla saa, mutta jos sillä on tarkoitus mukavasti reissata niin noista on paha tinkiä paitsi nyt ehkä siitä kääntyvästä penkistä.

Aivan helvetin kallista tuo tuntuu olevan (vakuutukset, verot ja huollot + renkaat yms). Karkeasti 2000€/v + arvonalenema. Toki jos ostetaan yllämainituilla kriteereillä en keksi koska siitä pitäisi luopua varmaan sitten kun hajoaa totaalisesti. Ihan hyvin voisin nähdä reissaamisen jatkuvan samalla pelillä eläkepäiviin asti kunhan auto kestää, joten arvonalenema ei välttämättä näyttele suurinta roolia. Toki jos jos touhu ei nappaa niin takkiin tulee paljon tuon arvonaleneman myötä

Jos sitä yrittää vuokrata kattaakseen edes osa kuluista mietittyttää pitäisikö sitä varten perustaa toiminimi, jotta saisi vähennyksiin jotain. Mutta sitten mennään taas alueelle mistä ei ole mitään hajua ja pitänee opiskella lisää... " Jos vuokratuloon kohdistuvat vähennyskelpoiset menot ovat suuremmat kuin vuokratulot, menot vähennetään muista pääomatuloista ja alijäämähyvityksen kautta mahdollisesti myös ansiotuloista maksettavasta verosta."

Miten tuo boldattu realisoituu? Oletettavaa aluksi ainakin on, että ei saa vuokrattua, mutta jos niitä kuluja saa ansiotuloistakin vähennettyä niin aina parempi. Nettikaravaani, tori ja airbnb alustoiksi ja jotku helvetin hyvät vuokraehdot. Silti miten sen etukäteen tietää, että auto on lähdössä ryyppyreissulle jollekkin festarille paskottavaksi kirjaimellisesti. Aika riskaabelia hommaa. Airbnb olisi tuossa mielessä hyvä kun palautteet puhuu puolesta eikä ole ihan sika säkissä hommaa. Ei taida vaan olla kovin suosittu autonvuokraamisessa. Jotain 200-500€ takuumaksuja näytetään harrastavan mikä nyt ei välttämättä kata edes omavastuuta. Riskihommaa kyllä, mutta on se tyhmää seisottaa tollasta pihassakin.

Sitten olen itse taas niin omistushenkinen, että vuokraaminen vuosittain ei oikein ole vaihtoehto vaikka voisi olla rahallisesti järkevin.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
265
Jotkuthan harrastaa tuota autonsa vuokraamista " mökki" käyttöön,eli ajavat autonsa itse johonkin uskovaisten kesäjuhlille tms. Ja asiakas vain asuu siinä.

Mutta jos hyväksyy että siinä sun " kämpässä" pesii vuodessa useammin joku muu kuin itse ja joka tapauksessa joutuu kaikki omat tavarat sieltä tyhjäämään niin eikö järkevämpi olisi itsekkin vain vuokrata?
Tulee varmasti halvemmaksi,saa aina reissata uuden puoleisella autolla eikä tarvitse reissujen ulkopuolella ressata moisesta vehkeestä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 189
Nyt kun omat lapset alkaa olla sen ikäisiä että voisi palata taas tähän hienoon lajiin, niin olenkin pohtinut että ostaisin faijalta matkailuautoksi rakennetun Chevy Vanin pois ja restauroin takaisin siihen kuntoon mitä se oli silloin kun itse olin muksu ja kierrettiin Eurooppaa porukoiden kanssa. :)
Itsellä onkin tuon takia matkailuautoilusta erittäin lämpimät muistot, vaunua en perään ottaisi vaikka pihassa onkin vetoautoksi erittäin hyvin soveltuva Mondeo koukun kera.

Pitäisi vaan löytää edukas talli jossa tuota laitella kuntoon ja "edullinen" ei Treen seudun hallivuokrasanastoon kuulu..
Mitään sen kummempaa teknistä vikaa tuossa ei ole, ollut vaan seisonnassa aika kauan ja kaikenlaista pientä on kertyny vuosien varrella laitettavaksi.
Auto on ostettu uutena -87 pakettiautona ja heti rakennettiin matkailuautoksi. Ulkoapäin näyttää muinaiselta Baron Cruiserilta mutta sisältä täysiverinen matkailuauto 4+2 nukkumapaikalla, keittiöllä ja vessalla. Tuo on myöskin rekisteröity erikoisautoksi joten dieselverokaan ei päätä huimaa.
Mittarissakin on vain 240tkm joka tuolle 6.2 dieselille on vielä sisäänajoa. :cigar2:
Viimeiseen 10 vuoteen mittariin on kertynyt varmaan 1000km/vuosi jos sitäkään.

Mukavia muistoja reissuilta:

- Barcelonassa autosta pöllittiin radio.
- Puolassa pakettiauto ajoi perään
- Turkissa tuli automaattilaatikon turbiinin öljyt pihalle
- Englannin kapeilla maaseututeillä lähti kuskin peili vastaantulevan rekan matkaan
- Romaniassa kerjäläiset pölli auton ulkopuolelta antennin ja kaiken muunkin minkä käsin irti saivat, jopa eri maiden tarrat mitä oltiin kerätty siihen mennessä

+ kaikki navigaatio-ongelmat, kun elettiin aikaa ennen mitään GPS:iä ja oltiin paperikarttojen varassa eikä ne ollu aina välttämättä se uusin painos.. :D

Matkailu avartaa. :geek:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 225
Jotkuthan harrastaa tuota autonsa vuokraamista " mökki" käyttöön,eli ajavat autonsa itse johonkin uskovaisten kesäjuhlille tms. Ja asiakas vain asuu siinä.

Mutta jos hyväksyy että siinä sun " kämpässä" pesii vuodessa useammin joku muu kuin itse ja joka tapauksessa joutuu kaikki omat tavarat sieltä tyhjäämään niin eikö järkevämpi olisi itsekkin vain vuokrata?
Tulee varmasti halvemmaksi,saa aina reissata uuden puoleisella autolla eikä tarvitse reissujen ulkopuolella ressata moisesta vehkeestä.

Joo eipä tuota vuokrahommelia tosiaan tiedä. Tutuille lainaa jos lainaa. Maksaa ne harrastukset muutenkin.

Nettiä on tullut kolhuttua useampana päivänä aika monta tuntia ja ykkösenä on tällä hetkellä tämä: Adria Vision i707SG, Renault MASTER 3.0CDI, vaihdossa MP jne.. 2006 - Matkailuauto - Integroitu - Nettikaravaani

Plussat: Näyttää ulkoa vähän erillaiselta vs. tavalliset puoli-integroidut joita enimmäkseen myynnissä (myönnetään että ei mikään parhaimman näköinen integroitu), sisältä myös premium ulkonäkö (hintaluokassa) vs. kukka/raita penkit ja pyökinväriset mööpelit mitä lähinnä tullut vastaan, 3.0 dci netistä ainakin löytyy hyviä kokemuksia, vakkari, ilmastointi myös asuintiloissa, sisätilajärjestely juuri sellainen mitä hakenut ja isoon boxiin taakse mahtuu enempi kuin tarpeeksi tavaraa pitemmällekkin reissulle.

Nyt pitäisi keksiä mitä muita miinuksia tuossa on kuin C1-kortti. Sama auto löytyy toisaalta, mutta 3 hlö rekisteröitynä ja B-kortilla. Toki on tossa ikää 12v jo heittämällä, mutta samoissa hinnoissa nuo muutkin. Muuten tuota Vision mallista ei oikein löydy kokemuksia. Iso ja kankea varmaan on. Silmään myös pistää 3 omistajaa ja vain 62tkm. Kakkosena on tämä: Hymer Hymer Hymermobil B 514, Fiat Suuri tavaratila! Suuri kuormauskyky! Supersiisti! 1. omistaja myy 2004 - Matkailuauto - Integroitu - Nettikaravaani ja siinä vain 1 omistjaa ja 128tkm. Toki käyttötarkoitukset muuttuu, mutta oisko Adriassa jotain epämukavuus tekijöitä mitkä johtaneet vähiin kilometreihin ja omistaja vaihdoksiin.

Melkeen on jo ostohousut jalassa :). OP:lle ja S-pankille laitoin luottohakemuksetkin sisään. Vakuudetonta saisi alkaen 5% korolla, mutta jos noista saisi vakuudellista 2% tai alle niin olis parempi.

