Asunto- sekä retkeilyautojen ja vaunujen ylläpitolämmitys talvella (kosteuden poissapitäminen)

Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Tuli se homma eteen että perheellä on retkeilyauto jolla ei nyt terveyssyistä ei omistaja kykele ajelemaan ja vastaavista syistä en itsekkään. Autoon kerkesi epäpuhtauksia sisältäviin kohtiin tulemaan todella pieniä pintahomepilkkuja jotka kyllä lähtee pois kun kokeili rätillä niitä pyyhkiä. Onneksi vain tyyliin pöytään ja rattiin että ei koko auto ole tyyliin pilalla. Nyt tuli hankittua autoon Tuya-yhteensopiva 750W/1250W/2000W lämmitin+ pari suolapönttöä imemään kosteutta pois. Siivoilla autoa vielä täytyy isolla kädellä mutta nyt onneksi suurin urakka on ohi (aiemmin hiiren p*rkeleet teki autossa tuhojaan joita varten on nyt sähköinen karkoitin autossa) sekä tyhjentää kaikki turhat tavarat autosta pois.

Mites vaan jatkossa ehkäistä kosteusongelmat autossa lämmityksellä ja mikä olisi sopivin lämpötila? Caravan-juttuja kun googletteli niin tulee aivan laidasta laitaan asiaa kosteuden poissapitämisestä. Jotkut pitää koko talven 5-10 astetta plussalla kun taas jotkut pakkasen puolella mutta ulkolämpötilaa silti n. 5 astetta ulkolämpöä korkeammalla joka olisi nykyisillä sähkönhinnoilla se järkevin vaihtoehto. Plussan puolella pitäminen taas tuo omat ongelmansa, esimerkiksi auton päälle kertyvän lumen sulaminen pitkin auton ulkorakenteita. Tuyan automaatiolla ei harmi kyllä saa suoraan toteutettua sitä että jos esim. Tuyan sääpalvelu näyttää todella tarkasti todellisen ulkolämpötilan että lämmitin pitäisi auton sisätilan aina 5 astetta ulkolämpöä korkeampana vaan täytyy tehdä vaikka 10 asteen pykälissä (esim jos ulkolämpö -20 niin auton sisällä lämmitys lähtisi päälle -20 ja sammuisi -15 kun taas jos ulkolämpö olisi -10 niin lämmitys lähtisi päälle -15 ja sammuisi -10) Tämä toki ei ole mitenkään hankala edes toteuttaa. Tämä myös näillä sähkön hinnoilla olisi se järkevin keino toteuttaa tämä mutta mikä lämpötilaero ulko- ja sisälämpötilan välillä olisi paras kosteuden poissapitämisen kannalta.

Nyt alkuun tuli laitettua lämmittimen oma pakkassuojamoodi alkuun autoon vaan testiksi pitämään lämpö 5-9 asteen välillä niin saa rakenteet plussan puolelle lämpimäksi jotta suolapöntöt kerää rakenteista irtoavan kosteuden itseensä. Tämän kuivatuksen jälkeen tekisi edellä mainitut automaatiot ohjaamaan lämmitintä kun vaan keksii parhaiten tarkoitukseen sopivimman lämpötilaeron automatiikkaan.

Auto ei ole todellakaan kauttaaltaan eristetty eli jopa tuolla 2000w lämmittimellä kovilla pakkasilla lämmön plussalla pitäminen on täysi mahdottomuus ja jo edellä mainitsin että ei myöskään millää tapaa järkevä ratkaisu kun sitten auton ulkopinnat kerää todella rajusti jäätä eli paras vaihtoehto senkin kannalta olisi pitää tuo pieni lämpötilaero mutta sisätilan jääden silti pakkasen puolelle. Autossa välissä silti käydään talvella viettämässä aikaa niin siksi otin tehokkaamman että voi tarvittaessa nostaa sisälämmön plussan puolelle ilman että tarvitsee välttämättä lämmittää kaasulla kun sähkö on silti pihassa saatavilla jossa auto on kokoajan sen säilytyksen aikana kytkettynä.