Tämä vuosi kotomaata kiertäessä ja emäntä syksyllä koulunpenkille hakemaan C1 ja ens vuonna eurooppaan tai ruotsiin ja norjaan.

Yksi mikä tuossa mietittyttää on yli 7m auton(reilun peräylityksen kera) kanssa sorvaaminen pikkuteillä. Itseäni ei ainakaan yhtään houkuta leirintä-alueet ja puskaparkkia tulisi varmaan harrastettua ja mielellään muuallakin kuin jossain asfaltin päällä.

Hemmetin paljon näitä on kyllä käytettynä myynnissä ja todella paha selata vaikka nettikarvaanilla onkin loistava ilmoituspohja vs. vaikka tori. Silti ihmiset jättää laittamatta kaikkia tietoja ruksitus kohtiin ja sieltä voi mennä autoja ohi mitkä kuitenkin täyttäisi hakukriteerit.

e: Täältä löytyy suosituksia puskaparkeista: https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1mPsDUfkO4bYQJiGg2J63OtatlvM&ll=62.61277583351614,16.621405881393684&z=5
 

Dr. Who

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 894
Joo eipä tuota vuokrahommelia tosiaan tiedä. Tutuille lainaa jos lainaa. Maksaa ne harrastukset muutenkin.

Nettiä on tullut kolhuttua useampana päivänä aika monta tuntia ja ykkösenä on tällä hetkellä tämä: Adria Vision i707SG, Renault MASTER 3.0CDI, vaihdossa MP jne.. 2006 - Matkailuauto - Integroitu - Nettikaravaani

Plussat: Näyttää ulkoa vähän erillaiselta vs. tavalliset puoli-integroidut joita enimmäkseen myynnissä (myönnetään että ei mikään parhaimman näköinen integroitu), sisältä myös premium ulkonäkö (hintaluokassa) vs. kukka/raita penkit ja pyökinväriset mööpelit mitä lähinnä tullut vastaan, 3.0 dci netistä ainakin löytyy hyviä kokemuksia, vakkari, ilmastointi myös asuintiloissa, sisätilajärjestely juuri sellainen mitä hakenut ja isoon boxiin taakse mahtuu enempi kuin tarpeeksi tavaraa pitemmällekkin reissulle.

Nyt pitäisi keksiä mitä muita miinuksia tuossa on kuin C1-kortti. Sama auto löytyy toisaalta, mutta 3 hlö rekisteröitynä ja B-kortilla. Toki on tossa ikää 12v jo heittämällä, mutta samoissa hinnoissa nuo muutkin. Muuten tuota Vision mallista ei oikein löydy kokemuksia. Iso ja kankea varmaan on. Silmään myös pistää 3 omistajaa ja vain 62tkm. Kakkosena on tämä: Hymer Hymer Hymermobil B 514, Fiat Suuri tavaratila! Suuri kuormauskyky! Supersiisti! 1. omistaja myy 2004 - Matkailuauto - Integroitu - Nettikaravaani ja siinä vain 1 omistjaa ja 128tkm. Toki käyttötarkoitukset muuttuu, mutta oisko Adriassa jotain epämukavuus tekijöitä mitkä johtaneet vähiin kilometreihin ja omistaja vaihdoksiin.

Melkeen on jo ostohousut jalassa :). OP:lle ja S-pankille laitoin luottohakemuksetkin sisään. Vakuudetonta saisi alkaen 5% korolla, mutta jos noista saisi vakuudellista 2% tai alle niin olis parempi.

Tämä vuosi kotomaata kiertäessä ja emäntä syksyllä koulunpenkille hakemaan C1 ja ens vuonna eurooppaan tai ruotsiin ja norjaan.

Yksi mikä tuossa mietittyttää on yli 7m auton(reilun peräylityksen kera) kanssa sorvaaminen pikkuteillä. Itseäni ei ainakaan yhtään houkuta leirintä-alueet ja puskaparkkia tulisi varmaan harrastettua ja mielellään muuallakin kuin jossain asfaltin päällä.

Hemmetin paljon näitä on kyllä käytettynä myynnissä ja todella paha selata vaikka nettikarvaanilla onkin loistava ilmoituspohja vs. vaikka tori. Silti ihmiset jättää laittamatta kaikkia tietoja ruksitus kohtiin ja sieltä voi mennä autoja ohi mitkä kuitenkin täyttäisi hakukriteerit.

e: Täältä löytyy suosituksia puskaparkeista: https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1mPsDUfkO4bYQJiGg2J63OtatlvM&ll=62.61277583351614,16.621405881393684&z=5
Kyllä isolla autolla pieneenkin paikkaan pääsee jos maa on kuiva ja kova, tarkkuutta se vaatii ja kaveri hyvä olla apuna niin ei se peränylitys aiheuta vahinkoja.

Vahemmilla oli tuollainen Carthago M-liner ja sillä pari reissua tuli heitettyä, iso auto jolla piti oikeasti olla tarkkana, mutta uskomattomiin paikkoihin sekin taipui, toki märällä kaivoi sitten itsensä tasaiselle nurmikolle jumiin vaikka lukot löi päälle.

Carthago.JPG
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 225
Eiköhän noita tosiaan opi sorvaamaan aika hyvin kokemuksen myötä. Pääsee sitä kuorma-autollakin aika eksoottisiin paikkoihin niissä tosin on useampia vetäviä pyöriä yleensä jos sellaiseen ajoon tarkoitettu. Nuo muovi osat ei varmaan kyllä kestä yhtään osumia niin sen suhteen saa olla tarkkana. Hyvä pilotointi kohde olisi yrittää tolla mökille näkis vähän mihin taipuu kun on kapeeta mutkasta tiettä ja jyrkkiä mäkiä. Kuvista voisi äkkiä ajatella, että on jo pahimmissa kohdissa perä maassa kiinni. Jos jää jumiin niin tietää heti mistä saa hinaus ja nosto apuja ja osaa tulevaisuudessa kiertää vastaavat nurkat kaukaa eikä tartte jäädä jumittamaan jossain keskellä ei mitään.

Pankista soittivat, että vähän jää vakuudet vajaaksi. Soittelin välittäjän samantien visiitille ja mukavasti arvioi talon arvon 30% ylemmäs mitä 8v sitten oli. Muuttotappio paikkakunta kun tämä on niin vähän epäilytti mitä mahtaa sanoa. Nys saa sitten taas rahhoo pankista vähän halvemmalla. 2,8% ja negatiivinen marginaali laskee eli 12kk euriborilla 2,5%. Ihan ok kulutusluotoksi kaipa sitä vielä pitää yrittää tingata jos vaikka spankista tulisi kilpaileva vastaehdotus tai sitten sieltä ei kuulu yhtään mitään...
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
140
Käytiin Rinta-Joupilla katselemassa tuollaista Roadcaria R540/R600 kun niin kovasti radiossa mainostelevat. Onko tuollaisista pakuun tehdyistä kellään kokemuksia?

Ummikkona siis ensimmäistä mahdollista matkailuautoa ihmettelemässä. Hakusassa olisi pieni auto kahdelle aikuiselle josta kuitenkin saisi löytyä mahdollisimman paljon herkkuja. Ja nuo valkoiset tiiliskivet ovat ehdottomasti no no.

Esim tuollainen 5.4metrinen tai max 6metrinen R600
Roadcar VAN R 540, Fiat 2,3 130 hv Automaatti - Tähän ajoneuvoon nyt rahoituskorko 0%+kulut 2018 - Matkailuauto - Retkeilyauto - Nettikaravaani
Roadcar R540 -E79779, Fiat 2.3 Mjet 130hv. Automaatti! 2018 - Matkailuauto - Retkeilyauto - Nettikaravaani

Onkohan tuon 'halpiksen' tekniikka jo vanhaa valmiiksi ja mitenhän tuollaisen Fiatin kestävyys noin yleensäkkään? Kilometrejä olisi varmasti mittariin tulossa reilusti.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 966
Toki on totakin tullut kokeiltua. Ei oo sen halvempaa kun hotellissa yöpyminen. Jos oot veneilly nii asuntoautoilua voi osittain verrata siihen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 044
Joo eipä tuota vuokrahommelia tosiaan tiedä. Tutuille lainaa jos lainaa. Maksaa ne harrastukset muutenkin.

Nettiä on tullut kolhuttua useampana päivänä aika monta tuntia ja ykkösenä on tällä hetkellä tämä: Adria Vision i707SG, Renault MASTER 3.0CDI, vaihdossa MP jne.. 2006 - Matkailuauto - Integroitu - Nettikaravaani

Plussat: Näyttää ulkoa vähän erillaiselta vs. tavalliset puoli-integroidut joita enimmäkseen myynnissä (myönnetään että ei mikään parhaimman näköinen integroitu), sisältä myös premium ulkonäkö (hintaluokassa) vs. kukka/raita penkit ja pyökinväriset mööpelit mitä lähinnä tullut vastaan, 3.0 dci netistä ainakin löytyy hyviä kokemuksia, vakkari, ilmastointi myös asuintiloissa, sisätilajärjestely juuri sellainen mitä hakenut ja isoon boxiin taakse mahtuu enempi kuin tarpeeksi tavaraa pitemmällekkin reissulle.

Nyt pitäisi keksiä mitä muita miinuksia tuossa on kuin C1-kortti. Sama auto löytyy toisaalta, mutta 3 hlö rekisteröitynä ja B-kortilla. Toki on tossa ikää 12v jo heittämällä, mutta samoissa hinnoissa nuo muutkin. Muuten tuota Vision mallista ei oikein löydy kokemuksia. Iso ja kankea varmaan on. Silmään myös pistää 3 omistajaa ja vain 62tkm. Kakkosena on tämä: Hymer Hymer Hymermobil B 514, Fiat Suuri tavaratila! Suuri kuormauskyky! Supersiisti! 1. omistaja myy 2004 - Matkailuauto - Integroitu - Nettikaravaani ja siinä vain 1 omistjaa ja 128tkm. Toki käyttötarkoitukset muuttuu, mutta oisko Adriassa jotain epämukavuus tekijöitä mitkä johtaneet vähiin kilometreihin ja omistaja vaihdoksiin.

Yksi mikä tuossa mietittyttää on yli 7m auton(reilun peräylityksen kera) kanssa sorvaaminen pikkuteillä. Itseäni ei ainakaan yhtään houkuta leirintä-alueet ja puskaparkkia tulisi varmaan harrastettua ja mielellään muuallakin kuin jossain asfaltin päällä.
Se huonopuoli noissa B kortillisissa on että niihin tulee todella helposti ylikuormaa. Juuri noista yksilöistä en tiedä, mutta matkailuauto voi olla lähtenyt tehtaalta esim 4t kokonaispainolla, ja siitä vain kylmästi raapaistaan 500kg pois kantavuutta. Suomessa nuo kuitenkin on melko halvoin puntarilla, sen sijaan keskieuroopassa niitä ratsataan useammin, varsinkin kun tietävät että suomalaisissa asuntoautoissa on yleensä ylikuormaa. Samoin saattavat kirjoitella ylinopeussakkoja kun persuksissa on se 100 kyltti.

Jos reissaaminen keskittyy ulkomaille tuo yli 3,5t kokonaispaino ei ole merkittävä haitta, koska se 80 nopeusrajoitus on voimassa vain Suomessa - ja käytännössä senkin valvonta on aika vähäistä, käytännössä kiinni jää tietkohtaisesta ylityksestä, jolloin voi bonuksena tulla tuo ajoneuvokohtaisen ylitys lisäksi, mutta en tiedä saako siitä enää mitään ylimääräisiä sanktioita.

Mä en tiedä miksi ajattelet että tuon toisen auton ~10tkm vuoteen olisi vähän matkailuautolle. Jos autoa ei ole käytetty arkiajoissa, tuo on melko hyvin pelkkiä lomakilometrejä. Tutulla on 40tkm ajettu 7 (tai 8) kesää vanha asuntoauto.

Pikkutiet ei ole sinänsä ongelmia isommillekaan asuntoautoille - ellei nyt sitten laske jotain alppien kinttupolkuja joissa on joskus ongelmia jo isoilla henkilöautoillakin. Yleensä mitat haittaavat kun tulee mieliteko tunkea se härveli johonkin "hienoon" mestaan leiriytyessä.

Käytiin Rinta-Joupilla katselemassa tuollaista Roadcaria R540/R600 kun niin kovasti radiossa mainostelevat. Onko tuollaisista pakuun tehdyistä kellään kokemuksia?

Ummikkona siis ensimmäistä mahdollista matkailuautoa ihmettelemässä. Hakusassa olisi pieni auto kahdelle aikuiselle josta kuitenkin saisi löytyä mahdollisimman paljon herkkuja. Ja nuo valkoiset tiiliskivet ovat ehdottomasti no no.

Esim tuollainen 5.4metrinen tai max 6metrinen R600
Roadcar VAN R 540, Fiat 2,3 130 hv Automaatti - Tähän ajoneuvoon nyt rahoituskorko 0%+kulut 2018 - Matkailuauto - Retkeilyauto - Nettikaravaani
Roadcar R540 -E79779, Fiat 2.3 Mjet 130hv. Automaatti! 2018 - Matkailuauto - Retkeilyauto - Nettikaravaani

Onkohan tuon 'halpiksen' tekniikka jo vanhaa valmiiksi ja mitenhän tuollaisen Fiatin kestävyys noin yleensäkkään? Kilometrejä olisi varmasti mittariin tulossa reilusti.
Fiat lienee kaikkein yleisin matkailuautoalusta, ja tekniikassa heikon paikka on perinteisesti ollut vaihteisto, joka rikotaan käyttämällä liian isoja vaihteita. Tuo Fiiun 2,3l dieselin on perusvarma kone, mutta jakohihnan vaihto on kallis. Teknisesti se on ihan moderni vehje, tosin noi Fiatin automaatit on mun tietääkseni robotteja, jotkut niiden kanssa pärjää, joidenkin mielestä ne on ihan perseestä. Kokeilemalla selviää.

Ainakin edellisen korimallin ducaton suurin ongelma oli se että ne ruostuvat kilpaa mersujen kanssa - sillä erolla että sprinteri ruostuu nopeammin päältä ja ducato alta. Jos retkeilyauto on ollut kesäkäytössä eikä ole suolakylpyjä saanut, koppa lienee kuitenkin kunnossa, mutta mistäpä sen tietää onko sillä ajettu talvisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 225
Eipä se merkillisen vähän ollut kun asiaa pohti vähän tarkemmin. Tosiaan jos on lomakäytössä niin aikapaljon saa normi työssäkäyvä ihminen reisasta, että sillä se 10tkm saadaan mittariin vuodessa. Tuossa hintaluokassa kaikissa vaan oli aika paljon eksoottisempia lukemia. Ks. prissistä jätin näkemättä 35k€ ehdollisen tarjouksen eikä tullut suoraa torppausta, mutta seuraavana päivänä viesti, että joku toinen maksanut varausrahan. Tampereelle jäi toinen vastaava missä pyynti 34k€, mutta en sitten mennyt edes katsomaan vaikka lähempänä tai heittänyt kepillä jäätä tarjousta. Alkoi taas hommaa pyöritellä kerrossänky tuntui parhaalta ratkaisulta. Saa nuo sisarukset (9v tyttö ja 12v poika) oman soppensa, lasten ehdoilla tässä muutenkin reissataan. Poika alotti jo vääntämisen, että hän nukkuu ennemmin lattialla kuin parisängyssä siskon kanssa. Toki sen sinne saisi ja molemmilla olisi varmaan enempi tilaa kuin tarpeeksi.

Käytiin sitten katsomassa tätä: Rimor transit, Ford Blu camp 2011 - Matkailuauto - Alkovi - Nettikaravaani ja varausraha tuli maksettua juuri :O. 30k€ tarjosin ja se oli vanhemmalle pariskunnalle ok. Ehtona oli vielä, että mittailen pintakosteusmittarilla kaupantekopäivänä, että kaikki ok. Josta päästään siihen, että en ole tollasia häkkyröitä ennen mitannut, mutta eiköhän sieltä ainakin joku kuiva kohta löydy niin saa vertailuarvoa.

Nyt joutu tinkimään siitä integroidusta korista, kapteeninpenkistä, sisustuskin on mallia perinteinen ja asuintiloissakaan ei ole vielä ilmastointia. Aika näyttää pitääkö investoida siihen. Vastapainona tuli vähemmän kilometrejä, uudempi vuosimalli, alta 3500kg jotta vaimokin saa ajaa sekä 6hlö niin voi napata muksujen kavereita tarpeen tullen mukaan. Uskoisin myös, että tästä pääsee eroon kohtuu helposti jos nyt jostain syystä ei homma nappaa yhtään. Ja jos nappaa niin kalustoa voi päivittää fiinimmäksi siinä vaiheessa kun muksuja ei saa enää reissuun mukaan.