Se muuten vielä että miten nuo kosteudenpoistajat toimii pakkasella? Vai onko ne tarkoitettu lähinnä plussan puolella käytettäviksi? Kyllä selvästi suolapussit ovat kovettuneet pakkasella mutta kippoon ei pakkasella juuri vettä kerry eli kannattaisiko lämmitysautomaatioon tehdä sellainen että vaikka kerran viikkoon auto kävisi x tunteja plussan puolella että suolapöntöt imisi ilmaan kertyneen kosteuden kippoonsa?

Onkos io-tehchiläissä muita karavaanareita sekä mökkiläisiä joilla olisi tarjota neuvoja sekä omia kokemuksia aiheesta?
 
Viimeksi muokattu:
Edullisin ratkaisu on pesu ja kuivaus. Eli kannattaa pestä se sisus, esim tuo ratin homehtumonen johtuu käpälistä irronneesta rasvasta joka toimii homeelle hyvänä kasvualustana.

Pesun jälkeen lämmityksellä kuivaus sitten kissanhiekkaa kosteuden poistajaksi.

Tietysti tuo +12°C kuivattaa myös tehokkaasti, mutta jos ei ole katoksessa niin päällesatava lumi sulaa ja tukkii ilmanvaihtoventtiiliä.
 
Toimii muuten, mutta jos auton sisätilat ovat pakkasella niin poistoletku luultavasti jäätyy.

Jos autoa pitää jossain plussan puolella pysyvässä tallissa jossa letkun voi vetää viemäriin, niin joku tuontyyppinen on varmasti ihan jees.
Valmistaja ainakin lupaa laitteen toimivan -10 °C asti, joten kaippa tuo asia on jotenkin otettu huomioon. Olisiko poistovesi adsorptiokuivaimissa sen verta lämmintä, ettei jäädy lyhyessä poistoletkussa?
 
Myisin koko styroksipallon pois ellei sitä ole mahdollista pitää jossain lämpimässä tallissa. En raaskisi kyllä matkailuautoa pihalla säilöä talvea jos ei sillä ajeta. Voihan sellaisen sitten ostaa taas kun tarve tulee.
 
Maalaisjärjellä ajateltuna,ensin siivous ja pesu.Kelistä riippuen lämmitys ja koneellinen kosteuden keräin jota pyörittäisin niin kauan kun vettä irtoaa.Kovemmalla pakkasella on ilman kosteus alhainen eikä lämmitystä tai kosteuden poistoa tarvitse.Jos tulee pitempi lauha jakso tulee niin silloin kosteuden tiivistäjä käyttöön ja tarvittaessa apulämmitystä.
 
Tuli se homma eteen että perheellä on retkeilyauto jolla ei nyt terveyssyistä ei omistaja kykele ajelemaan ja vastaavista syistä en itsekkään. Autoon kerkesi epäpuhtauksia sisältäviin kohtiin tulemaan todella pieniä pintahomepilkkuja jotka kyllä lähtee pois kun kokeili rätillä niitä pyyhkiä. Onneksi vain tyyliin pöytään ja rattiin että ei koko auto ole tyyliin pilalla. Nyt tuli hankittua autoon Tuya-yhteensopiva 750W/1250W/2000W lämmitin+ pari suolapönttöä imemään kosteutta pois. Siivoilla autoa vielä täytyy isolla kädellä mutta nyt onneksi suurin urakka on ohi (aiemmin hiiren p*rkeleet teki autossa tuhojaan joita varten on nyt sähköinen karkoitin autossa) sekä tyhjentää kaikki turhat tavarat autosta pois.

Mites vaan jatkossa ehkäistä kosteusongelmat autossa lämmityksellä ja mikä olisi sopivin lämpötila? Caravan-juttuja kun googletteli niin tulee aivan laidasta laitaan asiaa kosteuden poissapitämisestä. Jotkut pitää koko talven 5-10 astetta plussalla kun taas jotkut pakkasen puolella mutta ulkolämpötilaa silti n. 5 astetta ulkolämpöä korkeammalla joka olisi nykyisillä sähkönhinnoilla se järkevin vaihtoehto. Plussan puolella pitäminen taas tuo omat ongelmansa, esimerkiksi auton päälle kertyvän lumen sulaminen pitkin auton ulkorakenteita. Tuyan automaatiolla ei harmi kyllä saa suoraan toteutettua sitä että jos esim. Tuyan sääpalvelu näyttää todella tarkasti todellisen ulkolämpötilan että lämmitin pitäisi auton sisätilan aina 5 astetta ulkolämpöä korkeampana vaan täytyy tehdä vaikka 10 asteen pykälissä (esim jos ulkolämpö -20 niin auton sisällä lämmitys lähtisi päälle -20 ja sammuisi -15 kun taas jos ulkolämpö olisi -10 niin lämmitys lähtisi päälle -15 ja sammuisi -10) Tämä toki ei ole mitenkään hankala edes toteuttaa. Tämä myös näillä sähkön hinnoilla olisi se järkevin keino toteuttaa tämä mutta mikä lämpötilaero ulko- ja sisälämpötilan välillä olisi paras kosteuden poissapitämisen kannalta.

Nyt alkuun tuli laitettua lämmittimen oma pakkassuojamoodi alkuun autoon vaan testiksi pitämään lämpö 5-9 asteen välillä niin saa rakenteet plussan puolelle lämpimäksi jotta suolapöntöt kerää rakenteista irtoavan kosteuden itseensä. Tämän kuivatuksen jälkeen tekisi edellä mainitut automaatiot ohjaamaan lämmitintä kun vaan keksii parhaiten tarkoitukseen sopivimman lämpötilaeron automatiikkaan.

Auto ei ole todellakaan kauttaaltaan eristetty eli jopa tuolla 2000w lämmittimellä kovilla pakkasilla lämmön plussalla pitäminen on täysi mahdottomuus ja jo edellä mainitsin että ei myöskään millää tapaa järkevä ratkaisu kun sitten auton ulkopinnat kerää todella rajusti jäätä eli paras vaihtoehto senkin kannalta olisi pitää tuo pieni lämpötilaero mutta sisätilan jääden silti pakkasen puolelle. Autossa välissä silti käydään talvella viettämässä aikaa niin siksi otin tehokkaamman että voi tarvittaessa nostaa sisälämmön plussan puolelle ilman että tarvitsee välttämättä lämmittää kaasulla kun sähkö on silti pihassa saatavilla jossa auto on kokoajan sen säilytyksen aikana kytkettynä.

Se muuten vielä että miten nuo kosteudenpoistajat toimii pakkasella? Vai onko ne tarkoitettu lähinnä plussan puolella käytettäviksi? Kyllä selvästi suolapussit ovat kovettuneet pakkasella mutta kippoon ei pakkasella juuri vettä kerry eli kannattaisiko lämmitysautomaatioon tehdä sellainen että vaikka kerran viikkoon auto kävisi x tunteja plussan puolella että suolapöntöt imisi ilmaan kertyneen kosteuden kippoonsa?

Onkos io-tehchiläissä muita karavaanareita sekä mökkiläisiä joilla olisi tarjota neuvoja sekä omia kokemuksia aiheesta?
Matalassa lämmössä sisällä hallissa +8, eivät nuo oikein meidän olosuhteita kestä, varsinkaan pihalla. Jollei varaa niin myy pois.
Hätäratkaisuna 5 asteen ylläpito lämmittimellä, kaikki romut pois sisältä. Kaikki luukut ja komerot auki.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen suolapallo on hyvin toimiva ratkaisu kuivana pitämiseen. Kaikki tuuletusräppänät kannattaa pitää kiinni, jotta niillä ei yritä kuivata koko maailmaa. Uskon pelkästään niillä päästävän eroon homeen kasvusta. Jos haluaa herkutella, on lämmittäisestäkin hyötyä. Kannattaa lämmittää vain, kun ulkolämpötila on +10...-5. Vakioteholämmitys on hyvä ratkaisu ja eroa ulkolämpötilaan saisi olla 5c luokkaa. Jos joku tietää vakioteholämmitykseen tai lämmityksen ohjaukseen hyviä ratkaisuja, olen hyvin kiinnostunut.
 
Vakioteholämmitykseenhän toimii kirjaimellisesti mikä tahansa lämmitin jonka teho ei riitä.