Töistä löytyy samanmoinen paku transit ja samallla moottorilla vielä. Aika pakettiautomainen on kyllä ajaa, mitat vaan vähän eksoottisemmat, varsinkin korkeus.

Saas nähä mitä touhusta tulee. Vähän hirvittää jo valmiiksi kun ihan nollilta lähdetään liikkeelle ja nyt sitten 30k€ auton kautta kokeilemaan harrastusta. Jos ei taloa lasketa niin koskaan ostanut mitään noin kallista saati näin lyhyellä mietintäajalla. Jääkö pihalle seisomaan vai tuleeko oikeasti käyttöä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 044
Saas nähä mitä touhusta tulee. Vähän hirvittää jo valmiiksi kun ihan nollilta lähdetään liikkeelle ja nyt sitten 30k€ auton kautta kokeilemaan harrastusta. Jos ei taloa lasketa niin koskaan ostanut mitään noin kallista saati näin lyhyellä mietintäajalla. Jääkö pihalle seisomaan vai tuleeko oikeasti käyttöä...

AIka kova veto kieltämättä. Vellihousu olisi vuokrannut aluksi :)
 

humongous

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
639
Kattelin tänään vaunuja, lähdin halvimmasta liikenteeseen, kelasin monta sivua eteenpäin kunnes alkoi olla semmosia jotka ei haise pahalle ja löytyy varustusta jonkin verran.

Alle 3000 €:lla alkaa saamaan jo ihan siedettävää vaunua. On vessaa, liettä, jääkaappia, lämmitystä ja hanaa.

Mitä kannattaa ostaessa katsoa?

Onko noita vaikeata myydä eteenpäin jos ei pidäkkään?
 

Dr. Who

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 894
Kattelin tänään vaunuja, lähdin halvimmasta liikenteeseen, kelasin monta sivua eteenpäin kunnes alkoi olla semmosia jotka ei haise pahalle ja löytyy varustusta jonkin verran.

Alle 3000 €:lla alkaa saamaan jo ihan siedettävää vaunua. On vessaa, liettä, jääkaappia, lämmitystä ja hanaa.

Mitä kannattaa ostaessa katsoa?

Onko noita vaikeata myydä eteenpäin jos ei pidäkkään?
Katso sinne pohjaan ja tutki rakenteita, puu mätänee helposti mutta kyllä se alustakin ruostuu nopeasti puhki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 189
Ja tosiaan se sisätuoksu.. Itse en ostaisi vaunua tai autoa jossa on tunkkainen/kosteahko sisähaju.
Vaikka monilla vaunut/autot ruukaa seisomaan talvella talonpäädyssä hangessa, niin kyllä niitäkin pitäs vaan muistaa tuulettaa ja tsekata mahdolliset vuodot silloin tällöin. Harva sitä vaan taitaa tehdä..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
23
Itse ostin juuri ~2500€ -89 vaunun. Ei hajuja, yksi ostajaehdokas oli kosteusmittarilla mittaillut eikä huomannut mitään poikkeavaa, tosin kertooko tuo nyt mitään..

Samalla perheellä ollut uudesta, ihan hyvin ja siistinä pidetty vaunu, ja nestekaasulämmitintä lukuunottamatta kaikki toimi, tosin itse korjaamalla sai senkin kuntoon. Ainakin Primuksen pannuun varaosat ovat mielestäni kalliita(esim vesipumppu ~200, liekkivahti ~150) , kannattaa tarkastaa toimiiko se, ja mielellään vähän pidempään pitää käynnissä. Omassa oli vesipumppu jumissa-> herkistelemällä toimii, huonoja juotoksia/johtoliitoksia -> helppo korjata, liekkivahti/pyrostaatti oli ainoa jonka joutui ostamaan.
Muutenkin kannattaa tsekata kaasu/sähkölaitteiden toiminta.

Huomenna ensimmäistä kertaa reissuun tuolla perheen kanssa :)
Kesällä tehtiin eka reissu vuokratulla autolla, hieman ahtaalta tuntui ja vähän se auton koko rajoittaa mihin pystyy menemään.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
323
Asunto-auton omistin pari vuotta ja muutama huomio aloittajalle ja muille.

+ Renkaat: On halvat. Omaan vaihdoin kaikki neljä kesätassua ja alle 800 muistaakseni, ettei ollut joku 650 satsi allelaitettuna. Esim avensiksen matalaprofiilit on 2000€ setti samassa liikkeessä. Mutta toiset osat on kalliita. Vaihdekepin nuppi 90€. Fiat tiskiltä, koska sellainen pakkikaulus, niin tarviketta olisi pitänyt liikaa virittää.
+ Matkaamisen mukavuus ihan ylivoimaista, varsinkin koiran kanssa ihan loistavaa, kun nukkui omassa pedissää kuskin ja apukuskin välissä. Turvavöissä. (no totuuden nimessä ei niitä aina jaksa virittää)
+ Aina voi johonkin tunkea. Varauksella tietysti maan mukaan. mm. Saksassa kun oltiin euroopan suurimman? vesipuiston leirintäalueen portilla, niin täynnä oli, mutta alueen parkkipaikalla sai yöpyä, joten eipä haitannut. (elokuu kts seuraava kohta)
+ Euroopassa ennen Elokuuta pääset paikkaan kuin paikkaan varaamatta jos olet perillä iltapäivästä. Elokuussa et mihinkään, mutta silloin on liian kuuma elää :D
+ Toi "ei tarvii purkaa petiä" periaate kokoa valittaessa on loistava. Parkkeraamisen ulkopaikkojen levitys on ihan tarpeeksi hommaa ja pikataukoja helppo pitää.
+ Pyörät kulkee mukana! Kiva mennä kaupungille syömään tai lähikaupasta hakemaan jotain ilman että purkaa leirin.
- Pyörätelineen voi joutua laittamaan "kiinni" ja pyörät sisään jos ajoneuvon pituus ylittyy lautalla ja olet rajoilla. En käytännössä jotunut, mutta kuulin.
- Saaaaaaaakelin arvokasta mennä lautalla saksaan ja takaisin. Aikataulullisesti voi olla "pakko" vaikka via baltika on hyvä vaihtoehto.
- Yllättävän paljon maksaa kuitenkin hyvät leirintäpaikat sähköineen jne.

Yksi suositus käyntipaikasta: Leirintäalue Zaton Holiday Resort paikassa Zaton | Kroatia - ACSI On nähtävästi vaan kasvanut tuosta kun käytiin vuosia sitten. Silloinkin oli leirintäalueella yli 1000 paikkaa ja 4 ravintolaa, kauppa, viinimyymälä josta omiin kannuihin bulkkiakin sai :D ja vaikka mitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
1 229
Emännälle puolivitsinä ehotellu Poksi:a mut ei oikee lämmenny ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 225
Muutin otsakkeen vähän paremmaksi. Toki vielä ristiriita siitä kun näitä pitäisi varmaan kutsua matkailuautoiksi jne...

No nyt on joku 4-5k km tullut reissattua ympärisuomea. Ainoallakaan maksullisella leirintä-alueella ei olla vielä oltu. Ellei lasketa nesterallireissun 20€ yöparkkia. Kokemus siitä oli senkaltainen, että ei kyllä kiinnosta jatkossakaan majoittua isoon porukkaan (basson raiskaamista 03 asti ja jatkui 05 jälkeen...).

Meidän kannalta auto oli aivan ehdoton valinta. Koska ei tähän mennessä ainakaan ole ollut mentaliteettiä, että ajetaan päiväksi parkkiin johonkin vaan todella paljon liikenteessä. Ja sijoitukset sellaisia, että vaunulla ei mitään asiaa.

Parhaimmillaan yöpaikat on tälläisiä: Dropbox - 2018-06-25 17.06.02.jpg (tyhjä hiekkaranta keskisuomessa)

Välillä pitää tyytyä tälläiseen: Dropbox - 2018-07-11 02.46.49.jpg (Kolin näköalatorin juurelta tonnekkin saavuttiin aamuyöstä 0300)

park4night - sharing cool places, camping car areas, van ja Puskaparkit – Google My Maps löytyy puskaparkkeja ympäri eurooppaa

Asensin auton katolle 3x 130W aurinkopaneelit: Dropbox - 2018-07-04 21.50.17.jpg ja 100Ah hupiakun kaveriksi 185Ah hupiakun niin sähkön kanssa ei ole ongelmia. Eli töpselin nokkaan autoa ei tarvitse saada. Vesi on ainut ongelma reissuissa. Sitä saa onneksi abc huolto-asemilta aika usein.

Tuossa heinäkuun lopussa kelit oli aika sietämättömät. Autossa oli ihan jees kun ilmastointi päällä, mutta ulkona lähinnä varjossa istuskelu oli ok, kaikki muu tekeminen aivan liian hikistä hommaa. 40W tuuletin pistää ilman kiertämään siihen malliin, että yöt ei olleet ongelmia vaikka kuumaa olikin. Asuntopuolen ilmastointi on harkinnassa ja oli tosiaan kriteereissäkin aluksi, mutta se kuitenkin vaatisi töpselisähköä minkä perässä ei koskaan olla niin tiedäppä tuota. Jos löytyy käytettynä joku ja laittaisi vielä toisen 185Ah akun niin voisi invertterin kautta käytellä.

Parastahan tollasessa määränpäättömässä reissaamisessa on ettei koskaan tiedä mitä tulee vastaan. Ja sitten kun tulee tämän kaltaisia paikkoja: Dropbox - 2018-07-08 15.44.04.jpg ( jäätävän iso ja matala hiekkaranta ja ihmisiä kourallinen) ylemmäs matkatessa tuli kalajoen turistirysä vastaan joka kalpenee 10/0) niin kokee saaneensa rahoilleen vastinetta.

Mukana kulkee läskipyörät, kumiveneet, suppilaudat yms. harrastevälineet mukavasti. Kaasugrillikin tuli ostettua kun kyljessä on kaasun ulostulo liitäntä.

Tollanen 7m auto menee vielä todella kevyesti melkein ihan mistä vaan. Mahtuu tavalliseen parkkiruutuunkin kunhan takana on nurmikkoa kanttareen jälkeen tai joku puska mihin perän voi tunkea.

Jos jotain miinusta pitää hakea niin eihän tolla ajaminen vastaa mitään henkilöautoa. 110 kun ajelee motarilla ja sisä-äänet on aika kovat + kaikki tuulenpuuskat ottaa ihan mukavasti niin ei se mikään ajoelämys ole. 90 jollain syrjäsellä tiellä on paljonmukavampaa, mutta ei ole silti lähellekkään henkilöauton mukavuuksia. Yhden 2200km reissun jälkeen kun kotona hyppäsi -12 Superbiin meinasi leuka tipahtaa alas kun auto kulki niin tasaisesti ja hiljaisesti.

Maksaahan tälläinen auto aivan helvetisti vaunuun verraten, mutta ihan tyytyväisiä kyllä tähän mennessä ollaan oltu.
 

Dr. Who

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 894
Muutin otsakkeen vähän paremmaksi. Toki vielä ristiriita siitä kun näitä pitäisi varmaan kutsua matkailuautoiksi jne...

No nyt on joku 4-5k km tullut reissattua ympärisuomea. Ainoallakaan maksullisella leirintä-alueella ei olla vielä oltu. Ellei lasketa nesterallireissun 20€ yöparkkia. Kokemus siitä oli senkaltainen, että ei kyllä kiinnosta jatkossakaan majoittua isoon porukkaan (basson raiskaamista 03 asti ja jatkui 05 jälkeen...).

Meidän kannalta auto oli aivan ehdoton valinta. Koska ei tähän mennessä ainakaan ole ollut mentaliteettiä, että ajetaan päiväksi parkkiin johonkin vaan todella paljon liikenteessä. Ja sijoitukset sellaisia, että vaunulla ei mitään asiaa.

Parhaimmillaan yöpaikat on tälläisiä: Dropbox - 2018-06-25 17.06.02.jpg (tyhjä hiekkaranta keskisuomessa)

Välillä pitää tyytyä tälläiseen: Dropbox - 2018-07-11 02.46.49.jpg (Kolin näköalatorin juurelta tonnekkin saavuttiin aamuyöstä 0300)

park4night - sharing cool places, camping car areas, van ja Puskaparkit – Google My Maps löytyy puskaparkkeja ympäri eurooppaa

Asensin auton katolle 3x 130W aurinkopaneelit: Dropbox - 2018-07-04 21.50.17.jpg ja 100Ah hupiakun kaveriksi 185Ah hupiakun niin sähkön kanssa ei ole ongelmia. Eli töpselin nokkaan autoa ei tarvitse saada. Vesi on ainut ongelma reissuissa. Sitä saa onneksi abc huolto-asemilta aika usein.

Tuossa heinäkuun lopussa kelit oli aika sietämättömät. Autossa oli ihan jees kun ilmastointi päällä, mutta ulkona lähinnä varjossa istuskelu oli ok, kaikki muu tekeminen aivan liian hikistä hommaa. 40W tuuletin pistää ilman kiertämään siihen malliin, että yöt ei olleet ongelmia vaikka kuumaa olikin. Asuntopuolen ilmastointi on harkinnassa ja oli tosiaan kriteereissäkin aluksi, mutta se kuitenkin vaatisi töpselisähköä minkä perässä ei koskaan olla niin tiedäppä tuota. Jos löytyy käytettynä joku ja laittaisi vielä toisen 185Ah akun niin voisi invertterin kautta käytellä.

Parastahan tollasessa määränpäättömässä reissaamisessa on ettei koskaan tiedä mitä tulee vastaan. Ja sitten kun tulee tämän kaltaisia paikkoja: Dropbox - 2018-07-08 15.44.04.jpg ( jäätävän iso ja matala hiekkaranta ja ihmisiä kourallinen) ylemmäs matkatessa tuli kalajoen turistirysä vastaan joka kalpenee 10/0) niin kokee saaneensa rahoilleen vastinetta.

Mukana kulkee läskipyörät, kumiveneet, suppilaudat yms. harrastevälineet mukavasti. Kaasugrillikin tuli ostettua kun kyljessä on kaasun ulostulo liitäntä.

Tollanen 7m auto menee vielä todella kevyesti melkein ihan mistä vaan. Mahtuu tavalliseen parkkiruutuunkin kunhan takana on nurmikkoa kanttareen jälkeen tai joku puska mihin perän voi tunkea.

Jos jotain miinusta pitää hakea niin eihän tolla ajaminen vastaa mitään henkilöautoa. 110 kun ajelee motarilla ja sisä-äänet on aika kovat + kaikki tuulenpuuskat ottaa ihan mukavasti niin ei se mikään ajoelämys ole. 90 jollain syrjäsellä tiellä on paljonmukavampaa, mutta ei ole silti lähellekkään henkilöauton mukavuuksia. Yhden 2200km reissun jälkeen kun kotona hyppäsi -12 Superbiin meinasi leuka tipahtaa alas kun auto kulki niin tasaisesti ja hiljaisesti.

Maksaahan tälläinen auto aivan helvetisti vaunuun verraten, mutta ihan tyytyväisiä kyllä tähän mennessä ollaan oltu.
Agrekaatilla saa 220v vaikka metsässä ja ilmastoinnin päälle, ei halvin rakaisu toki kun ne hiljaset ja tehokkaat mallit tuppaa maksamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 225
Agrekaatin laittaminen hörisemään menee vähän jo leiriytymisen puolelle. Kun ollaan puskasssa yötä niin yritetty pelata ihan puskaparkkihengen mukaisesti eli auto parkissa ilman ulkoisia härpättimiä (markiiseja tai penkkejä yms.). Sapuskaa toki nyt grillin myötä tullu pari kertaa ulkona tehtyä, mutta ei yleensä jossain muualla kuin yöpaikassa. Tosiaan tähän asti homma mennyt melkein niin, että vasta joskus yöllä ollaan nukkumapaikalla ja aamusta lähtee liikkeelle (tosin siinä vähän venyy kun olen aika aamu-uninen :) ). Päivällä sitten milloin missäkin normiparkissa luonnonpuistoissa, uimarannalla tai jotain nähtävyyksiä metsästämässä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 044
Jos jäähdytyksen aikoo akulla toteuttaa, sitä kapasiteettia on parempi olla vähän enemmän kuin "toinen 185Ah akku". Tietysti hetkellisen viilennyksen voi toteuttaa akustollakin, mutta esim normaalin asuntoauton katossa ei oikein riitä pinta-ala niin suurelle määrälle aurinkopaneeleita että ne tuottaisivat yhtä paljon virtaa mitä kylmäkone ottaa. Tietysti se ei sitä maksimitehoa jatkuvasti ota, mutta toisaalta se auton on pysäköitävä suoraan aurinkoon jos aikoo niistä paneeleista sada tehoa, joka taas edellyttää lisää jäähdytystä.

No nyt on joku 4-5k km tullut reissattua ympärisuomea. Ainoallakaan maksullisella leirintä-alueella ei olla vielä oltu. Ellei lasketa nesterallireissun 20€ yöparkkia. Kokemus siitä oli senkaltainen, että ei kyllä kiinnosta jatkossakaan majoittua isoon porukkaan (basson raiskaamista 03 asti ja jatkui 05 jälkeen...).
Ei muuten ole jokin jyskälärallin yöparkki ihan sama asia kuin leirintäalue. Leirintäalueet ovat kuitenkin yleensä enemmän tai vähemmän lapsiystävällisiä paikkoja, eikä niissä tuollainen meuhkaaminen vetele.
 

Dr. Who

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 894
Jos jäähdytyksen aikoo akulla toteuttaa, sitä kapasiteettia on parempi olla vähän enemmän kuin "toinen 185Ah akku". Tietysti hetkellisen viilennyksen voi toteuttaa akustollakin, mutta esim normaalin asuntoauton katossa ei oikein riitä pinta-ala niin suurelle määrälle aurinkopaneeleita että ne tuottaisivat yhtä paljon virtaa mitä kylmäkone ottaa. Tietysti se ei sitä maksimitehoa jatkuvasti ota, mutta toisaalta se auton on pysäköitävä suoraan aurinkoon jos aikoo niistä paneeleista sada tehoa, joka taas edellyttää lisää jäähdytystä.



Ei muuten ole jokin jyskälärallin yöparkki ihan sama asia kuin leirintäalue. Leirintäalueet ovat kuitenkin yleensä enemmän tai vähemmän lapsiystävällisiä paikkoja, eikä niissä tuollainen meuhkaaminen vetele.
Vanhemilla oli 500Ah hupiakkuja ja kyllä niistäkin loppui nopeasti mehut kesken jos ilmastointia helteellä huudatti, toki autossa oli integroitu aggregaatti, senkus paino napista sisältä niin 220v saatavissa 2pvä mitä tankki kesti vaikka 24/7 käytteli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 225
Löytyy siis hupiakkuja 100Ah+185Ah ja varastossa on vielä toinen 185Ah.

Selvä se on tietenkin ettei mikään virtaa vievä vehje pysy kennojen (tai pelkkien akkujen) varassa pitkään ellei ole tyyliin omakotitalon lappeellinen täynnä paneeleja. Kysymys onkin, että toimiiko homma akkujen+kennojen avulla riittävän aikaa. Kennojen lisäksi akut latautuu kun auto liikkeellä ja silloin ei ole jäähdytin käytössä kun auton ilmastointi jäähdyttää.

Helteet on joka tapauksessa tältä kesältä nähty kuten myös pitemmät lomat. Jos olis kristallipallo niin 2-3k€ sijoittaminen moiseen kannattaisi jo ensi vuotta silmällä pitäen, mutta mutta. Normi 20-25C keleillä ei ole mitään tarvetta. Jos talven välillä torista löytäisi jonkun touhutonnilla niin voisi asentaa.

Luukosen porukoilla on kyllä ollut hyvin varusteltu auto. Oliko ihan tehdasasenteinen? Tollanenhan olisi aika ihanteellinen jos saisi johonkin auton rakenteisiin integroitua hiljaisen aggregaatin. Tässä on ainakin säilytystila niin kortilla ettei onnistu ellei sitä tunkisi jonnekin pohjarakenteisiin.
 

Dr. Who

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 894
Löytyy siis hupiakkuja 100Ah+185Ah ja varastossa on vielä toinen 185Ah.

Selvä se on tietenkin ettei mikään virtaa vievä vehje pysy kennojen (tai pelkkien akkujen) varassa pitkään ellei ole tyyliin omakotitalon lappeellinen täynnä paneeleja. Kysymys onkin, että toimiiko homma akkujen+kennojen avulla riittävän aikaa. Kennojen lisäksi akut latautuu kun auto liikkeellä ja silloin ei ole jäähdytin käytössä kun auton ilmastointi jäähdyttää.

Helteet on joka tapauksessa tältä kesältä nähty kuten myös pitemmät lomat. Jos olis kristallipallo niin 2-3k€ sijoittaminen moiseen kannattaisi jo ensi vuotta silmällä pitäen, mutta mutta. Normi 20-25C keleillä ei ole mitään tarvetta. Jos talven välillä torista löytäisi jonkun touhutonnilla niin voisi asentaa.

Luukosen porukoilla on kyllä ollut hyvin varusteltu auto. Oliko ihan tehdasasenteinen? Tollanenhan olisi aika ihanteellinen jos saisi johonkin auton rakenteisiin integroitua hiljaisen aggregaatin. Tässä on ainakin säilytystila niin kortilla ettei onnistu ellei sitä tunkisi jonnekin pohjarakenteisiin.

Oli ihan tehdasasenteinen, mutta "auto" oli luokkaa bussi joten vähän epärealistinen pienemmissä autoissa.

Malli oli Carthago M-Liner 67
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 966
- Saaaaaaaakelin arvokasta mennä lautalla saksaan ja takaisin. Aikataulullisesti voi olla "pakko" vaikka via baltika on hyvä vaihtoehto.
Ei millää pahalla mut en näe mitää järkeä tollasessa ryysimisessä. Eurooppa on erittäin pieni alue joten mitään tarvetta ei pitäis "oikomiselle" olla. Tallinnasta ajaa kevyesti Saksaan pysähtymättä kahdella kuskilla.
Malli oli Carthago M-Liner 67
Näissä on jo ideaa. Noi lasten ajokortilla ajettavat kiimaliiterit on aivan leluja. Sen kyllä huomaa että asioista joudutaan säästämään kun 3,5 tonniin yritetään rakentaa asunto monelle ihmiselle :D
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
983
Asunto-auton omistin pari vuotta ja muutama huomio aloittajalle ja muille.

+ Renkaat: On halvat. Omaan vaihdoin kaikki neljä kesätassua ja alle 800 muistaakseni, ettei ollut joku 650 satsi allelaitettuna. Esim avensiksen matalaprofiilit on 2000€ setti samassa liikkeessä. Mutta toiset osat on kalliita. Vaihdekepin nuppi 90€. Fiat tiskiltä, koska sellainen pakkikaulus, niin tarviketta olisi pitänyt liikaa virittää.
Mitä vittua? Anjoviksen renkaat muka 2k€? Sulla tarkoituksella valittu joku erikoiskoko, mitä ei missään autossa normaalisti käytetä? 20" mataprofiilirenkaita saa alle 500€ asennettuna vianorilta. Vianor ei tunnetusti ole todellakaan se halvin rengasliike.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
885
Jep, itse ostin 235/30-20 renkaat 4-huntilla hetki sitten :D kiinalaiset tosin.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
393
Onko keskuudessamme ympärivuotisia vaunussa/autossa asujia? Alkanut tympimään vuokralla asuminen niin miettinyt tämmöistä vaihtoehtoa sopivaa ostokämppää odotellessa. Vaunua tulisi säilytettyä enimmäkseen yksityisalueella jossa sähkö ja vesi ois saatavilla.

Suurin konkreettinen ongelma tuntuu olevan että kaikki vähänkään isommat on jotain perhemalleja ja sisusta on sen mukainen, kun tarve ois yksi sänky ja tietokonenurkkaus :think:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 044
On niitä myös sellaisia seniori pariskunnille suunnattuja, toki kaikissa on erilaisia ruokailuryhmistä tehtäviä vuoteita.

Käytettyjä jos etsii, niin on luonnollista että tuollaisen sinkku-spesiaalin löytyminen on hankalaa.

Toisaalta, jos tuollaisessa alkaa asumaan, niin esim jonkun yksikkökerrosvuoteen muuttaa säilytystilaksi heivaamalla patjat joku verho näkösuojaksi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
653
Itselläni ei ole kokemusta jatkuvasta asuntoautossa / -vaunussa asumisesta, mutta tunnen kyllä laajan ( joskin hiljalleen harvenevan ) joukon reppumiehiä, jotka kiertävät ympäri maata asuntovaunu perässä tai asuntoautolla körötellen työmaalta toiselle ja asuvat työmaan vieressä vaunussa / autossa parista päivästä pariin vuoteen vaihtelevia aikoja.
Joskin Kilpilahden jalostamon vaunukylässä vanhimmat vaunut ovat olleet paikoillaan jo pitkälle toista vuosikymmentä ja osassa vaunuista alkuperäinen omistaja on jo jäänyt eläkkelle ja vaunu on siirtynyt seuraavalle.

Hyvin ovat pärjänneet, mitä olen jututtanut, kun yleensä majoittuvat sopivalle leirintäalueelle, josta löytyy kunnollinen huoltorakennus pesutiloilla ja riittävä sähkönsyöttö, että saa lämmitettyä tarvittaessa myös sähköllä.
Ainoat ongelmat koskevat kuulemma vain kylmimpiä talvikelejä, kun silloin mökki tuppaa jäähtymään vaikka kuinka lämmittäisi kaasulla ja sähköllä.
 

Dr. Who

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 894
Onko keskuudessamme ympärivuotisia vaunussa/autossa asujia? Alkanut tympimään vuokralla asuminen niin miettinyt tämmöistä vaihtoehtoa sopivaa ostokämppää odotellessa. Vaunua tulisi säilytettyä enimmäkseen yksityisalueella jossa sähkö ja vesi ois saatavilla.

Suurin konkreettinen ongelma tuntuu olevan että kaikki vähänkään isommat on jotain perhemalleja ja sisusta on sen mukainen, kun tarve ois yksi sänky ja tietokonenurkkaus :think:
Siitä kompakti pakun kokoinen ja yhdellä sängyllä oleva asuntoauto

Koeajo: Tavallista kompaktimpi matkakoti – Carado V 132
 
Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
428
Onko keskuudessamme ympärivuotisia vaunussa/autossa asujia? Alkanut tympimään vuokralla asuminen niin miettinyt tämmöistä vaihtoehtoa sopivaa ostokämppää odotellessa. Vaunua tulisi säilytettyä enimmäkseen yksityisalueella jossa sähkö ja vesi ois saatavilla.

Suurin konkreettinen ongelma tuntuu olevan että kaikki vähänkään isommat on jotain perhemalleja ja sisusta on sen mukainen, kun tarve ois yksi sänky ja tietokonenurkkaus :think:
Tämä kiinnostelisi itseänikin. Ei tosin kovin akuutisti mutta ehkä n. 5 vuoden päästä toteutettavana ratkaisuna. Yllä olevan postauksen Carado vaikuttaa aika hauskalta laitokselta, mutta tulee mieleen itselläni että onko vastaavia autoja bensaversiona, tai jopa sähköversiona? Ihan sillä että saisi autoveroa reilusti alaspäin ja kun tuollaista autoa tulisi liikuteltua aika vähän niin diesel tuntuu turhalta siihen käyttöön.

Paremmin varmasti kulkee dieselillä eteenpäin mutta jos pääasiallinen tarkoitus on se asuminen :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
393
Asuntoauto ei itseäni kiinnosta ollenkaan, eikä se nyt kovin järkeväkään olisi kun se ois kuitenkin suurimman osan ajasta paikoillaan. Eikä nyt ollut edes kovin kalliita karavaanialueet talvikaudella, eli n. ~10kk. Ei tarvis ihmetellä vessan ja pyykkien kans. Sähkö siellä kyllä varmaan maksaa maltaita.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 044
mutta tulee mieleen itselläni että onko vastaavia autoja bensaversiona, tai jopa sähköversiona? Ihan sillä että saisi autoveroa reilusti alaspäin ja kun tuollaista autoa tulisi liikuteltua aika vähän niin diesel tuntuu turhalta siihen käyttöön.
Asuntoautosta ei mene autoveroa.

Käyttövoimavero dieselissä on, tosin matalampi kuin henkilöautossa, mutta jos sillä on tarkoitus ajella harvakseltaan, niin samahan tuo on pitää seisonnassa.

Youtubessa muutamaa travelvlogia seuranneena, siellä myydään fiat ducatoa dodge promasterina, mutta tietysti bensakoneella, kulutus karkeasti tuplat verrattuna kaverin käytännössä täysin samanlaiseen diesel ducatoon verrattuna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 225
Jaahas kais sitä voisi omat fiilinkit kirjotella. Auto ollut nyt reilun vuoden omistuksessa josta 3kk myynnissä :). Reissua nähnyt sellasen 14tkm bauttiarallaan. Kymppitonni kotomaassa pörräten viime vuosi 2+2 setillä ja 4tkm Norjan reissulta pojan kanssa tuli juuri palauduttua. Meidän omistuksessa auto ei ole vielä kertaakaan eksynyt karavaanari alueelle. Ei tuo mikään ultimaattinen tavoite ollut välttää niitä, mutta varsinkin sen jälkeen kun asensin paneelit niin en ole oikein nähnyt mitään tarvetta tunkea sinne muiden sopulien kanssa samalle maapläntille.

Ainoat ongelmat reissaamisessa on veden saanti jos haluaa käydä usein suihkussa sekä kemsan tyhjennys. Norjassa kumpainenkin tuntui hoituvan helpommin kuin Suomessa. Lisäksi sieltä löytyy ihan uskomattomia puskaparkkeja.

Onhan tollanen mukava peli, mutta lusikoiden uudelleenjaon takia ei perse kestä rahottaa tollasta yksin, enkä taas niin ole tuohon kallellaan, että myisin henkilöauton pois ja fillaroisin töihin (3km on sähköpyörälläkin vähän liikaa jos tulee vettä). Muutenkin vähän kulukarsinta päällä kun kallista romua ja roipetta nurkat täynnä jota ei ehdi edes teoriassa käyttämään ja nyt tullut huomattua.

Nyt tässä katsotaan tuleeko takkiin paljon vai todella paljon :D.

Sen verran kuitenkin tykkäsin, että jossain elämänvaiheessa varmaan tulee auto ostettua taas. Vähän sellanen kutina jäi noista Norjan enempi tai vähempi sattumalla löydetyistä ww2 bunkkereista, että joku euroopan touree noita metsästäen olisi aika hieno kokemus.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
393
Onkohan sitä vielä jotain juttuja mitä ei ole tullut ajatelleeksi, pitkäaikaisasumista ajatellen.

Talvella tietty lämmitys kallista.
Oulussa ei näytä olevan itsepalvelupesuloita, niin siihen joutuu jotain keksimään.
Kemssan tyhjennys. Googlettelin että ilmeisesti 5 päivää on maksimiväli, ennekuin alkaa haisemaan, vai mitä sille käy jos venyy? Eikä ilmeisesti ainakaan saisi tyhjentää tavalliseen vessanpönttöön.
 
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
2 610
Onkohan sitä vielä jotain juttuja mitä ei ole tullut ajatelleeksi, pitkäaikaisasumista ajatellen.

Talvella tietty lämmitys kallista.
Oulussa ei näytä olevan itsepalvelupesuloita, niin siihen joutuu jotain keksimään.
Kemssan tyhjennys. Googlettelin että ilmeisesti 5 päivää on maksimiväli, ennekuin alkaa haisemaan, vai mitä sille käy jos venyy? Eikä ilmeisesti ainakaan saisi tyhjentää tavalliseen vessanpönttöön.
Meillä on vaunu kausipaikalla ja on sellainen jäätävän pitkä vaunu, mitä ei todellakaan ole Suomen oloihin suunniteltu. Kunhan vaunu lämpeää, niin kovilla pakkasilla kaasupullo riittää 4-5 päivää. Eli ns pohjoismaisessa vaunussa pidempäänkin. Kaasua saa täälläpäin 16e pullo, eli reilun satasen olis kuussa. Samalla tulee kuitenkin myös ruoat hellalla ja kesällä grillissä. Toisaalta kesällä kulutus on aivan olematonta, joten jos vuositasolla miettii niin ei se kallista ole lämmittää.
Meillä menee omakotitaloon talvella 300-400e/kk sähköön lämmityksen vuoksi.

Vessa on meillä kesällä välillä yli viikonkin putkeen, eikä ole haissut. Pariin kertaan unohtunut jopa tyhjentää kun on kotiin tultu, eikä siellä mitenkään haissut ole. Vissiin vaan hyvät aineet käytössä siellä seassa.
Niin, en tiedä saako tyhjentää pyttyyn vai ei, mutta esim isäni on karavaanari ollut kymmeniä vuosia ja tyhjentää aina kotona pyttyyn, eikä ole ongelmia ollut. Kai se on se aine siellä joukossa joka jotain voi aiheuttaa? En tiedä.

Mekin ollaan välillä puoli vakavissaan mietitty vaunuun muuttoa. Kausipaikka meilläkin 340e/vuosi. Sisältyy kuitenkin saunat, kokkauspaikat, vessat jne.
Pyykkikoneesta joutuu kyllä maksamaan hiukan (euron kerta), mutta kokonaiskustannukset huomioiden se melkein kannattaisi maksaa, vaikka pyykkiä olisi joka päivälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 225
Onkohan sitä vielä jotain juttuja mitä ei ole tullut ajatelleeksi, pitkäaikaisasumista ajatellen.

Talvella tietty lämmitys kallista.
Oulussa ei näytä olevan itsepalvelupesuloita, niin siihen joutuu jotain keksimään.
Kemssan tyhjennys. Googlettelin että ilmeisesti 5 päivää on maksimiväli, ennekuin alkaa haisemaan, vai mitä sille käy jos venyy? Eikä ilmeisesti ainakaan saisi tyhjentää tavalliseen vessanpönttöön.
Tekisin niin, että yrität ensin päästä jotenkin kokeilemaan touhua vaikka kuukauden kaksi ilman suuria investointeja. Muutos on kuitenkin aika iso ja muuttuvia asioita on paljon, joten kannattaa olla 100% varma, että siitä oikeasti tuleekin jotain.

Kusestahan tuo kemssa täyttyy aika nopeaan. Haisemaan se ei ala, sen verran tehokkaita nuo mömmöt on. Pönttöön tyhjennetty kotona ja reissussa tienvarsi vessoihin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 044
Talvella tietty lämmitys kallista.
Oulussa ei näytä olevan itsepalvelupesuloita, niin siihen joutuu jotain keksimään.
Kemssan tyhjennys. Googlettelin että ilmeisesti 5 päivää on maksimiväli, ennekuin alkaa haisemaan, vai mitä sille käy jos venyy? Eikä ilmeisesti ainakaan saisi tyhjentää tavalliseen vessanpönttöön.
Jos mobiilikodissa asuu ypärivuotisesti niin kannattaahan sitä hieman modifoida niin että soveltuu siihen paremmin.

Ensinnäkin asumukseksi kannattaa valita nordic malli, jossa on alunalkanekin otettu huomioon mahdollisuus siihen että ulkona on pakkasta.

Esimerkiksi ilmalämpöpumpulla saa hillittyä lämmityskuluja, eikä sellaisen jäähdytysominaisuuskaan mikään epämiellyttävä toiminto ole. Myös jääkaapin vaihtamista "tavalliseen" kompressori malliin kannattaa harkita. Absorptiojääkaappin hyötysuhde ei ole kovin kummoinen.

Tuo kemsan tyhjennyskielto tavalliseen pönttöön taitaa olla pikemminkin leirintäalueiden ohjeistuksia, että ihmiset tyhjentäisivät ne pytyt siellä oikeassa tyhjennyspaikassa eivätkä lutraisi ja sotkisi vessoja niillä. Samaan viemäriinhän se jäte menee siellä kemsantyhjennyspaikassakin.

Jatkuvassa käytössä kannattaa investoida kompostikäymälään, jossa erillinen pissakippo. Se on se kiinteäaines joka tekee jätteestä niin jytyä, kompostikäymälässä se sotketaan sellaiseen turpeen tapaiseen aineeseen, ja sen voi paremmanpuutteessa heittää sekajätteeseen.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
393
Joo olisihan sitä hyvä päästä kokeilemaan ensin, ehkä siihen välttäisi ensin joku parin tonnin koppero ja päivittää sitten uudempaan jos tuntuu että tykkää/tarvii.

ILPejä onkin tullut jo katseltua, mutta mitä noita vaunuihin tehtyjä ollut niin ei eivät väitetysti juurikaan lämmitykseen toimi alle 0C, ja melko kovan hintaisia. En sitten tiedä estääkö mikään asentamasta rakennuksiin tarkoitettua pumppua? Hyvä vinkki jääkaapista, pitää pitää mielessä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 044
ILPejä onkin tullut jo katseltua, mutta mitä noita vaunuihin tehtyjä ollut niin ei eivät väitetysti juurikaan lämmitykseen toimi alle 0C, ja melko kovan hintaisia. En sitten tiedä estääkö mikään asentamasta rakennuksiin tarkoitettua pumppua? Hyvä vinkki jääkaapista, pitää pitää mielessä.
Siis nimenomaan tavallinen asuntoon tarkoitettu ilppi sinne asuntovaunuun. Ne caravanmallin vehkeet on ihan vehkeestä.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
265

ettei vaan olisi Penalla ostokiimassa unohtunu vaunun käsijarru päälle lähtiessä,vaikka nyt vaijerista tehtiin syyllinen.

ilmeisesti vaununvetopeilitkin unohtunu kun niitä ei kuvassa näy ja Pena oli huomannu vaunun savuttavan vasta kun kaartoi mutkassa.

kaupat oli tehty vartti sitten myyjän pihassa mutta vaunun mukana paloi Penan irtaimistoa,missä se niitä sinne jo kerkes kantamaan.

sen verran ison näköinen vaunu,johon vielä rakennettu sauna,niin taitaa mennä aika rajoille saako sitä edes vetää tuollasella passatilla.

ihan vaan tällasta öistä pohdintaa... :hmm:

edit: ilmeisesti ollut tämä Huutokaupat.com
jostain netin syövereistä löysin kyseiselle mallille kokonaispainoa 1800kg.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
653

ettei vaan olisi Penalla ostokiimassa unohtunu vaunun käsijarru päälle lähtiessä,vaikka nyt vaijerista tehtiin syyllinen.

ilmeisesti vaununvetopeilitkin unohtunu kun niitä ei kuvassa näy ja Pena oli huomannu vaunun savuttavan vasta kun kaartoi mutkassa.

kaupat oli tehty vartti sitten myyjän pihassa mutta vaunun mukana paloi Penan irtaimistoa,missä se niitä sinne jo kerkes kantamaan.

sen verran ison näköinen vaunu,johon vielä rakennettu sauna,niin taitaa mennä aika rajoille saako sitä edes vetää tuollasella passatilla.

ihan vaan tällasta öistä pohdintaa... :hmm:

edit: ilmeisesti ollut tämä Huutokaupat.com
jostain netin syövereistä löysin kyseiselle mallille kokonaispainoa 1800kg.
Kummaa, että Pena lähtee vetelemään vaunuaan ilman mitään vakuutuksia?
Itselläni ainakin on aina tapana vakuuttaa uudet vehkeet heti kun ne siirtyvät omiin nimiini, ei ota netin kautta tehtynä montaa minuuttia.
Jos tuo on ollut varastovakuutuksessa, niin silloinhan tuossa ei ole edes pakollinen liikennevakuutus voimassa.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
216
Vai onko tolla mennyt vakuutus ja takuu sekaisin? Ja ei kai liikennevakuutus korvaa noissakaan, kun muiden osapuolien vahingot?
Jos taas liikkeestä ois ostanut, niin ehkä ois jonkin sortin takuu.

Tosin jännä, jos jarrut huomaamatta lämpenee 10km matkalla niin kovin, että syttyy palo. Kyllä se pitäis jo liikkeelle lähtiessä huomata, jos jarrut ottaa kiinni.
Ja kuitenkin kun tollasen jarrullisen värkin ostaa, josta ei välttämättä tiedä, kauanko seissyt, niin olis ihan hyvä jo liikkeelle lähtiessä pihalla kierrellä ja kaarrella, sekä parin kilometrin jälkeen kokeilla pyörännapojen lämpö.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
95 766
Viestejä
1 921 541
Jäsenet
40 557
Uusin jäsen
Furyna

Hinta.fi

Ylös Bottom