Esim jokin 200w pikkupatteri ei riitä pitämään moista koppia lämpimänä, joten jos termari on esim asetettu 15°C, niin jostain 5-10°C alaspäin se toimii vakioteholla, sisätila pysyy sen 5-10°C ulkolämpöä korkeampana.
 
Vakioteholämmitykseenhän toimii kirjaimellisesti mikä tahansa lämmitin jonka teho ei riitä.

Esim jokin 200w pikkupatteri ei riitä pitämään moista koppia lämpimänä, joten jos termari on esim asetettu 15°C, niin jostain 5-10°C alaspäin se toimii vakioteholla, sisätila pysyy sen 5-10°C ulkolämpöä korkeampana.
Ovat ainakin nuo edulliset sähköpatterit niin surkeita alimitoitettuja tekeleitä, etten niitä uskaltaisi jättää talveksi oman onnensa varaan. Tulevat todella kuumiksi ja joissakin ylilämpösuoja pätkii lämmitystä. Pelkään, että mökki, asuntoauto tai vene tulevat liian kuiviksi, kunnes palokunta ne kastelee.
 
Ovat ainakin nuo edulliset sähköpatterit niin surkeita alimitoitettuja tekeleitä, etten niitä uskaltaisi jättää talveksi oman onnensa varaan. Tulevat todella kuumiksi ja joissakin ylilämpösuoja pätkii lämmitystä. Pelkään, että mökki, asuntoauto tai vene tulevat liian kuiviksi, kunnes palokunta ne kastelee.
No ehkä sinne ei sitä halvinta tarjousta kannata hankkia, vaan esim Ensto, Nöbo, tms tunnettu ja luotettava lämmittimen valmistaja. Ne ei hirveän kalliita ole nuo laatupelitkään
 
No ehkä sinne ei sitä halvinta tarjousta kannata hankkia, vaan esim Ensto, Nöbo, tms tunnettu ja luotettava lämmittimen valmistaja. Ne ei hirveän kalliita ole nuo laatupelitkään
Eivät tosiaan näytä olevan ja saatavuutta on 200W alkaen. Alkuperäiselle kysyjälle suosittelisin tehoksi 500W.
Esim. Lämmitin Ensto Beta BETA5-MP 500W 390x590 mm pistotulpalla ja jalkasarjalla
Mitenkä ohjaus?

Vielä suolapalloista:
Jos on riski, että suolapallot kuluvat talven aikana loppuun, ei niitä kannata käyttää. Silloin niiden käyttöä varten suljetut tuuletusräppänät kannattaa pitää auki huomioiden jyrsijöiden koko.
 
3kk on aikalailla alakanttiin. Touko- elokuun uskaltaisin itse säilyttää ilmaräppänät avoinna ilman lämmitystä tai suolapalloa. Jäljelle jää 8kk. Ainakin itse haluaisin persaukisena rajata lämmityksen siten, että lämmittää vain välillä -5...+10c.
 
3kk on aikalailla alakanttiin. Touko- elokuun uskaltaisin itse säilyttää ilmaräppänät avoinna ilman lämmitystä tai suolapalloa. Jäljelle jää 8kk. Ainakin itse haluaisin persaukisena rajata lämmityksen siten, että lämmittää vain välillä -5...+10c.
Siis meinaat ettei tarttisi kovemmalla pakkasella lämmitystä?

No ei kyllä varmaan tarvitsisikaan ainakaan kuivuttuaan. Ilman kosteusprosentti vaan nousee ikävästi tuollaisessa kopissa kun lämpötila putoaa esim -5 -> -15°C.

Tietysti jos sitä patteria laittaisi ohjaamaan jonkun kosteusvahdin, sen voisi sammuttaa aina kun on riittävän kuivaa.
 
Siis meinaat ettei tarttisi kovemmalla pakkasella lämmitystä?
Jos ei paikkoja tarvitse suojata jäätymiseltä, on pakkasella lämmittäminen turhaa. Ehkä silti lämmittäisin -10c asti. Nämä lämpötilat ovat ihan omaa mutuilua. Kirjoitettuakin tietoa aiheesta on. Julkaisen, jos löydän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 637
Viestejä
4 537 518
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom